فهرست مطالب

پایش - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، زمستان 1384)

مجله پایش
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، زمستان 1384)

  • 76 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تاثیر برنامه مراقبتی طراحی شده بر وزن شیرخواران مبتلا به پنومونی
    منیر رمضانی، فضل الله احمدی، سیما کرمانشاهی صفحات 5-13

    دوران شیرخوارگی، حساس ترین مرحله رشد طبیعی کودک است. اغلب، بیماری های عفونی دوران کودکی مثل پنومونی و اسهال منجر به کاهش وزن و سو تغذیه کودک می گردند. این در حالیست که مطالعات گذشته نشان می دهند مادران در زمینه ماهیت این بیماری ها، نحوه مراقبت و پیشگیری از عوارض آنها اطلاعات کافی ندارند و چه بسا با اعمال ناصحیح خود به بیماری فرزندشان دامن می زنند.
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه مراقبتی طراحی شده بر وزن شیرخواران مبتلا به پنومونی صورت گرفته است. این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود. در این پژوهش 66 شیرخوار 1 تا 12 ماهه مبتلا به پنومونی بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان و مادران آنها با توجه به مشخصات مورد نظر برای واحدهای پژوهش و روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیتی مربوط به شیرخوار و والدین، چک لیست مصاحبه ای مشاهده ای برنامه مراقبتی شیرخوار مبتلا به پنومونی و ترازوی توزین وزن (Burer MS50) بود. انجام مداخله در گروه آزمون به صورت اجرای نظری و عملی برنامه مراقبتی طراحی شده در محیط منزل و با توجه به عملکرد مادر و نقاط ضعف و نیازهای او انجام شد و گروه شاهد نیز از روند جاری مراقبت برخوردار بودند. وزن شیرخواران مبتلا به پنومونی طی اندازه گیری های مکرر در مراحل قبل و بعد از انجام مداخله مورد اندازه گیری قرار گرفت و پی گیری تمامی واحدهای پژوهش تا 3 ماه بعد از انجام مداخله ادامه یافت.
    داده ها توسط نرم افزار SPSS 9 تجزیه و تحلیل شد. با آزمون آنالیز واریانس در اندازه گیری های مکرر، وزن شیرخواران در مرحله بعد از انجام مداخله و در بین دو گروه آزمون و شاهد از لحاظ آماری اختلاف معنی داری را نشان داد (P<0.05).
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که به کارگیری برنامه مراقبتی طراحی شده بر وزن شیرخواران مبتلا به پنومونی در نمونه های مورد مطالعه تاثیر بسزایی دارد و آموزش در محیط منزل، یکی از روش های مناسب جهت ارتقای عملکرد مراقبتی مادران است.

    کلیدواژگان: مراقبت، وزن، شیرخوار، پنومونی
  • عوامل موثر در تعداد مراجعات زنان جهت استفاده از مراقبتهای دوران بارداری
    محمدرضا اشراقیان، شهلا امیری پور، ژیلا غفاری، کاظم محمد صفحات 15-20

    در این مطالعه متوسط تعداد مراجعات 200 زن باردار که به منظور استفاده از مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی و درمانی بیمارستان امام خمینی و شهید اکبرآبادی مراجعه کرده اند گزارش شده و عوامل باروری و اقتصادی اجتماعی موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج این مطالعه حاکی است که نیمی از زنان باردار، مراجعه کافی یا نسبتا کافی (10 مراجعه یا بیشتر) داشته اند. متوسط مراجعات مادران (3/3±) 7/9 نوبت بود. این مطالعه نشان داد که تعداد مراجعات زنان باردار با سن اولین ازدواج، سن اولین بارداری، تعدادحاملگی های قبلی، تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده، تعداد فرزندان مرده به دنیا آمده، تعداد فرزندان زنده فعلی، فاصله با آخرین زایمان و نیز با چهار عامل تحصیلات و شغل پدر و مادر ارتباط معنی دار آماری دارد. نتایج نشان داد که تحصیلات زن باردار و همسر وی تاثیر مهمی در تعداد مراجعات زنان باردار دارد. به طوری که تعداد مراجعات را از وضیت مراجعه بسیار کم (به ترتیب از 3/7 و 1/7 متوسط مراجعه در تحصیلات ابتدایی و کمتر) به وضیعت مراجعه کافی (به ترتیب 6/14 و 9/13 متوسط مراجعه در تحصیلات بالاتر از دیپلم) تبدیل می نماید. مادران شاغل جهت استفاده از مراقبت های دوران بارداری به طور متوسط 9/13 مراجعه در مقابل 7/8 مراجعه مادران خانه دار داشته اند. در مطالعه تاثیر توام عوامل فوق که به صورت رگرسیون چند متغیره انجام گرفت، تنها متغیرهای تحصیلات مادر، تحصیلات همسر، سن اولین ازدواج و شغل همسر در معادله باقی ماندند و سایر متغیر ها حذف شدند. با افزایش تحصیلات مادر و تحصیلات همسر و همچنین افزایش سن اولین ازدواج، تعداد مراجعات مادران باردار افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: مادران باردار، مراجعات مادران باردار، مراقبت های دوران بارداری
  • موارد هاری انسانی و حیوان گزیدگی در استان کرمان
    علیرضا باهنر، حسین رشیدی، سوسن سیمانی، علی اکبر حقدوست، مجید رضایی نسب، محمدعلی راد صفحات 21-27

