فهرست مطالب

فصلنامه آرشیو توانبخشی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 13، پاییز 1383)

  • 78 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/10/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سخن سردبیر
    فریدون لایقی صفحه 6
  • مقالات تحقیقی
  • بهنام اخباری، اسماعیل ابراهیمی، مهیار صلواتی، حسین فراهینی، مهندس محمدعلی سنجری صفحه 7
    هدف
    هدف از این تحقیق تعیین تکرارپذیری زمان بندی فعالیت عضلانی مچ پا بروی سیستم اغتشاش مچ پا در صفحه فرونتال تحت شرایط مختلف اغتشاش بیرونی می باشد.
    زمان تاخیری شروع فعالیت، دامنه حداکثر فعالیت و زمان تاخیری حداکثر فعالیت عضلات مچ پا 10 مرد و زن سالم و 10 مرد و زن مبتلا به بی ثباتی مچ پا در یک مطالعه متودولوژیک مورد آزمون قرار گرفت.
    روش بررسی
    زمان تاخیری شروع فعالیت، دامنه حداکثر فعالیت و زمان تاخیری حداکثر فعالیت عضلات مچ پا متعاقب اینورژن ناگهانی مچ پا توسط سیستم اغتشاش مچ پا و الکترومیووگرافی سطحی تعیین گردید.
    یافته ها
    دامنه مقادیر ICC برای زمان تاخیری شروع فعالیت عضلات پرونئوس لانگوس (0.71- 0.97)، تیبیالیس قدامی (0.99-0.75)، پرونئوس برویس (0.99-0.83) و سولئوس (0.99-0.97) در زوایای 10، 20 و 30 درجه در صفحه فرونتال میباشد. این دامنه مقادیر برای دامنه حداکثر فعالیت عضلات پرونئوس لانگوس (0.99-0.81)، تیبیالیس قدامی (0.99-0.9)، پرونئوس برویس (0.99-0.64) و سولئوس (0.99-0.98) بوده و برای زمان تاخیری حداکثر فعالیت عضلات پرونئوس لانگوس (0.99-0.89)، تیبیالیس قدامی (0.99-0.71)، پرونئوس برویس (0.99-0.91) و سولئوس (0.99-0.69) بدست آمد.
    نتیجه گیری
    تعیین زمانبندی فعالیت عضلات مچ پا به عنوان روش اندازه گیری تکرارپذیر ثابت گردید.
    کلیدواژگان: زمان تاخیری، مفصل مچ پا، اغتشاش بیرونی، بی ثباتی عملکردی، تکرار پذیری
  • امیرعباس ابراهیمی، سیده مهناز احمدی، سعید ساروق فراهانی، سقوط فقیه زاده، یوسف سلیم پور، راضیه زنوزی صفحه 13
    هدف
    تحریک دگرسویی صوتی سیستم وابران، موجب مهار عملکرد سلول های مویی خارجی و کاهش دامنه گسیل های صوتی گوش می شود. در بررسی حاضر مقدار میانگین کاهش دامنه گسیل های صوتی برانگیخته با تن برست (TBEOAEs) فرکانس مرکزی 2000، 1000، 4000 هرتز با ارایه دگرسویی صوت خالص و نویز باریک باند با فرکانس مرکزی 1، 2، 4 کیلو هرتز در گوش راست افراد 19 تا 27 ساله تعیین شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه بر روی 37 نفر (15 مرد و 22 زن) با شنوایی طبیعی انجام شد. پس از تطابق سایکوآکوستیکی، بلندی نویز باریک باند با صوت خالص در 70dBHL در گوش چپ، پاسخ TBEOAEs با فرکانس مرکزی 1، 2 و 4 کیلو هرتز در گوش راست بدست آمد. سپس با ارایه دگرسویی صوت خالص 70 دسی بل و نویز باریک باند با بلندی معادل، دامنه TBEOAEs اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین دامنه های TBEOAEs با فرکانس مرکزی 2، 1 و 4 کیلو هرتز با ارایه دگرسویی صوت خالص و نویز باریک باند کاهش نشان داد که کاهش نویز باریک باند در تمامی فرکانس ها بیشتر بود. همچنین میانگین دامنه ها در فرکانس های بالاتر کاهش کمتری نشان داد.
