فهرست مطالب

science and Technology (B: Engineering) - Volume:30 Issue: 2, April 2006

Iranian Journal of science and Technology (B: Engineering)
Volume:30 Issue: 2, April 2006

  • Electrical & Computer Engineering
  • 143 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/05/22
  • تعداد عناوین: 11
|
  • منصور ذوالقدری جهرمی، محمدرضا ولی زاده صفحه 171
    خوشه بندی به صورت گسترده جهت بهبود کارایی سیستمهای سنتی بازاریابی اسناد که خروجی آنها به صورت یک لیست می باشد مورد استفاده قرار گرفته است. اساس این روش بر فرضیه خوشه بندی استوار است. طبق این فرضیه، اسناد مرتبط با یک پرسش شباهت بیشتری نسبت به اسناد نامرتبط دارند و احتمالا در یک خوشه قرار می گیرند. بدین ترتیب یک جفت سند دارای یک شباهت عمومی (بدون در نظر گرفتن پرسش) و یک شباهت خاص (با در نظر گرفتن پرسش) می باشند. معیارهای شباهت حساس به پرسش مکانیزمهایی جهت اندازه گیری شباهت دو سند تحت یک پرسش خاص می باشند...
  • احمد حدائق، کن بارکر صفحه 181
    این مقاله یک معماری برای افزایش همروندی با استفاده از اشیا چند گونه را شرح می دهد. باید آگاهی داشت که مدیریت گونه در زمینه اشیا، کاربردهای متفاوتی از جمله در حل مشکلات به وجود آمده در زمان طراحی دارد. اما هدف ما در استفاده از اشیا چند گونه در این نوشتار، به کنترل همروندی و قابلیت اطمینان مربوط می شود که عبارتند از: 1) ایجاد یک معماری برای حمایت از چند گونگی که خصوصیات اصلی تراکنش زا فراهم می کند 2) توصیف یک الگوریتم کنترل همروندی خوش بینانه با استفاده از معماری ایجاد شده و اثبات درستی الگوریتم به کمک معیارهای دستی 3) بهبود الگوریتم ارایه شده به طوریکه با بررسی سابقه گونه های گذشته، بتواند تراکنش در حال نهایی شدن را از نظر زمانی زودتر در جایی از زنجیره تراکنش ها قرار دهد تا اگر تراکنش های بعدی، قبل از نهایی شدن تراکنش جاری کامل نشده باشند، زنجیره به دست آمده معتبر باشد 4) بررسی ایستای تراکنش ها و استفاده از اطلاعات به دست آمده برای ارایه الگوریتم هایی که کامپایلر را برای تولید خودکار رویه های «اصلاح» از روی مشخصات اولیه تراکنش ها بهینه سازی می کند.
  • زهره باطنی، حسین پدرام صفحه 199
    برای تست کامل مدارات حداقل جفت الگوهای تست استفاده می شوند. انتخاب بهینه تعداد جفت الگوی تست می تواند باعث افزایش PDFC یا پوشش خطای تاخیر مسیر شود. حصول بهترین پوشش خطای تاخیر مسیر نشاندهنده انتخاب مناسب جفت الگوهای تست می باشد. به منظور کاهش تعداد جفت الگوهای تست می بایست تعداد مسیرهای مناسب که بتواند کل مدار را پوشش دهد، کاهش داد.
    روش های موجود بهینه سازی پوشش خطای تاخیر مشیر هر یک بگونه ای تعداد مسیرهای مناسب را کاهش می دهند. اما در بعضی مدارات روش های مختلف ارایه شده برای کاهش مسیرها ممکن است به درستی انجام نشود و گاهی مسیرهای ضروری برای تست حذف شوند و یا مسیرهای غیر ضروری برای تست حذف نشوند.
    در این مقاله روشی برای انتخاب مسیرهای مناسب ارایه شده است که با حذف بهینه مسیرهای غیر ضروری از بروز خطاهای فوق چشمگیری می کاهد. در این روش هر مسیر به شرطی انتخاب می شود که دارای حداقل یک: قطعه دوتایی «(»یا قطعه سه تایی«یا بیشتر) باشد که قبلا در مسیر دیگری تست نشده باشد.
