فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/11/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد علی حسین پور فیضی، سیامک اکبری کامران رو صفحه 18
    زمینه و هدف
    بحرانی ترین تاثیر عوامل موتاژن بر ساختار ژنومی انسان، زمینه سازی برخی از ناهنجاری ها و اختلالات با پیش زمینه ژنتیکی است. میتومایسین C و UV (اشعه فرابنفش) دو موتاژنی هستند که در مراکز بهداشتی و درمانی کاربرد وسیعی دارند، اما میزان تاثیرات و شدت و حدت آنها بر ژنوم سلول های طبیعی نامعلوم است. لذا در این مطالعه دو نوع موتاژن فوق، که بر اساس شاخص میتوزی تضعیف شده بودند، از نظر میزان تاثیر ناپایداری ژنومی مقایسه گردید تا اهمیت موتاژن های ضعیف فیزیکی یا شیمیایی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    روش مطالعه
    به این منظور، تعداد 105 لنفوسیت خون محیطی جداسازی شده با فایکول، در فلاسک های T25 حاوی 5 ml محیط کشت کامل F12و (20-15 درصد FCS) و میتوژن T لنفوسیت PHA (فیتوهماگلوتنین) و در حضور (Bromo deoxy Uridine) BrdU کشت داده شد. به صورتی که سه نمونه از فلاسک های سلولی، دارای غلظت های تضعیف شده 3 ng/ml،6 ng/ml و ng/ml 9از میتومایسین C بوده و دو نمونه دیگر از آنها، در فاصله 20 cm از لامپ UV (شدت فرابنفش C،Lux (420 به طور مجزا و در دو زمان 3و 5 دقیقه، تحت پرتوتابی قرارگرفته، به همراه همان تعداد سلول لنفوسیتی به عنوان شاهد، در دمای 37?C انکوبه گردید. با برداشت سلول های متافازی بعد از 72 ساعت از زمان کشت و رنگ آمیزی آنها با روش(Sister Chromatid Exchange) SCE، میانگین درصد تعداد تعویض های کروماتید خواهری در کروموزوم های پلاک های متافازی حاصل، مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    مطالعه سلول های تیمار شده با هر دو موتاژن تضعیف شده و نمونه شاهد از نظر SCE، نشان داد که درصد تبادلات کروماتید خواهری در سلول های تیمار شده با (Mitomycin C) MMC با غلظت های3 ng/ml، 6 ng/ml6 و 9 ng/ml به ترتیب 43/5، 7.1 و 8.13 درصد بوده و در سلول های در معرضUV، به مدت 3 و 5 دقیقه به ترتیب 34/4 و 8/6 درصد می باشد، در حالی که این میزان در سلول های شاهد 35/3 درصد تعیین گردید. آنالیز آماری نتایج حاصل، معنی دار بودن تمامی داده ها را نشان داده است (p<0.001).
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که هر دو موتاژن شیمیایی و فیزیکی تضعیف شده، موجب ناپایداری ژنومی گردیده است و از این نظر اختلاف فاحشی بین دو نوع موتاژن شیمیایی یا فیزیکی وجود ندارد. اما MMC که به عنوان یک دارو با دوزهای بالاتر از مقادیر فوق جهت شیمی درمانی بیماران سرطانی استفاده می شود، قادر به تاثیر بر سلول های سالم غیر توموری بوده و زمینه را برای جهش های احتمالی فراهم می سازد. زمان اندک تابش دهی UV نیز مانع از تاثیرات این نوع موتاژن نگردیده است و با توجه به احتمال حضور این نوع پرتو در جو، به خاطر تحلیل تدریجی لایه ازن، برای سلامتی بشر در آینده یک تهدید جدی تلقی می شود. مطالعه حاضر اهمیت موتاژن های محیطی ضعیف را نشان داده و مقادیری را که بتوان برای تقلیل اثرات MMC و UV در سلول های سالم استفاده کرد، مشخص می نماید.
    کلیدواژگان: میتومایسینC، ناپایداری ژنومی، UV
  • مهربان صادقی، علیرضا مصداقی نیا، احمد بادکوبی، رامین نبی زاده، اردلان سلیمانیان صفحه 24
    زمینه و هدف
    فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته به عنوان روش های سریع و موثر برای تصفیه دامنه وسیعی از آلایندهای آلی مقاوم به اثبات رسیده است. هدف از این تحقیق آزمایش استفاده از O3 در ترکیب با یون های هیدروکسیل pH) بالا) به عنوان تسریع کننده واکنش ها برای تجزیه MTBE در فاضلاب های صنعتی و آب های آلوده به آن بود.
    روش مطالعه
    در این مطالعه که از نوع نیمه تجربی می باشد: اثر O3 در ترکیب با یون های هیدروکسیل (pH بالا) به عنوان تسریع کننده واکنش هایی که منجر به تولید رادیکال های هیدروکسیل می شوند برای تجزیه متیل ترشیاری بوتیل اتر (MTBE) در فاز مائی مورد آزمایش قرار گرفت. تمامی واکنش ها در داخل یک راکتور ستونی حبابی نیمه پیوسته نسبت به جریان ازن و پیوسته نسبت به MTBE رخ داد. در این تحقیق اثر pH و زمان واکنش و میزان ازن مورد نیاز برای رسیدن به تجزیه کامل MTBE در غلظت ثابتی از ازن و در پنج pH مختلف (10، 10.5، 11، 11.5 و 12) به مدت 100 دقیقه برای هر pH مورد آزمایش قرار گرفت.
