فهرست مطالب

Inflammatory Diseases - Volume:9 Issue: 4, 2006

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:9 Issue: 4, 2006

  • 112 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/01/28
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سعید آصف زاده صفحه 3
  • مسیح الله طاهر، یونس نوری صفحه 5
    زمینه
    جیوه فلزی سمی است که به طور وسیع در صنعت، کشاورزی و پزشکی مصرف می شود. این عنصر و املاح آن از طریق مواد خوراکی، راه های تنفسی و پوست سلول‎ها را آلوده می کند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر املاح جیوه بر ترشح هورمون های تیروییدی در رت انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 5 رت به ازای هر آزمایش انتخاب شدند و پس از تزریق داخل صفاقی کلرید جیوه به میزان 3 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 10 روز و یک میلی‎گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 45 و 60 روز، متغیرهای T3، T4، TSH، T3 uptake و کلسترول در گروه بیوشیمی دانشکده داروسازی اصفهان اندازه گیری شدند و میانگین مقادیر حاصل در دو گروه آزمون و شاهد با آزمون تی مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    تزریق 3 میلی گرم کلرید جیوه در10 روز به ترتیب T3، T4 و TSH و کلسترول را 29، 18، 30 و 8/4 درصد کاهش وT3 uptake را 5/23 درصد نسبت به گروه شاهد افزایش داد. تزریق روزانه یک میلی گرم کلرید جیوه به مدت 45 و 60 روز T3 را 30 و 51 درصد، T4 را 16 و 2/28 درصد و TSH را 40 و 44 درصد کاهش و T3 uptake را 24 و 22 و کلسترول را 8 و 11 درصد افزایش داد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد جیوه از طریق تاثیر بر هیپوتالاموس یا هیپوفیز، هیپوتیروئیدی ثانویه ایجاد کرده و باعث کاهش T3، T4، TSH و افزایش کلسترول شده است. در ضمن با تاثیر بر کبد موجب کاهش ساخت پروتئین شده که در این مورد افزایش T3 uptake را به همراه داشته است.
    کلیدواژگان: مسمومیت جیوه، کلسترول، غدد درون ریز، تیروکسین
  • رمضان میرزایی، عبدالامیر علامه، سیدباقر مرتضوی، علی خوانین، انوشیروان کاظم نژاد، مهدی اکبری صفحه 10
    زمینه
    صدای ناخواسته یکی از آلاینده های فیزیکی جوامع امروز است و تطابق با صدا به عنوان مکانیزمی برای حفاظت از سیستم شنوایی و کاهش افت شنوایی ناشی از صدا در بین پستانداران نیاز به بررسی دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین تاثیر تطابق صدا بر حفاظت شنوایی و تغییر قدرت آنتی اکسیدانی پلاسما در خرگوش انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1382 در آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای و بیوشیمی دانشگاه تربیت مدرس بر روی 24 خرگوش سفید نر سه ماهه نیوزلندی، در چهار گروه انجام شد. گروه اول مواجهه با صدای110 دسی بل در بسامدهای 250 تا 20000 هرتز (8 ساعت در روز و 12 روز متوالی)، گروه دوم (گروه تطابق)10 روز مواجهه با صدای 80 دسی بل و12 روز مواجهه با صدای 110 دسی بل در همان بسامدها، گروه سوم در تماس با صدای 80 دسی بل در شرایط مشابه گروه اول و گروه چهارم به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. در همه گروه ها پاسخ شنیداری ساقه مغز (ABR) قبل و بعد از مواجهه با صداهای مورد مطالعه اندازه گیری شد. قدرت آنتی‎اکسیدانی پلاسما به روشFRAP انجام و نتایج به دست آمده با گروه شاهد مقایسه شد.
