فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، بهار 1383)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، بهار 1383)

  • 203 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/04/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مسعود آذربایجانی صفحه 3
    در این جستار با اشاره به اختلاف دیدگاه ها در تفسیر ایمان، نظریه ویلیام جیمز در تفسیر و توجیه ایمان در سه بخش مبانی فکری، چارچوب کلی و اراده معطوف به باور دنبال شده است.
    با توجه به دیدگاه جیمز در پراگماتیسم و نگرش به انسان به عنوان موجودی که صرفآ عقلانی نیست، شکل اصیل دین را نیز بعد عاطفی آن می داند. وی در ضمن مقدماتی چند برای توجیه ایمان (با وجود فقدان شواهد کافی)، اراده معطوف به باور را کافی می داند.
    کلیدواژگان: ایمان، ویلیام جیمز، پراگماتیسم، ارداه معطوف به باور
  • علی الله بداشتی صفحه 17
    گرچه اذعان به وجود عقل در آدمی از باورهای بدیهی و یا نزدیک به بداهت است، اما شناخت ذات و حقیقت آن و ارائه تعریف جامع و مانع از آن و کارکرد آن در شناخت معارف نظری و احکام عملی از مسائل مورد اختلاف و در خور تحقیق و بررسی است. در این مقاله، عقل از ابعاد گوناگون معناشناسی، هستیشناسی و معرفتشناسی از دیدگاهعلوم عقلی، تجربی و معارف نقلی کاوش شده است.
    کلیدواژگان: عقل، نفس ناطقه، عقل عملی، عقل نظری، جود مجرد
  • حیدر باقری اصل صفحه 43
    تبیین وحی از منظرهای مختلف قابل بررسی و پیگری است، زیرا تحلیل وحی مورد توجه متکلمان، فلاسفه، عرفا و مفسران قرآن بوده است. آنان با گرایشهای کلامی، فلسفی، عرفانی و تفسیری خود، دست به تبیین وحی زده و به این ترتیب، نظریه های کلامی، فلسفی، عرفانی و قرآنی وحی را در تحلیل وحی پدید آورده اند. ما در این نوشتار به نظریه های متکلمان خواهیم پرداخت و تبیینهای آنان را از وحی ارائه خواهیم داد. به طور کلی، متکلمان مسلمان، دو رویکرد زبانی و غیرزبانی از وحی دارند. رویکرد زبانی، نظریه های کلام نفسی، کلام حادث و توقف را در برمیگیرد و رویکرد غیرزبانی، نظریه های وحی یا شعور ویژه و تجربه دینی را شامل میشود.
    کلیدواژگان: نظریه زبانی وحی، نظریه غیر زبانی وحی، کلام نفسی و لفظی، کلام حادث، وحی یا شعور ویژه وتجربه دینی
  • جعفر مروارید صفحه 60
    این مقاله به بررسی دیدگاه ویتگنشتاین دوم درباره فلسفه میپردازد. نگاه او به فلسفه تفاوتی بنیادین با دیدگاه های غالب فیلسوفان دارد. فلسفه نزد او نه حل مسائل به روشی جدید، بلکه بازخوانی دوباره اصل مسائل فلسفی است. برای رسیدن به این هدف گزاره های گرامری مطرح می شود که وظیفه آن بررسی کاربردهای واژه ها و نشان دادن استعمالات نابجای آنهاست. «بازی های زبانی» از ابداعات دیگر اوست که نقش مهمی در نشان دادن تنوع حوزه های مختلف زبانی به عهده دارد، بازی هایی که شباهت آنها خانوادگی است و همه به نوعی قاعدهمندند. ویتگنشتاین بازی های زبانی مختلف را به صورت اموری بدیهی میپذیرد و صرفآ آنها را توصیف میکند. از این رویکرد به «طبیعتگرایی ویتگنشتاین» تعبیر شده است. زبان صورت زندگی است و قابل تفکیک از سایر فعالیتهای انسان نیست. ویتگنشتاین زبان را نهادی انسانی می داند؛ یعنی زبان مجموعه ای از فعالیتهای خود ارجاع و جمعی است. بررسی خصوصیات زبان و بازی ما را به شناخت دقیقتری از بازی های زبانی می رساند. ویتگنشتاین این شناخت دقیق را برای آشکار کردن مرزهای بازی ها از یکدیگر و در نهایت، ایضاح مشکلات فلسفی بهکار میگیرد. انتهای مقاله به مقایسه ای میان تراکتاتوس و تحقیقات فلسفی میپردازد و نشان می دهد که چگونه رای ویتگنشتاین درباره گزاره های فلسفی، از تراکتاتوس تا تحقیقات فلسفی دچار تحول شده است.