    نتایج
    آزمایش نشان داد که 5/11 pH=، نسبت[Intermediates] / [MTBE] =0.60 v/mM بود که در مقایسه با نزدیکترین نسبت بعد از آن (مربوط به 11 pH=) به میزان20% بیشتر است. کمترین زمان و ازن مورد نیاز برای تجزیه 90% هر مول از MTBE که به ترتیب معادل 70دقیقه و 3/5 مول بود در 11.5 pH= رخ داد. آزمایشات انجام شده برای تعیین میزان MTBE حذف شده به سبب فراریت به هوا نشان داد که این میزان در مدت 100 دقیقه در pH های مختلف 5/19-11% بود. آزمایشات نشان داد که در سطح خطای 5% هیچگونه رابطه معنی داری بین میزان MTBE حذف شده از محیط بدلیل فراریت به هوا و pH محیط در محدوده pH های 12-10 وجود ندارد
    نتیجه گیری
    MTBE یک ترکیب سنتزی است که حتی در فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته نسبتا در مقابل تجزیه از خود مقاومت نشان می دهد ولی با ادامه اکسیداسیون به طور کامل قابل تجزیه است. بهترین pH برای تجزیه MTBE به وسیله واکنش های رادیکال 5/11 است.
    کلیدواژگان: ترشیاری بوتیل فرمات، ترشیاری بوتیل الکل، فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته، فن آوری های اکسیداسیون پیشرفته، متیل، ترشیاری، بوتیل اتر، واکنش های رادیکال ازن
  • محمدرضا محمدی، مهدی رهگذر، سیدعباس باقری یزدی، بیتا مسگرپور، مسعود نیک فرجام، حمیرا رئیسی صفحه 33
    زمینه و هدف
    برنامه ریزی برای ارایه خدمات اساسی بهداشت روان به افراد جامعه، نیازمند آگاهی از وضعیت موجود بیماری روانی در جامعه است. این مطالعه با هدف بررسی همه گیری شناسی اختلالات روانی در افراد 18 سال به بالاتر مناطق شهری و روستایی استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفت.
    روش مطالعه
    نمونه های مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایو سیستماتیک از بین خانوارهای موجود استان چهارمحال و بختیاری انتخاب گردیدند و از طریق تکمیل پرسشنامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا (Schedale Affective Disorders Schizophrenia= SADS) توسط کارشناسان روانشناسی در استان، جمعا 305 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. تشخیص گذاری اختلالات بر اساس معیارهای طبقه بندی DSM-IV است.
    نتایج
    نتایج این بررسی نشان داد شیوع انواع اختلالات روانی در استان 42/16% می باشد که این شیوع در زنان 20% و در مردان 14/13 % است. اختلالات اضطرابی و عصبی شناختی به ترتیب با 52/9 و 28/3%، شایع ترین اختلالات روانی در استان بودند. شیوع اختلالات پسیکوتیک در این مطالعه 33/0%، اختلالات خلقی 63/2% و اختلالات تجزیه ای 66/0% بود. در گروه اختلالات خلقی، افسردگی اساسی با 30/2% و در گروه اختلالات اضطرابی، اختلال فوبی با 62/2% شیوع بیشتری داشتند. شیوع اختلالات روانی در استان در افراد گروه سنی 65-56 سال با 30%، افراد همسر فوت شده با 25%، افراد ساکن در مناطق شهری با 53/15%، افراد بی سواد با 12.66% و افراد بیکار با 74/21% بیش از گروه های دیگر بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه 49/10% افراد مورد مطالعه دچار حداقل یک اختلال روانی بودند. لذا نتایج این تحقیق مسوولیت سیاستگذاران و برنامه ریزان بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری و کشور در رابطه با تدوین برنامه های عملی و اجرایی بهداشت روان را بیش از پیش روشن می سازد.
    کلیدواژگان: اختلالات روانی، استان چهارمحال و بختیاری، پرسشنامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا (SADS)، همه گیری شناسی، شیوع
  • حسین مدینه، محمدرضا عابدین زاده، حافظ قاهری صفحه 43
    زمینه و هدف
    درد پس از سزارین علاوه بر احساس ناخوشایند موجب بروز مشکلات فیزیولوژیک و سایکولوژیک در مادر می شود. اقدامات متعددی در جهت کاستن درد پس از عمل صورت گرفته است، اما اتفاق نظری بر سر مناسب ترین روش بیهوشی وجود ندارد. این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور اتفاقی و به هدف مقایسه میزان درد و عوارض پس از عمل سزارین با دو روش بی حسی نخاعی و بیهوشی عمومی انجام شد.
    روش مطالعه
    به این منظور 60 خانم حامله 35-20 ساله که تحت عمل سزارین الکتیو قرار گرفتند، به صورت اتفاقی به دو گروه بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی وارد شدند. یک گروه تحت بیهوشی عمومی و گروه دیگر تحت بی حسی نخاعی قرار گرفتند. تکنیک جراحی در دو گروه یکسان بود. شدت درد پس از عمل با استفاده از پرسشنامه McGill طی چهار نوبت (در ریکاوری و سپس هر 6 ساعت)، میزان پتدین تجویز شده و میزان عوارض (تهوع، استفراغ، تاکی کاردی) در 24 ساعت نخست پس از جراحی برای هر بیمار ثبت گردید.
