فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:11 Issue: 1, 2005

Internal Medicine Today
Volume:11 Issue: 1, 2005

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/03/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسن ایرانی، منصوره اثنی عشری، پرویز معروضی، فاطمه ناصری صفحه 5
    زمینه و هدف
    متاسفانه در گذشته اهمیت مساله درد نوزادان کمتر مورد توجه قرار گرفته ولی اکنون به دلیل مشخص شدن عوارض متعددی که به دنبال روش های درمانی دردناک به وجود می آید، اهمیت آن مشخص و مورد توجه جدی محققان قرار گرفته است. از طرف دیگر مداخلات دردناک پزشکی و پرستاری در بخشهای نوزادان بسیار بالاست و توصیه درمانهای غیر دارویی در جهت کاهش درد و کنترل آن هنگام مداخلات دردناک بسیار ارزشمند خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گلوکز خوراکی بر شدت درد نوزادان به هنگام واکسیناسیون انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای، 93 نوزاد به طور تصادفی به سه گروه مساوی شامل دو گروه تجربی (گروه های 1 و 2) و یک گروه شاهد (گروه 3) تقسیم و مورد تحقیق قرار گرفتند. مطالعه به صورت دو سوکور انجام شد. به نوزادان گروه یک تجربی مقدار 2 میلی لیتر گلوکز خوراکی 25% و به گروه دو تجربی، 2 میلی لیتر آب مقطر استریل خورانده شد و پس از 2 دقیقه واکسن هپاتیتB تزریق شد. جهت تعیین شدت درد از مقیاس Neonatal Infant Pain Scale (NIPS) استفاده شد. در مورد گروه سوم (شاهد) هیچ مداخله درمانی انجام نشد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری Chi-Square، آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و کمترین تفاوت معنی دار (LSD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نمره درد به طور مشخصی در نوزادانی که گلوکز خوراکی 25% دریافت کرده بودند، نسبت به دو گروه دیگر کمتربود. میانگین نمره درد در گروه های اول، دوم و سوم به ترتیب 90/2، 29/5 و 45/5 محاسبه گردید. مقایسه شدت درد در سه گروه نشان داد که اختلاف معنی داری بین گروه یک و دو گروه دیگر وجود دارد (P=0.001) ولی بین گروه دوم و سوم اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    تجویز 2 میلی لیتر محلول گلوکز خوراکی 25% هنگام انجام تزریقات نوزادان می تواند اثر ضد درد قابل توجهی داشته باشد؛ بنابراین با توجه به بی خطر، ارزان و در دسترس بودن این محلول می توان از آن به عنوان یک ضد درد به هنگام انجام شیوه های دردناک در نوزادان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: نوزاد، درد، گلوکز
  • مهدی جلالی، محمدرضا نیکروش، علیرضا فاضل صفحه 10
    زمینه و هدف
    در طی تکامل، دو بافت چربی ظاهر می شود که از نظر مورفولوژی، عروق و توزیع با یکدیگر کاملا متفاوتند. چربی سفید دارای توزیعی گسترده و در تمام نقاط بدن قابل شناسایی است ولی چربی قهوه ای دارای پراکندگی محدودی می باشد. در جنین انسان نیز چنین بافتهایی قابل ردیابی است ولی در پایان زندگی جنینی میزان این چربی معمولا کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد، به طوری که در افراد بالغ تقریبا از میان می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی هیستوشیمیایی ظهور و الگوی توزیع چربی قهوه ای در موش انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی (آزمایشگاهی)، از20 موش نوع Balb/c استفاده شد و پس از آمیزش یافتن و مشاهده پلاک واژن، روز صفر حاملگی در آنان مشخص گردید. جنین ها از روز 18-10حاملگی جمع آوری و در فیکساتورهای پارافرمالدئید، فرمالین، الکل و اسیداستیک قرار داده شدند؛ سپس با استفاده از روش برشهای انجمادی از نمونه ها، برشهای سریال تهیه گردید و مورد رنگ آمیزی سودان 4و نیل بلوسولفات قرار گرفت.