    استان کرمان با مساحت بیش از یازده درصد از خاک ایران، به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور و با شرایط اقلیمی و آب و هوایی متنوع، از جمله استان هایی است که بیماری هاری در آن به صورت بومی وجود داشته و به علت بروز اپیدمی های هاری در گذشته و حال به ویژه در مناطق جنوبی استان کرمان (جیرفت و کهنوج) توجه محققین را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت استان کرمان از نظر وسعت جغرافیایی و شرایط اکولوژیک، بررسی بیماری هاری و حیوان گزیدگی در جمعیت های انسانی طی یازده سال به انجام رسید و پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل توصیفی و تحلیلی آمارها مشخص شد که از سال 1374 تا 1382 تعداد 10 مورد تلفات انسانی ناشی از هاری (2 زن و 8 مرد) گزارش شده است که بالغ بر40 درصد (4 نفر) از آنان در شهرستان کهنوج اتفاق افتاده است. در نیمی از موارد، حیوان مهاجم سگ و در نیمی دیگر روباه بوده است. میانگین سن بیماران، در افرادی که حیوان مهاجم سگ بوده است، 8/24 سال (با انحراف معیار 6/14 سال) و در افرادی که حیوان مهاجم روباه بوده است، برابر با 25/57 سال (با انحراف معیار 5/1 سال) گزارش شده است که از این حیث دارای اختلاف معنی داری می باشد. هیچکدام از بیماران برنامه درمان پیشگیری ضد هاری نداشته اند. درطول مدت مطالعه (یازده سال یعنی از سال 1372 تا سال 1382)، موارد حیوان گزیدگی در این استان 22860 نفر بوده است که با توجه به تحلیل آماری، سالانه روند رو به رشدی را نشان می دهد (P<0.01). بیشترین میزان بروز (در صد هزار نفر) در شهرستان بافت (166 نفر) و کمترین آن در شهرستان زرند (63 نفر) بوده است بالغ بر60 درصد از موارد مربوط به مناطق روستایی و 40 درصد در مناطق شهری اتفاق افتاده است (P<0.05) و در 7/85 درصد از موارد، درمان کامل ضد هاری را دریافت نکرده اند. بیشترین گروه مواجهه یافته، افراد 10 تا 19 ساله بودند و موارد مذکر (76 درصد) به طور معنی داری بیشتر از افراد مونث (24 درصد) بودند (P<0.01). محل گزش و اعضای مجروح و آسیب دیده بدن به این شرح بوده: دست ها (41 درصد)، پاها (47 درصد)، تنه (7 درصد)، سر و صورت (3 درصد) و ناحیه گردن (2 درصد). حیوان های گزنده نیز به ترتیب، سگ (86/82 درصد)، گربه (9/8 در صد)، شغال (5/1درصد)، روباه (64 درصد) و سایر حیوانات (1/6 درصد) بودند. بین میزان بارندگی سالانه و موارد حیوان گزیدگی بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، رابطه معکوس و معنی داری به دست آمد P=1.01)، (r=-0.5. نقش روباه در اپیدمیولوژی بیماری هاری در این استان مهم و قابل توجه به نظر می رسد. عدم درمان کامل ضد هاری در نسبت قابل توجهی از افراد حیوان گزیده نیز شایسته توجه می باشد. افزایش سگ های ولگرد که منجر به افزایش حیوان گزیدگی می گردد، لزوم توجه و همکاری بین بخشی دستگاه های ذیربط را طلب می نماید.

