فهرست مطالب

تحقیقات منابع آب ایران - پیاپی 2 (تابستان 1384)

مجله تحقیقات منابع آب ایران
پیاپی 2 (تابستان 1384)

  • 132 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/07/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقالات علمی - پژوهشی
  • بیژن قهرمان، علیرضا سپاسخواه صفحات 1-15
    متغیر بودن رژیم های بارندگی و جریان رودخانه در سال های مختلف، در عین حالی که تاییدی بر تکرار پدیده خشکسالی است، اتخاذ یک راه کار مناسب را ایجاب می کند. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی ریاضی که تلفیقی از برنامه ریزی غیر خطی(به عنوان زیر مدل 1) و برنامه ریزی پویای استوکاستیکی (به عنوان زیر مدل 2) برای یک سد یک منظوره جهت مصارف کشاورزی است، تدوین گردید. در زیر مدل1، با توجه به مقادیر مشخصی از متغیرهای حالت (حجم آب مخزن در ابتدا و انتهای فصل زارعی و میزان بارندگی و رژیم رودخانه در طول فصل زراعی)، مناسب ترین الگوی بهره برداری از مخزن سد و تخصیص بهینه آب بین گیاهان مختلف و در نهایت سود حاصل از زراعت به دست می آید. زیر مدل 2 به اطلاعات سودهای حاصل از زراعت در ازای کلیه ترکیبات مختلف از متغیرهای حالت به انضمام ویژگی های استوکاستیکی جریان رودخانه و بارندگی نیاز دارد. با اجرای این زیرمدل، می توان مناسب ترین حالت وضعیت آب در مخزن سد در انتهای فصل رشد، منوط به داشتن بقیه متغیرهای حالت، را به نحوی که عملکرد کل سیستم در طول سال حداکثر گردد، بدست آورد. بنابراین با سنجش حجم آب مخزن در ابتدای فصل زراعی و برآورد مناسبی از رژیم رودخانه و بارندگی در طی این فصل، که با تحلیل داده های تاریخی می تواند به دست آید، میزان آب بهینه در مخزن سد در انتهای فصل زراعی را می توان برآورد نمود. با مراجعه به نتایج اجرای زیر مدل 1 مربوط به این حالت، الگوی بهینه بهره برداری از مخزن و تخصیص بهینه آب بین گیاهان زراعی موجود برای شرایط واقعی تحت بررسی به دست می آید. این روش متضمن استفاده بهینه از منابع آبی موجود در کلیه شرایط، خصوصا در شرایط خشکسالی بوده و به عنوان یک راه کار مدیریتی جهت اعمال برای چنین سدهایی پیشنهاد می شود. مدل کامپیوتری تهیه شده برای یک سد مخزنی واقع در استان خراسان اجرا گردید و نتایج حاصله مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: بهره برداری از مخزن، برنامه ریزی غیر خطی، برنامه ریزی پویای استوکاستکی، خشکسالی، تخصیص آب، پروژه های آبیاری
  • محمد نجمایی، کاوه معتمدی صفحات 16-28
    با توجه به اهمیت لایه بندی حرارتی و اثر آن بر روی کیفیت آب مخازن، و بدلیل پیچیدگی هیدرودینامیک مخزن لایه بندی شده، یک مدل صریح با چگالی متغیر جهت حل همزمان معادلات پیوستگی، حرکت و انرژی در سیستم مختصات منحنی الخط متعامد ارائه گردیده است. مدل ارایه شده بصورت دو بعدی در قائم و با استفاده از معادلات منحنی الخط متعامد متوسط گیری شده در عرض، که برای مخازن نسبتا باریک، بلند و مستقیم قابل استفاده می باشد، ارایه شده است. با توجه به اینکه معادله اندازه حرکت در جهت قائم حل گردیده، لذا از تقریب فشار هیدرواستاتیک استفاده نمی شود و معادلات به روش علامت گذاری و سلول MAC و تکنیک گسسته سازی حجم محدود بر روی شبکه متعامد حل شده است. در این شبکه محور افقی مختصات بر سطح آب و کف مخزن سد منطبق می باشد. مدل فوق با نتایج فلوم جانسون مقایسه و نتایج به دست آمده نمایانگر ان است که این مدل می تواند پیش بینی هیدرودینامیک جریان با چگالی متغیر را بخوبی انجام دهد. به علاوه در این شبیه سازی، جریان ناشی از تغییرات چگالی در طول فلوم با داده های جانسن و کارپیک همخوانی و سازگاری خوبی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: کیفیت آب، مخازن، هیدرودینامیک، لایه بندی حرارتی، مدل های کیفیت آب
