فهرست مطالب

مطالعات ایرانی - پیاپی 9 (بهار 1385)

مجله مطالعات ایرانی
پیاپی 9 (بهار 1385)

  • 296 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/05
  • تعداد عناوین: 17
|
  • قربانعلی ابراهیمی صفحه 1
    سرزمین ایران به دلیل برخورداری از جغرافیایی متنوع و گونه گون، موجب پیدایش فرهنگ های متنوع با خاستگاه های ناشناخته شده است. فرهنگ های بزرگی همچون ایلام که خاستگاه و حتی محل اصلی نشو و نمای آن ها در تاریکی و ابهام فرو رفته است.
    تا حدود صد سال پیش شناخت ما از ایلام محدود به نام آن تمدن از طریق چند کتیبه بود و سپس، با حفاری های شوش و سایر مناطق ایلامی، این شناخت و آشنایی بیشتر شد. تا اینکه در سال1972 کاوش های سامنر (sumner، 1972) در تل ملیان در بیضای فارس، بیشتر دانسته های دانشمندان درباره ی ایلام را دگرگون کرد و به زبانی دیگر، بخش هایی از پژوهش های ایلامی شناسی در سایه ی دستاوردهای او و همراهانش کم رنگ و ناکارآمد گردید. شاید بیشترین سود حفاری های سامنر متوجه انشان یا انزان مندرج در کتیبه های سارگن و گودآ و سپس، کورش بزرگ شد که تا سال 1972 مکان آن بختیاری و خوزستان تصور می شد، اما این بار، با کتیبه های یافته شده توسط سامنر و قرائت آن توسط راینر (Reiner، 1973)، روستای ملیان در بیضای فارس بیشترین نقش تاریخی را در تاریخ ایلام ایفا خواهد کرد و به قلب انشان باستانی بدل خواهد شد. این جستار می کوشد، با مراجعه به منابع و مراجع جدید به قطعی کردن این مساله برای پژوهشگران بپردازد.
    کلیدواژگان: ایران، ایلام، انشان، انزان، فارس، بیضا، ملیان
  • جواد برومند سعید صفحه 21
    بسیاری از واژه های زبان فارسی ناشناخته مانده، ریشه و معنی درست آنها روشن نیست. در این مقاله سعی ما بر آن است تا تعدادی از واژه های زبان فارسی را ریشه یابی کنیم.
    کلیدواژگان: تلخ، طلخک، دلقک، طنز، نیش، نیشتر، استر، تر، ترمنشت، ترفنده، ترفند، تردامن
  • حسن ذوالفقاری صفحه 53
    این کتاب شناسی شامل معرفی 350 کتاب و 105 مقاله می گردد. از میان کتاب ها برخی کاملا حاوی ضرب المثل هستند، و برخی دیگر درباره ی فرهنگ مردم است که بخشی از آن به ضبط ضرب المثل های منطقه ای اختصاص یافته است. کتاب ها، براساس نام کتاب و مقالات، براساس نام نویسنده تنظیم شده است. تعداد امثال کتاب های این مجموعه بالغ بر 000/120 مثل غیرتکراری است.
    این حجم قابل توجه گویای غنای فرهنگ شفاهی و میراث فرهنگی و گنجینه ی ارزشمند امثال ایرانی است و چنانچه با پژوهشی میدانی امثال فارسی در ایران جمع آوری شود، حجم آن دو چندان، بلکه بیشتر می شود.
    کلیدواژگان: ضرب المثل، کتاب شناسی
  • ذوالفقار رهنمای خرمی صفحه 79
    پیوند دیرینه ی دو ملت بزرگ، از تبار آریاییان هند و ایران، آن چنان آشکار و عینی و تار و پودش به هم تنیده است که در نگاهی به فرآیند دگرگونی های تاریخی، سیاسی، فرهنگی می توان گفت انگلیسی ها ابتدا هند را از ایران گرفتند، سپس خودشان توانستند در ایران حضور یابند.
    برای رهیافت ما به هسته ی اصلی سخن در این نوشتار، ابتدا گذر کوتاهی است در بحث اسطوره شناسی و ورود به خواب و رویاهای فردی و جمعی جامعه، زیرا هر خواب و رویایی، اسطوره ی فردی است، ولی اسطوره، خواب جمعی جامعه است.
