فهرست مطالب

پایش - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، بهار 1384)

مجله پایش
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، بهار 1384)

  • 75 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/04/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • راهنمای نویسندگان
    صفحه 78
  • سید رضامجد زاده، انسیه جمشیدی، صدف قاجاریه سپانلو، مهندس عباس وفایی زنوز، خندان شاهنده، سید حمیدکمالی، محمد جواد محسنی، محمدرضا عفت پناه، علیرضا زرین آرا، باقر لاریجانی صفحات 81-89
    اکنون چندین سال از تاسیس و فعالیت پایگاه های تحقیقات جمعیت در سراسر کشور می گذرد و طی این مدت، پایگاه ها در حیطه عمل به موفقیت هایی دست یافته اند. با این حال پیش زمینه نظری این فعالیت به بحث و بررسی بیشتری نیاز دارد. همچنین، چهارچوب نظری که پایگاه های هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی برای فعالیت خود اتخاذ کرده اند، به دقت تبین نشده و یا به دیگران به درستی انتقال پیدا نکرده است. رسالت این پایگاه ها «ارتقای مهارت های مردم، دانشگاه و سایر نهادهای مدنی در جهت توسعه انسانی از طریق مشارکت همه جانبه در ارتقای سلامت» است. لذا به نظر می رسد مناسب است شیوه های عملی درگیر شدن این پایگاه در برنامه های ارتقای سلامت در چهارچوب منظمی ارایه گردد. پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همگام با پایگاه های سایر دانشگاه های علوم پزشکی، ضرورت وجود یک چهارچوب نظری را برای جهت دادن به فعالیت و دستاوردهای پایگاه و در نتیجه مستحکم کردن موقعیت آن بیش از پیش درک کرده است. این پایگاه، رویکرده برنامه ریزی شده به سلامت جامعه (Planned Approach to Community Health –PATCH) را به عنوان چهارچوبی مناسب برای شکل دادن به فعالیت های خود در جهت دستیابی به اهداف کلی و اختصاصی پایگاه در منطقه 17 شهرداری تهران انتخاب کرده است و سعی دارد نتایج عملی و دستاوردهای خود را در این رابطه به سایر پایگاه ها انتقال دهد.
    رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت جامعه از 5 مرحله اجرایی تشکیل شده است: 1) بسیج جامعه 2) ساماندهی اطلاعات و نیار سنجی 3) اولویت بندی مشکلات 4) طراحی برنامه جامع مداخله و 5) ارزشیابی. در این گفتار،اجزا و مراحل رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت به تفصیل توضیح داده شده و نمونه ای عملی از نحوه اجرای این فرآیند در قالب یکی از طرح های تصویب شده در پایگاه تحقیقات جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه شده است. این طرح با عنوان «ارزیابی مداخله آموزشی با مشارکت مردم در ارتقای وضعیت بهداشتی عرضه مواد غذایی در پایگاه تحقیقات جمعیت- منطقه 17» مثالی از طرح های این پایگاه است که بر مبنای PATCH طراحی و اجرا شده است.
    کلیدواژگان: چهارچوب نظری، پایگاه تحقیقات جمعیتی، ارتقای سلامت
  • مژگان کاربخش داوری، جواد سلیمی، محمدرضا زارعی صفحات 91-96
    تروما یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی جهان امروز است که بیشتر افراد را در سنین جوانی و میانسالی درگیر می کند و یکی از مهم ترین علل منجر به مرگ در سنین زیر 45 سال می باشد. به طور کلی شیوع و الگوی آسیب در جوامع شهری و روستایی و حتی در نواحی مختلف یک جامعه شهری با یکدیگر متفاوت است و بر اساس تحقیقات انجام شده، تحت تاثیر عوامل جمعیتی مانند نژاد، وضعیت اجتماعی، تراکم جمعیت، ترافیک شهری، سرعت عبور و مرور وسایل نقلیه و ساختار فیزیکی شهری قرار می گیرند.
    با توجه به قابل پیشگیری بودن مساله تروما به نظر می رسد که مقرون به صرفه ترین و آسان ترین راه برای دست یابی به این هدف، سبب شناسی تروما و الگوی آن در هر جامعه است چرا که پی بردن به آنها می تواند ما را در یافتن راهکارهای مناسب جهت رفع و بهبود وضیت یاری نماید.