    یافته ها
    در اندازه گیری پاسخ شنیداری ساقه مغز با استفاده از محرک کلیک در گروه های مورد بررسی، زمان تاخیر تشکیل موج پنج در گروه اول بیش تر از بقیه گروه ها و این اختلاف با سایر گروه ها معنی دار بود (0001/0=p). در اندازه گیری ABR با استفاده از محرک تون برست نیز در همه بسامدهای مورد اندازه گیری، میانگین زمان تاخیر تشکیل موج پنج نیز در این گروه بالاتر از دیگر گروه ها بود. بر اساس نتایج آزمون FRAP میانگین مصرف آنتی اکسیدانی گروه اول بیش از گروه های دوم و سوم نسبت به گروه شاهد بود؛ به طوری که اختلاف میانگین های گروه اول با گروه شاهد معنی دار بود (p<0.05)، ولی گروه دوم و سوم با گروه شاهد معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    نتایج اندازه گیری های قدرت آنتی اکسیدانی و پاسخ شنیداری ساقه مغز بیان کننده آن است که امکان تطابق با صدا وجود دارد، اما برای استفاده عملی از آن به تحقیق بیش تری نیاز است.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانت، ساقه مغز، شنوایی سنجی با پتانسیل های فراخوانده
  • افشین نظری، بهرام دلفان، یعقوب شیرخانی، علی اصغر کیانی صفحه 15
    زمینه
    مرزه از گیاهان بومی ایران است که به طور وسیعی در قسمت جنوبی کشور به خصوص استان لرستان و خوزستان می روید و در طب سنتی به اثر ضد درد و ضد عفونت آن اشاره شده است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثرات ضد انعقاد گیاه مرزه در رت انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1382 در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد که طی آن 36 رت به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. مقدار 50 میلی گرم بر کیلوگرم مرزه که قبلا از طریق بررسی مقدماتی تعیین دوز شده بود، از راه خوراکی به ترتیب در گروه اول یک بار در روز، در گروه دوم سه بار در روز به مدت 2 هفته به موش ها داده شد و در گروه شاهد هیچ گونه گیاهی مصرف نشد. وزن موش ها به طور روزانه و زمان پروترومبین (PT)، زمان پارشیال پروترومبین فعال شده (APTT) و وزن موش ها در پایان دو هفته اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری ANOVA یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در گروهی که روزانه 3 بار گیاه مصرف کرده بودند افزایش معنی دار %7/15 در PT (p<0.05) و %7/20 در (P<0.001) APTT نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. وزن گروه آزمون نسبت به گروه شاهد %24/9 کاهش نشان داد (P<0.001).
    نتیجه گیری
    مصرف 50 میلی گرم بر کیلوگرم مرزه 3 بار در روز باعث ایجاد تغییر در فعالیت انعقادی (افزایشPT و APTT) و کاهش وزن بدن رت ها می شود.
    کلیدواژگان: گیاهان شفابخش، ضد انعقادها، موش ها
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد، بیتا صبوری، نرگس نهاوندی صفحه 19
    زمینه
    هیپرآلژزی یکی از علایم بارز نوروپاتی ناشی از دیابت محسوب می شود که بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر دارد. در طب سنتی، شواهدی مبنی بر اثر ضد دیابتی ترخون یافت می‎شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر ضد درد تجویز خوراکی ترخون در موش های دیابتی انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 40 موش‎ صحرایی نر به طور تصادفی به پنج گروه شاهد، شاهد تحت تیمار با ترخون، شاهد دریافت کننده سدیم سالیسیلات، گروه دیابتی و گروه دیابتی تیمار شده با ترخون تقسیم شدند. تمام تیمارها به مدت یک ماه ادامه یافت. در پایان آزمایش، میزان پاسخ درد در مراحل حاد و مزمن با آزمون فرمالین اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری تی زوج، ANOVA یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نمره درد در موش های دیابتی پس از گذشت یک ماه در دو مرحله حاد و مزمن به دنبال تزریق فرمالین بیش تر از موش های شاهد بود (p<0.05). درمان با ترخون به مدت یک ماه موجب کاهش معنی دار در نمره درد در مقایسه با گروه دیابتی در مراحل حاد و مزمن شد (p<0.05). در ضمن با تجویز سدیم سالیسیلات به موش های شاهد فقط در مرحله مزمن آزمون فرمالین کاهش معنی دار نمره درد مشاهده شد (p<0.05).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تجویز خوراکی گیاه ترخون به مدت یک ماه به طور معنی دار میزان احساس درد در موش های صحرایی دیابتی را کاهش می دهد و به عنوان یک درمان احتمالی در نوروپاتی دیابتی مطرح می شود.