    نتایج
    فراوانی نسبی درد شدید بعد از عمل و میانگین پتدین مصرفی در بیماران با بیهوشی عمومی از بیماران با بیحسی نخاعی بیشتر بود (05/0>p). میزان بروز تهوع و استفراغ به دنبال بی حسی نخاعی از بیهوشی عمومی بیشتر بود، اما فراوانی نسبی تاکی کاردی و افت فشار خون در دو گروه یکسان بود.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این تحقیق، استفاده از روش بی حسی نخاعی بیشتر از روش بی هوشی عمومی از درد پس از عمل جلوگیری می نماید، که این امر می تواند به کاهش موربیدیتی و هزینه های درمانی بیانجامد.
    کلیدواژگان: بی حسی نخاعی، بیهوشی، بیهوشی عمومی، درد پس از سزارین، سزارین، کارآزمایی بالینی
  • ناهید رئیسی، محمود میرحسینی صفحه 51
    زمینه و هدف
    تزریق مکرر خون، مدت و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور را بهبود بخشیده اما آنها را در معرض خطراتی همچون افزایش مزمن بار آهن و هپاتیت های ویروسی قرار داده که اینها خود می توانند عامل بوجود آورنده عوارضی مانند اختلالات متابولیسم گلوکز در این بیماران باشند. با توجه به برگشت پذیر بودن بعضی از این اختلالات در این تحقیق فراوانی اختلالات فوق در بیماران بتا تالاسمی ماژور در بخش تالاسمی بیمارستان هاجر (س) شهرکرد تعیین گردید، تا بیماران مبتلا شناسائی شوند و برنامه درمانی مقتضی به آنها ارائه گردد.
    روش مطالعه
    بدین جهت 80 بیمار شامل 40 بیمار تالاسمی ماژور 20-10 سال و 40 نفر غیر تالاسمیک، همسان از نظر سن و جنس به روش مورد - شاهدی تحت تست تحمل خوراکی گلوکز (پاسخ قند خون به 75/1 گرم به ازای هر کیلو گرم گلوکز خوراکی) قرار گرفتند و نتایج حاصله ثبت گردید. در بیماران تالاسمیک با توجه به ارتباط این اختلال با بار آهن و ابتلا به هپاتیت های ویروسی، سطح فریتین سرم و نشانگرهای ابتلا به هپاتیت ویروسی شامل آلکالین فسفاتاز HbsAg - HCV Ab- SGOT - SGPT- نیز تعیین شد.
    نتایج
    شیوع اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک 15 درصد بود. (10 درصد بصورت پنهان و 5 درصد بصورت دیابت آشکار) که در مقایسه با گروه غیر تالاسمیک بیشتر است (15% در مقابل 0%، 0.01=(p. ولی اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک مبتلا به هپاتیت بیشتر از بیماران غیر هپاتیتی نبود. (6/16 درصد در مقابل 8/8 درصد (P>0.05 سطح فریتین سرم در شیوع بالای اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک دخیل بود ((P<0.05.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصله در این بررسی می توان به ارتباط معنی دار ابتلا به تالاسمی ماژور و اختلال متابولیسم گلوکز پی برد و ادعا نمود که اختلال متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک به طور قابل توجهی شایع تر از بیماران غیر تالاسمیک بوده و در ابتلا به این اختلال میزان بار آهن نقش به سزائی دارد که لزوم دقت به میزان آهن این بیماران و درمان مناسب آن را بیان می دارد.
    کلیدواژگان: افزایش بار آهن، اختلالات متابولیسم گلوکز، تالاسمی ماژور
  • محمد رجایی، هدایت الله شیرزاده صفحه 56
    زمینه و هدف
    سرطان پروستات، شایع ترین سرطان مردان جهان و دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان مردان در جهان است. این سرطان معمولا علامت اختصاصی ندارد و تنها در صورت تشخیص زود هنگام، قابلیت درمان قطعی دارد. آسانترین و حساس ترین تست بیماریابی سرطان پروستات، تست سرولوژی سنجش (Prostate Specific Antigen= PSA) در سرم می باشد. این تست ارزش پیشگویی مثبت 43/0 و حساسیت 67/0 برای PSA بالای 10 ng/ml دارد. لذا به عنوان اولین تست تشخیصی در برنامه غربالگری سرطان پروستات به کار می رود. هدف از این مطالعه تعیین سطح PSA بیشتر از 4 ng/ml سرم بیماران مراجعه کننده به بخش ارولوژی بیمارستان هاجر شهرکرد در مقایسه با گروه کنترل و تعیین رابطه آن با سرطان پروستات می باشد.
    روش مطالعه
    مطالعه حاضر مقایسه شیوع PSA>4 ng/ml در گروه 120 نفری مراجعه کنندگان مرد بالاتر از 50 سال به کلینیک ارولوژی بیمارستان کاشانی شهرکرد با مشکل ادراری (گروهA) و در گروه 120 نفری مردان بالاتر از 50 سال بستری در بخش قلب بیمارستان هاجر بدون شکایت از مشکل ادراری (گروهB) را بررسی و رابطه PSA>4 ng/ml را با عوامل خطر زای کانسر پروستات و علائم ادراری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. از افراد مورد مطالعه ضمن تکمیل پرسشنامه، نمونه سرم تهیه شده و PSA آن به روش ELISA و با استفاده از کیت IEMA WELL تعیین و اطلاعات به دست آمده توسط Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    شیوع PSA>4 ng/ml در گروه % 19.2 A و در گروه %8.3 B بود که از نظر آماری اختلاف معنی دار بود. به علاوه سن و تعداد فرزند و شدت علائم انسدادی ادراری رابطه مستقیم با شیوع PSA> 4 ng/ml داشتند. از سابقه فامیلی کانسر پروستات و درمان BPH و وازکتومی قبلی به علت تعداد کم اطلاعات، وابستگی با PSA> 4 ng/ml به دست نیامد. بین مصرف سیگار و درد استخوانی با PSA> 4 ng/ml رابطه معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش تست غربالگری PSA برای مردان بالای 50 سال به خصوص افرادی که علائم ادراری دارند پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: تست PSA، سرطان پروستات، شیوع
  • علی حسن پور دهکردی، مرضیه شبان صفحه 63
    زمینه و هدف
    بیماران مبتلا به سرطان دچار مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی زیادی می شوند که این مشکلات باعث اختلال در روند طبیعی زندگی و کیفیت آن می گردد. لذا با توجه به اینکه در جامعه ما به مفهوم کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن از جمله درد، خستگی وغیره در بیماران سرطانی کمتر پرداخته شده است شناخت این عوامل به پرستاران کمک می کند تا فعالیت های خود را در جهت ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیماران سازماندهی نمایند. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع ارتباطی است که به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی های سرطان و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به درمانگاه منتخب انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.