    این مطالعه توصیفی با هدف مشخص کردن الگوی مناطق تروما خیز در سطح شهر تهران طراحی شده است که طی آن پزشکان و دانشجویان سال آخر پزشکی با مراجعه به تمام بیمارستان های شهر تهران، اطلاعات مصدومان بستری را در فرم های از پیش طراحی شده وارد کردند. طول مدت مطالعه بر حسب تعیین حجم نمونه 41 روز بوده که به طور تصادفی در ماه های مختلف سال تعیین شده بود.
    تعداد کل افراد مطالعه شده 5051 مورد بود که بیماران به مسمومیت دارویی از مطالعه حذف شدند و تعداد 4189 مورد شرایط ورود به مطالعه را دارا بودند. میانه سن بیماران 25 سال بوده و 78 درصد از کل بیماران را مردان تشکیل می دهند. شایع ترین مکانیسم حادثه، تصادف وسایل نقلیه بوده و به دنبال آن سقوط، بریدگی و مسمویت قرار دارد. شایع ترین مناطق حادثه خیز به طور کلی به ترتیب مناطق 4، 20، 12 و 15 شهرداری و از نظر مناطق رخداد حوادث ترافیکی، شایع ترین مناطق به ترتیب مناطق 4، 20، 12 و 6 بود. حدود 27 درصد از بیماران نیز از خارج از شهر به مراکز درمانی تهران منتقل شده بودند.
    پیشنهاد می شود که با توجه به نقاط داغ تروما در سطح شهر تهران، امکانات خدمات رسانی بهداشتی و درمانی بهینه در این نقاط تقویت شود
    کلیدواژگان: تروما، الگوی پراکندگی
  • سید رضامجدزاده، محمد عفت پناه، علی مرادی، محمد جواد محسنی، صدف قاجاریه سپانلو، زهرا رجب پور، عباس سروی صفحات 97-101
    واکسیناسیون همگانی سرخک –سرخجه از پانزدهم آذرماه تا یازدهم دی ماه سال 1382 به طور همزمان در سراسر کشور انجام شد. اجرای برنامه در نقاط شهری با استقرار تیم های ثابت واکسیناسیون و در اماکن تجمعی به صورت فعال بوده است. محاسبه پوشش واکسیناسیون بر اساس برآورد تقریبی جمعیت واجد شرایط و حجم عملیات واکسیناسیون ثبت شده در تیم های اجرایی صورت گرفته است. در برآوردهای اعلام شده در بسیاری از مناطق پوشش بیش از 100 درصد گزارش گردید که اشتباه در برآوردها و یا انجام واکسیناسیون خارج از گروه هدف را به ذهن متبادر می ساخت. به همین دلیل مطالعه حاضر برای ارزیابی پوشش نهایی واکسیناسیون درمنطقه تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران صورت گرفته و اهمیت این منطقه به لحاظ پوشش نسبتا کم شبکه و جمعیت مواج آن (به واسطه مهاجرت های فصلی و حتی روزانه) می باشد.
    نمونه های این بررسی با استفاده از روش خوشه ایانتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل نیز از آزمون های کای دو و دقیق فیشر استفاده گردید. از 401 مورد بررسی 98درصد (95%CI=96-100)از افراد 5 تا 25 ساله واکسن MR را تلقیح کرده بودند. 3 نفر (0.8 درصد) از افراد واکسینه شده جزء گروه هدف برنامه واکسیناسیون نبودند. علل عدم شرکت افراد واکسینه نشده نیز عبارت بود از: حاملگی، 3 نفر (37.5درصد) مشغله زیاد، 3 نفر (37.5 درصد) بیماری 1نفر، (12.5درصد) و ترس از عوارض جانبی واکسن 1نفر (12.5درصد) برای 397 نفر (99 درصد) از افراد واکسینه شده کارت واکسیناسیون MR صادر شده است.55 درصد افراد به وسیله تیم های ثابت و 45 درصد به وسیله تیم های سیار واکسینه شده بودند. 39 نفر (9.7درصد) از افراد واکسینه شده نیز دچار عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن شده بودند.
