فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی محیط زیست - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 26، پاییز 1384)

نشریه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 26، پاییز 1384)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/10/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 0
  • علی ترابیان، امیرحسام حسنی، لیلا اوشک سرایی صفحه 2
    به منظور بررسی روش تصفیه مناسب فاضلاب صنایع تولید ورق قلع اندود و گالوانیزه، کمیت و کیفیت فاضلاب این صنایع مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که فاضلاب صنایع نامبرده حاوی فلزات سنگین کروم، آهن و قلع به ترتیب با غلظت های 1176.47، 130 و 11 میلی گرم در لیتر با pH=11 می باشد. همچنین براساس مطالعات انجام گرفته، روش ترسیب شیمیایی و انعقاد و لخته سازی با ماده احیاکننده بی سولفیت سدیم، مواد کمک منعقد کننده کلرور فریک و آهک روش مناسبی جهت تصفیه این گونه پسابها است. براساس نتایج حاصل از این تحقیق:• بی سولفیت سدیم با غلظت های بهینه 50 و 3120 میلی گرم در لیتر قادر به حذف در حدود 99% فلز کروم از پساب اسیدکرومیک و دی کرومات سدیم می باشد.
    • ماده منعقد کننده کلرور فریک با غلظت بهینه 5 میلی گرم در لیتر قادر به حذف 90.86%، 98.26% و 99.73% فلزات سنگین کروم، آهن و قلع از این پسابها می باشد.
    • کمک منعقد کننده آهک با غلظت بهینه 2.5 میلی گرم در لیتر سبب کاهش غلظت کلرور فریک مصرفی تا 3 میلی گرم در لیتر شده و در این حالت 97.11% فلزات سنگین آهن، کروم و قلع از این پسابها حذف می گردد.
    بنابراین مشاهده می شود که، ماده منعقد کننده کلرور فریک به دلیل بالاترین درصد حذف فلزات سنگین و پایین ترین حجم لجن تولید شده بهترین ماده منعقد کننده برای این پسابها بوده و به کمک منعقد کننده آهک به همراه کلرور فریک از کارایی خوبی جهت حذف فلزات سنگین برخوردار است.
    کلیدواژگان: ورق قلع اندود و گالوانیزه، فرآیند انعقاد و لخته سازی، فاضلاب، تصفیه
  • ناصر محرم نژاد، اشکان زاده دباغ صفحه 12
    در سراسر جهان، گازهای همراه استخراج نفت که، دارای ترکیبات سمی هستند با هدف کاهش سمیت آنهم در شرایط ویژه سوزانده می شوند. دراین تحقیق سعی شده است، ضمن بررسی وضعیت مشعل های چاه های نفت اهواز، راهکارهای مدیریتی ارایه شود. بنابراین، به بررسی محیط های زیست انسانی طبیعی و فیزیکی تحت تاثیر مشعل ها در شهرستان اهواز پرداخته و از روش های تئوری و عملی (جستجو در اینترنت، گفتگو و مصاحبه با متخصصان محیط زیست و شرکت ملی نفت و مشاهدات شخصی و آماربرداری بیماران تنفسی و غیره) استفاده شده است.
    برخی نتایج بدست آمده از این تحقیق در زمینه گفتگو چگونگی فعالیت و موقعیت مکانی مشعلها نسبت به شهر اهواز، تاثیر فعالیت مشعل ها بر اقتصاد کشور و سلامتی و بهداشت شهروندان اهوازی است. همچنین نتایجی نیز در زمینه اثر فعالیت مشعل ها بر اقتصاد کشور و سلامتی و بهداشت شهروندان اهوازی است. همچنین نتایجی نیز در زمینه اثر فعالیت مشعل ها بر جانوران، گیاهان، خاک و آب منطقه حاصل شده است.
    انتشار آلاینده های ((Nox، H2S، SO2، CO، CO2از مشعل های فوق الذکر مورد محاسبه قرار گرفته و هزینه های بروز ناراحتی های ریوی و تنفسی و میلیاردها ریال ضرر اقتصادی برآورد شده است. پیشنهادات مدیریتی ارایه شده در دو حالت وجود و عدم وجود فعالیت اشتغال در مشعل های چاه های نفت نیز پایه ریزی شده است.
