فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 32، پاییز 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 32، پاییز 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرور آرمان، فریبا فهامی، روشنک حسن زهرایی صفحه 1
    مقدمه
    غریزه جنسی که منشا بسیاری از تحولات در زندگی انسان می باشد می تواند در اثر عوامل متعددی دچار اختلال شود که یکی از این عوامل، پدیده یائسگی و افزایش سن است. این مطالعه با هدف مقایسه اختلالات عملکرد جنسی زنان قبل و بعد از یائسگی طراحی گردید.
    روش کار
    این مطالعه از نوع تحلیلی - مقطعی می باشد که در آن اطلاعات مربوط به فعالیت های جنسی قبل و بعد از یائسگی 174 زن همسردار یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان در سال 82 که دارای مشخصات ورود به پژوهش بوده اند جمع آوری ومورد بررسی قرار گرفت. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه اختلالات جنسی خود ساخته شده بود که روایی و پایایی آن با روش اعتبار محتوا و ضریب آلفاکرونباخ تعیین شد و نتایج حاصله با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (مک نمار) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج این پژوهش نشان دادکه فراوانی نسبی اختلالات جنسی در دوران باروری 38درصد و در دوران یائسگی 4/72درصد می باشد. همچنین ارتباط آماری معنی داری بین اختلالات جنسی قبل و بعد از یائسگی وجود داشت (P<0.001). توزیع فراوانی اختلالات جنسی در دوره باروری این زنان بر اساس شدت اختلال عبارت بود از اختلال در فاز تمایل (2/49 درصد)، دیسپارونی (3/34 درصد)، اختلال در فاز برانگیختگی (8/26 درصد)،اختلال در فاز ارگاسم(8/23 درصد) و واژینیسموس (4/16 درصد). همچنین توزیع فراوانی این اختلالات در دوره یائسگی نمونه ها به ترتیب عبارست بود از اختلال در فاز برانگیختگی (3/75 درصد)، اختلال در فاز تمایل (6/62 درصد)، اختلال در فاز ارگاسم (3/56 درصد)، دیسپارونی (34.3 درصد) و واژینیسموس (8/15 درصد).
    نتیجه گیری
    همان طور که نتایج پژوهش نشان داد درصد قابل توجهی از زنان در سنین باروری و یائسگی اختلالات جنسی را تجربه می کنند و پدیده یائسگی می تواند عاملی در جهت ایجاد، تداوم و یا مضاعف شدن اختلالات جنسی باشد. لذا بر نقش متخصصین مربوط به این امور در زمینه مشاوره و آموزش تاکید می شود.
    کلیدواژگان: اختلال عملکرد جنسی، ارگاسم، برانگیختگی جنسی، تمایل جنسی، دوران باروری، دیسپارونی، واژینیسموس، یائسگی
  • محمدرضا پالیزوان، اعظم امینی کمیجانی، احسان الله غزنوی راد صفحه 8
    مقدمه
    تحقیقات نشان داده است که به دنبال صرع خود به خودی در موش های صحرایی میزان نفوذ پذیری نورون های ناحیه CAl هیپوکمپ نسبت به کلسیم افزایش پیدا می کند. در این تحقیق نقش کانال های کلسیمی حساس به ولتاژ ناحیه CAl هیپوکمپ بر روی کیندلینگ ایجاد شده با پنتیلن تترازول مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    در این تحقیق تجربی ابتدا حیوانات به شکل تصادفی به دو گروه تقسیم بندی شدند. در گروه تحت آزمایش داروی وراپامیل (4میکروگرم در 4 دقیقه) به داخل هیپوکمپ تزریق شده و پس از 20 دقیقه به منظور ایجاد کیندلینگ شیمیایی پنتیلن تترازول با غلظت هایی که در ابتدا تشنج زا نیستند (5/37 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی) به موش ها تزریق شد. پس از تزریق دارو رفتار های حیوان به مدت 20 دقیقه تحت نظر گرفته شده و پاسخ های تشنجی بر اساس معیار پنج رتبه ای طبقه بندی گردید. حیوانات گروه کنترل از نظر سن و روند ایجاد کیندلینگ همانند گروه آزمون بودند به جز اینکه در این گروه به جای وراپامیل از حلال آن یعنی مایع مغزی نخاعی مصنوعی استفاده شد.
