فهرست مطالب

نامه مکانیک شریف - پیاپی 28 (تابستان 1385)

نامه مکانیک شریف
پیاپی 28 (تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/06/01
  • تعداد عناوین: 28
|
  • سرمقاله
  • صفحه 5
    ایده پرواز هواپیما بدون استفاده از سوخت و قابلیت حمل بار حتی با وجود استانداردهای امروزی امری غیرممکن به نظر می رسید. در همین راستا، شرکت هواپیمایی Hunt اخیرا طرح تکنولوژی هواپیمای گرانشی را عرضه نموده است، که مزیت اصلی آن عدم نیاز به سوخت به عنوان هزینه عمده صنایع هوایی می باشد.
  • صفحه 6
    هرچند که سرباز هرگز نمی تواند به طور کامل از صحنه نبرد حذف شود، اما ربات ها نقش فزاینده ای را در آینده ای نه چندان دور ایفا می کنند. شرکت فاستر-میلر مجموعه ای از ربات های چنگالی با قابلیت ویژه را تولید می کند که می توانند جایگزین سربازان در موقعیت های خطرناک باشند.
  • صفحه 7
    ماشین فرمول 1، با سه چرخ، یک موتور پرقدرت v-twin با حجم 550 سی سی و یک موتور الکتریکی اضافی برای هر چرخ می باشد. این موتور کاملا ایده آل با قدرتی بالا و حجمی کوچک و سبک است و منبع اصلی قدرت در این پروژه می باشد. و دارای یک پروفیل آیرودینامیک سبک که می تواند به عنوان یک موتور super bike هزار سی سی عمل کند.
  • صفحه 8
    استفاده از هیدریدهای فلزی برای ذخیره هیدروژن منجر به طراحی نوعی سلول سوختی جدید شده است که می تواند برای کاربرد های سیار مورد استفاده قرار گیرد. سلول های سوختی VE100V2 علاوه بر تولید سروصدای کم و عدم انتشار گازهای گلخانه ای می تواند در جاهایی که مولدهای معمولی نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند به کار گرفته شود. این محصول کاربرد وسیعی شامل شارژابزارهای بی سیم، تولید انرژی از راه دور برای ساختمان ها و مکان های موقتی، تولید انرژی پشتیبانی بی سروصدا برای خودرو های کاروان، قایق های تفریحی و نیز برای کاربردهای نظامی را در بر می گیرد.
  • صفحه 9
    سر و صدا در ترمز وقتی رخ می دهد که در سرعت پایین اتومبیل لنت ترمز با چرخ تماس برقرار می کند و در این حالت لرزش ایجاد شده صدای آزار دهنده ای به دنبال خواهد داشت.در طرح پیشنهادی برای ساخت ترمزهای بی صدا از یک محرک ساده پیزوسرامیک استفاده می شود که بر روی پیستون ترمز نصب می شود. در این طرح با استفاده از محرک نصب شده درون شکاف ها و تولید فرکانس های خاصی که توسط دیسک ترمز تعیین می شود از لرزه های تولید کننده صدا جلوگیری می شود.
  • صفحه 10
    مزرعه های بادی که دور از ساحل واقع شده اند می توانند بدون صدمه زدن به چشم انداز ساحل الکتریسیته تولید کنند. توربین های امروزی تغییرات سرعت باد را با چرخاندن پره هایشان به صورت هوشمند به منظور دریافت انرژی بیشتر جبران می کنند.این توربین ها تند بادها را با یک حسگر تشخیص داده و برای تعدیل آن از یک تکنولوژی مبنی بر تغییر زاویه پروانه ها در مقابل باد استفاده می کنند تا از شکستگی و خوردگی در توربین جلوگیری شود.
  • صفحه 11
    مطالعات جدید نشان می دهد که اضافه کردن نانوتیوب به مواد اولیه ی صنعتی باعث کاهش ارتعاشات آنها مخصوصا در دماهای بالا می شود. نانو کامپوزیت ها، معایب پلیمرهای لرزه گیر را از قبیل جرم و حجم زیاد ندارند و حتی علاوه برآن، طبق گفته ی محققان این مواد در دماهای بالا میرایی فوق العاده را اعمال می کنند که نشان دهنده ی پتانسیل بالای کاربرد این مواد در سفینه ها، ماهواره ها، خودروها حسگرهای سیستم موشک ها و یا هرگونه ساختارهای که در آن لرزه های نامطلوب وجود دارد، می باشد.