    کلیدواژگان: شعله های رو باز، گازهای ترش، آلودگی هوا، هزینه خارجی، بیماریهای تنفسی، محیط زیست
  • دینا ایزدی، فرشته حاج اسماعیل بیگی، حسین مروتی صفحه 24
    مطالعه انتشار نور در دریا در سالهای اخیر گسترش زیادی یافته است و یکی از جدیدترین روش ها، سنجش از دور لیزری است که حاوی اطلاعاتی از لایه های گوناگون دریا در کسری از ثانیه است بدون آنکه در محیط دریایی آشفتگی ایجاد کند. به منظور مطالعه نحوه انتشار نورلیزر در آب دریا، سری آزمایشهایی با استفاده از لیزر Nd:YAG در آزمایشگاه لیزرهای حالت جامد سازمان انرژی اتمی ایران طراحی و انجام گرفته است. با تاباندن نور لیزر به نمونه آبهای مختلف (آب مقطر، آب لوله کشی و یک نمونه آب از دریای عمان از منطقه چابهار عمق 6 متری و 60?،30?E و 25?،14?N) و انعکاس آن از آینه ای که در بستر قرار گرفته بود، تغییرات نور خروجی توسط یک آشکارساز و انرژی متر (ژول متر) بررسی شد. این آزمایش در عمقهای مختلف آب و با شدت پالسهای ورودی متفاوت انجام گرفت و با استفاده از قانون Beer-Lambert-Bouguer معلوم گردید که انتشار هارمونیک دوم لیزر حالت جامد Nd:YAG در آب به صورت غیرخطی است و به ازا یک شدت ثابت، نور لیزر تا عمق معینی نفوذ می کند. همان گونه که انتظار می رود، با افزایش شدت پالسهای ورودی در هر عمق، به استثنای بعضی از نقاط که افزایشی در ضریب تضعیف مشاهده می شود ضرایب تضعیف نیز کوچکتر می شود، که، این عمل در عمقهای مختلف و با شدتهای مختلف صورت گرفته است و این با قانون Beer متناقض است. با افزایش شدت پالسهای ورودی، شدت پالسهای گشتی نیز افزایش می یابد و این روند به ازا چند عمق مختلف تکرار شده است. در نمودار e0(m-1) برحسب عمقهای مختلف آب مقطر، به ازا دو شدت مختلف، مشاهده می شود که به ازا شدت پالس ورودی بیشتر، سطح زیر نمودار زیر کمتر شده و در واقع ضریب تضعیف کوچکتر می شود، همچنین، سطح زیر نمودار مربوط به نمونه آب مقطر کمتر از نمونه آب دریای عمان است (به ازا شدت پالس و زاویه ورودی ثابت برای هر دو) که یکی از دلایل آن می تواند مواد محلول در آن باشد که، در اینجا تنها با اندازه گیری شوری آن می توان گفت به نسبت شوری بیشتر نمونه آب دریای عمان، ضریب تضعیف آن هم بیشتر شده است. بنابراین با انجام آزمایش در محیط مورد نظر و در زمان کوتاهی، قادر به بررسی آبهای مختلف موجود در عمقهای مختلف خواهیم بود.