    منابع و مدارک اسطوره های هند، در بخش دیگری از مقاله مورد توجه خواننده ی این گفتار قرار خواهد گرفت.
    پیوند اسطوره ای نژاد آریا با خدایان سرزمین هند نشان می دهد که نژاد آریا، تنها وارث زمین خواهد بود، زیرا ایندرا، خدای خدایان، گفته است: من زمین را به آریه بخشیدم، این موضوع در بخش دیگری از مقاله آمده است.
    ایندرا، ثری تئون و سپس اژی دهاک (= ضحاک)، یا وریتره، در بخش عمده ی این مقاله واکاوی شده اند، زیرا پس از واکاوی آن ها، زمینه ی سنجش فریدون و ایندرا می توانست فراهم گردد.
    از سه مقوله ی حضور در تمدن بشری و اژدهاکشی یا دریافت لقب «ورتر غنه» و سنجش وسیله ی اژدهاکشی آن دو، به دلیل کوتاه نویسی و کوتاه گویی، دو مقوله ی اول بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
    طبیعی است که تنها بهره گیری از «وداها» و «شاهنامه» و دریافت شاهدهای مناسب می توانست نویسنده را برای پی جویی بحث یاری کند.
    از بهره های دیگر این مقاله برای نویسنده، دست یابی به اطلاعاتی است که ابلیس، دیو و اژی دهاک را در سه حوزه ی معنایی جدا قرار می دهد. این موضوع می تواند بهانه ی تهیه ی مقاله پژوهشی دیگری باشد برای نگارنده و یا دیگران.
    از اینکه در برابر خوبی های خوبانی چون ایندرا و ثری تئون، وریتره و اژی دهاک دو جزء بیگانه اند، می توان نتیجه گرفت که هستی بر خیر محض است، شر و بدی در جوهر هستی نیست و صورت عرضی هستی هستند، پس بر ماست که دنیای انسان ها را بر اساس خیر محض بسازیم.
    کلیدواژگان: اسطوره، هند، ایران، ثری تئونه، ایندرا، اژی دهاک
  • سید علی محمد سجادی صفحه 103
    تاریخ آیینه ی روزگاران است و آنان که با کلک سحرانگیز خود غبار فراموشی از چهره ی آن زدوده اند، آیینه دارانی هستند که دیرینه عروس گذشته را فرا راه آیندگان نهاده اند تا ببینند و گذار عمر را به تماشا بنشینند و بدانند که بر آنان همان خواهد رفت که بر دیگران، فاعتبروا یا اولی الابصار.
    افضل الدین کرمانی از آن رادمردانی است که با سوهان اندیشه و صیقل احساس، زنگار تحریف و انحراف را از چهره ی غبار آلود کرمان به یک سو زده تا ایران و جهان بداند که این خطه ی نجیب و مظلوم، اما سرافراز را چها بر سر رفته است. در این مقاله خواننده با اندکی از بسیار آنچه کرمانیان دیده اند و گاه به جان خریده و گاه با نثار خون خود از آن روی برگردانیده اند، آشنا می شود.
    کلیدواژگان: تاریخ، کرمان، افضل کرمانی
  • محمود طاووسی، جواد نیستانی صفحه 113
    مقاله ی حاضر به قصد معرفی گزارشی از معماری ارگ بم و اخبار کرمان و بلوچستان در عهد مظفری و پژوهشی درباره ی آن نوشته شده که پیشتر در سال 1317 ق در روزنامه ی حبل المتین، چاپ کلکته، انتشار یافته است. گزارش معماری ارگ بم گویای اوضاع سیاسی اجتماعی و اقتصادی ناحیه ی کرمان و بلوچستان است و از نظر مطالعه ی باستان شناسی، معماری و تاریخ سیاسی و مسایل سرحدی مناطق یاد شده، اهمیت به سزایی دارد. نگاه نقادانه ای که نگارنده ی ناشناخته ی، «مکتوب اربعه ی بم» دارد، حاکی از آگاهی کامل و دقیق وی از اوضاع آن نواحی و نیز دربردارنده ی راه حل هایی برای بهبود وضعیت نامطلوب آن مناطق است.
