فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:10 Issue: 1, 2004

Internal Medicine Today
Volume:10 Issue: 1, 2004

  • 72 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/03/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محسن فروغی پور، حسین حسن آبادی، حسین امیری، زهرا ساسان نژاد صفحه 5
    زمینه و هدف
    سندرم تونل مچ، شایعترین نوروپاتی فشاری در اعصاب محیطی و از علل شایع اختلال در فعالیتهای روزانه بسیاری از بیماران می باشد. مطالعات الکترودیاگنوستیک، ابزار قابل اعتمادی برای ارزیابی اختلال عصب مدین می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه علائم بالینی با یافته های الکترودیاگنوستیک در بیماران مبتلا به سندرم تونل مچ دست انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 70 بیمار مبتلا به سندرم تونل مچ که در سالهای 82-1381 به درمانگاه اعصاب بیمارستان قائم مشهد و مرکز الکترودیاگنوستیک بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراجعه کردند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند؛ در این تحقیق سن، جنس، شکایات بالینی اصلی (پاراستزی، خواب رفتگی، درد، ضعف) و علائم فیزیکی مثبت (آزمونهای تینل و فالن) و اختلال حس در مسیر عصب مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده، با استفاده از آزمونهای آماری t و Chi-Square مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    63 نفر از بیماران مورد مطالعه مرد و 7 نفر زن بودند. میانگین سنی بیماران 12.3± 48.2 سال بود. شایعترین شغل بیماران زن خانه داری (73%) بود؛ 10% از بیماران سابقه خانوادگی مثبت داشتند. در 15.8% از بیماران، علل مستعد کننده شناخته شده وجود داشت که دیابت قندی غیر وابسته به انسولین شایعترین آنها بود. درد، پاراستزی و خواب رفتگی در مسیر عصب مدین شایعترین شکایت بیماران بود که ارتباط معنی داری بین وجود این علائم و شدت بیماری وجود نداشت (0.05P). بر اساس آزمونهای الکترودیاگنوستیک، 21.4% از بیماران مبتلا به نوع خفیف، 32.9% مبتلا به نوع متوسط و 45.7% مبتلا به نوع شدید بیماری بودند.
    نتیجه گیری
    بررسی الکترودیاگنوستیک می تواند در تشخیص زودرس سندرم تونل مچ حتی قبل از بروز علائم بالینی مفید باشد؛ به همین دلیل توصیه می شود به منظور جلوگیری از عوارض شدید در بیمار مشکوک به سندرم تونل مچ، از ابتدای امر آزمونهای الکترودیاگنوستیک انجام شود.
    کلیدواژگان: سندرم تونل مچ، علائم بالینی، آزمونهای الکترودیاگنوستیک
  • هادی سالاری، طیبه ریحانی، زهرا زارع صفحه 10
    زمینه و هدف
    امروزه بر مبنای تحقیقات علمی که در استفاده فراگیر از زعفران در طب سنتی و گیاهی انجام شده، خواص متعدد این گیاه و اثربخشی ترکیبات موثر آن توجه بسیاری از محققان شرکتهای داروسازی و دست اندرکاران علم پزشکی را به خود جلب نموده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر شرکت در فرایند برداشت و فرآوری زعفران بر سقط جنین خانمهای باردار در جمعیت تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی شهر گناباد انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در فصل برداشت زعفران (آذرماه 82) انجام شد، تمامی خانمهای باردار بین هفته اول تا بیستم حاملگی که سالهای قبل همگی در برداشت و کار در مزارع زعفران شرکت داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات اولیه از طریق پرسشنامه کسب گردید؛ سپس این افراد به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند؛ به نحوی که از نظر تحصیلات، سن، هفته حاملگی و شغل تا حد امکان و مقدور همگن شدند. افراد گروه مورد مانند سالهای قبل می توانستند در فرایند برداشت زعفران به روال معمول شرکت کنند ولی افراد گروه شاهد از این کار منع شدند. افراد گروه شاهد، ضمن دریافت ماسک، آموزشهای لازم را در یک جلسه گروهی دریافت کردند؛ در ضمن انجام پژوهش نیز به طور مرتب از منازل بازدید و معاینات دوره ای توسط متخصص زنان و زایمان برای افراد هر دو گروه انجام شد. داده های جمع آوری شده، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان سقط در گروه مورد 10.5% بود؛ در گروه شاهد هیچ مورد سقطی اتفاق نیفتاد؛ Kendal-b از نظر میزان سقط، اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد (0.035=P)؛ به عبارت دیگر درصد سقط افرادی که با زعفران مواجه بودند، بیشتر از افرادی بود که با زعفران مواجه نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این بررسی و اهمیت سلامت زنان و مادران که تضمین کننده سلامت سایر افراد خانواده نیز می باشد، پیشنهاد می گردد شرایطی فراهم گردد تا خانمهای باردار در فصل برداشت زعفران هیچ گونه تماسی با آن نداشته باشند تا از سقط جنین در آنها جلوگیری گردد. این شرایط می تواند آموزش همگانی از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی مانند صدا و سیما و آموزشهای گروهی از طریق مراکز بهداشتی- درمانی، تدوین جزوه های درسی برای دبیرستانهای مناطق زیرکشت زعفران و پرداخت دستمزد یا کمک هزینه زندگی به زنان باردار نیازمند کار در این فصل باشد
    کلیدواژگان: زعفران، سقط جنین، گناباد
  • مننژیوم در کودکان
    محمد فرجی، علیرضا بیرجندی صفحه 14
    زمینه و هدف
    مننژیوم یکی از شایعترین تومورهای مغزی است که شیوع آن در بین کودکان 1-4% گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی و پیگیری موارد جراحی شده این تومور، انجام شد.