    کلیدواژگان: لیزر، نحوه انتشار، ضریب تضعیف، آب
  • سعیدرضا صباغ یزدی، حامد عربی صفحه 36
    شبیه سازی جریان در دریاچه های طبیعی و مصنوعی تحت تاثیر باد و پیش بینی نحوه شکل گیری چرخه های آب در دریاچه ها می تواند در مطالعات زیست محیطی و اکوسیتسمی مورد استفاده قرار گیرد. در این نوشتار، با توسعه یک مدل عددی، جریانات دریایی در دریاچه مصنوعی در دست طراحی در پارک چیتگر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. در مدل شبیه ساز جریان، پارامترهای طراحی هیدرولیکی (سرعت، عمق) با حل معادلات میانگین عمق پیوستگی و حرکت افقی به کمک روش احجام محدود (رئوس سلول همپوشان) بر روی شبکه مثلثی بدون ساختار محاسبه می شوند. در این مدل، برای از بین بردن خطاهای عددی و تضمین پایداری روند حل صریح، از روش لزجت مصنوعی استفاده شده است. در حال حاضر تکنیک جدیدی برای مدل سازی تر و خشک شدن سواحل حوضه، لحاظ شده است. برای صحت نتایج مدل عددی مورد کاربرد، ابتدا نتایج حاصل از آزمون چرخه های ناشی از باد در یک حوضچه کاسه ای شکل، با نتایج آزمونهای گزارش شده، توسط محققین دیگر مقایسه و ارزیابی شده، سپس نتایج کاربرد مدل مورد استفاده در شبیه سازی چرخه های افقی جریان آب ناشی از تاثیر وزن باد در دریاچه مصنوعی چیتگر ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: مدل عددی احجام محدود، جریانهای دریاچه ای، معادلات آبهای کم عمق، تری و خشکی
  • وحید رضا صفدری، داود پارسا پژوه، امیر هومن حمصی صفحه 48
    تهران به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای جهان شرایط خوبی را فراهم آورد تا اثرات آلودگی حاصل از وسایل نقلیه بر روی رشد شعاعی گونه کاج الداریکا (Pinus eldarica) مورد بررسی قرار گیرد. حلقه های رویشی (Cores) درختان از سه رویشگاه، میدان آزادی با آلودگی هوای زیاد، پارک های چیتگر و سرخه حصار عاری از آلودگی (رویشگاه های شاهد) به وسیله مته سال سنج نمونه برداری شدند. غلظت فلزات سنگین سرب (Pb)، منگنز (Mn)، باریوم (Ba)، مس (Cu)، روی (Zn) در حلقه های رویشی به وسیله تکنیک اسپکتروسکوپی اندازه گیری گردید. هیچ تفاوتی بین غلظت این فلزات در فاصله زمانی 5 ساله در حلقه های رویشی درختان یافت نشد ولی، غلظت آنها در رویشگاه آزادی به صورت معنی داری بیشتر از رویشگاه های شاهد بود. مقایسه درختان هم سن کاج سه رویشگاه نشان داد که، رویش شعاعی در درختان کاج آزادی در ده سال اخیر نسبت به رویشگاه های شاهد کاهش یافته است. مقایسه این تحقیق با تحقیقات مشابه، نشانگر این است که، حلقه های رویشی درختان منطقه خشک که دارای خاک قلیایی هستند، نظیر تهران، نمی تواند به خوبی حلقه های رویشی درختان مناطق مرطوب، دارای خاک های اسیدی نمایشگرهای زیست محیطی باشد.
    کلیدواژگان: حلقه های رویشی، کاج الداریکا، (Pinus eldarica)، آلودگی هوا، فلزات سنگین، رویش شعاعی
  • مرتضی کاشفی الاصل، مرتضی خسروی، رضا مرندی، کامبیز سیدی، علیرضا ختایی صفحه 66
    روزانه میلیونها لیتر از پسابهای رنگی توسط صنایع رنگرزی و کارخانه های تولید رنگدانه ها تولید می شود. هر لیتر از این پسابها می تواند حاوی بیش از 20 گرم از رنگدانه ها و حد واسطهایی باشد که باعث بروز مسایل زیست محیطی می شوند. از جمله فرآیندهایی که در سالهایی اخیر به طور گسترده در تصفیه پسابهای صنایع نساجی مورد استفاده قرار گرفته است، فرایند انعقاد الکتریکی است. ماده رنگزای زرد قلیایی 2 یکی از مهمترین مواد رنگزای مورد استفاده در صنایع رنگزی برای تهیه الیاف زرد رنگ می باشد، بدین جهت در این کار پژوهشی، حذف این ماده رنگزا از آبهای آلوده به روش انعقاد الکتریکی مورد بررسی قرار گرفت و نقش چند عامل موثر در فرآیند حذف نظیر دانستیه جریان الکتریکی، فاصله الکترودها از هم، مدت زمان الکترولیز، سطح الکترودها، نقش افزایش الکترولیت و اثر غلظت ماده رنگی مطالعه شد.