    چند مدار نمونه ISCA89 به این روش تست شده است. به منظور کاهش پیچیدگی در اجرای تست، هر مسیر به شرطی انتخاب می شود که دارای حداقل یک»قطعه دوتایی«باشد که قبلا در مسیر دیگری تست نشده باشد.
  • پژمان گودرزی، فرید شیخ الاسلام، حسین سعیدی صفحه 207
    معیار عدالت تناسبی که نخستین بار توسط Kelly مطرح گردیده دارای تعدادی ویژگی برجسته در تخصیص نرخ به کاربران شبکه است. بعنوان مثال، این الگوریتم مشابه الگوریتم AIMD جاکوبسون در تخصیص نرخ به کاربرها می باشد و همچنین از یک متد تحلیلی مناسب جهت اثبات پایداری بهره می برد. الگوریتم Kelly به منظور همگرایی به نقطه تعادل، از روش تصویر شیب گرادیان وزن دهی شده بهره می برد. ساختار این الگوریتم بنحوی است که ممکن است که در برخی از لحظات، مجموع نرخ کاربران عبور کننده از یک لیک، از ظرفیت آن لینک تجاوز کند...
  • محمد ابراهیمی، اسماعیل رضایی، بابک واثقی، محمد دانش صفحه 223
    در درایوهای موتور القایی که به روش کنترل برداری غیر مستقیم در مختصات شار روتور (IRFOC) کنترل می شوند، تغییرات مقاومت روتور باعث ایجاد کوپلاژ نامطلوبی بین شار و گشتاور ماشین می گردد و عملکرد دینامیکی سیستم را دچار مشکل می نماید. در این مقاله روشی جهت تخمین مقاومت روتور با استفاده از شبکه های عصبی ارایه شده است. در این سیستم، شار و گشتاور با استفاده از ولتاژ و جریان استاتور تخمین زده می شود. سپس یک شبکه عصبی با ساختار back-propagation خطای شار و گشتاور و مقاومت روتور فرضی را به عنوان ورودی دریافت کرده و مقاومت روتور واقعی را که در سیستم کنترل برداری استفاده می شود، تخمین می زند. شبکه عصبی با استفاده از مدل ریاضی سیستم در شرایط مختلف آزمایش گردیده و سیستم کنترل برداری غیر مستقیم همراه با تخمینگر شبکه عصبی، در شرایط اختلال مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم کنترل حتی به ازای افزایش ثابت زمانی روتور به دو برابر مقدار نامی و در شرایط تغییر بار، دارای عملکرد مطلوبی می باشد. روش تخمین ارایه شده دارای دقت و سرعت بالایی بوده و طراحی آن ساده می باشد. در پایان مجموعه درایو کنترل برداری غیر مستقیم یک موتور القایی سه اسب بخار در شرایط تغذیه توسط اینورتر CRPWM شبیه سازی شد و صحت عملکرد سیستم پیشنهادی به اثبات رسید.
