فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 53 (امرداد و شهریور 1385)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 53 (امرداد و شهریور 1385)

  • 150 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/22
  • تعداد عناوین: 18
|
  • مقالات پژوهشی
  • ژیلا بهرامی، شهناز آرام، میترا جبل عاملی صفحات 1-8
    سابقه و هدف
    امروزه حتی با در دسترس بودن ضد دردهای موثر، 30 تا 70 درصد بیماران از درد بعد از اعمال جراحی شاکی هستند. استفاده از بی حس کننده های موضعی به عنوان روشی ارزان، کم خطر و آسان مورد توافق مطالعات نیست. با توجه به این که برداشتن رحم یکی از رایج ترین اعمال جراحی می باشد، در این بررسی اثر شست و شوی داخل شکمی با لیدوکایین و بوپیواکایین در کاهش درد بعد از عمل بحث شده است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوناآگاه شاهد دار تصادفی در جمعیت 60-15 ساله، 90 زن در سه گروه لیدوکائین، بوپیواکائین و نرمال سالین مورد بررسی قرار گرفتند، مقدار 100 سی سی از محلول همسان محتوی مواد فوق در شرایط استاندارد بعد از عمل برداشتن رحم در شست و شوی شکم به کار رفت. شدت درد در ساعت 2، 6، 12، 24 و 48 بعد از عمل کنترل گردید. مقدار مرفین مصرفی و فراوانی موارد استفاده نیز در سه گروه در SPSS12 مقایسه شد.
    یافته ها
    در این مطالعه سه گروه بیمار با میانگین سنی مشابه مورد مقایسه قرار گرفتند. تغییرات شدت درد تنها در 12 ساعت اول بعد از عمل، اختلاف معنی داری به نفع اثر ضد درد لیدوکائین نشان داد. شدت درد در ساعت 24 و 48 بعد از عمل، در سه گروه یکسان بود. مقدار مرفین مصرفی و درصد فراوانی تهوع و استفراغ در هر سه گروه یکسان بود.
    استنتاج
    باتوجه به آسانی و در دسترس و ارزان بودن لیدوکایین که با کاهش درد در 12ساعت اول بعد ازعمل همراه است، توصیه می شود این بی حس کننده موضعی بعد از اعمال جراحی در کاهش درد بعد از عمل که باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار می شود، به کار رود. اگر چه در مورد روش های به کارگیری آن، مطالعات همسوی بیش تری لازم است.
    کلیدواژگان: بی حس کننده موضعی، درد بعد از اعمال جراحی، هیترکتومی ابدومینال، لیدوکائین، بوپیواکائین
  • زهره حاج حیدری، جعفر اکبری، مجید سعیدی، مژگان جمشیدی، علیرضا خلیلیان، مهلا معبودی صفحات 9-15
    سابقه و هدف
    آلوپسی آرئاتا (Alopeci areata) یک بیماری شایع و بدون علامت است که با شروع ناگهانی ریزش مو در یک ناحیه کاملا مشخص و معمولا گرد تشخیص داده می شود. علت دقیق بیماری مشخص نیست ولی نقش عواملی چون سیستم ایمنی، وراثت و استرس مطرح شده است. تاکنون درمان های مختلفی برای این بیماری ارائه شده است، ولی هنوز درمان قطعی شناخته نشده است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر درمانی ژل 5 درصد سیر با دارونما در درمان آلوپسی آرئاتا بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی از تابستان 1383 تا تابستان 1384 در درمانگاه های پوست و مطب خصوصی پزشک متخصص پوست شهر ساری، بر روی 40 بیمار مبتلا به آلوپسی آرئاتا انجام شد. بیماران واجد شرایط بر اساس سن، وجود استرس، و سابقه حساسیت ارثی (Atopy) همانندسازی و به صورت تصادفی به 2 گروه مورد و شاهد تقسیم شدند و طی یک دوره 3 ماهه همزمان با کورتیکواستروئید، تحت درمان با ژل سیر 5 درصد و دارونما (2 بار در روز) قرار گرفتند. جهت آنالیز آماری نتایج از روش مجذور کای استفاده شد.
    یافته ها
    از40 بیمار مورد مطالعه،20 نفرژل سیر (مورد) و 20 نفر دارونما (شاهد) دریافت کردند. 55 درصد مراجعین مرد و 45 درصد زن بودند. میانگین سنی بیماران 15±24 سال بود. شایع ترین مکان درگیری، پوست سر بوده است (5/72 درصد) وبیشتر بیماران یک ناحیه بدون مو داشتند (70درصد). در 5/22 درصد بیماران سابقه خانوادگی، 25 درصد آنها سابقه حساسیت ارثی و 35 درصد سابقه استرس دیده شد. در بررسی دو گروه مورد و شاهد در ماه های اول و دوم درمان با توجه به امتیاز به دست آمده، تفاوت معنی داری دیده نشد که نشان دهنده عدم پاسخ به درمان در گروه مورد می باشد، ولی در ادامه درمان درماه سوم تفاوت معنی دار بود (p=0.001). در طول مدت بررسی در هیچیک ازبیماراران، عود یا عارضه ای دیده نشد.
    استنتاج
    ژل 5 درصد سیر می تواند باعث تحریک رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا گردد. این درمان، موثر و مقرون به صرفه است و خصوصا برای شکل های محدود بیماری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آلوپسی آرئاتا، سیر، مو
  • سعید امامی صفحات 16-24
    سابقه و هدف
    اگر چه داروهای ضد قارچ از تنوع زیادی برخوردار هستند، ولی اکثر داروهای موجود دارای طیف ضد قارچی نسبتا محدودی هستند و یا به دلیل سمیت قابل ملاحظه ای که دارند قابلیت مصرف سیستمیک ندارند لذا انجام تحقیق جهت کشف داروهای ضد قارچ جدید با طیف وسیع و سمیت کم تر ضروری به نظر می رسد. در این پژوهش در نظر است ترکیبات جدید 2- متیل- 3 - تریازولیل کرومانون اکسیم اتر به عنوان داروهای آزولی بااثر بالقوه ضد قارچ تهیه و ارائه گردند.
    مواد و روش ها
    از برم دار کردن 2- هیدروکسی استوفنون بوسیله برمید مس و به دنبال آن واکنش با تریازول، مشتقات α – تریازولیل- 2 - هیدروکسی استوفنون به دست آمد که پس از جداسازی، متحمل واکنش حلقه زایی با استالدهید گردیده و 2- متیل- 3 - تریازولیل کرومانون مربوطه را ایجاد کرد. از واکنش ترکیبات اخیر با مشتقات O - بنزیل هیدروکسیل آمین هیدرو کلرید مشتقات اکسیم اتر مربوطه به دست آمد.
    یافته ها
    ساختار ترکیبات شیمیایی ساخته شده به نحو مقتضی توسط طیف های مادون قرمز (IR)، رزونانس مغناطیسی هسته ای (NMR) و طیف سنجی جرمی (Mass) تعیین و تایید گردید.
    استنتاج
    ترکیبات طراحی شده به عنوان داروهای بالقوه ضدقارچ با روشی سهل الوصول و کارآ تهیه گردیدند و طیف های NMR به عنوان اساس تمایز و شناسایی استرئوایزومرهای ترانس E)) - و Z)) – اکسیم اتر ها مطرح گردید.
    کلیدواژگان: داروهای ضد قارچ، تریازول، کرومانون اکسیم اتر
  • ویکتوریا عمرانی فرد، علیرضا پیرزاده صفحات 25-31
    سابقه و هدف
    عوارض خارج هرمی، افزایش وزن، افزایش قند خون و کلسترول از جمله عوارض داروهای ضد جنون می باشد. ورود داروهای آتیپیک همچون الانزاپین از یک سو نوید نداشتن عوارض خارج هرمی را برای روانپزشک و بیمار به همراه و از سوی دیگر ممکن است سبب افزایش وزن و قند خون بیماران گردد.
    مواد و روش ها
    تحقیق از نوع کارآزمایی بالینی بوده و 80 بیمار بستری در بخش های روانپزشکی بیمارستان نور به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفته و بررسی شدند. بیمارانی که خود یا خانواده آنان سابقه دیابت داشته یا حداقل از 15 روز قبل تحت درمان با داروهای دیابتوژنیک بوده و افراد چاق از مطالعه حذف شدند. دو گروه از لحاظ سن جنس و تشخیص بوانپزشکی همگون شدند، قند خون ناشتای اولیه بیماران در 24 تا 48 ساعت اول بستری و قند خون ثانویه 1 ماه بعد از دریافت دارو کنترل گردید.