    نتیجه گیری
    تحریک دگرسویی موجب کاهش دامنه TBEOAEs می شود و محرک دارای پهنای باند بیشتر، در ایجاد پدیده مهار دگرسویی کارآمدتر است. بنظر می رسد علاوه بر هماهنگی طیفی بین محرک تولید کننده گسیل های صوتی گوش و محرک دگرسویی، پهنای باند فرکانسی نیز در کاهش دامنه گسیل های صوتی گوش و ایجاد پدیده مهار نقش بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: گسیل صوتی برانگیخته با تن برست، مهار دگرسویی، دسته زیتونی حلزونی
  • فرزام پروا، ربابه مزینانی، حسن عشایری، پاشا جوادی خمامی صفحه 20
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی اختلالات زبان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن پارانوئید و غیر پارانوئید در مرکز روانپزشکی رازی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    در این پژوهش با استفاده از آزمون زبانپریشی فارسی، اختلالات زبان در 40 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا با نشانه های نوع مداوم (مزمن) که به دو گروه 20 تایی (پارانوئید و غیر پارانوئید) زن و مرد تقسیم شده بودند، بررسی و مقایسه شد. نمونه های مورد مطالعه در هر دو گروه از نظر متغیرهای جنس، سن، میزان تحصیلات، طول مدت بیماری، مدت اقامت در بخشهای بستری دراز مدت، همتاسازی شدند. مهارتهای زبانی مورد ارزیابی در آزمون فوق، عبارت بودند از: روانی گفتار آزاد، روانی گفتار توصیفی، کیفیت گفتار آزاد، کیفیت گفتار توصیفی، درک شنیداری، بیان شفاهی، درک زبان نوشتاری، نوشتن، تکرار و میزان واژگان. داده های بدست آمده با استفاده از برنامه آماری SPSS برای ویندوز تحلیل آماری شد.
    یافته ها
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که در تمام بیماران، امتیاز کلی مربوط به مهارتهای زبانی آزمون فوق، پایین تر از افراد سالم است و بیشترین کاهش مربوط به بخشهای کیفیت گفتار توصیفی، روانی گفتار توصیفی و میزان واژگان است.
    نتیجه گیری
    بیماران پارانوئید در قیاس با بیماران غیر پارانوئیدی در بخشهای روانی گفتار توصیفی، درک شنیداری، بیان شفاهی، میزان واژگان و امتیاز کلی آزمون، تفاوت معنی دار آماری نشان دادند. در بین متغیرهای دموگرافیک، تنها متغیر میزان تحصیلات با برخی از بخشهای آزمون ارتباط معنی داری را نشان داد.
    کلیدواژگان: اختلالات زبان، زبانپریشی، اسکیزوفرنیا، پارانوئید، غیر پارانوئید
  • مجتبی عظیمیان، کیومرث علی محمدیان، ستاره قهاری، آوات فیضی صفحه 26
    هدف
    اختلال در ساختمان و عملکرد دیسک (دیسکوپاتی) یکی از شایعترین علل کمردرد می باشد. این بررسی با هدف تعیین نقش نوع شغل در ایجاد دیسکوپاتی در بیماران بستری شده در بیمارستان امام سجاد (ع) نیروی انتظامی انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه بر روی پرونده پزشکی 240 نفر بیمار مبتلا به دیسکوپاتی ستون فقرات که از سالهای 1375 لغایت 1382 در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا بستری شده بودند انجام گردید و اطلاعات در قالب یک مطالعه گذشته نگر توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    دیسکوپاتی ستون فقرات گردنی، پشتی، کمری، و بیشتر از یک ناحیه، در رسته های خدماتی انتظامی (53.9%) بهداری (8.8%) و اداری (38.3%) تفاوت فاحشی داشت. بنابراین بررسی ارتباط محل ضایعه با رسته خدمتی (p=value8) معنی دار بود. ضایعه در سطح پشتی – کمری Thoracolumbar (T12-L1) نیز با رسته خدمتی (p-value 2=0.013) رابطه معنی داری داشت. بدین ترتیب که در رسته خدمتی انتظامی 50% بیماران، در رسته خدمتی بهداری 37.5% و در رسته خدمتی اداری 12.5% به دیسکوپاتی پشتی – کمری مبتلا بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای دیسکوپاتی در پرسنل نیروی انتظامی و معنی دار شدن ارتباط رسته خدمتی با محل ضایعه دیسکوپاتی و در جهت کاهش هزینه های درمانی و به حداقل رساندن طول مدت مرخصی، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود. از آنجایی که تحقیقات مختلف تاثیر آموزش را بر کاهش مشکلات ستون فقرات ثابت کرده اند، می توان روش های تصحیح وضعیت در موقعیتهای مختلف شغلی، آموزشهای ضمن خدمت و رعایت اصول ارگونومی (Ergonomic) را پیشنهاد نمود.
    کلیدواژگان: دیسکوپاتی، سطح ضایعه، محل ضایعه، رسته خدمتی
  • حسن شمس اسفند آباد، سوزان امامی پور، سیدجلال صدرالسادات صفحه 30
    هدف
    رواج همسرآزاری در جوامع و تاثیرات سو آن بر سلامت جسمی و روانی زنان و در نهایت تاثیر آن بر سلامت خانواده در پژوهشهای بسیاری نشان داده شده است. هدف پژوهش حاضر برسی میزان شیوع همسرآزاری روانی و جسمی و عوامل موثر بر آن در زنان متاهل شهر تهران بود.
    روش بررسی
    نمونه آماری پژوهش حاضر را 1000 زن متاهل 18 تا 45 سال ساکن شهر تهران تشکیل می داد. نمونه آماری دو گروه از زنان را شامل (n=800) می شد.، زنان گروه عادی و زنان شاکی که به دلیل مشکلاتی که با شوهران خود داشتند به دادگاه خانواده مراجعه کرده بودند (n=200). ابزار پژوهش، پرسشنامه ای است که از پرسشنامه همسرآزاری موفیت و همکاران (1) اقتباس شده بود.
