فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 36، تابستان 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 36، تابستان 1384)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/07/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عظیم اکبر زاده، شیرین جمشیدی، علی فرهنگی، بهزاد لامع راد، سلمان بهره مند صفحه 6
    زمینه و اهداف
    انتظار می رود که پیوند سلول های جزایر لانگرهانس باعث نجات افراد مبتلا به دیابت در جهان گردد. عمل پیوند سلول های جزایر لانگرهانس (TPIC) در افراد مبتلا به دیابت مستلزم شناخت تکنیک ها و روش های خاصی است. در این مطالعه، جهت انجام پیوند سلول های جزایر لانگرهانس موش صحرایی، روش استاندارد شده ای برای تخلیص سلول های جزایر لانگرهانس ترتیب داده شد.
    روش بررسی
    در این روش در اثر عمل کلاژناز بر روی قطعات بافت پانکراس، دستجات سلولی یا جزایر لانگرهانس جدا شدند و با عمل آنزیماتیک به کمک DNase و Trypsin سلول های جزایر به فرم تک تک درآمدند و در نهایت بوسیله فلوسایتومتری سنجش شدند.
    یافته ها
    فلوسایتومتری این سلول ها نشان داد که در سوسپانسیون سلولی بدست آمده، 91 درصد سلول بتا وجود دارد. طی این عمل هضم، اکثر ذرات اگزوکرین کوچک حذف گردید.
    نتیجه گیری
    پیوند سلول های اندوکرین خالص شده با مجموعه ای از سلول های بتای خالص همراه یا بدون سلول های غیر اندوکرین انجام می شود. این انبوه خالص شده عاری از سلول های صدمه دیده و سلول های غیر اندوکرینی می باشد.
    کلیدواژگان: فلوسایتومتری، تلخیص، جداسازی، سلولهای جزایر لانگرهانس
  • جواد ملک زاده صفحه 14
    زمینه و اهداف
    اندازه گیری گازهای خون شریانی، بیشترین آزمایش انجام شده در بخش مراقبت های ویژه می باشد. محلول هپارین سدیم که بطور گسترده بعنوان ضد انعقاد در آنالیز گازهای خون مصرف می شود، در زمانی که حجم نمونه های خون در نمونه گیری متفاوت است غلظت های متفاوتی از هپارین در نمونه خون ایجاد می نماید که این تغییرات در غلظت، موجب تغییر نتایج آزمایش می شود. و این مساله ای است که از نظر تئوری نسبت به اهمیت زیاد بالینی، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر غلظت هپارین بر نتیجه گازهای خون انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی روی 30 نمونه شریانی بین 3 گروه آزمون با نسبت های حجم هپارین به نمونه خون 7.5 درصد، 15 درصد، و 30 درصد)هپارینه شده با 1 سی سی5000= واحد(و یک گروه شاهد)مجموعا 120 نمونه(با نسبت حجم هپارین به نمونه خون 7.5 درصد)هپارینه شده با 1 سی سی1000= واحد(انجام شد.
    یافته ها
    تغییرات ایجاد شده در پارامترهای ABG تا غلظت 750 واحد در هر سی سی خون 15) درصد= حجم خون/ حجم هپارین(معنی دار نبود ولی این تغییرات در غلظت 1500 واحد در هر سی سی خون 30) درصد= حجم خون/ حجم هپارین(در اکثر پارامترهای اندازه گیری شده بسیار معنی دار گردید.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود که در نمونه گیری گازهای خون شریانی برای کاهش خطا مقدار خون کشیده شده داخل سرنگ بیش از 10 برابر میزان هپارین باقیمانده در سرنگ پس از هپارینه کردن باشد. به عبارت دیگر، اگر غلظت هپارین در حدود 375-75 واحد در هر سی سی خون باشد، هپارین موجود در نمونه بر نتایج گازهای خون تاثیر گذار نخواهد بود.
