فهرست مطالب

پیک نور (علوم انسانی) - سال چهارم شماره 1 (بهار 1385)

فصلنامه پیک نور (علوم انسانی)
سال چهارم شماره 1 (بهار 1385)

  • 135 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/04/24
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مقاله
  • رساله منطقی - فلسفی ویتگنشتاین و نئوپوزیتیویسم حلقه وین
    محمدحسین لطفی صفحه 3
    رساله منطقی - فلسفی تراکتاتوس که محصول دوره نخست فلسفه ویتگنشتاین است، کتابی موجز درباره ماهیت زبان، ماهیت اندیشه و واقعیت است. اندیشه اصلی ویتگنشتاین در تراکتاتوس این است که زبان تصویری منطقی از جهان ارائه می کند. زبان یک ماهیت مشترک دارد و وظیفه آن تنها تصویر واقع است و نمی تواند به فراسوی واقعیت برسد. به نظر ویتگنشتاین چیزهایی هستند که در قالب زبان نمی گنجد. این امور ناگفتنی، نشان دادنی اند و به حوزه امور راز ورزانه تعلق دارند. نئوپوزیتیویسم حلقه وین تصور می گردد که ویتگنشتاین وجود داشتن این امور را نفی می کند...
    کلیدواژگان: نظریه تصویری، زبان، منطق، مابعدالطبیعه، اخلاق، اتمیسم منطقی، معناداری، اصل تحقیق پذیری، حلقه وین، راسل، وینگنشتاین، آیر، کارناپ
  • واژه شناسی امور عامه و بررسی سیر تاریخی کاربرد آن در فلسفه اسلامی
    جمیله فاطمی صفحه 15
    امور عامه بخش عمده ای از مسائل فلسفه اسلامی را به خود اختصاص داده است و مدخل ورود به مباحث الهیات بمعنی الاخص، محسوب می گردد. موضوع این نوشتار ترمینولوژی امور عامه و بررسی تحلیلی کاربرد آن در تاریخ فلسفه اسلامی است. موضوعات زیر در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است: 1- وجه تسمیه امور عامه و نحوه کاربرد آن در تاریخ فلسفه اسلامی 2- نخستین کسی که واژه امور عامه را به کار برد 3- نخستین کسی که مباحث فلسفه را به امور عامه و امور خاصه تقسیم کرد...
    کلیدواژگان: امور عامه، الهیات بمعنی الاخص، الهیات بمعنی الاعم، علم کلی، علم الهی، وجود، عوارض ذاتی وجود، تعلیم، مقولات، واجب
  • نیایش پیامبرانه در قرآن
    مهین شریفی صفحه 29
    بخش وسیعی از نیایشهایی که در قرآن آمده دعاهای انبیاست. پیامبران غالبا حین انجام رسالت و در راستای دعوت خود، برای رفع موانع و مشکلات دعا می کرده اند. هر پیامبر، به مقتضای شرایط زمان و جامعه خویش، خدا را خوانده و با او سخن گفته است. نیایش پیامبرانه در قرآن الگویی از گفتگوی انسانهای برگزیده با خداست، گفتگوهایی که حاوی نکات ارزنده و آموزنده است.
    کلیدواژگان: نیایش، گفتگوی پیامبران، درخواست، اعتراف، اعتراض، استجابت
  • رابطه حقوق و عرفان اسلامی
    عبدالکریم شاحیدر صفحه 39
    ترسیم هندسه معنویت از راه تعمیق روابط حقوق و عرفان، نمودی نگارین و شفاف خواهد یافت، که حاصلش شکوفایی و رشد انسان با معنا بر شاخسار حیات مومنانه و عارفانه است. بی تردید رسیدن به قله قاف معنا و ادراک فروغ گیتی بر بام هستی، تنها از راه تحکیم پیوند میمون و مبارک حقوق و عرفان و بل وحدت آن دو میسر است. عبور از پوسته حقوق، ما را به مغز عرفان خواهد رساند. شیرینی های عرفان، آمیخته با ترشی های حقوق است و برای رسیدن به آن شیرینی باید از این ترشی ها عبور کرد...
    کلیدواژگان: حقوق اسلامی، عرفان اسلامی، اشراق، بصیرت حقوقدان، زندگی قضایی، اخلاق عارفان، آرامش خلاق
  • بررسی مفهومی علم سکولار و علم دینی
    محمد غفوری صفحه 49
    علم، به معنای وسیع کلمه، مجموعه ای است منظم از دانسته ها معارف بشری پیرامون واقعیتهای طبیعی که به دو روش تحصیل می شود. یا از طریق تجربه، تحقیق و مشاهده حقایق طبیعت و یا از راه مطالعه متون و مدارک، شناخت طبیعت، هدف غایی کسب علم است. علم هیچ گاه تعارضی با دین ندارد، چون از سنخ وجود و امری الهی است. باطن دین، نوعی حکمیت است و انسان با حکمت الهی مرتبط است. دیدگاه علمی و الهی در نزد حکمای مشرق زمین به هم آمیخته بود و علم هیچ گاه دنیوی و سکولار تلقی نمی شد...
    کلیدواژگان: علم، تجربه، دین، سکولار، تحول پذیری علم، قرآن، سنت، اصالت عقل (اومانیسم)، جهان بینی اسلامی
  • حق مظهر عدالت
    عباس نظیفی صفحه 67