    روش بررسی
    در این بررسی توصیفی و گذشته نگر بیمارانی که سن آنها زیر 17 سال بود و به علت مننژیوم داخل جمجمه در یکی از بیمارستانهای قائم و مهر (مشهد) بین سالهای 1372 تا 1382 تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، از نظر فراوانی، علائم کلینیکی، نوع آسیب شناسی و پیش آگهی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده بر اساس معاینه بیماران، محتویات پرونده آنها و گزارشهای ثبت شده آسیب شناسی بود؛ اطلاعات کامل مربوط به 9 بیمار حاصل گردید؛ پیگیری طولانی مدت برای 8 بیمار انجام شد. همه این بیماران پس از انجام سی تی اسکن و ام.آر.آی تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند.
    یافته ها
    از 9 بیمار مورد مطالعه (5 پسر و 4 دختر) که سن آنها بین 3 ماه تا 17 سال بود، 6 مورد بین سن 7-17 سال، 1 مورد 3 ساله، 1 مورد 20 ماهه و 1 مورد سه ماهه بودند. شایعترین یافته ها به ترتیب عبارت بودند از: افزایش فشار داخل جمجمه، علائم عصبی فوکال، تغییر شکل جمجمه و اپی لپسی. مرگ و میر بعد از عمل جراحی اتفاق نیفتاده و برداشت کامل تومور در 7 مورد انجام شده بود؛ عود تومور در 1 مورد در پیگیری طولانی مدت وجود داشت. مدت زمان پیگیری حداقل 1 سال و حداکثر 9 سال بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق می توان اذعان داشت که برداشت کامل مننژیوم در کودکان و نوجوانان، پیش آگهی خوبی دارد و در بیمارانی که برداشت کامل امکان پذیر نباشد، عود سالها طول خواهد کشید.
    کلیدواژگان: مننژیوم داخل جمجمه ای، مننژیوم کودکان، نئوپلاسم مغز
  • سیما بشارت، شهریار سمنانی، محمدعلی وکیلی، مسعود قطب عمادی صفحه 18
    زمینه و هدف
    هلیکوباکترپیلوری یکی از شایعترین عفونتهای مزمن باکتریال در سراسر جهان است. شیوع این عفونت در کشورهای پیشرفته با افزایش سن بیشتر و در کشورهای در حال توسعه بیشتر در بچه ها گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تیتر آنتی بادی ضد هلیکوباکترپیلوری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پس از تکمیل پرسشنامه ای حاوی اطلاعات فردی، با تهیه خون محیطی از دانشجویان، تیتر IgG ضد هلیکوباکترپیلوری با روش ELISA ارزیابی شد. با استفاده از این روش با حساسیت متوسط 92% و اختصاصیت متوسط 95%، سطوح IgG بالاتر از 1.10 مثبت و مقادیر کمتر از 0.88 منفی در نظر گرفته شد. حد متوسط مقادیر مثبت و منفی با عنوان موارد مشکوک (حدمرزی) طبقه بندی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-10 و آزمون آماری Chi-Square مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتیجه آزمایش سرولوژی در 16 نفر (4.2%) از 385 فرد مورد مطالعه، مثبت و در 340 نفر (88.3%) منفی بود؛ بقیه موارد در حد مرزی بودند. بین نتیجه مثبت سرولوژی با سابقه ناراحتی گوارشی در فرد ارتباط معنی دار آماری به دست آمد (0.05>P). سایر متغیرهای زمینه ای ارتباط معنی داری با نتیجه سرولوژی نداشتند (0.05
    نتیجه گیری
    تیتر آنتی بادی ضد هلیکوباکترپیلوری در جامعه مورد مطالعه نسبت به بقیه جوامع به طور معنی داری در سطح پایین تری قرار داشت (4.2% در مقابل 10%)؛ ولی برای تعمیم این نتایج به کل جامعه مطالعات غربالگری وسیعتری مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، IgG، الیزا، دانشجو
  • منصوره شریعتی، غلامعلی معموری، طلعت خدیوزاده صفحه 24
    زمینه و هدف