    یافته ها
    یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که میزان همسرآزاری روانی و جسمی برای زنان عادی به ترتیب برابر با 87.9 و 47.9 درصد و برای زنان شاکی به ترتیب برابر با 99.5 و 91 درصد است. با افزایش سن زوجین و مدت زمان ازدواج میزان همسرآزاری افزایش می یابد. همسرآزاری با سطح تحصیلات زوجین (زن و شوهر) رابطه معنی دار معکوس دارد. هر چه تحصیلات زنان بیشتر باشد کمتر مورد آزار جسمی و روانی قرار می گیرند. همچنین هر چه میزان تحصیلات شوهران بیشتر باشد کمتر همسران خود را مورد آزار جسمی و روانی قرار می دهند. میزان همسرآزاری در شوهرانی که از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند بیشتر از شوهرانی است که از الکل و مواد مخدر استفاده نمی کنند. میزان همسرآزاری در شوهرانی که سابقه بیماری روانی دارند بیشتر از شوهرانی است که سابقه بیماری روانی ندارند. میزان همسرآزاری جسمی و روانی در زنانی که به دادگاه های خانواده مراجعه کرده اند بیشتر از زنان عادی است.
    نتیجه گیری
    همسرآزاری بسیار رایج است و با عوامل متعددی چون سن، میزان تحصیلات، اعتیاد شوهر به مواد مخدر، استفاده از الکل و سابقه بیماری روانی وی در رابطه است. تصویب قانونی جامع برای مقابله با همسرآزاری و افزایش آگاهی عمومی درباره همسرآزاری با استفاده از رسانه های جمعی می تواند در کاهش میزان همسرآزاری موثر واقع شود.
    کلیدواژگان: همسر آزاری، آزار روانی، آزار جسمی، سن، زنان متاهل
  • آرش امین زاده، نیکتا حاتمی زاده، سید مجید میرخانی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 37
    هدف
    تعیین میزان اثربخشی خدمت «آموزش در خانواده» از مجموعه خدمات اصلی ارایه شده در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به افراد مبتلا به معلولیت جسمی – حرکتی و خانواده های آنها در شهرستان بابلسر بود.
    روش بررسی
    به این منظور 48 فرد مبتلا به معلولیت جسمی و حرکتی و خانواده های آنها از روستاهای تحت پوشش طرح (گروه مورد) با 48 فرد معلول و خانواده های آنها از روستاهایی که در همین شهرستان تحت پوشش طرح نبودند و از نظر سن، جنس، اندام درگیر، شدت نقص و میزان تحصیلات مراقب همتا بودند (گروه شاهد) در زمینه های آگاهی نسبت به عوارض بی تحرکی عضو، مهارت در تغییر وضعیت دادن فرد، پیشگیری از جمود مفاصل و زخم بستر و همچنین کمک به فرد معلول در کسب استقلال در انجام فعالیت های روزمره و حرکت در محیط و نیز نگرش آنان در مورد معلولیت و توانبخشی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مورد نظر با مراجعه به درب منازل و پرسش از خانواده و فرد معلول و معاینه و مشاهده کسب و در فرم های مربوطه ثبت شده، نمره داده شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تفاوت معناداری در میزان آگاهی افراد دچار معلولیت و خانواده های آنان بین دو گروه مورد و شاهد، در زمینه نحوه کمک به فرد معلول به منظور کسب استقلال در انجام فعالیت های روزمره، جابجایی و حرکت در محیط و عوارض بی حرکتی اندام ها، و همچنین میزان مهارت آنان در زمینه کمک به فرد معلول برای کسب توان انجام مراقبت های شخصی و حرکت کردن در محیط به طور مستقل و نگرش ایشان در مورد معلول و معلولیت و اثربخشی شیوه های توانبخشی وجود نداشت (P<0.05). اما مهارت افراد دچار معلولیت و خانواده های آنان در روستاهای تحت پوشش طرح در زمینه نحوه پیشگیری از ایجاد خشکی مفاصل و زخم بستر و نیز چگونگی تغییر وضعیت معلول به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود (P=0.04).
    نتیجه گیری
    ارایه خدمت «آموزش در خانواده» طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در روستاهای شهرستان بابلسر تنها مهارت بکار بردن تکنیک های توانبخشی غیرفعال در پیشگیری از عوارضی چون جمود مفاصل، زخم بستر و تغییر وضعیت دادن فرد معلول تاثیر مثبت داشته اما در مهارت خانواده و فرد معلول در استقلال یافتن معلول اثر معناداری نداشته است.