    کلیدواژگان: غلظت، هپارین، گازهای خون شریانی
  • ابراهیم شیرزاده، رحیم گل محمدی، رضا خاشعی صفحه 20
    زمینه و اهداف
    سرخجه یک ویروس از خانواده توگا ویریده است که ابتلا به آن در دوران کودکی خفیف است اما ابتلا به آن در دوران بارداری باعث ناهنجاری های متعدد جنینی مثل کاتاراکت مادرزادی می شود. ایمنی ضد سرخجه در خانم های در شرف ازدواج حائز اهمیت است و در برخی از کشورها ایمن سازی دخترانی که فاقد تیتر آنتی بادی ضد سرخجه می باشند، قبل از بارداری توصیه می شود. هدف از این مطالعه تعیین ایمنی ضد سرخجه در دختران در شرف ازدواج در شهرستان سبزوار می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که 186 خانم در شرف ازدواج در شهرستان سبزوار از نظر تیتر سرولوژی ضد سرخجه IgM و IgG با روش ELISA و استفاده از کیت Novum Diagnostica مورد بررسی قرار گرفته و یافته ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از نظر عیار آنتی بادی IgG، 172 نفر 92.5) درصد(مثبت ولی 14 نفر 7.5) درصد(منفی بودند و جز گروه خطر می باشند. 152 نفر 81.7) درصد(از افراد با سابقه ابتلا به سرخجه، IgG مثبت داشتند در حالی که 11 نفر 5.9) درصد(دارای معیار منفی بودند.
    نتیجه گیری
    بین میانگین سن افراد و تیتر IgG ارتباط معنی داری وجود نداشت ولی بین ابتلا و عدم ابتلا به سرخجه و عیار آنتی بادی IgG ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.0019). بدین معنی که 81.7 درصد از افراد با IgG مثبت سابقه ابتلا به سرخجه را داشته اند و 5.9 درصد از افرادی که سابقه ابتلا را داشتند، تیتر IgG آنها منفی بود. برای پیشگیری از سندرم سرخجه مادرزادی، افراد حساس قبل از بارداری باید واکسینه شوند.
    کلیدواژگان: سرخجه، تیتر آنتی بادی ضد سرخجه، ELISA، IgM، IgG
  • زهرا عباس پور، نیره اعظم حاجی خانی، پوراندخت افشاری صفحه 26
    زمینه و اهداف
    امروزه به دلیل افزایش امید به زندگی، هر زنی حداقل 3/1 طول زندگی خود را در دوران یائسگی به سر می برد. یائسگی با عوارض زودرس و دیررس متعددی همراه می باشد که منجر به مختل شدن کیفیت زندگی زنان می شود. لذا با در نظر گرفتن افزایش دوره سالمندی بخصوص در کشور ما، پیشگیری و درمان عوارض یائسگی با استفاده از عوامل درمانی طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویتاگنوس بر برخی از عوارض زودرس یائسگی، شاخص کاپرمن و میزان عوارض جانبی آن در دو گروه ویتاگنوس و پلاسبو می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور بر روی تعداد 100 نفر از دبیران یائسه مدارس دخترانه شهر ساری انجام شد که 45-60 سال سن داشته، واجد شرایط شرکت در مطالعه بوده و مایل به درمان گر گرفتگی و سایر عوارض زودرس یائسگی بودند. روش نمونه گیری غیرتصادفی بوده و افراد در دو گروه مساوی شاهد و تجربی تقسیم شدند و به مدت 2 سیکل پشت سر هم 40 قطره ویتاگنوس یا دارونما یکبار در روز دریافت کردند. اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه ویژگی های فردی و پرسشنامه ثبت علائم شاخص کاپرمن در دو مرحله قبل از درمان و 8 مرحله بعد از درمان جمع آوری شد. در انتهای مطالعه 25 نفر در گروه تجربی و 16 نفر در گروه شاهد در بررسی آماری شرکت کردند و بقیه به علت تلخی دارو و مسائل دیگر از مطالعه خارج شدند.
