فهرست مطالب

مهندسی مکانیک - پیاپی 43 (آبان 1384)

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 43 (آبان 1384)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/10
  • تعداد عناوین: 18
|
  • مازیار جوانی صفحه 8
  • مقاله ها
  • محمد مهدی غفاری، ایران محمدپور، محمدعلی میرزایی صفحه 10
    استان هرمزگان دارای سطح زیرکشت حدود نوزده هزار هکتارلیموترش (Lime) می باشد. لیمو خشک یا لیمو عمانی یکی از محصولاتی است که ازلیمو در این منطقه تهیه می شود. برای تهیه لیموخشک لیموهای برداشت شده را روی زمین خاکی بصورت یک لایه پهن می کنند. مدت زمان لازم برای خشک شدن حدود 45 روز می باشد. گردوخاک وآلودگی قارچی از عوامل کاهش کیفیت لیموهای خشک می باشند. در این تحقیق عملکرد خشک کن خورشیدی به منظور کاهش سطح مورد نیازو مدت زمان خشک کردن لیمو و همچنین بالابردن کیفیت لیمو خشک بررسی شد. از دو روش خشک کردن برای لیمو استفاده شد که عبارتند از 1- استفاده از خشک کن خورشیدی که دارای یک جمع کننده است. کلکتور با جذب انرژی تابشی خورشید، هوای محیط را گرم و رطوبت نسبی آن را کاهش می دهد سپس هوای گرم وارد محفظه خشک کن گردیده و اطراف سینی ها جریان می یابد و رطوبت را از محصول جذب می کند. هوای مرطوب از کانال بالای محفظه خارج می شود. سیستم جریان هوا به روش جابجایی طبیعی انجام می شود. سطح خشک کن یک متر مربع است. هرطبقه خشک کن ظرفیت 18-17 کیلوگرم لیمو دارد. سطح کلکتور 1×2 متر از جنس آهن با رنگ سیاه می باشد. شیب کلکتور با توجه به فصل تابستان 45درجه می باشد.2- خشک کردن روی زمین (تیمارشاهد).نتایج نشان داد که خشک کن خورشیدی زمان خشک شدن را نسبت به روش سنتی به کمتر از نصف کاهش داد. همچنین لیموهای خشک شده در خشک کن از نظر حفظ شکل ظاهری لیمو یا چروکیده نشدن و بهداشتی بودن محصول نسبت به روش سنتی برتری داشته اند.
  • فرهاد طالبی، علیرضا آلبویه، محمود متین صفحه 16
    تمام وسایل نقلیه ای که در معابر عمومی و شهرها کار می کنند باید مجهز به صداخفه کنهای موثر و مفیدی باشند. صداخفه کنهای سیستم اگزوز بایستی علاوه بر تقلیل صوت مناسب در طیف فرکانسی وسیع کمترین میزان افت عملکرد موتور را داشته باشند. در این مقاله ضمن بررسی انواع صداخفه کنها و تشریح نحوه حذف نویز توسط آنها به بررسی فاکتورهای موثر در انتخاب یک صداخفه کن می پردازیم.
  • پیام رحمانی، پیمان کنعانی، سامان میرهادی صفحه 27
    با توجه به اینکه استفاده از سوختهای فسیلی در تامین انرژی گرمایی فرآیندهای صنعتی عموما از راندمان حرارتی بالایی برخوردار نمی باشد، بنظر می رسد که گرایش به سمت بهینه سازی استفاده از این انرژی در صنایعی که برای تولید انرژی مورد نیاز خود به سوختهای فسیلی احتیاج دارند، راهی مناسب در کاهش هزینه تامین انرژی و در نتیجه هزینه محصولات صنعتی می باشد. به همین منظور استفاده از لوله های گرمایی برای انتقال حرارت از یک منبع گرم به یک منبع سرد روشی مناسب در صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد بود.
    در مقاله لوله های گرمایی 1و 2 که در مجلات شماره 40و 41 مهندسی مکانیک به چاپ رسیده اند، لوله های گرمایی تعریف شده، عملکرد، اجزای اصلی و برخی موارد کاربرد آنها ارائه شدند. در این مقاله به طراحی لوله های گرمایی از دیدگاه دینامیکی پرداخته خواهد شد.
