فهرست مطالب

تجهیزات و تاسیسات نفت - پیاپی 3 (اسفند 1384)

تجهیزات و تاسیسات نفت
پیاپی 3 (اسفند 1384)

  • 108 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/12/07
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مهندس کاوه تابان صفحه 23
    مهندسی کشتی، مجموعه ای از تعداد زیادی از شاخه های مهندسی بوده که حول ارتقا و طراحی سیستم های حمل و نقل، جنگی، اکتشافی و مسافرتی که دارای یک وجه مشترک فعالیت درون و یا برون آب می باشند بحث می کند. وظایف مهندسان کشتی شامل طراحی سیستم های نیرو محرکه، فعالیت و یا جنگ در کشتی ها می باشد. سیستم های مکانیزه و نیرو محرکه یک کشتی شامل فرمان، سیستم لنگر، سیستم حمل و نقل بار در کشتی، سیستم گرمایش، سیستم تهویه مطبوع و... و نیازمندی های دیگر مرتبط با آن ها می باشد.
  • صفحه 36
    به همت آموزش مرکزی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در تاریخ نوزدهم و بیستم آذر 1384 سمینار tpm توسط شرکتidemitsu kosan ژاپن در شرکت پالایش نفت بندرعباس برگزار گردید. برخی از کارشناسان تعمیرات از هر 9 پالایشگاه نفت کشور و تعدادی از کارشناسان شرکت های خطوط لوله و مخابرات و پخش فرآورده های نفتی شرکت کنندگان اصلی این سمینار را تشکیل می دادند. سخنران سمینار آقای یوشی تاندا (yoshi tanada)، مدیر بخش همکاری فنی شرکت idemitusبود که در ادامه به بخشی از مهم ترین نکات و اطلاعات ارائه شده توسط ایشان در این همایش دو روزه اشاره می گردد
  • Richard Byrnes ترجمه: مهندس محمدرضا رزاقی اصفهانی صفحه 39
    آلودگی های نفتی، اغلب تاثیرات منفی بسیار جدی بر روی منابع حساس طبیعی می گذارند، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به حفظ یک محیط زیست دریایی تازه برای کمک به صنعت توریسم و ماهیگیری و در نتیجه کمک به وضعیت اقتصادی کشور، نیاز دارند. وسعت صدمات ناشی از آلودگی های نفتی بستگی به شاخص هایی مانند شرایط بروز حادثه و شرایط زیست محیطی دارد.
  • مهندس سید علیرضا میرجعفری صفحه 42
    میدان گازی پارس جنوبی به مساحت 3 هزار و 700 کیلومتر مربع در 105 کیلومتری جنوب غربی بندر عسلویه در آب های خلیج فارس قرار دارد. بنادر عسلویه و تمبک به ترتیب در 270 و 220 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به عنوان منطقه ساحلی برای ایجاد تاسیسات خشکی و توسعه مرحله ای این میدان انتخاب شده اند.
  • Dr Stephen Osiyemi Ph. D.، DIC ترجمه: مهندس حجت خانی مزرعه آخوند صفحه 45
    کامپوزیت، ماده ای است که با ترکیب دو یا چند ماده مختلف و تشکیل یک ماده جدید به وجود می آید، به قسمی که ماده جدید خواص بهتری نسبت به اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشد. یکی از اجزای اصلی کامپوزیت، یک فاز پیوسته است که آن را ماتریس می نامند. جز اصلی دیگری که در کامپوزیت وجود دارد، یک ماده تقویت کننده به شکل الیاف یا ذرات است که برای بهبود یا تغییر خواص ماتریس به آن اضافه می شود.
  • مهندس حسین بلوری صفحه 54
    قرن نوزدهم میلادی عصر طلائی اکتشافات و اختراعات مغرب زمین به شمار می رود. از ره آورد این دوران است که صنعت جهانی نفت و گاز نیز بدین پایه از منزلت دست یافته است. انجام پژوهش های متعدد توسط پژوهشگران این دوره به منظور میعان سازی گازها، استخراج و فرآوری نفت خام و اقتصادی نمودن تجارت نفت و گاز بود که زیر بنای تولد شاخه جدیدی از علم و صنعت را پدید آورد.
  • صفحه 61