    یافته ها
    نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که شدت گر گرفتگی بین دو گروه در هفته دوم پس از درمان اختلاف آماری معنی داری دارد (p=0.015). در مورد تعداد گر گرفتگی نیز بین دو گروه در هفته دوم بعد از درمان با استفاده از آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنی داری به دست آمد (p=0.015). در مورد طول مدت گر گرفتگی بین دو گروه در هفته دوم بعد از درمان با استفاده از آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (p=0.004). در مورد شاخص کاپرمن نیز بین دو گروه در هفته سوم بعد از درمان با استفاده از آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (p=0.001). همچنین نتایج نشان داد که میزان بهبودی کامل از نظر گر گرفتگی بعد از هفته هشتم در گروه دارو 80 درصد و در گروه دارونما 12.5 درصد بود. از نظر عارضه جانبی بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری دیده شد (p=0.012).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، می توان نتیجه گیری کرد که ویتاگنوس مدت و شدت گر گرفتگی و سایر عوارض گر گرفتگی را کاهش می دهد ولی عوارضی مانند تهوع و نفخ را نیز به دنبال دارد. لذا با توجه به کم اهمیت بودن این عوارض، می توان این دارو را برای درمان عوارض زودرس یائسگی در کسانی به کار برد که قادر به هورمون درمانی نیستند.
    کلیدواژگان: یائسگی، عوارض زودرس، ویتاگنوس
  • سعید نقیبی صفحه 31
    زمینه و اهداف
    تشخیص یرقان انسدادی در هر بیمار ضرورت بررسی سریع بیمار را از نظر علل و بررسی برنامه درمانی متعاقب آن مطرح می نماید. یکی از روش های تشخیصی مفید در این مورد تکنیک تصویربرداری است که رایج ترین آن سونوگرافی و سپس CT اسکن است. علیرغم مزایای بسیار زیاد سونوگرافی به دلیل محدودیت های تشخیصی آن استفاده از توموگرافی کامپیوتری مرسوم و مطرح شده است. این مطالعه به بررسی ارزش تشخیصی CT اسکن در عمل یرقان انسدادی می پردازد.
    روش بررسی
    23 بیمار مبتلا به یرقان انسدادی توسط CT اسکن از نظر علل انسداد مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج آن با نتایج جراحی بیوپسی بیماران مقایسه و حساسیت آن محاسبه شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه 52.2 درصد بیماران مرد و 48.8 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران 58.1± 19.4 سال می باشد. شایع ترین علل تشخیص داده شده در گزارش CT اسکن شامل: متاستاز کبدی، توده پانکراس، سنگ کلدوک، کیست هیداتیک، کلانژیوکارسینوم، سنگ کیسه صفرا، سیروز، تنگی در انتهای کلدوک می باشد: حساسیت CT اسکن کل بیماران مورد مطالعه 63.6 درصد بود و در تشخیص سنگ کلدوک 66.7 درصد، توده پانکراس 71.4 درصد و متاستاز کبدی 100 درصد بود.
    نتیجه گیری
    CT اسکن جهت تشخیص سطح انسداد روش مفید و با حساسیت بالاست. همچنین دقت تشخیصی بالایی برای دیدن ساختار کبد دارد و چنانچه با تزریق ماده حاجب صورت گیرد، در افتراق و تشخیص ساختمان های عروقی و مجاری صفراوی کمک ارزنده ای خواهد نمود.
    کلیدواژگان: یرقان انسدادی، حساسیت، CT اسکن، ارزش تشخیصی
  • کبری میرزاخانی صفحه 36
    زمینه و اهداف
    سرطان رحم یکی از شایع ترین سرطان های جهان است که امروزه از پاپ اسمیر برای تشخیص اولیه آن استفاده می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ترتیب نمونه گیری از آندوسرویکس و اگزوسرویکس بر نتایج پاپ اسمیر زنان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی امام رضا (ع) در مشهد انجام گردیده است.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی، تعداد 211 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و از کل نمونه ها دوبار به فاصله یک ماه، نمونه گیری به دو روش ابتدا آندوسرویکس و سپس اگزوسرویکس (گروه شاهد) و ابتدا اگزوسرویکس و سپس آندوسرویکس (گروه مورد) نمونه گیری بعمل آمده است. تعداد اسمیرهای غیر قابل تفسیر و یا با محدودیت در تفسیر به علت وجود خون، خراب شدن نمونه در اثر خشک شدن در هوا و وجود سلول های آندوسرویکس در دو روش آزمایش مقایسه شدند. از آزمون آماری مجذور کای و مقایسه نسبت ها برای تعیین اختلاف معنی دار بین کیفیت و کفایت نمونه های پاپ اسمیر در دو روش تهیه پاپ اسمیر استفاده شد.