    شواهد اسپکتروسکوپی و نتایج حاصل از آزمایشها نشان دادند که برای 200ml محلول رنگی حاوی زرد قلیایی 2 طی فرایند انعقاد الکتریکی بوسیله یک راکتور الکتروشیمیایی ساده غیرپیوسته در شرایط دانستیه جریان 6A/m2، 211، سطح الکترودها 5cm2، 37، فاصله الکترودها 3cm، غلظت الکترولیت 10g/l، مدت زمان الکترولیز 11 دقیقه، در محدوده غلظتی 20 تا 100ppm از ماده رنگی بیش از 90% از ماده آلاینده رنگی محلول حذف می شود.
    کلیدواژگان: تصفیه آب، انعقاد الکتریکی، حذف رنگ، زرد قلیایی 2
  • تقی عبادی، لیندا یادگاریان، محمدرضا ذوالفقار پور، پروین فرشچی، پگاه فلاحی صفحه 78
    آفات و بیماری های گیاهی سالانه 32% از تولیدات کشاورزی را مورد حمله قرار می دهند، از این رو، حفاظت از نباتات جایگاه مهمی در برنامه های اقتصادی ایران دارد.
    میزان مصرف سالانه سموم دفع آفات کشاورزی در ایران، حدود 24.000.- تن است که، از این میزان حشره کشها، قارچ کش ها و علف کش ها به ترتیب از میزان بالای مصرف برخوردار هستند، همچنین استان گیلان از بالاترین میزان مصرف و استان سیستان و بلوچستان از کمترین میزان مصرف برخوردار است. با توجه به میزان مصرف، بخش واردات سموم و مواد اولیه 2.069.786 میلیون دلار را به خود اختصاص می دهد.
    در این مقاله سموم سنواتی شامل تمام سمومی می شود که در حال حاضر به دلیل ممنوع بودن، خراب شدن یا آسیب دیدگی و گذشتن تاریخ مصرفشان، قابل مصرف نبوده و یا طبق مقررات کنوانسیون POPs و PIC مورد استفاده قرار نمی گیرند. در زمینه جمع آوری اطلاعات مبادرت به بازدید از انبارهای سازمانها و شرکتهای دارنده سموم سنواتی جهت برداشت وضعیت موجود، شرایط انبارداری و اطلاع از نوع و میزان سموم سنواتی گردیده است. دارندگان عمده این سموم عبارتند از: 1- انبار شرکت خدمات حمایتی 2- سازمان حفظ نباتات 3- سازمان تعاون روستایی 4- واحدهای کشت و صنعت میزان سموم سنواتی موجود در انبارها طبق آخرین اطلاعات اخذ شده بالغ بر 637 تن در سال 1382 می باشد که از این میزان، بالاترین رقم مربوط به انبار شرکت خدمات حمایتی با رقمی بالغ بر 396 تن و همچنین استان تهران به دلیل وجود انبار مرکزی شرکت خدمات حمایتی از بالاترین میزان سموم سنواتی حدود 308 تن برخوردار است. همچنین با توجه به ارقام و سطح زیر کشت، شرایط اقلیمی، استان گیلان دارای بالاترین میزان سم سنواتی و استان کردستان دارای کمترین میزان سم سنواتی می باشد. آزمون آماری استفاده شده در این تحقیق نشان داده اند که:میزان موجودی های سموم سنواتی یاد شده در نزد نهادهای سه گانه اختلاف معنی داری وجود ندارد و انباشتگی سنواتی نزد هر سه ارگان را می توان یکسان تلقی نمود. این همگنی به دلیل شرایط یکسان انبارداری، نحوه نگهداری و فقدان راهکارهای عملی و اجرایی در خصوص نگهداری موقت و طولانی مدت سموم سنواتی است.