  • شهاب عراقی نژاد، محمد کارآموز صفحات 29-41
    مدل های مفهومی بر مبنای هوش مصنوعی، اغلب برای پیش بینی های کوتاه مدت و میان مدت هیدرولوژیکی به کار رفته اند. در این مقاله با استفاده از مفهوم تولید مجموعه ای از پیش بینی ها (ESP) و تفکیک مدل سازی برای متغیرهای اقلیمی و هیدرولوژیکی، از مدل های مفهومی برای پیش بینی بلند مدت حجم جریان رودخانه زاینده رود در محل ورودی به سد زاینده رود استفاده می شود. سیستم استنتاج فازی برای پیش بینی بارش فصلی به صورت عدد فازی و شبکه های عصبی مصنوعی برای شبیه سازی تبدیل اطلاعات هیدروکلیماتولوژیکی به جریان رودخانه مورد استفاده قرار می گیرند. فصل بندی بارش و جریان ماهانه، واسنجی مدل های اقلیمی و هیدرولوژیکی و استفاده از الگوریتم توقف آموزش در شبکه های عصبی، دقت پیش بینی مدل ها را در این تحقیق افزایش داده است. علاوه بر بررسی دقت رویکرد پیش بینی جریان در فصول مختلف، نتایج این مدل با یک مدل پیش بینی ماهانه بر مبنای شبکه های عصبی که با استفاده از اطلاعات مشاهده شده، جریان ماهانه را پیش بینی می کند، مقایسه می گردد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رویکرد ارایه شده علاوه بر دقت قابل قبول در پیش بینی نقطه ای و بلند مدت جریان، امکان پیش بینی به صورت مجموعه ای از جریان های ممکن را نیز فراهم می آورد که در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب با در نظر گرفتن عدم قطعیت پیش بینی ها، حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: پیش بینی بلند مدت، مدل های هیدورلوژیک، پیش بینی بارندگی، شبکه عصبی مصنوعی، سیستم استنتاج فازی
  • وحید نورانی، ناصر طالب بیدختی، محمد جواد عابدینی، غلامرضا رخشنده رو صفحات 42-50
    نظر به اهمیت بالای هیدرولیک رسوب در مهندسی رودخانه و تاثیر آن روی سازه های هیدرولیکی بنا شده روی رودخانه، مطالعه دقیق و برآورد صحیح میزان بار رسوب عبوری از مقاطع مختلف یک رودخانه نقش بسزایی در پیشبرد صحیح مطالعات مهندسی رودخانه خواهد داشت، ولی معمولا بعلت وجود مشکلات فنی و اقتصادی امکان احداث و بهره برداری از ایستگاه های رسوب سنجی در مقاطع مختلف از بازه رودخانه وجود نداشته و لازم است برای آن مقاطع با استفاده از آمار ایستگاه های موجود اقدام به داده سازی منطقی شود. در این مطالعه با استفاده از علم ژئواستاتیستیک و مفهوم متغیرهای مکانی اقدام به تعیین مدل برآورد مکانی بار معلق برای شاخه اصلی تلخه رود تبریز گردید. برای این منظور با استفاده از نرم افزارGslib علاوه بر تخمین چند پارامتری کوکریجینگ با استفاده از دبی جریان به عنوان پارامتر کمکی، برای مقایسه، تخمین تک پارامتری کریجینگ نیز صورت گرفت. نتایج حاصل حاکی از مناسب بودن مدل گوسی به عنوان مدل واریوگرام برآورد مکانی بار معلق تلخه رود بود و همچنین ملاحظه گردیدکه در برآورد بار معلق، روش کوکریجینگ در مقایسه با روش کریجینگ نتایج بهتری ارایه می دهد.