    در مجموع به نظر می رسد مرکز بهداشت جنوب به پوشش هدف رسیده است. برای ارزیابی جامع بسیج همگانی صورت گرفته مطالعه بر روی سطح پادگن و نیز بررسی هزینه اثر بخشی در سطح ملی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سرخک، سرخجه، واکسیناسیون، بسیج همگانی
  • فتانه هاشم دباغیان، مژگان کار بخش داوری، صدیقه سهیلی خواه، مجتبی صداقت صفحات 103-111
    اگر چه پذیرش دارویی، یکی از مهم ترین جنبه های درمان و کنترل بیماری دیابت است، ولی مطالعات مختلف نشان دهنده کم بودن این پذیرش است. از این رو به بررسی پذیرش (کمپلیانس) دارویی یک ماهه در نمونه ای از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و برخی عوامل موثر برآن پرداخیتم.
    این بررسی یک مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه و روش مصاحبه بود که در آن 256 نفر بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 (مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شریعتی و امام خمینی (ره) تهران در نیمه اول سال 1383) از نظر عملکرد دارویی آنها در یک ماه گذشته و همچنین آگاهی بیماران در مورد دیابت و عوارض آن، نگرش آنها در مورد لزوم مصرف دارو، میزان حمایت خانوادگی و دسترسی به دارو مورد ارزیابی قرار گرفتنددر تحقیق انجام پذیرفته، 321 نفر (86.3 درصد) از بیماران مورد مطالعه در طول یک ماه قبل از مصاحبه پذیرش دارویی برابر با بیشتر 90 درصد را ذکر کردند. ارتباط معنی داری بین پذیرش دارویی خوب با سن (P<0.001) میزان آگاهی از بیماری و عوارض آن (P=0.017) نگرش بیمار در مورد قابل کنترل بودن دیابت (P=0.04) و همچنین نگرش بیمار در مورد موثر بودن داروها در کاهش عوارض دیابت (P=0.009) مشاهده شد. ولی ارتباط بین پذیرش دارویی از قبیل دسترسی به دارو، حمایت خانوادگی، سطح تحصیلات، وجود بیماری همراه، و طول مدت بیماری معنی دار نبود. بالاتر بودن میزان دارویی در سن بالای 45 سال، احتمالا به علت افزایش خطر احساس شده(Perceived risk) در این سنین می باشد. این مطالعه نشان داد که آگاهی و نگرش، دو عامل موثر بر عملکرد دارویی هستند. بنابراین افراد کمتر از 45 سال و افرادی که آگاهی کافی در مورد بیماری و عوارض آن ندارند و همچنین افراد دارای نگرش منفی در مورد لزوم مصرف دارو باید به عنوان گروه هدف در نظر گرفته شوند و با افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت برای افزایش پذیرش دارویی آنها اقدام شود.
    کلیدواژگان: پذیرش دارویی، کمپلیانس، دیابت نوع 2
  • مریم سادات وحدانی نیا، آزیتا گشتاسبی، علی منتظری، فرزانه مفتون صفحات 113-120
    سالمندان دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. با در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران توجه به کیفیت زندگی در سالمندان نیز امر مهمی است که عمدتا مورد غفلت قرار می گیرد. در پژوهش حاضر به بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در سالمندی و عوامل جمعیتی موثر بر آن پرداخته شده است. نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی شده در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب گردید. ابزار به کار برده شده به منظور اندازه گیری کیفیت زندگی، گونه فارسی پرسشنامه The Short From Health Survery(SF-36) بود. همچنین اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی افراد از نظر ابتلا به بیماری های مزمن زمینه ای و نیز عوارض کوتاه مدت از طریق مصاحبه جمع آوری گردید. در مجموع 396 سالمند مورد مطالعه قرار گرفتند. از این تعداد 39.6 درصد مصاحبه شوندگان زن و 80.3 درصد متاهل بودند. از نظر توزیع سنی، 82.1 درصد در گروه سنی 74-60 سال بوده و میانگین سال های تحصیل آنان 5.3 سال بود. در برسی رابطه بین جنس و وضعیت سلامتی با میانگین امتیازهای سنجش کیفیت زندگی در تمامی ابعاد تفاوت معنی داری از نظر آماری به دست آمد (p=0.007-<0.001). در برسی رابطه بین متغیرهای سن، تحصیلات، تاهل و شغل با امتیازهای سنجش های کیفیت زندگی نیز، در بیشترین موارد روابط آماری معنی داری مشاهده شد.