    روش مطالعه
    در این تحقیق 200 نفر از بیماران مبتلا به انواع سرطان (تومورهای توپر)که به منظور شیمی درمانی به درمانگاه منتخب انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نموده بودند بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه، گزارش خود بیمار و مراجعه به پرونده بیمار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه (Quality of Breast Cancer) Qol-BC بود که توسط پژوهشگر تعدیل شده است. جهت دستیابی به اهداف از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و جهت تعیین ارتباط آماری از آزمون کای دو استفاده شده است.
    نتایج
    یافته ها نشان داد اکثریت واحدهای مورد پژوهش 35% مبتلا به سرطان گوارش، 5/35% بیماران در مرحله 3 بیماری، در 5/61% طول مدت بیماری از زمان تشخیص کمتر از یکسال، 41% دارای شدت درد خفیف بودند، 91% بیماری خود را قبول داشتند، 5/84% کاهش یا از دست دادن عملکرد اعضای بدن از زمان بیماری داشتند و 5/69% شدت خستگی متوسط داشته اند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش بیانگرآن بود که کیفیت زندگی اکثریت واحدهای مورد پژوهش (66%) متوسط بوده است در رابطه با ارتباط ویژگی های سرطان با کیفیت زندگی نتایج نشان داد که بین نوع سرطان ((P<0.05، شدت درد ((P<0.05، کاهش یا از دست دادن عملکرد اعضای بدن ((P<0.05 و شدت خستگی ((P<0.05 با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود دارد ولی بین قبول یا انکار بیماری، طول مدت بیماری از زمان تشخیص و مرحله سرطان با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: تومورهای توپر، سرطان، شیمی درمانی، کیفیت زندگی
  • محمود اخلاقی، فاطمه دریس، حسین مدینه صفحه 72
    زمینه و هدف
    در مواردی جهت عمل جراحی نیاز به روش هایی غیر از بیهوشی عمومی مانند بی حسی نخاعی می باشد. اگر عمل جراحی سزارین با بیهوشی عمومی مقدور نباشد معمولا از این روش جهت ایجاد بی حسی استفاده می گردد که یکی از عوارض حاد و خطیر آن برای مادر و جنین افت سریع فشارخون مادر و برادیکاردی جنین است. جهت جلوگیری از افت ناگهانی فشارخون استفاده از افدرین عضلانی قبل از عمل پیشنهاد گردیده است. لذا این مطالعه به منظور بررسی اثر افدرین عضلانی بر روی افت فشار خون پس از بی حسی نخاعی انجام شد.
    روش مطالعه
    مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بر 90 بیمار 18 تا 35 ساله کاندید عمل جراحی سزارین الکتیو که به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند انجام شد. گروه اول بدون دریافت افدرین عضلانی (گروه شاهد)، گروه های دوم و سوم (گروه های مورد) بترتیب 25 و 50 میلیگرم افدرین عضلانی پنج دقیقه قبل از بی حسی نخاعی دریافت کردند و فشارخون متوسط شریانی آنها پنج دقیقه قبل و یک، پنج، پانزده و سی دقیقه بعد از بی حسی نخاعی ثبت گردید.
    نتایج
    سه گروه از نظر میانگین فشارخون متوسط شریانی پنج دقیقه قبل از بی حسی نخاعی یکسان بودند. تفاوت میانگین فشارخون متوسط شریانی در دقایق مختلف پس از بیحسی نسبت به پنج دقیقه قبل از آن درگروه های مورد نسبت به گروه شاهد تفاوت معنی داری داشت. این مطالعه نشان داد تزریق 25 و 50 میلیگرم افدرین عضلانی قبل از بی حسی نخاعی، در پیشگیری از افت فشارخون در دقایق مختلف پس از بی حسی موثر است.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می گردد از تزریق 25 و یا 50 میلیگرم افدرین عضلانی قبل از بی حسی نخاعی به عنوان روشی مناسب جهت جلوگیری از افت فشارخون مادر و حفظ سلامت نوزاد استفاده شود.
    کلیدواژگان: افدرین، بیحسی نخاعی، فشار خون
  • میترا زندیه، غلامحسن فعله گری، محسن صلواتی، سید رضابرزو صفحه 79
    زمینه و هدف
    عفونت های بیمارستانی از مشکلات رایج بخش های مراقبت ویژه است که چگونگی انجام رویه های پروسیجر (Procedure) مراقبتی، نقش مهمی در ابتلا به این عفونت ها دارند. از این رو بررسی فوق به منظور تعیین نحوه بکارگیری استانداردهای کنترل عفونت در بخش مراقبت ویژه یکی از بیمارستانهای شهر همدان صورت گرفت.