    کلیدواژگان: ژئواستاتیستیک (زمین آمار)، بار معلق، برآورد مکانی، تخمین چند پارامتری (کوکریجنیگ)
  • محمود عرب خدری صفحات 51-60
    تفاوتهای زیادی بین برآوردهای ارایه شده از میزان فرسایش خاک ایران در منابع مختلف مشاهده می شود. افزون بر آن هیچگونه اولویت بندی قابل قبولی از فرسایش و رسوبدهی حوزه های آبخیز اصلی کشور در دست نیست. در این تحقیق با استفاده از داده های 209 ایستگاه رسوب سنجی، میزان رسوبدهی و فرسایش خاک کشور به ترتیب حدود 350 و 1000 میلیون تن در سال و متوسط رسوبدهی ویژه مناطق مورد مطالعه 214 تن در کیلومتر مربع درسال برآورد شد. بیشترین رسوبدهی ویژه به حوزه های هامون جازموریان، میناب و بلوچستان جنوبی و مارون و زهره در جنوب کشور با بیش از 700 تن در کیلومتر مربع در سال مربوط است. 3 رابطه رگرسیونی دو و چند متغیره معنی دار بین رسوبدهی کل با مساحت، دبی متوسط سالانه و دبی ویژه ارایه شد. بررسی ها نشان داد که بطور کلی با افزایش مساحت حوزه، رسوبدهی ویژه اضافه می شود که نشان دهنده فرسایش بیشتر در کوهپایه نسبت به ارتفاعات است. نتایج بررسی اولیه تعدادی از حوزه های دارای رسوبدهی ویژه با بیش از 1000 تن در کیلومتر مربع در سال نیز بیانگر آن است که سازندهای حساس به فرسایش، لغزش و پوشش گیاهی نقش مهمی در تولید رسوب دارند.
    کلیدواژگان: رسوبدهی معلق، فرسایش، معادله رگرسیونی
  • فاطمه رحیم زاده، ابراهیم فتاحی، سیده فاطمه حسینی دستک صفحات 61-73
    هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) در سال 1995 میلادی بر تغییرات جهانی حاکی از افزایش دمای کره زمین حدود 0.7 درجه سانتی گراد از نیمه دوم قرن نوزدهم اشاره نموده است. این گرمای جهانی سبب افزایش مقادیر حدی و شرایط آب و هوایی بد در دوره های نه چندان دور می شود. کلی ترین نتایج بدست آمده از گرمایش جهانی عبارتند از تغییرات موسمی کم، نوسانات زیاد در دمای روزانه، بارش و افزایش آنتروپی سیستم که باعث افزایش فراوانی رویدادهای حدی می شود. کم تر شدن فراوانی روزهای سرد، تداوم موج های گرمایی، وقوع سیل و شرایط حدی دیگر ازجمله آثار زیانبار گرمایش جهانی می باشد. سازمان هواشناسی جهانی، هیات بین الدول تغییر اقلیم و سایر نهادهای بین المللی ذیربط در جهت توسعه روش های آماری و بکارگیری و استفاده آنها در مسایل مرتبط با تغییر اقلیم دست به اقدامات متعددی زده اند. هدف از ارایه این مقاله توجه آمارشناسان به گستردگی علم آمار در مسایل تغییرات اقلیمی است که از مهمترین مسایل امروزی انسان بشمار می آید. بعلاوه با توجه به بررسی های تغییرات اقلیمی در سطح کشور در پریود 97-1951 سعی شده است نتایج آماری بررسی ها از دیدگاه های مختلفی ارایه گردد. این نتایج برای پارامترهای مختلفی ازجمله دما و بارش هم در مقیاس های سالانه و هم در مقیاس های روزانه صورت گرفته است. نتایج فوق گویای وجود تغییراتی همچون روند، جهش، نوسانات غیرمعمول، تغییر در تابع توزیع در میانگین های سالانه و همچنین تغییراتی درشاخص های حدی از جمله تداوم موج های گرمایی، دامنه شبانه روزی دما، طول دوره رشد و غیره می باشد.
