فهرست مطالب

پازند - پیاپی 3 (پاییز 1383)

فصلنامه پازند
پیاپی 3 (پاییز 1383)

  • 138 صفحه، بهای روی جلد: 9,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/10/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 3
    تاریخچه پیدایش اصطلاح زبانشناسی را پایان قرن هجدهم در زمان طبقه بندی علوم می دانند. اصطلاح زبانشناسی یا به عبارت دیگر شناخت زبان می تواند از یک سو به بررسی واژه ها و توصیف ساخت آن بپردازد یا جملات زبان را در هر مقطع مطالعه نماید یا از سویی دیگر به کاربرد زبان یعنی کنش های گفتاری بپردازد. البته مطالعه جدی درباره زبان به دوره پیدایش و تحول خط و احتمالا به نیمه نخست هزاره دوم پیش از میلاد نزد فینیقیان بازمی گردد. (صفوی، زبانشناسی و ادبیات)زبانشناسی به دلیل نفس زبان و اهمیتی که در ارتباطات دارد زمینه ساز بسیاری از حوزه های میان رشته ای شده است. و این امر موجب گردیده است تا پژوهشگران این علم برای شناخت زبان که در ابتدا از دستور زبان و پس از آن فقه اللغه آغاز گردیده است به سایر علوم نیز توجه نمایید.
    بر این اساس و با توجه به هدف فصلنامه پازند بررسی و پژوهش زبان از دیدگاه های مختلف در این شماره علاقمندان به علم زبان را به مطالعه مقاله های درج شده دعوت می نماییم. در ابتدا دید عرفانی در اشعار سهراب سپهری مورد بررسی قرار می گیرد. البته با بررسی نقدهای صاحب نظران درباره اشعار سپهری و نیز بررسی جهان بینی سپهری، پس از آن با مقاله کاربردشناسی به تحلیل معنی و بررسی کاربردشناسی فلسفی ویتگنشتاین می پردازیم. البته به گفته نگارنده، در پی خاستگاه کاربردشناسی در فلسفه زبان این مقاله به نگارش درآمده است. در مقاله های بعد به اهمیت خط و زبان در نوشته های مانی، مفهوم پیش نمونه در معنی شناسی، کاربرد دژواژه های زبان فارسی و سرانجام عصب شناسی زبان پرداخته خواهد شد.
    امید است این مقاله ها مورد توجه علاقمندان و پژوهشگران این علم قرار گیرد. پازند همواره از پیشنهاد و انتقادهای صاحب نظران علم زبان استقبال خواهد نمود.
  • عالیه زعفرانلو، آزیتا جعفری صفحه 5
    بررسی دید عرفانی و یا نگرش عارفانه در اشعار سهراب سپهری هدف نگارش این پژوهش است. به این منظور از یکسو خط سیر شعر سپهری و کیفیت آثار وی و نیز نقدهای صاحب نظران در رابطه با اشعار، دیدگاه ها و جهان بینی سپهری و از طرفی دیگر ضوابط عرفانی بودن اشعار با توجه به اصول و معیارهای عارفانه بررسی خواهند شد. پس از این بررسی می توان نتیجه گرفت که توانایی سپهری در شعر، قدرت شاعرانه او در توصیف طبیعت، عناصر و اشیاء پیرامون، غیرقابل انکار و باورنکردنی است. با توجه به بررسی اشعار وی از نخستین منظومه تا آخرین آن می توان دریافت که بینش عارفانه سپهری در شعرهای بعدی وی آشکارتر است. بکارگیری اصطلاحات آیین بودایی، تاثیرات دیوان شمس مولانا و همسویی با دید عارفانه حافظ در اشعار بررسی شده سهراب را به وضوح می توان دید و توجه به عرفان اسلامی و حس حقیقت جویی و خداپرستی در اشعار مورد نظر را می توان مشاهده کرد.