    شیرمادر در ارتقای سطح سلامت مادر و کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مزایای بی شمار آن در مادر و کودک و نیز کمک به اقتصاد کشور قابل توجه می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر مصرف قطره شیرافزا توسط مادران شیرده بر وزن نوزادان 0-6 ماهه دارای تغذیه انحصاری با شیرمادر انجام شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش که به روش کارآزمایی بالینی، آینده نگر و دو گروهی انجام شد، 158 مادر شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد که با کمبود شیر جهت تغذیه کودک خود مواجه بودند و منحنی رشد شیرخواران آنها با وجود تغذیه انحصاری با شیرمادر دارای روند طبیعی نبود، از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف و به صورت دوسوکور در دو گروه مصرف کننده شیرافزا (مورد) و شبه دارو (شاهد) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای افراد گروه مورد داروی گیاهی شیرافزا که عصاره الکلی شش گیاه افزاینده شیر شامل رازیانه، انیسون، زیره سبز، شوید، جعفری و سیاهدانه است و برای افراد گروه شاهد محلول یک در هزار کلروفیل در الکل تجویز و داده شد. میزان مصرف، روزانه 30 قطره خوراکی در سه وعده به مدت چهار هفته بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه، فرم های پیگیری، ترازوی کفه ای، متر نواری و قدسنج شیرخوار بود. داده ها در پنج مرحله شامل ثبت اطلاعات فردی مادران و مشخصات شیرخوار و اندازه گیری وزن، قد و دور سر شیرخوار در مرحله اول و ثبت اطلاعات مربوط به تغییر میزان شیر مادران و رشد شیرخواران در چهار مرحله پیگیری و به فاصله یک هفته صورت گرفت. به منظور بررسی همگنی متغیرهای مداخله گر در افزایش وزن شیرخواران از آزمون t دانشجویی و Chi-Square و برای مقایسه وزن گیری شیرخواران از آزمون t استفاده شد. جهت بررسی اثر دارو بر وزن گیری شیرخواران پس از حذف اثر سایر عوامل مداخله گر از آنالیز کوواریانس استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین وزن گیری شیرخواران در پایان هفته های مختلف در دو گروه مورد (222.9±471.1 گرم) و شاهد (321.1± 554.7 گرم) اختلاف آماری معنی داری نداشت (0.5=P) و از نظر احساس مادر در مورد تغییر میزان شیر نیز تفاوت موجود اختلاف معنی داری را نشان نداد؛ اما مقایسه وزن گیری شیرخواران هر دو گروه با حداقل وزن گیری شیرخواران در سه ماه اول (26 گرم در هر روز) و سه ماه دوم (17 گرم در هر روز) پس از تولد نشان داد که شیرخواران دارای رده سنی بیشتر از 3 ماه در گروه مورد به حداقل وزن گیری طبیعی دست یافتند.
    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری، کمبود شیر، پرولاکتین
  • باقر وفایی، حسن رجایی، علیرضا ناظمی صفحه 31
    زمینه و هدف
    طبیعت اختلال تبدیلی که به آن هیستری تبدیلی نیز گفته می شود، با علائم متغیر و چند شکلی نزدیک به هزار و پانصد سال است که نظر پزشکان را به خود مشغول کرده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی علائم بالینی در یکصد بیمار مبتلا به اختلال تبدیلی و پیگیری یک ساله آنها در فرهنگ آذربایجانی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تجربی و آینده نگر ابتدا پس از ارزیابی این صد بیمار و تفکیک و حذف اختلالات روانی شبیه به آن (اختلال ساختگی و تمارض) بر اساس ملاک های تشخیصی قطعی چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری، اختلالات روانی تشخیص و در بررسی گنجانده شد و همه صد بیمار مورد مقایسه طبی، نورولوژیکی و ارزیابی روانپزشکی قرار گرفتند؛ در پایان فرم مخصوص با دوازده ملاک استخراج شده از منابع معتبر برای آنها تکمیل گردید؛ بررسی هوش بیماران نیز بر اساس آزمون ریون انجام گرفت.