    یافته ها
    میانگین قند خون ناشتای بیماران در هر دو گروه افزایش داشت در گروه تحت درمان با داروهای ضد روان پریشی تیپیک، میانگین قند خون اولیه 89.3±11.1 و بعد از درمان 94.9±12.6 میلی گرم در دسی لیتر بوده و در گروه تحت درمان با الانزاپین میانگین قند خون اولیه 94.9±14.35 و بعد از درمان 101.8±22.4 میلی گرم در دسی لیتر بود و در هر دو گروه اختلاف قبل و بعد از درمان معنی دار بود.
    هردو گروه داروهای تیپیک (با قدرت بالا و متوسط) و الانزاپین تغییر معناداری در قند خون ناشتا ایجاد نمودند اما تفاوت این دو گروه معنادار نبود.
    استنتاج
    گر چه درمان با داروهای تیپیک (با قدرت بالا و متوسط) و الانزاپین هر دو تفاوت معناداری در افزایش قند خون ناشتای بیماران ایجاد نمودند، ولی تفاوت این دو گروه در افزایش قند خون ناشتای بیماران معنا دار نبود بنابراین توجه به گزارشات موردی در مورد افزایش قند خون بیماران جهت قضاوت در مورد افزایش قند خون ناشتای بیماران کافی نیست.
    کلیدواژگان: الانزاپین، ضد روان پریشی تیپیک، قند خون ناشتا
  • اکرم شفیعی، صغری ربیعی صفحات 32-37
    سابقه و هدف
    زایمان نوعی فرآیند فیزیولوژیک دردناک است که از گذشته تاکنون روش های مختلفی جهت مقابله با آن مطرح شده است. انواع مهارهای عصبی تحت عنوان بی دردی ناحیه ای(Regional analgesia) برای تسکین درد در طول مراحل زایمان مطرح شده است که از شایع ترین روش ها می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه اثرات دو روش بی دردی اسپاینال و اپی دورال در میزان بی دردی و سیر زایمان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی می باشد که در سال 1382- 1381 در بخش زایمان بیمارستان زنان فاطمیه شهر همدان انجام شد. 120 خانم حامله ترم شکم اول و دومی را که در فاز فعال زایمانی بودند در دو گروه 60 نفره تحت بی دردی اسپاینال با سوفنتانیل و بی دردی اپی دورال با بوبیواکائین و لیدوکائین قرار داده و سپس مدت بی دردی و سیر زایمان به این ترتیب بررسی شد که پس از تزریق دارو در دقایق 1-5-15-30 و سپس هر 30 دقیقه به کنترل علایم حیاتی مادر پرداخته، ضربان قلب جنین هر 15 دقیقه کنترل شده، معاینه واژینال مادر هر یک ساعت انجام شده، 4 ساعت بعد از زایمان از نظر دفع ادرار و یک هفته پس از زایمان از نظر سردرد و کمردرد بررسی صورت گرفته است.
    هر دو گروه از نظر دموگرافیک، دفعات بارداری و زایمان مشابه هم بودند و از نظر نمره بندی درد (بر اساس VAS)، طول مدت مرحله اول و دوم زایمان، روش زایمان، برای مصرف اکسی توسین و زجر جنینی تفاوت معنی دار نداشتند.
    یافته ها
    از نظر شدت درد با استفاده از معیار VAS، متوسط احساس درد 1.68 در گروه اسپاینال و میانگین طول مدت بی دردی در روش بی دردی اسپاینال 42+ 109 دقیقه و در یک بار تزریق اپی دورال 4.2= 73.5 و متوسط احساس درد 1.69 می باشد که اختلاف معنی داری را نشان نمی دهد.
    استنتاج
    از این مطالعه می توان به این نتیجه رسید که از آن جا که انجام تکنیک اپی دورال مشکل است و نظارت دقیق و حضور مستقیم متخصص بی هوشی را می طلبد نیاز به تکرار مقدار دارو دارد، می توان روش اسپاینال را جایگزین مناسبی برای روش اپی دورال دانست. روش بی دردی اسپاینال ساده تر، کم هزینه تر و عملی تر بوده، بی دردی مطلوبی را ایجاد می نماید.
    کلیدواژگان: زایمان بی درد، بی دردی اپی دورال، بی دردی اسپاینال
  • فریبرز عشقی، علیرضا خلیلیان، مژگان جمشیدی صفحات 38-43
    سابقه و هدف
    علی رغم پیشرفت های بسیاری که تاکنون در تکنیک های جراحی به وجود آمده، هنوز هم در مورد انتخاب بهترین تکنیک در دوختن زخم و انتخاب بهترین مواد (نخ) بخیه مصرفی، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از عوارض پس از عمل مانند عفونت محل برش، باز شدگی زخم، درد پس از عمل، سینوس و فتق محل بخیه می تواند تحت تاثیر عواملی از جمله نخ مورد استفاده قرارگیرد.
    بدین منظور این مطالعه برای بررسی، عوارض ناشی از بخیه زدن با یک نخ جدید قابل جذب اهستهPDS (پلی دی اکسانن) و مقایسه آن با یک نخ غیر قابل جذب Nylon (نایلون) در عمل جراحی لاپاروتومی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 120 بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی بیمارستان امام خمینی ساری طی سال های1382 تا 1384 که نامزد عمل جراحی لاپاروتومی بودند، انجام شده است. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. در گروه مورد، ترمیم زخم توسط نخ پلی دی اکسانن و در گروه شاهد، توسط نخ نایلون صورت گرفت. سپس بیماران به مدت یکسال از نظر باز شدن زخم، عفونت ناحیه زخم، ایجاد فتق، سینوس ناحیه عمل و درد مزمن محل عمل مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج توسط نرم افزار SPSS و آزمون (کای دو) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
    یافته ها
    تعداد 120 بیمار (60 نفر گروه مورد و 60 نفر گروه شاهد) در این مطالعه آورده شدند. میزان و شدت درد مزمن بعد از عمل و ایجاد سینوس در محل بخیه ها، در گروه مورد با اختلاف معنی داری کمتر از گروه شاهد بود، ولی بین دو گروه از نظر عفونت محل عمل، باز شدن زخم و فتق ناحیه عمل اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت.
    استنتاج
    نخ پلی دی اکسانن از نظر ایجاد عفونت، فتق و باز شدن محل زخم تفاوتی با نخ نایلون نداشته ولی موجب کاهش درد ناحیه عمل و کاهش ایجاد سینوس ناحیه عمل می گردد، از این جهت می تواند جایگزین مناسبی برای نخ نایلون در ترمیم برش های ناشی از اعمال جراحی باشد.
    کلیدواژگان: جراحی، بخیه، فتق، شکم، لاپاروتومی
  • محمدجعفر صفار، گلناز گری نورانی، علیرضا خلیلیان، هانا صفار صفحات 44-50
    سابقه و هدف
    هدف این مطالعه، تعیین وضعیت واقعی پاسخ دهی به واکسن هپاتیت B در تعدادی از کودکان 11.5 ساله ساروی می باشد که ده سال پس از واکسینه شدن بر علیه عفونت هپاتیت B، ایمنی سرمی نداشته و با دریافت نوبت یادآور واکسن نیز ایمنی مناسب نشان نداده بودند.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه از میان کودکانی که ده سال قبل، سری کامل واکسن هپاتیت B را در دوران نوزادی دریافت کرده بودند، کودکان حساس به عفونت (عیار آنتی بادی کمتر از عیار محافظت کننده) جدا شدند. ابتدا برای همه کودکان حساس فوق، یک نوبت واکسن یادآور تجویز گردید. کودکانی که پس از این مرحله نیز حساس مانده بودند، وارد مطالعه شدند. به کودکان فوق 3 نوبت اضافی از واکسن هپاتیت B به فاصله 6-4 هفته از همدیگر تزریق گردید. قبل از تجویز هر نوبت و 6-4 هفته پس از دریافت آخرین نوبت واکسن اضافی، نمونه سرمی برای بررسی پاسخ ایمنی با روش ELISA تهیه گردید.