    کلیدواژگان: سبک شعر، دیدگاه عرفانی، سورئالیسم، رمانتی سیسم، جهان بینی عرفانی
  • معصومه مهرابی صفحه 33
    در میان زبانشناسان و متفکران معاصر افراد بسیاری هستند که کاربردشناسی را جزئی از دانش زبانشناسی نمی دانند زیرا عمدتا «بافت متکی» است و مطالعه بافت نیز گاهی به دلیل وسعت نظر ناممکن می نماید. اما حتی دیدگاه زایشی معاصر تمام تلاش خود را – که کوشش در پی یافتن نظریه ای درباره توانش زبانی است – زیرمجموعه ای از نظریه کنش می داند. این مقاله با این فرض نوشته شده است که کاربردشناسی به مثابه بخشی از دانش زبانشناسی شیوه نویی از تحلیل معنی می تواند به دست دهد. و در پی آن است که خاستگاه آن را در فلسفه زبان بیابد. ویتگنشتاین با رویکردی بدیع زمینه ظهور آن را فراهم کرد. این شیوه از آرای ویتگنشتاین ریشه گرفت و توسط نقشگرایان رشد کرد. در این نوشته سعی می شود تا روشن شود که چگونه نگرش فلسفی، نسبت به جهان و پدیده های ذهنی دیدگاه ما را نسبت به زمان تعیین می کند. کاربردشناسی هرگز نمی توانسته است در درون کمال گرایی و نامگرایی پدید آید زیرا آنها معتقدند که لفظ موجب اغوای ذهن است بلکه کاربردشناسی زاییده تفکر پراگماتیت و تجربه گرایانه است.
    کلیدواژگان: کاربرد شناسی، نظریه کنش، کمال گرایی، نامگرایی، تجربه گرایان
  • لیلا رضایی صفحه 41
    مانی پیامبر ایرانی نژاد که در سرزمین بابل ظهور کرد یکی از پیام آوران دینی دنیای کهن بوده است. آیین مانی را یکی از آموزه های گنوستیکی به شمار می آورند که به مدت چند قرن توانست توجه عده زیادی را در گوشه و کنار جهان به خود جلب کند. یکی از وجوه اهمیت آیین مانی این بوده است که بنیانگذار این دین از همان ابتدا به جنبه های تبلیغاتی آن اهمیت داده است و این هدف را در ذهن پرورانده که دینی جهانی پدید آورد تا وحدت بخش دنیای آن روز باشد. برای رسیدن به این هدف مانی هوشمندانه زبان سریانی دنیای آن روز را در نگارش آثار عمده خود – جز شاپورگان که به زبان پهلوی بود – بکار گرفت. اما مهمترین کار مانی ابداع الفبایی بود که از خطوط سریانی رایج در بین النهرین گرفته شده بود و مانی این خط ساده و خوانا را برای نگارش اندیشه های خود بکار گرفت. به این ترتیب به کمک این خط با تالیف کتب گوناگون و ترجمه این کتب، مانی توانست قلمرو آیینه خود را در بسیاری از سرزمین های دنیای آن روز گسترش دهد و دینی نسبتا جهانی پدید آورد.