    کلیدواژگان: سموم آفت کش، سنواتی، پسماند خطرناک، انبارداری
  • فاطمه جمالو، فتح الله فلاحیان، طاهره نژاد ستاری، احمد مجد صفحه 98
    دیاتومه ها بخش اعظم فلور جلبکی اکوسیستم های آبی هستند. این مطالعه در رودخانه جاجرود به طول 140 کیلومتر از خرداد ماه 1383 تا اردیبهشت ماه 1384 انجام شده است. نمونه برداری به طور ماهیانه از 6 ایستگاه انجام شد. عوامل فیزیکی نظیر DO و EC در محل و عوامل شیمیایی نظیر BOD و COD در آزمایشگاه اندازه گیری شدند. دیاتومه های اپی لیتیک از کوادراتی به مساحت 25cm2 از سطح سنگ تراشیده شدند. دیاتومه های اپی پلیک از سطحی به مساحت 16cm2 از سطح رسوب و دیاتومه های اپی فیتیک از سطح مشخصی از گونه های جنس میکروسپورا و کلادوفورا جمع آوری شدند. جهت مشاهده بهتر تزیینات دیواره سلولی اقدام به تمیز کردن دیواره سلولی و تهیه لام دایمی با استفاده از روش Patrick and Reimer شد. در این مطالعه 90 گونه متعلق به 21 جنس از دیاتومه ها شناسایی شد. گونه های با تنوع زیاد در جنسهایCoconeis، Navicula، Diatoma، Cymbella دیده شد.
    کلیدواژگان: دیاتومه، جلبک، رودخانه، اپی لیتیک، اپی فیتیک، اپی پلیک
  • علی وفادار صفحه 114
    مطالعه و تحقیق در مورد اصول و مقررات حقوقی محیط زیست بین المللی نشانگر آن است که، یافته های علمی جدیدی در زمینه مقررات محیط زیست در حال پیدایش و تحول می باشند، تا به امروز برخی از اصول و مقررات حقوقی محیط زیست بین المللی ثابت و تصویب شده و برخی دیگر نیز در حال تدوین می باشند. تا زمان انقلاب صنعتی فقط موضوعاتی مانند سیل، زلزله، قحطی و طاعون تهدیدات مستمر در سطح بین المللی محسوب می شدند.
    ولی اکنون مساله تخریب بین المللی محیط زیست به عنوان یک تخلف از حقوق بین المللی عرف به رسمیت شناخته شده است و تعداد کثیری از قراردادها و عهدنامه های دو جانبه و چند جانبه بین دولت ها برای اجرای اصول و قواعد بین المللی پیش بینی شده و قابل اجرا می باشد. با این حال، فقدان یک مرجع قانونی بین المللی موثر جهت برخورد مناسب با جرایم محیط زیست کاملا مشهود است.
    کلیدواژگان: حقوق محیط زیست بین المللی، اصول قواعد، مقررات دولتها، جرائم
|
  • Ali Torabian, Amir Hesam Hassani, Leila Ooshaksaraei Page 2
    The characteristic and treatment of wastewater in tin and galvanized plating industries were investigated in this study. This study showed that such wastewater contains heavy metals like chromium, iron, and tin having concentrations of 1176.47, 130, and 11 mg/L, respectively. The results also indicated that by adding sodium bisulfate and a coagulant aid such as ferric chloride and lime, coagulation and flocculation is the effective method for the treatment of the wastewater. The results indicated that: • Sodium bisulfate with the optimum concentrations of 50 and 3120 mg/L can remove about 99% of chromium from chromic acid and sodium dichromate wastewater. • Ferric chloride with the optimum concentration of 5 mg/L can remove 90.86%, 98.28%, and 99.73% of the heavy metals such as chromium, iron, and tin from this wastewater.• Lime with an optimum concentration of 2.5 mg/L can reduce the ferric chloride to 3 mg/L, and can remove 97.11% of the heavy metals such as iron, chromium, and tin from the wastewater.The results also show that ferric chloride with the highest effectiveness for the removal of heavy metals and the lowest sludge production is the best coagulant for this wastewater and that lime together with ferric chloride is very effective in the removal of heavy metals.