    کلیدواژگان: هاری، حیوان گزیدگی، استان کرمان، اپیدمیولوژی، ایران
  • کیفیت زندگی در بیماران همودیالیزی
    حسین صافی زاده، بهشید گروسی، صدیقه افشار پور صفحات 29-35

    بیماری مرحله انتهایی کلیه ها از جمله بیماری های غیرقابل درمانی است که مبتلایان به آن برای زنده ماندن نیازمند جایگزین نمودن کلیه بوده و با توجه به محدودیت های پیوند کلیه، بسیاری از این بیماران درمان دیالیز را دریافت می نمایند. دیالیز اگرچه زندگی بیماران را نجات داده و موجب افزایش طول عمر آنان می گردد، ولی طیف وسیعی از مشکلات جسمی، روحی، اقتصادی و اجتماعی را فرا روی بیماران قرار می دهد که در مجموع کیفیت زندگی ایشان را متاثر از خود می سازد. در این مطالعه، هدف اصلی، بررسی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی شهر کرمان بوده است. به این منظور با استفاده از پرسشنامه SF-36، کیفیت زندگی 100 بیمار همودیالیزی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج حاکی از آن است که بیماران همودیالیزی از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار نبوده و به وضوح میانگین نمرات کسب شده آنان در تمامی حیطه های مورد بررسی پایین تر از افراد سالم است. با توجه به غیر قابل درمان بودن نارسایی کلیه و شرایط ویژه درمان با همودیالیز، مشاهده چنین نتایجی دور از انتظار نبوده و نشان دهنده آن است که توجه خاص به جنبه های سلامتی این بیماران ضروری است.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، همودیالیز، SF - 36
  • شیوع مصرف سیگار در پزشکان آینده در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    زهرا محتشم امیری، نغمه اشهدی، مریم منتصر کوهساری صفحات 37-42

    در دهه گذشته به موازات کاهش شیوع مصرف سیگار در جوامع غربی، افزایش مصرف در کشورهای در حال توسعه به خصوص در بین جوانان به صورت یک معضل بهداشتی در آمده است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع مصرف سیگار در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مطالعه پاره ای از عوامل تاثیر گذار بر آن بود. در یک مطالعه مقطعی در سال 1380، به وسیله یک پرسشنامه خود ایفا تمامی590 دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه از دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای مرتبط با مصرف سیگار تشکیل شده بود. سیگاری (Current-smoker) در این مطالعه به کسانی گفته شد که حداقل در یک ماه گذشته مصرف سیگار داشته اند. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS10 تجزیه و تحلیل گردید و جهت بررسی تاثیر عوامل مستقل بر مصرف سیگار از آزمون های آماری Chi2، Mann-witeney و Logistic regression استفاده گردید. از مجموع دانشجویان 531 نفر (90 درصد) پرسشنامه را تکمیل نمودند که از این میان 265 نفر پسر و 266 نفر دختر با دامنه سنی 38-17 سال و میانگین 4.1±23.2 سال بودند. شیوع مصرف سیگار در دانشجویان مورد مطالعه 16.6 درصد (26 درصد در دانشجویان پسر و 1/7 درصد در دانشجویان دختر) بود (0001/0‍‍P<).
    در این مطالعه جنس پسر، سکونت به همراه دوستان و در خوابگاه، داشتن دوستان سیگاری و سابقه مشروط شدن در طی دوره تحصیلات دانشگاهی با مصرف سیگار ارتباط داشته است. اما بین مصرف سیگار در اعضای خانواده، وضعیت تاهل، سطح سواد والدین و سنوات تحصیلی با مصرف سیگار ارتباطی دیده نشد. پس از انجام Logistic regression تنها عامل موثر بر مصرف سیگار در دانشجویان داشتن دوستان سیگاری (0.0001=P، 39.2 -8.7=CI 95%، 18.5= Odd''s ratio) بود. این مطالعه نشان دهنده میزان بالای مصرف سیگار در دانشجویان بوده، لزوم شروع هرچه سریع تر برنامه های پیشگیری در یک سطح پایین تر یعنی مدارس و همچنین دانشگاه ها را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: مصرف سیگار، دانشجوی پزشکی، عوامل خطر
  • کیفیت خدمات پایش رشد کودکان کمتر از 6 سال مراکز بهداشتی - درمانی شهری
    مریم جدید میلانی، سعاد محفوظ پور، مهندس ناصر ولایی، صفیه حسین زاده صفحات 43-48