    روش مطالعه
    بررسی فوق یک پژوهش توصیفی است که استانداردهای کنترل عفونت در دو بعد ساختار(Stracture) (وسایل) و فرآیند (Process) مربوط به مراقبت های ساکشن راه هوائی، لوله گذاری تراشه، سونداژ ادراری، پانسمان، کارگذاری کاتترهای وریدی و مراقبت از آن، مراقبت از بیمار تحت ونتیلاتور، مورد بررسی قرار گرفت. داده های لازم از طریق برگهای مشاهده جمع آوری شدند. نمونه ها که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، شامل 384 بیمار بستری در ICU بودند که این مراقبت ها در مورد آنها اجرا می شد.
    نتایج
    نحوه بکارگیری استانداردهای کنترل عفونت در مورد وسایل استفاده شده در تزریقات وریدی 100%، پانسمان ها 5/93%، سونداژهای ادراری 90%، لوله گذاری های داخل تراشه 8/74%، مطلوب و در ساکشن های راه هوائی 4/91% نامطلوب بود. نحوه بکارگیری استانداردهای کنترل عفونت در مورد نحوه اجرای مراقبت ها، سونداژهای ادراری80%، مراقبت ازکاتترهای وریدی 75%، پانسمان ها 3/73%، کارگذاری کاتترهای وریدی 51.4%، مراقبت از بیماران تحت تهویه مصنوعی مطلوب 3/53% و ساکشن های راه هوائی %93.9 و لوله گذاری های داخل تراشه 3/73% نامطلوب بودند.
    نتیجه گیری
    اگرچه در اکثر مراقبت های مورد بررسی نحوه رعایت استانداردهای کنترل عفونت در مورد وسایل و نحوه اجرای مراقبت مطلوب بود ولیکن، میزان اجرای این موازین در مورد نحوه اجرا، به نسبت کمتر از وسایل بود که تا حدودی مربوط به عدم استفاده از وسائل لازم مثل دستکش و یا ستهای استریل لازم است. سایر علل ممکن است به کمبود پرسنل، کمبود اطلاعات، عدم درک اهمیت رعایت موازین کنترل عفونت در پیشگیری از انتقال عفونت مربوط باشد. از این رو اهمیت کنترل عفونت در بخش های ویژه ایجاب می کند که اولا، نظارت بر عملکرد پرسنل با دقت بیشتری صورت گیرد و ثانیا گامهای لازم در بر طرف کردن علل موثر برداشته شود.
    کلیدواژگان: استاندارد، بخش های مراقبت ویژه، کنترل عفونت
  • علیرضا خسروی، مسعود پورمقدس، نضال صراف زادگان، رضوان انصاری، رویا کلیشادی، شاهین شیرانی، بابک ثابت صفحه 87
    زمینه و هدف
    مطالعات گوناگون نشان داده کنترل پرفشاری خون منجر به کاهش حوادث عروق مغزی به میزان 40-35% و سکته قلبی 25-20% و بیش از 50% کاهش در نارسایی قلب می شود. این مطالعه چگونگی روند ده ساله فشارخون در افراد بالاتر از 18سال، نحوه تغییرات در شیوع فشارخون، میانگین فشار خون سیستولیک، میانگین فشارخون دیاستولیک و میزان آگاهی از درمان و کنترل بیماران در شهر اصفهان را نشان داد.
    روش مطالعه
    این مطالعه شامل سه پژوهش مقطعی - اپیدمیولوژی بوده که در طی ده سال یعنی سال های 1371، 1377 و 1380 بر روی جمعیت شهر اصفهان انجام گرفته است هر 3 مطالعه به بررسی شیوع پرفشاری خون و نیز برخی عوامل مانند میزان آگاهی، درمان و کنترل در بیماران پرفشاری خون پرداخته است. روش نمونه گیری در همه مطالعات بصورت خوشه ای- تصادفی و با مراجعه به محل زندگی و دعوت آنها به کلینیک فشار خون مرکز تحقیقات قلب و عروق بوده است. کلیه افراد زن و مرد تحت مطالعه از سنین 18 سال به بالا انتخاب شدند که بعد از جمع آوری داده ها، وارد رایانه شده و تحت برنامه آماری آنالیز توصیفی - تحلیلی و t-test قرار گرفتند و برای مطالعه نهایی از روش متا آنالیز استفاده شد.
    نتایج
    شیوع پرفشاری خون از سال 1371 تا 1380 رو به کاهش بوده است و از 8/31 درصد در سال 1371 به 5/17 درصد در سال 1380 رسیده است ولی در افراد بالاتر از 60 سال شیوع فشار خون کاهش معنی داری نداشته است. این روند کاهش در زنان و مردان اختلاف معنی داری نداشته است. میانگین فشارخون سیستولیک (SBP) و دیاستولیک (DBP) در مردان به ترتیب از 2/132 و 89.5 میلی متر جیوه در سال 1371 به 8/116 و 8/73 میلی متر جیوه در سال 1379 کاهش یافته، همچنین این میزان در زنان به ترتیب از 07/133 و 2/88 میلی متر جیوه به 7/113 و 8/72 میلی متر جیوه کاهش یافته است. در طی این سه مطالعه، درصد افرادی که از بیماری پرفشاری خود مطلع بودند از 28% در سال 1371 به 1/50% در سال 1380 رسیده است و درصد افرادی که جهت درمان بیماری خود مراجعه کرده بودند، از 23% به 9/33% و میزان کنترل از 8/2% به 12% افزایش یافت که در این مدت بهبود میزان کنترل پرفشاری خون در زنان (3/13) از مردان (3/4) بیشتر بوده است ((P<0.05.
