فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1384)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1384)

  • 262 صفحه، بهای روی جلد: 4,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غدیر خم و سقیفه بنی ساعده
    جهانبخش ثواقب صفحه 5

    پژوهش حاضر درصدد بررسی این پرسش مهم است که آیا در ماجرای سقیفه که دوباره یا کمی بیشتر پس از واقعه غدیر رخ داد و گروه های رقیب درباره جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) گفت و گو کردند، به حدیث غدیر استناد شد یا خیر؟ پس از تبیین اجمالی این دو حادثه تاثیرگذار در تاریخ اسلام و بیان مشابهت ها و تفاوت های آن دو، به منظور نزدیک شدن به هدف پژوهش، گزینه های متصور درباره رخداد یا عدم رخداد واقعه غدیر و نیز فرض های عدم استناد به غدیر در سقیفه، مطرح و تجزیه و تحلیل خواهد شد. هم چنین در این مقاله، در مورد استنادات شیعه مبنی بر رخداد واقعه غدیر و نیز تبیین شیعی جانشینی پیامبر(صلی الله علیه وآله) بحث شده است.

  • تدوین تاریخ اسلام نزد مسلمانان
    صائب عبدالحمید ترجمه: حسن حسین زاده شانه چی صفحه 43

    مسلمانان تدوین تاریخ اسلامی را تحت تاثیر عوامل گوناگون از قرن نخستین هجری آغاز کردند. این عوامل تاثیر گذار به دو دسته مثبت و منفی قابل تفکیک اند که از دسته اول، قرآن و سنت و از دسته دوم، منع تدوین حدیث و وقوع فتنه ها و ناآرامی ها را می توان یاد کرد که هر یک آثار خاص خود را داشتند. تدوین تاریخ اسلامی، به تدریج تکامل یافت و این سیر تکامل در چند مرحله صورت گرفت و طی این مراحل، کتاب های تاریخی اسلامی از شکل تالیفات اولیه شخصی به صورت تالیفات جزیی تاریخی و سپس به شکل کتاب های تاریخی تکامل یافته در آمدند.
    در هر یک از مراحل چهارگانه تکامل تدوین تاریخ اسلامی، تالیفات متعددی به قلم تاریخ نگاران مسلمان به رشته تحریر درآمدند که اغلب از منابع حایز اهمیت و معتبر اسلامی

  • نقش نوبختیان در پیشبرد افکار شیعه
    حسین حسینیان مقدم صفحه 63

    نوبختیان از خاندان های اصیل ایرانی مسلمان شده دوره منصور عباسی و پیوسته هم نشین و ملازم خلفای عباسی بودند. در اثر قدرت سیاسی، توان اقتصادی و شایستگی های علمی، پایگاه اجتماعی مناسبی داشتند که با تکیه بر آن، در پیشبرد تفکر شیعی و حمایت از شیعیان نقش اساسی ایفا کردند. برجسته ترین شخصیت های علمی این خاندان، اسماعیل بن علی و ابو محمد نوبختی هستند که کتاب های آنان، متن درسی متکلمان قرار گرفت و حسین بن روح، شخصیت برجسته دیگر این خاندان افتخار نیابت حضرت مهدی (عج) را کسب کرد. ایشان، افزون بر تالیف، با شرکت در نهضت ترجمه و برگردان کتاب های فلسفی و نجومی به زبان عربی، تاثیر بسزایی در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی داشتند. فرزندان نوبخت، در شمار فرهیختگان، عالمان و ادیبان بودند و شعرای بزرگی با آنان ارتباط داشتند و ایشان را مدح می کردند. گرایش کلامی نوبختیان، موجب تقویت مکتب علمی بغداد شد و آنان، برخلاف علمای قم، تلاش داشتند تا اصول دینی را از دریچه اندیشه و تفکر، تبیین کنند، از این رو کتاب ها و مناظره های ایشان، کلامی فلسفی و ناظر به اعتقادات فرقه های اسلامی، بهویژه معتزله است. خاندان های ابن بابویه و نوبختیان به رغم تضاد شدید در شیوه استدلال، در گسترش مبانی فکری شیعه، مبارزه با انحرافات دینی و اعتقادات غالیانه، همکاری داشتند. مکتب مفید در بغداد، حاصل این تضاد و تعامل است.