    نتایج
    وراپامیل به شکل معنی داری (P<0.01) تعداد تحریکات لازم برای رسیدن حیوانات از مرحله صفر به مرحله پنج تشنج را کاهش داد. از سوی دیگر وراپامیل به شکل معنی داری مدت زمانی که حیوان در مرحله پنجم تشنج بسر می برد را افزایش داد (P<0.05). همچنین این دارو مدت زمانی که طول می کشد که حیوان به مرحله پنج تشنج برسد را کاهش داد ولی این کاهش معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    تزریق موضعی وراپامیل به داخل هیپوکمپ روند ایجاد کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول را تسهیل کرده ولی بر روی کیندلینگ ایجاد شده اثر مهاری داشت.
    کلیدواژگان: پنتیلن تترازول، کیندلینگ، وراپامیل، هیپوکمپ
  • ناهید جیواد، محمود رفیعیان صفحه 16
    سابقه و هدف
    امروزه داروهای زیادی در پیشگیری از حملات میگرن مورد استفاده قرار می گیرند که در مورد تاثیر مثبت آنها در کاهش حملات اتفاق نظر وجود ندارد و ارجحیت یکی بر دیگری نیز مورد تردید است. این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر دو داروی نیمودیپین و پروپرانولول در پیشگیری از حملات میگرن بر روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک تخصصی اعصاب در شهرکرد صورت گرفت.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور بود که بر روی 102 بیمار انجام شد. بیماران مورد مطالعه بطور تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول جهت درمان پروفیلاکتیک میگرن داروی نیمودیپین و در گروه دوم از داروی پروپرانولول استفاده شد. درمان به مدت 6 ماه پیگیری شد. هر بیمار موظف بود روزانه پرسشنامه مربوطه را پر کند. این پرسشنامه شامل اثر دارو بر شدت سر درد، مدت سردرد و تعداد دفعات سر درد در یک ماه بود. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی انجام پذیرفت.
    نتایج
    شدت و طول مدت حملات در گروه مصرف کننده پروپرانولول در مقایسه با گروه مصرف کننده نیمودیپین کمتر بود(P<0.05)، ولی از نظر تعداد حملات تفاوت معنی داری در بین دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مصرف پروپرانولول در مقایسه با نیمودیپین در پیشگری از حملات سر درد میگرنی موثرتر باشد. بنابر این مصرف این دارو در پیشگیری از حملات میگرن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سر درد، میگرن، پروپرانولول، نیمودیپین
  • نسرین روزبهانی، زهرا جباری، سحر یزدی صفحه 22
    مقدمه
    قاعدگی دردناک اولیه یکی از شایع ترین شکایات در زنان می باشد که به علت آزاد شدن پروستاگلاندین ها ایجاد شده و اغلب با داروهای شیمیایی درمان می گردد. امروزه با توجه به عوارض این داروها، محققین به سمت استفاده از داروهای گیاهی گرایش پیدا کرده اند. با در نظر گرفتن خاصیت ضد پروستاگلاندینی آویشن شیرازی، این مطالعه با هدف مقایسه اثر آویشن و مفنامیک اسید بر کاهش میزان درد قاعدگی طراحی گردید.
    روش کار
    این تحقیق یک کارآزمایی بالینی یک سوکور می باشد که جامعه هدف آن خانم های مبتلا به درد قاعدگی و جامعه مورد مطالعه، خانم های مراجعه کننده به مرکز مشاوره ازدواج می باشند. تعداد نمونه بر اساس α=0.5 و β=0.20، 214 نفر محاسبه گردید که به صورت تصادفی ساده در دو گروه مفنامیک اسید و آویشن قرار گرفتند. از افراد خواسته شد که شدت درد را قبل از مصرف دارو با معیار آنالوگ بینایی (10- 0 سانتی متر) مشخص کنند. سپس در گروه مطالعه 15 گرم برگ گیاه آویشن که در یک لیوان آب دم شده بود و در گروه شاهد، کپسول 250 میلی گرمی مفنامیک اسید مصرف شد و مجددا شدت درد 2،1و3 ساعت بعد از مصرف دارو تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و تست های کی اس، من ویتنی یو وکای اسکوئر تجزیه وتحلیل شد. در کلیه مراحل تحقیق مفاد بیانیه هلسینکی رعایت گردید.