    با توجه به اهمیت ارایه خدمات بهداشتی به ویژه در گروه های آسیب پذیر از جمله کودکان و تناقضاتی که در مورد کمیت و کیفیت این خدمات وجود دارد و به منظور تعیین کیفیت ارایه خدمات مراقبت از کودکان کمتر از 6 سال توسط کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهری، این تحقیق در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 81-1380 انجام گرفت. تحقیق به روش مقطعی و در 10 مرکز بهداشتی درمانی شهری انجام پذیرفت و کیفیت ارایه خدمات هر یک از کارکنان برای 10 کودک که به صورت مستمر مراجعه نمودند مورد بررسی قرار گرفت. این خدمات شامل اندازه گیری وزن، قد و دور سر و آموزش پایش رشد و در زیر مجموعه هر یک بر اساس شاخص های مقرر در برنامه مراقبت از کودکان کمتر از 2 سال و کودکان 6-2 سال بود. خدمات ارایه شده صرفا با مشاهده، بررسی و ثبت گردید. تحقیق بر روی 49 نفر از کارکنان بهداشتی و 490 کودک نشان داد، کیفیت ارایه خدمات پایش رشد توسط 9/58 درصد از کارکنان، خوب و 1/41 درصد، متوسط بود. در گروه سنی زیر دو سال و گروه سنی 4-2 سال به ترتیب 7/66 درصد و 8/84 درصد از کارکنان اندازه گیری وزن را در حد خوب ارایه دادند. آماره کای دو نشان داد اختلاف کیفیت اندازه گیری وزن بین دو گروه سنی از نظر آماری با P<0.05 معنی دار است. در گروه سنی زیر 2 سال، 3/74 درصد از واحدهای پژوهش اندازه گیری قد را خوب و در گروه سنی 4-2 سال، 6/66 درصد از کارکنان این خدمت را در حد متوسط ارائه دادند. آماره کای دو نشان داد چگونگی اندازه گیری قد بین دو گروه سنی از نظر آماری معنی دار است (P<0.001). تمامی نمونه ها اندازه گیری دور سر را خوب ارایه می دادند. در گروه سنی زیر 2 سال و در گروه سنی 4-2 سال به ترتیب 59 درصد و 6/69 درصد از کارکنان از مورد پژوهش، آموزش پایش رشد را متوسط ارایه دادند. آماره کای دو نشان داد اختلاف کیفیت آموزش پایش رشد بین دو گروه سنی از نظر آماری معنی دار است (P<0.01). بین مشخصات سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، رشته تحصیلی، میزان تحصیلات، وضعیت شغل، سابقه خدمت و سابقه کار در واحد مراقبت از کودک و کیفیت ارایه خدمات همبستگی مثبت و متوسط تا خوب وجود دارد (P<0.005). اما بین مشخصات محل سکونت و گذراندن دوره بازآموزی و کیفیت ارایه خدمات، همبستگی وجود ندارد. کیفیت ارایه خدمات در مراکز بهداشتی درمانی شهری پایین است (به ویژه برای گروه سنی کمتر از 2 سال). با توجه به اهمیت سلامت کودکان 6-0 سال، انجام پژوهش برای تعیین علل آن به خصوص تحقیقات برای بررسی تاثیر مداخلات بر روی کمیت و کیفیت توصیه شود.

    کلیدواژگان: کیفیت، مراقبت از کودکان، پایش رشد، آموزش
  • ترجمه، تعیین پایایی و روایی گونه فارسی پرسشنامه SF-36
    علی منتظری، آزیتا گشتاسبی، مریم سادات وحدانی نیا صفحات 49-56

