فهرست مطالب

فیض - سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1384)

مجله فیض
سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1384)

  • 87 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/10/10
  • تعداد عناوین: 11
|
  • کریم پرستویی، شهناز روانشاد، حبیب الله مصطفوی، اسفندیار ستوده مرام صفحه 1
    سابقه و هدف
    دیابت، افزایش کلسترول و پرفشاری خون سه عامل خطر عمدهای هستند که باعث افزایش بروز بیماری های قلبی عروقی میشوند. از دیرباز علاقه زیادی به بررسی نقش «سیر» در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی وجود داشته است. این تحقیق اثر قرص سیر در بیماران دیابتی نوع دوم مبتلا به هیپرلیپیدمی مورد بررسی میدهد.
    مواد و روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی (به روش قبل و بعد) بر روی 50 بیمار دیابتی نوع دوم مبتلا به هیپرلیپیدمی (39 زن و 11 مرد با غلظت کلسترول سرم £220 میلی گرم در دسی لیتر) تاثیر مصرف قرص سیر بر میزان قند خون، لیپیدهای پلاسما و فشار خون، مورد ارزیابی قرار گرفت. هر قرص حاوی 300 میلیگرم پودر سیر بود که به میزان سه بار در روز و به مدت 6 هفته بوسیله بیماران مصرف شد. در ابتدا و انتهای مطالعه، میزان قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله، فشار خون و فراسنجهای لیپیدی اندازه گیری شدند. همچنین از پرسشنامه یادآمد 24 ساعته خوراک جهت بررسی مصرف غذایی بیماران استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که مصرف قرص سیر به مدت 6 هفته بطور معنی داری کلسترول تام و کلسترول LDL را کاهش میدهد. کلسترول تام از 39.42±357.06در ابتدای مطالعه به 45.43±242.10میلی گرم در دسیلیتر در انتهای مطالعه (p<0.015) و کلسترول LDL از 45.75±169.58در ابتدای مطالعه به35.90±140.65 میلی گرم در دسی لیتر در انتهای مطالعه (p<0.001) کاهش یافت. از طرف دیگر میزان کلسترول HDL از 8.29 41.6±در ابتدای مطالعه به9.29±44.91 میلیگرم در دسی لیتر در انتهای مطالعه (p<0.02) افزایش یافت. از میزان فشارخون سیستولیک بطور معنی داری بسته شد طوری که از 17.94±133.04در ابتدای مطالعه به میلی متر 17.58±128.16 جیوه در انتهای مطالعه رسید (p<0.03). تغییرات معنی داری در فشار خون دیاستولیک، قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله و تریگلیسرید سرم مشاهده نشد. همچنین ترکیب رژیم غذایی بیماران تغییرات معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    مصرف قرص سیر به مدت 6 هفته بطور معنی داری کلسترول تام، کلسترول LDL و فشار خون سیستولیک را کاهش و کلسترولHDL را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود در این خصوص مطالعات دیگری نیز انجام شود تا ضمن کسب اطمینان از کیفیت، کارآیی و سالم بودن آن، فرآورده مزبور به طور گسترده در دسترس بیماران قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیر، دیابت نوع دوم، هیپرلیپیدمی
  • نسرین فاضل، حبیب الله اسماعیلی صفحه 8
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات بیماران بعد از عمل جراحی نفخ می باشد. سزارین شایعترین عمل جراحی زنان میباشد و اغلب بیماران سزارین شده، نفخ بعد از عمل را تجربه می کنند. دارو های مختلفی جهت درمان نفخ بعد از عمل مورد استفاده قرار می گیرند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر افشره زیره بر شدت نفخ پس از سزارین در بیمارستان شهیدان مبینی شهر سبزوار در سال 1384 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی، دوسوکور بود که در آن 124 زن سزارین شده (58 نفر گروه دارونما، 66 نفر گروه دارو) مورد مطالعه قرار گرفتند. دارو و دارونما بعد از قطع سرم، به میزان 3 دوز 40 قطرهای هر 20 دقیقه به زنانی که دچار نفخ بعد از عمل شده بودند، خورانده شد (نفخ بیمار با انجام دق، اندازه گیری دور شکم، صداهای روده، احساس بیمار و در نهایت تایید توسط متخصص داخلی مشخص شد) و با استفاده از VAS (Visual Analog Scale) میزان تاثیر افشره زیره بر شدت نفخ ارزیابی شد. در این مقیاس احساس بیمار با رنگهای مختلف نشان داده شد. روش های آماری پژوهش شامل کای دو، من ویتنی، تست دقیق فیشر، تی دانشجویی و رگرسیون رتبه ای بود.
    یافته ها
    بر اساس نتایج پژوهش و آزمون آماری من ویتنی میزان شدت نفخ در گروه دارو نسبت به گروه دارو نما کاهش معنی داری در 20 دقیقه دوم (p<0.003)، 20 دقیقه سوم (p<0.001) و 120 دقیقه بعد از مداخله (P<0.001) نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق، این فرضیه که افشره زیره بر کاهش شدت نفخ پس از سزارین موثر است، مورد تایید قرار گرفت. پیشنهاد می شود افشره زیره در نفخ بعد از سزارین و اعمال جراحی دیگر شکمی استفاده شود.