    کلیدواژگان: آیین مانی، زبان سریانی، فارسی میانه، شاپورگان، خط مانی
  • مهتاب مرادیان صفحه 51
    با توجه به اهمیت مفهوم پیش نمونه در مباحث زبانشناختی، در این مقاله سعی شده است تا گزارشی از آرای اندیشمندان و زبانشناسانی که به این مفهوم پرداخته اند، ارائه شود. در این میان رویکردهای متفاوتی درباره این مفهوم بیان می شود و در نهایت به طرح مسئله پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: پیش نمونه، مقوله سازی، رویکرد نقشی، تشابه خانوادگی، فرایند شناختی
  • نوید نادری صفحه 67
    در این مقاله سعی بر آن است تا چگونگی کاربرد دژواژه ها در مفهوم استعاری در زبان فارسی بررسی شود. برای دست یازیدن به این مهم ابتدا به آنچه در میان محققان به مثابه تعریفی برای استعاره و طبقه بندی انواع آن ذکر شده، اشاره می شود تا معلوم شود مسیر نگرش به استعاره در میان ایرانیان و مسلمانان از یک سو و غربیان از سوی دیگر چگونه بوده است. سپس کوشش خواهد شد به اختصار به فرایند شکل گیری استعاره اشاره و در نهایت کاربرد استعاری دژواژه ها در زبان فارسی بررسی شود.برای تدقیق بررسی در نوشته حاضر با نوعی تقلیل گرایی خاص صرفا به دشنام واژه ها پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: دژواژه، استعاره، دشنام واژه، نظریه مجاز، نظریه بیان، نظریه ادبی
  • چارلز ساندرز پیرس
    معصومه مهرابی ترجمه: معصومه مهرابی صفحه 87
    «فراست زبان آنجا نمایان می شود که اصرار می ورزد جهان بدان وابسته است.» چارلز ساندرز پیرس (18391914) نزد عموم پایه گذار مکتب پراگماتیسم]عمل گرایی[در فلسفه محسوب می شود و به همراه سوسور پایه گذار نشانه شناسی نوین و همچنین یکی از بانیان منطق ریاضی و نمادین است. همچنین او در سراسر زندگیش عمیقا مجذوب تحقیقات زبانشناسی بود و در هنگام سفر به مناطق دورافتاده برای انجام تحقیقات ریاضی، زبان های آن مناطق را می آموخت. اولین اثر چاپی او تحقیقی بود درباره تلفظ های عهد شکسپیر.
  • چکیده فارسی مقاله های انگلیسی:
  • زندگان و زنده شدگان
    مرجان بختیاری کیش صفحه 92
    از قرن هجدهم به بعد ساختن افسانه های ترسناک مشغولیت گروه خاصی از نویسندگان بوده است. بعضی از هیولاهای وحشتناک آنان، تاریخ ادبیات انگلیسی را جاویدان ساخته اند، یکی از بهترین این افسانه ها «دراکولا» است. تصور این افسانه ها بی درنگ سئوال هایی را در ذهن بوجود می آورد: به چه دلیل هیولایی باید جاویدان باقی بماند؟ قدرت این هیولا کجا قرار دارد؟ به غیر از ترس قدیمی از تاریکی چرا از قصرها می ترسیم؟ و سرانجام چگونه ترس موجب وحشت می شود؟
  • مقاله های انگلیسی:
  • عصمت علی اکبری یزدی صفحه 3
    هدف تحقیق فعلی بررسی نقش عصب شناسی زبان در تحقیقاتی است که در زمینه زبانشناسی کاربردی انجام گرفته است. برای یافتن تعامل بین این دو رشته ذکر شده به بررسی جایگاه زبان در مغز، رشد مغز و تاثیر آن بر آموزش و یادگیری و تفاوت های موجود در ساختار و عملکرد مغز افراد مختلف خواهیم پرداخت. در پایان، تئوری های زبانشناسی کاربردی از منظر عصب شناسی بررسی خواهند شد و در آنجا هفت سئوال بحث برانگیز در زمینه عصب شناسی زبان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
|
  • Aliye Zafranlu Kambozia, Azita Gafary Page 5
    Looking for the mystic viewpoint or the mystic approach in the poems of Sohrab Sepehri is the aim of this paper. For achieving such purpose on the one hand the conscious stream of his thoughts and poems and the qualification and conventions governing on mystic poems noting the criteria of mysticism, on the other hand, will be investigated. Thus we can conclude that Sepehri’s power in inspring poems, his poetic ability in the description of the nature and the sorrounding objects and elements is unbelievable and undeniable. Nothing the investigation into his poems - from the first to the last one – one can find out that his mystic approach is more apparent in his later poems. We can clearly abserve the application of terms used in Budhism, Molari’s shams collection in a parallel way with Hafez’s mystic approach. We can see also the attention to the Islamic mysticism and the theological feeling of him.