    این مطالعه به منظور ترجمه و تعیین پایایی و روایی گونه فارسی ابزار استاندارد بین المللی SF-36 برای اندازه گیری کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی طراحی و انجام شد. پس از اخذ اجازه لازم بر اساس روش توصیه شده Forward-Backward، پرسشنامه مذکور ترجمه و در مطالعه ای آزمایشی به کار برده شده و پس از اعمال تغییرات لازم، پرسشنامه نهایی در مطالعه ای جمعیتی در شهر تهران در افراد سنین 15 سال و بالاتر به کار برده شد.
    میانگین سنی پاسخ دهندگان 1/35 سال با انحراف معیار (16±) بوده و اکثر حجم نمونه مورد مطالعه متاهل بودند (58 درصد). متوسط سال های تحصیل پاسخ دهندگان 10 سال با انحراف معیار (5/4±) به دست آمد.
    آزمون پایایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل آماری «همخوانی داخلی» و آزمون روایی با استفاده از روش «مقایسه گروه های شناخته شده» و «روایی همگرایی» مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل «همخوانی داخلی» نشان داد که به جز مقیاس نشاط (65/0= a) سایر مقیاس های گونه فارسی SF-36 از حداقل ضرایب استاندارد پایایی در محدوده 77/0 تا 9/0 برخوردارند.
    آزمون آماری «مقایسه گروه های شناخته شده» نشان داد که گونه فارسی SF-36 قادر به افتراق زیر گروه های جمعیتی به تفکیک جنس و سن است به این نحو که افراد مسن تر و زنان در تمامی مقیاس ها امتیازهای پایین تری را به دست آوردند. آزمون«روایی همگرایی» به منظور بررسی فرضیات اندازه گیری با استفاده از همبستگی هر سوال با مقیاس فرضیه سازی شده نیز نتایج مطلوبی را به دست داده و تمامی ضرایب همبستگی بیش از مقدار توصیه شده 4/0 به دست آمد (دامنه تغییرات ضرایب 58/0 تا 95/0). آزمون تحلیل عاملی نیز دو جزء اصلی را به دست داد که 9/65 درصد پراکندگی میان مقیاس های پرسشنامه SF-36 را توجیه می نمود.
    در مجموع نتایج نشان داد که گونه فارسی ابزار استاندارد SF-36، به منظور اندازه گیری کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی از پایایی و روایی لازم برخوردار است.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، پرسشنامه SF - 36، ایران
  • اندازه های تن سنجی بدو تولد متولدین زنده شهر اراک
    سید محمدتقی آیت اللهی، محمد رفیعی صفحات 57-63

    اندازه گیری شاخص های تن سنجی در کودکان و نوزادان مناسب تر و ساده تر از دیگر شاخص هاست و مشکلات کودکان و نوزادان زنده را به سادگی بیان می دارد. با این شاخص ها می توان به تصویر گویایی از وضعیت توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه دست یافت و به چگونگی وضعیت تغذیه و بهداشت مادر پی برد. در حال حاضر در اراک داده های مرجع از اندازه های بدو تولد وجود ندارد. بنابراین مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بیان شاخص های تن سنجی در بدو تولد به تعیین نقاط درصدی وزن، قد و دور سر نوزادان بپردازد و همچنین به یک مقایسه تک و چند متغیره نیز جهت این متغیرها در دو جنس و در دو نوع زایمان طبیعی و سزارین در مناطق مختلف شهر اراک بپردازد. مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بر روی تمامی متولدین زنده شهر اراک در سال 1381 بود. تعداد کل متولدین زنده در سال فوق 10241 نفر بود که 5241 از نفر آنها پسر و 5000 نفر آنها دختر بودند. شیوع کم وزنی دربین متولدین زنده 9 درصد به دست آمد. (انحراف معیار ±) وزن کل متولدین 3148±562 گرم و در بین متولدین پسر و دختر به ترتیب 3193±586 و 3100±531 گرم بود. اختلاف آماری معناداری بین میانگین وزن نوزادان متولد شده در دو جنس پسر و دختر وجود داشت (P<0.01). میانگین قد کل متولدین 49.9±3.1 سانتیمتر و در متولدین پسر و دختر به ترتیب 50.1±3 و 49.7±3.1 سانتیمتر بود و اختلاف آنها به لحاظ آماری معنادار است (P<0.01). میانگین دور سر در کل متولدین 34.8±1.9 سانتیمتر و در نوزادان پسر و دختر به ترتیب 35.1±1.8 و 34.1±1.8 سانتیمتر بود که اختلاف آنها از نظر آماری معنادار بود (P<0.01). شیوع کم وزنی در این مطالعه منطبق با مقدار بیان شده آن در خلال سال های 96-1990 از طرف سازمان WHO در ایران می باشد. اختلاف آماری معناداری بین میانگین وزن، قد و دور سر این مطالعه با مطالعات انجام شده در ایران وجود داشت.
    میانگین وزن و قد نوزادان متولد شده در این مطالعه از مقادیر مرکز ملی آمار سلامت (National Center for Health Statistics-NCHS) به طور معنادار آماری کمتر بود (P<0.01). ولی در مورد دورسر میانگین دور سر نوزادان پسر متولد شده از مقدار آن در NCHS بیشتر بود (P<0.01). درصورتی که در مورد دور سر نوزادان دختر، اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (P<0.05). اختلاف آماری معناداری بین نقطه 3 درصدی وزن، قد و دور سر با مقادیر آن در منحنی NCHS مشاهده نشد. ولی از نقطه 25 درصدی به بالا، اختلاف فوق معنادار آماری می شد. شاید توزیع مقادیر وزن، قد و دورسر نوزادان متولد شده در این شهر با مقادیر فوق در منحنی NCHS اختلاف داشته باشد. تایید این مطلب می تواند با مطالعه آینده نگر بر روی متولدین زنده و رسم منحنی رشد بیان گردد. در انتها مطالعات اختصاصی تر در این خصوص در این ناحیه مرکزی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: شاخص های تن سنجی، وزن، قد، دورسر، منحنی رشد استاندارد، کم وزنی
|
  • The effects of a designed care on the weight of infants suffering from pneumonia
    Ramazani M, Ahmadi F *, Kermanshahi S Pages 5-13
    Objective(s)