  • Naser Moharram, Nejad, Ashkan Zadeh, Dabbagh Page 12
    All over the world, the soluble gases accompanying oil extraction, which contain highly toxic compounds, are flared under certain conditions in order to reduce toxicity. The present study, while performing an analysis of the condition of the flares of Ahwaz oil wells, tries to propose managerial solutions. To this end, the human, natural, and physical environments influenced by flares have been investigated in Ahwaz. Both theoretical and field research methods (searching the Internet, interviews with environmentalists and experts in the National Iranian Oil Company, personal observations, etc.) have been employed.Some of the results are related to the emission impacts of the flares and their location relevant to Ahwaz. Others shed light on the effects of the flares on the economy of the country, and the health and hygiene of the citizens of Ahwaz. Still others demonstrate the impact of the flares on the animals, plants, soil, and water of the area.The distribution of air pollutants (NOx, H2S, CO, and CO2) from these flares has been investigated. The emergence of lung and respiratory diseases, and billions of Rials of economic loss, are among the consequences.Managerial suggestions have been put forward, considering both the presence and the absence of flaring at the oil wells.
  • Dina Izadi, Fereshteh Hajiesmaeilbaigi, Hossein Morovvati Page 24
    The study of light propagation in seawater has improved in recent years. Among the newest methods is Laser Remote Sensing that gives us data from different sea layers in a fraction of a second with no disturbance in the environment. In order to study the laser propagation in seawater, a series of experiments were performed by the second harmonic of Nd: YAG laser in the solid-state laser laboratory at the Atomic Energy Organization of Iran. Using a mirror on the bed of a channel, we measured the reflected pulses by an energy-meter in different types of water (distilled water, drinking water, and a sample of water from the Oman Sea (and) from a depth of 6 meters in Chabahar Bay). Diagrams show that propagation of the laser light in water is nonlinear in different depths and intensities, and that it penetrates to a certain depth in constant intensity. As expected, higher radiant intensities had higher reflected intensity but a lower attenuation coefficient except in some points (contrary to the Beer’s law). The attenuation coefficient is bigger for the sample of the Oman Sea than the distilled water (in constant radiant intensity and angle) of which one of the reasons can be the dissolved material, determined by their salinity. So we can get information about the different types of water at different depths doing in situ experiments in a short time.
  • Saeed Reza Sabbagh, Yazdi, Hamed Arabi Page 36
    Computer simulation of flow patterns due to wind effect and prediction of the formation of currents and circulations in natural and artificial lakes can be useful in the environmental research studies. In the present study, a two-dimensional flow solver is developed for modeling wind-induced lake flows. In this model, hydraulics parameters such as depth and horizontal velocity components are computed by solving the depth average equations of continuity and motion on three-dimensional bed surfaces. The equations are converted into discrete form using cell vertex finite volume method for triangular unstructured mesh. In order to stabilize the explicit procedure of solution, artificial viscosity terms are used. In this study, a new technique is used for wet and dry modeling in the shores of solving domain. The accuracy of the results is evaluated by comparing the results of the present model with other results available, for wind-induced flow in a circular basin. Finally, the flow circulations due to wind stresses on water surface of Chitgar artificial lake, which is being designed in the west of Tehran, are predicted by the application of the developed model.
  • Vahid Reza Safdari, Davood Parsapajouh, Amir Hooman Hemmasi Page 48
    Tehran is one of the most polluted cities in the world and is a good candidate for the evaluation of the effects of pollution caused by vehicles on the radial growth of Pine (Pinus eldarica) trees.Trees have been cored at three sites: Azadi Square, the most polluted site, and two others spots: Chitgar Park and Sorkhehesar Park, our control sites. The concentrations of the heavy metals (Pb, Mn, Ba, Cu, Zn) in the tree rings determined by ICP showed no significant difference between the rings when grouped in 5-yr intervals, but their concentrations at the Azadi site were significantly higher than those at the control sites. The comparison of the pine trees of the same age at the three sites indicates that radial growth of pines at Azadi Square has been reduced over the past 10 years.A comparison between this research and similar studies indicates that tree rings in dry regions such as Tehran with calcareous soil are not as good bio-monitors as the trees in wet regions with acidic soil.