    کلیدواژگان: بم، ارگ بم، کرمان، بلوچستان، قاجار، دوره مظفری
  • مهیار علوی مقدم صفحه 133
    دور ماندن ادبیات از اندیشه های علمی و نظری معاصر و بی اعتنایی به مباحث مربوط به تئوری ادبیات، آسیب های جدی به عرصه ی ادبیات وارد آورده است. رویکردهایی مانند هرمنوتیک و شالوده شکنی موجب دگرگونی چشمگیری در نظریه پردازی ادبی شده است. در میان نگرش های جدید، معناشناسی زبان تا حدی می تواند به مطالعات تاویل متن یاری رساند و خواننده را با مبانی فهم متن آشنا کند. اما از سویی، سنت گرایی ادبی گاه مانع از آن است که خواننده بتواند به فهم دقیق متن بپردازد، به ویژه که بارزترین رفتار اقتدارگرایانه ی سنت ادبی در «معنا» نمود می یابد و این برخاسته از این باور است که انسان آن گونه که جهان را می بیند، معنا را درک می کند.
    مطلق گرایی معنا و نگاه یک بعدی حقیقت در نزد انسان سنتی گذشته، به «تعین معنا» انجامیده و این، همان مرز بین سنت و نوگرایی در نقد و تحلیل معنای متن به شمار می رود. در این مقاله کوشش شده به مباحثی درباره ی رازناکی متن و ارتباط آن با معنا و فهم متن، نظریه ی شالوده شکنی، مرکزیت زدایی از متن و مباحثی از این دست پرداخته شود.
    کلیدواژگان: معنا شناسی، هرمنوتیک، سنت ادبی، شالوده شکنی، تعین و عدم تعین معنا
  • محمود فضیلت صفحه 151
    در تفسیر سورآبادی، مفسر قرن پنجم هجری، داستان سلیمان و چگونگی سخن گفتن او با پرندگان ذکر گردیده که موضوع آن درباره ی قضا وقدر است، نویسنده درحاشیه ی داستان نیز به موضوع عاشقانه ای پرداخته که در آن، پسر پادشاه مغرب، دلباخته ی دختر پادشاه مشرق می شود و این دو، با اسبی که میان آن را تهی می کنند، عنقا- دایه ی دختر پادشاه مشرق- را می فریبند و به وصال هم می رسند.
    در داستان ایلیاد، اثرهومر (قرن هفتم پیش از میلاد) نیز سپاهیان یونان که ازپایداری مردم شهر تروا به ستوه آمده اند، با ساختن اسب میان تهی چوبینی که چند تن از دلاوران یونان در آن پنهان شده اند، مردم شهر تروا را می فریبند و به شهر تروا وارد می شوند. آنگاه، در نیمه های شب، دروازه های شهر را می گشایند تا سپاهیان یونان وارد شهر گردیده، آن را تسخیر نمایند.
    در این پژوهش، نگارنده کوشیده است با توجه به صد سال حکومت اسکندر مقدونی و سلوکیان بر ایران، راز همانندی این دو داستان را از طریق شرح و تحلیل برهه های تاریخی پیوند ادبیات ایران و یونان و روم باز نماید.
    کلیدواژگان: سورآبادی، اسب، عنقا، شاهنامه، ایلیاد، سلوکیان
  • سیدحبیب الله لزگی، مجید آقایی صفحه 161
    این مقاله پژوهشی است در باب شکل گیری اساطیر به عنوان نقطه ی عطفی در ظهور نوعی جهان بینی هدفمند و پاسخی به پرسش های متعدد اقوام اولیه از طبیعت و کنش های آن. مراحل شکل گیری اساطیر خود نسبتی مستقیم با مجموعه نیازهای انسانی دارد که متاثر از عواملی همچون اقلیم و مناسبات اقتصادی است.
    تمدن های ایران و یونان نیز به مثابه دو تمدن بزرگ و تاثیرگذار در سیر تمدن عظیم انسانی، خارج از این قاعده عمل نمی کرده اند. اقلیم و مجموعه شرایط طبیعی و اقتصادی نقشی مستقیم در شکل گیری اساطیر این دو تمدن- که بعضا بسیار متقاوت ظهور می نموده اند- ایفا می کرده است که این در تراژدی یونانی و حماسه ی شاهنامه نمودی واضح دارد.