    یافته ها
    اولین علامت ظهور چربی قهوه ای در طی روز چهاردهم جنینی در اطراف استخوان شانه و پس از آن پیدایش چربی قهوه ای در نقاط دیگری از جمله اطراف آئورت شکمی در طی شانزدهمین روز جنینی مشاهده شد. در طی روز هفدهم در ناحیه ناف کلیه و عروق بزرگ گردن نیز این نوع چربی قابل شناسایی بود اما تجمع عمده آن به صورت دو توده متقارن در حد فاصل دو استخوان شانه قابل ردیابی بود. برای رنگ آمیزی افتراقی چربی ها نیز از روش رنگ آمیزی نیل بلو سولفات استفاده شد. در طی روز شانزدهم جنینی، حدود 55% از چربی موجود در سلول های چربی قهوه ای از نوع چربی خنثی و حدود 45% از نوع فسفولیپید و اسیدهای چرب بود اما با گذشت زمان، این وضعیت تغییر کرد، به گونه ای که از روز اول تا پانزدهم پس از تولد بر میزان چربی خنثی افزوده شد و جایگزینی این نوع چربی نسبت به فسفولیپید و اسیدهای چرب مشهود بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که در طی زندگی داخل رحمی، بخشی از سلول های تمایز نیافته، با تجمع در اطراف همدیگر، منجر به تشکیل توده ای لوبوله از سلول های اپیتلوئید می گردند و به دنبال آن عناصر چربی به صورت قطرات مجزا در قالب بافت چربی قهوه ای تکامل می یابد، اگرچه ممکن است سلول های مزانشیمی به طور مستقیم با ذخیره کردن چربی به صورت بافت چربی سفید در آیند.
    کلیدواژگان: چربی قهوه ای، فسفولیپید، اسید چرب، موش
  • عبدالرضا ایرج منصوری، ابراهیم نوروزیان، احمد غلامحسینیان صفحه 17
    زمینه و هدف
    مس موجود در خون انسان عمدتا در ساختمان پروتئینی به نام سرلوپلاسمین به کار رفته است و فقط جز کوچکی از آن به صورت آزاد دیده می شود. بدون شک اندازه گیری جداگانه هریک ازاین دو مستلزم استفاده از روشی ساده، دقیق و قابل اعتماد است. از این رو، در پژوهش حاضر اندازه گیری سرلوپلاسمین و بررسی رابطه آن با غلظت کل مس با انتخاب و بررسی روش اندازه گیری از نظر دقت و صحت مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این تحقیق 90 نمونه سرم که 43 عدد آنها متعلق به مردان و 47 عدد دیگر مربوط به زنان بود، از مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان شماره یک دانشگاه علوم پزشکی کرمان که بیماری زمینه ای خاصی نداشتند، تهیه و مقادیر مس کل و سرلوپلاسمین آنها تعیین گردید. برای تعیین غلظت کل مس از روش اسپکتروسکوپی جذب اتمی (AAS) استفاده شد و غلظت سرلوپلاسمین با استفاده از روش آنزیمی پارافنیلن دی آمین به دست آمد.
    یافته ها
    غلظت مس در سرم خون مردان و زنان به ترتیب برابر dl/mg 119±40و dl/129±39 mgو غلظت سرلوپلاسمین در سرم خون گروه های فوق به ترتیبmg/dl 36±11 و 37±11 mg/dl بود. بدون توجه به جنسیت افراد مورد مطالعه، میانگین غلظتهای کل مس و سرلوپلاسمین به ترتیب dl/124±38 mg و 36±11 mg/dl تعیین گردید. بررسی اثر دو عامل دما و زمان نگهداری سرم بر میزان سرلوپلاسمین نشان داد که نگهداری سرم در دمای معمولی و به مدتی طولانی اثر قابل ملاحظه ای بر میزان سرلوپلاسمین ندارد. رابطه خطی بین غلظت سرلوپلاسمین و میزان کل مس موجود در سرم به صورت ذیل به دست آمد:غلظت سرلوپلاسمین (mg/dl) 2.73+3.34= dl)/(mg غلظت مس
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد با اندازه گیری غلظت سرلوپلاسمین و مراجعه به رابطه خطی فوق، بتوان مقدار مس را محاسبه کرد و ذخیره کردن طولانی سرم اثری در اندازه گیری مقدار آنزیم ندارد.
    کلیدواژگان: سرلوپلاسمین، مس، رابطه خطی
  • سید حسین ناظمی، شهلا آتش زبان صفحه 22
    زمینه و هدف
    بیهوشی نوین با تکیه بر فنون و روش های علمی و عملی بر رضایت بیماران از نوع بیهوشی که برای آنها اعمال می شود، تکیه دارد. البته در مواردی ناخواسته ممکن است بیمار دچار عوارضی هر چند ناچیز شود. این پژوهش به منظور تعیین اثر دیازپام بر دردهای عضلانی که به دنبال تزریق شل کننده ساکسینیل کولین در بیماران ایجاد می شود، انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، که در بیمارستان قائم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد، در مجموع 100 بیمار که تحت عمل جراحی ارتوپدی قرار گرفتند، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. بیمارانی که دیازپام دریافت کردند، در گروه مورد و بیمارانی که دیازپام دریافت نکردند، در گروه شاهد قرار گرفتند. به منظور تایید متغیرهای مورد پژوهش بر شدت و شیوع دردهای عضلانی از آزمون آماری Chi-Square و جهت تعیین شدت همبستگی بین صفات مورد نظر از ضریب توافق چوپروف استفاده شد. اطلاعات در سطح معنی داری P?0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین دو گروه از بیمارانی که قبل از تزریق ساکسینیل کولین دیازپام دریافت کرده و گروهی که قبل از تزریق ساکسینیل کولین دیازپام دریافت نکرده بودند، از نظر میزان دردهای عضلانی تفاوت مهمی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش، دیازپام در پیشگیری از دردهای عضلانی بعد از عمل موثر نمی باشد.