    کلیدواژگان: افشره زیره، سزارین، نفخ
  • غلامعلی حمیدی، هما مناهجی، محمود سلامی زواره، حسینعلی صفاخواه، سید محمد نوربخش صفحه 13
    سابقه و هدف
    آسیب عصبی یکی از مهمترین عوامل ایجادکننده دردهای نوروپاتیک میباشد که با علایمی مثل درد خود بخودی، آلودینیا و هایپرآلژزیا همراه است. با توجه بر اینکه مکانسیمهای زمینه ساز دردهای نوروپاتیک کاملا شناخته شده نیستند، تحقیقات وسیعی در این خصوص در حال انجام است. لذا این مطالعه به منظور مقایسه پاسخهای رفتاری مدل های درد نوروپاتی CCI و SNIبا گروه شاهد انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش تجربی انجام و از موش های صحرایی نر بالغ نژاد Dawley Sprague در محدوده وزنی 230 تا 280 گرم استفاده گردید. حیوانات بصورت تصادفی به 4 گروه 8 تایی تقسیم شدند و بر اساس وزن بدن به وسیله پنتوباربیتال سدیم با دوز 50mg/kg و به صورت تزریق درون صفاقی بیهوش شدند. آنگاه عمل جراحی بر اساس مدلهای CCI و SNI و گروه شاهد روی حیوانات صورت گرفت. سپس پاسخهای رفتاری حیوانات نسبت به محرکهای غیردردناک حرارتی (تست حباب استن) و مکانیکی (تست Von Frey) و محرکهای دردناک حرارتی (تست Radiant Heat) و مکانیکی (تست Pin Prick) طی روزهای صفر(قبل از عمل جراحی) و 3، 7، 14، 21 و 28 بعد از عمل جراحی بررسی و از آنالیز آماری ANOVA تکراری جهت مقایسه نتایج حاصل از تستهای رفتاری استفاده گردید.
    یافته ها
    پاسخهای رفتاری گروه های CCI و SNI در مقایسه با گروه شاهد نسبت به تحریکات مکانیکی و حرارتی غیردردناک افزایش معنی داری داشت که نشان دهنده آلودینیای حرارتی و مکانیکی بود. همچنین حساسیت به محرکهای مکانیکی و حرارتی آسیب رسان در گروه های CCI و SNI نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری نشان داد که حاکی از هایپرآلژزیای حرارتی و مکانیکی بود. بعلاوه، حیوانات گروه SNI در مقایسه با گروه CCI آلودینیای مکانیکی را در روز سوم با دامنه بالاتری نشان دادند (p<0.05). اما حیوانات گروه CCI در مقایسه با گروه SNI آلودینیای حرارتی را در روز هفتم شدیدتر نشان دادند (P<0.05).
    نتیجه گیری
    حیوانات در مدلهای درد نوروپاتی SNI و CCIحساسیت شدیدی به محرکهای حرارتی و مکانیکی غیر دردناک (پدیده آلودینیا) و محرکهای حرارتی و مکانیکی دردناک (پدیده هایپرآلژزیا) نشان دادند، بطوری که پدیده آلودینیای مکانیکی در حیوانات گروه SNI برجسته تر از حیوانات گروه CCI بود.
    کلیدواژگان: درد نوروپاتی، موش صحرایی نر بالغ، آلودینیا، هایپر آلژزیا، SNI، CCI
  • فاطمه فروزانفرد، فیروزه اکبری اسبق، زهرا حیدر صفحه 20
    سابقه و هدف
    سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، یک عارضه پاتروژنیک تهدید کننده حیات در سیکلهای تحریک تخمک گذاری می باشد. با توجه به عوارض تزریق HCG، وجود گزارشهایی مبنی بر موفقیت و بی خطر بودن آگونیست GnRH در کشورهای دیگر و عدم وجود گزارشی از تجربه آن در ایران، به منظور تعیین تاثیر آن در سیکلهای تحریک تخمک گذاری در معرض خطر OHSS این تحقیقی در مراجعین به بیمارستان میرزا کوچک خان در سال 83 انجام شد. از آنجایی که تزریق HCG نقش اصلی را در ایجاد سندرم مزبور دارد، در آن دسته از سیکلهای تحریک تخمک گذاری که تعداد فولیکولها و سطح استرادیول افزایش یافته است از تزریق HCG خودداری میشود. در این مطالعه از تزریق آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین جهت بلوغ نهایی اووسیت و تحریک اوولاسیون استفاده شده است تا به این وسیله هم از بروز OHSS جلوگیری شود و هم مانع از کنسل شدن سیکل گردد.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی خانمهای با سیکل تحریک تخمک گذاری به همراه IUI و واجد شرایط انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مورد (دریافت کننده آگونیست GnRH) و گروه شاهد (عدم دریافت آن) تقسیم شدند. سطح پلاسمایی پروژسترون در روز 21 یا 23 سیکل قاعدگی در دو گروه اندازه گیری شد و پیگیری بیماران از نظر بروز تخمک گذاری، حاملگی و یا سندرم تحریک بیش از حد تخمدان انجام و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 70 بیمار واجد شرایط، 34 بیمار بررسی شدند. بیماران به لحاظ سن و سطح استرادیول مشابه بودند. میزان بروز تخمک گذاری در گروه مورد 50 و در گروه شاهد 1/47 درصد بود که از نظر آماری معنی دار نبود. هیچ موردی از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تزریق آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین در سیکل دچار تحریک بیش از حد موجب موفقیت درمانی و جلوگیری از بروز OHSS خواهد شد لذا استفاده از آن توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: GnRH، OHSS آگونیست، Ovulation، Rat
  • نادر پسته چیان، مهدی بقایی، حسینعلی یوسفی صفحه 23
    سابقه و هدف
    تریکوسترنژیلوس یکی از انگلهای مشترک انسان و دام است که آلودگی به آن معضلی اقتصادی و بهداشتی قلمداد میگردد. لذا در این مطالعه، تخم کرم گونه های مختلف تریکوستنرنژیلوس جدا شده از مدفوع گوسفندان منطقه اصفهان به روش PCR-RFLP و با استفاده از قطعه rDNA-ITS2 مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش توصیفی بر روی محتویات دستگاه گوارش70 راس گوسفند کشتار شده در کشتارگاه های شهر اصفهان و خوراسگان انجام پذیرفت. تخمهای انگل با روش مستقیم و فلوتاسیون جدا و تخم کرم گونه های تریکوسترنژیلوس براساس شاخصهای ریخت شناسی، شناسایی و جمع آوری شدند، سپس با روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفتند. در مطالعه ژنوتیپی DNA ژنومی تخم کرمها، استخراج شد و واکنش PCR با پرایمر اختصاصی قطعه rDNA-ITS2 انجام گرفت. محصول PCR هر ایزوله توسط آنزیمهای محدودکننده RsaI - HinfI - DraI هضم و بر روی ژل آگارزالکتروفورز شد و از آنها عکس تهیه گردید.
