فهرست مطالب

مطالعات عرفانی - پیاپی 2 (زمستان 1384)

نشریه مطالعات عرفانی
پیاپی 2 (زمستان 1384)

  • 144 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/11/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدرضا شفیعی کدکنی صفحه 5
    در مقاله حاضر نشان داده می شود که سعدی- شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم- علاوه بر استادی در انواع سخن، در سلک اصحاب فتوت و جوانمردی حضور، و در فرقه سقایان این طریق عضویت داشته است. همچنین روشن می شود که او در این راه صاحب سلوبک بوده و در سلسله پیران و مشایخ این طریق، صاحب جایگاه بوده است. نویسنده می پذیرد اسنادی که در این مقاله برای اثبات این مدعا ارائه می شود، تاب نقد تاریخی را ندارد، اما چندان دور از حقیقت نمی بیند که سعدی در زنجیره ای قرار گیرد که در فتوت و جوانمردی فرزند معنوی شیخ شهاب الدین به شماره آمده باشد...
    کلیدواژگان: سعدی، اصحاب فتوت، جوانمردان، سقایان
  • محمود عابدی صفحه 17
    بخش نخست این مقاله ترجمه مقدمه نیکلسون بر کتاب کشف المحجوب هجویری است. نیکلسون نخست درباره خود هجویری و آثار از دست رفته او سخن گفته و سپس گسترده تر به معرفی کتاب مهم و برجای مانده او کشف المحجوب پرداخته و ازمنابع او مانند اللمع سراج و رساله قشیریه یاد کرده است. چنان که برخی از دست نوشته های آن را نیز شناسانده است. نیکلسون باب چهاردهم کتاب را که درباره فرقه های صوفیه و تعالیم آنان است، استثنایی ترین بخش کتاب دانسته و گفته است:...
    کلیدواژگان: هجویری، کشف المحجوب، فرق صوفیه، ملامتیه
  • نصرالله پورجوادی صفحه 37
    سعد الدین حمویه یا حموی(586-650) از صوفیان بزرگ قرن هفتم است، از جمله آثار بازمانده از او، نامه هایی است که او به مریدان خویش می نوشته است. یکی از این نامه ها نامه کوتاهی است به عز الدین مروزی که هویت او برای ما شناخته نیست. اما چون از سوی سعد الدین امام و فرزند خوانده شده، معلوم می گردد شخصیتی برجسته و از نزدیکان سعدالدین بوده است. این نامه که گویا پاسخ به نامه عز الدین باشد در سال 639 نوشته شده است. مضمون این نام توصیه های اخلاقی - عرفانی است که نوعا مشایخ به مریدان خود می کرده اند...
  • علی حسین پور صفحه 41
    یکی از جنبه ها و جلوه های مهم زندگی صوفیان و عارفان که کم تر مورد توجه محققان قرار گرفته، مساله کیفیت برخورد و نوع رفتار و گفتار آنان با حکومت های ظالم زمان خویش است. نگارنده در مقاله حاضر می کوشد تا نشان دهد که عارفان راستین پیشین نه تنها تایید گر و توجیه تراش ستم حکومت های فاسد و مستبد نبوده اند، که بالعکس، آنان با اعراض از حکومت ها و ایجاد دفتر و دستگاهی مستقل و مجزای از حکومت، نرفتن به دیدار و دستبوس سلاطین، نپذیرفتن منصف و مسند حکومتی، رد و طرد تحفه ها و هدیه های سلطانی، حق گویی در برابر حاکمان، رویکرد به مردم و دستیابی به پایگاه و جایگاه مردمی و... نگرانی و نارضایی خود را از مشی ظالمانه حکومت ها اعلام کرده اند...
    کلیدواژگان: عارفان، حاکمان، حکومت گریزی، ظلم ستیزی، مردم گرایی
  • حسن ذوالفقاری صفحه 63
    معروف کرخی از عارفان طبقه اول و آغازگر مکتب تصوف بغداد است که نقش مهمی در انتقال تصوف بغداد است که نقش مهمی در انتقال تصوف از زهد به عرفان دارد. اگرچه او را به نام زاهد می شناسیم، اما با تحلیل و بررسی اقوال و اندیشه های او درمی یابیم که وی اولین تعریف از تصوف را ارائه داده است. معرف تصوف را گرفتن حقایق و گفتن دقایق و نومیدی از دست خلایق می داند. این تعریف مورد توجه مستشرقانی چون نیکلسون در جهت مطالعه و شناخت جریان عرفان و تصوف قرار گرفته است...