  • صفحه 12
    برای افزایش بازدهی باتری های PV پلیمر را با کریستال سولفیدسرب که می تواند طول موج هایی در محدوده800تا 2000 نانومتر را (یعنی محدوده نور قرمز و مادون قرمز) جذب نماید، ترکیب کردند. سلول ترکیبی نانوکریستال – پلیمر مزایای زیادی دارد.
  • صفحه 13
    این شبیه سازهای جدید برای توسعه سیستم ایمنی خودروها و بهبود عملکرد آنها و همچنین مطالعات جدید مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان مکانیکی فشرده و کم وزن این دستگاه از یک اتاق خودروی معمولی، صفحه نمایش گسترده و سیستم های رانندگی تشکیل شده است که امکان شبیه سازی کامل شتاب را (همانند تغییر جهت های ناگهانی) که قبل از این امکان پذیر نبود، فراهم می سازد.
  • صفحه 14
    قدرت تطبیق با کاربردهای مختلف، حجم کوچک، دوام زیاد، عدم نیاز به تعمیرات گسترده و... سبب شده است که میکروتوربین ها انقلابی در عرصه ی صنعت تولید انرژی الکتریکی و مکانیکی به وجود آورند و به بخشی جدانشدنی از آینده ی صنعت تولید انرژی تبدیل شوند. میکروتوربین ها با داشتن مزایای بالا و هم چنین آلایندگی بسیار پایین آینده ی صنعت تولید انرژی را شکل داده و به عرصه ی مناسبی جهت سرمایه گذاری تبدیل شده اند. در این مقاله به بیان این مزایا و کاربردهای مختلف میکروتوربین ها پرداخته شده است.
  • صفحه 20
    در سیستم های خنک کن هوای ورودی، پاشش آب به داخل هوای ورودی توربین باعث کاهش دما و کنترل توزیع دمای گازهای داغی می شود که به پره های توربین برخورد می کنند. این امر علاوه بر افزایش بازدهی، باعث کاهش خوردگی پره های توربین و افزایش عمرآنها نیز می شود. البته استفاده از این سیستم مشکلاتی را از قبیل رطوبت بیش از حد، میعان رطوبت هوا بر روی کمپرسور و خوردگی پره های آن به دنبال دارد.
  • صفحه 27
    یکی از مشکلات انتقال نفت وگاز، کمانش لوله های انتقال در بستر دریاست که برحسب شرایط محیطی در دو نوع عرضی و جانبی شکل می گیرد. این کمانش در مقیاس کوچک قابل صرفنظر خواهد بود، ولی با در نظر گرفتن طول لوله های نفت در بستر دریا این پدیده طبیعی به تغییر شکل لوله و بستر آن و در نهایت شکست می انجامد. پژوهشگران برای حل این معضل، تحقیقاتی را بر روی بسترسازی ایده آل و پوشش لوله ها به انجام رسانیده اند که نتایج آن مطلوب گزارش می شود.
  • صفحه 30
    در این مقاله به صورت تجربی به بررسی سیستم تشخیص و طبقه بندی عیوب ناشی از چرخ دنده و بلبرینگ در یک گیربکس، توسط تست غیرمخرب با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی پرداخته شده است. تکنیک های عیب یابی اتوماتیک برای تشخیص عیوب ابتدایی ماشین آلات، به منظور جلوگیری از زبانهای جانی و اقتصادی، افزایش کیفیت و نرخ تولید استفاده می شوند.
  • صفحه 36
    پروژه ی هواپیماهای کم صدا هم اکنون به مرحله اجرایی رسیده است که نتیجه آن ظهور نسل جدید هواپیماهای کم صدا و آرام است. در این هواپیماها از روش فرود پیوسته استفاده می شود که نتیجه ی آن، کاهش صدای تولیدی، کاهش مصرف سوخت، دستیابی به سرعت ماکزیمم بالاتر و نیز نیاز به مسیر کوتاه تر به سمت باند فرود. در ضمن در این هواپیماها با اصلاح چرخه تولید قدرت و شبیه سازی کامپیوتری دینامیک سیالات به پروازی آرام تر و کم صداتر کمک می کنند.