    نتایج
    میانگین شدت درد قبل از مصرف دارو در گروه آویشن و مفنامیک اسید تفاوت معنی داری نداشت. در هر یک از گروه های مفنامیک اسید و آویشن بعد از مصرف دارو میانگین شدت درد به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.00001). ولی میزان کاهش درد دو گروه، در مقایسه با هم تفاوت معنی دار آماری نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که مفنامیک اسید و آویشن به یک اندازه درد قاعدگی را کاهش می دهند که به نظر می رسد به علت اثرات ضد پروستاگلاندینی و ضد انقباضی آویشن باشد.
    کلیدواژگان: درد قاعدگی، داروهای گیاهی، آویشن، مفنامیک اسید
  • حبیب فراهانی، لیلا برجیان صفحه 28
    مقدمه
    اکثر مطالعات اخیر نشان داده اند که هیپوترمی پس از شوک خونریزی نیاز به مایع درمانی را کاهش داده و فشار شریانی را افزایش می دهد که درنتیجه شانس زنده ماندن را بالا می برد. اما مشخص نشده که هیپوترمی با چه مکانیسمی این اثرات را ایجاد می کند. این مطالعه به طور وسیع تری اثرات هیپوترمی را در این امر بررسی می کند.
    روش کار
    این تحقیق یک مطالعه تجربی است که برای انجام آن 24 عدد رت به 4 گروه تقسیم شدند. در دوگروه 1 و3 پس از انجام بیهوشی با تزریق پنتو باربیتال، عصب سمپاتیک کلیوی دو طرف قطع شد ولی در دو گروه 2 و 4 عصب دست نخورده باقی ماند و فقط برش پهلو انجام شد تا شرایط همه گروه ها یکسان شود. سپس رت ها وارد مرحله شوک خونریزی شدند (مرحله یک) که 90 دقیقه طول داشت و برای آن از حیوان 4 تا 6 سی سی، خون به مدت 10 دقیقه گرفته شد. بعد از ایجاد شوک فقط در گروه های 1و2 دمای بدن در طول 10- 5 دقیقه از حدود 37.5 به 32 درجه سانتی گراد رسید. سپس در پایان مرحله یک، حیوان وارد مرحله احیا (مرحله دو) شد که برای آن، خون گرفته شده از حیوان و یا مایع اضافی رینگر به حیوان تزریق شد تا فشار به حد طبیعی اش برگردد. مرحله دو 60 دقیقه به طول انجامید. فشار شریانی و حجم مایع مورد نیاز در گروه ها محاسبه و مقایسه گردید.
    نتایج
    درگروه های هیپوترمیک 1و2، نسبت به گروه های نورموترمیک 3و 4 برای احیای شوک خونریزی به حجم کمتری از مایعات و یا خون نیاز بود (P<0.05). فشار شریانی قبل از شوک در بین 4 گروه یکسان بود، اما در پایان مرحله دو (مرحله احیا) در گروه های هیپوترمیک بالاتر از گروه های نورموترمیک بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که هیپوترمی ملایم اثرات مفیدی بر بقای حیواناتی که دچار شوک خونریزی شده اند دارد. با وجود این که کلیه های سالم نقش حیاتی در حفظ مایعات بدن در طول شوک دارند ولی ظاهرا در رت هایی که دچار قطع عصب کلیوی شده اند در حضور هیپوترمی به مایع درمانی کمتری برای احیا شوک خونریزی نیاز است و این یکی از اثرات مفید هیپو ترمی است. هم چنان مطالعات گسترده تری برای تایید این موضوع لازم است.