    نتیجه گیری
    روند کاهش میانگین SBP و DBP، شیوع فشارخون و افزایش آگاهی، درمان و کنترل فشار خون، نوید بخش است و باید با شناخت مکانیسم های این روند در تثبیت آنها کوشا باشیم با توجه به شیوع بالای فشارخون در سنین بالاتر از 60 سال و عدم وجود روند رو به بهبود در این گروه، باید جهت کنترل فشارخون در این گروه اقدامات موثری انجام دهیم.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، روند، فشارخون سیستولیک، فشارخون دیاستولیک
|
  • Mohamadali Hosseinpour, Feizi, Siamak Akbari Kameran Page 18
    Background And Aim
    The worst effect of mutagens on the human genome is making the basis of some disorders. Mitomycin C (MMC) and UV are the mutagens which are used in health centers but their effects on genome are unclear. In this study the effects of these mutagens (weakened based on the mitotic index) on the genomic instability were compared.
    Methods
    105 lymphocytes separated with ficol, were cultured in T25 flask contained 5ml F12 with 15%-20%FCS, mitogen PHA (phytohemaglutinin) and BrdU (BromodeoxyUridine). Three flasks contained MMC with concentrations of 3ng/ml, 6ng/ml and 9ng/ml and two flasks were irradiated with UV (20 cm from the UV-C lamp of 420 LUX) for 3 or 5 minutes. The control flask had the same number of lymphocytes but no treatment. The flasks were incubated in 37Co and the metaphasic cells were halted in metaphasic stage after 72 hours with colchicine and stained by the SCE (sister chromatid exchange) method then the average of sister chromatid exchange was evaluated in one hundred metaphasic plaques.
    Results
    Study of the slides revealed an increase of SCE in all specimens in comparison with control. While the rate of SCE was 3.35 percent in the control group it was 5.43, 7.1, and 8.13 in MMC treated cells with the concentrations of 3ng/ml, 6ng/ml and 9ng/ml respectively. The rate of SCE was 4.43 and 6.8 percent in irradiated cells with UV for 3 and 5 minutes respectively. The differences with the control group were significant (P<0.001).
    Conclusion
    The results indicated that the weakened chemical and physical mutagens cause genomic instability. MMC used in chemotherapy at high dose, can cause genomic instability in the normal cells and prepare them for mutation. Also short time radiation of UV didn’t prevent mutagenic effect. As this ray may be in atmosphere due to destruction of ozone, it could be a risk factor for human in the future. This research displayed the importance of weakened mutagens and revealed the usage rate of MMC and UV to decrease their effects as mutagene.
    Keywords: mitomycin C, UV, C, genomic instability
  • Mahraban Sadeghi, Alireza Masdaghi, Ahmad Badkoubeh, Ramin Nabizadeh, Ardalan Solemanian Page 24
    Background And Aim
    Advanced oxidation processes have been demonstrated as the rapid and effective methods for the treatment of a vast range of the refractory pollutants. The aim of this study was to use ozone in reaction with hydroxyl radicals (high-PH) as the reaction accelerator for MTBE degradation in industrial wastewater and polluted water.
    Methods
    The effect of O3 with the hydroxyl radicals (high-PH) was experimented for MTBE degradation in an aqueous phase. All the reactions were performed in a semi–continuous bubbling column reactor. The effects of PH, reaction time and rate of O3 needed to attain complete MTBE degradation were examined. MTBE ozonation in five different PHs (10,10.5,11,11.5 and 12) during 100 minutes for each PH was performed.
    Results
    The study showed that the PH=11.5 is the fittest PH for MTBE degradation by the radical reactions. In this pH [intermediates] /[MTBE] ratio was 0.6v / mM that it is 20% more than its nearest ratio (related to PH=11). The least time (70 minutes) and needed ozone (5.3 moles) for 90% degradation of each mole of MTBE occurred at PH=11.5. The test performed to determine the rate of removed MTBE as a result of air stripping showed that this rate was 11-19.5% at different PHs during 100 minutes. There was no significant relationship between the rate of removed MTBE as a result of air stripping and the aqueous PH at PHs=10-12 at level of 5% error.
    Conclusion
    MTBE is relatively resistant to degradation even in advanced oxidation processes, but with continuous oxidation can be degraded completely and the best PH for that is 11.5.
    Keywords: Advanced oxidation thechnologies, Advanced oxidation processes, Methyl tret butyl ether, Tret buthyl formate, Tret buthle alchohl, Ozone radical reactions
  • Mohammad Reza Mohammadi, Mahdi Rahgozar, Sabas Bagheriyzdi, Bita Mesgarpour, Masud Nikfarjam, Homera Reissi Page 33
    Background And Aim
    The objective of this survey was to carry out the epidemiological study of the psychiatric disorders among over 18 years old individuals in the urban and rural areas of Chaharmohal & Bakhtiari province.
    Methods
    The sample consisted of 305 persons selected by randomized clustered and systematic sampling methods from the families of Chaharmohal & Bakhtiari province. For each person the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia (SADS) questionnaire was completed by a clinical psychologist. The diagnosis of the disorders was based on DSM-IV classification criteria.