    کلیدواژگان: دیازپام، دردهای عضلانی، ساکسینیل کولین
  • ایرج لطفی نیا، حجت حسین پور فیضی، معروف انصاری، احمد میرزاآقازاده صفحه 26
    زمینه و هدف
    بیماری سل، در برخی موارد ستون فقرات و طناب نخاعی را مبتلا می کند و سبب اختلال در فعالیت نخاع از قبیل ضعف یا فلج اندامهای تحتانی و در بعضی موارد سبب ناتوانی بیمار در کنترل اسفنکتری می گردد. در موارد نادر نیز ممکن است سبب ضعف یا فلج اندامهای فوقانی شود. شیوع عوارض عصبی در سل ستون فقرات بالا است. تشخیص بموقع و درمان اختصاصی می تواند این عوارض را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای روش های جراحی در درمان سل ستون فقرات انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، از اول بهمن ماه 1375 تا آخر شهریور 1382 تعداد 24 بیمار با تشخیص سل ستون فقرات، مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل بیمارانی بود که با داروهای ضدسل درمان طبی شدند. بیماران گروه دوم تحت درمان جراحی با آپروچ خلفی قرار گرفتند و گروه سوم شامل بیمارانی بود که با روش توام خلفی و قدامی تحت عمل جراحی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد و با توجه به تعداد کم نمونه ها در هر گروه، داده ها به صورت دستی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 24 بیمار مورد مطالعه 6 نفر مذکر و 18 نفر مونث بودند. سن بیماران بین 78-4 سال متغیر بود. وضعیت عصبی 6/66% بیمارانی که با روش خلفی تحت جراحی قرار گرفته بودند، بهبود یافت و در 6/16% موارد، وضعیت عصبی آنها بدتر شد. روش قدامی توام با خلفی در72% همراه با بهبود و در 8/9% با بدتر شدن وضعیت عصبی بیماران همراه بود. در مواردی که بیماری بموقع تشخیص داده شده بود و با داروهای ضد سل تحت درمان قرار گرفته بودند، به جز 1 مورد، بقیه به طور کامل و بدون عارضه بهبود پیدا کردند.
    نتیجه گیری
    تشخیص بموقع سل ستون فقرات می تواند درمان را تسهیل نماید و از عمل جراحی و عوارض بیماری جلوگیری کند بنابراین در تمامی ضایعات مشکوک ستون فقرات، باید سل ستون فقرات را در نظر داشت. در درمان جراحی با روش توام خلفی با قدامی، بهبود وضعیت نورولوژیک بیماران بیشتر است و بهتر می توان مسیر ستون فقرات را اصلاح کرد.
    کلیدواژگان: سل ستون فقرات، داروهای ضد سل، روش های جراحی
  • اکرم کوشکی، مهدی گل افروز صفحه 34
    زمینه و هدف
    پرفشاری خون یک بیماری شایع و خطرآفرین در دیابت است که 20-60% بیماران دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد و به نظر می رسد مواد مغذی مختلف بر روی فشار خون تاثیر داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر وضعیت دریافت درشت مغذی ها و ریزمغذی ها بر روی فشار خون افراد مبتلا به دیابت نوع II انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 92 بیمار دیابتی نوع II مراجعه کننده به کلینیک دیابت سبزوار که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. فشار خون توسط فشارسنج جیوه ای در حالت نشسته اندازه گیری شد و مواد غذای مصرفی بیماران توسط پرسشنامه 24 ساعته خوراک و بسامد خوراک کسب گردید و با برنامه Food Processor آنالیز گردید و دریافت مواد مغذی هر فرد، تعیین گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری P?0.05 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیمار ان 13±53 سال و شاخص توده بدنی آنها 26.98±4.82 (BMI)بود. میانگین فشار خون سیستولیک بیماران 28/19±03/131 و فشار خون دیاستولیک 67/6±01/77 میلیمتر جیوه بود و شیوع هیپرتانسیون در آنها 3/29% بود. همبستگی مثبت معنی داری بین دریافت کلسترول، سدیم، B3،B5 و اسیدفولیک با فشار خون سیستولیک وجود داشت. همچنین همبستگی معکوس معنی داری بین میزان دریافت سلنیوم، روی و مس با فشار خون دیاستولیک وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که باید با افزایش آگاهی بیماران دیابتی و خانواده آنها در ایجاد عادات غذایی صحیح از طریق آموزش مداوم، از عوارض سو پرفشاری خون روی دیابت و بار بهداشی آن کاست.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، دیابت، درشت مغذی ها، ریزمغذی ها
  • حبیب الله ناظم، محمد فضیلتی، پیمان ادیبی صفحه 38