    کلیدواژگان: هیپوترمی، شوک خونریزی، عصب کلیوی، مایع درمانی
  • طوبی کاظمی، حسین پناهی شهری، مریم حسین فراش، مهدی دارابی، محسن کاشانیان، حسین اکبری صفحه 35
    مقدمه
    هیپرلیپیدمی یکی از عوامل خطر اصلی شناخته شده بیماری عروق کرونر است. با توجه به اهمیت هیپرلیپیدمی و لزوم درمان طولانی مدت آن، استفاده از دارویی که بتواند ضمن استفاده طولانی مدت عوارض کمتری داشته باشد، اهمیت پیدا می کند. این مطالعه به منظور مقایسه اثر پرل شوید با پلاسبو در درمان هیپرلیپیدمی صورت گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور بود که بر روی 65 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی صورت گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد به مدت یک ماه رژیم غذایی توام با پرل شوید و گروه شاهد یک ماه رژیم غذایی توام با پلاسبو دریافت کردند. سطح چربی های سرم قبل و بعد از مطالعه اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تی تجزیه و تحلیل گردید. P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در این مطالعه اختلاف میانگین کلسترول، تری گلیسرید، HDL و LDL قبل و بعد از مداخله در گروه مورد از نظر آماری معنادار بود. اما در گروه شاهد فقط سطح HDL قبل و بعد از درمان تفاوت آماری معناداری داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که شوید می تواند به عنوان یکی از داروهای مفید و موثر در درمان هیپرلیپیدمی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هیپرلیپیدمی، پرل شوید، کلسترول، تری گلیسرید، LDL، HDL
  • قاسم مسیبی، احسان الله غزنوی راد، علی فانی، سید محمد موذنی صفحه 42
    مقدمه
    دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1 جزء بیماری های خود ایمن می باشد. فاکتورهای ژنتیکی از جمله برخی از ژن های کد کننده آنتی ژن های لکوسیتی در استعداد ابتلا به آن دخالت دارند. البته ارتباط بین دیابت و نوع آنتی ژن های لکوسیتی، به جمعیت (نژاد) مورد مطالعه بستگی دارد. هدف از این مطالعه تعیین آنتی ژن های لکوسیتی است که در استعداد ابتلا به دیابت وابسته به انسولین در جمعیت این منطقه جغرافیایی (اراک) نقش دارند.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی که در آن از روش نمونه گیری آسان استفاده شده است، فراوانی آنتی ژن های لکوسیتی کلاس I وII در سال 1382 در31 بیمار مبتلا به دیابت وابسته به انسولین (مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان ولیعصر اراک) و 57 فرد سالم با زمینه نژادی و جغرافیایی مشابه، با روش میکرولیمفوسیتوتوکسیسیتی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که فراوانی آنتی ژن های لکوسیتی (P<0.04) A2، (P<0.05) B21، (P<0.01) DR3 و (P<0.01) DQ2 در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر است. در مقابل فراوانی آنتی ژن های (P<0.04) DR2، (P<0.05) DR2 و (P<0.05) B53 در گروه کنترل بیشتر از بیماران دیابتی بود.
    نتیجه گیری
    بین بروز آنتی ژن های لکوسیتی A2، A3، B21، DR3 و DQ2 و استعداد ابتلا به دیابت به طور مستقل ارتباط مثبت وجود دارد و خطر نسبی ابتلا به دیابت در افراد واجد این آنتی ژن ها بالا است. آنتی ژن های DR2، DR7 و B53 ممکن است در جلوگیری از ابتلا به دیابت وابسته به انسولین در جامعه مورد مطالعه دخالت داشته باشند.
    کلیدواژگان: دیابت وابسته به انسولین، آنتی ژن های لکوسیتی انسانی
  • سید احمدرضا مهاجرانی، نگین مشتاقی، علیرضا سوسن آبادی صفحه 50
    مقدمه
    یکی از مهم ترین مهارت هایی که پزشکان و پرستاران باید فراگیرند و به کار ببرند عمل لوله گذاری داخل تراشه می باشد. پس باید بر آموزش این مهارت تاکید کافی صورت گیرد. هدف از این پژوهش طراحی و به کارگیری وسیله ای است که توسط آن افراد غیرمجرب هم که جزو کادر بیهوشی نیستند قادر باشند در موارد اورژانس عمل لوله گذاری داخل تراشه را به طور صحیح انجام دهند.
    روش کار
    دریک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی، تعداد 400 نفر بیمار در فاز 1 مطالعات مداخله ای مورد لوله گذاری درون تراشه قرار گرفتند. مطالعه دربیمارستان های ولیعصر(عج) و امیرکبیر بر روی بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار داشتند صورت گرفت. بیماران در فاصله سنی 75-5 سال بودند. در این مطالعه، بیماران مبتلا به آسم و بیماری های انسدادی ریوی مزمن، بیماران قلبی و بیمارانی که تحت جراحی مغز و اعصاب قرار می گرفتند حذف شدند زیرا در بیماران ذکر شده مدت زمان لوله گذاری داخل تراشه حائز اهمیت بسیار است. وسیله ای که در این بررسی طراحی گردید ابتدا به لوله تراشه متصل شد. سپس جهت ارزیابی عملکرد این وسیله، لوله تراشه یک بار داخل مری و بعد داخل نای قرار گرفت. لازم به ذکر است که در طی این مدت به هیچ عنوان اکسیژن رسانی فرد مختل نگردید و میانگین زمان برای انجام این اعمال 12-10 ثانیه بود.