  • تاریخ تشیع در نیشابور
    محمد دشتی صفحه 101

    در بخش نخست این پژوهش که در شماره پیشین تقدیم شد مباحثی چون: نگاه گذرا به تاریخ نیشابور، روند پیدایش و رشد تشیع از آغاز تا پایان قرن چهارم هجری در این شهر طی دوره های مختلف، مروری بر جلوه های حضور تشیع در ساختار شهر قدیم نیشابور مطرح گردید.
    اینک در این بخش، مسائل و مباحثی چون: نقش امام رضا(علیه السلام) در روند گسترش تشیع در نیشابور، چگونگی حضور تشیع امامی در این شهر، راویان امامی نیشابور، وکلای ائمه(علیهم السلام) در نیشابور، وضع حوزه علمی امامی در این شهر و سرانجام رابطه مالی شیعیان نیشابور با ائمه(علیهم السلام) مطالعه و بررسی می شود.

  • مروری بر وضعیت مسیحیان ایران از قرن اول تا چهارم هجری
    شهربانو دلبری صفحه 139

    ایران سرزمینی است که در آن، اقوام و مذاهب مختلف در طول تاریخ در کنار هم می زیسته اند. با ورود اسلام به ایران مهم ترین و پایدارترین آیین ایرانیان شکل گرفت. پس از سقوط امپراطوری ساسانی، مردم ایران به تدریج، گروه گروه به اسلام گرویدند. از جمله مذاهبی که مقارن ظهور اسلام در ایران وجود داشت کیش مسیحیت بود که سابقه ای چند صد ساله داشت. در دوران اسلامی، مسیحیان در کنار سایر اهل ذمه در قالب اقلیت های کم جمعیت به حیات خود ادامه دادند. اصل تسامح و تساهل اسلامی درباره اهل کتاب، شامل حال ایشان شد و در نتیجه، آنان تاکنون نیز در ایران در کنار سایر هموطنان خویش زندگی می کنند. در این مقاله، وضعیت این جامعه مذهبی طی چهار قرن اول هجری بررسی شده است.

  • پژوهشی در اربعین حسینی (ع)
    محسن رنجبر صفحه 157

    حضور اهل بیت(علیهم السلام) در اولین اربعین شهادت امام حسین(علیه السلام) بر سر مزار آن حضرت در کربلا از مسائلی است که در قرون اخیر برخی محققان شیعه درباره آن تشکیک کرده اند. در مقابل، برخی دیگر از اندیشمندان، درصدد رد این تشکیک و اثبات اربعین اول شده اند. این نوشتار ابتدا به دلایل منکران اربعین اول پرداخته و در ادامه به پاسخ گویی آن ها می پردازد، سپس با استفاده از قراین و شواهد دیگر، دیدگاه موافقان اربعین اول را تایید می کند.

  • مواضع سعد بن ابی وقاص در برابر امیر مومنان (ع)
    محمدمحسن طبسی صفحه 193

    در بخش نخست این پژوهش، با اشاره به سابقه سعد در پذیرش اسلام و نیز نقش نظامی او در دوران فتوحات در جبهه هایی مانند قادسیه و نهاوند و هم چنین عضویت او در شورای شش نفری، به موضع گیری های او در برابر امیرمومنان در عصر سه خلیفه، پرداختیم و با تکیه بر شیفتگی او نسبت به «ثروت» و «قدرت» انگیزه های او را تحلیل و بررسی کردیم.
    اینک در این بخش، موضع گیری های او را در برابر امیرمومنان(علیه السلام) در زمان خلافت آن حضرت، بهویژه در جنگ های سه گانه، بررسی و گزارش های مورخان را در این باب نقد می کنیم.