    کلیدواژگان: توانبخشی مبتنی بر جامعه، آموزش در خانواده، سنجش آگاهی، سنجش مهارت، نگرش سنجی
  • علی استکی صفحه 45
    هدف
    مفصل انتهایی شست دست مددجویان کوادری پلژی که از تحریک الکتریکی عضلات جهت بازیابی حرکت انگشتان استفاده می نماید، هنگام عمل گیرش جانبی دچار خمش بیش از اندازه و در نتیجه گیرش ناموفق می گردد. در فعالیتهای روزمره این نوع گیرش جهت گرفتن و جابجا کردن برخی از اجسام کاربرد فراوانی دارد، لذا لازم است برای این دسته از مددجویان این امکان حرکتی بازیابی گردد. فعلا مشکل فوق توسط تثبیت بند انتهایی شست در امتداد بند میانی رفع می گردد که نیاز به عمل جراحی داشته و منجر به از دست دادن یک درجه آزادی می شود. در این تحقیق با استفاده از شبیه سازی رایانه ای یک مدل استاتیکی از دست، زاویه و نیروی گیرش در روش متداول و روش های پیشنهادی جایگزین محاسبه و مقایسه گردید.
    روش بررسی
    در مدل ارایه شده، انگشتان، کف دست و جسم مورد گیرش به صورت صلب، ثابت و عمود بر صفحه افق و شست به شکل زنجیره ای از سه جسم صلب که توسط یک مفصل دو درجه آزادی به دست و دو مفصل یک درجه آزادی به یکدیگر متصل شده اند در نظر گرفته شد. به هر مفصل گشتاور مقاومتی، گشتاور فعال عضلات و گشتاور حاصل از نیروی خارجی بر بند انتهایی شست اعمال گردید. عضلات فلکسور بلند شست (FPL: Flexor Pollicis Longus)، اکستانسور بلند شست (EPL: Extensor Pollicis Longus)، جمع کننده شست (ADP: Adductor Pollicis) و دور کننده شست (APB: Abductor Pollicis Brevis) در مدل بکار رفته و شش روش متفاوت مورد بررسی قرار گرفت: تحریک فلسکور بلند شست و فیوز کردن مفصل انتهایی شست 1) در زاویه صفر (روش متداول)، 2) در زاویه 15 و 3) در زاویه سی درجه؛ 4) تحریک فلکسور بلند شست، 5) تحریک همزمان فلکسور بلند شست و EPL و 6) تحریک همزمان فلکسور بلند شست، ADP و APB بدون فیوز نمودن مفصل.
    یافته ها
    مقایسه مابین نتایج تجربی دیگران و نتایج حاصل از مدل موید اعتبار مدل است. یافته ها آشکار نمود استفاده از عضله فلکسور بلند شست بدون فیوز نمودن مفصل انتهایی شست موجب گیرش جانبی نامناسب با نوک شست می گردد. و فیوز نمودن مفصل در امتداد بند میانی، بدون ایجاد تغییر محسوسی در نیروی گیرش، زاویه گیرش را به شکل موثری بهبود می بخشد. اگر چه اضافه نمودن زاویه فیوز موجب افزایش ناچیز نیروی گیرش می شود، زاویه گیرش به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و حالت گیرش را نامناسی می نماید. لذا نتایج مدل موید اثربخشی روش متداول است. نتایج نشان می دهد میزان گشتاور خمشی خلفی اکستانسور بلند شست نمی تواند بر گشتاور خمشی قدامی فلکسور بلند شست غلبه نموده و تغییر قابل توجهی در حالت گیرش ایجاد نماید، لذا بنظر می رسد این راه حل پیشنهادی موفقیت آمیز نباشد. لکن در روش آخر، بدون نیاز به فیوز کردن مفصل، حالت گیرش تقریبا مشابه روش متداول بوده و نیروی گیرش 60 درصد بیشتر از نیروی گیرش در روش متداول می باشد.
    نتیجه گیری
    در استفاده از تحریک الکتریکی عضلات می توان عمل گیرش جانبی شست را بدون عمل جراحی و با استفاده از تحریک الکتریکی هم زمان عضلات فلکسور بلند شست، جمع کننده شست و دور کننده شست بازیابی نمود.
    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی، مدل ریاضی، شست، گیرش جانبی، کوادری پلژی
  • عطیه اشتری، طاهره سیما شیرازی صفحه 49
    هدف
    در طی دهه های اخیر ارتباط میان نقص در مهارتهای آگاهی واجی با مشکلات خواندن بطور وسیعی پذیرفته شده است و عمده ترین علت نارساخوانی، مشکلات پردازش واجی در نظر گرفته شده است. اگر چه نتایج تحقیقات اخیر در زمینه سرعت نامیدن، حاکی از اینست که این مهارت منبع احتمالی دیگری جهت نارساخوانی می باشد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن بر روی 58 کودک پایه دوم ابتدایی شهر تهران صورت گرفته است. 28 نفر از آزمودنی ها نارساخوان و 30 نفر عادی بودند. تکالیف مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از: آزمون آگاهی واج شناختی دستجردی (1381). کلیه اطلاعات جمع آوری شده در این پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و یومن ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند، همچنین همبستگی میان مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در دو گروه آزمودنی ها مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از اجرای آزمونهای آماری حاکی از آن است که بین گروه نارساخوان و عادی در مهارتهای مذکور تفاوت معنی داری وجود دارد و گروه نارساخوان در هر دو مهارت ضعیف تر از گروه عادی می باشد. همچنین در این پژوهش میان مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن همبستگی معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نیز همسو بسیاری از تحقیقات مشابه، نشانگر وجود مشکلات آگاهی واجی و سرعت نامیدن در افراد نارسا خوان است. از نظر دیگر عدم همبستگی معنادار میان دو مهارت می تواند نشانگر آن باشد که سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است.