    کلیدواژگان: گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی، روش های آماری، شاخص های حدی
  • بهرام ثقفیان، سیما رحیمی بندرآبادی صفحات 74-84
    یکی از مراحل اصلی در مطالعات منابع آب برآورد توزیع مکانی بارندگی در مقیاس های زمانی متفاوت می باشد. هرنوع کاستی در انتخاب روش مناسب برآورد تغییرات مکانی بارندگی می تواند از عوامل مهم ایجاد خطا در به کارگیری مدل های بارش- رواناب در مراحل پیش بینی و طراحی باشد. به علاوه در مطالعات بیلان آب، کاهش عدم قطعیت در برآورد توزیع مکانی بارندگی اهمیت فراوانی دارد. روش های مختلفی برای تحلیل مکانی بارندگی بر اساس داده های نقطه ای حاصل از ایستگاه های باران سنجی وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به روش های زمین آماری اشاره نمود. روش های زمین آماری به دلیل در نظر گرفتن همبستگی و موقعیت و آرایش مکانی داده ها، مورد توجه بسیاری از کاربردهای مهندسی هستند. در این تحقیق، قابلیت چند روش میانیابی شامل میانگین متحرک وزنی TPSS و کریجینگ برای برآورد توزیع مکانی بارندگی ماهانه و سالانه جنوب غرب ایران بررسی شد. برای مقایسه و ارزیابی روش ها، از تکنیک اعتبار سنجی تقاطعی استفاده گردید. مقایسه روش های مختلف برای برآورد بارندگی سالانه نشان می دهد که هر چند روش TPSS نسبتا دارای خطای کمتری می باشد، ولی روش کوکریجینگ تغییرات مکانی بارندگی در منطقه را بهتر نشان می دهد و با توپوگرافی منطقه هماهنگی بیشتری دارد. همچنین بررسی نتایج تکنیک اعتبار سنجی تقاطعی و توزیع مکانی واریانس خطا نشان می دهد که استفاده از داده های بازسازی شده دقت برآورد را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: درونیابی، زمین آماری، بارندگی، واریانس تخمین
  • نعمت الله جعفرزاده حقیقی، محمد توسلی، علی باروتکوب صفحات 85-96
    آگاهی از روند تغییرها و پیش بینی کیفیت حال و آینده آب کارون با توجه به طرحها و برنامه های آینده توسعه شهری، کشاورزی و صنعتی، امکان پیش بینی مشکلات احتمالی آینده و برنامه ریزی و چاره اندیشی برای آنها را فراهم می آورد. بدین لحاظ مطالعات کیفیت آب طرح ساماندهی آبراهه کارون با هدف بررسی وضعیت کیفیت آب در وضع موجود و در شرایط توسعه و نیز مشخص کردن تنگناها و مسایل ناشی از بهره برداری های بی رویه و روزافزون آب این رودخانه از نظر کیفیت، انجام شد. در این مطالعات ضمن بررسی آمار داده های اندازه گیری شده درسالهای گذشته، نتایج بررسی های انجام شده قبلی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین با توجه به نقش و اهمیت داده های جدید مربوط به پارامترهای کیفی آب رودخانه و توالی زمانی آنها، در این مطالعات یک سال نمونه برداری از محلهای مهم ورود پساب شهری، صنعتی و کشاورزی و همچنین از ایستگاه های پیشنهادی بر روی رودخانه انجام و نتایج آزمایش ها جهت تجزیه و تحلیل بکار گرفته شد. این نتایج همچنین در یک مدل ریاضی جامع پیش بینی کیفی آب (برنامه Qual2E) مورد استفاده قرار گرفته و پس از کالیبره کردن مدل مزبور، وضعیت کیفیت آب رودخانه در وضع موجود و شرایط توسعه نیز پیش بینی و ارزیابی شده است. در نهایت نتایج مطالعات و کاربرد مدل، بیانگر وضعیت آلوده رودخانه در شرایط موجود و آتی بدون تصفیه پسابهای ورودی است.