    نتایج
    درنگاه کلی، هر400 بار لوله گذاری درون نای که توسط وسیله مزبور انجام شد، درست صورت گرفته بود و هم چنین تمامی مواردی که لوله تراشه درون مری قرار گرفت (400مورد) نیز توسط این وسیله به درستی ارزیابی شد. در این مطالعه با کمک جریان خروجی هوا از ریه ها راحت ترین شیوه لوله گذاری داخل تراشه نیز ارائه شد. لازم به ذکر است که میانگین زمان لوله گذاری داخل نای از این طریق، توسط یک فرد ماهر حداکثر 5 ثانیه می باشد و در ضمن هزینه ساخت این وسیله 1000 ریال برآورد شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصله از این مطالعه می توان چنین بیان نمود که این وسیله در اورژانس بسیار مفید است و لوله گذاری اورژانس توسط آن تسهیل می گردد. این وسیله ارزان قیمت و قابل حمل است وبه نظر می رسد از تمام وسایل و دستگاه های دیگر برای تشخیص درستی یا نادرستی عمل لوله گذاری داخل تراشه که تا به حال گزارش شده، بهتر عمل می کند.
    کلیدواژگان: وله گذاری، نای، مری، دقت، سنجش گر
|
  • Dr Soror Arman Fariba Fahami Roshanak Hasan Zahraee Page 1
    Introduction
    Sexual instinct which is the cause of numerous changes in one’s life could be influenced by numerous factors such as menopause and aging. This study was focused on comparison of women’s sexual functioning disorders before and after menopause.
    Materials And Methods
    This is an analytic cross sectional study in which data related to before and after menopause sexual activities of 174 married women (living with their spouses), referring to health centers in Isfahan in 2003 was collected and investigated. Data was collected by a self constructed sexual dysfunction inventory in which reliability and validity were reached by content validity and α chorenbach index. Findings were analysed through descriptive and inferential (MC-Nemar) statistics.
    Results
    Findings showed that relative frequency of sexual functioning disorders in productive period was 38% and in menopausal period 72.4%. There was a significant association between sexual functioning disorders before and after menopausal period (P < 0.001). Frequency distribution of sexual functioning disorders in productive period of these women according to severity of disorders were: sexual desire disorder (49/2%), dyspareunia (34/3%), arousal dysfunction (26/8%), orgasmic dysfunction (23/8%), and vaginismus (16/4%). Frequency distribution of sexual functioning disorders in menopausal period of these women were: arousal dysfunction(75/3%), sexual disire disorder (62/6%), orgasmic dysfunction (56/3%), dyspareunia (34/9%) and vaginismus (15/8%).
    Conclusion
    As revealed by the findings of the study,a high percentage of women experience sexual functioning disorders in productive and menopausal periods. Menopause can be a cause to occur, or continue these disorders. The role of health care professinals in conselling and education is emphasized.
    Keywords: Menopause, productive period, sexual functioning disorder
  • Dr Mohamadreza Palizvzn Azam Amini Komeijani, Mr Ehsan Alah Ghaznavi Rad Page 8
    Introduction
    Studies showed that following spontaneous epilepsy in rats, the permeability of CA1 region of Hypocampus to calcium is increased. In this study the role of voltage dependent calcium channels on the development of kindling induced by Pentylenetetrazol (PTZ) was investigated in rats.
    Materials And Methods
    In this experimental study rats were divided into two groups. In the test group, Verapamil (calcium channel blocker) was injected in the Hippocampus (4 g/4 min). After 20 minutes kindling was established by PTZ in subconvulsive dose (37.5 mg/kg ip). Convulsing activities were monitored for 20 min. The control group was the same age and undergone the same procedure exept for the injection, in which ACSF was injected without Verapamil.
    Results
    Verapamil significantly (p<0.01) reduced the number of needed stimulations to progress from stage 0 to 5 of the convulsion and also significantly (p<0.05) prolonged the fifth stage of seizure.