  • جهان تقی زاده صفحه 32
    جابجاکننده ها و سیستمهای انبار و تخلیه نظیر کامیونهای صنعتی، چرخهای دستی، لیفت تراکها و مسیرهای فعالیت آنها بیش از 40% فضای کارخانه رااشغال می نماید. علاوه بر اینها، نیاز به ابزارها و ماشین های گران قیمت، نگهداری دقیق در محیطهای کاری و جلوگیری از صدمه پذیری نیز بعنوان معضل روش های سنتی، نظر هر مهندسی را به خود جلب خواهد نمود. روشی که در این مقاله ارائه خواهد شد تمامی مسائل فوق را حل نموده و مزایایی را جایگزین آنها خواهد نمود. در این مقاله ابتدا پارامترهای ضروری مکانیزه نمودن کارخانجات و سپس از این میان جابجایی بعنوان مهمترین معیار اتوماسیون صنایع انتخاب خواهد شد. بعد روش AS/RS بعنوان آخرین یافته علمی در زمینه انبار، تخلیه و جابجایی مواد تعریف خواهد شد سپس نیازمندی سیستمهای انبار و تخلیه مکانیزه یا AS/RS بیان خواهد شد و نهایتا آخرین کاربرد روش فوق و مزایای آن ارائه خواهد گردید.
  • مهندس پویا هرندی، محمدرضا آشوری صفحه 38
    جسم صلب1، به همراه تکیه گاه های خود که در سازه های مکانیکی وجود دارند، بخشی از یک سیستم دینامیکی می باشد. اندازه گیری دقیق خواص اینرسی2، شامل جرم، موقعیت مرکز جرم، ممانهای اینرسی وممانهای حاصلضرب اینرسی از اهمیت ویژه ای در تحلیلهای دینامیکی، بالانسینگ، طراحی مکانیزمها، بهینه سازی3 و... برخوردار می باشد. بطور کلی این مشخصه ها به همراه ماتریس های سختی4 و میرایی سیستم5، مبنای تحلیلهای مختلف و مدلسازی سیستم های مکانیکی می باشد و از پارامترهای ضروری جهت درک حرکات جسم صلب می باشند. در این مقاله، با استفاده از دو روش و الگوریتم خاص با استفاده از توابع پاسخ فرکانسی6، که از نتایج تست مودال7 بدست آمده، به تعیین خصوصیات اینرسی یک قاب می پردازیم. در هر دو روش توابع پاسخ فرکانسی در سه جهت در 6 نقطه از قاب بوسیله تست ضربه8 محاسبه شده اند. در روش اول ماتریس تبدیل9 در محورهای هندسی با مبداء دلخواه جهت تبدیل حرکات انتقالی و پیچشی مرکز جرم به حرکات صرفا انتقالی اندازه گیری شده در نقاط اندازه گیری بکار رفته است. بدین ترتیب معادلات حرکات جسم صلب را براساس حرکات انتقالی اندازه گیری شده در نقاط اندازه گیری بر روی معادلات حرکت جسم صلب حول مرکز جرم منطبق کرده ایم. با استفاده از توابع پاسخ فرکانسی، که مدها و شکل مدهای10 جسم صلب را مشخص می سازند و با فرض معلوم بودن جرم، خصوصیات اینرسی قاب را تعیین کرده ایم. در روش دوم ماتریس تبدیل نشان داده شده است که با فرض حرکت صلب سازه رابطه ای بین درجات آزادی مطلوب (انتقالی، پیچشی) و درجات آزادی انتقالی اندازه گیری شده با شتاب سنج تک محوره نمایش می دهد و با توجه به تعامد بردار شکل مدها بر ماتریس های سیستم به خواص اینرسی قاب رسیده ایم. در نهایت این نتایج با مقادیر نرم افزاری (solid work value) مقایسه شده است. هر دو روش نتایج خوب و دقیق به دست داده که با توجه به ساده بودن روش ها براحتی قابل کاربرد می باشند.
  • بهزاد طولمی نژاد صفحه 46
  • ونداد تعلیمی، شهریار بزرگمهری صفحه 50
    در این مقاله ضمن معرفی استانداردهای آلایندگی نیروگاه های زباله سوز شامل استاندارد اروپایی شماره EC/76/2000 و همچنین استاندارد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا(EPA) به بررسی و مقایسه این دو استاندارد با توجه به مشخصات نیروگاه مناسب برای شهر تهران پرداخته شده است. مقادیر مجاز تولید و انتشار آلاینده ها شامل دیوکسین ها (Dioxins)، NOx، مونواکسیدکربن، گازهای اسیدی و فلزات، و همچنین ملزومات عملکرد واحدهای زباله سوز به منظور تولید برق و یا تولید همزمان برق و حرارت از دو دیدگاه اروپایی و آمریکایی قابل بحث است. از این رو در این مقاله سعی شده است که استانداردهای مذکور با هم مقایسه شده و بر همین اساس استاندارد مناسب برای طراحی نیروگاه زباله سوز در ایران برگزیده و معرفی شود.