    Results
    The overall prevalence of psychiatric disorders in the province was 16.42%. It was 20% among women and 13.14% among men. The anxiety and neuro-cognitive disorders with 9.52% and 3.28% respectively were the most prevalent in the province. The prevalence of psychotic disorders in this study was 0.33%, mood disorders 2.63% and dissociative disorders 0.66%. In the group of mood disorders, major depression with 2.30% and in the group of anxiety disorders, phobic disorder with 2.62% had the highest prevalence. We found that 10.49% of the individuals suffered from at least one psychiatric disorder. The prevalence of psychiatric disorders in the province among the age group of 56-65 with 30%, individuals whose spouses had passed away with 25%, urban residents with 15.53%, illiterates with 12.66% and unemployed persons with 21.74% were more than other groups.
    Conclusion
    These findings emphasize the responsibility of the health policy makers for prevention, treatment and medical education for mental health.
    Keywords: Epidemiology, prevalence, Psychiatric disorders, Schedule for Affective Disorders, Schizophrenia (SADS), Chaharmohal, Bakhtiari province
  • Hosin Madineh, Mohamadreza Abedin Zadeh, Hafez Ghaheri Page 43
    Background And Aim
    Post cesarean section pain causes physiologic and psychological complications for mothers. The aim of this study was to compare the post operative pain between spinal and general anesthesia.
    Methods
    Sixty women candidates for elective cesarean section were double blindly divided into tow groups of thirty. One group was operated under spinal anesthesia and the other group under general anesthesia. After the section, the mean administrated pethidine was calculated and the mark of the pain intensity was measured by MC–QILL questionnaire.
    Results
    Both the means of pethidine used and the marks of the pain intensity were significantly (P < 0.05) higher in the patients operated under general anesthesia.
    Conclusion
    Local spinal anesthetics prevent post operative hyperalgesia, and reduce physiologic and endocrine responses. They also reduce the morbidity and expenditure of treatment.
    Keywords: Spinal anesthesia, Cesarean, General anesthesia, Postoperative pain
  • Nahid Reissi, Mahmood Mirhoseini Page 51
    Background And Aim
    Hypertransfusion therapy has increased the duration and quality of life in the patients with b thalassemia major. However it could lead to chronic iron overload and viral hepatitis that induce complications such as glucose metabolism disorders. The aim of this study was to find the prevalence of glucose metabolism disorders among b-thalassemic patients and compare with matched normal control group.
    Methods
    The case group consisted of 40 multitransfused thalassemic patients (10-20 years old, F/M = 47. 5%, 52. 5%) and the control group consisted of 40 matched normal persons. OGTT (Oral Glucose tolerance Test: blood sugar response to oral load of 1. 75 g/ kg glucose) was performed in all persons. We also determined desferal dosage, serum ferritin level and markers of viral hepatitis (including HbsAg-HCV Ab-SGOT, SGPT, ALK. P) in thalassemic patients.
    Results
    The prevalence of glucose metabolism disorders was higher in the thalassemic patients compared to the normal group (15% versus 0%, P=0. 01). Glucose metabolism disorders was not higher in patients with thalassemia and viral hepatitis than thalassemic patients without hepatitis (اين اعداد چک شود16. 6 % versus 8. 8 %, P>0. 05). The high frequency of glucose metabolism disorders in thalassemic patients was related to serum ferritin level (P<0. 05).
    Conclusion
    Our data showed the role of iron overload in glucose metabolism disorders and requirement of periodic control of serum ferritin level in b-thalassemia major patients.
    Keywords: Glucose metabolism, Iron overload disorders, Thalassemia major
  • Mohammad Rjaei, Hedaytolah Sharifzadeh Page 56
    Background And Aim
    Prostate cancer is the most prevalent cancer in men and is the second cause of men’s death due to cancer in the world. This form of cancer usually has no specific sign and can have definitive treatment if diagnosed in early stage. The easiest and most sensitive test for prostate cancer is serologic test for prostate specific antigen (PSA). Since this test has 43% predictive value and 67% sensitivity for PSA of more than 10 ng/mg, it is the first diagnostic method for the screening of prostate cancer. The aim of this study was to find out the prevalence of PSA>4ng/ml.
    Methods
    In this study a group of 120 patients over 50 years old with urinary problems (group A) referred to urology clinic of Kashani hospital compared with a group of 120 men over 50 years old with no urinary problems hospitalized in cardiology ward in Hajar hospital (group B). Blood sera from each group were collected and a questionnaire for each patient was completed. An ELISA test was carried out using IEMA WELL kit. The results then were statistically analyzed using Chi-square test.
    Results
    The prevalence of PSA>4ng/ml was 19.2% and 8.3% in group A and B respectively (P<0.05). Further, there were direct relationships between PSA>4ng/ml and factors such as age, number of children and the severity of urinary blockage. Due to low information we could not find relationship between familial history of prostate cancer, BPH treatment and the pervious vasectomy. Besides there were no significant relationships between cigarette smoking or bone pain and PSA>4ng/ml.
    Conclusion
    Based on the results of this study a screening program for testing PSA>4ng/ml in men over 50 years old especially for those with urinary problems is recommended.
    Keywords: Prostate cancer, Prevalence, PSA test, Shahrekord
  • Ali Hasanpoor, Marzeh Shaban Page 63
    Background And Aim
    This descriptive study was performed to find the relationship between cancer characters and the life quality of patients under chemotherapy referred to selected clinic of Tehran university of medical sciences.
    Methods
    The sample consisted of 200 patients with different types of cancer (solid tumors) selected by simple sampling method. A questionnaire was filled for each patient using patients’ files, self-reports and interviews. Chi-square test was used to find the statistical relationships.