    کلیدواژگان: کیفیت آب کارون، شبیه سازی، مدل ریاضی، کیفیت آب
  • گزارش فنی
  • سیدحمیدرضا صادقی، مرتضی دهقانی صفحات 97-99
    تحقیق حاضر به منظور تعیین میزان کارایی آبنمود واحد بدست آمده بر اساس روش Clark در بازسازی آبنمود واحد مشاهده ای ایستگاه مرغک واقع در خروجی حوزه آبخیز بازفت در استان چهارمحال و بختیاری انجام گردید. نتایج ارزیابی مقایسه ای آبنمود واحد 2 ساعته متوسط حوزه با آبنمود واحد 2 ساعته بدست آمده از روش Clark با کمک آماره های خطای نسبی، مجذور میانگین مربعات خطا، ضریب کارآیی و میزان انحراف دلالت بر دقت مناسب روش مذکور در تخمین دبی سیلابی در حوزه آبخیز مورد مطالعه دارد.
    کلیدواژگان: آبنمود واحد، آبنمود واحد لحظه ای، حوزه آبریز
  • همایون کتیبه، سیدمحسن سمایی صفحات 100-103
    دشت اصفهک در جنوب شهر طبس و دامنه غربی رشته کوه شتری واقع شده است. مطالعات حاضر در راستای تامین آب مورد نیاز معدن زغال سنگ طبس صورت پذیرفته است. ضخامت رسوبات آبرفتی در این دشت تا حدود 450 متر متغیر است.
    در این مقاله با اتکا به اطلاعات حاصل از مشاهدات صحرایی، برداشت های ژئوفیزیک و آزمایشها و اندازه گیری های انجام شده در چاه ها و آنالیز های شیمیایی آب دشت، به شناسائی شکل سنگ کف و رسم نقشه های هم پتانسیل و هم باقی مانده خشک آبخوان اصفهک پرداخته شده و وضعیت هیدروژئولوژیک آبخوان تفسیر گردیده است. مطالعات و نقشه های به دست آمده نشان می دهند که در محل چاه شماره 38، پدیده تغذیه از کف صورت می پذیرد، به گونه ای که آب کربناته با املاح کمتر از 0.6 گرم بر لیتر از سنگ کف به آبرفت دشت تزریق می گردد. همچنین ذخایر دینامیک، استاتیک و اقتصادی آبخوان دشت اصفهک محاسبه گردیده اند.
    کلیدواژگان: هیدروشیمی، هیدروژئولوژی، آبخوان، آب زیرزمینی
  • مقاله انگلیسی
  • حمیدرضا فولادمند، علیرضا سپاسخواه صفحه 1
    در این مقاله سه روش مختلف برای تخمین تبخیر تعرق بالقوه سطوح گیاهی (ET0) در منطقه باجگاه (استان فارس، ایران) ارزیابی می شود. با استفاده از میانگین داده های هواشناسی در سال های 2002-1986 در (17 سال)، مقادیر ماهانه ET0 با معادله های پن من – فائو، پن من – مانتیث و هارگریوز تخمین زده شد. معادله های پن من – مانتیث و هارگریوز بر اساس روش پن من- فائو که در مطالعات قبلی مناسب ترین معادله برای تخمین ET0 شناخته شده واسنجی گردید.