    کلیدواژگان: گرامر، بازی زبانی، شباهت خانوادگی، نهاد، توصیف
  • محمدرضا بیات صفحه 77
    مسئله اساسی در این مقاله جست وجوی پاسخی در خور این پرسش است که آیا میتوان به درستی از فلسفه ای با وصف مسیحی سخن گفت؟ نویسنده با بیان سابقه این مسئله در میان متفکران مسیحی و طرح آرا و انظار موافق و مخالف آن تلاش میکند تا با ارائه تصویر درستی از مسئله، به ارزیابی دیدگاه های مختلف در این زمینه، به ویژه دیدگاه پلانتینگا بپردارد. به نظر می رسد مباحث این مقاله برای علاقهمندان به فلسفه اسلامی سودمند باشد.
  • محمد جواد صوفیان صفحه 103
    اسپینوزا از فیلسوفان قرن 17 اروپاست. به جهت آنکه وی کل هستی را جوهری واحد می داند، برخی او را عارف وحدت وجودی انگاشته اند، اما با توجه عمیقتر به فلسفه وی معلوم می شود که او را نه تنها نمیتوان عارف دانست بلکه وی از زمره فیلسوفان متجدد و پیرو دکارت (کارتزین) است و همانطور که فلسفه جدید مبتنی بر محوریت بشر و اندیشه اومانیستی است، فلسفه اسپینوزا نیز از این امر مستثنا نیست و لذا اندیشه او را نمیتوان عرفانی دانست.
    برخی از محورهای مهم تعارض اندیشه اسپینوزا با اندیشه عرفانی و نزدیکی آن به اندیشه مدرن عبارت است از:1 روش اندیشه؛ 2 مبنا و اساس؛ 3 رابطه عالم با خداوند؛ 4 مراتب هستی؛ 5 حقیقت؛ 6 اختیار و آزادی.
  • علی غفارزاده صفحه 125
    رسیدن به بالاترین مقامات معرفت و کمال روحانی، پیوسته از اهداف بلند انسانهای عارف بوده است. در اندیشه این انسانها، محبت رمز رسیدن به این مرحله از تعالی و کمال روحانی است که از آن در آثار خود به «حب»، «عشق»، «محبوب» و «معشوق» یاد کرده اند.
  • ترجمه: محمد هادی ملازاده صفحه 153
    در این مقاله دیدگاه های دو عارف بزرگ مسلمان و مسیحی، یعنی ابن عربی و مایستراکهارت بررسی شده است.
    مؤلف پس از بررسی اجمالی زندگی و آثار این دو عارف بزرگ، به تبیین تشابه آرای آن دو در حوزه مابعدالطبیعه، خدای متعال و چگونگی خلقت عالم به دست خداوند و غایت آفرینش و موادی از این دست میپردازد. مؤلف ضمن بررسی قوس صعود و نزول، مقوله فنای آدمی را در خداوند تحلیل میکند. ابنعربی کلید رستگاری انسان را همان فناء فی الله می داند. با توضیح مفهوم «انسان کریم» به مسئله تحول انسان در عرفان مایستراکهارت پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: وحدت وجود، انسان کامل، تحول، انسان کریم
  • علی اسماعیلی ایولی صفحه 181
|
  • Mas¨Ud Azarbayjani Page 3
    Having, in this essay, referred to different views on the interpretation of faith, the author has followed William James theory on the interpretation and justification of faith in the three parts of principles, general framework, and will to power. Due to his pragmatism and particular view on humanity as s being not confined within merely premises (yet insufficient evidences) for the justification of faith, James take will to power as sufficient.