    یافته ها
    با توجه به تشابه مرفولوژی تخم گونه های مختلف تریکوسترنژیلوس در زیر میکرسکوپ تشخیص افتراقی آنها امکان پذیر نمی باشد، لذا تشخیص با استفاده از الگوی ژنوتیپی تخم کرمها به روش PCR-RFLP انجام پذیرفت. اندازه محصول PCRوDNA استخراج شده از تخم کرمها یکسان و حدود 330 نوکلئوتید بود ولی الگوی PCR-RFLPگونه ها با یکدیگر متفاوت بود. پس از هضم محصول PCR آنها با آنزیم RsaI دو قطعه حدود 138 و 190 نوکلئوتیدی مشاهده شد. محصول PCR Trichostrungylus به دست آمده، با آنزیم DraI هضم نشد، اما سه گونه T.vitrinus T.aziei و T.colubrifornois هضم شدند و دو قطعه حدود 110 و 215 نوکلئوتیدی در T.axei و T.colubriformis رویت گردید که الگویی مشابه همدیگر داشتند. اما T.vitrinus واجد دو قطعه حدود 145 و 185 نوکلئوتیدی بود. از بین چهار گونه فوق تنها محصول PCR تریکوسترنژیلوس Colubriformis با آنزیم HinfI هضم شد و دو قطعه حدود 90 و 238 نوکلئوتیدی روی ژل اگارز مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به تنوع گونه های انگلی و عدم تشخیص افتراقی آنها به روش میکروسکوپی پیشنهاد می شود با استفاده از پرایمرها و آنزیمهای محدودکننده مختلف، از روش PCR در تشخیص گونه های انگلی مورد نظر استفاده شود.
    کلیدواژگان: تاکسونومی، ایران، تریکوسترنژیلیوس، RsaI، HinfI، DraI، rDNA، ITS2، PCR، RFLP
  • مژگان سنجری، باقر لاریجانی، رضا برادر جلیلی، محمدرضا امینی، سید محمد اکرمی صفحه 30
    سابقه و هدف
    روزه داری ماه رمضان یک الگوی منظم پرهیز از غذا در مسلمانان جهان است. اثرات محرومیت طولانی از غذا و روزه داری ماه رمضان بر بسیاری از فاکتورها از جمله لیپوپروتئینهای کم چگال (LDL) یکسان نمی باشد. در مورد فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) هم گزارشی وجود ندارد. این مطالعه با هدف بررسی اثر روزه داری در ماه رمضان بر میزان LDL و IGF-1 و ارتباط آنها انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    132 نفر از افراد بالغ سالم داوطلب (60 زن و 72 مرد) در این مطالعه نیمه تجربی شرکت داشتند. غلظت سرمی IGF-1 بوسیله روش رادیوایمونواسی و LDL از طریق محاسبه در 3 نوبت (یک هفته قبل و در روزهای 14 و 28 ماه رمضان) اندازه گیری شد. آنالیز آماری بوسیله آزمون ANOVA، Paired T-test‍ و رگرسیون پیرسون انجام گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه تغییر قابل توجهی در غلظت سرمی IGF-1 در دو جنس و در کل گروه وجود نداشت، اما کاهش واضح غلظت LDL سرم مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    روزه داری تاثیری بر غلظت سرمی IGF-1 ندارد، ولی LDL را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: IGF، 1، LDL، روزه داری، ماه رمضان
  • صفر علی طالاری، محسن اربابی صفحه 34
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش احتمالی انگلهای لوله گوارش حیوانات اهلی در انتقال آلودگی به انسان، شیوع متفاوت آنها و عدم اطلاع از وضعیت آلودگی نشخوارکنندگان در کشور، این مطالعه به منظور تعیین فراوانی آلودگی به Trichostrongyloidae در لوله گوارش دامهای ذبح شده در کشتارگاه کاشان، سال 1381 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و تصادفی بر روی 158 دام که در کشتارگاه کاشان ذبح شدند، انجام گرفت. کلیه قسمتهای لوله گوارش حیوان جدا و در ظرف فرمالین 10 درصد قرار داده شد، سپس جهت تشخیص آلودگی انگل به آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده پزشکی کاشان منتقل گردید. اطلاعات مربوط به دامها از قبیل:جنس، نوع دام، محل آناتومیک و شدت آلودگی در فرم اطلاعاتی ثبت شد. داده های فرم اطلاعاتی طبقه بندی و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 158 دام مورد آزمایش 80 راس گوسفند و 78 راس بز بودند. آلودگی کرمی در گوسفندان 5/87 درصد و در بزها 3/83 درصد بود، ضمن آنکه آلودگی به تریکوسترنژیلیده آدر کلیه نمونه ها در جنس ماده بیشتر از جنس نر و بیشترین شدت آلودگی به یک انگل 9/32 درصد بود. بیشترین موارد آلودگی در روده باریک گوسفندان و بزها، نماتودیروس ئوآراتیانوس با شیوع 7/73 و 64 درصد و در شکمبه و نگاری، مارشالاژیا مارشالی به میزان 80 و 83 درصد بود.