    یافته ها
    همه کودکان پس از دریافت اولین نوبت اضافی واکسن، پاسخ تشدید یافته ای نشان داده اند. (عیار قبل از دریافت نوبت اضافی اول 3.39 ±3.8، پس از نوبت اول 27.84± 140.89، 0.000=P) تفاوت معنی داری بین میانگین عیار آنتی بادی سرمی پس از دریافت نوبت اول با نوبت دوم ویا سوم وجود نداشت.
    استنتاج
    نتایج مطالعه نشان داد که در کودکان فوق، خاطره ایمنی بر علیه هپاتیت B وجود داشته و عدم پاسخ دهی آنان به واکسن نوبت یادآور قبلی، نشانه عدم وجود خاطره ایمنی نبوده است.
    کلیدواژگان: واکسن هپاتیت B، خاطره ایمنی، نوبت اضافی
  • فرهنگ بابامحمودی، نیلوفر معتمد، محمدرضا مهدوی، فاطمه نیکخواه، خدیجه قوی بنیه صفحات 51-56
    سابقه و هدف
    لپتوسپیروزیس که از سال 1886 عامل ایجاد کننده آن مورد شناسایی قرار گرفت، یک بیماری اسپیروکتی زئونوز (160 نوع از پستانداران به این بیماری مبتلا می شوند) است که به علت تماس افراد با آب و خاک آلوده به ادرار یا گوشت آلوده حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، اسب، گربه و... صورت می گیرد و افراد در معرض خطر شامل کشاورزان، دامداران و کارکنان کشتارگاه ها و دامپزشکان می باشند. در سال های اخیر چندین مورد ابتلا به این بیماری در تعدادی از روستاهای شهرستان قائم شهر که اغلب در یک منطقه جغرافیایی قرار داشتند، شناسایی شده است. بنابراین مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان آلودگی به لپتوسپیروزیس در این مناطق صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 565 نفر از افراد جامعه روستاهای با احتمال آلودگی شهرستان قائم شهر در شهریور و مهر 1383 به شکل توصیفی - مقطعی و به روش تصادفی انجام شد. معیار ورود به مطالعه سنین 70-10 سال از هر دو جنس بوده از نمونه ها cc 5 خون تهیه شد و جهت بررسی از نظر وجود آنتی بادی ضد لپتوسپیرا در نمونه سرم، تحت آزمون الیزا (ELISA) قرار گرفت. همچنین اطلاعات زمینه ای شامل سن، جنس، شغل، محل سکونت و... به وسیله جدول مادر (master-chart) مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن با نرم افزار spss و آزمون های آمار توصیفی مجذور کای و ضریب همبستگی اسپرمن مورد پردازش قرار گرفت.
    یافته ها
    252 نفر از افراد مورد مطالعه مرد و 313 نفر زن بودند. این بررسی نشان داد که شیوع کلی آلودگی (وجود آنتی بادی در سرم افراد) در مجموع 29.4 درصد بود و 18.8 درصد نیز موارد با سرولوژی مشکوک وجود داشت. 54.82 درصد افراد دارای سرولوژی مثبت، زن و 45.18 درصد مرد بودند که از نظر آماری ارتباط معناداری بین جنس و نتیجه سرولوژیکی مثبت وجود نداشت.
    استنتاج
    میزان آلودگی در مناطق روستایی شهرستان قائم شهر 29.4 درصد بود که از نتایج مطالعه انجام شده در گیلان توسط قناعی در سال 1378 (20.5 درصد) و متوسط آلودگی در کشور پرو (15.23 درصد) بیش تر بوده است.
    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، لپتوسپیروزیس، آزمون ELISA
  • پروین میر میران، نرگس سربازی، فریدون عزیزی صفحات 57-67
    سابقه و هدف
    چاقی با اتیولوژی چند علیتی پیچیده، در ارتباط نزدیک با عوامل تغذیه ای است. در مطالعه حاضر ارتباط درشت مغذی های دریافتی با افزایش دور کمر کودکان تهران بررسی می شود.
    مواد و روش ها
    در این بررسی 343 کودک (194 پسر و 149 دختر) 13-5 ساله از بین کودکان شرکت کننده در مطالعه آینده نگر قند و لیپید تهران که از سال 79-1378 آغاز شده است، به طور تصادفی انتخاب شدند. مقیاس دور کمر بالاتر از صدک 90 به عنوان اضافه وزن لحاظ گردید. ارزیابی وضعیت دریافت های غذایی کودکان به واسطه دو روز یاد آمد 24 ساعته خوراک به صورت غیرمتوالی توسط پرسشگران مجرب انجام پذیرفت. ترکیب درشت مغذی های دریافتی به دو صورت مقادیر تعدیل شده و مطلق وارد مدل خطی رگرسیون شدند و نیز اثر سایر درشت مغذی ها و دیگر عوامل مغدوش کننده موثر کنترل شدند.
    یافته ها
    میانگین شاخص دور کمر در کودکان 8- 5 و 13- 9 سال به ترتیب 5.6 ± 59.2 و 10.1±62.9 سانتی متر بود. ولی دور کمر دختران در مقایسه با پسران تفاوتی نداشت. پس از تعدیل اثر سن و سایر درشت مغذی ها، ارتباط قوی و مثبتی بین پروتئین دریافتی در مقادیر مطلق با مقیاس دور کمر دختران و مقادیر تعدیل شده با دور کمر پسران 8- 5 ساله مشاهده شد. مقدار دریافت مطلق چربی دختران 13-9 ساله با تغییرات دور کمر ارتباط مثبت داشته و در مقابل کربوهیدرات دریافتی در مقادیر تعدیل شده و مطلق ارتباط عکسی با متغیر دور کمر پسران 13- 9 ساله نشان داد.
    استنتاج
    یافته ها حاکی از ارتباط مثبت بین دریافت پروتئین و مقیاس دور کمر در کودکان 8-5 ساله و ارتباط معکوس کربوهیدرات با چاقی شکمی بود. تنها مقادیر مطلق چربی دریافتی در دختران با تغییرات دور کمر ارتباط داشت.
    کلیدواژگان: دور کمر، دریافت غذایی، کربوهیدرات، چربی، پروتئین، کودکان
  • فریبا رشیدی قادر، علیرضا علم صفحات 68-71
    سابقه و هدف
    از آنجا که معمولا بیماران مبتلا به آنوس بسته در چند روز اول نوزادی تحت عمل جراحی قرار می گیرند، تشخیص همراهی بیماری های دیگر در این گروه از اهمیت بالائی برخوردار است لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی بیماری های مادرزادی قلبی در بیماران مبتلا به آنوس بسته انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش توصیفی بر روی بیمارن مبتلا آنوس بسته (82- 1385) که به بیمارستان بوعلی ساری مراجعه و تحت بررسی اکوکاردیوگرافیک قرار گرفتند انجام شد. اطلاعات بیمارانی که قبل از زمان اجرا طرح مراجعه نموده بودند از روی پرونده آنان استخراج و بیمارانی که از زمان اجراء طرح وارد مطالعه شدند، معاینه و اکو شدند. اطلاعات در پرسشنامه ها ثبت گردید. از آمار توصیفی برای نمایش داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    90 بیمار مبتلا به آنوس بسته اکوکاردیوگرافی شدند. از این تعداد 14 دختر (57.2 درصد) و 12 پسر (42.8 درصد)، مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بودند. 22 بیمار (84.6 درصد) از نوع HIGH TYPE و 4 بیمار (15.3 درصد) از نوع LOW TYPE بودند. از نظر نوع بیماری مادرزادی قلبی: 7 بیمار (26.9 درصد) ASD+PDA، 6 بیمار (23 درصد) ASD+PDA+TR، 4 بیمار (15.3 درصد) PDA، 4 بیمار (15.3 درصد) MR، 1 بیمار (3.8 درصد) TF، 2 بیمار (7.6 درصد) VSD و 2 بیمار (7.6 درصد) ASD داشتند.
    استنتاج
    با توجه به شیوع بالای بیماری های مادرزادی قلبی در مبتلایان به آنوس بسته نسبت به جمعیت عادی به نظر می رسد که انجام اکوکاردیوگرافی در تمام بیماران به خصوص از نظر پیش بینی نتیجه جراحی و پیشگیری از عوارض احتمالی الزامی باشد.