    بررسی ها نشان داد که نتایج معادله های پن من – مانتیث و هارگریوز تا اندازه ای به هم شبیه اند. ولی میزان ET0 را برای همه سال ها کمتر از روش پن من- فائو تخمین می زنند. برای واسنجی معادله های پن من – مانتیث و هارگریوز رابطه رگرسیون خطی به کار برده شد. همچنین در واسنجی معادله هارگریوز، تغییرات شیب خط برای مقادیر مختلف ET0 در دو روش محاسبه کویر ضرایب واسنجی شده معادله هارگریوز(CH) برای ماه های مختلف بدست آمد. همچنین ET0 سالانه بدست آمد.
    کلیدواژگان: تبخیر تعرق بالقوه، سطوح گیاهی مرجع، پن من، فائو، پن من، مانتیث، هارگریوز
|
  • B. Ghahraman, A.R. Sepaskhah Pages 1-15
    In this study, a model for optimal allocation of water from a single purpose reservoir to an irrigation project with pre-determined multiple cropping patterns were developed. The model is consisted of two modules: (I) the intra-seasonal allocation model (non-linear programming) which is intended to maximize the total farm income. It is used for allocation of water among different crops for a definite combination of state variables (inflow class, rainfall class, reservoir storage classes at the beginning and at the end of the season) for growth season and (II) seasonal allocation model (stochastic-dynamic programming) which is used for the convergent operating policy over seasons for optimal expected farm income over a year. The model was applied to Ardak reservoir dam (North east of Iran) in an arid region and ensuing results were discussed. This methodology is proposed for using in similar reservoirs of Iran to ensure optimal usage of our limited national water resources.
    Keywords: Reservoir operation, Nonlinear programming, Drought, Water allocation, Irrigation projects
  • M. Najmaii, K. Motamedi Pages 16-28
    This paper describes in detail a new two-dimensional transient model for prediction of thermally stratified reservoir flow. Unlike many other reservoir models such as CE-QUAL-W2 and Mike-Reservoir, the present model does not employ the hydrostatic approximation. The full general orthogonal three-dimensional equations of motion, which are laterally averaged by Karpik and Raithby (1990) and produced a set of two-dimensional equations in the vertical plane, are used. Using an orthogonal boundary fitted mesh, the governing differential equations are rendered discretely by a finite volume technique. The resulting set of coupled difference equations for momentum, mass, and energy are solved by MAC method.The previous studies were not accurate however, for example, the calculated underflow was predicted a thicker and slower than actually observed in the flume. Johnson suggested that these anomalous features of calculated flow were due to the fact of the model represented the sloping bottom by "stair steps" rather than employing a boundary fitted coordinate system. Another possible reason for differences that suggested by Karpik is due to the hydrostatic pressure approximation.Karpik used a semi-implicit program developed by modified SIMPLE method which was not very successful in diffirent cases due to divergence, so an explicit MAC-type model is developed. The present model is tested in general and compared by Johnson's flume data. The results show the model is well able to predict the important features of density under-flow. But some numerical diffusions errors occur when we have changes in coordinate system, so in future studies this model with a more accurate scheme and more uniform grid would be perfect.