    کلیدواژگان: اسطوره، شاهنامه، تراژدی یونانی
  • یعقوب محمدی فر صفحه 173
    با توجه به اهمیت جغرافیای تاریخی غرب ایران، متاسفانه تاکنون کمتر به جغرافیای تاریخی منطقه ی زاگرس مرکزی پرداخته شده است. این منطقه بخش عمده ی استان کرمانشاه و بخشی از استان های همجوار آن را تشکیل می دهد. آنچه به عنوان یک کلیت اساسی مطرح است، اینکه این منطقه به عنوان خاستگاه اولین حکومت ایرانی، یعنی مادها، دانسته شده است و همدان به عنوان مرکز این حکومت از شهرت جهانی برخوردار است، لیکن در خصوص شهرهای دیگری که در این محدوده و خصوصا در مسیر راه باستانی به سمت بابل قرار داشته اند، کمتر نوشته شده است.
    در این مقاله، موضوعات در چهار دوره ی زمانی شامل جغرافیای تاریخی زاگرس مرکزی از آغاز تا دوره ی هخامنشی، دوران هخامنشی، دوران اشکانی و بالاخره، جغرافیای تاریخی منطقه در دوران ساسانی مورد بررسی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: زاگرس مرکزی، جغرافیای تاریخی، پیش از اسلام
  • محمد مطلبی صفحه 191
    رودباری گویش منطقه ی گرمسیری جنوب استان کرمان است. در نقاط مختلف این منطقه گونه های متفاوتی از این گویش رایج است. این مقاله به بررسی فعل در گونه ی رایج در شهرستان رودبار می پردازد.
    مواد زبانی این تحقیق تماما از طریق مصاحبه با گویشوران و ضبط گفتار آن ها تهیه شده. سپس، این مواد زبانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و قواعد مربوط به فعل از آن استخراج شده است. در این مقاله، مبحث صرف فعل در زمان ها و وجه های مختلف بیش از دیگر مباحث مربوط به فعل مورد نظر بوده و به آن به صورت مفصل تر پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: گویش رودباری، گویش بشاگردی (بشکردی)، گویش های کرمان، گویش شناسی، صرف فعل، ساخت ارگاتیو
  • فاطمه معین الدینی صفحه 213
    شاهنامه ی فردوسی سرشار از نکته های ناشناخته و مبهم است. این متن ارزشمند که مایه ی مباهات مردم ایران است، درگذر روزگاران و به دلایل مختلف دستخوش تغییر و تصحیف های گوناگون شده و در نتیجه، از صورت اصیل خود که زاده ی طبع حکیم طوس می باشد، دور افتاده است. گاه کاتبان با افزودن یک حرف ربط، موجب شده اند ساختار دستوری یک بیت تحول یافته و معنایی برخلاف آنچه مورد نظر فردوسی بوده است، بدهد. در این گفتار، دو صورت از یک ساختار دستوری که با عبارت «چنین گفت که» یا «چنین گفت:» آغاز می شوند، مورد بحث قرار گرفته است و در بیت مورد نظر صورت چنین گفت، با فاعل تاویلی که به صورت جمله بعد از آن آمده، ترجیح داده شده و یکی از مشکلات معنایی و منطقی موجود در بیت برطرف شده است.
    کلیدواژگان: تصحیح، شاهنامه، چنین گفت
  • بهزاد معینی سام صفحه 225
    این مقاله واژه ی پیروز را بنابر تطور تاریخی و تحول واجی آن بررسی می کند. در مقدمه، خلاصه ای در مورد واژه ی پیروز آمده است. بخش بعدی به کاربرد واژه ی پیروز در فرهنگ های لغت معتبرکه منابعی مناسب برای مطالعه ی تاریخ زبان فارسی هستند، اشاره دارد. سپس، نظر زبان شناسان زبان فارسی در مورد تطور تاریخی این واژه و این که از چه واژه ی باستانی آمده، آورده شده است. به دنبال آن، نظریه آنان را بنابر تطور واجی زبان فارسی بررسی کرده، میزان هم خوانی واژه های ارائه شده را با واژه ی پیروز فارسی میانه و نو مقایسه کرده ایم. در آخر، بنابر کتب آواشناسی معتبر زبان فارسی از نظریات آنان نتیجه گیری شده است.
    کلیدواژگان: پیروز، تطور تاریخی، تحول آوایی و معنایی
  • محمدحسن مقدس جعفری، علیرضا جنگجوی مادوانی صفحه 231
    در این مقاله سعی شده که به ضرورت و اهمیت ادیان بزرگ آسمانی، به ویژه دو دین اسلام و زرتشتی، پرداخته شود و اثرات متقابلی که این دو بر یک دیگر دارند، مورد بررسی قرار گیرد. باوجود اهمیت بررسی نقش ادیان در حیات اجتماعی بشر، لازم است این نوع بررسی از دیدگاه جامعه شناختی صورت گیرد تا زوایای تاثیر ادیان بزرگ الهی و آسمانی به طور صریح تر و مشخص تری تبیین گردد.