    کلیدواژگان: وکترل، مقعد بسته، بیماری های مادرزادی قلبی
  • ابوالقاسم عجمی، فرشیده عابدیان صفحات 72-77
    سابقه و هدف
    واکسیناسیون هپاتیت B یکی از موثرترین راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت B خصوصا در گروه های پرخطر می باشد. از آن جایی که در بعضی از افراد بعد از دریافت واکسن، ایمنی قابل قبول ایجاد نمی شود و این مساله می تواند سلامتی آنان را تهدید کند، میزان ایمنی زایی واکسن مورد استفاده در سیستم بهداشتی ایران (EPI) در یکی از گروه های پرخطر یعنی دانشجویان علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    193 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با میانگین سنی 24- 20 سال انتخاب شدند و 2-1 ماه پس از تجویز سه نوبت واکسن نوترکیب(Recombinant) با برنامه (0، 1، 6 ماه) بعد از خون گیری و تهیه سرم مقدار آنتی بادی ضد آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت B (HBS Ag-Ab) با استفاده از روش Elisa، اندازه گیری شد. بر اساس عیار آنتی بادی IU/L، افراد مورد مطالعه در چهار گروه بدون پاسخ(non-responder) با عیار کم تر از IU/L 10، پاسخ دهنده ضعیف (Low responder) با عیار100 IU/L- 10، پاسخ دهنده متوسط (Intermediate) با عیار 1000IU/L-100 و پاسخ دهنده قوی (High-responder) با عیار بیش تر از IU/L 1000 آنتی بادی تقسیم بندی شدند. به افراد بدون پاسخ، توصیه شد برای کسب ایمنی واکسیناسیون خود را ادامه دهند.
    یافته ها
    تنها سه نفر از دانشجویان نسبت به واکسن پاسخ ایمنی ندادند (1.6 درصد) یعنی کمتر از Iu/L 10 آنتی بادی در سرم آنها وجود داشت. 11.9 درصد از دانشجویان پاسخ ضعیف، 73 درصد پاسخ متوسط و بقیه دانشجویان (13.5 درصد) پاسخ شدید به واکسن داشتند.
    استنتاج
    واکسن هپاتیت B نوترکیب مورد استفاده در برنامه EPI ایران در دانشجویان علوم پزشکی مازندران ایمنی زایی خوبی داشته و درصد موارد بدون پاسخ ایمنی، ناچیز بوده است.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، هپاتیت B، دانشجویان
  • شهریار عالیان، فرهنگ بابا محمودی، نرگس نجفی، رویا قاسمیان، سمیه سادات تیموری، لیلا شهباز نژاد صفحات 78-85
    سابقه و هدف
    لپتوسپیروزیس از بیماری های نادر مشترک بین انسان و دام باگسترش جهانی است که عامل آن گونه های مختلف لپتوسپیرا از خانواده اسپیروکت ها است. آلودگی به آن از طریق تماس افراد با آب یا خاک آلوده به ادرار پستانداران صورت می گیرد و به همین دلیل به عنوان یک بیماری شغلی در کشاورزان، دامداران، ماهیگیران و... مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی علایم بالینی و یافته های آزمایشگاهی در بیماران مبتلا به لپتوسپیروزیس در شمال ایران می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت توصیفی (Case series) انجام شد، بیماران مبتلا به لپتوسپیروز (علایم بالینی به همراه سرولوژی 1/100 MAT> در آزمون آگلوتیناسیون میکروسکوپیک) مراجعه کننده به درمانگاه های عفونی همکاران طرح از خرداد تا شهریور سال 1383 وارد مطالعه شدند. علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی بیماران ثبت گردید و تا زمان بهبودی کامل از نظر عوارض احتمالی پایش شدند و نتایج با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون آمار توصیفی مجذور - کای مورد پردازش قرار گرفت.
    یافته ها
    از 63 بیمار مشکوک به لپتوسپیروزیس، 36 بیمار آزمون سرولوژی مثبت داشتند که 25 نفر مرد (4/69 درصد)، 31 نفر کشاورز (86.1 درصد) و 30 نفر ساکن روستا (4/83 درصد) بودند. میانگین سنی بیماران (13.77 ±34.12) (محدوده سنی 64-14 سال) و 55.6 درصد مراجعات در تیرماه بود. به طور معنی داری بیماران مرد از زن (P<0.02 و5.44 = X2) کشاورز از غیر کشاورز (P<0.001 و X2 =18.77) و ساکن روستا از شهر (P<0.001 و 5.44=X2) بیشتر بودند. شایع ترین علایم بالینی، تب (96.6 درصد)، ضعیف (96.6 درصد)، سردرد (93.1 درصد) بی اشتهایی (89.7 درصد) و درد عضلانی (85 درصد) بود و تب و لرز با هم در 42.9 درصد مراجعان دیده شد. در پاراکلینیک کاهش پلاکت ها (45.7 درصد)، کاهش گلبول های سفید (33.4 درصد)، آزمون عملکرد کبد (Liver function test) LFTبالاتر از حد قانونی طبیعی AST (51.7) و ALT (55.2) در بدو ورود و یا سیر بیماری وجود داشت. سندرم ویل ((Wils در 7 بیمار (19.5 درصد) و فلج روده در 1 بیمار (2.8 درصد) رخ داد.
    استنتاج
    تشخیص لپتوسپیروزیس، بالینی است و بررسی و درمان بیماران با علائم تب، لرز، ضعف، سر درد، بی اشتهایی و درد عضلانی در کشاورزان به ویژه در ماه های گرم سال در این مناطق ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: لپتوسپیروزیس، بیماری مشترک بین انسان و دام، اسپیروکت، لپتوسپیرا
  • علی کچویی، مهین هاشمی پور، حسن رضوانیان، اشرف امین الرعایا، مسعود امینی، ساسان حقیقی صفحات 86-91
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بالای گواتر در منطقه سمیرم، پیش از آغاز طرح برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید، در این مطالعه تلاش گردیده تا اثرات اجرای طرح مذکور بر شیوع گواتر در دانش آموزان 12- 8 ساله منطقه یاد شده پس از گذشت 15 سال مورد بررسی قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    پس از حذف دانش آموزانی که از نظر بالینی دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید بودند، 1817 دانش آموز 12- 8 ساله با استفاده از نمونه گیری خوشه ایانتخاب و معاینات لازم جهت تشخیص گواتر در آن ها توسط پزشکان فوق تخصص غدد انجام گرفت. همچین ید ادرار در 182 دانش آموز اندازه گیری شد. جهت تجزیه وتحلیل یافته ها از آزمون کای دو استفاده گردید.
    یافته ها
    از 1817 دانش آموز بررسی شده، در 7/36 درصد گواتر تشخیص داده شد که در 4/30 درصد موارد از نوع درجه 1 و در 3/6 درصد ازنوع درجه 2 بود. میانه ید ادرار درنمونه های اخذ شده 18.5 و میانگین آن mg/dl 9.22 19.37± بود.
    استنتاج
    کفایت ید ادرار دانش آموزان منطقه سمیرم بیانگر موفقیت آمیز بودن برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید می باشد. با این حال شیوع بالاتر از حد انتظار گواتر در این منطقه، احتمال دخالت سایر عوامل گواتروژن با بیماری های اتوایمیون را مطرح می نماید که می بایست مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گواتر، نمک ید دار، شیوع
  • فرزانه واشقانی فراهانی، زلیخا عطارد صفحات 92-96
    سابقه و هدف
    پره اکلامپسی (Preeclampsia) عارضه شایع نیمه دوم حاملگی، با شیوع نسبی پنج تا ده درصد است و با افزایش مرگ و میر و بیمارگنی مادر و جنین همراه می باشد. با توجه به عوامل خطرساز متعددی که مطرح شده، اخیرا بر نقش پراکسیدهای لیپیدی نیز تاکید شده است لذا این مطالعه با هدف مقایسه لیپیدهای پلاسما در زنان پره اکلامپتیک، با زنان دارای فشارخون طبیعی صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مورد - شاهدی (Case-Control) بر روی مادران باردار مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی در سال 1383 انجام شده است. یکصد زن باردار با تشخیص پره اکلامپسی به عنوان گروه مورد و یکصد زن باردار که به علتی غیر از پره اکلامپسی، با فشار خون طبیعی بستری شده بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند که این دو گروه از نظر سن مادر و سن بارداری با یکدیگر همسان سازی شده بودند. انجام آزمایش های تری گلیسرید، کلسترول، HDL، LDL بر اساس کالریمتری و روش آنزیماتیک بود. در مقایسه آماره ها، از آزمون آماری T – Test استفاده شده است.