    کلیدواژگان: ترخون، دیابت شیرین، پزشکی گیاهی، درد
  • اثر عصاره آبی سیر بر قدرت انقباضی دهلیز ایزوله رت متعاقب افزایش آدرنالین
    حسین جعفری، اسماعیل عباسی، سیدروح الله میری، مینو شهیدی صفحه 25
    زمینه
    داروهای صناعی با تمام کارایی خود اثرات نامطلوبی نیز به همراه دارند؛ بنابراین استفاده از گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثرات عصاره آبی سیر بر قدرت انقباضی دهلیز ایزوله رت متعاقب افزایش آدرنالین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1383 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام و از 42 موش صحرایی نر نژاد اسپیراگ داولی نوع آلبینو در محدوده وزنی 200 تا 250 گرم استفاده شد. پس از تمیز کردن پودر حاصل از آسیاب سیر همدان عصاره گیری توسط دستگاه سوکسله انجام شد. پس از خارج کردن دهلیز از رت ها و اتصال آن به دستگاه فیزیوگراف، دهلیزها به طور تصادفی به هفت گروه شاهد، دریافت کننده اپی نفرین، عصاره های سیر با مقادیر 10، 20 و 40 میلی گرم بر کیلوگرم، دریافت کننده پروپرانولول و مقدار40 میلی گرم بر کیلوگرم سیر به همراه پروپرانولول تقسیم شدند. داده ها با آزمون های ANOVA یک طرفه و توکی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    عصاره سیر با مقادیر 10، 20 و 40 میلی گرم بر کیلوگرم قدرت انقباضی دهلیز را در گروه تحت تاثیر آدرنالین کاهش داد. کاهش قدرت انقباضی در دو گروه عصاره سیر با مقدار40 میلی گرم بر کیلوگرم و مجموع سیر و پروپرانولول تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری
    قدرت انقباضی دهلیز ایزوله در اثر عصاره آبی سیر کاهش می یابد و این کاهش در دوز کم هم معنی دار است.
    کلیدواژگان: سیر، اپی نفرین، دهلیز قلب، موش
  • منصور خراسانی، مریم خلیلی صفحه 30
    زمینه
    FNAB روش تشخیصی مفیدی است که از ویژگی راحتی، دقت، صحت و قابلیت برخوردار است و به طور معمول برای تشخیص تومورهای غدد بزاقی پاروتید و تیروئید استفاده می‎شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین توانایی تشخیصی FNAB برای ژانت سل گرانولومای مرکزی فک انجام شد.
    مواد و روش ها
    از بین بیماران مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16 بیمار با ضایعه رادیولوسنت که در تشخیص افتراقی آنها ژانت سل‎گرانولومای مرکزی فک (CGCG) مطرح بود، انتخاب شدند. در هر بیمار قبل از جراحی توسط سه سرنگ گیج 18 و در سه نقطه متفاوت ضایعه سوراخ و آسپیراسیون انجام و محتویات بر روی سه لام گسترش داده شد. فیکساسیون توسط پاتوفیکس انجام و جهت بررسی آسیب‎شناختی به بخش آسیب شناسی ارجاع داده شد.
    یافته ها
    در 4 نمونه از 16 نمونه FNAB علاوه بر خون ریزی، آماس، لنفوسیت ها و سلول های چند هسته ای، سلول ژانت نیز مشاهده شد. جواب هیستوپاتولوژی 3 نمونه از 4 نمونه مورد نظر پس از جراحی نیز CGCG بود. نتایج حاکی از حساسیت %100 و ویژگی %75 FNAB برای ژانت سل گرانولومای مرکزی فک بود.