    موضوع تشخیص حق از دیرباز، اهمیت بسزایی داشته است. جوامع مختلف، به فراخور اعتقادات خود، مبنا و منشا خاص برای آن قائل شده اند. از این رو، عدالت را در جوامع استوار و، به پیروی از عقل و شرع، قواعد حقوقی را برای استقرار نظم و عدل تنظیم نموده اند. با شناخت حق و تمیز آن از حکم، تمیز انواع حق و، در نتیجه شناخت دارایی اشخاص امکان پذیر می گردد. در بین انواع حق مالکیت، که عدم شناخت دقیق آن ریشه بسیاری از اختلافات بین افراد بوده، به دو صورت اصلی و تبعی مورد مداقه قرار می گیرد. در این نوشتار به بحث و بررسی آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: حقوق اسلامی، تشخیص حق، عقل، شرع، قواعد حقوقی، حکم، حق مالکیت، عدالت، حق عینی، حق دینی، حق معنوی
  • آراء عرفانی و تفسیری روزبهان شیرازی (بقلی)
    سید محمد میردامادی صفحه 79
    یکی از عرفا و متصوفان بزرگ قرن ششم و هفتم که در شیراز زندگی کرده و همان جا وفات نموده است ابومحمد روزبهان بقلی است. وی از شخصیتهای برجسته ایرانی است که در زمان حیات خود و یکی دو سده پس از وفاتش شهرت و اعتبار فراگیر داشته تدریجا در غبار گمنامی فرو رفته و جز در حلقه های خواص ناشناخته یا کمتر شناخته مانده است. وی به دلیل حرفه خود یا خانواده اش بقلی و به سبب زادگاهش فسوی و با توجه به نژاد دیلمی خوانده شده است. کنیه اش ابومحمد و صاحب القاب متعددی است...
    کلیدواژگان: روزبهان شیرازی (بقلی)، تفسیر، تاویل، عرفان اسلامی، تصوف، ظاهر و باطن، عشق، مقامات، احوال، شطح
  • منابع حقوق دیپلماتیک در اسلام
    سید محمد موسوی صفحه 90
    نظامهای حقوقی از منابعی سرچشمه می گیرند که استناد به آن منابع، قوانین حقوقی را شکل می دهد. همه شاخه های حقوق، کم و بیش، از منابع مشابه تدوین یافته اند و تنها از لحاظ درجه اهمیت تفاوت دارند. در حقوق دیپلماتیک عرفی، حقوق بین الملل عمومی و رسوم اهمیت درجه یک دارند و پس از آن عهدنامه ها، قوانین داخلی، رویه های قضایی و عقاید علمای حقوق قرار دارند. حقوقدانان مسلمان با وجود اختلاف درباره منابع حقوق اسلام، به طور عام و منابع حقوق دیپلماتیک در اسلام، به طور خاص کتاب و سنت و اجماع و عقل یا قیاس را از مهمترین و مشهورترین منابع حقوق اسلامی می دانند...
    کلیدواژگان: تعهدات بین المللی، مصونیت سیاسی، قوانین اساسی، مصوبات، منابع حقوقی، معاهده، حقوق دیپلماتیک اسلامی
  • صدرا و میزان تکیه بر عقل
    مرضیه اخلاقی صفحه 100
    حقیقت انسان همان نفس ناطقه اوست که جوهری است مجرد و بسیط. صدرالمتالهین در واقع عقل را همان نفس ناطقه می داند و یا بهتر بگوییم نفس ناطقه ای که به مرتبه عقل و معقول بالفعل رسیده همان عقل است. صدرا، با نگرشی مبتنی بر هستی شناسی عرفانی که همه موجودات عالم را از تجلیات و ظهورات حق تعالی می داند، بر این عقیده است که اشرف انواری که خداوند در ذات انسان به ودیعه نهاده است نور عقل می باشد که مدرک حقایق است اما شرط به فعلیت رسدن و استکمال یافتن آن، سلوک در راه حق و گردن نهادن به شریعت الهی، با ایمان و عمل صالح است...
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، ملاصدرا، عقل در فلسفه اسلامی
  • مردم سالاری دینی در نهج البلاغه
    ابوالقاسم عارف نژاد صفحه 107
    در فرهنگ سیاسی علی (ع) اگرچه اکثریت مترادف حقانیت نیست، در عین حال، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و حکومت اسلامی را بر این رکن استوار کرده است. حاکم واجب الاطاعه حاکمی است که مورد پذیرش اکثریت قرار دگرفته باشد، ولو اینکه بهترین فرد نباشد و زمانی که اکثریت فرد اصلح را حمایت نکنند، فرد اصلح نیز شرعا مکلف به تلاش برای کسب قدرت و زعامت امام نمی باشد. امام علی (ع) برای حفظ مصالح جامعه نوپای اسلامی و جلوگیر از تفرقه و چند دستگی راضی به بیعت با سه خلیفه قبل از خود شد...
    کلیدواژگان: تاریخ اسلام، خلفای راشدین، نهج البلاغه، امامت، بیعت، حکومت اسلامی، مشروعیت، مردم سالاری دینی
  • مراجع و تازه های علمی
  • پیشنهاد تصویب یک ماده قانونی در نظام حقوقی ایران
    علی اکبر قانع صفحه 116
  • گزارش
  • معرفی آثار اعضای دانشگاه پیام نور (فلسفه و معارف اسلامی)
    صفحه 119