    یافته ها
    میران تری گلیسرید در گروه مورد، بیش تر و تفاوت، معنی دار بود (P<0/001). میزان کلسترول در گروه مورد، بیش تر و تفاوت معنی دار بود (P<0/01). میزان HDL در گروه مورد، کمتر و تفاوت معنی دار بود (P<0/03) و میزان LDL در گروه مورد، بیشتر و تفاوت معنی دار نبود.
    استنتاج
    با توجه به افزایش لیپیدهای سرم در بیماران پره اکلامپتیک نسبت به بیماران دارای فشارخون طبیعی، اندازه گیری لیپیدهای سرم می تواند به عنوان یک معیار پیش بینی کننده زودرس پره اکلامپسی مطرح باشد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، هیپرتانسیون، لیپیدهای سرم (تری گلیسرید، کلسترول، LDL، HDL)
  • سید حمزه حسینی، شقایق کاظمی، لیلا شهباز نژاد صفحات 97-104
    سابقه و هدف
    ورود به دانشگاه منجر به تغییرات عمده ای در زندگی فرد می شود و با فشارها و هیجان های خاص این دوران همراه است که می تواند سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. با این که در مطالعات مختلف، اثرات متفاوتی از ورزش را بر روی سلامت روان گزارش کرده اند، هنوز مشخص نیست ورزش هایی که در سطوح دانشگاهی و به طور غیرحرفه ای انجام می شود، می تواند در بهبود سلامت و بهداشت روانی دانشجویان موثر باشد. دراین مطالعه، وضعیت سلامت روان دانشجویان ورزشکار دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با دانشجویان غیر ورزشکار با استفاده از پرسشنامه (symptom checklist-90-Revised) Scl-90-R مقایسه می شود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت هم گروهی تاریخی بر روی دانشجویان ورزشکار دختر و پسر (مورد) و شاهدان غیر ورزشکار آنان که از نظر سن، جنس، وضعیت تاهل، اسکان، رشته و ترم تحصیلی و شغل همسان شده بودند، در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است. سلامت روان در دو گروه فوق با استفاده از پرسشنامه SCL-90-R سنجیده شده و اطلاعات دموگرافیک آنها نیز ثبت گردید.
    یافته ها
    70دانشجوی ورزشکار(24 نفر زن) و70دانشجوی غیر ورزشکار(شاهد) در مطالعه شرکت کردند. با این که میانگین نمره هربعد درگروه موردکم تر ازگروه شاهد بود، این اختلاف فقط در ابعاد افسردگی(047/0=P) و افکار پارانوئید (012/0 = P)، معنادار بود. در معیارهای کلی، ضریب کلی علائم مرضی GSI (Global Severity Index) شاخص علائم مثبت ناراحتی P ST (Positive Symptom Test) جمع علایم مرضی مثبت PSDI(Positive Symptom Distress Index) نیز سلامت روانی دانشجویان ورزشکار بهتر از غیر ورزشکار بود (00/0=P).
    استنتاج
    با توجه به نتایج این مطالعه، فعالیت های ورزشی بر سلامت روانی اثر مثبت داشته و سطح سلامت روانی در ورزشکاران بالاتر از افراد غیرورزشکار بوده و به خصوص افسردگی در ورزشکاران کم تر بوده است.
    کلیدواژگان: دانشجویان، سلامت روان، ورزش، پرسشنامه Scl، 90، R
  • روانبخش اسماعیلی، ابراهیم نصیری، محمدحسین کریمان مجد، محمدعلی حیدری گرجی، جبار حیدری، هدایت جعفری صفحات 105-111
    سابقه و هدف
    عدم آگاهی از امور مربوط به بیهوشی، ترس از ناشناخته ها، از دست دادن کنترل، بیدار نشدن، درد، تهوع و استفراغ بعد عمل سبب افزایش نگرانی و اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی می شوند. با توجه به عدم پیشینه تحقیقاتی در خصوص نگرش بیهوشی دهندگان نسبت به آموزش نیازهای مربوط به بیهوشی بیماران در مرحله قبل از عمل در استان مازندران این مطالعه انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی (84-1383) نگرش 110 نفر از بیهوشی دهندگان بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی استان مازندران با پرسشنامه ای که حاوی 4 سوال دموگرافیک و 18 سوال در ارتباط با مسائل بیهوشی بود مورد بررسی قرار گرفت. نگرش نمونه ها بر اساس تقسیم بندی لیکرت بررسی شد و نتایج با استفاده از آزمون chi square تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که مثبت ترین نگرش بیهوشی دهندگان مربوط به دادن توضیحات کامل به آنان در خصوص مدت NPO بودن بیمار در مرحله قبل از بیهوشی بوده است (97.3 درصد) و 52.7 درصد آنان مخالف توضیح در خصوص عوارض خطرناک و کشنده احتمالی که در زمان بیهوشی ممکن است برای بیماران ایجاد شود، بودند. تفاوت قابل ملاحظه ای بین بیمارستان های آموزشی و غیر آموزشی در خصوص آموزش به بیمار در مرحله قبل از بیهوشی جهت کاهش اضطراب بیمار وجود داشت. تفاوت معنی داری بین نگرش بیهوشی دهندگان در پایه های مختلف تحصیلی جهت آموزش قبل از عمل اطلاعات مرتبط با بیهوشی به بیماران وجود نداشت.
    استنتاج
    با توجه به نگرش مثبت بیهوشی دهندگان جهت آموزش اطلاعات مرتبط با بیهوشی به بیماران در مرحله قبل ازعمل جراحی، توصیه می شود شرایط مناسب حقوقی جهت ارزش گذاری به ویزیت های قبل از بیهوشی (به صورت ویزیت قبل از عمل بیماران بستری و کلینیک مشاوره بیهوشی برای بیماران سرپایی) ایجاد شود تا در فرصت مناسب به نیازهای بیماران در خصوص مسائل مرتبط با بیهوشی توجه شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی دهندگان، نگرش، بیماران، آموزش
  • مقالات گزارش مورد
  • فریدون مجتهد زاده، مریم قاسمی صفحات 112-118
    بیماریNiemann Pick A یکی ازبیماری های متابولیک از دسته Sphingolipidoses می باشد که در آن کمبود آنزیم Sphingomyelinase سبب تجمع غیر طبیعی اسفنگو میلین در نسوج مختلف بدن شده و در نتیجه علائم بالینی مختلف را به وجود می آورد که مهمترین آنها عبارتند از: بزرگی کبد و طحال- وجود لکه cherry red در ماکولای چشم- اختلالات عصبی- وجود سلول های Foam در مغز استخوان و کبد و طحال. شیوع بیماری 1 به 20 هزار تا 1به 40 هزار می باشد.
    در این مقاله یک مورد از این بیماری که به علت توده شکمی در بیمارستان بوعلی سینا ساری بستری بوده معرفی می گردد. سونوگرافی شکم، طحال و کبد بزرگ را نشان داد. در CT–Scan مغزی آتروفی مغزی وجود داشت و در معاینه چشم، در ماکولای چشم، لکه Cherry red دیده شد. آسپیراسیون مغز استخوان سلول های Foam را نشان داد و الکتروآنسفالوگرافی غیر طبیعی گزارش شد.
    بیمار فرزند سوم خانواده بوده و فرزند دوم خانواده در 5 ماهگی به علت وجود توده شکمی در یکی از بیمارستان های تهران بستری و فوت شده است (بدون تشخیص). فرزند اول خانواده ظاهرا سالم می باشد. با توجه به مجموعه این علائم کلینیکی و پاراکلینیکی و نیز وجود بیمار مشابه در خانواده تشخیص بیماری Niemann Pick type A برای بیمار داده شد.
    کلیدواژگان: بیماری متابولیک، Niemann Pick A، Shingolipidoses
  • مصطفی متفکر، علی اکبر مروتی، محمدرضا حاجی اسماعیلی، سعید پاکدل صفحات 119-124
    با افزایش تعداد سوانح وسایل نقلیه موتوری، صدمات غیر نافذ، به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر مطرح شده اند. قطع (Dissection) آئورت سینه ای نزولی از خطرناک ترین آسیب ها در جراحی صدمات می باشد که به علت تظاهرات متنوع بالینی، چهره بیماری های جدی طبی و جراحی مختلفی را تقلید می کند و فلج اندام تحتانی از تظاهرات نادر آن می باشد و فقط در 3/0 درصد دیده می شود. لذا افتراق آن از ضایعات شایع مربوط به صدمات همراه با فلج اندام تحتانی، به خاطر تفاوت بسیار زیاد درنحوه درمان، اهمیت دارد. در این مقاله یک مورد فلج اندام تحتانی به علت قطع آئورت، به دنبال صدمه معرفی می شود.