    نتیجه گیری
    انجام صحیح و دقیق FNAB در کنار یافته های بالینی و پرتوشناختی در تشخیص CGCG موثر خواهد بود. استفاده از این روش می توانند به کاهش هزینه، استرس و آسیب های جسمی بیمار منجر شده و از بذرافشانی (seeding) ضایعه جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: ژانت سل گرانولوما، ضایعات رادیولوسنت فکین، آسپیراسیون با سوزن نازک
  • منیژه مهدوی، محمدرضا فلاح تفتی، محمدرضا شجاع صفحه 36
    زمینه
    عود عیب انکساری یکی از عوارض عمل جراحی لیزیک است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین میزان بازگشت عیب انکساری پس از جراحی لیزیک در بیماران مبتلا به نزدیک بینی شدید انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش طولی بر روی مراجعان به درمانگاه لیزیک بیمارستان فارابی تهران در سال 1381 انجام شد. 34 چشم از 20 بیمار که تحت عمل لیزیک قرار گرفتند و محدوده عیب انکساری آنها از 12/6- تا 22- دیوپتر بود بررسی شدند. لیزیک با میکروکراتوم moria و دستگاه Nidek Ec 5000 انجام شد. قطر فلاپ 9 میلی متر، ضخامت آن 160 میکرون و ناحیه اپتیکی بر حسب عیب انکساری و ضخامت قرنیه متغیر بود. در تمام بیماران روش جراحی یکسان به کار رفت و بیماران در فواصل یک هفته، 1، 3 و 6 ماه بعد از عمل پی گیری و تغییرات رفراکشن محاسبه شد.
    یافته ها
    میانگین عیب انکساری قبل از عمل، 58/10- دیوپتر و در محدوده 12/6- تا 22- دیوپتر بود که در پایان هفته اول بعد از عمل به -0.51±1.33 دیوپتر رسید و میانگین عیب انکساری در زمان های 1، 3 و 6 ماه بعد از عمل به ترتیب -0.98±1.79، -1.21±1.81 و -1.42±1.87 دیوپتر بود. حداکثر میزان بازگشت عیب انکساری 6 ماه بعد از عمل به میزان 0.9±0.8 دیوپتر (5/8 درصد) و عوامل موثر بر میزان بازگشت عیب انکساری، کراتومتری قبل از عمل (p=0.013) و میزان اصلاح عیب انکساری بود (p<0.001).
    نتیجه گیری
    میزان بازگشت عیب انکساری بعد از عمل لیزیک در بیماران مبتلا به نزدیک بینی شدید با میزان اصلاح عیب انکساری و کراتومتری قبل از عمل ارتباط مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: لیزیک، عیب انکسار، نزدیک بینی، برش قرنیه
  • معصومه همت یار، آرزو چوهدری صفحه 42
    زمینه
    شایع ترین عوارض جانبی واکسن ب ث ژ زخم شدن محل واکسیناسیون و لنفادنیت موضعی است که خطر لنفادنیت چرکی در نوزادان شایع تر از شیرخواران بزرگ تر و کودکان است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع آدنیت ب ث ژ در شیرخواران و ارتباط آن با جنسیت، وزن زمان تولد و سن حاملگی نوزاد انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی گذشته نگر در سال 1382بر روی 500 شیرخوار که در بدو تولد واکسن ب ث ژ دریافت کرده بودند در بیمارستان جواهری تهران انجام شد. با استفاده از پرسش‎نامه شیوع آدنیت ب‎ث‎ژ در یک دوره 6 ماهه بررسی شد. ارتباط بین بروز آدنیت ب‎ث‎ژ و جنسیت نوزاد، سن حاملگی و وزن زمان تولد با آزمون مجذور کای مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها: شیوع آدنیت ب ث ژ 6 درصد بود که ارتباط معنی داری بین بروز آدنیت ب ث ژ و جنسیت نوزاد به دست نیامد، اما بین بروز آدنیت ب ث ژ و وزن زمان تولد و سن حاملگی نوزاد رابطه معنی دار آماری مشاهده شد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها توجه به سن حاملگی و وزن زمان تولد نوزاد در رابطه با بروز عوارض واکسن ب ث ژ مهم است.
    کلیدواژگان: آدنیت، التهاب گره های لنفی، واکسن ب ث ژ، نوزادان، وزن نوزاد هنگام تولد، سن آبستنی
  • شهناز شاهرخی، علیرضا خسروی، صدیقه عسگری، حمیدرضا جوادی صفحه 47
    زمینه
    مصرف محصول های دخانی یک معضل بهداشتی مهم است و از آنجا که پزشکان به عنوان الگوی سلامتی برای بیماران مطرح هستند، لذا می توانند نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع مصرف محصولات دخانی در جامعه ایفا نمایند.
    هدف
    مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان عمومی نسبت به مصرف دخانیات انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 5134 پزشک عمومی شاغل در بخش دولتی و خصوصی در کل کشور (20 استان) که با روش نمونه گیری Quta sampling انتخاب شده بودند، با پرسش نامه تهیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی توسط افراد آموزش دیده مورد پرسشگری قرار گرفتند. تعداد نمونه های هر استان با توجه به تعداد کل پزشکان شاغل در آن استان به روش تسهیم به نسبت برآورد شد.