    این مقاله، همچنین، به دنبال عناصر مهم مشترکی است که میان ادیان زرتشتی و اسلام وجود دارد و در نهایت، به دنبال آن است تا نشان دهد که مبانی نظری دین اسلام را عناصر سه گانه ی اساسی زرتشتی (پندار نیک – گفتار نیک – کردار نیک) تشکیل می دهند.
    کلیدواژگان: دین، میتراییسم، زرتشت، اسلام، اوستا، اهورامزدا، آیین های مشترک
  • شمس الدین نجمی صفحه 259
    شناخت و معرفی فرهنگ ملی راهی است برای مبارزه با تهاجم بیگانگان و ارایه ی اسناد هویت فرهنگی در تعاملات فرهنگی. جشن های ایران باستان علاوه بر جنبه ی مذهبی، از دیدگاه های تاریخی، ملی، گاهشماری، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی قابل توجه و بررسی هستند. در این مقاله برآنیم تا با استناد به منابع دینی و تاریخی به معرفی شش جشن بزرگ مذهبی در آیین مزدیسنا(1) که در طول یک سال خورشیدی در ایران باستان برگزار می شده و عمدتا جنبه ی عبادی و شکرگزاری داشته است، بپردازیم.
    کلیدواژگان: ایران باستان، گاهنبار، جشن های دینی، آفرینش، انسان، فروهر
  • کتایون نمیرانیان صفحه 271
    یکی از مشکلات بزرگ در زمینه ی ایرانشناسی و زبان های باستانی ایرانی، فقدان یک فهرست مشخص از دستنوشته های زبان های باستانی ایرانی است. یکی از بزرگترین موسسات دارنده ی این دستنوشت ها، موسسه ی شرق شناسی کاما (Cama Oriental Institute) می باشد. این مجموعه در بردارنده ی حدود 400 عنوان کتاب «اوستا-پهلوی» است با نقایصی در فهرست نویسی اصل مجموعه که در مقدمه به تفصیل به آن پرداخته شده است و البته چیزی از اعتبار نسخه ها نمی کاهد. امید که قدمی باشد در راه جمع آوری فهرست کامل نسخ از سراسر جهان.
    کلیدواژگان: ایرانشناسی، موسسه شرق شناسی کاما، دستنوشته های ایرانی، اوستا، پهلوی
  • صفحه 277
|
  • Ghorban Ali Ebrahimi Page 1
    Thanks to a varied geography, Iran has ever served as the birthplace of diverse cultures and civilizations whose particular birthland are uncertain.Until about a handred years age our Knowledge about Elam was largely confined to a name and a few epigraphs. This Knowledge increased with the excavations of Susa and other Elamite lands.However, Sumner’s excavatins in Tal-Melyan in Fars revolution-ized and brought under question much of the scientist’s information about Elam; in other words, some parts of the Elamite studies lost validity under the shadow of Sumner and his companies.Probably Anshan- refered to in the epigraphs of Sargon, Goden and Cyrus, and hither to thought of as being located in Bakhtiari and Khuzistan-Profiled most from Sumner’s excavations. Owing to the epigraphs excavated by Simner and interpreted by Reiner (1973), Melyan, a village near Bayza in Fars will play the first role in the history of Elam and will beome the heart of the ancient Anshan.This study attempts at confirming the above mentioned theory through its recourse to some recent references.
  • Javad Baroomand Saeid Page 21
    Most of the Persian words are still unknown and their correct root & meaning are not clear. This article is to find the etymology of some of the Persian words.
  • Dr. Hassan Zolfaghari Page 53
    This bibliography introduces 350 books and 105 articles. Amony the books, some fully contain proverbs, while some others are about the people folklore of which a part is devoted to the regional proverbs. The books are arranged according to the name of books, and articles to the name of authors. The number of examples of the books brought in this collection is about 120.000 non- repeated ones.This considerable bulk represents the richness of oral folklore and cultural heritage and is a valuable treasure of Iranian proverbs. It may be doubled if the Persian proverbs in Iran are collected through a field research.