    Keywords: Water quality, Reservoirs, Hydrodynamics, Thermally stratified, Water quality models
  • Sh. Araghinejad, M. Karamouz Pages 29-41
    Conceptual models have been often used in short- or mid-term hydrologic forecasting. In this paper a framework for combining two conceptual climatic and hydrologic models is used in order to generate long-lead Ensemble Streamflow Prediction (ESP) of streamflow to Zayandeh-rud reservoir. In the proposed approach, two models based on a Fuzzy Inference System (FIS) for seasonal rainfall forecasts and Artificial Neural Networks (ANNs) for mapping hydroclimatic variables to streamflow data are used. Illusions such as clustering of rainfall and streamflow data, a proper calibration procedure as well as using a stopped training approach in ANN calibration, improve the accuracy of the forecasts. The results of the proposed approach are assessed by various criteria. Further, the results are compared with an ANN-based streamflow forecast, which uses the observed hydroclimatic data in monthly streamflow forecasting. The results show that using the proposed approach has the advantage of generating proper long-lead point and ensemble forecasts, which could be potentially used to reflect the uncertainty of future available water resources.
    Keywords: Long, lead forecasting, Hydrologic models, Rainfall forecasting, Artificial Neural Network, Fuzzy inference system
  • V. Nourani, N. Talebbeydokhti, M. J. Abedini, G. R. Rakhshandehroo Pages 42-50
    Due to the importance of sediment hydraulics in river engineering and its effects on hydraulics structures, the reliable estimation of the suspended sediment load plays very important role in real and reliable study. Because of some shortages such as technical and economical problems, the data from many sediment-gauging stations in national rivers can not be relied on. Rational data is therefore necessary for some reaches.In this study, geostatistics and concepts of spatial variables were used in order to find a model for estimation of Talkherood suspended sediment load. For this purpose, a pre-developed software named “Gslib” was used and then estimation of the suspended load of Talkherood River was carried out by both Kriging and Cokriging methods.In Cokriging method, in addition to suspended load, water discharge is also used as a secondary variable. This variable has a statistical relation with suspended load.Talkherood River is the most important river in the northern-west of Iran. In this study, the data of 5 hydrographic stations were used for suspended load estimation of Talkherood using both Kriging and Cokriging methods.For verification of the presented model, cross validation method was used. The result showed that proposed model could be adequately used for estimation of Talkherood suspended load.Two important points raised from the obtained results are as follows:Gaussian Variogram model for spatial estimation of Talkherood suspended sediment load has the best fitting on the experimental Variograms and the result of Cokriging method, in which the discharge is used as a secondary and parameter and compared to the Kriging method.
    Keywords: Geostatistics, Suspended Load, Spatial Estimation, Cokriging
  • Mahmood Arabkhedri Pages 51-60
    A wide range of estimated soil erosion in Iran is reported in different references. In addition, there is no acceptable priority of erosion rate and sediment yield among the main basins of Iran. In this research Suspended Sediment Yield (SSY) and soil erosion are estimated about 350 and 1000 million ton per year respectively for the country. Average specific SSY are also calculated 214 t/km2/yr using 209 hydrometric stations records. The maximum average specific SSY are observed in Hamoon-e-Jazmoorian, Minab and Baloochestan-e-Jonobi, and Maroon and Zohreh second order basins with more than 700 t.km-2. Three significant regression equations are developed between SSY with area, mean annual discharge and specific discharge. This study shows that specific SSY is proportionally related to area, which means relatively higher erosion rates in piedmonts and hilly land to high mountains. Primary study of watersheds with more than 1000 t/km2/yr specific SSY shows that the susceptible geological formations, landslides and vegetation cover play important roles on specific SSY.
    Keywords: Suspended sediment yield, Erosion, Regression equation
  • F. Rahimzadeh, A. Fatahi, F. Hosseni Dastak Pages 61-73
    Observations show that the global surface air temperature has risen by 0.6 during th 20th century. Global warming causes extreme events and bad weather in the near term. The loss of seasonal distinctions, larger fluctuation in intra-day temperature and large fluctuations in precipitations, and increasing of frequency and magnitude of the extreme events may be due to global warming. World Meteorological Organization (WMO), Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC) and the other responsible groups began to develop guidelines related to detection of climate change by applying statistical methods.The purpose of this paper is to present a few simple and complex statistical models taking into account the effects of climatic change. In addition, the result of a few related projects which evaluated climate variability by statistical methods in the country, has been presented.It has been shown, there are a number of changes including trend, jump, unusual fluctuation, changes in distribution of elements and also changes in extreme indices including heat waves, diurnal temperature range, growing length season, ext.