    کلیدواژگان: پاراپلژی، دیسکسیون، آئورت، تروما
|
  • Zh Bahrami, Sh Aram, M. Jabalameli Pages 1-8
    Background and
    Purpose
    Post operation pain is seen in 30-70 percent of patients. Using local anesthetic is a safe, easy and cheap method for post opration pain management. In this study, the effects of lidocaine and bupivacaine lavage on post operation pain are assessed.
    Materials And Methods
    In this double blind randomized control clinical trial, 90 healty women between 15-60 years old randomly allocated in 3 groups, lidocaine, bupivacaine and normal salin. After abdominal hysterectomy the medicine or placebo (in uniform package) is Administered in peritoneal cavity by surgeon and, 0, 2,6,12,24 and 48 hours after the surgery, the rate of pain was checked. Consumption of morphin and frequency of vomiting were measured and compared between groups using SPSS 12 software.
    Results
    Post operational pain relief was significantly lower in lidocaine group compared with bupivacaine and normal saline, however, morphin consumption and frequency of vomiting were the same in three groups.
    Conclusion
    Based on the results, it can be concluded that intraperitoneal lidocaine provides significant pain relief for 12 hours after abdominal hysterectomy.
    Keywords: Local anesthesia, post surgical pain, abdominal hysterectomy, lidocaine, bupivacaine
  • Z. Hajheydari, J. Akbari, M. Saidi, M. Jamshidi, A.R. Khalilian, M. Maboodi Pages 9-15
    Background and
    Purpose
    Alopecia areata is the rapid onset of total hair loss in a sharply defined round area. No definite cause is known for this disease but stress is an effective factor. Different treatments are available but no cure is yet known. The purpose of this study is to determine the efficacy of garlic gel in treatment of alopecia areata.
    Materials And Methods
    The method of study is placebo controlled. The study was performed during summer 2004-5. The subjects were recruited from dermatology clinics in the city of Sari, according to inclusion criteria. They were randomly divided into 4 blocks and received gel and placebo. Garlic gel was used twice dayly with topical corticosteroid. The results were compared together after 3 months. The data were analyzed by ANOVA and Tuky-test using SPSS program.
    Results
    Twenty patients were given the garlic gel and placebo was administered to the other 20 patients. The average age of the patients (55% male) was 24 ± 15. Scalp was the most common affected area in patients (72.5 %) and majority of them had one patch (70 %). Positive familial history was noted in 22.5 % of the patients and 25 % of them had the atopic. Stress was observed in 35% of the patients. There was no difference in decreasing the size of patches in the first two months, between the two groups. However, the increase in the number of hair between the two groups were significant in the third month(P<0.05).
    Conclusion
    The garlic gel can stimulate hair growth in patients with Alopecia areata. Therefor this effective and low cost treatment is recommended particularly for limited forms of the disease.
    Keywords: alopecia areata garlic, treatment
  • S. Emami Pages 16-24
    Background and
    Purpose
    Despite growing list of antifungal agents, their clinical value has been limited by their relatively high risk of toxicity, the emergence of drug resistance, and insufficiencies in their antifungal activity. This situation has led to an ongoing search for potent broad spectrum antifungal agents with low side effects, which can be administered both orally and parenterally. This paper describes synthesis and structural characterization of 2-methyl-3- triazolyl chromanone oxime ethers as potential antifungal agent.
    Materials And Methods
    Bromination of 2-hydroxyacetophenones with copper (II) bromide followed by reaction with 1,2,4-triazole gave the corresponding α-triazolyl-2-hydroxyacetophenones, which separated as regioisomers. Ring closure of α-triazolyl-2-hydroxyacetophenones with acetaldehyde in acetic acid gave the corresponding 2-methyl-3-triazolyl chromanones predominantly in the trans configuration. The target compounds (oxime ether derivatives) were prepared by reacting corresponding 2-methyl-3-triazolyl chromanone derivatives with O-benzyl hydroxylamine hydrochlorides in methanol at room temperature.
    Results
    All of the target compounds were characterized by their 1H NMR, IR and mass spectral data.
    Conclusion
    A convenient and efficient synthesis and structural characterization of 2-methyl-3-triazolyl chromanone oxime ether as potential antifungal agents has been achieved. 1H-NMR spectra were generally used to assign the stereochemistry of the isomers (E or Z form) of oxime ethers.
    Keywords: Synthesis, antifungal agents, triazole, chromanone oxime ether
  • V. Omrani Fard, A.R. Pirzadeh Pages 25-31
    Background and
    Purpose
    Low extrapyramidal symptoms, weight gain, increased fasting blood sugar and cholestrole are some of the side effects of antipsychotic drugs that can be dangerous for patients. Atypical antipsychotics like olanzapine have little extrapyramidal side effects, but they may induce weight gain and increase FBS.
    Materials And Methods
    In this simple randomized double blind chincal trial, 80 admitted patients of psychiatric wards of Noor hospital were randomly divided in two groups, 40 in each. Patients who had past history of diabetes melltus and family history of DM in the first degree relations and/or had undergone diabetogenic drugs thrapy from 15 days before this research or had fatness (BMI > 28) were excluded from study. These two groups were statistically matched for age, sex and diagnosis. Primaly FBS was measured 24 to 48 hours after admission and secondary FBS is measured 1 month after the beginning of the treatment.
    Results
    Mean FBS increased in both groups. In typical antipsychotics group, the mean of primary FBS was 89.3 ± 11.1 and the mean of secondary FBS was 94.9 ± 12.6. Paired t-test showed that this difference is statistically significant (t = 206, p=0.01) and in olanzapine group the mean of primary and secondary FBS were 94.9 ± 14.35 and 101.8 ± 22.4 respectively. Paired t-test showed that this difference is statistically significant too (t = 2.44, p= 0.01). Medium and high potent typical antipsychotics and olanzapine showed significant changes in FBS, however, the differences were not meaningful between these two groups (t = 0.38, p = 0.7).
    Conclusion
    Although both typical antisychotic (medium and high potent) and olanzapine show significant difference in increasing FBS but the difference between these two, groups for increasing FBS were not meaningful. Therefore, case reports are not sufficient for assessing the effects of olanzapine on fasting blood sugar.
    Keywords: Olanzapine, fasting blood sugar (FBS), hyperglycemia, typical antypsychotics
  • A. Shafiee, S. Rabiee Pages 32-37
    Background and
    Purpose
    This study was designed in order to compare the effects of spinal and epidural analgesia on labour and also several maternal and fetal factors in vaginal delivery.
    Materials And Methods
    The study was a randomized clinical trail and participatnts were 120 gravid 1 and gravid 2 women in the active phase of delivery, admitted to the labour room of Fatemieh Hospital in Hamedan in 1381-1382. Sixty patients were randomly divided into two groups of 30, analgesia was induced by single spinal sufentanil injection in one group and, bupivacaine plus lidocaine injection in the other group. Maternal vital signs and pain score were recorded (VAS) at 1, 5, 15 and 30 minutes after administration of analgesia and every 30 minutes thereafter. Fetal heart rate every 15 minutes, vaginal examination every hour, urinary output every 4 hours after delivery and the incidence of headache and back pain, one week after delivery were the variables under study.
    Results
    Both groups were matched regarding demographic, gravida and Parity factors. There was no significant difference between groups regarding pain score, (based on VAS),duration of the first and second delivery phase, the incidence of fetal distress, meconium excretion, apgar scores at 1 and 5 minutes after delivery, abnormal laboar, operative or assisted delivery. Average analgesic duration was longer in spinal analgesia than single epidural injection analgesia.
    Conclusion
    Considering the difficulty of the technique, the need for anaestheticianHs supervision and injection repeatition in epidural analgesia, it seems that spinal analgesia is a suitable replacement which is more practical, less expensive, easy to perform and induces a desirable analgesia.
    Keywords: Painlessness, spinal, epidural
  • F. Eshghi, A.R. Khalilian, M. Jamshidi Pages 38-43
    Background and
    Purpose
    Despite progresss in the techniques of surgery, there is still a lot of controversy about selection of the best technique and suture material. Many post operation complications such as infection, wound dehiscence, pain and sinus formation are related to the type of the suture used. In this study we compared the complications due to the absorbent suture (PDS) with a non absorbent suture (nylon) in laparotomy operation.