  • Zolfaghar Rahnamaye Khorami Page 79
    The long-lasting relations between two great nations of Aryan blood, namely, Iran and India is so strongly tied together that, by observing historical, political and cultural processes, one could claim that: The British first took India to maintain their presence in Iran.To start with, a short mention is first made of mythology and then of individual and collective dreams. Every dream is an individual myth, but the myth is the collective dream of a community.References on Indian myths will be presented to the readers in another section of the paper.The mythical bond of Aryan race and the gods of India shows that Aryans will be the only heir of the earth, because Indra the god of gods said: I gave the earth to "Arya". This subject is discussed in aseparate section of this article.To make the study of Indra and Thraitauna possible, I had to study Zahak (Azhi Dahaka) or Vrtra first.Out of three notions of presence in human civilization, dragon killing (which won the title of “Vrtr gana” and studying dragon killing tools, more attention is paid to the first two notions.References to “Vedas”, Shahnameh and suitable evidences were a great help to the author.The author also found information that could categorize Eblis, Div and Azhi Dahaka in three separate semantic areas which can form a basis for further studies by either the author or others.Since Vrtra and Azhi Dahaka come to be alien elements, one could conclude that existence is based on pure truth. Vice and badness are not in the essence of existence and are just accidental. So, let’s build the human life on the basis of pure goodness.
  • Dr. Sayed Ali Mohammad Sajadi Page 103
    History is the mirror of time and those who remove the dust of oblivion from it with their enchanting per hold the Bride of Time’s mirror up to the posterity to beware of the swift passage of lifetime and to know that they will suffer the same as the ancients: Take an example, thou men of insight!Afzal-o-din Kermani is one of those who by polishing the mind and feeling has removed the dust of deviation and distortion from the dim sight of Kerman in order for Iran and the whole world to know how this oppressed but honored land has suffered through history.In this article the reader will come to know a small portion of people’s suffering, occasionally sacrificing their lives.
  • Dr. Mahmoud Tavoosi, Javad Neyestani Page 113
    This paper aims to introduce and review a report about the Architecture of Bam citadel and the News of kerman and Balouchestan during the reign of Mozaffaraldin shah which had been reported by Hablolmatin News paper published in Calcutta in 1317H.The report contains political, social and Economic Circumstances of Bam and Balouchestan at that time. This report is very important in terms of archaeological study, architecture, political history, and frontier issues of those regions. Along with a critical view point of its unknown writer, which represents his precise awareness of those region situations, the report also contains some solutions to improve, the adverse circumstances of the regions.
  • Mahyar Alavi Moghaddam Page 133
    Literature would have serious damages when it is kept away from contemporary scholarly and theoretical views. Approaches such as hermeneutics and deconstruction have drastically changed literary theorization. Among new approaches, semantics could, to some extent, help text exegesis and familiarize the reader with text perception. Yet, literary traditionalism prevents the reader from accurate text perception. Particularly, it is said that ultimate tradition is reflected in meaning. It is believed that man’s perception of meaning is dependent on his world-view. Meaning absoluteness and one-dimensional traditional look has forced man to criticize and analyze meaning on a boarder-line between tradition and modernity. The author tries to refer to notions such as text mystery, relation of meaning and text perception, deconstruction, decentralism etc.
  • Dr. Mahmoud Fazilat Page 151
    In his Exegesis (Tafsir), Surabadi, an exegete of the fifth century A.H. (anno Hejirae) cites the story of Soloman and his conversing with the birds, a story based on the theme of fate.As a subplot the outher deals with the love story of the king of west’s son and his beloved, the king of East’s daughter, who deceive Angha-the girl’s nanny-by means of a hollow horse and win each other’s hand in marriage.Likewise in Homer’s Ilyad (700 B.C.), the Greek army, harassed by the resistance of the Trojans, build a hollow wooden horse withen which some Greek heroes hide and pass though the gates of troy unnoticed. In the dark of night they open the gates to their fellow warriors and occupy.In this study, regarding the one-hundred-year reign of Alexander of Macedonia and the Selucids over Iran (Persia), the author attempts to reveal the secret of the similarity of the two stories through an analysies of chronological relationships (associations) of Persian, Greek and Roman literature.