    کلیدواژگان: نارساخوانی، آگاهی واجی، سرعت نامیدن
  • مقالات مروری
  • هاشم شمشادی، ناصر رضایی صفحه 55
    علیرغم پیدایش روش های نوین ترمیم بیماران با شکاف لب و کام و یا شکاف کام و یا لب به تنها، بروز اختلال گفتاری بیمار پس از ترمیم، دور از انتظار نیست (2و1).
    از هر هزار تولد، یک نوزاد دچار شکاف کام به تنهایی و یا در هر دو هزار تولد یک نوزاد دارای شکاف توام لب و کام می باشد. میزان شیوع این اختلالات نزد سفیدپوستان قدری بالاتر از سیاه پوستان است و در منطقه آسیا با بروز بیشتری، حتی به یک در هر پانصد تولد می رسد (3). از آنجا که امکان وجود سایر اختلالات و ناهنجاری ها در میان این نوزادان وجود دارد، لذا بررسی کامل تاریخچه ای و اخذ معاینات کامل بیانی آنها پس از تولد ضروری است. بررسی مسایل ارثی بودن این ناهنجاری ها با توجه به تاریخچه ازدواج های خانوادگی و یا احتمال بروز ناهنجاری های مشابه در سایر فرزندان نیز ضروری است. بروز شکاف کام به تنهایی، بیشتر از شکاف توام لب و کام بوده که به همراه سایر ناهنجاری های دیگر به صورت نشانگان (Syndrome) هستند. لذا بررسی این گونه بیماران با نشانگانی که تقریبا یک سوم کل بیماران با شکاف کام تنها، را تشکیل می دهند از دیدگاه های مختلف بالینی بایستی مورد تاکید قرار گیرد. شایعترین نشانگان همراه با شکاف کام تنها «نشانگان پیر رابین» (Pierr Robin) است که علاوه بر شکاف کام، علایم دیگری چون کوچکی فک تحتانی و بیرون زدگی زبان را به همراه دارند. نحوه شکاف کام تنها در بیماران نشانگانی به شکل V و در بیماران به همراه نشانگان به صورت U می باشد (4).
    پس از بررسی کامل عمومی نوزاد، وضع تغذیه ای وی از جهت جلوگیری از سو تغذیه، کاهش وزن و عدم رشد جسمی ضروری است. در صورت فراهم بودن کلیه شرایط سلامتی، عمل جراحی ترمیمی لب و هر دو بخش سخت و نرم کام، در اولین فرصت ممکن صورت می گیرد (5). در شرایطی که شکاف لب ناوسیع باشد، می توان ترمیم کام را در سن زیر 6 ماهگی و در صورت همراه بودن با شکاف کام، زیر 18 ماهگی، مورد بررسی قرار داد(3). از آنجا که در عمل جراحی مزبور میزان قابل توجهی از اعصاب، مخاط، عضلات و قطعات استخوانی مورد دستکاری قرار می گیرد، لذا قبل و پس از ترمیم نواقص، کارایی کامل و مناسبی را در این اجزا نمی توان انتظار داشت. در نواحی آناتومیکی یاد شده، مجموعه اجزا لب و کام که در نواحی خلف دهان، با انقباض عضلات و بالا رفتن، موجب انسداد راه بینی گردیده و یا با شل شدن خود موجب باز شدن راه حلقی و بینی می شوند دچار اختلال می گردد. میزان بروز اینگونه اختلال در 20% از کل بیماران تحت عمل جراحی ترمیمی لب و کام دیده می شود (4). اختلال مزبور، سبب اختلال عملکرد دریچه کامی – حلقی شده و خود سبب اختلال «پرخیشومی شدگی» (Hypernasality) و یا «کم خیشومی شدگی» (Hyponasality) گفتار می گردد (6). لذا در جراحی های ترمیمی لب و کام، مشاوره و مداخله آسیب شناس گفتار و زبان، از اصولی بسیار با ارزش و مهم تلقی می گردد. گر چه تبادل نظر و کار گروهی با سایر متخصصین نیز در صورت لزوم، هر کدام از اهمیت ویژه ای در تیم درمانی این بیماران نیز محسوب می گردد.
    کلیدواژگان: شکاف لب و کام، جراحی ترمیمی نواقص اندامهای گفتاری، تیم درمانی در آسیبهای گفتاری
  • بیژن خراسانی، علی غفوری صفحه 60
    زخم فشار و یا زخم بستر یک آسیب یا ضایعه در پوست و بافتهای زیرین آن محسوب می شود و معمولا بدنبال فشار غیرقابل رفع برنسوج ایجاد می شود و در افراد پیر و کسانی که در مراحل بحرانی بیماری می باشند یک مشکل عمده بوده و باعث ایجاد درد، کاهش کیفیت زندگی و اقامت های طولانی در بیمارستان می گردد.