    یافته ها
    شایعترین الگوی علائم بالینی بیماران مبتلا به اختلال تبدیلی حمله افتادن (31%) و بعد از آن به ترتیب پارزی و پلژی (29%) و تشنجات کاذب (26%) بود. شایعترین عوامل تشدید کننده، تنش های فامیلی (38%)، اشتغال (20%)، فقدان (16%) و مسائل جنسی و نازایی بود. اختلال شخصیت در 37% از افراد وجود داشت که شایعترین آنها اختلال شخصیت هیستریونیک بود؛ اختلالات طبی همراه 10% و اختلال نورولوژیکی همراه با این بیماری 2.4% بود.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های مطالعه حاضر و ملاحظه یافته های قبلی که یک سوم اختلال تبدیلی تشخیص ناشی از علل عضوی مثل اپی لپسی، فلج های ناگهانی، میاستنی گراو، میوپاتی تیروئید و پولیومیوزپس بوده است، توصیه می شود قبل از تشخیص گذاری اختلال تبدیلی، علل عضوی رد شود.
    کلیدواژگان: اختلالات تبدیلی، هیستری، الگوی علائم، فرهنگ آذربایجانی
  • عبداللله عباس محمدجعفر گلعلی پور صفحه 38
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات اساسی در درمان بیماری سل در دنیای امروزه، موضوع مقاومت دارویی این بیماری است؛ زیرا علاوه بر پر هزینه بودن درمان و خطر بالای مرگ و میر، تهدیدکننده کنترل این بیماری نیز می باشد تحقیق حاضر با هدف تعیین مقاومت دارویی سویه های ایزوله شده از بیماران مبتلا به سل نسبت به داروهای ضد سل (ایزونیازید، ریفامپین، اتامبوتول و پیرازینامید) انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، تمام بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، درمانی روستایی و شهری گرگان به مدت 2 سال که نتیجه آزمایش اسمیر خلط آنان با روش ذیل- نلسون مثبت بود، به شرط آن که قبلا سابقه ابتلا و یا درمان نداشته باشند، جمع آوری گردید. ابتدا بیماران با داروهای ضد سل نسل اول طبق برنامه توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) مورد درمان قرار گرفتند. در صورت مثبت بودن اسمیر خلط پس از پایان ماه چهارم اجرای مرحله دوم درمان (Cat II) آغاز می شد؛ سپس در صورت مثبت ماندن اسمیر پس از پایان این مرحله، کشت تهیه و آنتی بیوگرام با روش استاندارد Proportional انجام می گرفت.
    یافته ها
    از 260 بیمار تازه مبتلا شده (New Case) 31 بیمار همچنان پس از پایان ماه چهارم درمان، اسمیر مثبت داشتند که پس از اجرای مرحله دوم درمان (Cat II) فقط 2 بیمار اسمیر خلط مثبت داشتند که پس از آنتی بیوگرام مشخص شد که فقط 1 بیمار نسبت به ایزونیازید و ریفامپین مقاوم بوده است.
    نتیجه گیری
    شیوع و میزان مقاومت دارویی سویه های مایکوباکتریوم مورد مطالعه نشان داد که مقاومت در اینجا هنوز بسیار جدی نیست؛ به همین دلیل توجه دقیق به منظور جلوگیری از به وجود آمدن سویه های مقاوم و انتشار آن را می طلبد.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم، توبر کلوزیس، مقاومت دارویی، New Case، MDR
  • حسین مختاریان دلویی، محمد محسن زاده، محمد خضری صفحه 42
    زمینه و هدف
    شیر خام و فرآورده های آن به دلیل کامل بودن و سهولت آلودگی منشا برخی از بیماری های مهم تغذیه ای هستند. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت بهداشتی بستنی های سنتی مصرفی از نظر آلودگی انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، به طور تصادفی تعداد 100 نمونه بستنی سنتی از مراکز تولید و توزیع این فرآورده، از مناطق مختلف شهر مشهد جمع آوری و به منظور بررسی میزان آلودگی باکتریایی مورد آزمایش قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آنالیز واریانس و بر حسب فصل و منطقه مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    91% از نمونه ها دارای آلودگی بیش از حد مجاز (/gr 105×5<) بودند. 84% از نمونه ها آلوده به باکتری های خانواده انتروباکتریاسه به میزان بیشتر از حد مجاز (/gr 102<) و 67% از نمونه ها آلوده به استافیلوکوکوس آروئوس بیشتر از حد مجاز (/gr 102<) بودند. اشریشیاکلی از 11% نمونه ها جدا گردید؛ تمامی نمونه ها از نظر سالمونلا منفی بودند.