  • جواد باقر صاد، مهدی اسحاقیان صفحه 62
  • سید مجتبی خاتمی صفحه 66
    در این مقاله به بررسی فرایند Electro Chemical Deburring (ECD) پرداخته شده و میزان براده برداری و تلراسنها و صافی سطوح و تجهیزات و ابزارهای این روش با روشElectro Chemical Machining (ECM) مقایسه شده است و انتها برخی از کاربردهای روش ECD نیز ذکر گردیده است.
  • امین پور صفر، مهدی ثابت صفحه 68
    در این مقاله سعی شده به معرفی فرایند برش با آب پرداخته شود و از ارائه جزئیات پرهیز شود چون مقاله بیشتر جنبه عمومی دارد. برش با آب امروزه به عنوان یکی از روش های جدید ماشینکاری است که در صنایع کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.
  • امیرحسین حیدری صفحه 75
    تاثیرات زیست محیطی ناشی از آلودگی خودروها و لزوم تحقق قوانین سختگیرانه وضع شده از طرف مراجع ذیربط در رابطه با کاهش سطح آلاینده های منتشر شده از موتورهای احتراقی، یکی از مهم ترین انگیزه های خودروسازان و محققان مراکز دانشگاهی برای یافتن جایگزینی مناسب برای سوخت های فعلی مورد استفاده در وسایل نقلیه می باشد. تکنیک دوگانه سوز روشی است برای کاهش سهم گازوییل در احتراق موتورهای دیزلی. در این مقاله پس از معرفی موتورهای دوگانه سوز (دیزل- گاز) به بررسی نقش گونه های موجود در احتراق گاز طبیعی در پریود تاخیر در اشتعال این گونه موتورها پرداخته می شود. کوتاه تر شدن مدت زمان پریود تاخیر در اشتعال به معنای میسر شدن کاهش سهم سوخت مایع آتش زا3 (گازوییل) در فرایند احتراق موتورهای دوگانه سوز می باشد.
  • ترجمه
  • اسفندیار کوهی صفحه 79
    مطالعه وضعیت انتقال سیال از حالت آرام به مغشوش در کانالهائی با سطح مقطع مواج می تواند به محققان، طراحان و سازندگان مبدلهای حرارتی ورقه ای با سطح مقطع مواج کمک بسزائی در جهت بهبود عملکرد هیدرولیکی و حرارتی این واحدها بنماید. مناسب ترین روش های مطالعه انتقال جریان درکانالها وارد کردن یک پراب در مسیر جریان به مظور اندازه گیری دما، فشار و یا سرعت سیال است. نصب پراب علاوه براینکه ممکن است باعث آشفتگی جریان گردد، در برخی موارد با توجه به ابعاد کوچک آن از لحاظ فیزیکی امکان نصب برای انجام مطالعات و تحقیقات وجود ندارد. از اینرو در این مقاله تکنیک غیر مزاحم اندازه گیری صدور صوت شرح داده شده است و نتایج انتقال سیال در دو نمونه کانال با مقطع مواج ارائه شده است. تطبیق خوبی از مقایسه نتایج با نتایج تجربی مشابه که در اندازه گیری انتقال حرارت و افت فشار در این نوع کانالها بدست آمده مشاهده می شود.می توان گفت که: روش اندازه گیری صدور صوت تکنیکی است بدون دخالت مستقیم که می تواند در محدوده های تحقیقاتی متفاوتی که در آنها از آشفتگی جریان می بایست اجتناب نمود بکار رود.
  • معرفی نرم افزار
  • سیداحسان حسینی صفحه 86
    در Compufoil3D مقولاتی قرار داده شده که این برنامه را برای کسانی که برای خودشان بال می سازند یا می خواهند با ایرفویلها سروکاری داشته باشند، ابزاری مناسب می سازد. ضمنا می توان از این برنامه برای ساختن پره، توربینهای بادی، قایق و ایرفویل انتهای ماشینهای مسابقه استفاده کرد. در این گزارش سعی می کنیم مقدمه ای از بخشهای مختلف برنامه مذکور را پوشش دهیم و ببینیم چطور می توان ساعتها در کار صرفه جویی کرد.
  • ابتکارات صنعتی
  • ابراهیم سیدی صفحه 89
  • گزارش فنی