    Conclusion
    The results of this study suggested that interahippcampal injection of Verapamil facilitated the Pentylenetetrazol kindling in rats but had inhibitory effects on kindled animals.
    Keywords: Pentylenetetrazol, kindling, Verapamil, Hippocampus
  • Dr Mahmood Rafieian, Dr Nahid Jivad Page 16
    Introduction
    Different groups of drugs are used for prevention of migraine headaches. Howevere, there are controversy about the afficacy of these drugs. Furtheremore, the priority of one to other group is not clear. This study was designed therefore, to compare the effects of Propranolol and Nimodipine on sevierity, duration and frequency of migraine headache.
    Materials And Methods
    In a clinical trial study, 102 patients with migraine headache refered to neurology clinic were chosen. Patients were devided into two drug groups. Group one received 40 mg Propranolol per day and group two received 30 mg Nimodipine. Data was collected by a questionnaire. Patients were asked to record the severity, duration and frequency of their migraine attacks. Data was analysed using t-test. p<0.05 was considered significant.
    Results
    The duration and severity of migraine attacks in Propranolol group were less compared to Nimodipine group (p<0.05). However, there was no statistical differences in the frequency of migraine of these two groups.
    Conclusion
    Propranolol seems to be more effective than Nimodipine in prevention of migraine headaches
    Keywords: Headache, migraine, Nimodipine, Propranolol
  • Ms Nasrin Roozbahani Zahra Jabbari Sahar Yazdi Page 22
    Introduction
    Dysmenorrhea is one of the most prevalent complaints of women which is due to Prostaglandin release and is treated by chemical drugs. Today regarding side effects of these drugs, scientists are increasingly moving toward using herbal drugs. This study is planned to comparison the effects of Thymus Vulgaris and Mefenamic acid on primary dysmenorrhea.
    Materials And Methods
    This is a clinical trial study. Target population was women suffering from primary dysmenorrhea and study population was women reffering to marriage consulting center. Based on α=5%, β=20%, sample size was calculated 214 which were divided into two groups randomly. Samples were asked to determine their pain severity before using the drug, by a visual scale (0-10cm). In the study group each sample cosumed 15 grams Thyme leaf brewed in a glass of water and in control group samples used 250mg Mefenamic acid capsules. Then pain severity was determined again 1, 2 and 3 hours after using drugs. Data was analysed by mean and standard deviation indexes and K-S, man-whitney and chi-square tests. Helsinki declaration was regarded at all stages of the research.
    Results
    Pain severity mean, before using the two drugs had no significant difference between groups. In each group, pain severity was significantly decreased before and after using the drug (p=0.05). But the rate of decreasing pain between the two groups showed no significant difference.
    Conclusion
    Regarding results, it seems both Mefenamic acid and Thymus Vulgaris decrease pain at the same level which seems to be due to Thyme,s antiprostaglandin and antispasmodic effects.
    Keywords: Primary dysmenorrhea, herbal drugs, Thymus Vulgaris, Mefenamic acid
  • Mr Hamid Farahani Leyla Borjian Page 28
    Introduction
    Recent studies have demonstrated that hypothermia after hemorrhagic shock (HS) can decrease need of fluid therapy and increase arterial pressure that results in increase the survival rate. But it has not been determined how hypothermia causes these beneficial effects. This study reviews hypothermia effects in this area.
    Materials And Methods
    This is an experiential study in which 24 rats were divided into four groups. Rats were anesthetized by pentobarbital. In groups 1and3, bilateral renal sympathectomy was done and in the groups 2 and 4 renal nerves remained intact and only lateral incisions were done to preserve similar conditions. Then rats underwent HS phase (phase I) for 90 minutes, by withdrawing 4-6 ml of blood during 10 mines. After shock induction, only in groups 1 and 2, body temperature was lowered to 32oC. At the end of phase I, rats underwent resuscitation phase (phase II) by reinfusion of blood & additional Ringer Lactate to retain normal arterial pressure. Stage II lasted 60 minutes.
    Results
    In hypothermic groups (1 and 2) in comparison to normothermic groups (3 and 4) there was less blood or fluids needed for resuscitation (p<0.05). Arterial pressure before shock was the same in all groups but at the end of phaseII was higher in hypothermic ones (p<0.05).