    نتیجه گیری
    درصد بالایی از بستنی های سنتی از نظر کیفیت بهداشتی با استانداردهای موجود منطبق نبودند. پاستوریزاسیون مخلوط اولیه بستنی با اعمال حرارت کافی بر روی آن به منظور کنترل آلودگی های اولیه به افزایش سطح کیفیت بهداشتی این فرآورده کمک می نماید.
    کلیدواژگان: بستنی سنتی، آلودگی باکتریایی، مشهد
  • سیدنعیم رفعتی، حمیدرضا خرمی صفحه 47
    زمینه و هدف
    لیشمانیوز از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که بشر از 650 سال قبل از میلاد و حتی بیشتر با آنها مواجه بوده است. به نظر میرسد سالانه 2 میلیون نفر از افراد جدید به این بیماری مبتلا می گردند. به طور معمول روش تشخیصی لیشمانیوز پوستی نمونه برداری از زخم و یا زخمهای بیمار است و لام تهیه شده از این زخمها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای ارزش تشخیصی انگل لیشمانیا در زخمهای جلدی بیماران از طریق مشاهده مستقیم و محیط کشت انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، بیماران دارای زخم جلدی مشکوک مراجعه کننده به بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز ابتدا مورد پرسشگری قرار گرفتند و بعد از تکمیل اطلاعات مربوط به سن، جنس، حرفه، محل ضایعه و محل زندگی، از هر کدام از ضایعات نمونه جداگانه ای تهیه شد؛ نمونه هم به صورت اسلاید بررسی گردید و هم بر روی محیط کشت برده شد و به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفت. تمامی نمونه ها توسط یک فرد و با یک روش بررسی گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مجموع 252 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. 50.8% از آنها مذکر و 49% مونث بودند. بیشتر این افراد (29.4%) دانش آموز یا دانشجو و کمترین آنها (4.8%) معلم یا کارمند بودند. بیشترین میزان زخم در اندامهای فوقانی بود. با توجه به لام های تهیه شده، 42.9% از زخمها مثبت و 57% منفی بودند. 71% از سلول نوع غالب به صورت نوتروفیل و 29% به صورت لنفوسیت بود. بررسی محیط کشت زخمهای جلدی نشانگر مثبت بودن 57.5% و منفی بودن 42.5% از موارد بود.
    نتیجه گیری
    چنانچه لام های تهیه شده از زخم، به طور کامل و به مدت نیم ساعت بررسی گردند، وجود یا فقدان انگل محرز می گردد و نیازی به بررسی بیشتر توسط محیط کشت نخواهد بود و استفاده از محیط کشت به منظور تشخیص دقیقتر انگل لیشمانیا اطلاعات بیشتری را نسبت به مطالعه مستقیم لام در بر نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: لیشمانیا، زخمهای جلدی، مشاهده مستقیم، محیط کشت
  • جهانشیر توکلی زاده، محمد قهرمانی، مریم مقیمان صفحه 52
    زمینه و هدف
    بررسی عوامل جمعیت شناختی و روانشناختی از جمله تنش (Strees) در اعتیاد به سیگار به عنوان رایجترین و ارزانترین ماده اعتیادآور در جوانان که نیروهای سازنده و فعال جامعه محسوب می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل این مطالعه به منظور بررسی رویدادهای تنش زا در جوانان سیگاری و غیر سیگاری بر اساس پرسشنامه رویدادهای زندگی پیکل انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع بررسی های زمینه یابی است که به شکل مقطعی و توصیفی- تحلیلی انجام شد. 356 نفر از جوانان جمعیت شهری گناباد با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی از بین 5744 خانوار شهری 20 خوشه و در هر خوشه 10 خانوار انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی و رویدادهای زندگی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون Kendlls t/aub مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    5.9% از جوانان سیگار مصرف می کردند. مردان (12.9%) به طور کاملا معنی داری بیشتر از زنان (1.7%) سیگار می کشیدند (0=P). بیشترین میزان جوانان سیگاری در دامنه سنی 25-30 سال (47.6%) و کمترین میزان آن در سنین 20-25 سال بود؛ همچنین برادران و خواهران جوانان سیگاری از جوانان غیر سیگاری به طور معنی داری سیگار بیشتری مصرف می کردند (0=P) (28.6% در برابر 3.3%). هیچ گونه اختلاف معنی داری بین فراوانی و میانگین رویدادهای تنش زا در جوانان سیگاری و غیر سیگاری وجود نداشت. شایعترین رویدادهای استرس زا در جوانان سیگاری مشکلات مالی سنگین، عدم کفایت حقوق و درآمد، مشکلات مالی متوسط و بیکاری موقت و در جوانان غیر سیگاری بروز بیماری خفیف جسمی، دوری از یک فرد مورد علاقه، بستری شدن یکی از اعضای خانواده و شرکت در یک امتحان مهم بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه به نظر می رسد که تنش های خاصی (مالی و اقتصادی) در نمونه مورد بررسی ممکن است با رفتار سیگار کشیدن در ارتباط باشد که این موضوع را می توان با توجه به فردی بودن ارزیابی تنش و اهمیت کار، حقوق و درآمد در سنین جوانی تبیین نمود.