    یافته های مطالعه نشان دهنده آن است که کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در سالمندان با وضعیت سلامتی و متغیرهای جمعیتی وابسته است. با توجه به نیازهای ویژه در این دوران، کیفیت زندگی در سالمندان می تواند به راحتی مورد تهدید قرار گرفته و از این رو در نظر داشتن عوامل زمینه ای موثر بر سطح کیفیت زندگی دوران سالمندی دارای اهمیت بالقوه ای است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سالمندی، مشخصات جمعیتی، بیماری های مزمن
  • صغری خظردوست، زینب قنبری، صدیقه برنا، صدیقه حنطوش زاده صفحات 121-125
    مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی مادران باردار نسبت به عوامل مساعد کننده حاملگی پر خطر، بر روی 407 زن باردار مراجعه کننده به اورژانس زایمان امام خمینی (ره) صورت پذیرفت.
    به این منظور پرسشنامه ای تنظیم و از طریق مصاحبه تکمیل گردید. جهت ارزیابی میزان آگاهی شرکت کنندگان در مطالعه نیز سوالاتی مطرح و برای هر سوال 4-0 امتیاز در نظر گرفته شد. 50.4 درصد مادران تحت بررسی 29-20 سال داشتند و میزان تحصیلات 31 درصد آنها دیپلم یا بالاتر بود. همچنین 35.6 درصد زنان، حاملگی اول را طی می کردند و 72.5 آنها از مراقبت های حین بارداری برخوردار بودند. 326 نفر (80.1 درصد) نیز بارداری در سنین زیر 16 و بالای 35 سال را خطرناک می دانستند.
    بیش از 90 درصد مادران نسبت به بیماری های زمینه ای قبل و حین حاملگی و نیز عادات نامناسب زمان حاملگی (مصرف سیگار، اپیوم و داروها) به عنوان عوامل مساعد کننده حاملگی پر خطر آگاهی خوبی داشتند. میزان آگاهی خوب در مورد علایم ناگهانی حین حاملگی 7.4 درصد و در مورد سوابق مربوط به حاملگی پرخطر قبل 17.7 درصد بود.
    در مجموع میزان آگاهی 309 نفر (75.9 درصد) خوب، 90 نفر (22.1 درصد) متوسط و 8 نفر (2درصد) ضعیف ارزیابی شد. ارتباط بین میزان آگاهی با سطح تحصیلات مادر، تعداد حاملگی و استفاده از سیستم مراقبت های دوران بارداری نیز از نظر آماری معنی دار بود (P=0.0001).
    با توجه به این که 72.5 درصد افراد تحت بررسی از مراقبت های حین بارداری استفاده می کردند و ارتباط معنی داری نیز بین میزان آگاهی و استفاده از این خدمت به دست آمده، تشویق مادران باردار به استفاده از این خدمات توسط رسانه های جمعی و سایر امکانات آموزشی و اطلاع رسانی مفید به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: حاملگی پر خطر، آگاهی، زنان باردار
  • صدیقه سادات طوافیان، فاطمه عدیلی صفحات 127-131
    این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر مداخله آموزشی بر تغذیه انحصاری با شیر مادر به صورت نیمه تجربی و بر روی 120 مادر واجد معیارهای ورود به مطالعه که از بهمن ماه 1381 تا شهریور 1382 به دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نمودند انجام پذیرفت.
    نمونه ها بعد از انتخاب به طور تصادفی در دو گروه مداخله (60نفر) و کنترل (60نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله بلافاصله بعد از زایمان علاوه بر آموزش های متدوال بیمارستان به مدت4 ماه تحت مداخله آموزشی قرار گرفته و گروه کنترل صرفا تحت تاثیر آموزش های معمول بیمارستان بودند. داده ها قبل از مداخله و 4 ماه بعد از آن از واحدهای پژوهش در هر دو گروه جمع آوری گردید.از گروه مداخله 7 نفر و از گروه کنترل 3 نفر از واحدهای پژوهش قابل دسترسی نبودند. لذا در نهایت 53 نفر از گروه مداخله و 57 نفر از گروه کنترل مطالعه را به اتمام رساندند.داده های جمع آوری شده وارد کامپیوتر و از طریق نرم افزار آماری SPSS و توسط آزمون Ttest و کای دو تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج حاصله نشان داد 64.2 درصد از مادارن گروه مداخله و 29.8 درصد از مادارن گروه کنترل در 4 ماه اول فرزندشان را به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می نمدند. همچنین میانگین تعداد روزهای تغذیه انحصاری با شیر مادر در گروه مداخله 45±92 روز و در گروه کنترل 50±51 روز بود که این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار بود (P<0.0001)این مطالعه لزوم آموزش صحیح و مداوم و حمایت از مادران را در دوران تغذیه انحصاری با شیر مادر مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: مدت شیردهی، آموزش، تغذیه انحصاری
  • محمدرضا جلالی، یاسمن وزیری صفحات 133-139