    نتیجه گیری
    آلودگی به تریکوسترنژیلیده آدر دامهای مورد مطالعه از شیوع بالایی برخودار بود. با توجه به نقش احتمالی انگلها در انتقال آلودگی به انسان باید اقدامات کنترلی و درمانی صورت گیرد. همچنین تحقیقات بیشتر در خصوص روش های پیشگیری و کنترل آلودگی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تریکواسترونژیلوس، گوسفند، بز، کشتارگاه کاشان
  • عبدالحسین داود آبادی، اسماعیل عبدالرحیم کاشی، سیداحمد خلیفه سلطانی، محمدرضا رفیعی، محبوبه سیستانی، ناصر ولایی صفحه 39
    سابقه و هدف
    آلودگی به کیست هیداتیک انتشاری جهانی دارد و گزارشهای متفاوتی از خصوصیات فردی مبتلایان، سیر بالینی و روش های مختلف تشخیص، درمان و عود آن گزارش شده است. به منظور تعیین وضعیت کلینیکی این بیماری، طی مطالعه ای 8 ساله، وضعیت کلی بیماران مبتلا به کیست هیداتیک بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و همچنین عود بیماری در آنها مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بصورت مقطعی روی کلیه بیماران با سابقه بستری انجام شد. خصوصیات فردی، علایم کلینیکی، تشخیص و درمان بیماران از پرونده ها استخراج شد و عود بیماری، پنج سال پس از درمان طی فراخوانی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت یافته ها با آمار توصیفی تحلیلی ارایه گردید.
    یافته ها
    طی این مدت 135 بیمار واجد شرایط بررسی شدند که 62 درصد زن بودند، اکثرا سن 20-30 سال داشتند و 58 درصد ساکن شهر بودند. شایعترین محل درگیری، کبد به میزان 68 درصد و بعد از آن ریه به میزان 30 درصد بود. شایعترین علایم بالینی در کیست هیداتیک ریه، سرفه و خلط و در کیست هیداتیک کبد، درد شکم و تب و لرز بود.
    کیست هیداتیک کبد در 98 درصد موارد با سونوگرافی و کیست ریه در 9/88 درصد موارد با گرافی ساده قفسه سینه تشخیص داده شده بود. سیتی اسکن در 100 درصد موارد مثبت بود. شایعترین روش جراحی در کیست کبد رزکسیون و امنتوپلاستی (5/75%) و در ریه رزکسیون کیست در حد یک سگمان (94%) بود. بدون مصرف داروی اسکولوسیدال، میزان عود 3 درصد بود. تست سرولوژیک indirect hemagglotination test (IHA) جهت پیگیری، 4/88 درصد حساسیت مثبت داشت.
    نتیجه گیری
    به نظر میرسد بعد از رزکسیون کیست هیداتیک نیازی به مصرف داروهای اسکولوسیدال نباشد. از طرفی تست IHA می تواند در تشخیص بیماران مفید باشد. بررسی تجربی هر دو مورد فوق توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کیست هیداتیک کبد، کیست هیداتیک ریه، تست هماگلوتیناسیون غیرمستقیم، عود کیست هیداتیک
  • اکبر علی اصغر زاده، حسین نیکزاد، حمیدرضا ملکوتی شاد صفحه 44
    سابقه و هدف
    یکی از اهداف ایجاد رشته فناوری رادیولوژی تربیت افرادی است که بتوانند تصاویر رادیوگرافی با کیفیت بالا تهیه نمایند. برای اینکار دانشجویان ابتدا در دروس نظری اصول مربوطه را فرا می گیرند، سپس این اصول و روش ها را در آزمایشگاه بصورت عملی تجربه میکنند و در نهایت جهت گرفتن تصویر بر روی بیمار اعمال می نمایند. در حال حاضر مرحله دوم به دلیل نبود امکانات مورد نیاز در کشور ما انجام نمی شود که باعث بروز مشکلاتی می گردد. این پژوهش به منظور ساخت فنتومهای آموزشی رادیوگرافی و بررسی کارایی آنها انجام شد تا دانشجویان قبل از اعمال اصول و فنون فرا گرفته بر روی بیمار، موارد مزبور را بر روی فنتومها اجرا کرده و بعد از بدست آوردن آمادگی لازم وارد بخشهای رادیولوژی گردند.
    مواد و روش ها
    در ابتدا استخوانهای طبیعی مربوط به فنتوم مورد نظر تهیه شدند. سپس با توجه به موقعیت آناتومیکی در بدن و نمای رادیوگرافیک مورد درخواست، در داخل قالبی از ناحیه مزبور تنظیم و تثبیت گردیدند. آنگاه قالب پر از پارافین مذاب شد. بعد از سرد شدن و خارج کردن فنتوم از قالب، اطراف آن پوشانده و سطح خارجی آن رنگ آمیزی گردید. جمعا تعداد 9 فنتوم ساخته شدکه عبارت بودند از: فنتومهای کف و مچ دست، ساعد، آرنج، بازو، زانو، اندام تحتانی، لگن و شکم و جمجمه. بعد از اتمام ساخت، تصاویر رادیوگرافیک فنتومها با تصاویر رادیوگرافیک حقیقی از بدن از نظر پارامترهای فیزیکی کنتراست و دانسیته فیلم و تشابه رادیوگرافیکی مقایسه شدند.