    کلیدواژگان: رویدادهای تنش زا، سیگاری، جوانان، گناباد
|
  • Dr. M. Fouroghipour, Dr. H. Hasssan Abadi, Dr. H. Amiri, Dr. Z. Sassan Nezhad Page 5
    Background And Aim
    Carpal Tunnel Syndrome (CTS) is the most common compressive neuropathy and is a common cause of dysfunction of many patients. Electrodiagnosis (ED) is a reliable test for assessment of median nerve. This research was done to survey clinical presentation with electrodiagnostic findings in patients with carpal tunnel syndrome.
    Materials And Methods
    This was a cross–sectional study 70 patients with carpal tunnel syndrome who came to neurology clinic of Ghaem hospital and Electrodiagnostic clinic of lmam Reza hospital in Mashad were studied. In this research age, sex, clinical complains and positive physical signs and sense disorders were surveyed. The data were analyzed by statistical tests and chi-square.
    Results
    63 of the patients were male and 7 of them were females. The Mean age of them was 48.2±12.3.73% of female cases were housekeeper. 10% of cases had a positive family history for CTS and 15.8% had a predisposing factor. Diabetes melitus was the most common predisposing factor. Pain and paresthesia were the most common chief complaint. 51.5% of them had bilateral involvement, 37% right side and 11.5% left side involvement. Tinel and Phalen tests were positive in 97.1% and 92.9% of cases respectively. 7 patients had weakness and atrophy of thenar eminence. According to ED tests 21.4% had mild, 32.9% had moderate and 45.7% had severe degree of CTS.
    Conclusion
    we concluded that ED tests can be used for early diagnosis of C.T.S even before there are any clinical presentations. We recommended in any suspected case ED tests should be used for preventing of disabling complications.
  • Dr. H. Salari, T. Reihani, Dr. Z. Zare Page 10
    Background And Aim
    Since saffron is mostly and widely used in traditional and modern medicine based on scientific research, its combinations and efficacy has interested most of researchers from pharmaceutics companies and medical fields. Research being done to survey the impact of saffron on pregnant women abortion in Gonabad population lab people.
    Materials And Methods
    This descriptive and analytical research was done in the harvest time of saffron (Azar month)the samples were all the pregnant women of the first to 20 week of pregnancy dividing in two case and control group in such a way to be the same from education, age, pregnancy week and job. The case group could take part in saffron harvest as usual and the control group was forbidden to do it. The necessary teaching were given to control group in one session like how to use a mask, premedical examinations were done for both groups by a gynecologist, the data were collected and analyzed by descriptive and analytical statistics.
    Results
    The findings showed that in the group contacting the saffron in any way the abortion rate was 10.5 % and in the group which had not any contact with saffron any abortion was reported. using Kendal-b and considering P=0.035 there is a meaningful relationship between two groups, It means that the abortion rate was more in the group contacting saffron from the group that had no any contact.
    Conclusion
    Considering the research findings and women and mothers who provide the family health, it is recommended not to let the pregnant women to have any contact with saffron in harvesting time to avoid the abortion. These conditions can be taught by mass medias and by health and pregnant centers or the pregnant women can be given and supported financially during the harvesting time of saffron or training can be done through high schools.