  • Dr. Seyed Habibollah Lazagi, Majid Aghaee Page 161
    This article is about the formation of myth as a turning point in the appearance of a purposeful ideology and a response to the numerous expectations of the primitive people from the nature and its acts. The stages of myth formation have a direct relationship with the human needs influenced by some factors like climate and economical relations.The civilizations of Iran and Greece also are not excluded and do like two great and influential civilizations in the course of the great human civilizations. Climate and the natural and Economical condition have played a direct role in formation of the myths of these two civilizations which somehow have appeared very differently. This has an obvious manifestation in the Greek tragedy & Epic of Shahnameh.
  • Dr. Yaghub Mohammadifar Page 173
    Concerning the importance of the historical geography of the west of Iran, unfurnately, it is found that the historical geography of central Zagros region has not been considered so much by far. This region is a major part of Kermanshah province and a part of its neighboring province. As a great generality, this region is known as origin of the first Iranian govenment, i.e. Medes and Hamedan is world-widely known as the capital of this government. However, rarely ever written about the other cities included in this region and erpecially about the ancient road toward, Babel.This article will study the topics of four temporal eras including historical geography of central zagros from the beginning to Archamenian, Ashkanid and finally the sassanides.
  • Mohammad Motallebi Page 191
    Rudbari is the dialect used in tropical regions of south of Kerman province. There are different varieties of this dialect in use in different parts of this region. This article will study “verb” in the variety which is in use in Rudbar city. The corpus of the research is fully collected from the interview with the speakers of the dialect then analyzed and the rules related to the verb are extracted.This article, however, considers in details the conjugation of the verb in different tenses and aspects more than other related areas.
  • Dr. Fatemeh Moinaddini Page 213
    Ferdowsi’s Shahnameh is full of unknown and unclear points. In the course of time and due to different reasons, this valuable work has undergone different changes and corrections. As a result, It is far from its original form, originated from Hakim-e Toos’ talent. Sometimes, the writers evolved the grammatical structure of a verse by adding a conjunctim and changed its meaning opposite to what ever Ferdowsi had had in his mind.This article will discuss two forms of a grammatical structure started with “He said so that” or Just “He said so”. In the considered verse, the form of “He said so” has been preferred along with its transformational subject coming after it as a sentence, and one of the semantic and logical problems existent in the verse has been removed.
  • Dr. Behzad Moeini Sam Page 225
    This article examines the historical development and phonological change of the word “Piruz”. The introduction is a summary about the word and the following part is about the use of the word “Piruz” in the authentic dictionaries which are proper references for studying the history of Persian languges. Then, the Persian lang. linguists speculations concerning the historical development of this word and its original old Persian word From which it is derived are set forth, followed by their theory based on the phonological development of Persian lang will be studied. The similarity between the presented words with “Piruz” in Middle and Modern Persion is examined finally, based on the reliable phonetic books about persian language, a conclusion is drawn from their theories.
  • Dr. Hassan Moghaddas Jafari, Alireza Jangjoye Madavani Page 231
    This article attempts to highlight the necessity and importance of the great heavently religions, especially Islam and Zoroastrian and to study their mutual effects. Due to the importance of studying the religions role in human social life, this study should be done from a sociological perspective to determine more clearly and explicitly the influence of the great heavenly and divine religions.This article also searches for the important elements shared by Islam and Zoroastrian and finally wants to show that the basic tripartite elements of Zoroastrian,i.e. Pendar-e Nik (good thought), Goftar-e Nik (good words), Kerdar-e Nik (good act) make the theoretical foundation of Islam.
  • Shamsadin Najmi Page 259
    Knowing and introducing one’s national culture is a way of challenging cultural invasion and Presenting documents for cultural identity in cultural exchanges. Besides their religions aspeets, ceremonies of ancient Persia could be studied from historical, national, chronological, agricultural, economical and social viewpoints. This study aims at introducing six great Zoroastrian religious ceremonies, held during a solar year, largely for thanks- giving and worshiping intentions.
  • Katayoon Namiranian Page 271
    An important problem in Iranian studies and old Iranian culture and languages is lack of a reliable and complete catalogue of manuscripts (mss). One of the greatest institutes possessing these manuscripts is Cama Oriental Institute, where there are 400 books under the title of "Avesta-Pahlavi". The catalogue indexing the mss is incomplete and contains some flaws, though this does not degrade the mss. The flaws in the catalogue will be discussed in the preface in detail. It is hoped that this may serve as a step towards collection of a complete catalogue of Iranian mss throughout the world.