    زمینه و هدف
    تالاسمی ها گروهی از هموگلوبینوپاتی ها هستند که در اثر کمبود ارثی سنتز یک یا بیشتر از یک زنجیره‎ هموگلوبین، ایجاد می شوند و در نوع بدخیم آن (تالاسمی ماژور)، تولید رشته های بتا گلوبین به طور کامل متوقف می شود و یا کمبود نسبی در تولید آن به وجود می‎آید. مطالعه حاضر به منظور بررسی میانگین فشار اکسیژن شریانی و تغییر فعالیت آنزیم های آلدولاز و هگزوکیناز و همچنین بررسی میانگین فریتین سرم و تغییر فعالیت این دو آنزیم در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی، از بین 700 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور که در بیمارستان سیدالشهدا (ع)، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تحت درمان قرار گرفتند، 50 نفر انتخاب شدند و قبل از انجام آزمایش اطلاعات مربوط به مشخصات آنها، مانند سن، جنس، مدت بیماری، مصرف داروهای قبلی، وجود بیماری زمینه‎ای و نیاز به خونگیری از طریق پرسشنامه ثبت گردید. این افراد از نظر شاخصهای سطح فریتین سرم، میزان اکسیژن خون شریانی، سطح فعالیت آنزیم های آلدولاز و هگزوکیناز مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین میانگین فریتین سرم و میزان فعالیت این آنزیم ها و نیز میانگین اکسیژن شریانی و میزان سطح فعالیت آنزیم های فوق مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون t و در سطح معنی داری P<0.05 مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بین فعالیت آنزیمی آلدولاز و هگزوکیناز ارتباط مستقیم و معنی داری وجود داشت. (P<0.05). همچنین با افزایش سن، میزان فعالیت این دو آنزیم افزایش نشان داد؛ کاهش فعالیت این دو آنزیم با کاهش فشار اکسیژن شریانی و افزایش سطح فریتین سرم با افزایش این آنزیم ها همراه بود. فعالیت آنزیم آلدولاز در 37 نفر (74%) و فعالیت آنزیم هگزوکیناز در 35 نفر (70%) افزایش نشان داد. میانگین اکسیژن شریانی در افرادی که فعالیت آنزیم های آلدولاز و هگزوکیناز در آنها افزایش یافته بود، به ترتیب 5/94 و 8/96 میلیمتر جیوه بود.
    نتیجه گیری
    میانگین فریتین سرم در میان 50 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور 237mg /ml به دست آمد. بر اساس نتایج این مطالعه، با افزایش سطح فریتین، سطح فعالیت های آنزیم های آلدولاز و هگزوکیناز افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: آلدولاز و هگزوکیناز، فریتین، تالاسمی ماژور
  • ابراهیم قیم حسنخانی، محمدتقی پیوندی، پروفسور هادی رضوانی، محمد طراز جمشیدی صفحه 44
    زمینه و هدف
    اخیرا استفاده از پیچ پدیکولار به علت استحکام خوب، در ثابت کردن ستون فقرات به طور فزاینده ای عمومیت پیدا کرده است. از عوارض وخیم که در جاگذاری آن گزارش شده است، می توان به آسیبهای ریشه های عصبی، طناب نخاعی، پارگی دورا و آسیب عروقی اشاره کرد. مطالعه حاضر با هدف ارائه یک روش جدید ساده و بی خطر با حداقل میزان عوارض برای قرار دادن پیچ پدیکولار انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آینده نگر، برای 92 بیمار (با بیماری های مختلف ستون فقرات) از سال 1379 تا 1382، 332 پیچ پدیکول با روش جدید جاگذاری شد. پس از مشخص و سوراخ شدن محل ورودی پدیکول، یک پیچ کورتیکال 5/4 Self Tape (یا شنز شماره 4Ao) وارد پدیکول شد و پس از تایید موقعیت صحیح آن با استفاده از رادیوگرافی، سرانجام پیچ پدیکول جایگزین پیچ کورتیکال یا شنز شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری t-student در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 332 پیچ پدیکول جاگذاری شده، فقط 4 پیچ (2/1%) دارای موقعیت نادرست بودند که پس از کنترل رادیولوژیکی، اصلاح شدند؛ از این 4 مورد، 2 مورد مربوط به بیماران مبتلا به اسپوندیلولیستیزیس Grade III و 2 مورد مربوط به بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک (اشکال آناتومیکی) بود. هیچ گونه عارضه ای اعم از شکستگی پدیکول، پارگی دورا، آسیب عصبی، آسیب طناب نخاعی و آسیب عروقی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این روش ساده و بی خطر است، زیرا جاگذاری آن آسان و میزان عوارض آن بسیار نادر و یا هیچ است.