    یافته ها
    از نظر ظاهری فنتومهای ساخته شده با نمونه های انسانی مشابهت داشت و بررسی و مقایسه تصاویر رادیوگرافیگ آنها با رادیوگرافی اندامهای انسانی مشابه بود. میانگین کنتراست اندام فوقانی در فنتوم و بدن انسان (5/0 و 5/0)، اندام تحتانی در فنتوم و بدن انسان (6/0و 7/0)، جمجمه در فنتوم و بدن انسان (6/0 و 4/0) و لگن در فنتوم و بدن انسان (2/1 و 8/0) محاسبه گردید.
    نتیجه گیری
    امکان ساخت و تهیه چنین فنتومهایی در داخل کشور وجود دارد. از نظر کیفیت و کارایی نیز این فنتومها در حدی می باشند که می توانند در آموزش عملی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: فنتوم، رادیوگرافی، آموزش
  • حسین مدنی، حسن ناوی پور، پرویز روزبیانی صفحه 53
    سابقه و هدف
    با توجه به ماهیت مزمن و غیرقابل علاج بودن بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)، مشکلات بیماران مبتلا در تطابق با بیماری، لزوم بکارگیری روش ها و مداخلات مناسب جهت افزایش تطابق بیماران و به منظور تعیین تاثیر برنامه خود مراقبتی بر میزان بکارگیری روش های مقابله ای توسط بیماران این تحقیق در سال 1380 در تهران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    به منظور انجام این مطالعه نیمه تجربی، 34 بیمار مبتلا به MS تحت پوشش انجمن MS ایران به روش نمونه گیری آسان یا در دسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های اطلاعات فردی، لیست مشکلات و پرسشنامه استاندارد سنجش شیوه های مقابله ای جالوویس بود. اعتبار پرسشنامه جالوویس در خارج و داخل کشور تایید شده بود و اعتماد پرسشنامه نیز با مطالعه ابتدایی مورد تایید قرار گرفت. کلیه بیماران باسواد،50 – 15 ساله و علامت دار که به صندلی چرخدار وابسته نبوده و در مرحله حاد بیماری قرار نداشتند وارد مطالعه شدند. برنامه خود مراقبتی در مورد مشکلات ناشی از بیماری MS شامل: خود مراقبتی در اختلالات دفع ادرار و مدفوع، یبوست، اختلال عملکرد حسی، کاهش حافظه، خستگی مزمن و گرفتگی عضلات و نیز ورزشهای هماهنگی و تعادلی بصورت تئوری و عملی به همه نمونه های مورد پژوهش آموزش داده شد.سپس برنامه خود مراقبتی به مدت یک ماه به کار گرفته شد و عوامل موثر دیگر بر بکارگیری روش های مقابله ای مانند آموزش از طریق رسانه های گروهی و... کنترل گردید. آنگاه میزان بکارگیری روش های مقابله ای و مشکلات بیماران، قبل و بعد ازمداخله با آزمونهای آماری t زوج، ویلکاکسون، کروسکال والیس و من ویتنی مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    بعد از اجرای برنامه خود مراقبتی توسط بیماران مبتلا به MS، در میزان بکارگیری روش های مقابل های مشکل مدار، افزایش و در بکارگیری روش های مقابل های هیجان مدار کاهشی معنی دار ایجاد شد. افزایش بکارگیری روش های مقابله ای مشکل مدار بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود. میانگین امتیاز بکارگیری روش های مقابله ای هیجان مدار از61/81 قبل از مداخله به 64 بعد از مداخله کاهش یافت(P<0.05). همچنین کاهش معنی داری در میزان علایم MS (گرفتگی عضلات، خستگی، یبوست و فراموشی) بعد از مداخله نسبت به زمان قبل از آن ایجاد شد.
    نتیجه گیری
    اجرای برنامه خود مراقبتی در کاهش بکارگیری روش های مقابله ای هیجان مدار توسط بیماران MS موثر می باشد. از این رو به اجرای این روش توسط بیماران مبتلا پیشنهاد میگردد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس (MS)، روش های مقابله ای مشکل مدار و هیجان مدار، خودمراقبتی
  • بررسی چگونگی تغذیه و عوامل مرتبط با آن در کودکان 5/4 ماهه شهر کاشان
    معصومه عابدزاده، فرزانه صابری، زهره سادات صفحه 59
    سابقه و هدف
    با توجه به عوارض و مشکلات ناشی از تغذیه مصنوعی یا شروع زودرس تغذیه تکمیلی و نیز وجود گزارشهای متفاوت در این خصوص، به منظور بررسی چگونگی تغذیه و عوامل مرتبط، این تحقیق بر روی کودکان 5/4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش با طراحی مقطعی بر روی 350 کودک 5/4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان صورت پذیرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای به عمل آمد. اطلاعات مربوط به نوع تغذیه، سن مادر، تحصیلات، وضعیت اشتغال مادر، جنس کودک، رتبه تولد کودک، زمان شروع اولین تغذیه نوزاد، مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و زمان شروع تغذیه تکمیلی بررسی و ثبت گردید. همچنین وزن و قد کودکان اندازه گیری شد و یافته های تحقیق با استفاده از آمار توصیفی تحلیلی ارائه گردید.