    Results
    Thirty-five percent of the subjects had gastrointestinal cancer, 35.5% were at the stage 3 of the disease, in 61.5% the duration of disease from diagnosis time was less than a year, 41% had mild pain, 91% had accepted their disease, 84.5% had a decrease or loss of organ’s function and 69.5% had a moderate intensity of fatigue. The quality of life of the majority of the subjects was moderate (66%). There were significant relationships between characteristics of cancer like type of the cancer (P < 0.01), intensity of pain (P < 0.01), decrease or loss of organ’s function (P < 0.01), or the degree of fatigue (P < 0.001) and the life quality, but there was no correlation between acceptance or refusal of the disease, duration of disease from diagnosis time or stage of cancer and quality of life.
    Keywords: cancer, life quality, Tehran
  • Mahmood Akhlaghi, Fatemeh Deris, Hosin Madineh Page 72
    Background And Aim
    Two of the side effects of the spinal anesthesia for caesarian are the hypotension of mother and bradycardia of the fetus. The aim of this study was to assess the safety and efficacy of intramuscular (i.m.) ephedrine for prevention of the hypotension associated with the spinal anesthesia.
    Methods
    Ninety patients undergoing elective caesarian section under spinal anesthesia, were assigned to three groups in a randomized clinical trial study. Group 1, “control group” didn receive ephedrine, while case groups “group 2 and group 3” received 25 mg and 50 mg ephedrine (i.m.) 5 minutes before the spinal anesthesia respectively. The mean arterial pressure (MAP) was recorded at 1, 5, 15 and 30 minutes after spinal anesthesia, and the differences of these mean arterial pressures (DMAP) from that of 5 minutes before spinal anesthesia were calculated.
    Results
    The MAP and the differences were significantly different between the three groups.
    Conclusion
    We concluded that 50 mg ephedrine prevents hypotension during 30 minutes after the spinal anesthesia, but 25 mg ephedrine prevents hypotension only at 5 minutes after the spinal anesthesia. Therefore 50 mg ephedrine could be used to prevent mother’s hypotention during spinal anesthesia.
    Keywords: Ephedrine, Blood Pressure, Spinal Anesthesia
  • Mitra Zandyeh, Gholamhosin Falhgari, Mohsen Salavsti, Sreza Borzoo Page 79
    Background And Aim
    Nosocomial infection (N.I) is an intensive care unit common problem. Quality of care procedure performance has an effective role in suffering from N.I. This descriptive study was performed to determine quality of infection control standards in intensive care unit in one of the Hamadan’s hospitals.
    Methods
    The samples consisted of patients that confined to bed in ICU, selected by convenience sampling method. Data was collected by check lists concerning instruments and process of urinary catheterization, tracheal intubation, air way suctioning, vein catheterization, dressing of wound, care of vein catheters and care of patients that breath by ventilator.
    Results
    The results showed that accomplishing equipment standards for infection control related to urinary catheterization (90%), tracheal intubation (74.8%), venous catheterization (100%) and wound dressing (93.5%) was acceptable and implementing standards related to airway suctioning (91.4%) was unacceptable. Implementing standards related to urinary catheterization (80%), venous catheterization (51.4%), care of venous catheter (75%), care of patient that breath by ventilator (53.3%) and wound dressing (73.3%) were acceptable but related to tracheal catheterization (73.3%) and airway suctioning (93.9%) were unacceptable.
    Conclusion
    Although, quality of performance in many of the assessed procedures was acceptable, but the quality of implementing the standards of performance was less than quality of equipment standards. In some cases incorrect performance of the procedures, was related to not use of sterile gloves or sets. The other causes probably were deficiency of staff, knowledge deficiency, and lack of perception of importance of the infection control standards. Therefore the infection control in ICU requires firstly a better control of personnel and secondly taking necessary actions to eliminate the causes.
    Keywords: Infection control, ICU, Standard
  • Alireza Khosravi, Masud Pourmoghadas, Nzale Sarafzadegan, Rezvan Ansari, Roya Klishadi, Shahin Shirani, Babak Sabet Page 87
    Background And Aim
    Different studies have shown that antihypertensive therapy has been associated with reductions of 35-40 percent in stroke incidence, 20-25 percent in myocardial infarction and more than 50 percent in heart failure. This study evaluated the trend of hypertension, the mean systolic & diastolic blood pressure, the patients’ awareness of treatment and control of hypertension among over 18 years population of Isfahan
    Methods
    This report consisted of 3 cross sectional epidemiological surveys performed in 1991, 1997 and 2000. The trend of hypertension, the rate of awareness of the treatment and control of hypertension were evaluated. The 3 studies were cross-sectional with randomized-clustering sampling. The patients from both sexes were invited to the hypertension clinic of Isfahan Cardiovascular Research center. Student t-test and chi-square test were employed for data analysis.
    Results
    Prevalence of hypertension decreased from 1991 to 2000 (31.8% in 1991 and 17.5% in 2000) but it was insignificant among over 60 years old persons. There was no significant difference between sexes. The mean systolic and diastolic blood pressure of both male and female hypertensive patients significantly decreased from 1991 to 2000 (male: from 132.2/89.5 to 116.8/73.8 and female: from 133.07/88.2 to 113.7/72.8). The patients’ awareness of treatment and control of hypertension increased from 1991 to 2000. Women controlled their hypertension more than men did(16.05% in women and 6.5% in men).
    Conclusion
    The decreasing prevalence of hypertension, mean systolic and diastolic blood pressure and the increasing trend of patients’ awareness of treatment and control of hypertension, from 1991 to 2000 are promising but the high prevalence of hypertension among over 60 years old patients requires implementing more effective methods to control their hypertension
    Keywords: Hypertension, Systolic Blood pressure, Diastolic blood pressure, Trend