  • Dr. S. Besharat, Dr. S. Semnani, Dr. M. Vakili, Dr. M. Ghotbemadi Page 18
    Background And Aim
    Nowadays it is known that H.pylori, NSAIDs & acid are the most important factors in peptic ulcer formation. The rate of H.pylori infection, is increasing according to the increasing but in developing countries it’s more in children. This study was done to certify serologic assessment of Helicobacter pylori infection in Golestan medical students
    Materials And Methods
    In this descriptive cross-sectional study after providing a questionnaire having demographic information. Blood samples were send to a certain laboratory and IgG anti-H.pylori titers was measured with ELISA. Demographic questionnaires were completed. Data was analyzed with x2 test.
    Results
    16 cases were sero-positive (4.2%) and 340 cases were sero-negative (88.3%), others were equivocal. There were no meaningful relationship between seropositiveness and other variables, Although a meaningful relationship were observed between history of GI disorder in person and seropositivity in him/her.
    Conclusion
    Sero-positivity of H.pylori in our University is in lower level (4.2% versus 10%), but more extreme screening studies are needed.
  • M. Shariati, Dr. Gha. Mamoori, T. Khadivzade Page 24
    Background And Aim
    Breast feeding is significantly important in mothers and infants health and finan -cially beneficial for the country. This research was done to evaluate the impact of using "shirafza drop" by nursing mothers on weight gain (WG) of 0-6 months exclusively breastfed.
    Materials And Methods
    The study was done by clinical trial of prespectively in two groups included of 158 breast fed mothers referring to health centers having problems in their infants weight gain received Shirafza Drop for 4 weeks (30 drops in 3 separate dose). This drug was prepared of six increasing milk plants: Foeniculum Volgare, Pimpinella Anisum, Cuminum Cyminum, Nigella Sativa, Anetom Gravolen and Petroselinum Crispum. The control received placebo (solution of chlorophyl in alcohol). The data were gathered by a questionnaire and follow up forms in five stages and infants were weighted in each stage. The data calculation was made by the chi- square test, analysis variance and analysis of co-variance and t-test.
    Results
    The mean of total WG of infants at all stages in the case group (471.1±222.9 g) and the control group (554.7±321.1) weren’t statistically significant. (P=0.5) and there was not any significant relationship in the rate of mothers milk emotionally, the least WG in the first 3month (26 g/daily) and in the second 3 month (17 g/daily) then, the comparison of the two groups showed that the infants more than 3 months gained the least weight.
    Conclusion
    According to this research data using Shirafza Drop by nursing mothers don’t have any effect on 0-6 month infants’ weight gain.
  • Dr. B. Vafaee, Dr. H. Rejaii, Dr. Ar. Nazemi Page 31
    Background And Aim
    The variable and polymorphic manifestations of conversion disorders also called hysteria, have occupied physicians for some 1500 years. This study was to evaluate the clinical patterns of these manifestations in patients with such disorders in Azarbaijan culture and to follow up them in a one – year period.
    Material And Methods
    In this prospective descriptive- experimental study, we approached 100 patients with conversion disorders. After preliminary evaluations, general medical had problems and hysteria – like psychiatric disorder been diagnosed on the basis of the creteria introduced in DSM-IV resulting in the previous exclusion of their cases from the study. All of the 100 patients selected to be studied were thoroughly examined medically, neurologically and psychiatrically.
    Results
    The most common pattern observed in these patients was drop attack, accounting for 31% of all cases, followed by pareses and plegias in the second rank (29%) and then by pseudo seizures were observed in 26% of the cases. Familial stress was the most common predisposing factor, observed in 38 cases (38%), followed by occupational stress (20%), loss stress (16%) and problems related to sexuality and infertility. Personality disorders (37%) particularly histrionic personality, were the most prevalent disorders observed in patients with conversion disorders during preliminary regulations General medical comdilion (GMC) with conversion disorder was 10% and neurological disorders with conversion disorder was 2.4%.
    Conclusion
    Based on the Findings of this study and Considering the fact that about one-third of hysteria, patients are subsequently diagnosed as cases of organic disease such as epilepsy, sudden paralysis myasthenia gravis, thyroid myopathy, and polymosis it will be prudent to avoid hastliness and fanatic attitudes in dealing with this psycho pattoloical entity.
  • Dr. A. Abbassi, Dr. Mj. Golalipour Page 38
    Background And Aim
    One of the most today world problems in TB treatment is drug resistance because of its expensive expenditures, high mortality rate and hard controling of the disease. This research is to determine TB patients drug resistant (such as Isoniazid, Rifampin).