  • درآمدی بر شناخت شکل گیری و تطور صحابه نگاری
    محمدرضا هدایت پناه صفحه 225

    در بخش نخست، نگاهی گذرا به سیر تدوین صحابه نگاری از قرن نخست تا قرن هفتم، یعنی تا عصر ابن اثیر و کتاب اسدالغابه فی معرفه الصحابه داشتیم. مباحثی هر چند خلاصه درباره جایگاه صحابه نزد مسلمانان به عنوان واسطه میان عصر رسالت و نسل های بعدی و نیز شروع صحابه نگاری و فهرست صحابه نگاران پیشگام، بیان شد. هم چنین به فضایل نگاری صحابه و صحابه نگاری محلی و نیز دو مکتب صحابه نگاری حدیثی و توصیفی - انتقادی پرداختیم و اشاره شد که مکتب حدیث نگاری با کدام چالش ها روبه رو شد که صحابه نگاران بعدی از این رویه تبعیت نکرده، به صحابه نگاری توصیفی - انتقادی رو آوردند و در این میان به توضیح و تبیین شیوه و روش تدوین سه کتاب مهم معرفه الصحابه ابونعیم، معرفه الصحابه ابن منده و الاستیعاب فی معرفه الاصحاب ابن عبدالبر پرداختیم. اینک ادامه بحث.

|
  • _Gh__adir _Kh__umm and Sakifat Banص Sa`ida
    Dr. Jihan Bakhsh Thawaqib Page 5

    The present research focuses on and addresses a question of special importance. The question is : Were the proceedings of Saqifah , in which various groups discussed the question of the Prophet's succession , grounded on the Ghadir hadith or not?
    It is worth noticing here that the event of Saqifah took place nearly two months after the event of Ghadir -within a very short period!
    In an attempt to cast light on this topic , an account is introduced about each of these two events which influenced the course of the history of Islam, and about the similarities and the differences between them are exhibited. The researcher, then , expounds on whether or not the event of Ghadir has a sound basis and discusses the view that the Saqifah had ignored the Ghadir event. The research provides a number of Shi'ah's arguments about the event of Ghadir and their ideas about the Prophet's succession.

  • Islamic Historiography
    Hasan Husayn Page 43

     These influental factors can be divided into two kinds: positive and negative, the first of which are the Qura'n and hadiths (the prophetic traditions) and the second of which are the troubles and disturbances. Each of these two factors had its own effect on Islamic historiography over its different stages of development. Islamic history books, which at the beginning were concerned with personal affairs , developed into more or less historical authorships and then into advanced history books.
    In each of these four stages, Muslim historians wrote many books, most of which are considered as important and authentic Islamic sources.
    This article, which is based on a book entitled Science of History by Sa'ib Abdul al - Hamid , desls to with the factors which had influenced Islamic historiography and point to its different stages of development .

  • The Nawba_kh__tis and Their Influence on the Advancement of Shi`i Though
    Husayn Husaynian Moqadam Page 63

    Nobakhtis are ancient Iranians. They entered Islam during the reign of Mansoor, an Abbasid caliph, and were among the people who kept Abbasid caliphs' company. Their palitical , economic and scientific competence made them enjoy a good social status which helped them to play a major part in promoting Shi'ah thoughts and supporting Shi'ah community. Among the distinguished learned Nobakhti figures are Isma'il ibn Ali and Ibu Muhammad Nobakhti who wrote valuable works which then became sources for theologists. Husayn ibn Ruh is another famous and great Nobakhti figure who reached the honourable station of being one of Imam Madi's deputies in the period of the minor disappearance of Imam Mahdi .
    The Nobakhtis played a significant role in the glory of Islamic culture and civilization through their translations of philosopical and astrological books into Arabic.
    Nobakhtis' descendents were educated and learned people and literary men, and great poets sought their company and wrote poems in praise of them.
    Nobokhtis' theological approach contributed to reinforcing Baghdad's scientific school , and they, unlike the religious scholars of Qom, tried to explain the principles of religion by reasonining . Therefore, their works and debates have theological and philosophical basis and reflect on the thoughts of other Islamic schools of thought, particularly the Mu'tazillah. The Nobakhthis' ways of reasoning completely differ from those of Ibn Babawais' but they both worked together to spread the fundamental principles of Shi'ah thoughts and combat religious deviations and extreme ideas . The difference and co-operathion between the two groups resulted in the foundation of Mufid school in Baghdad .