    کلیدواژگان: پدیکول، پیچ، ساده و بی خطر، روش
  • محمدرضا خصوصی نیاکی، محمدتقی صالحی عمران، فرزاد جلالی، حسن اشرفیان صفحه 48
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی- عروقی از شایعترین عوامل تهدیدکننده حیات انسان محسوب می شوند و شناخت عوامل خطرساز برای ایجاد آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و مطالعات فراوانی را در سراسر جهان به خود معطوف کرده است. یکی از این عوامل خطر برای پدیده حاد کرونری، افزایش ذخیره آهن می باشد. در حال حاضر مطالعات انجام شده در این زمینه محدود است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فریتین و انفارکتوس حاد میوکارد و نقش احتمالی آن در ایجاد بیماری زودرس عروق کرونر انجام شد.
    روش بررسی
    در این تحقیق مورد- شاهدی و مقطعی، 104 بیمار مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد بستری در بیمارستان شهید بهشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل در طی 18 ماه به عنوان گروه مورد و 138 نفر از بین افراد سالم اجتماع به عنوان شاهد انتخاب شدند. از هر فرد، نمونه سرم به مقدار 5 میلی لیتر تهیه شد؛ سپس سطح فریتین سرم به روش رادیو ایمونواسی و با استفاده از کیت فریتین در آخر هفته دوم پس از انفارکتوس حاد میوکارد در آزمایشگاه اندازه گیری شد. تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد بر اساس حداقل مثبت بودن دو تا از سه معیار درد تیپیک سینه، تغییرات نوار قلب (EKG) سطحی و افزایش آنزیم بود. میانگین فریتین دو گروه با استفاده از آزمونهای آماری t و Chi-Square بررسی و مقایسه شدند. همچنین سطح فریتین گروه مورد و شاهد کمتر و بالاتر از 50 سال نیز مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن در گروه مورد60.2±12 و در گروه شاهد 55.7±25 سال بود. میانگین فریتین در مردان گروه مورد و شاهد به ترتیب 209±178.6 و 75.47±53.2 میکروگرم در لیتر و از نظر آماری معنی دار بود (P<0.0001) میانگین فریتین در زنان در گروه مورد و شاهد به ترتیب 145.1±15.2 و 72.5±61.3میکروگرم در لیتر و از نظر آماری معنی دار بود.(P<0.004)
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که ارتباط مستقیم و مثبتی بین سطح فریتین و بروز انفارکتوس حاد میوکارد وجود دارد، بنابر این فریتین را باید به عنوان یک عامل خطرساز در بروز انفارکتوس حاد میوکارد حاد مورد توجه قرار داد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، عامل خطر، فریتین
  • لاله حسینی شهیدی، علیرضا عطاردی، مریم مقیمیان صفحه 53
    زمینه و هدف
    رویکردهای جدید پژوهش در آموزش بر استفاده از راهبردهای یادگیری و مطالعه در تسهیل فرایند یادگیری و در نهایت ارتقای پیشرفت تحصیلی معطوف می باشد. اهمیت راهبردها به عنوان راهکاری برای ارتقای سطح آموزش کاملا شناخته شده است. با توجه به مطالعات اندک در این زمینه پژوهشی با هدف تعیین بررسی راهبردهای یادگیری در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد انجام گردید.
    روش بررسی
    تحقیق حاضر به صورت پیمایشی اکتشافی و در سال 83-82 انجام شد. از بین دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد به روش سهمی تصادفی و با توجه به حجم، 121 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری استاندارد وین اشتاین بود. از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون t، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی برای پردازش اطلاعات استفاده شد. P<0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به دانشجویان پرستاری (5/35%) و سپس رشته مامایی (1/28%) بهداشت (0/14%)، مبارزه با بیماری ها (3/8%)، اتاق عمل (4/7%) و هوشبری (8/5%) بود. مقایسه نمره حیطه های ده گانه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو گروهی که محل مطالعه خود را مناسب دانسته اند و گروهی که محل مطالعه خود را مناسب ندانسته اند، اختلاف آماری معنی داری نشان نداد (P>0.05). میانگین نمرات حیطه های نگرش، انگیزش، کنترل دقت، اضطراب و تمرکز بین رشته های مختلف اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P<0.05). همچنین راهبردهای آزمون با پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی داری داشت (P<0.05). میانگین نمره انگیزش نیز نسبت به زمان مطالعه در کتابخانه اختلاف آماری معنی داری داشت (P<0.05). میانگین نمرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد معادل صدک 20-30 نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا بود.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می گردد به منظور افزایش توان یادگیری و ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، به کارگیری این راهبردها به دانشجویان آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: راهبردهای یادگیری، دانشجویان علوم پزشکی، تدریس
|
  • H. Irani, M. Asnaashari, P. Marouzi, D.R. F. Naseri Page 5
    Background And Aim
    Unfortunately, a little attention was paid to importance of newborn pain problem but presently, according to identification of several complications, which is followed after painful procedures its importance has been revealed and considered more seriously by scientists. In addition, nursing and medical painful interventions in newborn wards is very common and advising non-drug treatments in order to decrease and control pain during painful interventions will be important. This study aim was to determine oral glucose effect on newborn pain intensity.