    اکنون چندین سال از تاسیس و فعالیت پایگاه های تحقیقات جمعیت در سراسر کشور می گذرد و طی این مدت، پایگاه ها در حیطه عمل به موفقیت هایی دست یافته اند. با این حال پیش زمینه نظری این فعالیت به بحث و بررسی بیشتری نیاز دارد. همچنین، چهارچوب نظری که پایگاه های هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی برای فعالیت خود اتخاذ کرده اند، به دقت تبین نشده و یا به دیگران به درستی انتقال پیدا نکرده است. رسالت این پایگاه ها «ارتقای مهارت های مردم، دانشگاه و سایر نهادهای مدنی در جهت توسعه انسانی از طریق مشارکت همه جانبه در ارتقای سلامت» است. لذا به نظر می رسد مناسب است شیوه های عملی درگیر شدن این پایگاه در برنامه های ارتقای سلامت در چهارچوب منظمی ارایه گردد. پایگاه تحقیقات جمعیت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همگام با پایگاه های سایر دانشگاه های علوم پزشکی، ضرورت وجود یک چهارچوب نظری را برای جهت دادن به فعالیت و دستاوردهای پایگاه و در نتیجه مستحکم کردن موقعیت آن بیش از پیش درک کرده است. این پایگاه، رویکرده برنامه ریزی شده به سلامت جامعه (Planned Approach to Community Health –PATCH) را به عنوان چهارچوبی مناسب برای شکل دادن به فعالیت های خود در جهت دستیابی به اهداف کلی و اختصاصی پایگاه در منطقه 17 شهرداری تهران انتخاب کرده است و سعی دارد نتایج عملی و دستاوردهای خود را در این رابطه به سایر پایگاه ها انتقال دهد.
    رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت جامعه از 5 مرحله اجرایی تشکیل شده است: 1) بسیج جامعه 2) ساماندهی اطلاعات و نیار سنجی 3) اولویت بندی مشکلات 4) طراحی برنامه جامع مداخله و 5) ارزشیابی. در این گفتار، اجزا و مراحل رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت به تفصیل توضیح داده شده و نمونه ای عملی از نحوه اجرای این فرآیند در قالب یکی از طرح های تصویب شده در پایگاه تحقیقات جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه شده است. این طرح با عنوان «ارزیابی مداخله آموزشی با مشارکت مردم در ارتقای وضعیت بهداشتی عرضه مواد غذایی در پایگاه تحقیقات جمعیت- منطقه 17» مثالی از طرح های این پایگاه است که بر مبنای PATCH طراحی و اجرا شده است.
    کلیدواژگان: ایدز، اعلان یا آگهی دیواری، پیام کلامی، تصویری، پیشگیری، آموزش
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحه 142
|
  • Majd Zadeh Sr, Jamshidi E., Ghajarieh Sepanlou S., Vafaei Zonooz A., Shahandeh Kh, Kamali Sh, Efat Panah Mr, Zarin Ara Ar, Larijani B Pages 81-89
    Several years have passed since the establishment of population research centers all over the country. During the course of their activities, these centers have had numerous practical achievements. Still, the theoretical background of these activities needs further discussion. Moreover, the conceptual framework that centers in each of the medical universities have chosen for their activities is not explicitly defined and is not clearly communicated to other centers. The population research center in Tehran university of medical sciences, like other centers, has understood the necessity of a common conceptual framework to direct the activities of the center and to strengthen its position. The population center in Tehran university has chosen “Planned approach to community health” (PATCH) as the framework to direct its activities in order to achieve its goals and objectives in Tehran’s 17th municipal district. The center tries to convey its practical experience and achievements to other population centers. The planned approach to community health is composed of 5 practical steps: 1) Community mobilization 2) Needs assessment 3) Priority setting 4) Development of a comprehensive interventional plan and 5) Evaluation. In this article, the components and practical steps of planned approach to community health are explained in detail and an actual example of the implementation of the whole process is presented in the form of a project carried out by Tehran university of medical sciences. This project is entitled “Evaluation of an educational intervention accompanied by community participation to promote hygienic distribution of food in zone 17-covered by the population research center”. The aforementioned project is one of the many programs designed and carried out according to PATCH.