    The present research was carried out in order to determine the effects of a designed care on the weight of infants suffering from Pneumonia in Tehran, Iran.

    Methods

    This was a quasi-expremental study. The sample, included 66 infants aged between 1 to 12 months who suffered from Pneumonia and their mothers selected randomly and were assigned to two groups: experimental and control. Data collection tools included questionnaire, observational - interviewing checklist and Burer MS50 scale. The disigned care was taught both theoretically and practically. The strengths and weaknesses of the function of mothers at home were recorded, while the control group had taken only ordinary care from their mothers. Every examining unit was followed up for 3 months after intervention. The data concerning infant’s weight were gathered in repeated measurements before and after intervention.

    Results

    There was a significant difference between experimental and control groups in infants weight after intervention (P<0.05).

    Conclusion

    The findings indicate that using a designed care has a desirable effect on the weight of infants suffering from pneumonia. Moreover the results indicate that home-training is a good strategy in improving the mothers' caring behaviours.

    Keywords: Designed Care, Weight, Infant, Pneumonia
  • Factors associated with utilization of prenatal care
    Eshraghian M.R *, Amiripoor S, Ghaffari J, Mohammad K Pages 15-20
    Objective (s)

    Estimating the mean number of visits of pregnant women to prenatal centers to use pregnancy cares in Tehran, Iran.

    Methods

    This a descriptive-analytic observational study, considering the number of visits of pregnant women to prenatal centers in Imamam Khomaini and Shahid Akbar-abadi hospital in Tehran, Iran. 200 women visited these two centers during September 2000 for the first time that all were followed up to their delivery and later visits were counted for each woman.

    Results

    Each pregnant woman had 9.7(±3.3) visits in average during their pregnancy until delivery. Of 200 women, only 28.5% had "enough number of visits". Correlation analysis identified that the number of follow up visits was related to age (at first) marriage (r=0.38, P =0.01), age at first delivery (r=0.37, P =0.01), number of previous pregnancies (r=0.32, P =0.01), number of live birth {r=-0.37 P =0.01), number of dead birth (r=-0.22, P =0.01), number of alive children (r=-0.36, P-value=0.01) and time interval from the last delivery (r=-0.24, P-value=O.O 1). Analysis of variance (ANOVA) revealed that the number of follow up visits is also related to four factors, education level and job of the pregnant women and her husband. The illiterate women or women with elementary education had in average. 7.3(±1.9) visits while women with high school diploma had 14.6(±1.6). Employed pregnant women had (mean of) 13.9(±2.6) visits comparing with the housewife’s that had only 8.7(±2.7). The stepwise multiple regression analysis showed that in presence of all variables, the best set of variables which are related to number of pregnant women's follow up visits are, educational level of woman and her husband, age at first marriage, and job of the husband.

    Conclusion

    The middle socio-economic class women do not visit prenatal centers enough to take care of themselves during pregnancy. The best set of variables which are related to number of pregnant women's follow up visits are, educational level of woman and her husband, age at first marriage, and job of the husband.

    Keywords: Pregnant women, Number of visits, Cares in pregnancy duration
  • Rabies prevalence and frequency of animal bites in Kerman Province: 1993-2003
    Bahonar A.R, Rashidi H, Sirnani S, Haghdoost A.A, Rezaienasab.M *, Rad M.A Pages 21-27
    Objective (s)

    In order to find out the frequency rates of domestic and wild animal bites as well as the evaluation of the prevalence rates of rabies disease in human population in Kerman Province (South-East of Iran), a retrospective study was designed to analyze data for this project.

    Methods

    Data were collected from March 21st 1993 to March, 21st 2003 in all of the ten cities including the rural areas of the Kerman Province.