    Materials And Methods
    This clinical trial was performed on 120 patients referring to Imam Khomeini hospital, Sari, 2003-2005 for laparotomy. They were randomly divided in tow groups of equal number. The incision was repaired with PDS sutures in case and with nylon suture in control group. All patients under study were followed up for one year. Data about chronic pain,wound dehiscence, infection, hernia and sinus formation were recorded and analyzed using SPSS software and Chi- square test.
    Results
    In this study 120 patients (60 in case and 60 in control groups) were enrolled. After laparotomy, the incidence of chronic pain and sinus formation in case group was significantly less than the control group. There were no significant differences between the rate of infection, hernia and wound dehiscence in the two groups.
    Conclusion
    No significant differences in the rate of infection, hernia and wound dehiscence between two types of suture materials were observed. However, application of PDS leads to less pain and sinus formation. Therefore, it can be a better choice in surgical incisions.
    Keywords: Surgery, suture, hernia, abdominal, laparotomy
  • M.J. Saffar, G. Gari Noorani, A.R. Khallilian, H. Saffar Pages 44-50
    Background and
    Purpose
    The aim of the present study was to identify the true extent of non-responsiveness in children vaccinated against Hepatitis B virus (HBV) ten years ago at birth whom were serologically susceptible to HBV,and had poor antibody response to booster HBV vaccine.
    Materials And Methods
    Twenty low-and non-responding 11.5 years old children recuited in by another study received three additional doeses of HB vaccine 4-6 weeks apart. Anti-HbS antibody titers were assessed before and 4-6 weeks after each dose of vaccine by using ELISA method.
    Results
    All children showed anamnestic antibody responses after receiving the first additional dose of vaccine. There was no significant differences between the mean concentration of antibody after the first, second and third doses of vaccine.
    Conclusion
    Study results showed that those children who did not respond to booster does of the HB vaccine may not be real non-responder.HB vaccine at infancy induces long-time immunologic memory which provides seroprotection by exposure to HBs-Ag.
    Keywords: Hepatitis B vaccine_non_responder_Extra_dose
  • F. Babamahmodi, N. Motamed, M.R. Mahdavi, F. Nickhah, Kh Qavi Bonyeh Pages 51-56
    Background and
    Purpose
    Leptospirosis is a zoonotic spirochetal disease caused by coming into contact with water or soil contaminated with urine of the infected animals such as sheep, hours, cow, rat and etc. Farmers, animal husbands, veterinarians and those practicing aqua sport are at risk.
    Materials And Methods
    This study was undertaken in 13 villages of Ghaemshahr City (September 2004) in which because of previous epidemiological observation the probability of this disease was high. Study was descriptive cross sectional with randomized case selection. Five ml of venous blood was taken from each case and tested using an ELISA method. Information about age, sex, job, area of living, symptoms such as fever, headache, mialgia, diarrhea, nausea during this or past summer were gathered.
    Results
    Serological data showed that prevalence of leptospirosis was 29.4 %. There is no relation between sex and positive serological results (54.8% women & 54.18% men).
    Conclusion
    Leptospirosis in studied area is epidemic and due to its high morbidity, mortality and economical impact,heath education to people would help to control the disease and chemoprophylaxis can also be used.
    Keywords: Seroepidemiology, leptospirosis, Ghaemshar, Iran
  • P. Mirmiran, N. Sarbazi, F. Azizi Pages 57-67
    Background and
    Purpose
    The increased prevalence of pediatric obesity in Iran, and its associated morbidity, with its proven correlation with abdominal adiposity, is assessed by waist circumference(WC). The purpose of this study was to identify predictors of obesity among macronutrient intakes in a group of Tehranian children.
    Materials And Methods
    343 children aged 5-13 years (194 boys, 149 girls) were randomly recruited among participants of the Tehran Lipid and Glucose Study. Body size was measured based on the McCarthy et al. survey. Children with WC of over 90th percentiles were considered overweight. Dietary intake data were assessed by trained interviewers using two non-consecutive 24-hour recalls. Under-reporters of energy intake were excluded from the study. Dietary composition was assessed in terms of calorie-adjusted amount of macronutrients intake and absolute dietary intakes. They were entered in multiple regression models controlling for confounding variables and mutual effects of other macronutrients.
    Results
    The average WCs of children 5-8 y and 9-13 y were 52.9 ± 5.6 and 62.9 ± 10.1 cm, respectively. Prevalence of overweight in girls did not differ significantly from boys. Absolute and adjusted dietary protein intakes were positively associated with WC in 5-8 y old boys and girls, respectively (ß=0.63, p<0.001 and ß= 0.55, p<0.001). In girls, only the absolute amount of fat intake contributed to WC (ß=0.32 p<0.001 and ß=0.3, p<0.01). Energy-adjusted and absolute amounts of carbohydrate intake were found to be negatively associated with WC in boys (ß= -0.23 up to -0.3, p<0.001).
    Conclusion
    The results demonstrated a positive association between protein intake and WC in 5-8 y children, whereas only absolute amounts of fat intake were positively associated with obesity in girls. Pediatric abdominal obesity was found to be inversely correlated with carbohydrate intake.
    Keywords: Waist circumference, dietary intake, carbohydrate, fat, protein, children
  • F. Rashidi Ghader, A.R. Alam Pages 68-71
    Background and
    Purpose
    Imperforated anus is a disease that requires surgery in the first days of life therefore, association with other diseases or anomalies is of great importance. This study aims to determine the prevalence of Congenital Heart Disease (CHD) in patients with imperforated anus.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study on patients with imperforated anus referring to Booali hospital of Sari, IRAN from 1996 to 2003. Previous patients medical records was reviewed and physical examination and concurrently echocardiography were done for new patients. The data were subjected to descriptive statistical analysis using SPSS software.
    Results
    Ninty patients with imperforated anus were entered into the survey. Echocardiography revealed that 26 patients including 14 Female (57.2%) and 12 Male (42.8%) had CHD. 22 of CHD patients (84.6%) had imperforated anus(IA) of high type and 4 (15.3%) had IA of low type. CHD types consisted of: 7 patients (26.9%) ASD+PDA, 6 patients (23%) ASD+PDA+TR, 4 patients (15.3%) PDA, 4 patients (15.3%) MR, 1 patient (3.8%) TF, 2patients (7.6%) VSD and 2 patients (7.6%) ASD.
    Conclusion
    Considering the high prevalence of CHD in IA, it seems that echocardiography is necessary in all those with IA particularly to predict outcome of surgery and prevent probable complications.
    Keywords: forated anus, VACTERL association, CHD
  • A. Ajami, F. Abediyan Pages 72-77
    Background and
    Purpose
    Vaccination is the most effeetive method of prophylaxy in high risk group of hepatitis B. Some individuals faile to respond to triple doses of vaccine which is potentially dangerous. Therefore, immunogenecity of triple doses recombinant hepatitis B vaccine was evaluated in a high risk group (medical sciences students).
    Materials And Methods
    193 healthy medical sciences students immunized with triple doses of recombinant hepatitis B vaccine (0,1,6 months). 1-2 months after the last dose, serum anti HBS antibody was determined by ELISA method. According to the antibody titer of the vaccinees (IU/L) they were classified into none responder, low, intermediate and high responder. The none responders were recommended for re-vaccination.
    Results
    Three students (1.6%) were detected as non responder. (<10 Iu/L anti HBS antibody), 23 (11/4%) as low responder, 141 (73%) as intermediate responder and 26 (13.5%) as high responder.
    Conclusion
    The prevolence of non responders to triple doses of recombinant hepatitis B vaccine in medical sciences students was very low.
    Keywords: Vaccinination, hepatitis B, students
  • Sh Aliyan, F. Babamahmoudi, N. Najafi, R. Qasemian, S. Teymouri, L. Shahbaznezhad Pages 78-85
    Background and
    Purpose
    Leptospirosis is an uncommon widespread spirochetal zoonoses caused by the members of the genus leptospira. Human disease is acquired by coming into contact with urine or tissues of infected animals, or through contaminated water and soil, thus is an occupational disease particularly in farmers, slaughterhouse workers and fishermen. The goal of this study was to evaluate the clinical and Paraclinical findings of leptospirosis cases in Mazandaran.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, patients with high suspicion to leptospirosis presenting to Imam Khomeini and Razi hospitals of Sari and Qaemshahr from June to September 2004 with positive serology finding (MAT) were enrolled. Demographic, clinical and Paraclinical data for each patient were recorded.