    یافته ها
    97.2 درصد از نمونه های تهیه شده به روش نمونه گیری ابتدا اگزوسرویکس و سپس آندوسرویکس و 96.7 درصد از نمونه های تهیه شده به روش نمونه گیری ابتدا آندوسرویکس و سپس اگزوسرویکس حاوی سلول های آندوسرویکس بودند که با انجام آزمون آماری مقایسه نسبت ها، از نظر وجود سلول های آندوسرویکس در دو روش نمونه گیری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نمونه های با محدودیت در تفسیر به علت وجود خون در نمونه گیری ابتدا آندوسرویکس و سپس اگزوسرویکس بیشتر بود (0.00003). نمونه های غیر قابل تفسیر و یا با محدودیت در تفسیر به علت خراب شدن نمونه ها در اثر خشک شدن آن در هوا مشاهده نشد و از این نظر در دو گروه، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نمونه های تهیه شده به روش نمونه گیری ابتدا اگزوسرویکس و سپس آندوسرویکس کیفیت مطلوب تری دارند چرا که در این روش نمونه های با محدودیت در تفسیر به علت خون، کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: پاپ اسمیر، ترتیب نمونه گیری، آندوسرویکس، اگزو سرویکس، پاپ اسمیر
  • هادی سالاری، کوکب بصیری مقدم صفحه 42
    زمینه و اهداف
    تیپ شخصیتی یک عامل مهم در تعیین رفتار و وضعیت سلامت روانی دانشجویان می باشد و نستوهی بعنوان یک ویژگی شخصیتی بر روی مقاومت افراد در برابر استرس موثر می باشد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین سه تیپ شخصیت آیزنک (درونگرایی، روان پریش خویی و رنجور خویی) با نستوهی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گناباد انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیلی- مقطعی دو متغیره تک گروهه با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی، تعداد 376 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی گناباد در پاییز 1382 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه نستوهی اهواز و پرسشنامه تیپ شخصیت آیزنک مشتمل به سه تیپ شخصیت (درونگرایی، روان رنجور خویی و روان پریشی خویی) می باشد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که توزیع فراوانی سه تیپ شخصیت آیزنک در سه سطح نستوهی (ضعیف، متوسط و قوی) تفاوت آماری معنی داری دارد. همچنین آنالیز واریانس یکطرفه تفاوت آماری معنی داری بین تیپ های شخصیت با نستوهی نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ارتباط بین تیپ شخصیت و نستوهی می توان با تدوین یک برنامه آموزشی، نستوهی را به سطح مطلوب ارتقا داد و بدین ترتیب با افزایش سطح نستوهی میزان تنش افراد در موقعیت های مختلف را بطور موثری کاهش داد.
    کلیدواژگان: تیپ شخصیت، درونگرایی، روان پریش خویی، روان رنجور خویی، نستوهی
  • ناهید جهانی شوراب، کبری میرزاخانی، مجید حسن زاده صفحه 48
    زمینه و اهداف
    سزارین یکی از اعمال جراحی شایع در زنان است. از این رو، انتخاب تکنیک بیهوشی کم خطر، مطلوب و مقرون به صرفه برای مادر و نوزاد حائز اهمیت است. با توجه به این که حدود 100 درصد سزارین ها در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد و ترس از عوارض جانبی بیحسی نخاعی، دلیل این انتخاب می باشد، لذا در این مطالعه عوارض جانبی این دو تکنیک بیهوشی مورد مقایسه واقع شده است.