  • تولید مؤلفه های مرجع ولتاژ و جریان جهت کنترل UPQC در شرایط تغییرات فرکانس
    مهدی فرقانی، سعید افشارنیا صفحه 237
    این مقاله الگوریتم کنترلی جدیدی را جهت کنترل UPQC ارایه می دهد که می تواند مولفه های مرجع جریان و ولتاژ را سریع و بدون حساسیت نسبت به نوسانات و تغییرات فرکانس ارایه می دهد. این الگوریتم با سرعت بالا و عدم حساسیت نسبت به تغییرات فرکانس سبب افزایش پایداری عملکرد جبران سازی توسط UPQC می گردد. الگوریتم کنترلی پیشنهادی بر اساس استفاده از تبدیل موجک و آنالیز MRA جهت استخراج مولفه اصلی سیگنال اغتشاشی و الگوریتم حداقل مربعات خطا جهت تخمین دامنه، زاویه فاز و فرکانس مولفه اصلی استخراج شده توسط MRA می باشد. استفاده از الگوریتم حداقل مربعات خطا جهت بدست آوردن دامنه و فاز سبب می شود تا تخمین مقادیر مربوطه با سرعت بالایی صورت پذیرد. الگوریتم پیشنهادی جهت کنترل فیلترهای فعال سری و موازی UPQC به همراه نتایج شبیه سازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصله نشان دهنده سرعت و دقت بیشتر الگوریتم پیشنهادی نسبت به دیگر الگوریتمهای شناخته شده جهت کنترل UPQC می باشد. علاوه بر آن نشان داده شده که حساسیت الگوریتم پیشنهادی نسبت به تغییرات فرکانس نیز بسیار پایین نسبت به سایر الگوریتم ها می باشد.
  • احد کاظمی، سید مهدی موسوی بادجانی، محمدعلی شرکت معصوم صفحه 249

    این مقاله عملکرد هارمونیکی TCSC را در سیستم های قدرت بررسی کرده و یک روش مناسب جهت کنترل و محدود کردن هارمونیک ها در خط انتقال جبران شده با ادوات FACTS را ارایه می کند. این کار با اتنخاب صحیح المان های TCSC (خازن و سلف) و معرفی یک روش جدید برای تنظیم زاویه آتش طوری انجام می گیرد که حداکثر بارگذاری با تولید کم ترین هارمونیک ممکن انجام گردد. در نهایت یک TCSC نمونه طراحی، مدلسازی، شبیه سازی و مطالعه می شود. هدف اصلی این سیستم افزایش بارگذاری و درعین حال بهبود کیفیت توان می باشد که با روش کنترل مناسب TCSC پیاده گردیده است.

  • بابک مظفری، علی محمد رنجبر، تورج امرایی، علیرضا شیرانی صفحه 259
    در این مقاله ابتدا یک ساختار بازار رقابتی برای خرید و فروش توان راکتیو پیشنهاد می شود. در ادامه روش به گونه ای توسعه داده می شود که در آن قید امنیت پایداری ولتاژ شبکه نیز در نظر گرفته شود. در مدل ارایه شده، صاحبان قراردادهای انرژی الکتریسیته می توانند با ارایه پیشنهادات خود در تثبیت انرژی بر حسب ($/MW) به بهره بردار مستقل شبکه، در بازار توان راکتیو شرکت کنند. بهره بردار مستقل شبکه نقطه تعادل بازار توان راکتیو را با توجه به اهداف مختلفی همچون حفظ حداکثر قراردادهای انرژی، کاهش هزینه های استفاده از توان راکتیو و نیز تاثیر میزان قرارداد انرژی بر روی امنیت ولتاژ شبکه، تعیین می کند. در ساختار پیشنهادی، قید پایداری ولتاژ به صورت یک محدودیت تساوی در معادلات پخش بار مدل سازی می شود. مدل بازار توان راکتیو به دست آمده، یک مساله بهینه سازی غیر خطی است که با استفاده از قضیه Karush-Kuhn-Tucker میزان نهایی توان راکتیو خریداری شده از تولید کنندگان و نیز مقدار قراردادهای انرژی پذیرفته شده، مشخص می شوند. به منظور ارزیابی جهات مختلف ساختار بازار ارایه شده، مطالعات مختلفی بر روی شبکه 14 شینه IEEE انجام شده است که برای حل مساله از نرم افزار GAMS ساختار بهینه سازی MINOS استفاده شده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که ساختار پیشنهادی می تواند انگیزه لازم را برای شرکت ژنراتورهای توان اکتیو و نیز مصرف کنندگان در تولید توان راکتیو مورد نیاز شبکه ایجاد کند تا به این ترتیب مانع از قطع قراردادهای انرژی گردد.