    Results
    From 63 patients suspicious for leptospirosis, 36 had positive serologic test. The mean age of the positive patients (25 male, 11 female) was 34.2 ± 13.77 (range 14-64 years old). Most cases (86.1%) were farmers and 83.4% villagers. 55.6% of the patients presented in July. Fever and chills were the main complaints in 42.9% of the cases and fever, weakness, headache, anorexia and mialgia were seen in 96.6%, 96.6%, 93.1%, 89.7% and 85% respectively. Thrombocytopenia and leucopenia were noticed in 45.7% and 33.4% of the patients respectively. AST & ALT in 51.7% & 55.2% of patients were above the normal upper limit. Weil's syndrome and ileus occurred in 7 (19.5%) and one (2.8%) cases respectively.
    Conclusion
    The classic history of fever, weakness, headache, anorexia and mialgia in villagers and farmers in warm months should raise the possibility of leptospirosis.
    Keywords: Leptospirosis, diagnosis, Mazandaran
  • A. Kachouei, M. Hashemipour, A. Aminorroaya, M. Amini, S. Haghighi, H. Rezvanian Pages 86-91
    Background and
    Purpose
    With respect to the high prevalence of goiter in Semirom before the initiation of National Program for Elimination of Iodine Deficiency Disorders (NPEIDD), the impact of the program on the prevalence of goiter in 8-12 years old students of Semirom was investigated in this study, after 15 years of sucessful execution of NPEIDD.
    Materials And Methods
    After excluding students with any clinical evidence of hyper- or hypo-thyroidism, 1817 students aged 8-12 years were recruited based on a cluster sampling method. The participants were examined for the presence of goiter by experiencd endocrinologists. Urinary iodine was measured in 182 examined students, too. Chi- Square statistical method was used to analyze the data.
    Results
    Goiter was detected in 36.7% of the students (grade 1: 30.4%, grade 2: 6.3%). The median urinary iodine was 18.5 and mean was 19.37 ± 9.22 μg/dl in collected specimens.
    Conclusion
    The adequacy of urinary iodine in students of Semirom confirms the success of NPEIDD, however, the higher than expected prevalence of goiter in the region suggests the probable role of other goitrogenous or autoimmune factors. Further studies should be performed to investigate the possible causes.
    Keywords: Goiter, iIodized salt, prevalence, semirom
  • F. Vasheqani, Z. Atarod Pages 92-96
    Background and
    Purpose
    Pregnancy may cause hypertension in normotensive women or aggrevate preexisting hypertention. The incidence of Preeclamsia is 5-10%, and is an important contributor to maternal and fetal mortality and morbidity. According to many predisposing factors in pathophysiology of preeclampsia, the role of lipid preoxides, is also important. In this study attempts are made to show the relationship between inceasing of plasma lipids and hypertension in pregnancy.
    Materials And Methods
    This is a case-control study on pregnant women reffering to Sari Imam Khomeini Hospital, From Oct. 2003 to Oct. 2004. Case group include 100 preeclamptic pregnant women and for control group 100 normotensive pregnant women were recruired. (preeclamsia: BP> = 140 /90 mmHg, or Proteinuria > + 1 0r > = 300mg/dL in urine 24 h). Total TG, cholestrol, HDL and LDL were measured by enzymatic methods. Statistical analysis were performed using T-Test and Pearson's method.
    Results
    The most important results are as follows: The mean of TG in case group was 45 % more than that of the control group (P<0.001, sig). The mean of cholestrol level in case group was 15 % more than control group (P<0.01, sig). The mean of LDL in case group is 5 % more than that of the control group (NS).
    Conclusion
    As the levels of plasma lipids in preeclamptic women were more than normotensive women measuring of Plasma lipids also can be a marker for predisposing to Preeclampsia.
    Keywords: Preeclampsia, hypertension, plasma lipids (TG, Cholestrol, HDL, LDL)
  • S.H. Hosseini, Sh Kazemi, L. Shahbaznezhad Pages 97-104
    Background and
    Purpose
    Although there are many studies on the relationship between mental health and exercise, it is not clear how exercise improves the mental health of students regularly engaged in non professinal athletic activities. The aim of this study was to evaluate and compare the level of mental health in athletic and nonathletic students of Mazandaran Medical University using Scl-90-R questionnaire (Symptom check list-90-Revised).
    Materials And Methods
    A historical cohort study was designed and all athletic students at Mazandaran Medical University (with at least 2 years physical activity) and nonathletic students matched for age, sex, marital status, educational course, semester, job and dwelling completed the Scl-90-R questionnaire and other demographic questions. The data were analyzed using SPSS release 10 and statistical analytic tests.
    Results
    Seventy athletic (34.3% female) and 70 nonathletic students (control) were enrolled in the study. The mean score for each dimension according to the Scl-90-R questionnaire in athletic group was less than the control, but the difference was only statistically significant for depression (p=0.047) and paranoid thinking (p=0.012). In comparison of general scales [Global Severity Index, PST Positive Symptom Test PST and Positive Symptom Distress Index PSDI], the level of mental health of athletic group was better than nonathletic group (p=0.00).
    Conclusion
    Physical activities have a positive effect on mental health, especially in students who are engaged in regular physical activity.
    Keywords: Students, mental health, exercise, Scl, 90, R questionnaire
  • R. Esmaeeli, E. Nasiri, M.H. Kariman Majd, M.A. Heydari Gorji, J. Heydari, H. Jafari Pages 105-111
    Background and
    Purpose
    lack of information about anaesthisia and fear of post operation contiousness, pain, nausea and vomiting increases the patientsH anxiety. There are various reports about patiensH desire for preoperation information in Iran and other countries. However, there is no study related to anaesthesiologistsH view about patientsH needs before anaesthesia and operation in the literature.
    Materials And Methods
    This descriptive (cross- sectional) study was done in 2005 on 110 anaesthesiologists working in hospitals of Mazandaran province. Questionnaire containing 4 questions about demographic and 18 questions related to anaesthesia was prepared. Attitude of the anaesthesiologists was divided into 5 categories based on Likert rating scale as follows: completely agreed, agreed, partially agreed, not agreed, completely not agreed. Chi-square test was used for the statistical analysis of the data.
    Results
    Results of this study showed that the most positive attitude of anaesthesiologists about patient teaching was related to the proper explanation about duration of N.P.O before operation (%97.3). %52.7 of anaes the siologists were against giving explanation of the duration of N.P.O and post operation possible problems. In this regard no significant difference was observed between educational and non educational hospitals (P<0.018). No significant difference in terms of attitude was observed between anaesthesiologists at different level of education (P<0.07).
    Conclusion
    Considering the positive attitude of the anaesthesiologists towards education and preoperation of the patients, it is recommended that such education be implemented and the patients be charged for preoperation consultation in order to give explanation about anaesthesia at proper time, when needed.
    Keywords: Anaesthesiologists, information about anaesthesia, anxiety
  • F. Mojtahedzadeh, M. Qasemi Pages 112-118
    Niemann Pick type A is a very rare hereditary disease with an incidence 1 in 20000-40000 live birth, which is calassified as a shingolipidoses. The disease is marked by the abnormal accumulation of sphingomyelin in most tissues, secondary to sphingomylinase deficiency. The most clinical manifestations are: Splenohepatomegaly–cherry red maculae-neuropathologic findings. This is a case report of an infant with clinical manifestation of Niemann Pick disease type A.
    Keywords: Metabolic disordcrs, sphingolipidoses, Niemann Pick A
  • M. Motefaker, A.A. Morovati, M.R. Hahismaieli, S. Pakdel Pages 119-124
    Non-penetrating injuries have become one of the leading causes of death as the number of accidents involving motor vehicles iscreases every day. Dissection of the descending thoracic aorta is the most dangerous injury in trauma surgeries and because of its numerous clinical presentations it mimics various medical and surgical conditions. Paraplegia is one of its rare presentations and has been reported in only 0.3% of cases. Distinguishing this condition from other common traumatic lesions with paraplegia is very important as the treatment differs greatly. In this article, a case of paraplegia due to traumatic aortic dissection is presented.
    Keywords: Paraplegia, traumatic aortic dissection, case presentation