    Results

    The mortality of human rabies were 10 persons (8 males and 2 females). Of these half (50%) were bitten by dogs and the others (50%) by foxes. The reported data indicated that animals bit 22860 persons during 11 years. The mean age of the people who were bitten by dogs was 24.80 years (SD= 14.6), while the mean age of the people who were bitten by foxes was 57.25 years (S.D. =1.50). There was a significant difference between the mean ages of these two groups of the people. The most frequency of injured people was reported in the age group of 10-19 years old and the frequency of males (76 %) was more than females (24 %). The most incidence rate of animal bites was reported from Baft region (166 individuals/100000) and the least incidence was from Zarand region (63 cases). About 60% of all persons that were bitten by animals were from rural areas and 40% of them were from urban areas (P<0.05). Among the all people who were bitten by animals, 47% of them were injured through feet, 41 % through hands, 3 % heads and faces and 9 % of them through trunks, cervical regions and other limbs of the body.

    Conclusion

    The role of foxes in the epidemiology of rabies in the province of Kerman seems very important. Since most people in this region of Iran did not seem to be aware of the risk of exposure to the viral infection of rabies through animal bites, the public education is imperative as well as vaccination of animals, specially dogs and cats.

    Keywords: Rabies, Animal Bites, Kerman Province, Epidemiology, Iran
  • Quality of life in hemodialysis patients
    Safizadeh H *, Garroosi B, Afsharpoor S Pages 29-35
    Objective (s)

    To measure quality of life in hemodialysis patients.

    Methods

    This was a cross-sectional study carried out in two centers in Kerman. Quality of life was measured using the Iranian version of the SF-36.

    Results

    In all 100 patients with end stage renal disease receiving hemodialysis were studied. The mean age of patients was 50.91 (SD=l4.76) years and the mean time of dialysis for patients was 31.76 (SD=37.33) months. The most cause of renal failure was diabetes mellitus and the most comorbidity was heart disease. In all domains of the SF-36, it was found that patients reported lower scores than healthy individuals. The lowest score was found for General Health.

    Conclusion

    These results show that hemodialysis patients suffer from a poor quality of life and this suggests that these patients need more effective management.

    Keywords: Quality of life, Hemodialysis, SF-36
  • Cigarette smoking among medical students in Guilan University of Medical Sciences
    Mohtasham Amiri Z *, Arshadi N, Montaser Koohsari M Pages 37-42
    Objective(s)

    To determine the prevalence of smoking among Guilan medical students and to study the effects of sociodemographic factors on smoking behavior.

    Methods

    In a cross-sectional study, a self-administered questionnaire was distributed between 590 medical students in Guilan University in 2001. The survey instrument contained a section for socio-demographic information and questions relating to the students' smoking behavior. Current smoker was everyone who used cigarette in the previous 30 days. Data were analyzed with spss 10 software. The x2 test, Mann-Witney test and logistic regression were performed to calculate the relations between independent factors and cigarette smoking.

    Results

    From 590 subjects, 531 (90%) completed the questionnaires. Of these 265 students were male and 255 were female. The mean age was 23.2 ± 4.1 years (range 17 to 38years). The prevalence of smoking among university students was 16.6% (26% in male and 7.1 % in female; P<0.0001). The results of analysis indicated that: being male, living with friends, having friend who smokes, history of interruption in education were independently associated with smoking but having a family member who smokes, marital status, family education, and educational status were not associated with smoking. In logistic regression, the only effective determinants was having smoker friends (Odds ratio= 18.5, 95%CI= 8.7 to 39.2, P=0.0001).

    Conclusion

    Smoking is one of the most important public health problems among students in Guilan Medical University and preventive program must be started in much earlier period in schools and universities.

    Keywords: Cigarette smoking, Medical student, Risk factor
  • Assessing the quality or growth assessment services for 0 to 6 years children in urban health centers of Shaheed Beheshti Univercity of Medical Scienses
    Jadid Milani M *, Mahfoozpoor S, Velaii N, Hosseinzadeh S Pages 43-48
    Objective (s)

    To assess the quality care services for 0 to 6 years children in Urban Health Centers of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences in 2001-2b02.

    Methods

    This was a cross - sectional research with aim of determining the quality of O to 6 years children care services provided by the personnel of urban health centers, affiliated to University of Shahid Beheshti Medical Sciences. In this research 49 personnel of urban health centers of Shemiranat, North and East of District Health Centers affiliated to University of Shahid Beheshti Medical Sciences were selected through a multiple stage sampling. Type of services provided for 490 children were observed and recorded.