    روش بررسی
    در این تحقیق، 37 زن حامله 18-30 ساله گراوید 1-2 با حاملگی تک قلو و بدون بیماری که تحت عمل سزارین نخاعی واقع شده بودند، با 52 زن با سزارین تحت بیهوشی عمومی مورد مقایسه قرار گرفتند که همگی مشخصات واحد تحقیق را دارا بوده و از نظر عوارض جانبی تا 24 ساعت بعد از سزارین مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین آپگار دقیقه اول نوزاد در سزارین اسپاینال 8.8± 0.3 و در سزارین با بیهوشی عمومی 8.3 ±0.7 بود که تفاوت بین آنها از نظر آماری معنی دار بود. میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در دو گروه از نظر آماری معنی دار بود. رضایت کامل در گروه اسپاینال 64.9 و در گروه بیهوشی عمومی 5.8 درصد بود.
    نتیجه گیری
    رضایت بالای بیماران، همکاری بیمار در کنترل مطلوب رحم و پیشگیری از آتونی، همکاری مناسب در امر شیردهی، بروز کم سردرد در 2.7 درصد موارد و هزینه کمتر، از مزایای بیحسی نخاعی است. به دلیل مزایای قابل توجه این روش، به کارگیری آن در موارد سزارین توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی، بیحسی نخاعی، سزارین، تربت حیدریه
  • علی اصغر دادگر، محمود محمدزاده شبستری صفحه 55
    زمینه و اهداف
    با توجه به اهمیت بیماری های کرونر و حوادث عروق مغزی که همزمان یا به فاصله کوتاهی از یکدیگر اتفاق می افتند و همچنین با توجه به این که در این زمینه گزارشات کافی در دسترس نمی باشد، بر آن شدیم که شیوع حوادث عروقی مغز را در بیمارانی که مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد شدند، تعیین نماییم.
    روش بررسی
    برای ارزیابی شیوع حوادث عروقی مغز (CVA) در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد (AMI) این مطالعه توصیفی مقطعی آینده نگر با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. تمام اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی 1000 بیماری که با تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد در بخش قلب بیمارستان امام رضا (ع) و قائم (عج) بستری شده بودند، از طریق پر کردن فرم های پرسشنامه در بالین بیماران بدست آمد و سپس به تحلیل داده ها پرداخته و شیوع حوادث عروقی مغز را در این بیماران تعیین نمودیم.
    یافته ها
    شیوع CVA در این مطالعه 2.2 درصد بود که از این تعداد 73 درصد از نوع ایسکمیک و 27 درصد هموراژیک ودند. 82 درصد بیماران مرد و 18 درصد زن بودند و CVA نوع هموراژیک در خانم ها شایع تر بود. شایع ترین سن ابتلا به AMI و CVA بین 61-70 سالگی بوده و شایع ترین زمان وقوع حادثه عروقی مغز در بیماران مورد مطالعه بین ساعت 4-11 صبح 63.3) درصد(تعیین گردید که انفارکتوس حاد نیز در همین زمان شایع تر بود 44.4) درصد(. همچنین فاصله زمانی بین این دو واقعه 4-6 روز بود. داشتن فشار خون بالا در بیماران سیگاری بزرگ ترین ریسک فاکتور جهت CVA بود ولی ارتباطی بین آریتمی و CVA وجود نداشت. CVA در 18 درصد موارد منجر به مرگ شد و 82 درصد بیماران با علائمی از CVA مرخص شدند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که مثل بقیه مطالعات انجام شده جهانی CVA می تواند یکی از عوارض انفارکتوس حاد میوکارد باشد. شیوع بالای فشار خون در بیماران مورد مطالعه تاکید مجددی بر اهمیت کنترل فشار خون در پیشگیری از حوادث عروقی مغز و تاثیر بنیادی آن در مسائل اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس حاد میوکارد، حوادث عروقی مغز، فاکتورهای خطر، اتیولوژی
|
  • Sh Jamshidi, A. Farhangi, B. Lamerad, A. Akbarzadeh*, S. Bahremand Page 6
    Background and
    Purpose
    It is thought that transplantation of islet cells would cure diabetic patients in world. Islet cells transplantation in people suffering from diabetes is of technical interest. A standardized procedure was developed for the preparation of rat islet cell grafts for purification of islet cells.