    کلیدواژگان: معروف کرخی، تصوف، زهد، عرفان، عقاید معروف
  • سید محمد راستگو صفحه 79
    جور دیگر دیدن، آن گونه که در این گفتار بدان پرداخته شده، پل پیوندی است که عرفان و هنر را در یک رده و رسته می نشاند و هردو را برخاسته از زمینه ای هم سان می شمارد، و آن، توانایی ویژه ای است که هم عارفان و هم هنرمندان از آن برخوردارند: توانایی ویژه ای که خود، دو سوی و روی دارد:بینشی و کنشی، بربنیاد سویه بینشی این توانایی، عارفان و هنرمندان جهان را جور دیگر می نگرند و بر پایه این جور دیگر دیدن، هم نادیدنی هایی را که از دید و دریافت عادت زده دیگران دور است، می بینند و هم از دیدن پدیده های هر روزه و عادت شده، چیزهایی در می یابند که دیگران در نمی یابند...
    کلیدواژگان: عرفان، هنر، جور دیگر دیدن، عادت، آن، لطیفه
  • پرویز رستگار صفحه 109
    حدیث کنز مخفی یکی از رایج ترین مستندات حدیثی اهل تصوف و پیروان مکتب ذوق و اشاره است که نزد اهل معرفت، همچون حدیثی متواتر، ارزشمند و مقبول است. با این همه، حدیث یاد شده از خدشه های سندی و بعضا متنی که از سوی متخصصان فن حدیث و منتقدان صوفیه متوجه آن شده، بر کنار نبوده است. مقاله حاضر، نگاهی است به تاریخچه و شیوه های کاربرد حدیث مذکور و جوانب متنی و سندی آن، و داوری درباره هریک از این دو.
    کلیدواژگان: حدیث، سند، کنز مخفی، تصوف
  • محمدرضا موحدی صفحه 127
    علا الدوله سمنانی، عارف قرن هشتم هجری، برآن بوده است که در پایان عم تفسیر باطنی کاملی در 24 جلد بر قرآن بنویسد، او این قصد خود را با تکمله ای عملی می سازد که بر تفسیر عرفانی نجم الدین رازی، معروف به بحر الحقائق و المعانی، می نویسد، و در همان جا یادآور می شودکه این جلد به منزله جلد نخست از تفسیر مفصل مطلع النقط و مجمع اللقط خواهد بود. تفسیر علاالدوله از سوره طور آغاز می شود تا پایان قرآن ادامه می یابد، ولی در همان آغاز، سوره فاتحه را نیز (به رغم اینکه در تفسیر بحر الحقائق و المعانی رازی، تفسیر شده است) تاویل می کند...
    کلیدواژگان: علا الدوله سمنانی، تفسیر عرفانی، نجم الدین رازی، تفسیر بحر الحقائق، تفسیر مطلع النقط، نجم الدین کبری، بطون قرآن
  • صفحه 144
|
  • M.R. Shafie Kadkani Page 5
    The present paper argues that Sadi, the great Iranian poet and writer of the seventh century, was not only an expert in literature but also a member of the society of gallants and a part of the Saqä's group in this society. The paper also shows that he was a leading authority with his own unique styles of conduct. Even though the cited documents may not be historically verifiable, the paper suggests links between Sadi and Shiykh Shahab Al-Ddin. It does not seem illogical that Sadi became a member of Saqqayan because of their links with those who praised the family and companions of the Holy prophet. The evidence presented here about Sadi's wealth indicates that his membership was not occupational.
    Keywords: Sadi, Hierarchy of Fatayan, Saqqayan
  • M. Abedi Page 17
    The first part of this paper is the translation of Nicholson's introduction to Kashf Al- Mahjub. This includes Hojviri's biography and his lost works. Then it discusses Hojviri's great work, "Kashf-Al-Mahjub" in detail, referring to his references such as Al-Lom of Sarräj and Risale-i Qosheyriyyih and to some of his manuscripts as well. About the Exceptional part fourteen of the book, Nicholson says that it is the first place to categorizes sufi orders into twelve sects. Only one sect and explains an the most important principles of belief of every one. Malamatieh, is taken from his previous works. The question is whether such sects really existed or they were made up by Hojviri.