  • Mortaza Kashefialasl, Reza Marandi, Mortaza Khosravi, Kambiz Seyyedi, Ali Reza Khataie Page 66
    Millions of liters of wastewater are produced by textile industry daily. Each liter of such wastewater contains more than 20 g of dyes that cause environmental problems. One of the efficient methods for removing these dyes from wastewater is electrocoagulation. Basic yellow 2 is a dye that has many uses in textile industry and this study was performed to investigate the variables that influence the efficiency of decolorization of a solution containing a dye (Basic yellow 2) by electrocoagulation. Current density, time of electrolysis, inter-electrode distance, electrode surface, electrolyte concentration, and the initial concentration of the dye were the variables that most influenced color removal. A simple electrochemical cell was prepared with an anode and cathode; then the effect of each variable was studied separately using synthetic wastewater in a batch mode. The results showed that the color removal percent in the range of 20-100ppm from the dye solution was more than 90% when current density, time of electrolysis, inter-electrode distance, electrode
  • Taghi Ebadi, Linda Yadegarian, Parvin Farshchi, Mohammad Reza Zolfagharpour, Pegah Fallahi Page 78
    Annually, 32% of agricultural crops are attacked by pests and diseases in Islamic Republic of Iran. Therefore, crop protection occupies an important position in Iranian economic program. The annual use of pesticides in Iran is about 24,000 tons, of which the highest amounts are related to insecticides, herbicides and fungicides. In addition, pesticides are used at comparatively higher levels in Gilan province, whereas they are used at the lowest level in Sistan and Balouchestan province. With respect to the consumption level, it should to be noted that about 2,069,786 million dollars is spent on importing pesticides and raw materials into the country.The present survey includes all obsolete pesticides which are not currently in the list of national registered pesticides or cannot be used due to various reasons such as being damaged or decayed, having exceeded the expiry date, or being recommended not to be used by POPs and PIC conventions. To be able to assess the current situation, storage conditions, and the types and levels of existing obsolete pesticides, visits were made to the storage rooms and warehouses of organizations and companies, where obsolete pesticides are stored. The main organizations which store these pesticides in Iran are: 1. Agricultural Support and Service Company (ASSC), 2. Plant Protection Organization (PPO), 3. Rural Cooperative Organization (RCO), and 4. Cultivation and Industrial Units (CIUs).According to the latest information in 1382 (2003-2004), the existing levels of obsolete pesticides are 637 tons, about 396 tons of which are stored in ASSC warehouses. Also, because the largest ASSC warehouse is situated in Tehran province, the largest amount of obsolete pesticides is stored in this warehouse, which is about 308 tons.
  • Fatima Jamalou, Fath Allah Fallahyan, Taher Nejad Satari, Ahmad Majd Page 98
    Diatoms are major constituents of algal flora in aquatic ecosystem. This study was conducted in the 140-km Jajrood Rriver from April 2004 through May 2005. Samples were taken on monthly intervals from six stations. Physical parameters such as DO and EC were measured in situ and chemical parameters such as BOD and COD were measured in the laboratory. Samples of Epilithic diatoms were taken using a core device DI 25 cm2, of Epipelic diatoms using a core device DI 16 cm2, and of Epiphytic diatoms by cutting small portions of Microspora and Cladophora. For better observation, cell walls and permanent mounts were prepared using Patricke and Reimer procedure. In this study, 92 species belonging to 21 genera of diatomses were identified. A wide diversity of species was observed in Cymbella, Diatoma, Navicula and Cocconeis
  • Ali Vafadar Page 114
    The study of the international environmental legal principles and regulations indicate that these points are new scientific findings in the field of evolving and developing environmental regulations. To this date, some of the international principles and legal regulations have been fixed and approved of, and some others are being compiled. During the industrial revolution era, subjects such as flood, earthquake, famine, and plague were considered as continuous threats at an international level.But now, the international destruction of environment has been recognized as an offense to the common international law, and a large number of bilateral and multi-lateral agreements and conventions for the enforcement of the international principles and rules between governments have been foreseen and are executable. However, the lack of an effective international legal authority for dealing with the environmental crimes properly is quite obvious.