    Materials And Methods
    This study as an applied research was done on 93 newborns that were divided in three groups equally consisting of two experimental groups and one control group randomly. This study was a double-blind clinical trial and to collect data, a sample selection form and newborn pain measurement scale (NIPS) were used. One experimental group (Group1) took 2ml glucose 25% solution orally and the experimental group (group 2) was given 2 ml sterile distillated water orally (placebo) during 30 seconds, and 2 minutes after glucose solution and distillated water taking, B- hepatitis vaccine was injected. After injection, behavioral newborns pain scale was surveyed. No interventional treatment was performed in control group (group 3). SPSS software chi-square and statistical tests (LSD, ANOVA) were used to analyse data.
    Results
    The findings showed that the score of pain in the newborns that took glucose 25% was significantly lower than the other groups. The average of pain scores for group1, group 2 and group 3 were calculated 2.90, 5.29 and 5.45 respectively. The Comparison of pain intensity in these groups showed that the difference between group1 with group2 and group3 was significant (P=0.0001) but there was no significant difference between group 2 and group 3 was not significant (P=0.664).
    Conclusion
    Prescription of glucose 25% solution orally during injection could induce a considerable analgesic effect. By noting that the glucose solution is safe, cheap, and available, it can be used as an analgesic solution when performing painful procedure on newborn such as vaccination.
  • Dr. M. Jalali, Dr. Mr Nikravesh, Dr. Ar Fazel Page 10
    Background And Aim
    During organogenesis two different type of adipose tissue developed which are different in morphology، vascularity and distribution. White adipose has very diffuse distribution but brown adipose has very restricted distribution. Human embryo has also this type of fat، but amount of brown adipose is decreased during the fetal period and after birth so that all type of fat change into white type in adult. In this investigation the pattern of brown adipose tissue in mouse embryo was studied
    Materials And Methods
    In this exprimental study 20 Balb/c mice were used. Vaginal plug was recognized as day 0 of pregnancy. Embryos from day 10 to 18 and pops among 5th، 10th، 15th as well as adults were collected and fixed in Paraformaldehyde or FAA (formaline، alcohol، acetic acid)، serial frozen section and histochemical staining by using Nile blue sulphate and Sudan IV were carried out.
    Results
    The first sign of brown adipose tissue was observed at day 14th of gestation around the scapula and after that it can be detected in other sites such as around the abdominal aorta from day of 16th and in hilus of the kidney and great vessels of the neck after day 17th of gestation، but the most amount of brown adipose were concentrated around the scapula. That at day 18th of gestation two symmetrical mass of brown fat are located between two scapula bones. These data also revealed that the composition of lipid in brown adipose tissue at day 16th of gestation، consist of 55% triglyceride in the form of neutral fat، and about 45% in the form of phospholipid and fatty acids but in new born animal from P1 to P15 there is a shift away from phospholipid and fatty acids to neutral fat.
    Conclusion
    It seems that during fetal life some of the indifferent cells form a lobule of epitheloid cells through symmetrical mass and the fat elements are developed in the form of brown adipose tissue, however it may changed to white adipose directly by fat storage.
  • Ar. Iraj Mansouri, Dr. E. Noruzian, Dr. A. Gholamhoseinian Page 17
    Background And Aim
    Most of copper present in blood is incorporated in the structure of a protein called ceruloplasmin and only a small fraction of it is present as free copper. Undoubtedly, the separate determination of each of these forms needs a convenient, reliable, and accurate method of measurement. Therefore, an investigation on the precision and the accuracy of the method for determination of ceruloplasmin and the relationship between its concentration and the total copper level was studied
    Materials And Methods
    In the present study, 90 serum samples from which 43 accessions belonged to men and 47 accessions belonged to women were collected from the laboratory of Kerman General Hospital, and their ceruloplosmin and total copper level were determined. Total copper levels were measured by flame atomic absorption spectroscopy (AAS), while the concentration of ceruloplasmin was determined by enzymatic oxidation of p-phenylenediamine method.