  • غلامرضا داداش زاده، اسرافیل جداری، محمد حکاک، محمود کمره ای صفحه 277
    در این مقاله ابتدا یک مدل کانال برداری چند مسیری متغیر با زمان تعمیم یافته مبتنی بر مدل GWSSUS برای محیط سیستم مخابرات سیار سلولی پیشنهاد می شود. سپس الگوریتم تطبیقی بهبود یافته CMA برای استفاده در محیط سیستم های CDMA ارایه می گردد. فرض گستردگی زاویه ای منابع سیگنال و بهره برداری از ساختار جمع شدگی سیگنال دریافتی روی المان های آرایه آنتنی قبل از پردازش در الگوریتم در نظر گرفته شده است. الگوریتم تطبیقی بهبود یافته CMA از نقطه نظر همگرایی و الگوهای تشعشعی برای ساختارهای آرایه ای متنوع جهت رهگیری منبع سیگنال CDMA بسیار مناسب می باشد. مقایسه نسبت سیگنال به نویز در خروجی الگوریتم روی آرایه خطی و دایروی یکنواخت و مقایسه آن با نتایج تئوری، کارآمدی الگوریتم پیشنهادی را ثابت می کند. در پایان، مشخصه BER با مدولاسیون DBPSK برای آرایه های خطی و دایروی بصورت تابعی از تعداد الامان های آرایه نشان داده می شود.
  • سید محمد رضوی زاده، وحید طباطباوکیلی، پاییز عزمی صفحه 285
    تکنیک آشکارسازی کروی، روشی سریع برای پیدا کردن نزدیک ترین نقطه لتیس به یک نقطه دلخواه در آن لتیس می باشد. این آشکارساز می تواند به عنوان یک آشکارساز حداکثر درست نمایی در سیستمهای مخابراتی بکار رود. در این مقاله یک الگوریتم آشکارسازی کروی جدید، که یک شکل اصلاح شده از الگوریتم پیشنهادی توسط Viterbo-Boutros (الگوریتم VB) می باشد. معرفی می گردد. در الگوریتم پیشنهادی، مشکل انتخاب شعاع اولیه برای کره جستجو که از مسایل مهم در الگوریتم VB است. برطرف شده و همزمان سرعت الگوریتم نیز بیشتر گردیده است. نتایج شبیه سازی های کامپیوتری در این مقاله نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی دارای عملکرد بسیار خوب در گیرنده های سیستم های دسترسی چندگانه با تخصیص کد (CDMA) و همچنین سیستم های چند آنتنی (MIMO) می باشند.
  • احمد غلامی، محمد میرزایی، محمدرضا آسبان صفحه 291
    یکی از پدیده های نامطلوب برای خطوط انتقال و پست های فشار قوی، اضافه ولتاژ ناشی از صاعقه می باشد. این اضافه ولتاژ که از بوجود آمدن آن در سیستم بطور کامل نمی توان جلوگیری کرد. در نقاطی از شبکه که سطح عایقی تجهیزات، کمتر از اضافه ولتاژ پدید آمده باشد، مشکلاتی را ایجاد می نماید. از طرف دیگر انتخاب سطح عایقی بالا برای تجهیزات و سیستم، مشکلاتی از جمله سرمایه گذاری زیاد و افزایش حجم تجهیزات را به دنبال خواهد داشت. لذا برای کاهش سطح عایقی تجهیزات و کم کردن هزینه ها، بایستی اضافه ولتاژهای تولیدی را کنترل کرده و به زمین هدایت نمود.
    در این مقاله، با توجه به اهمیت موضوع اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه و تهدید شبکه های قدرت، و همچنین عملکرد برقگیر در مقابله با آن مورد مطالعه قرار می گیرد. همچنین تاثیر مقاومت زمین برقگیر، مقاومت زمین دکل ها، ترانسفورماتورهای ولتاژ خازنی و شکل دکل ها مورد بررسی قرار گرفته و موارد مذکور بر روی خط و پست فشار قوی 230.132 کیلوولت اهواز - امیدیه به کمک نرم افزار EMTP ارزیابی شده اند.