    یافته ها
    %43/7 پزشکان (%7/9 مردان و %8/0 زنان) مصرف کننده هر روز سیگار بودند. میانگین تعداد نخ مصرفی آنها در روز 6/6 نخ و میانگین سن شروع به استعمال سیگار 23.04±5.76 سال بود. %6/61 پزشکان آمادگی خود را برای ارایه خدمات مشاوره ای ترک متوسط ارزیابی کرده بودند. میزان آگاهی از مضرات سیگار و همچنین میانگین نمره نگرش نسبت به مضرات سیگار در پزشکان سیگاری کمتر از غیرسیگاری ها بود و تنها %9 پزشکان به داشتن آموزش هایی در زمینه ترک سیگار در دوران تحصیل اشاره نموده بودند و درصد زیادی نیز لزوم گذراندن چنین دوره های آموزشی را عنوان کرده بودند.
    نتیجه گیری
    به‎ کارگیری پرسنل بهداشتی به خصوص پزشکان در پیشگیری و درمان وابستگی به سیگار و همچنین عدم استعمال محصولات دخانی توسط ایشان به عنوان الگوی سلامتی مراجعین ایشان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مصرف دخانیات، پزشکان، برنامه آموزشی، بهداشت و تندرستی، آگاهی نگرش عملکرد
  • مینو یغمایی، مهدی محمدی، سیدمهدی پهلوانی صفحه 53
    زمینه
    هایپرامزیس گراویداروم یکی از عوارض جدی حاملگی است که می تواند سبب اختلال سلامت مادر و جنین شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط آنتی بادی ضد هلیکو باکتر پیلوری با بیماری هایپرامزیس گراویداروم انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مورد - شاهدی که در سال 1381 در بیمارستان قدس زاهدان انجام شد، 40 زن مبتلا به هایپرامزیس گراویداروم از نظر وجود و تیتر آنتی‎بادی ضد هلیکوباکتر پیلوری با40 زن حامله طبیعی که از نظر سن، سن حاملگی، تعداد زایمان و وزن همسان بودند، مقایسه شدند. IgG ضد هلیکوباکتر پیلوری به روش الیزا بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    IgG ضد هلیکوباکتر پیلوری در سرم 34 نفر از مبتلایان به هایپرامزیس گراویداروم (%85) و 21 نفر از گروه شاهد (% 5/52) مثبت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p=0.002). میانگین عیار آنتی بادی در گروه مورد 42.66±38.13 و در گروه شاهد 21.70±22.34 واحد بین المللی در میلی لیتر بود و اختلاف دو گروه از این نظر معنی دار بود (p=0.0026).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، بین هایپرامزیس گراویداروم با مثبت بودن و عیار آنتی بادی ضد هلیکوباکتر پیلوری ارتباط معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: هایپرامزیس، گراویداروم، هلیکوباکتر پیلوری، آنتی بادی ها، حاملگی
  • فاطمه لالوها، فاطمه حاج منوچهری، مهندس امیر جوادی، ناهید بیات صفحه 58
    زمینه
    تهوع و استفراغ حاملگی یکی از مشکلات بارداری است که باعث کاهش کارایی زنان حامله می شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین ویار حاملگی با عفونت هلیکوباکترپیلوری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد - شاهدی در شش ماهه اول سال 1382 بر روی زنان حامله مراجعه کننده به بیمارستان کوثر قزوین انجام شد. 35 زن حامله با ویار حاملگی به عنوان گروه مورد و 35 زن حامله بدون علامت به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. IgG اختصاصی برای عفونت هلیکوباکترپیلوری در سری مطالعه های گروهی اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    23 نفر (%7/65) در گروه مورد و 7 نفر (%20) در گروه شاهد IgG مثبت ضد هلیکوباکترپیلوری داشتند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.004). میزان متوسط تیتر IgG در گروه آزمون 27±30 و در گروه شاهد 10±13 بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها به نظر می رسد عفونت هلیکوباکترپیلوری با ویار حاملگی ارتباط داشته باشد.