    Results
    The results obtained indicate that the average levels of copper in the serum for men and women were 119±40µg/dl and 129±39µg/dl, and ceruloplasmin for them 36±11mg/dl and 37±11mg/dl, respectively. It should be mentioned that, the data, disregarding their sex, were found to be 124±38µg/dl and 36±11mg/dl respectively. The effect of temperature and storage on the level of ceruloplasmin was also studied. The results showed that keeping serum at room temperature for a long period does not significantly affect the ceruloplasmin level. The linear relationship between the concentration of ceruloplasmin and level of total copper was obtained as: Copper (µg/dl)=2.73+3.34 (mg/dl of ceruloplasmin).
    Conclusion
    It seems that one could easily determine the ceruloplasmin concentration and then by referring to the above relationship calculate the otherwise hard to measure concentration of copper present in the serum. Also long time storage of the serum does not affect the Enzyme activity.
  • Sh. Nazemi, Sh. Atashzaban Page 22
    Background And Aim
    Modern anesthesia relying on new techniques and methods is trying to fulfill the patient's satisfaction and, however there is some problems sometimes for the patients.This research is to determine the Diazepam impact on muscular pains after injecting succinychline in the patients.
    Materials And Methods
    This research is an experimental research that was done in Ghaem hospital of Mashhad University.Totally 100 patients that tolerated ortheopedic surgery were selected by simple sampling. The patients who had Diazepam were in case and the other patients in control group. To approve the research variables on intensity and prevalence of muscular pains chi-square and to certify the correlation intensity between the said variables Chuprows coefficient were used. The data were analyzed in a meaningful level (p≤%5)
    Results
    The findings showed that there was no important difference between the two said groups give Diazepam and not given it in muscular pains rate.
    Conclusion
    The data analysis showed that Diazepam is not useful in removing the pains.
  • I. Lotfinia, H. Hossein Pour Feizi, M. Anssari, A. Mirzaaqazdeh Page 26
    Background And Aim
    Tuberculosis in some cases involves spinal column and spinal cord so this disease can cause spine distortion, para paresis or paraplegia and in some cases incontinence. In rare instances, upper limb paresis or plegia may be seen. In overall the incidence of neurological deficit in spinal tuberculosis is high. It is clear that in time diagnosis and appropriate treatment can decrease these complications.This research aim is the comparative surgical modalities in spine tuberclulosis treatment.
    Materials And Methods
    24 patients with diagnosis of spinal tuberculosis were studied from January 1996 to august 2002. They divided into three groups: first group were patients that they were treated with anti- tuberculosis drugs. The second group was treated surgically with posterior approach, and the third group was treated surgically with combine posterior and anterior approaches.To analyse the data descriptive statistic methods were used. Since the samples were small in each group the data were analysed manually.
    Results
    From 24 patients 6 were males and 18 females and their ages were between 4-78 years.The neurological status of 66.6% improved and 16.6% got worse. In anterior combine, posterior surgical approach 72% improved and 9.8% got worse. In patients who diagnosed in appropriate time and treated with anti tuberculosis drugs all except one case cured completely without complication.
    Conclusion
    In time diagnosis of spinal tuberculosis can facilitate the treatment is simple and prevent of surgical procedures and complications. Therefore, we must consider spinal tuberculosis in any suspicious spine lesions.In surgical approach, combine posterior and anterior approach spinal alignment can be much better and these combine procedures have better neurological result.
  • A. Kooshki, M. Gol Afrooz Page 34
    Background And Aim
    Hypertension is a common and endangering disease in Diabetes, which affects 20% to 60% of diabetics. It seems that different nutrients affect blood pressure. This study is intended to examine the status of micro- and macronutrients intake and its effect on blood pressure in type II diabetics.
    Materials And Methods
    92 type II diabetic patients were randomly sampled from those who referred to Diabetes Clinical in Sabzevar, Iran. Their blood pressures were measured using Hg sphygmomanometer in sitting position, their nutritional intake were also recorded in a 24-hour questionnaire and Food recall. Data analyzed in food processor for each patient. The obtained data were statistically analyzed in SPSS using descriptive statistics and Pearson correlation coefficient
    Results
    The patients mean age was 53±13 years their BMI was 26.98±4.82 mean systolic BP was 131. 03±19.28 and diastolic BP 77.01±6.67 mm/hg. Hypertension prevalence was 29.3% in subjects. Significant positive correlation was observed to exist between systolic BP and the intake of cholesterol, sodium, B3 and B5 and folic acid. However a significant negative correlation existed between diastolic BP and the intake of selenium zinc and copper.
    Conclusion
    The findings indicated that negative effect of hypertention on diabetes must be reduced by the enhancement of public knowledge of diabetics and their families as well as inducing proper eating habits through permanent educational programs.