  • Masaume Mehrabi Page 33
    Between the contemporary linguists and thinkers there are so many who do not account pragmatics as a component of linguistic science and theory. It is because pragmatics is mainly concerned with context (context – based) and we know that the study of the context seems sometimes impossible – because of its being infinite. But even the contemporary generative school of linguistics which pursuits a theory of competence considers such a theory as a sub-branch of performance theory. This paper has been written with this presupposition that pragmatics if considered as a part of lingistics provides a new way of meaning analysis. This paper will express the origin of such a need in philosophy of language. Wittgenstein provided the prerequisites of such a knowledge by his new approaches to language. Pragmatics as it is today has its roots in wittgenstein’s ideas and it was developed by functionalists. In the present paper it will be tried to show how the philosophical approaches to the world affairs and mental entities determines one’s approach to language. Pragmatics could never be emerged from the idealism and nominclaturism because the idealist believed that words – and language ingeneral – can cause the thought to be misled. Pragmaticism can be just the descent of empiricism and pragmatism.
  • Leyla Rezai Page 41
    Mani the messenger of an Iranian race who appeared in the land of Babel has been of the devine messengers of the ancient world. His religion is considered as one of the gnostic doctrines which could attract many peoples’ attention around the world. One of the aspects of his doctrine prominance and importance has been this point that the founder of such a doctrine has paid attention to the distributive aspect of it and developed such a goal in his mind so to establish a global religion in order for unifying the old world of that time. For achieving such a purpose Mani cleverly has used Soryani Language of the time for writing his major works except for Shapur-gan which was in Pahlavi language. The most important of all Mani’s accomplishments was the invention of an alphabetic system taken from Soryanian languages common in Mesopotamia and Mani applied such a simple and legible writing system for the purpose of writing his own ideas. Thus by means of this writing system and by writing many books and their translation Mani could develop the domain of his own religion in many parts of the world so to create a fairly global one.
  • Mahtab Moradian Page 51
    Noting the importance of the concept ‘prototype’ in linguistic subjects, in this paper it had been tried to represent a survey of some linguists and men of thoughts’ ideas – those who have done researches on it. Meanwhile different approaches to this concept are cited and finally the problem will be posed.
  • Navid Nadery Page 67
    In the present article it will be tried to investigate into the process of how the taboo-words are applied in a metaphoric sense in Persian language. In order to achieve such a goal at first it will be refered to what has been mentioned as the definition of metaphor and its basic function as the determination of the way of approaches to metaphor by Iranian and mustern thinkers on the one hand and western one on the other. Then it will be tried to the process of formation of metaphor will be briefly refered at and finally metaphoric application of taboo-words be investigated. To be precise we will look for just taboo-words and nothing else.
  • The Living and The UN-Dead A Study of Dracula
    Marjan Bakhtiari Kish Page 92
    From eighteenth century onwards it has been the occupation of certain group of authors to make Horror a Myth. Some of their terrifying monsters have survived the history of English literature; to name the finest of them (without being condemned of monstrosity) would be Dracula.This supposition shall immediately bring about a series of questions like the following: Why should a Monster survive at all? Where lies the power of the monster? Why are we afraid of Castles besides our ancient fear of the dark? And at last how does Fear do the Frightening?
  • Esmat Aliakbar Yazdi Page 3
    The purpose of the present study is to investigate the role of neuro-biolinguistics in researches done on applied linguistics. In order to find the interaction of the two mentioned disciplines, the place of language in the brain, the development of the brain and its impact on teaching and learning, and differences in brain structure and functioning across different people are dealt with. Finally, a neurobiological perspective on theories of applied linguistics is brought forth where seven controversial questions in applied linguistics related to neuro-biolinguistics are investigated.