    Keywords: Hojviri, Kashf Al Mahjub, Malamatiyyeh
  • N. Pour Javadi Page 37
    Sad Al-Din Hemawi (586-650) is one of the great Sufis of seventh century. His existed works in clude include some letters to his disciples. One of which is a short letter to Ezz al-Din Marvazi, of whom we know nothing. He must have been a great scholar and a relative of sad since he calls him "Imam" and "Son" in the said letter. This letter which is written in 639(A.H.), includes valuble moral advice and mystical instructions typical of Sufis.
    Keywords: Sad Al Din, Marvazi, Letters
  • A. Hossein, Pour Page 41
    One of the aspects of Sufi's lives that has received little attention in research is the issue of their reactions to and behavior toward the tyrant rulers of their time. The present paper aims to show that real Sufis never confirmed or justified the oppressions of tyrant rulers. They kept away from such rulers, they did not attend their meetings; they had organizations independent of governments; they did not accept their presents; and they refused to accept governmental positions. On the contrary, they always told the truth. They resorted to the public and supported people. They used every possible way to express their dissatisfaction about oppression and did their best to prevent it.
    Keywords: Sufism, Democracy, Rulers
  • H. Zolfaghari Page 63
    Maruf Karkhi is the pioneer of Sufism in Baghdad. He played a significant role in shifting Sufism from asceticism to mysticism. A study of his words and ideas shows that he was the first to define Sufism. He defines Sufism as perceiving the truths, expressing the subtlelties, and keeping off the people. His definition has attracted scholars such as Nicholson who studied Sufism. The present paper analyzes Karkhi's ideas through his works and words. The paper also discusses dimensions of his personality. Knowing his personality can in many ways clarify the history of Sufism. Mandayan beliefs can be traced in his ideas because his father was Mandayan.
    Keywords: Maruf Karkhi, Sufism, Ascetieism
  • M. Rastgoo Page 79
    Seeing things differently, as discussed in this paper, is the link between Sufism and art. It is a quality shared by both Sufis and artists. This quality has two dimensions: the dimension of insight and the dimension of actions. With their insights, artists and Sufis see the world differently. They see things that others do not see. They also see things that everybody else sees in different ways. They perceive things that others do not. They make their new perceptions available to others through new forms and new structures such as rhythm in poetry, music or color in painting or stone in sculptures. They communicate their different perceptions through what we call art works. In this paper, the above–mentioned points will be explored. Examples of Sufi's deeds and words will be discussed in terms of insights and perspective, which show that every real Sufi is also an artist.
    Keywords: Sufism. Art, habit
  • Parviz Rastgar Page 109
    One of the most commonly cited traditions among Sufis is the tradition of "Kanz-e Makhfi". It has been valued as a repeated and many stated prophetic tradition before the relgious jurists. However, many doubts have been cast on the authenticity and documentation of this tradition. Though inadequate, the present discussion attempts to study and judge both the content and the authenticity of this Hadith.
    Keywords: Hadith, Sufism, Contents, Kanze Makhfi
  • M.R. Movahhedi Page 127
    The great eighteenth century mystic and scholar, Alal-Din Simnäni, has tried in his last years of life to write an interpretation with a mystical attitude on the Holy Quran in 24 volumes. He has done so by first writing an epilogue to Najm al-Din Räzi's interpretation of Quran under the title of "Bahr al-Haqayiq va-Ma'äni". There, he mentions that his writing will be the first volume of his lengthy work "Matläl –Noqat va Majma al–Loghat" Simnäni's interpuetation begins from sura of Tour unitl the end of the holy Qurän thaugh he also interprotes sura of Fäteha at the beginning of his work. Content of this epilogne shows that Bahral - Haghayiqh is not Najmal-Din Kobräs work. This paper also discusses the prose of Alä-Al-Dawlah and that of Najm Razi comparatively.
    Keywords: Najm Razi, Interpretation, AlaAl, Dawlah