    Materials And Methods
    In this process, after collagens digestion of pancreases, islets were isolated and dissociated, then with enzymatic procedure by DNase and trypsin, the islet cells changed in to single cells and these cells were assayed by flow cytometery.
    Results
    Flow cytometery of these cells indicated that there were 91% of beta cells in cell suspension. Most of the exocrine particles were lost during digestion.
    Conclusion
    Purified endocrine islet cell grafts were prepared by pure beta-cells, with or without endocrine non-beta cells. The purified aggregates were devoid of non-endocrine cells and damaged cells.
    Keywords: FLOW CYTOMETRY, PURIFICATION, ISOLATION, ISLET CELLS
  • J. Malekzadeh* Page 14
    Background and
    Purpose
    Arterial blood gases measurement are the most frequently performed blood test in ICU. Sodium Heparin, which is vastly used as an anticoagulant in analyzing blood gases, Causes different densities of heparin in blood samples which in turn changes the test results when samples are of various volumes. Therefore, this study was conducted to determine the effect of heparin density on the arterial blood gases. Methods and Materials: This experimental study was doue on 30 arterial blood samples with three groups of 7.5%, 15% and 30% volume of heparin to blood sample (heparinized with 1cc=5000 u) and a control group (120 samples) heparinized with 1cc=1000 u.
    Results
    No significant change was found in the changes by ABG parameters to the density of 75 ou per- 1cc of blood but it was significant in the density of 1500 unit per 1cc of blood in most measured parameters.
    Conclusion
    According to the findings, it is suggested that, in order to reduce the error, in sampling the arterial blood gases the amount of the blood drawn into syringes after heparinizing must be more than 10 times the amount of residual heparin in syringes. In other words, if heparin amounts to 75-375u in 1cc of blood, the density of heparin will not affect the results of arterial blood gases.
    Keywords: BLOOD SAMPLING, HEPARIN, ARTERIAL BLOOD GASES
  • R. Golmohammadi, E. Shirzadeh, R. Khasheei Page 20
    Background and
    Purpose
    Rubella is a member of togaviridate viruses, with minor morbidity in children. Rubella infection during pregnancy causes various malformations including congenital cataract. Immunity against it is, therefore, important in girls before marriage and it is recommended in girls without antirubella antibody in some countries. This study is intended to determine the anti-rubella immunity in premarriage girls in Sabzevar, Iran. Methods and Materials: This descriptive-analytical study was conducted on 186 pre-marriage girls in Sabzevar, Iran to determine serological anti-rubella (IgG and IgM)using ELlSA. NOVUM DIAGNOSTICA Kit was used for tests and SPSS for data analysis.
    Results
    172 girls (92.5%) were positive and 14 girls (7.5%) negative, Le. high risk group.152 girls (81.7%) already infected with rubella were now positive and 11 girls (5.9%) negative.
    Conclusion
    Subject's age and IgG antibody did not show any significant relationships while a significant relationship was found between exposure to rubella and IgG (p
    Keywords: RUBELLA, ANTI, RUBELLAANTIBODY, IgG, IGM, ELISA
  • Na Hajikhani, Z. Abbaspour*, P. Afshari Page 26
    Background and
    Purpose
    Nowadays due to increase in women's life expectancy, women at least live one third of their lives after menopause. Menopause is usually accompanied with some early and late symptoms, which lead to decline the quality of daily activity of women. So concerning the increase in elderly rate in the world especially in our country (Iran), prevention and treatment of these symptoms by natural therapeutic agents are obviously important. This study has been designed to examine the vitex effects on early menopause symptoms, kupperman's index and the rate of side effects in vitex group and placebo group. Methods and materials: This study is a blind clinical trial conducted on 100 menopausal teachers aged 45-60 years old, who were working in girl's school in Sari, Iran. This sample population had the required characteristics for participating in this study and they were volunteer for treatment if they had hot flushes and others menopause symptoms. Sampling method was based on study objective, so we divided the sampling population into two equal, (control and case) groups. The two groups were given 40 drops of vitex or placebo per day for 2 cycles continuously. Required data were collected by interview, individual characteristics questionnaire and Kupperman's index in two phases before the treatment and eight phases after the treatment. Finally there was 25 persons in case group and 16 persons in control group for statistical analysis and the others were excluded from study because of bad taste of drug and other problems.