  • Karbakhsh M., Salimi J., Zarei Mr Pages 91-96
    Objectives
    To improve the performance of the trauma management system, we examined the pattern of injury “Hot spots” in Tehran.
    Methods
    All hospitals in Tehran admitting trauma victims were included in this study. In randomly selected days throughout the year (41 days), trained interviewers collected data on trauma cases round the clock. If the patient was hospitalized, further information about the cause of trauma and its mechanism was recorded.
    Results
    In all, 4198 patients were admitted to the hospitals and interviewed. The mean age of the patients was 29.8±18 years. 78 percent of our patients were male. The major mechanism of injury was traffic accident followed by falls, penetrating injuries, and alcohol intoxication. The highest number of cases came from the 4th, 20th and 12th municipal districts (Bazaar, Pa-Menar, Khaniabad). If we considered only road traffic accidents (As the major cause of trauma), the 4th, 20th, and 12th regions were the most frequent sites of occurrence.
    Conclusion
    More comprehensive studies have to be performed on the causes of injuries in the “Hot spots” to elucidate what preventive strategies would effectively reduce the incidence of trauma in these areas.
  • Majd Zadeh Sr, Efat Panah M., Moradi A., Mohseni Mj, Ghajarieh Sepanlou S., Rajab Pour Z., Sarvi A. Pages 97-101
    Objectives
    The ministry of health and medical education in Iran launched a nation-wide campaign against measles and rubella (MR) in December 2003. The target population in southern Tehran covered by Tehran university of medical included 590000 people. Based on official reports, the campaign’s coverage level in this area was 109%. The unexpectedly high coverage level was the principal motivation for this study.
    Methods
    400 households were selected by cluster sampling. In each eligible household one of the family members in the target age group was selected at random. Chi-square and Fisher’s exact tests were used for data analysis.
    Results
    98% (95% CI: 96-100) of the 5 to 25 year-old people under study were vaccinated. 3 people (0.8%) in the vaccinated group were not from the target group for the vaccination program. 38 people (9.7%) from the vaccinated group presented with mild side effects. Just one case of anaphylactic shock was reported in the study subjects. Non-compliance in the mass vaccination campaign was due to pregnancy (3 people), being too busy (3 people), sickness (1 person) and fear of vaccination (1 person). 45% of population had been covered by mobile vaccination teams. 98% had obtained vaccination cards.
    Conclusion
    Compared to similar programs worldwide, figures from our mass vaccination program within this short period of time demonstrate the success of the executive managers in providing high levels of coverage. Evaluation of immune response and cost effectiveness analysis of the campaign are necessary for more comprehensive evaluation.
  • Hashem Dabaghian F., Karbaksh M., Soheili Khah S., Sedaghat M. Pages 103-111
    Objectives
    To assess one-month drug compliance and some of the factors that influences it in a sample of diabetic patients.
    Methods
    This was a cross-sectional study carried out from April to September 2004. In this study, 256 diabetic patients in Shariati and imam Khomeini hospitals were assessed in terms of one-month drug compliance and their knowledge about diabetes, their attitude regarding drug usage, family support, drug accessibility and other factors that probably influence compliance.
    Results
    221 patients (86.3%) had drug compliance levels of ≥90% during the month preceding the study. The associations between drug compliance and age, knowledge, patients’ attitude about controlling of diabetes and drug effectiveness were significant (P<0.001, P=0.017, P=0.04 and P=0.009 respectively). However, there was no significant association between drug compliance and drug accessibility, family support, education, and co morbidity and disease duration.
    Conclusion
    Higher compliance in those aged above 45 years is probably due to greater risk perception. Age, knowledge and attitude influence drug compliance and therefore patients under 45 years of age, should be regarded as target group for interventions to increase drug compliance.
  • Vahdani Nia , Goshtasebi A., Montazeri A., Maftoon F. Pages 113-120
    Objectives
    To investigate health-related quality of life among an elderly population in Tehran, Iran and to study its relationship to co-morbidity and demographic variables.
    Methods
    Using a stratified multi-stage cluster sampling method, a sample of people aged 60 years old and over was studied. Health-related quality of life was assessed using the Iranian version of the short form health survey questionnaire (SF-36). Data on co-morbidity were collected for both short-term and chronic diseases. The latter included hypertension, diabetes, cardiovascular diseases, arthritis, cancers, neurological disorders, respiratory diseases and low back pain.