    یافته ها
    تغذیه غیر انحصاری با شیر مادر در 7/17 درصد از کودکان وجود داشت و در 7/3 درصد از کودکان تغذیه تکمیلی زودتر از4 ماهگی شروع شده بود. مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر در 3/82 درصد از کودکان 4 ماه و بیشتر بود. آزمونهای آماری بین نوع تغذیه کودک با سن مادر، وضعیت اشتغال و زمان شروع اولین تغذیه نوزاد رابطه معنی داری نشان دادند. وزن کودکان در گروه تغذیه انحصاری با شیر مادر (±1792) 7243 گرم و در گروه تغذیه غیرانحصاری با شیر مادر (±1059) 6891 گرم بود (P<0.002). قد آنها نیز به ترتیب 62.63±2.9 سانتیمتر و 62.25±3.1 سانتیمتر بود(P<0.1).
    نتیجه گیری
    شروع شیردهی بلافاصله پس از زایمان و توجه بیشتر به مادران مسن و شاغل در ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر و جلوگیری از مرگ و میر کودکان نقش مهمی دارد.
    کلیدواژگان: تغذیه انحصاری، کودک، شیر مادر، عوامل مرتبط
|
  • Karim Parastouei *, Shahnaz Ravanshad, Habiballah Mostaphavi, Esfandiyar Setoudehmaram Page 1
    Background
    Diabetes, hypercholesterolemia and hypertension are three major risk factors that lead to the increased incidence of cardiovascular disease. Historically, there has been great interest in the role of garlic in reducing cardiovascular risk factors. In this study we evaluated effects of garlic tablet in type 2 diabetic patients with hyperlipidemia.
    Materials And Method
    A clinical trial (before and after) was performed in a group of 50 type 2 diabetic patients with hyperlipidemia (including 39 women, 11 men with serum cholesterol concentration greater than or equal to 220 mg/dl) to assess the effect of garlic powder tablet on blood glucose, lipid profiles and blood pressure. Each subject received tablets containing 300 mg of garlic powder (Garcin) 3 times per day for 6 weeks. Before and after the treatment, blood pressure, fasting blood glucose, glycated hemoglobin and lipid profiles were measured. 24 hr dietary recalls were used to evaluate nutritional status of the patients.
    Results
    Our results indicate that 6 weeks supplementation with garlic powder tablets give rise to a significant decrease in total cholesterol (p < 0.01) and LDL-C (p < 0.001) but increase in HDL-C (p < 0.02). We observed a considerable decreased in systolic blood pressure (p < 0.03). There were no significant changes in diastolic blood pressure, fasting blood sugar, serum triglycerides and HbAıc. Also there were no significant changes in diet composition.
    Conclusion
    6 weeks treatment with garlic powder tablets significantly decreased total cholesterol, LDL-C, systolic blood pressure and increased HDL-C in type II diabetic patients with hyperlipidemia. Further studies are required to assess quality, efficacy and safety of this product.
  • Nasrin Fazel *, Habiballah Esmaili Page 8
    Background & Obgective: flatulence is the most common Postoperative gestational disorder and cesarean is the most common surgery in women that causes respiratory disorder, pain, the open the suture,and distention abdominal. Most drugs used to alleviate the abdominal flatulence are associated with Complications and harmful effects and give us a hint to adopt herbal medicinal.
    Materials and Method
    This clinical trial two-blined study, involving 124 women (Placebo 58 - drug 66) was be cesarean carried to evaluate the effect of super mint oil on flatulence intensity after cesarean in mobini hospitals in sabzevar. The method was eat drug and placebo after finished npo, three dose 40 drop per 20 mobini nutes in the have women that flatulence.
    Results
    Mann - Whitney analysis results indicated a significant difference between two group in flatulence (second minute p=0.003, third minute p<0.001 and after 120 minute (p<0.001) had decreased. (P<0.001).
    Discussion
    Therefore, the hypothesis "cumin oil is reducing on the flatulence intensity after cesarean section" was confirmed. Then proposed that cumin oil in flatulence after cesarean or any abdominal surgery was used.
  • Gholam Ali Hamidi *, Homa Manaheji, Mahmoud Salami, Hossein Ali Safakhah, Sayed Mohammad Noorbakhsh Page 13
    Background
    Neuropathic pain syndromes are changes resulted from damage to neuronal pathways which is characterized by spontaneous burning pain with accompanying allodynia and hyperalgesia. The mechanisms underlying neuropathic pain are poorly understood. The present study explores behavioral characteristics of the neuropathic pain models chronic constriction injury (CCI) and spared nerve injury (SNI).
    Materials And Methods
    Experiments were performed on four groups (n= 8) of male Sprague-Dawley rats (230-280 g). Anesthesia was initially induced with sodium pentobarbital (i.p.) at a dose of 50 mg/kg. The CCI model was made by loose ligation of the sciatic nerve. Also a lesion of two of three terminal branches of the sciatic nerve leads to a SNI model. The animals were tested for behavioral responses cold-and mechano-allodynia and heat-and mechano-hyperalgesia. The cold and mechanical stimulations in the cold- and mechano-allodynia phenomena were applied through acetone and von Frey filament respectively. Pin-prick and radiant heat were applied as thermal and mechanical stimulations in the heat- and mechano-hyperalgesia respectively. Behavioral tests were conducted on the animals prior to surgery (the day 0), and 3, 7, 14, 21 and 28 days post-operation.
    Results
    Our results indicate that, in comparison to the controlled group, the rats in both SNI and CCI groups reveal an obvious difference in behavioral responses. Although the SNI, compared to the CCI group were more sensitive to mechano-allodynia shortly after surgery (p<0.5) however, both groups share a similar pattern of behavior. In the heat-hyperalgesia testing, again, the animals in the CCI and SNI groups behaved differently than those in the controlled group, but no variation was evident among the test groups, themselves.
    Conclusion
    These findings clearly show that the two neuropathic models produce abnormal pain-related disorders in the rats. A major feature of the SNI model was the very marked hypersensitivity to normally innocuous mechanical stimuli.
