فهرست مطالب

جستارهای نوین ادبی - سال سی و نهم شماره 1 (پیاپی 152، بهار 1385)

نشریه جستارهای نوین ادبی
سال سی و نهم شماره 1 (پیاپی 152، بهار 1385)

  • 240 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • ویژگی های تصور سوررئالیستی
    محمود فتوحی صفحات 1-23
    مساله اساسی این مقاله، تصویر سوررئالیستی است. تصویر سوررئالیستی از نظر ماهیت معرفتی و زیباشناختی، اساسا با تصویر کلاسیک، رمانتیک، نمادگرا و ایماژیستی متفاوت است. مقاله، نخست با اشاره به پیشینه نگارش سوررئالیستی، سابقه این شیوه نگارش را از کتاب مقدس و عصر افلاطون تا تصوف اسلامی نشان داده است. آنگاه به بررسی مبانی نظری تصویر سوررئال پرداخته و مبانی معرفت تصویر سوررئالیستی را کاویده و بر این اساس، درباره ماهیت تصویر سوررئال و زیباشناسی آن بحث می کند، سپس نقش و ارزش تصویر سوررئالیستی را مطرح و جایگاه تصویر را در بافت نوشتار سوررئالیستی بررسی کرده است...
    کلیدواژگان: سوررئالیسم، تصویر سوررئالیستی، نگارش خودکار، زیباشناسی تصویر، بافت
  • ابهام و پیچیدگی در شعر معاصر عربی
    علی سلیمی صفحات 25-38
    درک و فهم بخشهایی از شعر معاصر عربی امروز نه تنها برای مخاطبان عادی، مشکل و در پاره ای اوقات غیرممکن بوده است بلکه حتی برای صاحب نظران مباحث ادبی نیز ایجاد مشکل نموده و گاه دریافت معنا و مضمون آن با دشواری روبروی شده است. این مشکل، چنان فراگیر و گسترده است که باعث شده موضوع ارتباط بین شاعر معاصر عرب با مخاطب وی دستخوش اختلال جدی شود؛ به طوری که امروز موضوعی به نام «ازمه التوصیل - بحران ارتباط» در مباحث ادبی جدید در مورد شعر معاصر عربی پدید آمده است...
    کلیدواژگان: شعر عربی، ابهام و غموض، بحران ارتباط با مخاطب، ساختار شکنی در زبان، حفظ اصل رسایی
  • وقت خوش سعدی
    مهدی نیک منش صفحات 39-50
    عموم شارحان، انگیزه سعدی را از طرح این دو بیت در دیباچه گلستان، ذکر تاریخ نگارش این کتاب استنباط کرده اند و نیز برخی از سعدی پژوهان با استناد به همین دو بیت و همزمانی تاریخ گلستان و حمله مغول به بغداد و براندازی خلافت عباسی، بر «وقت خوش سعدی» در این ایام خرده گرفته اند. نگارنده با اعتقاد به وجود معمایی شگفت در این دو بیت و رمز گشایی از آن، می کوشد این انتقاد بر سعدی را پاسخ دهد...
    کلیدواژگان: سعدی، گلستان، ماده تاریخ، وقت خوش سعدی
  • سجایای انسانی در مرثیه جاهلی
    عباس طالب زاده شوشتری صفحات 51-64
    عصر جاهلی به عصر بربریت و خونریزی و بی قانونی شهره شده است. ولی اندکی تامل در ادب جاهلی به طور عام و شعر به طور خاص و شعر مرثیه به طور اخص، از این حقیقت پرده بر می دارد که موضوع، آن گونه نیست که برخی پنداشته اند؛ چون مزیتهای شریف و لطیف انسانی و عواطف پاک بشری و صفات نیکو و خصال پسندیده در شعر مرثیه در این دوره موج می زند. گویا مرثیه سرایان بزرگ این دوره با بیان این مزایای بشری درباره گذشتگان خود سعی داشته اند الگویی از صفات والای بشری را پیش روی بازماندگان قرار دهند و بی تردید گزینش مرثیه به عنوان یک قالب عاطفی برای این رسالت بسیار ماهرانه بوده است...