    Results
    In all, 396 individuals were interviewed. The mean age was 67.9 (SD=±9.6) years, most were married (80%) and the mean duration of their formal education was 5.3 years. The results showed significant gender differences in all quality of life dimensions and for both short-term and long-standing diseases (P values ranging from 0.008 to <0.001). Also, it was found that demographic variables including age, employment status, marital status and educational level were significantly associated with most quality of life dimensions.
    Conclusion
    The findings indicate that health-related quality of life in elderly people is highly dependent on both co-morbidity and demographic variables. Indeed, establishing effective geriatric health services for this vulnerable age group is essential.
  • Khazar Doost S., Ghanbari Z., Borna S., Hantoosh Zadeh S. Pages 121-125
    Objectives
    To determine the knowledge of pregnant women about factors predisposing to high-risk states.
    Methods
    407 pregnant women were studied in Imam Khomeini hospital in 1998. we used a questionnaire (With scores for each item ranging from 0 to 4) to evaluate the knowledge of the respondents.
    Results
    50.4% of the subjects were 20-29 years old, 35.6% were primigravidas and 75.5% were receiving prenatal care. 326 women (80.1%) knew about high-risk ages for pregnancy (<16 and >35 years). More than 90% had a high level of knowledge about some special diseases before and during pregnancy and also about addictions during pregnancy (Tobacco, narcotics and other drugs) as predisposing factors for high-risk pregnancy. The frequency of high-level knowledge of the warning signs in the current pregnancy was 7.4%. The same figure for warning signs in the past pregnancies was 17.7%. A total of 309 women (75.9%) had a high level of knowledge. Moderate and low levels of knowledge were recorded in 90 (22.1%) and 8 subjects (2%), respectively. There was a significant relation between knowledge and education, parity and the use of prenatal care services (P=0.0001).
    Conclusion
    The findings indicated that the pregnant women had fairly good knowledge about high-risk pregnancies and the use of prenatal care significantly contributed to present condition. Thus, there is need to encourage women to use such services move frequently.
  • Tavafian Ss, Adili F. Pages 127-131
    Objectives
    Determining to what extent postpartum breast-feeding education can increase the duration of breast-feeding over a period of four months after delivery.
    Methods
    This randomized trial was performed to assess the effectiveness of a breast-feeding education program in lengthening the duration of exclusive breast-feeding. This was a brief package aimed at empowering participants through a process of education and skill building. All patients (N=120) had normal babies through vaginal delivery and were randomly allocated into two groups, matched for demographic and obstetric characteristics. The intervention group (N=60) but not the control group received the breast-feeding course. Of all 120 subjects, 110 (53 in the intervention group and 57 in the control group) completed the study. Breastfeeding duration was assessed after four months of follow-up and data were analyzed using the SPSS software package with T-test and X².
    Results
    The breast-feeding program was effective in increasing the duration of exclusive breast-feeding so that the rate of exclusive breast-feeding at the end of 4th month was 64.2% in the intervention group and 29.8% in the other group (P<0.0001). Mothers in the intervention group breast-fed their babies for longer periods compared to those in the control group. These differences were statistically significant.
    Conclusion
    This study suggests that education on breast-feeding might be an effective way to promote the initiation and duration of breast-feeding.
  • Jalali Mr, Vaziri Y. Pages 133-139
    Objectives
    To assess the effectiveness of using visual esthetic elements in health education to prevent HIV exposure.
    Methods
    In the first phase of the study, we administered two questionnaires to students in Shiraz, international Imam Khomeini and Soureh universities. The first questionnaire (Containing 16 items) assessed AIDS knowledge and the second contained questions accompanied by 3 pictures with real, abstract and symbolic designs. The second questionnaire was used as a tool to determine the impact of different graphic designs on subjects’ perception of the health message. Dimensions covered by this assessment were “Better comprehension”, “Greater effect” and “More rapid communication”. The second phase of the study involved a reassessment of knowledge using the same 16-item questionnaire as in phase 1.
    Results
    Before-after tests in all three universities showed a significant effect of the visual message in promoting knowledge of AIDS and its transmission mechanisms (P<0.01). Real pictures produced higher scores on all the three dimension covered by the assessment process.
    Conclusion
    The nature of the message may be a more important factor than the reception process. The scarcity of resources for AIDS prevention in iran highlights the importance of individual-level education for effective AIDS control.