    به دلیل اینکه مبدل های حرارتی هیچ قسمت متحرکی ندارد، می توان عمر مفید آن ها را با کمی نگهداری و مراقبت افزایش داد. در این نوع تجهیزات، چهار نوع مشکل عمده وجود دارد که معمولا می توان از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد. این مشکلات به ترتیب عبارتند از: الف- مشکلات مکانیکی ب- مشکلات خوردگی شیمیایی ج- مشکلات مکانیکی - خوردگی (ترکیبی) د- رسوب گذاری و ته نشست ذرات جامد، جلبک و غیره نوشتار حاضر قصد دارد مهندسان را با مشکلات موجود در مبدل های حرارتی آشنا و روش های صحیح پیشگیری و کنترل آن ها را بررسی نماید.
  • فرشید مومنی فراهانی صفحه 67
  • مهندس عباس عبدلی ترجمه: مهندس عباس عبدلی صفحه 68
    درتاریخ 6 مرداد سال 1384 مصادف با 28 جولای 2005 آتش سوزی و انفجار بزرگی در پالایشگاه نفت تگزاس سیتی ایالت هوستون آمریکا به وقوع پیوست که خوشبختانه خسارت جانی نداشت ولی باعث بروز صدمات وسیعی به این پالایشگاه شد. در روز پنج شنبه 28 جولای سال 2005 حدود ساعت 18 انفجاری در واحد hydrotreater پالایشگاه bp تگزاس رخ داد که صدای مهیب و دود غلیظ ناشی از آن تمامی مردم منطقه اطراف را وحشت زده کرد. این در حالی است که چهار ماه قبل ذز 23مارس 2005 یکی از تلخ ترین حوادث صنعت پالایش در همین پالایشگاه به وقوع پیوست...
  • احمد پاسبان شرق صفحه 71
    این مقاله به ارایه ده پیشنهاد و راهکار برای افزایش شاخص عملکرد تعمیرات و همچنین روش هایی برای مقابله با کمبود نیروهای فنی ماهر و کارآمد در جریان خصوصی سازی و پس از آن می پردازد.
  • محمدعلی هاشمی صفحه 74
    از زمان شروع تولید تجاری نفت در سال 1859 کشورهای تولید کننده نفت در حال جابجائی بر روی بخش صعودی منحنی جهانی تولید نفت خام می باشند. نقطه اوج نفت اصطلاح رایج در صنایع برای بالاترین نقطه ی این منحنی است. اغلب آن را به نام نقطه اوج هابرت می شناسد. هابرت زمین شناسی است که در سال 1956 مشاهده کرد در بسیاری از میدان های بزرگ با استخراج بی رویه از یک منبع محدود، روند تولید در طول یک منحنی ناقوسی شکل بالا رفته و زمانی که نیمی از منبع استخراج می شود به نقطه اوج تولید رسیده ایم.
  • صفحه 77
    امروز اپوکسی یکی از مهم ترین و متداول ترین مواد مورد استفاده برای محافظت از خطوط لوله در برابر خوردگی و سایش می باشد. این ماده به نحو چشمگیری در سراسر جهان برای محافظت از سطوح داخلی و خارجی لوله های آب و فاضلاب، نفت، مواد شیمیایی و... به کار می رود. استفاده از اپوکسی ابتدا با ابداع پوشش های اپوکسی اتصال ذوبی آغاز شد که جایگزینی برای پوشش های قدیمی تر بود. امروزه کاربرد اپوکسی به عنوان پوشش بیرونی، بیشتر به عنوان لایه اولیه در پوشش های سه لایه پلیولفینی می باشد.
  • مبین مومنی فراهانی صفحه 82
    به طور کلی خوردگی عبارت است از: انهدام و فساد یا تغییر و دگرگونی در خواص و مشخصات مواد به علت واکنش آنها با محیط اطراف. خوردگی با از بین بردن فلزات و به همراه داشتن زیان های اقتصادی، منابع معدنی و سرمایه های ملی را به هدر داده و در مواردی که منجز به نشت گازها و مواد سمی از درون لوله ها و مخازن می شود سلامت و امنیت جانی انسان ها را به مخاطره می افکند. در این مقاله سعی شده تا خوانندگان محترم به صورت مختصر و مفید و با زبانی ساده با انواع معمول خوردگی در صنایع به ویژه صنعت نفت آشنا گردند.
  • محمدحسن پیروی، مهندس جعفر فروتن صفحه 86
    کاتالیزورها بخش مهمی از صنایع شیمیایی را تشکیل می دهند. اگر کاتالیزورها وجود نمی داشتند، بسیاری از فرآیندهای شیمیایی چنان به کندی انجام می گرفتند که ارزش اقتصادی پیدا نمی کردند. بسیاری از کاتالیزورها ترکیبات فلزی هستند که به طور اتفاقی یا با آزمایش موادی که به نظر می رسید دارای کیفیت مناسب باشند کشف شده اند.