  • he History of Shi`ism in Nصshوpاr (Nصsوbاr) from Ist. until 4 th. A. H. (lunar) Centuries
    Muhammed Dashti Page 101

    The first part of this research which appeared in the previous issue of this journal included a number of questions such as a brief account of the history of Neyshوbاr , the course of development of Shi'ah school of thought between the first and the fourth A.H. (lunar) centuries in this town over the different stages and Shi'ah's active participation in rebuilding the old town of Neyshوbاr.
    The present part of the research addresses various issues including Imam Rid.a's role in the spread of Shi'ah school of thought in Neyshوbاr, the sort of participation Shiوh had in this town, Imam's deputies there, the situation of the Islamic Seminary which was founded by Imami Shi'ah and Shi'ah's financial relation with Imams in that part of Iran.

  • A Glance at the Christians and Their Position during the First Four Centuries A.H.
    Shahrbano Dilbari Page 139

    For many many ages Iran has been a country for people of various origins and different religions and creeds. The early days of the spread of Islam in Iran mark the period of establishing Iranians' most important and sustainable faith. Iranians began to join Islam in groups at regular times in the period that followed the Sasani Emperor. When Islam came to Iran for the first time, people of different faiths including Christians were among the inhabitants who had been living in Iran for hundreds years. At that period of time, the Christians Iived together with Ahl al-Thimma, i.e. the non-Muslims who pay tribute , and formed one of the religious minorities. They received special care from Muslim authorities and were able to rise to positions of prestige in various scientific and social fields.
    Forbearance towards Ahl al-Kitab, which is one of the basic principles in Islam , has been exercised in dealing with the Christians who are leading a peaceful life today. The present article sheds light on the condition of the Christians in Iran in the first four Hegira centuries.

  • A Survey of 'Arba`صn (Forty days after the great heart-rending martyrdom of Imam Husain, the second grandson of the Prophet Muhammad)
    Mohsin Ranjbar Page 157

    In recent centuries a wave of doubts was raised by some Shi'ah researchers about the event of the first piligrimage which a number of the Household of the Prophet (p.b.h.) made to Imam Husayn's grave forty days after his martyrdom. Some other researchers argue for this event and refute the claims of the deniers.
    At the outset, the article refers to the suppositions of those who deny this event and comments on them. Then, a detailed argument and further evidences are introduced to confirm the occurance of the event.

  • Sa`d ibn Abi Waqqوs versusImam` Ali (Part Two)
    Muhammad Muhsin Tabasi Page 193

    In the first part of this research which appeared in the previous issue of this journal we pointed to some aspects of Sa'ad's character and activities like his early acceptance of Islam , his role as a leading figure in the battles of Qadissiyah and Nahawand , his membership in the six - person council which selected a caliph after the Prophet's death and his stances vis - و - vis Imam Ali. Also an account was given about his personality and his love for wealth and strong ambition for caliphate .
    The present article is concerned with Sa'ad's stances vis - و - vis Iman Ali during the period of Imam's caliphate , particulary relating the three battles which broke out during the reign of Imam Ali. The article which comments on different narrations of some historians numerates the weak points in them.

  • An Introduction to the Historical Background of the Prophet Muhammad's Companions
    Muhammad Reza Hidayat - Panah Page 225

    In our previous issue , we introduced to the readers the first part of this research which was a review of the development of the historiography of the Prophet's Companions in the period from the first century until the seventh century i.e. until the time of Ibn al-Athir and "Kitab Asad al- Ghabah Fi Ma'rifat al-Sahabah" . The article takes a glance at some issues including the status of the Prophet's Companions, who represent a link between the age of the Muhammadian message and the later generations , the early development of historiography of the Prophet's Companions and a general bibliography of the early historiographers who wrote the Prophet's Companions. The discussion also included such issues like writing about the good qualities of the Companions , the histriography of the Companions according to locality and the origin and early development of two schools of historiography of the Companions; namely the hadith school and the narrative - critical school.