    کلیدواژگان: ویار حاملگی، آبستنی، استفراغ، تهوع، هلیکوباکتر پیلوری، عفونت
  • ابوالفضل مهیار، حسین محمودی صفحه 61
    زمینه
    تشخیص و درمان هیپوتیروییدی نوزادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین تاثیر تعویض خون بر نتایج آزمون های عملکرد تیرویید در نوزادان مبتلا به زردی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی بر روی 20 نوزاد ترم با سن حاملگی بیشتر از 37 هفته که به روش سرشماری پی در پی انتخاب شده و به علت هیپربیلی‎روبینمی غیرمستقیم در بیمارستان قدس قزوین بستری و تحت درمان تعویض خون قرار گرفته بودند، انجام شد. تعویض خون با میزان 2 برابر حجم خون نوزادان با خون یک فرد دهنده بالغ انجام شد. هورمون های تیروئید T3، T4 و TSH قبل از تعویض خون، بلافاصله بعد از تعویض خون و 3 روز پس از تعویض خون به روش الیزا اندازه گیری و داده ها با آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین غلظت T4 و TSH نوزاد قبل از تعویض خون بیش از غلظت T4 و TSH کیسه خون بود (p<0.05). بلافاصله بعد از تعویض خون میزان غلظت هورمون های T4 و TSH کاهش یافت، ولی نسبت به مقادیر کیسه خون بالاتر بود (p<0.05). مقادیر T4 و TSH نوزاد سه روز بعد از تعویض خون افزایش نشان داد و به مقادیر قبل از تعویض خون رسید و اختلاف معنی داری بین مقادیر T4و TSH قبل از تعویض خون و سه روز بعد از تعویض خون مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها و نظر به این که برای غربال گری کم کاری تیرویید از اندازه گیری T4، TSH استفاده می شود، به نتایج این آزمایش ها، 3 روز بعد از تعویض خون می توان اطمینان نمود.
    کلیدواژگان: تعویض خون، هیپربیلی روبینمی، هورمون های تیروئید، نوزادان
  • محمدعلی زحل، روشنک هاشمی نسب صفحه 64
    زمینه
    شناسایی، تشخیص و درمان آسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع آسم در دانش آموزان مدارس قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1382 بر روی 5068 دانش آموز دوره ابتدایی و راهنمایی قزوین که به روش خوشه‎ای - تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه مرحله اول طرح ISAAC جمع آوری شد. داده ها با آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    تعداد پسران 2737 نفر (%54) و دختران 2331 نفر (%46) بود. میزان شیوع آسم از قبل تشخیص داده شده در دانش آموزان ابتدایی %2 و در دانش آموزان دوره راهنمایی %2/2 به دست آمد. اما میزان شیوع علایم احتمالی آسم مانند خس خس سینه در دانش آموزان ابتدایی %10 و راهنمایی %26 سرفه شبانه در دانش آموزان ابتدایی %6 و راهنمایی %5/18 بود.
    نتیجه گیری
    تفاوت زیادی بین شیوع آسم در قزوین و شهرهای دیگر کشور وجود ندارد. میزان آسم تشخیص داده شده بسیار کم است و همین امر درمان صحیح بیماری را با مشکل روبه رو کرده است (بنابراین لازم است برای افزایش سطح آگاهی جامعه و پزشکان نسبت به این بیماری اقدام شود).
    کلیدواژگان: آسم، سرفه، دانش آموزان، مدرسه ها
  • سعید ثمره، احمد اسماعیل زاده، خدیجه رحمانی، ناصر کلانتری، لیلا آزادبخت، محمدرضا خوش فطرت صفحه 69
    زمینه
    اطلاعات موجود در زمینه الگوی غذای مصرفی و میزان مواد مغذی دریافتی زنان باردار محدود است.
    هدف
    مطالعه به منظور شناسایی و مقایسه الگوی غذای مصرفی و مواد مغذی دریافتی زنان باردار شهری و روستایی ماکو انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 284 زن باردار (142 روستایی و 142 شهری) که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به طور خصوصی و به روش چهره به چهره مورد مصاحبه قرار گرفتند. اطلاعات فردی شامل سن، میزان تحصیلات، شغل، بعد خانوار، شغل همسر و تاریخچه بارداری و پزشکی با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. مواد غذایی دریافتی افراد با استفاده از یادآمد 24 ساعته خوراک برای 2 روز و پرسش نامه تکرر مصرف مواد غذایی برای 3 ماه به دست آمد.