  • Page 38
    Background And Aim
    Thalassemia is the name of a group of genetic blood disorders. Thalassemia is an inherited disease of the red blood cells, classified as a hemoglobinopathy. In the research patients were selected major thalassemia for aldolase, hexokinase enzymes activity level, Serum Ferritin arterial blood oxygen were measured
    Materials And Methods
    In the experimental research, 50 patients were selected among 700 patients with major thalassemia who were treated in Sayedolshohada hospital in Isfahan. Serum Ferritin, arterial blood oxygen and Aldolase –Hexokinase enzymes activity level were measured in these patients.
    Results
    A comparison was performed between mean level of serum ferritin, mean level of arterial blood oxygen, and activity level of Aldolase- Hexokinase enzymes.
    Conclusion
    Mean level of Serum Ferrtin in 50 patients with major Thalasemia 237 µg/ml was made. According to the findings the increase of Aldolase- Hexokinase is increase with the increase of Serum Ferritin level.
  • Dr. E. Ghayem Hasankhani, Dr. Mt. Peyvandi, Dr. H. Rezvani, Dr. M. Taraz Jamshidi Page 44
    Background And Aim
    Recently the pedicle screw has become increasingly popular because of good purchase in spinal instrumentation. The most feared complications in pedicle screw insertion are nerve root, cord, dura and vascular injuries. The aim of this study was reduction of the incidence of complications by making use of a simple and safe method.
    Materials And Methods
    92 patients with 332 pedicle screws insertion were treated between 1999 and 2002 by our technique. In this technique after identification and perforation of entry point, a 4.5 cortical screw (or 4N.schanse) is inserted in pedicle, image is used to verify correct position and finally the cortical screw (or schanse) is replaced by pedicle screw.The collected data were analyzed by T-student statisticaltes (P≤5%)
    Results
    From 332 Inserted pedicale screws only four (1.2%) screws had incorrect position that were corrected after image control. 2 screws from the 4 ones were from spondylolisthesis Grade III and 2 were related to idiopathic scoliosis. No complications were shown such as pedicle fracture, dura rupture or neural, spiral cord and vascular injuries.
    Conclusion
    This method is simple and safe because of easy application and low or zero rate of complications.
  • Dr. Mr. Khosoosi Niaki, Dr. Mt. Salehi Omran, Dr. F. Jalali, Dr. H. Ashrafian Page 48
    Background And Aim
    Coronary heart disease (CHD) is one of the most common health problems in the world’s with high mortality and morbidity. Awareness to its risk factors is very important. There are some evidences about contribution of iron as a risk factor for CHD in recent years.Ther is few studies in this subject at the present. This study was done to determine serum ferritin and acute myocardial infarction and it's impossible role on early coronary vessels.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 104 patients with myocardial infarction (MI),admitted to Shahid Beheshti hospital in Babol during 18 months as case group compared with 138 matched controls subjects (men 45,women 93) from regarding to serum ferritin levels.5 ml Serum were collected from each patient and ferritin level was determined by using standard biochemical and Elisa method. In last day of the second week after acute MI in the laboratory. To diagnose acute MI was based on two positive parameters such as typical chest pain,electrocardiographic changes and enzyme rising. Ferritin mean level of the two groups were compared by T and chi-square tests. Case and control group ferritin were compared in less and higher then 50 years old.
    Results
    The mean age of patients, were 60.2312 years old and in controls were 55.72 25 years old. Mean ferritin levels in men with acute MI were 209.2178.6 g/l and in controls were 75.453.2 which was significant (P<0.0001). In the women with acute MI mean serum ferritin were 145.115.2 g/l which was meaningful compared with controls, 72.561.3 g/l (P<0.004).
    Conclusion
    Our findings showed, the relationship between ferritin levels and MI in patients with acute MI. therefore evaluation of ferritin in patients with acute myocardial infarction is important.
  • L. Hosseini Shahidi, A. Atarodi, M. Moghimian Page 53
    Background And Aim
    The recent strategies of research in education is based on usinglearning strategies for education development and facilating learning process. The strategies importance as a way and method of improving education level is known for all today. Since a few researches has been done on this subject, we did a research called,The survey of using learning strategies rate on Gonabad medical sciences students in 2002-3
    Materials And Methods
    This is a pilot survey that its samples were all Gonabad medical students, 121 students were selected through random quota. Data were collected by a questionnaire containing demographic features and learning strategies questions of Weinstein.The data were analysed by T-test, and correlation coefficient.
    Results
    The most frequency was related to nursing students with 35.5%, Midwifery students, 28.1%, health students 14.0%, controlling disease students 8.3%, operation room students 7.4% and anesthesia students 5.8%. The average students marks of attitude, motivation, time control, anxiety and concentration showed a meaning full statistical difference between different students(p<0.05). Exam strategies had a meaningful relationship with education development(p<0.05). The average marks of motivation had a meaningfull statistical difference with duration of studying in the library(p<0.05). The average marks of the student’s were 20 to 30 centile of normal marks of American students.
    Conclusion
    It is recommended to teach these strategies to students to use them in learning and improve their abilities for improving education quality.