  • Ali Allahbedashti Page 17
    Although the belief that human beings have reason is taken as self-evident or close to evident, yet when we come to know it and give some logical definition both inclusive and exclusive of it and to show its function in theoretical knowledge and practical judgments, we meet many disputable issues which deserve analysis and criticism. Reason, in this article, is surveyed from different aspects of semantics, ontology, and epistemology, in the light of rational, experiential, and traditional discipline of knowledge.
  • Heidar Bagiri Asl Page 43
    The explanation of revelation has always been dealt with by the theologians, philosophers, mystics, and the interpreters of Qura¨n. Having looked through their theological, philosophical, mystical, and ways of interpretation, they began to give their explanations for the revelation, and thus brought about different theories on the analysis of revelation. In this article, the author has dealt with the theological theory on the issue. Generally speaking, theologians have two linguistic ans non-linguistic approaches to the revelation. The former approach includes the subjective speech (logos), and the creatable speech, and the latter one covers the theories of revelation or the especial intelligence and the religious experience.
  • Ja¨Far Murwarid Page 60
    This article deals with Wittgenstein¨s philosophical views in his later philosophy. His views are radically different from those of most philosophers. This later philosophy is suggested not to solve the issues by a new method, but is a rereading of the main issues of philosophy. In order to get to such a goal, Wittgenstein has set forth the grammatical propositions which are to pore over the usage of words ans show their undue applications. "Language games" is one of his innovations which plays a significant role in demonstrating the variety of different domains of language: such games have a "family resemblance" and all are somehow regular. Wittgenstein embraces the various language games as self-evident and goes merely to describe them: such an approach is construed as "Wittgenstein¨s naturalism". Language is a form of life which can not be separated from other human activities. Language, according to Wittgenstein, is some human institute: this means that language is a set of individual and collective activities, The closer survey of language and its peculiarities gives us the more precise knowledge of language games. This precise knowledge is used by Wittgenstein to show the boundaries of games and to clarify philosophical questions. The article ends with a comparison between Tractatus and Philosophical Investigations showing how Wittgenstein¨s views of philosophical propositions have changed form Tractatus to Philosophical Investigations.
  • Mohammad Reza Bayat Page 77
    This essay is going to find some due answer to whether we can talk of a philosophy described as Christian. Having introduced the background of the issue among the Christian intellectuals and their opposing ideas, the author tries to give some sound picture of the question and to assess the different views, in particular Plantinga¨s. This article seems to be attractive to those interested in the Islamic philosophy, too
  • Mohammad Javad Sofiian Page 103
    Spinoza is one of the seventeenth century philosophers of Europe. He is considered by some as one of the mystics advocate of Oneness of existence, because he has regarded the whole world as one single substance. Having a more profound look into Spinoza¨s philosophy, the author has come to the conclusion that Spinoza not only can not be held as a mystic, but also should be held among the modernism philosophers, the Cartesians. As one of the modernistic philosophies which depend on humanism, Spinoza¨s philosophy and his thoughts can not be embraced as mystical. A few of Spinoza¨s modernistic ideas opposing mysticism are: 1. the method of thought; 2. the principles; 3. the relation of the world to God; 4. the degrees of being; 5. the truth; and 6. free will.
  • Ali Ghaffar Zadeh Page 125
    It has been the lofty destination of mystics to reach the highest station of knowledge and spiritual perfection. Love, according to mystics, is the secret sign by which they can reach such a high station of transcendence and spiritual perfection in the mystical works as "cherishing", "love", "lovable", and "beloved
  • Page 153
    The views of two Muslim and Christian Mystics, Ibn al-Arabi and Meister Eckhar, are dealt with in this article.Having referred, in brief, to the two mystic¨s lives and works, the author continues to compare their similar ideas on metaphysics, questions such as, One Almighty God, that how the world was created by Him, His objectives of the creation, and the like. Along with his survey of the arc of descent and the arc of ascent, he has dealt with the annihilation in God. The key of salvation, according to Ibn al_arabi, is the annihilation in God. Explaining the term "the noble man", the author has dealt with the human transformation in Eckhart¨s mysticism.