    Materials And Methods
    In the research the patients referring to Gorgan rural and urbon health centers during two years that their smear was positive not striken before or treated. The patients were treated TB Antidrugs adviced by WHO. In the case of positive smear after 4 months, The second Anti biogram was done by proportional standard method after the culture.
    Results
    From 260 patients, 31 after the fourth months had positive smear treatment that after (cat II) only two were positive and only one was found to have drug resistance to Isoniazid and Rifampin (MDR).
    Conclusion
    The prevalence and drug resistance rate mycobacterium strainis showed that drug resistance is not so serious here so far however necessary control and consideration must be prevented.
  • Dr. H. Mokhtarian, Dr. M. Mohsenzadeh, Dr. M. Khezri Page 42
    Background And Aim
    The fresh milk and its products are the cause of some nutritional diseases due to their perfection and the ease of being infected. This study was carried out to examine the quality of traditional ice cream being consumed.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study 100 samples of traditional ice cream were randomly selected from different area of Mashhad city and test for bacterial contamination. The data were analyzed according to season and area.
    Results
    The result shows, that %91 of the samples were contaminated higher than standard level (5×105 cpu/gr).84% of the samples were contaminated higher than standard level (>102 cpu/gr) with Entrobacteriacea. 67% the samples contained more than 102/gr of staphylococcus aurous. Escheria coli were isolated from 11% of the samples. No salmonella was isolated from samples.
    Conclusion
    A high percentage of the traditional ice cream was not accordance with the current standards regarding the hygienic quality. It seems that pasteurizing the primary mixture of ice cream through sufficient temperature in order to control the primary infection helps to increase the quality of this product.
  • Sn. Rafati, Hr. Khorrami Page 47
    Background And Aim
    Leishmeniosis is one of the Zoonoses to which humans have been exposed since 650 years before the birth of Christ. It seems that each year two million people are afflicted with this disease. Usually the diagnostic method of skin Leishmaniosis is taking samples from the lesions and evaluating the slides in the laboratory. This study was done to camper the value of leishmania skin lesions through observation and culture.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study the patients with suspicious skin lesions who referred to Shahid Faghihi hospital were asked questions on age, sex, accupction, the affected part and the place of living. A separate sample was taken from each lesion and then we evaluated the slides and the cultures. All the samples were evaluated by the same technician and method and then the data were analyzed, using SPSS and statistical package.
    Results
    The results of 252 patients, 50.8% males and 49% female, most of them were students (29.4%) and the least teachers or staffs (4.8%). The most of lesions were in upper organs, 42.9% of the lesions positive and 57% were negative the survey of lesion culture indicates that 57.5% were positive and 42.5% were negatives.
    Conclusion
    If the provided slides from the lesions were surveyed completely and half hour, the presence and lack of the parasite will be cleared and no more information will be gained for more exact diagnosis of leishmania to slide direct survey.
  • J. Tavakkolizadeh, Dr. M. Ghahramani, M. Moghimian Page 52
    Background And Aim
    The survey of demographic and psychological factors such as stress has basic importance in smoking as the most common and the cheapest addiction on early adults who are constructive and active persons of the society. So this study has been done to determine the stressful events on smoked and non-smoked adult people based on Pakle's life events questionnaire.
    Materials And Methods
    This study is a survey study, which it has been done as a cross- sectional and descriptive - analytic study. The samples are 365 people that have been selected as the randomic cluster sampling. The data were analyzed by SPSS soft ware and Kendlls t/aub.
    Results
    5.9 percent of the people were smokers. Men (12.9%) were smoking significantly more than women (1.7%) (P=0). The greatest and the smallest rate of smoking people were seen at the age group of 25 to 30 (47.6%) and the least were in the age of 20 to 25 respectively. Also brothers and sisters of smoking people were smoking more than nonsmoker (28.6% against 3.3%)(P=0).The results also determined that there were no significant differences between the frequency and the mean of stressful event on smoked and non-smoked people. The most prevalent stressful events were determined the events:” heavy financial problems”, “insufficient income and salary” “a moderate financial problems” and “transient unemployment” among the smokers and “to appear moderate physical disease”,” being away from intimate person”,“hospitalization of family members” and “to take part in an important exam” among non-smoked people.
    Conclusion
    According to the most prevalent stressful events, it seems that special stressors (financial and economic stressors) may be related to smoking that can be analyzed according to individual assessments of stress, the importance of working, salary, and income in early adulthood.