    Results
    The intensity 6f hot flushes among the two groups after 2 weeks of treatment, based on Manwittny test, had a significant statistical difference (p=0.015). The frequency of hot flushes per day in these groups after 2 weeks of treatment, based on T test with independent sample, were of significant statistical difference (p=0.015). Regarding Kupperman's index in these two groups after 3 weeks of treatment by means of T test with independent sample analysis, It indicated that there is a significant statistical difference (p=0.001). Also the results showed that complete recovery rate from hot flushes after eight weeks in drug group was %80 and in placebo group %12.5 and there was significant statistical variation in two groups concerning the side effects of drug (p=0.012).
    Conclusion
    Vitex can reduce the intensity and frequency of hot flushes per day and regarding Kupperman's index. Vitex may reduce some other early symptoms of menopause, but there are some unimportant side effects like nausea and flatulence. So vitex could be used as a natural therapeutic agent for treatment of early menopause symptoms in subjects who cant tolerate hormone therapy.
    Keywords: MENOPAUSE, EARLY SYMPTOMS, VITEX AGNUS CASTUS
  • S. Naghibi* Page 31
    Background and
    Purpose
    The diagnosis of obstructive jaundice entails the rapid examination of the patient for the causes and following a treatment protocol. Imaging is one of the most useful diagnostic methods, ultrasonography and CT scan being the most common. Despite the advantages of ultra sonography, CT scanning has been popularized due to diagnostic limitations of the latter. Therefore, this study investigates the diagnostic value of CT scanning. Methods and Materials: 23 patients with obstructive jaundice under went CT scan, the results of which were compared with postoperative biopsies and its sensitivity was calculated.
    Results
    52.2% of the patients were mule and the rest female; their auerage age was 58:t19.4years. The most common causes reported in CT scan were Liver metastasis, pancreatic mass, Choledocal stone hydatic cyst, cholangiocarcinoma, gall bladder stone, Cirrhosis and stricture in distal choledoc. The CT sensitivity of all patients was 63.6%.lt was 66.7% for Choledocal stone, 71.4% for pancreatic mass and 100% for liver metastasis.
    Conclusion
    CT scan is an effective method of high sensitivity for diagnosing the level of obstruction in jaundice. Also, it is of high diagnostic accuracy for viewing the liver structure and if performed with IV contrast, it will be of valuable help in distinguishing between vascular structures from bile ducts.
    Keywords: OBSTRUCTIVE JAUNDICE, SENSITIVITY, CT SCAN, DIAGNOSTIC VALUE
  • K. Mirzakhani* Page 36
    Background and
    Purpose
    Cervical Cancer is one of the most Common cancers in the world and is primarily diagnosed by pap smear. This study was conducted to determined the effect of endocervix-exocervix order in sampling on pap smear results in women referring to Imamreza Clinic in Mashad, Iran. Methods and Materials: In this clinical trial, 211 women were conveniently sampled for the study; within a month, their samples of endocervix-exocervix (control) and exocervix-endocervix (case) were obtained. Uninterpretable or limited interpretations of pap smear due to blood, spoiled samples due to dry air or endocervix cells were compared. Chi-square and ratio Comparison were used to determind the significant differences of the quality and efficiency of samples in two methods.
    Results
    97.2% of the exocervix-endocervix samples and 96.7% of the opposite-order samples contained endocervix cells, which rendered no significant difference between the two methods (p=0.2). Obscured pap smear results due to blood were found more in endocervix-exocervix samples (p=0.0003). No significant difference was found to exist between the two groups as there were no obscured or limited interpretations due to dry air.