  • Fateme Foroozanfard *, Firouze Akbari, Zahra Heidar Page 20
    History and
    Objective
    Ovarian hyper stimulation syndrome (OHSS) is a dangerous iatrogenic complication of ovulation induction cycles.Cconsidering HCC injection complications, reports of GnRH agonist effectiveness and safety in other countries and no report in Iran, in order to determine GnRH agonist effect on ovulation induction cycles in OHSS risk, this study was performed in Mirza Koochak Khan Hospital in 5004-2000. Considering HCC’s essential role in OHSS, in ovulation induction cycles with many follicle number and estradiol level elevation, HCC injection is not recommended. GnRH agonist was used for final oocyte maturation and ovulation stimulation in order to inhibit OHSS risk and
    Material And Methods
    A clinical trial was performed on women in ovulation induction cycle combined with IUI that were in OHSS risk. Patients were randomized in case and control group. Case group received GnRH agonist and the control group didnt. Progesterone levelwas measured on 21st or 23rd day of period cycle and was followed for ovulation, pregnancy and OHSS.
    Results
    34 patients of total 70 that had suitable conditions were studied. Patients were matched for age and estradiol level. Ovulation rate in case and control group was 50% and 74/1%, respectively that was not statistically significant. There was no case of OHSS in both groups. Conclusions and Recommendations: Results have revealed that GnRH agonist injection in hyper stimulated cycles will be successful and prevent OHSS. Therefore its application is recommended.
  • Nader Pestehchian *, Mahdi Baghaei, Hossein Ali Yosefi Page 23
    Background
    Trichostrongyliases as zoonotic diseases are of major public health and socio-economic importance. Accurate identification of these parasites is the first step in strategic planning for the prevention,control and treatment of the parasitic disease. The aim of this study is using PCR-RFLP technique for genotyping.
    Materials And Methods
    samples were collected from elementary tract content of 70 sheep in Isfahan and Khorasgan slaughterhouses. Identification of Trichostrongylus was determined based on morphological character and key identification after direct and flotation methods. For genotyping studies, DNA was extracted and the ITS-2 of ribosomal DNA of each species with specific primers was amplified by PCR and restricted with the endonucleases DraI, RsaI, HinfI. The profile was visualized in agarose gel under ultraviolet transillumination.
    Results
    The eggs of most species are morphologically indistinguishable at the generic level. rDNA-ITS2 fragment size of all species were the same size about 330bp, however, there were differences among species in their PCR-RFLP patterns. The two fragments produced with RsaI in all species were the same size about 138bp,190bp. The PCR product T.probulurus with DraI remained unrestricted. Restriction with DraI produced two fragments in the PCR product of T.axei and T.colubriformis about 110bp,215bp, however, the larger of the two fragments in T.vitrinus is smaller in size than in T.axei and T.colubriformis had a size about145bp,185bp.The two fragments produced with HinfI in T.colubriformis had a size about 90bp,238bp, By contrast other Trichostrongylus remained unrestricted.
    Conclusion
    Based of our results from genotyping studies using PCR-RFLP technique, it can be concluded that four species had been identified. This study provides a pattern to distinguish Trichostrongylus species in Isfahan region using the DraI, RsaI, HinfI restriction endonucleases.
  • Mojgan Sanjari *, Bagher Larijani, Reza Bradar-Jalili, Mohammad Reza Amini, Sayed Mohamamd Akrami Page 30
    Backgrounds &
    Purpose
    Ramadan fasting is a unique cycle in which man should avoid eating and drinking. In many conditions such as plasma LDL and IGF-1 concentration, effects of prolonged & Ramadan fasting are different. This study was conducted to determine the effect of Ramadan fasting on LDL & IGF-1 and their correlations.
    Material and Methods
    132 healthy adult volunteers (60 women, 72 men) took part in this quasi-experimental study. All participants fasted for at least 25 days in the lunar month of Ramadan.The amount of serum IGF-1 was measured by radioimmunoassay 1 week before and on the 14th and 28th days of Ramadan. Statistical analysis with ANOVA, the Student's paired t-test, and Pearson's regression analysis were all carried out in this respect.
    Results
    No significant change in the serum concentration of IGF-1 was found in men, women or the group during this study, but serum level of LDL was decreased significantly.
    Conclusions
    Ramadan fasting has no effect on plasma IGF-1, but it decreases plasma LDL significantly
  • Safar Ali Talari *, Mohsen Arbabi Page 34
    History and
    Objective
    Due to the important different prevalence of Gastrointestinal tract parasites in domestic animals and lack of information of Gastrointestinal parasites in ruminant in Kashan, the present study was condcted in 2002 to determined the prevalence of Gastrointestinal Trichostrogylus in sheep and goats in slaughterhouse of Kashan. Materials and Methodes: A descriptive study was carried out on the digestive tract of 158 sheep and goats from of different area of Kashan.
    Results
    The rate of infection in sheep and goats was 87.5% and 83.3%. The most small intestinal infection in sheep and goats was Nematodirus oiratianus 73.7% and 64%. In the abomasa parasite of sheep and goats was Marshallagia marshalli 80% and 83%. In the all cases females were more frequently infected than males.
    Conclusions
    Due to the relatively high prevalence of Trichostrogylus in domestic animals we suggest further studies to determine the causes this problem and find methodes to prevention those infected.
  • Abdolhossein Davoodabadi *, Esmaeil Abdourrahim Kashi, Sayed Ahmad Khalifeh Soltani, Mohammad Reza Rafiee, Mahboube Sistani, Naser Valaei Page 39
    History and
    Objective
    Human hydati d disease has been world widely spread and its frequency, clinical presentation, diagnostic methods, treatment and recurrence rate were reported variously. For determining the frequency, surgical results, and recurrence rate, this study was performed in Kashan area.