  • صفحه 40
    این مقاله به تعیین طول مجاز ترک اولیه در میل موج گیر خودرو که با وجود آن قطعه می تواند آزمون استاندارد خستگی خود را طی کند، می پردازد. با استفاده از روش های غیر مخرب اندازه گیری طول اولیه ی ترک و بر مبنای نتایج به دست آمده در این مقاله می توان از مقاومت قطعات تولیدی در برابر خستگی اطمینان حاصل کرد.
  • صفحه 46
    امروزه اتصالات ESP از پیشرفته ترین اتصال دهنده ها در انتقال سیالات هستند. این فناوری برای اتصال لوله هایی با قطر کم و بدون نیاز به قلاویز، جوشکاری یا لحیم کاری استفاده می شوند. این اتصال تمامی محاسن اتصال جوشی را دارد با این مزیت که نیازی به حرارت برای ایجاد آن وجودندارد. این مزیت کاربرد آن را در مکان هایی که گرما خطرآفرین است، ممکن می کند. از مزایای دیگر این فناوری، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی، آتش، ارتعاشات، تغییر مداوم حرارت و جریان های سرد است.
  • صفحه 54
    VX یک بسته ی نرم افزاری قدرتمند در زمینه ی ساخت و تولید و مهندسی معکوس و جزء گروه نرم افزارهای پارامتریک می باشد که دارای قابلیت های بسیاری از جمله مدل سازی قطعات به صورت توپر، سطوح و یا ترکیب این دو، ایجاد مجموعه های مونتاژی یا اسمبل شده، استخراج نقشه های دو بعدی از نماهای مختلف مدل های سه بعدی است. در این مقاله قابلیت ها و محیط کار این نرم افزار معرفی شده است.
  • صفحه 60
    با پایان یافتن دوره ی 40 ماهه ی طراحی و آزمایش، موتورهای 6 سیلندر CDI وارد خط تولید شرکت مرسدس شدند. این موتورها از پیشرفته ترین فناوری های حال حاضر موتورهای دیزل، مانند سیستم مکانیکی و سیستم جریان دینامیک، واحد کنترل الکترونیکی توربوشارژ و سیستم کنترل سوخت برخوردار است. نتیجه ی این دوره ی 40ماهه، موتوری است با توان خروجی 165KW و گشتاور بیشینه ی 150N.M که از لحاظ وزنی در رده ی موتورهای 5 سیلندر قرار می گیرد. آن چه در ادامه می خوانید، خلاصه ای است از قابلیت ها و توانایی های یکی از پیشرفته ترین موتورهای دیزلی دنیا.
  • صفحه 62
    در سال های اخیر پژوهش های بسیاری در زمینه ی به کار گیری ربات ها در جراحی انجام شده است و با موفقیت های کسب شده هم اکنون تعدادی از سیستم های رباتیک مجوز لازم را برای کاربرد کلینیکی به دست آورده اند. عواملی چون دقت و کارایی بیشتر در عمل جراحی، اندوسکوپی، برش، سوراخ کردن و... از مهم ترین دلایل گسترش سریع تقاضاها در زمینه ی کاربرد ربات های جراح محسوب می شوند. در این مقاله به انواع ربات های جراحی وموارد متفاوت کاربرد آن ها اشاره شده است.
  • صفحه 68
  • صفحه 72
    در این مقاله ابتدا به معرفی مختصر نفت خام و هم چنین انواع امولسیون های آب و نفت و مفاهیم کلیدی مربوطه و اهمیت آنها پرداخته و سپس به صورت خاص خواص رئولوژیکی امولسیون آب دریا در نفت خام و در ادامه خواص رئولوژیکی انتقالی امولسیون های بسیار غلیظ آب در نفت بررسی و منحنی جریان امولسیون تازه با معادله ی Cross توضیح داده شده است.
  • صفحه 78
  • صفحه 80
  • صفحه 82