    Conclusion
    Samples of the exocervix-endocervix order were of better quality
    Keywords: PAP SMEAR, SAMPLING ORDERING, ENDOCERVIX, EXOCERVIX, RESULTS OF PAP SMEAR
  • K. Basiri Moghadam, H. Salari* Page 42
    Background and
    Purpose
    Personality types are a major factor in deter miring the behavior and mental health of university students and hardiness, as a personal characteristic, affects the resistance of people against stress. This study is conducted on the students of Gonabad Islamic Azad University to find the relationship between three personality types (introversion, neuroticism and psychoticism) and hardiness. Methods and Materials: In this cross-sectional, analytic, bivariate and single-group study, 376 university students were randomly sampled out of the students at Gonabad Islamic Azad University in the fall of 2003. Relevant data were collected by demographic data forms, Ahwas Hardiness questionnaire and Eyserk personality inventory. (including introversion, neuroticism and psychoticism).
    Results
    Findings revealed that the distribution of these three personality types is of significant difference. Also, one-way ANOVA results indicated a significant difference between hardiness and three personality types.
    Conclusion
    Regarding the relationship between the three personality types and hardiness, a well-planned educational program can enhance "hardiness" to a desirable level so that inter personal tension is effectively reduced in various circumstances.
    Keywords: PERSONALITY TYPE, INTROVERSION, Neuroticism, PSYCHOTICISMM, HARDINESS, student
  • K. Mirzakhani, N. Jahani Shoorab*, M. Hasan Zadeh Page 48
    Background and
    Purpose
    Cesarean Section (CS) is a Common obstetric procedure and hence, a lowrisk, appropriate and cost-effective anesthetic method is of importance for both mother and neonate. As almost all cesarean sections in the two hospitals of Torbate Heidarryyeh are performed under general anesthesia due to concern about the complications of Spinal anesthesia, the side effects of the two methods are studied in this research. Methods and Materials: 37 pregnant gravid 1-2 women of 18-30 years old with signal-fetus pregnancy and no other complication who experienced Spinal cesarean section were compared with.52 women who experienced cesarean section under general anesthesia. The side effects of each method were recorded for 24 hours after the surgery.
    Results
    Mean first-minute Apgar in Spinal Cesarean and ceosarean section by general anesthesia were 8.8±0.3 and 8.3±0.7 respectively which means a statistically significant difference. Mean systolic and diastolic blood pressures were significant. Perfect satisfaction in the Spinal subjects was 64.9% and, in the other group was 5.8%.
    Conclusion
    High satisfaction rate, the subject's cooperation in controlling the uterus and prevention of atony, good cooperation in lactation, low headache recurrence in 2.7% of the cases, and low cost are the advantages of the spinal anesthesia and therefore it is recommended for cesarean section Candidates.
    Keywords: ANESTHESIA, SPINAL ANESTHESIA, CESAREAN SECTION, TORBATE HEIDARYYEH
  • M. Mohammadzadeh Shabestari, Aa Dadgar* Page 55
    Background and
    Purpose
    Due to the significance of cerebrovascular accidents (CVA) and coronary arterial diseases (CAD) which occur contemporary in a short period and due to lack of reports in this regard, this study was planned to determine the prevalence of CVA in patients suffering from Acute Myocardial Infraction (AMI). Methods and Materials: This prospective, cross-sectional descriptive study was conducted with convenient sampling. All clinical and Para clinical information of 1000 patients with AMI hospitalized in Imamreza and Ghaem Hospitals of Mashad, Iran, were collected at their bedside using questionnaires.
    Results
    The prevalence of CVA was 2.2% where 73% were ischemic and 27% were hemorrhagic. 82% were male and the rest female; hemorrhagic CVA was most prevalent in women. They were most commonly found between 61 and 70 years of age. CVA occurred mostly between 4 and 11 Oclock in the morning, when AMI was also of high prevalence. Also Hypertension in Smokers was the greatest risk factor for CVA but no relationship was found to exist between arythmia and CVA. CVA led to death in 18% of the cases and 82% were discharged with residual morbidity.
    Conclusion
    The results indicated that, like global studies, CV A can be considered as one of the complications of AMI. High prevalence of hypertension is certainly a re-emphasis on controlling the blood pressure for the prevention of CVA and its fundamental influence on health and socioeconomic issues of the community.
    Keywords: AMI, CVA, RISK FACTORS, ETIOLOGY