    پیشگیری و درمان زخم برای بهبود و ارتقا وضعیت تندرستی بیمار از راهکارهای مقرون به صرفه به شمار می آید.
    هرگاه درمدت زمانی بیش از 2 ساعت، فشار موجود بر عروق کاپیلری شریانها در نقطه ای به 70 mm-Hg (بیش از 2 برابر فشار کاپیلری شریانها) برسد زخم فشار و یا زخم بستر ایجاد خواهد شد که بر حسب عمل گرفتاری به 4 نوع تقسیم می شود. مهمترین نکته در پیشگیری از ایجاد زخم فشار یا زخم بستر، کاهش فشار از آن نقطه مورد نظر می باشد که بهترین کار برای کاهش و رفع فشار جابجا کردن بیمار می باشد.
    در صورت بروز زخم فشار میبایست بر حسب نوع زخم، درمان مربوطه (پانسمان، آنتی بیوتیک تراپی، دربریدمان، جراحی) را انجام داد.
    کلیدواژگان: زخم فشار، زخم بستر، پانسمان
  • چکیده های انگلیسی
    صفحه 66
|
  • Behnam Akhbari, Esmaeil Ebrahimi, Mahyar Salavati, Hossein Farahini, Mohammad Ali Sanjari Page 7
    Objective
    The purpose of this study was to demonstrate the reliability of ankle musculature latency, peak and time of activation measurements on a tilting platform (APS) to sudden external frontal perturbation under different conditions. Design. The latency, peak & time of activation of 10 healthy and 10 patients with functional ankle instability(FAI) was examined in an methodological study.
    Materials and Methods
    The latency, peak and time of activation after sudden inversion of the ankle were determined by APS and surface EMG.
    Results
    The range of ICC Values for latency of Peroneus Longus (0.71-0.97), Tibialis Anterior (0.75-0.99), Peroneus Brevis (0.83-0.99) and Soleus (0.97-0.99) were obtained.These values for peak of activation of Peroneus Longus (0.81-0.99), Tibialis Anterior (0.9-0.99), Peroneus Brevis (0.64-0.99), Soleus(0.98-0.99)and for time of activation of Peroneus Longus (0.89-0.99) Tibialis Anterior (0.71-0.99) Peroneus Brevis (0.91-0.99) and Soleus (0.69-0.99) were calculated.
    Conclusion
    Determination of The latency, peak and time of activation was proven as a reliable measurement method.
    Keywords: Latnency, Ankle joint, Extenal perturbation, FAI, Reliability
  • Amir Abbas Ebrahimi, Seyyedeh Mahnaz Ahmadi, Saeed Sarough, Farahani, Soghrat Faghih, Zadeh, Yousef Salim, Pour, Razieh Zenouzi Page 13
    Objective
    Acoustic stimulation of auditory efferent system causes contralateral shift in the OAEs amplitude. In this study the contralateral suppression effect of pure tone & NBN at center frequencies of 1, 2 & 4 kHz Frequencies has been evaluated in the right ears of normal 19 to 27 years old adults.
    Materials and Methods
    The data were elicited from 37 subjects (15 males & 22 females) with normal hearing who participated in this study. After determining the level of NBN by loudness adjustment between pure tone at 70 dBHL at 1, 2 & 4 kHz in left ear, EOAEs was measured using tone burst at central frequencies of 1, 2 & 4 kHz in right ear. Then the amplitude shift of TBEOAEs was evaluated at the presence of contralateral pure tone & NBN stimuli.
    Results
    There was a significant shift in the amplitude of TBEOAEs by contralateral stimulation of pure tone & NBN which was greater in NBN. The magnitude of amplitude shift was become greater at high frequencies of contalateral stimuli.
    Conclusion
    There was a decrease in the amplitude of TBEOAEs by contralateral stimulation and the stimulus with greater frequency band had geater effects on contralateral suppression. The impact of this effect was highly depend on the spectrum & frequency of contralateral stimuli.
    Keywords: Tone burst evoked otoacoustic emissions, Contralateral supression, Olivocoachlear bundle
  • Farzam Parva, Robabeh Mazinani, Hassan Ashayeri, Pasha Javadi, Khomami Page 20
    Objective
    The main purpose of this study was the assay of language disorders in paranoid and non – paranoid long-stay Schizophrenic patients in Razi Psychiatric Center.
    Materials and Methods
    Language disorders in 40 Schizophrenic Patients who were divided in 2 groups (paranoid and non – paranoid No: 20) male and female and studied by using Farsi Aphasia Test. All of the subjects were matched on the basis of gender, age, education, duration of illness and length of stay in hospital. The evaluated language skills were composed of Spontaneus Verbal Fluency, Descriptive Verbal Fluency, Quality of Spontaneus Speech, Quality of Descriptive Speech, Listening Comprehension, Oral Reading (Expression), Written Comprehension, Writing, (words), Repetition and Number of Words. Data were analysed by using of SPSS windows analysis.
    Results
    show a global reduction in scores of skills compared with normal subjects and the most reduction is seen in Quality of Descriptive Speech, Fluency of Descriptive speech and Number of Words Skills.