    Material And Methods
    A cross-sectional study on patients with hydatid disease was caried out. Age,sex,living side, clinical loboratory, imaging finding, anatomic location. and operation procedure, were all considered.At the end of the investigation for recurrency, chest X-rey pA Ultra sonography of abdomen and indirect hemagglotination test IHT was performed.
    Finding
    From 135cases (62.2%) were female,FM/M:1.6/1 the incidence pick was in (2-30). 58. % living in rural area 68% of cyst was in abdomen (liver) and 30% pulmonary, caught and then sputum was the most frequent symptom in pulmonary hydatid disease, abdominal pain and fever in liver hydatid disease was more frequent. Casoni test in 85.3% pre-operation was positive and indirect hemagglotination test IHT serology after 5years 90% was positive Diagnosis of liver cyst was confirmed by ultra sonography in 98% in lung with chest X ray and CT scan 88.9 and 100% respectively.The most common procedure in liver was cystectomy and omentoplasy, in lung was systectomy. We did not use any scolocidall agent and had 4 patients recurrence in liver 3% but no any patient had pulmonary Recurrent. indirect hemagglotination test IHT after 5 years operation in 88.4 was positive
    Conclusion
    It seams that after perfect surgery no scolocidal drug administration is necessary and indirect hemagglotination test IHT is an excellent sero diagnostic means
  • Akbar Ali Asgharzadeh *, Hossein Nikzad, Hamid Reza Malakoti Shad Page 44
    Objectives
    One of the main goals of establishment of radiology technology discipline is training students who can imagine high-quality radiographic perspective. For this reason students must study theoretical basis of imaging techniques at first, and then follow this principle in lab and finally apply them on patients. At present, in our country the second stage of this process (taking an image in lab) doesn’t take place because of some restrictions such as radiographic phantoms. This matter causes some problems. The Aim of this study was construction of teaching radiographic phantoms to train students to get radiographic image in lab. After lab training, they enter into radiology departments (real environment). Methods and material: Natural bone from anatomy department was provided and then adjusted with respect to its anatomical position in body and various radiographic positions. Simultaneously from each region a mold was prepared and bones set in correct anatomical and radiographic position into that and then it was filled with melted paraffin. After cooling the phantoms, they were taken took out and colored.
    Results
    Investigation and comparison of results showed that instructed phantoms have very similarity with patient radiographs with regard to physical parameters such as density and contrast.
    Conclusion
    This result showed that construction of radiographic teaching phantoms is possible in our country and according to their quality we can use them in training of students.
  • Hossein Madani *, Hasan Navipoor, Parviz Roozbayani Page 53
    Background
    Considering chronic nature of multiple sclerosis (MS), it is necessary to utilize appropriate methods in order to improve coping in MS patients. So, this study was conducted on patients with MS supported by the Iranian MS Society in 2001 for determining the effect of self - care program on their Applying coping mechanism.
    Materials and Methods
    In this semi - experimental study 34 patients with MS who were not in the acute phase of disease were selected. The data was collected via personal questionnaires, problem list, jalowice standard coping scale and self- report check lists. The validity of jalowice coping scale was approved in Iran and the Reability of questionaires was then approved using a pilot study on the first 10 samples revealing a high correlation coefficient (r=0.87). self - care program (self – care for muscular spasm, fatigue, constipation and amnesia and…) was educated, then self - care program was performed for one month period and the data was analyzed using paired t- test, wilcoxon, croscal - wallis and manwithney tests.
    Results
    Application of self - care program reduced applying affective - focused coping and reduced some symptoms such as muscular spasm, fatigue, constipation and amnesia in MS patients. The, mean valve of affective - focused coping reduced from 81/61 before performing the program to 64 after the program (p<0.05)
    Conclusion
    Self-care program can be an effective method for reducing applying affective - focused coping of MS patients.
  • Quality of Nutrition & Factors Related to It in 4/5-year old Babies of Kashan
    Masoume Abedzadeh *, Farzane Saberi, Zohre Sadat Page 59
    Background
    Considering the adverse effects and difficulties due to formula feeding or early commencement of supplemental diet and also different reports from their status, this study was conducted to investigate the nutritional status and related factors in 4/5 month-old infants referred to health care centers in kashan in 2002.
    Materials And Methods
    This cross - sectional study was performed on 350 mothers who had children aged 4/5 months. The sampling was done randomly in several phases. The information about kinds of diet, maternal age, maternal education, occupational status, infant sex, order of infant’s birth, the commencement time of first feeding, exclusive breast feeding period and the commencement time of supplemental diet were collected. Also the weight and height of infants were measured. Then the collected data was analyzed.
    Findings
    Non exclusive breast feeding was observed in 17.7% of infants and in 3.7% of them, supplemental diet had begun earlier than their 4-month age. Breast feeding period in 82.3% of infants was more than 4 months. There was a statistically significant correlation between kinds of diet and maternal age (P<0.002), occupational status (p<0.001) and the commencement time of first feeding (p<0.0005). Infant weight in exclusive breastfeeding group (N1= 288) was 7243 ±792.1 gr and in non exclusive breast feeding group (N2=62) was 6891 ±1059 gr (P<0.002). Their height was respectively 62.63± 2.9 cm and 62.25± 3.1 cm (P<0.1)
    Conclusion
    Early beginning of breast feeding in postpartum period, paying further attention to old mothers and employed mothers have an important role in exclusive breastfeeding development and prevention of infant mortality.