    یافته ها
    متوسط مصرف غلات و لبنیات در زنان روستایی بیش تر از زنان شهری بود. میانگین مصرف میوه ها در زنان شهری140 و زنان روستایی 248 گرم بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت. مصرف سبزیجات و حبوبات و نیز روغن ها و چربی ها در زنان شهری و روستایی تفاوت معنی داری نداشت. مقدار انرژی، پروتئین، تیامین و نیاسین دریافتی در تمام افراد مورد مطالعه کافی بود (>75% RDA)، اما دریافت پیریدوکسین، فولات، ویتامین A،D، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی در تمام افراد مورد مطالعه کمتر از RDA 75% بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، زنان باردار روستایی از وضعیت تغذیه ای بهتری نسبت به زنان شهری برخوردارند. برای تعیین علل مربوطه مطالعات بیش تری در مورد زنان باردار پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: تغذیه، آبستنی، مواد غذایی
  • مهرداد ساروی، رضا علیزاده نوایی، فاطمه روزبه، مریم منتظری، سید بهنام اشرف واقفی صفحه 76
    زمینه
    سکته حاد قلبی پاسخ التهابی به دلیل نکروز بافتی ناشی از لکوسیتوز و بالا بودن نوتروفیل های خون محیطی ایجاد می شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین نوتروفیلی با نارسایی قلبی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی (کوهورت) بر روی100 بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی که با دارا بودن 2 مورد از 3 معیار استاندارد (شرح حال، یافته های آنزیمی و یافته های نواری) در نیمه دوم سال 1381 در بیمارستان یحیی نژاد بابل بستری شده بودند به صورت سرشماری انجام شد. نارسایی قلبی براساس شرح حال، معاینه بالینی، عکس قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی در روز چهارم بستری تعیین شد و کسر تخلیه کمتر یا مساوی 40 به عنوان نارسایی قلبی در نظر گرفته شد. کسر تخلیه، سن، جنس، محل سکته، مدت بستری و استفاده از ترومبولیتیک ها به همراه شمارش لکوسیت ها و درصد نوتروفیل های روز اول بستری با استفاده از آزمون های فیشر، آنالیز تک متغیر و لگاریتم خطی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نوتروفیل بیش از %65 در 54 نفر از افراد وجود داشت که 25 نفر از آنها در روز چهارم دچار نارسایی قلبی شده بودند. بین نوتروفیلی بیش از %65 و کسر تخلیه بطن چپ در هر دو جنس ارتباط معنی دار وجود داشت (p<0.01).
    نتیجه گیری
    تعداد نوتروفیل های زمان بستری به طور معنی داری با نارسایی قلبی به عنوان عارضه زودرس سکته حاد قلبی ارتباط دارد و می تواند در تعیین افراد در معرض خطر و به کارگیری به موقع روش های تشخیصی و درمانی کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: نوتروفیل ها، نارسایی احتقانی قلب، سکته قلبی
  • علی اصغر قدس، محسن سلیمانی، مهناز نریمانی صفحه 81
    زمینه
    یکی از روش های پیشگیری از تهوع و استفراغ که به تازگی در برخی مطالعه ها مطرح شده استفاده از اکسیژن اضافی حین عمل جراحی است که در مطالعه های مختلف نتایج متناقضی داشته است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر اکسیژن تراپی بر تهوع و استفراغ بیماران بعد از عمل جراحی سزارین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی در سال 1382 بر روی 106 بیمار تحت عمل جراحی غیر اورژانس سزارین در بیمارستان امیر (ع) سمنان انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. بی هوشی و داروهای مصرفی در حین عمل و تا 6 ساعت پس از عمل برای همه بیماران یکسان بود. همه بیماران در حین عمل جراحی اکسیژن 50 درصد همراه با نیتروس‎اکساید دریافت می کردند. در دوره پس از عمل (تا 6 ساعت) برای بیماران گروه آزمون در اتاق ریکاوری و بخش، اکسیژن 60 درصد با ماسک ساده گذاشته شد، اما به بیماران گروه شاهد(طبق معمول بیمارستان) فقط در اتاق ریکاوری اکسیژن 30 تا 40 درصد تجویز می شد و در بخش جراحی هیچ اکسیژنی تجویز نمی شد. میزان اشباع اکسیژن خون از طریق پالس اکسی متر (SPO2) و تهوع و استفراغ بیماران طبق فهرست وارسی در اتاق ریکاوری و بخش ثبت می شد.