    Conclusion
    Paranoid patients versus non paranoids show significant differences in Fluency of Descriptive Speech, Listening Comprehension, Oral Reading and Number of Words, and global score of the test. among demographic variants, only educational situation has significant relevance with some items of the test.
    Keywords: Language disorders, Aphasia, Schizophrenia, Paranoid, Non, paranoid
  • Mojtaba Azimian, Keyoumars Ali, Mohammadin, Setareh Ghahhari, Avat Feyzi Page 26
    Objective
    Discopathy is any kind of disease in the disc and is one of the most common reasons for back pain. This research has been done in order to determine relation between job and discopathy in patients of Imam Sajad Hospital (2005).
    Materials and Methods
    This research had been done on medical files of 240 patients with spinal discopathy who were referred to Imam Sajad Hospital from 1996 to 2003. Data were analyses in a descriptive study.
    Results
    Discopathy of cervical, thoracic, lumbar and more than one region, in Military job (52.9%), Medical job (8.8%), Official jobs (38.3%) personnel showed a significant difference. Therefore, the relation between site of lesion with job was signigicant. Lesion in thoracic level (T12. L1) and job had a significant relation, too: In Military job (50%), Medical job (37.5%), Offical job (12.5%) were involved with thoracolumbar discopathy.
    Conclusion
    Because of high incidence of discopathy in Entezami personnel and significant relationship of job with site of discopathy and in order to decreasing medical costs and minimizing length of off- days, some special methods should be considered. As different researches have shown the effect of training on improving spinal problems, posture correction methods in variable job situations and training for ergonomic principles of working are recommended for military jobs.
    Keywords: Discopathy, Lesion level, Lesion site, Job
  • Hassan Shams, Esfandabad, Sousan Emami, Pour, Seyyed Jalal Sadrosadat Page 30
    Objective
    The incindence of wife abuse and its impacts on psychological as well as physical health of the women and in its ultimate negative effects on the health of the family have been presented in many researches. The purpose of the present study was to investigate physical and psychological wife abuse among the married women living in Tehran.
    Materials and Methods
    Study sample (N=1000) consisted of two group of married women (18-45 years): those who did not refere to domestic curts (n= 800), and those who had problem with their husbands and therefore refered to domestic curts (n=200). Moffir et al. (15) Questionnaire has been applied.
    Results
    Data analysis revealed that: psychological and physical wife abuse among subjects in the first group were 87/9 and 47/9 respectively. Psychological and physical wife abuse among subjects in the second group were 99/5 and 91 respectively. Wife abuse was significantly related to the age of the couples and duration of their marriage the older the couples and the longer the marriage, the higher the wife abuse. There was a significant negative relationship between education of the couples and wife abuse. The higher the education, the lesser the wife abuse. Those husbands who consumed alcohol or drug, abused their wives significantly more than those husbands who did not consume alcohol or drug. Husbands with psychological problems abused their wives significantly more than husbands without psychological problems. Psychological and physical wife abuse among the subjects in the second group were higher than psychological and physical wife abuse among the subjects in the first group.
    Conclusion
    Our findings suggested that there are relationships among the variables of age, education, alcohol or drug consumption, husbands psychological disorders and wife abuse. Legislation of a low wich forbids husbands to abuse their wives and increament of the general knowledge about wife abuse by means of mass media may have significant effects on reduction of wife abuse.
    Keywords: Wife abuse, Psychological abuse, Physical abuse, Age, Married women
  • Arash Amin, Zadeh, Nikta Hatami, Zadeh, Seyyed Majid Mirkhani, Anoushirvan Kazem, Nezhad Page 37
    Objective
    The study was aimed to evaluate effectiveness of ‘home based training’service of CBR program which have been offered to physically disabled people and their families in Babolsar Rural areas during years 2002-2004.
    Materials and Methods
    48 physically disabled people and their families were recruited from rural areas under coverage of CBR program as the case group.Matching for type and severity of disability, age, sex and education of care givers, 48 other disabled people & their families were recruited from rural areas where CBR program was not implemented as the control group. Knowledge & attitude of families about immobility consequences, disability & rehabilitation and their skills in preventing bedsore and joint stiffness, helping disabled people to achieve independence in mobilization and activities of daily living(ADL) were accessed by observation and asking questions, gathered in data sheets, scored computed & analysed.
    Results
    There were no significant difference in knowledge of families about consequences of immobility, their attitude towards disability & rehabilitation or their skills in helping the disabled to reach independence in selfcare and mobilization between the two groups. However, families in case group were significantly more skillful in preventing joint stiffness & bedsore and positioning the disabled people(P=0.04).
    Conclusion
    The program didn’t result in significant change in family attitude, knowledge or skills in help disabled people to achieve independence in ADL or ambulation in Babolsar, but family members’ skills in areas of performing passive rehabilitation techniques such as bedsore & joint stiffness prevention and positioning of the disabled, improved significantly.