    کلیدواژگان: جاهلی، مزیت، مرثیه
  • تحقیقی پیرامون افسانه تریستان و ایزوت با نگرشی بر ادبیات درباری فرانسه
    طاهره خامنه باقری صفحات 65-78
    ژان کوکتو، نویسنده، شاعر و فیلم ساز فرانسوی قرن بیستم می گوید: «از بدو پیدایش ادبیات تاکنون تنها دو موضوع بزرگ عشق وجود دارد: رومئو و ژولیت و تریستال و ایزوت». در این مقاله تلاش گردیده تا چگونگی شکل گیری افسانه «تریستال وایزوت»، معروفترین رمان فرانسوی قرن دوازدهم میلادی، شرایط اجتماعی این دوران، عوامل موثر بر پیدایش این اثر بزرگ و نیز تاثیراتی که این رمان و ادبیات این دوران بر عرصه ادبی و آثار قرون بعدی فرانسه گذارده، مورد بررسی قرار گیرد...
    کلیدواژگان: تریستان و ایزوت، ادبیات درباری، عشق درباری، برول (Beroul)، توماس (Thomas)، بدییه (Bedier)
  • سه پاره و تحول آن در شعر فارسی
    محمود فضیلت صفحات 79-94
    تامل در قالبهای شعری از چند دیدگاه اهمیت دارد. نخست اینکه جستاری است در شناخت خاستگاه هر قالب ادبی؛ دوم رابطه قالب ادبی با درونمایه های آن را می نمایاند؛ و سوم اینکه شناخت قالب ادبی را از دیدگاه ادبیات تطبیقی و تاثیرگذاری یا تاثیرپذیری آن، ممکن می سازد. ضرورت این تحقیق از آن روی دو چندان است که سه پاره ریختی است که در روزگار ما بازیابی و بازسازی شده است. در این مقاله، نگارنده می کوشد درباره علل و چند و چون عناصر و موضوعات پیشگفته شرح و توضیح دهد...
    کلیدواژگان: سه پاره، ریخت، محتوا، خسروانی، هایکو
  • تاویل غزلی از مولا بر اساس نظریه یونگ
    سیدمهدی زرقانی صفحات 95-114
    در این مقاله برآنیم تا بر مبنای روان شناسی تحلیلی یونگ یکی از غزلیات دیوان شمس مولانا را تحلیل کنیم. یونگ شخصیت آدمی را به دو منطقه کلی «ضمیر خودآگاه» (ego) و ضمیر ناخودآگاه» (self) تقسیم می کند. ضمیر خودآگاه همان شعور ظاهر است که از احساسات و خاطره ها و افکار و تمایلات و عواطف و به طور کلی از هر آنچه که معلوم شخص است، یا می تواند باشد تشکیل یافته است. ضمیر ناخودآگاه از دو بخش فردی و جمعی تشکیل می شود. بخش نخست، شامل کیفیات و خصوصیاتی است که زمانی خودآگاه بوده و به دلایلی واپس زده و یا فراموش شده اند اما بر رفتار و پندار ما تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم دارند...
    کلیدواژگان: غزلیات مولانا، یونگ، ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی، نقد ادبی
  • پیوند کلام اسلامی با متناقض نما در زبان عطار نیشابوری
    تیمور مالمیر، خاور قربانی صفحات 115-135
    در آثار ادبی بر خلاف هنجار منطق و ریاضی، گاه دو چیز که در ظاهر نقیض هم هستند با هم جمع می شوند و همدیگر را نقض نمی کنند. عظمت خداوند از یک سو و محدودیتهای وجودی انسان از سوی دیگر، همچنین ضرورت تلاش انسان برای شناخت خدا در عین ناشناختگی و دسترس ناپذیری او، همه تناقض محسوب می شوند. همچنین صفات و اسمای خداوند نظیر: ظاهر و باطن، قهار و رحیم، متناقض به نظر می رسند لیکن علی رغم این محدودیتها و تناقضها، انسان دست از طلب برنداشته، و فراتر از آن، تلاشهای خود را در قالب زبان بیان کرده و صرفا به یک کشف باطنی بسنده نکرده است...
    کلیدواژگان: کلام اسلامی، متناقض نما، عطار نیشابوری
  • شعر و قرآن کریم
    سید حسین سیدی، سیدحیدر شیرازی صفحات 137-154
    مقاله حاضر بحثی است لغوی و تفسیری بر شعر در قرآن کریم، که ضمن بیان آرای مختلف و شبهات وارده، با استمداد از آیات و احادیث اهل بیت (ع) به نقد و بررسی آنها پرداخته، و دیدگاه کافران و قرآن کریم را نسبت به مفهوم شعر بیان کرده است. همچنین شیوه های پاسخگویی پیامبر (ص) را در برابر تحدی دیگران با شعر برشمرده است...