    یافته ها
    میزان تهوع و استفراغ پس از عمل در گروه آزمون %3/28 و در گروه شاهد %5/24 بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که اکسیژن %60 نمی تواند اثر پیشگیری بر تهوع و استفراغ پس از جراحی سزارین داشته باشد؛ اگرچه بیماران از دریافت اکسیژن احساس بهتری داشتند.
    کلیدواژگان: استفراغ، تهوع، سزارین، اکسیژن درمانی، جراحی
  • ناهید حاتم، سوگند تورانی صفحه 87
    زمینه
    در سال های اخیر هزینه خدمات بیمارستانی در اغلب کشورها افزایش یافته است. اما علی رغم حجم زیاد منابع اختصاص یافته به بیمارستان ها، مدیریت غیر موثر در بیمارستان ها منجر به اتلاف منابع شده است. بنابراین سنجش کارایی بیمارستان ها یا مقایسه بین درون داد و برون داد این سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه دو روش تجزیه و تحلیل نسبت‎ها (Ratio) و مدل تصمیم گیری چند معیاره (MADM) در سنجش کارایی بیمارستان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1376 بر روی 5 بیمارستان عمومی وابسته به سازمان تامین اجتماعی استان تهران انجام شد. نتایج حاصل از سنجش کارایی بیمارستان های مورد مطالعه با دو روش نسبت ها و مدل تصمیم گیری چند معیاره مقایسه شدند.
    یافته ها
    تمام بیمارستا‎نهای مورد مطالعه در بعد کارایی مقیاسی با مشکل عدم استفاده مناسب از درون داد (تخت بیمارستانی) رو به رو بودند. در زمینه کارایی فنی از بین 5 بیمارستان مورد مطالعه 3 بیمارستان در مقایسه با استاندارد با کمبود نیروی انسانی رو به رو بودند.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که روش نسبت ها به دلیل محدودیت در استفاده همزمان از معیارهای کمی و کیفی برای سنجش کارایی بیمارستان قادر به ارایه نتیجه نهایی در زمینه کارایی بیمارستان و مقایسه یک بیمارستان با بیمارستان های دیگر نیست.
    کلیدواژگان: مدیریت بیمارستان، تجزیه و تحلیل نسبت ها، مدل تصمیم گیری چند معیاره
  • حمید مقدس، سورنا وهبی صفحه 94
    روش ارایه شده برای درمان تحلیل لثه در بیش تر موارد برای پوشش ریشه در دندان های بدون سایش است. در بررسی پیشین ریشه های دچار سایش شدید از مطالعه خارج می شدند یا تقعر حفره مانند (wedge-shaped defect) با کاربرد فرز یا توسط کورت، کاهش داده می شد تا به عنوان عامل مداخله کننده در پوشش ریشه تاثیر گذار نباشد. در این مقاله درمان تحلیل لثه در دندان دارای سایش شدید یک بیمار گزارش شده است. در این روش جراحی از فلپ جابه جا شونده تاجی همراه با پیوند بافت همبند برای درمان تحلیل لثه کلاس یک میلر همراه با سایش شدید دندان های پرمولر راست فک بالا در مردی 57 ساله استفاده شد. در این مورد، بر خلاف بیش تر مطالعه های قبلی، زوایای تیز قسمت سایش یافته صاف نشد و بعد از 3 ماه، حدود 86 درصد پوشش ریشه به دست آمد. این گزارش پیشنهاد می کند مطالعه هایی با زمان طولانی تر و در صورت امکان با طرح split mout clinical trial بر روی ریشه های دارای سایش شدید انجام می شود تا در صورت حفظ دراز مدت نتایج درمان، این روش به عنوان یکی از روش های درمانی دندان های دارای سایش شدید معرفی شود.
    کلیدواژگان: تحلیل لثه، سایش دندان، پیوند بافت، بافت همبند
  • نمایه مجله های شماره 34 تا 37
    صفحه 100