    Keywords: Community based rehabilitation, Home based training, CAP study, Iran
  • Ali Esteki Page 45
    Objective
    In some applications of functional neuromuscular stimulation (FNS), the distal joint of the thumb (IP) in quadriplegic patients is sometimes surgically fused at zero degrees and the FPL is stimulated. This prevents hyperextension and extreme flexion of the IP joint during lateral pinch. However, IP joint fusion removes one degree of freedom from the thumb and may reduce the grip force. An alternative approach, preferably without surgical alterations, using sufficient electrical stimulation of selected muscles was investigated. A 3D model of prehensile lateral pinch was developed. Computer simulation of the model was used to find an approach providing the appropriate posture and adequate lateral grip force for quadriplegic patients using FNS.
    Materials and Methods
    The model consists of a multi-rigid-body system connected by one or two degree(s) of freedom joints acted upon by passive resistive moments, active muscle moments and moments of external contact forces. Passive resistive moments were measured at each joint, active muscle moments were computed using a simple muscle model, and moments of external force were computed based on a force-displacement relationship for finger pads. In addition to the current strategy, two possible alternatives were studied: increasing the fused joint angle and activation of multiple muscles without joint fusion. Normal component of the grip force and its angle with respect to the horizontal plane were computed and compared for the studied cases.
    Results
    Results showed, by using the current FNS strategy, a convenient posture and a grip force of 10.1 (N) are achieved which is comparable to what is measured experimentally and introduced in the literature. Increasing the joint fusion angle from 0 to 15 and 30 degrees in parallel with the activation of FPL increased the grip force from 10.1 to 10.7 and 11.2 (N), respectively, but resulted in inconvenient posture. Among all different combinations of the muscles with no joint fusion, only synchronous activation of ADP, APB, and FPL resulted in a convenient posture and a higher grip force of 16.6 (N).
    Conclusion
    An alternative approach stimulating a combination of the named muscles without any need for surgical alterations might exist.
    Keywords: Electrical stimulation, Mathematical model, Thumb, Lateral pinch
  • Atiyeh Ashtari, Tahereh Sima, Shirazi Page 49
    Objective
    In recent decades, it has been accepted that, deficiencies in phonological Awareness is related to reading problems, and phonological Awareness is the most important causal factor of dyslexia. Although recent researchers on naming speed skill reveal that this skill is orther possible source of dyslexia.
    Materials and Methods
    Present research has been fulfilled on 58 second elementary grade students on the aim of reviewing and comparing the phonological awareness and naming speed. There was 28 dyslexic subject and 30 normal people. There was analyzing of all collected information in this research by independent statistical “T “and U – man Whitney Test. Likewise, The correlation between phonological awarecess skills and naming speed in two subject groups by Pearson and Spearman correlated coefficint.
    Results
    Results shiwed that, it was significant differences detween both dyslexia and normal groups in mentioned skills, and dyslexic groupe is weaker than normal group for both skills. Furthermore, in this research there was not significant corellation between phonological awareness and naming speed. Keywords dyslexia/ phonological awarness/ naming speed.
    Conclusion
    consistent with the previous studies, the results of this study revealed that dyslexic individuals have problems in phonological awareness and naming speed. Also insignificant Correlation between the above skills may show that naming speed is independant of phonological awareness.
    Keywords: Dyslexia, Phonological awareness, Naming speed
  • Hashem Shemshadi, Nasser Rezaei Page 55
    Due to the mental and physical impairments in family and neonates born with cleft lip and palate, basic understandings of pre, intra and post- operative measures in such patients are considered to be highly crucial. In post- operative period, patients as well as their relatives, need to be informed about the scope and the different dimentions of the problem. A thorough evaluation within a specialised team is necessary. The specialised team is consisted of speech pathologist, reconstructive surgeon, dentist, craniofacial surgeon, pediatrist, and etc. In addition, basic health check and speech rehabilitation must be conducted, as soon as possible. Furthermore, velopharyngeal movements, tonsils, uvula, palatopharyngeal walls with relation to the nasopharynx area also need to be assessed. A precise therapeutic program is essential in this matter. Evaluation of both clinical and paraclinical as well as speech therapy within six weeks, six month and twelve months post- surgery is needed. Any success or failure should be identified and discussed within the specilised team for further different speech therapy actions. Either prosthesis or re- operation might be recommended if the team reaches to an agreement after the proper assessment.
    Keywords: Speech recons, Tructive, Surgery, Speech therapy, Cleft lip, palate
  • Bijan Khorasani, Ali Ghafouri Page 60
    Pressure ulcer is a signifcant problem in elderly and critically ill patients, causing pain, decreasing quality of life and leading to prolonged hospital stay. Treatment of pressure ulcer to improve health status is a cost-effective approach. So, preventing the ulcers will be economical. Pressure ulcer is considered as a damage or necrosis of skin and its layers, which happens when there is a considerable pressure over the tissues.If the capillary arterie's pressure reaches 70 mmHg (2 times more than the normal pressure) pressure ulcer happens and depending on the depth of the ulcer, will be divided into 4 stages. The most important point for preventing the ulcers is reducing the pressure. Patients should be repositioned to relieve or minimize the tissue pressure. Considering the type of the ulcer, the necessary treatment (dressing, Antibiotic Therapy, debridement or surgery) should be performed.
    Keywords: Bed sore, Pressure sore, Dres