    کلیدواژگان: شعر، قرآن کریم، پیامبر (ص)
  • کارکرد نقاب در شعر (همراه با تحلیل دو نقاب در شعر م. سرشک)
    حبیب الله عباسی صفحات 155-173
    در این مقاله با اذعان به این واقعیت که سنت و میراث ادبی هر قوم از ذخایر گراسنگ آنان است، نشان می دهیم که تعامل با این سنت و میراث ادبی کهن در روزگار معاصر، به اغراض و شیوه های مختلفی انجام می گیرد؛ از جمله با استفاده از نقاب که اسلوب بلاغی متداول و شناخته شده ای در ادبیات مغرب زمین و نزد اعراب است. پس از طرح مساله، ابتدا به تعریف، منشا و خاستگاه و پیشینه تاریخی نقاب پرداخته شده و آنگاه درباره انواع و کارکردهای آن و رابطه نقاب با استعاره و نماد بحث شده است...
    کلیدواژگان: نقاب، شعر، شگرد بلاغی، شفیعی کدکنی
  • نگرشی بر اغراض «رثاء» در اشعار نیشابوریان در دوره های سامانی و غزنوی
    سیدمحمدباقر حسینی صفحات 175-188
    شعر عربی در خراسان قرن چهارم و پنجم، در میان طبقات برجسته اجتماع، چون علما، فقها، متصوفه، عرفا، سیاسیون و ادبا، از منزلتی بس نیکو برخوردار بود و بسیاری از اقشار یاد شده طبع خویش را در اغراضی چند آزموده اند و آثاری را از خویشتن بر جای نهاده اند. نیشابور نیز، به جهت وجود انبوه طبقات مذکور، بازارش گرمتر و پررونقتر بود. گستردگی اشعار این ولایت و تنوع اغراض در آنها، که خود نشان از تفکر، فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن می دهد، سبب شد تا نگارنده پس از تقسیم بندی آنها در موضوعات گوناگون به «رثاء»، که شایعترین ابواب شعری در میان همه ملل بوده است، بپردازد و گوشه ای از احساسات و عواطف این ملت را در اشعار مرثیه ایشان، به جویندگان فرهنگ و ادب خراسان بنمایاند...
    کلیدواژگان: نیشابور، رثاء، شعر عربی
  • رستم و دوشیزه روشنی
    آرش اکبری مفاخر صفحات 189-205
    دوشیزه روشنی از اساطیر مانوی است که نور ربوده شده به دست دیوان را دوباره به سرزمین روشنایی برمی گرداند. در برگرداندن این نور، مهرایزد (روح زنده) با یاری زروان و مادر زندگی و... برای نجات انسان نخستین که نور او ربوده شده، در دست دیوان اسیر گردیده و در دنیای تاریکی افتاده، در تکاپو هستند. آنها انسان نخستین را نجات داده، نور را به او برگردانده و او را به سرزمین روشنایی باز می آورند. رستم نیز در هفت خان برای نجات کاوس که نور چشم او به دست دیوان ربوده شده و در سرزمین تاریکی در دست دیوان اسیر است با راهنمایی زال و رودابه، و یاریگری رخش در تکاپوست...
    کلیدواژگان: دوشیزه روشنی، مهرایزد، نخستین انسان، کاوس، رستم، جگر دیوسپید
  • نواهای سوگ از خنساء تا فدوی طوقان
    نجمه رجایی صفحات 207-222
    در میان همه موضوعات شعری - به شرط آنکه صدق عاطفه و خلوط احساس را در آنها اعتبار کنیم - مرثیه زیباترین و عمیقترین و کاملترین نوع شعر است و در کنار ویژگی های خاص خود، شعاعی از دیگر اغراض شعری را نیز در خویش دارد. دلالت ضمنی مراثی بر دیگر مفاهیم شعری گر چه در شعر کهن عربی غالبا محدود به مضامین مدح است، اما در شعر معاصر آشکارا احساس می شود. زیبایی و نرمی و مهر غزل را در کنار متانت و استحکام مدح و صلابت و سطوت حماسه در شعر سوگ معاصر می یابیم...
    کلیدواژگان: سوگ، رثاء، فدا، مقاومت، شهید