    Results

    The age of personnel was 32.3±7.9, and 71 % were married. The academic degree of 63% of the personnel was bachelor degree, and 37 % had an associate degree. 82% of personnel were midwifery graduated and 18% family health, and 71 % had passed in-service education. The quality of growth assessment services provided, was good by 59 % of staff and 41 % were in medium range. The quality of measuring weight for less than two and 2-4 years children was good by 67 % and 85 % of the staff respectively. The quality of measuring height was good by 74 % of the staff for. less than two years children and was 67 % in medium range for 2 to 4 years children. The quality of measuring the head was good in the all of the staff (l00%) in less than two years children. The quality of parents' growth assessment education in less than two and 2-4 years children was in medium range (59 % and 70 % of the staff).

    Conclusion

    The findings showed poor quality of services provided for this age group.

    Keywords: Quality, Education, Quality of care, Growth assessment
  • The Short Form Health Survey (SF-36): translation and validation study of the Iranian version
    Montazeri A *, Goshtasebi A, Vahdaninia M.S Pages 49-56
    Objective(s)

    To develop and validate the Iranian version of the Short Form Health Survey (SF-36) for use in health related quality of life assessment in Iran.

    Methods

    A culturally comparable questionnaire was developed and pilot tested. Then, the Iranian version of the SF-36 was administered to a random sample of 4163 healthy individuals aged 15 years and over in Tehran. Reliability was estimated using the internal consistency and validity was assessed using known groups comparison and convergent validity. In addition factor analysis was performed.

    Results

    In all 4163 individuals were interwied. The mean age of the respondents was 35.1 (SD= 16.0) years, 52% were female, mostly married (58%). and the mean years of their formal education was 10.0 (SD=4.5). The internal consistency (to test reliability) showed that all eight SF-36 scales met the minimum reliability standard, the Cronbach's a coefficients ranging from 0.77 to 0.90 with the exception of the vitality scale (a =0.65). Known groups comparison showed that in all scales the SF-36 discriminated between men and women, and old and the young respondents as anticipated (all p values less than 0.05). Convergent validity (to test scaling assumptions) using each item correlation with its hypothesized scale showed satisfactory results (all correlation above 0.40 ranging from 0.58 to 0.95). Factor analysis identified two principal components that jointly accounted for 65.9% of the variance.

    Conclusion

    In general, the Iranian version of the SF-36 performed well and findings suggest that it is a reliable and valid measure of health related quality of life among the general population.

    Keywords: Health status, Iran, Population-based study, Quality of life, The SF-36
  • Anthropometry measurements of live off spring in Arak, Iran
    Ayatollahi SMT, Rafiee M * Pages 57-63
    Objective (s)

    To report either at birth anthropometry indices or determining percentile points of weight, height and circumference of head and also show a uni and multi variates comparison for these variables in two sexes and in normal childbirth and cesarean deliveries in different regions of the city of Arak.

    Methods

    This was a cross-sectional pilot on all live offspring in Arak in 2002. All live newborns in this year was 10241 which (5241 boys and 5000 girls). The prevalence rate of low birth weight among these live newborns was estimated about 9 %.

    Results

    The mean weight of all cases was 3193 (± 586) gr and among boys and girls were 3193 (± 586) and 3100 (± 531) gr respectively. There was a significant statistical difference between boys and girls (P<O.O 1). The height of all cases was 49.9 (± 3.1) cm and in boys and girls were 50.1 (± 3) and 49.7 (± 3.1) cm and the difference was statistically significant (P<0.01). The circumference of head in all newborns was 34.8± 1.9 cm and in boys and girls were 35 .1± 1.8 and 34.5± 1.8 cm respectively (P<O.O 1 ). The prevalence of low birth in this study is adjusted to WHO stated rate in 1990 to 1996 in Iran. There was a significant statistical difference between weight, height and circumference of mean head in the study. The mean weight and height of newborns in this study significantly was lower than NCHS figurs (P<O.O 1), but in case of circumference of head, the mean of boys was greater than the NCHS records (P<O.O I), and there was no significant statistical difference among girls head circumference (P>0.05). A significant statistical difference of head with amount of NCHS curve was not seen but above the 25 percentile, the mentioned difference became statistically significant.

    Conclusion

    Prospective study on live newborns and drawing growth curve is neccessary. Further specific researche in central region of the country is recommended.

    Keywords: Anthropometry indices, Weight, Height, Circumference of head, Standard growth curve, Low Birth