    Conclusion
    It seems that mild hypothermia has beneficial effects on survival of animals with HS. Although it is obvious that intact kidneys have vital role in maintaining body fluid balance during HS, but it seems hypothermic rats requires lesser fluid therapy even without nerve of kidney. More studies could be probably required to confirm this.
    Keywords: Hypothermia, hemorrhagic shock, kidney nerve dissection, fluid therapy
  • Dr Touba Kazemi, Dr Hossain Panahi Shahri, Dr Maryam Hossaini Farash, Dr Mahdi Darabi, Dr Mohsen Kashanian, Mr Hossain Akbari Page 35
    Introduction
    Hyperlipidemia is one of the main known risk factors for coronary artery disease. Regarding the undesirable consequences of hyperlipidemia and its long-term treatment, it is important to use drugs with lesser complications during the long period of treatment.
    Materials And Methods
    This study was a double-blind randomized clinical trail that carried out on 65 patients with hyperlipidemia. Patients were divided into two groups. Case groups took dill pearl, and control group took placebo pearl for one month. Serum lipids of both groups were measured before and one month after interference. Data was analysed with t-test and p<0.05 was considered significant.
    Results
    In this study, differences between mean level of cholesterol, triglyseride, HDL and LDL in case group before and after interference were statistically significant (P<0/05) but in control group only difference between HDL before and after interference was significant.
    Conclusion
    Regarding the result of the study dill pearl can be a useful drug for treatment of hyperlipidemia.
    Keywords: Hyperlipidemia, Dill pearl, cholesterol, triglyseride, HDL, LDL
  • Dr Ghasem Mosayebi, Dr Ehsanola Ghaznavi Rad, Dr Ali Fani, Dr Seyedmohammad Moazenni Page 42
    Introduction
    Insulin dependent diabetes mellitus (IDDM) or type 1 diabetes is created by autoimmune destruction of insulin-producing beta cells of the pancreas in genetically susceptible individuals. The relationship between human leukocyte antigens (HLA) associated factors and susceptibility to IDDM disease, was reported by several investigators. Association with different HLA types depends also on the studied populations. The aim of the present study was to determine HLA antigens which represent a high susceptibility to develop the IDDM disease in this area.
    Materials And Methods
    In this study, the prevalence of HLA class-I and II antigens has been determined in 31 Arakian patients with IDDM and 57 normal healthy controls with similar ethnic background and from the same geographical area. The typing of HLA antigens was carried out using standard microlymphocytotoxicity method.
    Results
    A significantly higher frequency of HLA-A2, A3, B21, DR3 and DQ2 were found in IDDM cases compared to the controls. In contrast, HLA-DR2, DR7 and B53 were represented at a somewhat higher frequency in controls compared to the IDDM patients.
    Conclusion
    These results indicate that HLA-A2, A3, B21, DR3 and DQ2 antigens contribute to susceptibility to IDDM independently and HLA-DR2, DR7 and B53 antigens maybe associated with prevention of IDDM in Arakian patients.
    Keywords: Insulin dependent diabetes mellitus, human leukocyte antigens
  • Mr Amad Rezea Mohajerani, Miss Negin Moshtaghi, Dr Alireza Susanabadi Page 50
    Introduction
    One of the most important skills which should be learned and performed by physicians and nurses is the correct method of intubation. Therefore, more attention should be given to such trainings. The main purpose of the recent study is manufacturing and utilization of a detector device for correct intubation which can be used by inexpert staff who are not members of anesthesia team.
    Materials And Methods
    In a quasi experimental study a detector device was manufactured and utilized for correct intubation. In this research 400 patients undergone surgery, had been chosen for testing the device. Their ages varied from 5-75 years old and they had no chronic obstructive pulmonary disease (COPD), asthma and heart disease. These patients have been generally anesthetized. In all patients the tracheal tube has been placed in esophagus and then immediately in trachea, using the device. The sensitivity of device was evaluated. During the procedure patients, oxygenation was not disturbed.
    Results
    All 400 intubations were performed succesfuly using the device. In this study using air flow out of lungs, intubation was done successfuly. So the devices, sensitivity was 100%. By a professional the mean time for intubation using this device was 5 seconds, and it,s price was 1000 Rials.
    Conclusion
    Regarding the results, it seems the device is useful in emergencies and facilitates intubation. This device is cheap and portable and seems to be more useful than other reported devices in determining correctiveness of intratracheal intubation.
    Keywords: Intubation, trachea, esophageus, detector, sensitivity