    Keywords: Global Warming, Climate Change, Statistical Methods, Extreme Indices
  • B. Saghafian, S. Rahimi Bondarabadi Pages 74-84
    Estimation of spatial distribution of rainfall in different time scales is one of the basic steps in water resources studies. Problems in selection of proper methods for spatial variation of rainfall can produce error in input parameters of rainfall-runoff models in design or prediction stages. Also, reducing uncertainty in rainfall distribution is important in water budget studies. There are different methods for estimation of spatial distribution of rainfall based on raingage point data. Geostatistical methods are among such techniques. Geostatistical methods are favored in engineering studies since these methods consider spatial structure and location of data points. In this study, a number of methods were evaluated to estimate spatial distribution of monthly and annual rainfall in southwest of Iran. These methods consist of Thin Plate Smoothing Splines (TPSS), Weighted Moving Average (WMA) and Kriging. Cross validation technique was used for comparison of the methods. Results showed, although the TPSS method with power of 2 was marginally the most accurate method (with minimum MAE) in estimating annual rainfall but co-kriging method showed better consistency with topography of the study area. Analysis of variogram and error variance also demonstrated that generating missing data decreases accuracy of the interpolation.
    Keywords: Interpolation, Geostatistics, Rainfall, Spline, Estimation Variance
  • N. Jafarzadeh, Haghighi, M. H. Tavasoli, A. Barootkoob Pages 85-96
    Understanding the trend of changes and also prediction of Karoon water quality now and in the future through the development programs for urban, agriculture, and industry sectors enable the policy-maker to predict the future problems and plan accordingly. So, the study of Karoon river training program has been undertaken to investigate the water quality condition. For distinguishing the problems which are emerageing from poor operation of reservoirs in the past as could be seen from the prior investigation, a simulation model is needed. Also considering the importance of new data of the water quality, one year of data is collected and new status have been proposed. Qual2E simulation program has been calibrated and used. The results show the poor water quality of the river at present and in the future if the waste waters are not treated property.
    Keywords: Data sampling, Simulation, Mathematical model, Water quality
  • S.H.R. Sadeghi, M. Dehghani Pages 97-99
    The present study has been conducted to evaluate the efficiency of Clark Instantaneous Unit Hydrograph Model in regenerating flood unit hydrograph in Bazoft watershed in Chaharmahal and Bakhtiari Province. The comparative evaluation is conducted between the 2h-Unit hydographs simulated using Clark model and the one obtained from averaging the observed ones. This comparison is made with the help of statistical criteria viz. relative error, root mean square of error, coefficient of efficiency and bias. It verified high level of compatibility between two unit hydrographs using the clark model and the hydrograph obtained by averaging the observed data.
    Keywords: Unit Hydrograph, Instantaneous Unit
  • H. Katibeh, M. Samaei Pages 100-103
    The Esfahak plain is located in the south of Tabas and the west foot hill of Shotori mountain. The present study is an attempt to provide the necessary water resource for the Tabas coal mine. The thickness of the sediment deposits in this plain is reaching up to 450 m. In this study, based on the field observations, geophysic, and chemical analysis of water, the shape and placement of the bed rock are determined. The iso-piezometric and iso-salinity maps, have also been prepared and the hydrogeologic studies of the aquifer has been performed. The results show that in the position of bore hole No. 38, water is injected to the aquifer sediments through the bed rock. Moreover, the dynamic, static, and economic resources of the aquifer have been estimated.
    Keywords: Hydrochemistry, Hydrogeology, Aquifer
  • Page 10