فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و یکم شماره 1 (بهار 1385)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و یکم شماره 1 (بهار 1385)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/06/04
  • تعداد عناوین: 17
|
  • بهنام مشگی، علی اسلامی، هومن یزدانی صفحه 1
    هدف

    تعیین آلودگی های انگلی ماهیان آکواریوم آب شیرین در استان تهران.

    طرح

    نمونه گیری تصادفی.

    حیوانات

    1008 قطعه ماهی آکواریوم متعلق به شش گونه مختلف.

    روش

    پوست، باله ها، آبشش، چشم، خون، دستگاه گوارش، کبد، کلیه، محوطه شکمی، کیسه شنا و عضلات هر قطعه ماهی از نظر آلودگی انگلی بررسی شد. برای این منظور از سه اندام اول گسترش مرطوب، از خون گسترش نازک و رنگ آمیزی آن باگیمسا و از سایر اندامها به دلیل کوچک بودن، گسترش فشاری تهیه گردید و هر نمونه به طور مجزا جهت دیدن جرم آلوده و یا جداسازی و شناسایی عامل آلودگی تحت بررسی میکروسکوپی قرار گرفت.

    نتایج

    در 6.95 درصد از ماهیان مطالعه شده آلودگی کرمی 25.3 درصد آلودگی به انواع تک یاختگان و در 2.9 درصد ابتلا به بند پایان مشاهده شد، نتایج حاصل بر حسب نوع ماهی به شرح ذیل می باشد، در ماهی تایگر (Barbus tetrazona) مجموعا 9 گونه انگل شامل یک گونه مونوژن: (داکتیلوژیروس)، هفت گونه تک یاخته (شیلودنلا، هگزامیتا، ایکتیوبودو، ایکتیوفتیریوس، میکروسپوریدیوم، میکسوسپوریدیا، تریکودینا) و یک گونه بند پا (لرنه آ) تشخیص داده شد. در ماهی فایتر(Betta splendens) یک مونوژن (داکتیلوژیروس)، شش گونه تک یاخته (شیلودنلا، ایکتیوبودو، ایکتیوفتیریوس، میکروسپوریدیوم، میکسوسپوریدیا، تریکودینا) و یک گونه بند پا (لرنه آ) تشخیص داده شد. در ماهی گلدفیش (Carassius auratus) یک گونه مونوژن (داکتیلوژیروس)، پنج گونه تک یاخته (شیلودنلا، ایکتیوبودو، میکروسپوریدیوم، میکسوسپوریدیا، تریکودینا) و دو گونه بندپا (لرنه آو آرگولوس) تشخیص داده شد. در ماهی سورم (Cichlasoma severum) یک گونه مونوژن (داکتیلوژیروس)، یک گونه نماتود (کامالانوس)، شش گونه تک یاخته (شیلودنلا، هگزامیتا، ایکتیوفتیریوس، میکروسپوریدیوم، میکسوسپوریدیا، تریکودینا) و یک گونه بندپا (لرنه آ) تشخیص داده شد. در ماهی بلک ویدو(Gymnocorymbus ternetzi) یک گونه بندپا (آرگولوس) و در ماهی گوپی (Poecilia reticulata) یک گونه مونوژن (داکتیلوژیروس) شش گونه تک یاخته (شیلودنلا، ایکتیوبودو، ایکتیوفتیریوس، میکروسپوریدیوم، میکسوسپوریدیا، تریکودینا) و یک گونه بندپا (لرنه آ) تشخیص داده شد.

    نتیجه گیری

    آلودگی پروتوزوائی در ماهیان آکواریوم شایع است.

    کلیدواژگان: ماهی، آکواریوم، انگل
  • عباس غلامیان، علی اسلامی، لیلی نبوی، عبدالرحمن راسخ صفحه 7
    هدف

    تشخیص مقاومت احتمالی نماتودهای لوله گوارش گوسفند نسبت به لوامیزول.

    طرح

    مطالعه میدانی.

    حیوانات

    در این مطالعه تعداد 15 گله گوسفند در 3 منطقه جغرافیایی استان خوزستان شامل کوهستانی (1)، نیم کوهستانی (2) و جلگه ای (3) انتخاب و در هر گله دو گروه (کنترل و مورد آزمایش) 15تایی دام جهت آزمایش مشخص گردید.

    روش کار

    در مطالعه حاضر مقاومت نسبت به لوامیزول بر اساس آزمون کاهش تعداد تخم در مدفوع (Faecal egg count reduetion test) و کشت مدفوع (Faecal culture) و شناسایی نوزادهای عفونیزا (Efficacy test) و آزمایش تاثیر(World Association for Advaneament of Veterinary Parasitology) مورد بررسی قرار گرفت. در آزمون کاهش تخم در مدفوع، بر اساس دستورالعمل انجمن جهانی توسعه انگل شناسی دامپزشکی، درصد کاهش تخم در مدفوع پس از درمان در هر یک از گله های مورد آزمایش محاسبه و با درصد کاهش مورد انتظار مقایسه گردید. همچنین در گله های مقاوم، 12روز پس از درمان، تعداد 6 راس از دامهای گروه کنترل و 4 راس از دامهای گروه مورد آزمایش کالبد گشایی و به وسیله شناسایی نماتودهای موجود در لوله گوارش آنها، میزان اثر لوامیزول بر روی گونه های مختلف تعیین گردید.
    آنالیز آماری: وجود مقاومت در گله های مورد مطالعه بر اساس دستورالعمل انجمن جهانی توسعه انگل شناسی دامپزشکی معین گردید: در گله هایی که 1) درصد کاهش تخم در مدفوع پس از درمان کمتر از95 درصد بوده و 2) فاصله اطمینان 95 درصد آن کمتر از 90 درصد باشد، مقاومت وجود دارد و در صورتی که یکی از این دو شرط وجود داشته باشد از نظر مقاومت مشکوک می باشد. جهت آنالیز اطلاعات از آزمون –t و آنالیز واریانس (ANOVA) استفاده شد.

    نتایج

    نتیجه آزمون کاهش تعداد تخم در مدفوع نشان داد که مقاومت نسبت به لوامیزول در 66.6 درصد گله های مورد آزمایش وجود دارد، 13.4 درصد گله ها مشکوک به مقاومت و بقیه نسبت به لوامیزول حساس می باشند و در مقایسه اثر ضد کرمی لوامیزول داخلی با نوع خارجی کنترل شده تفاوت معنی داری بین اثر آنها مشاهده نگردید.(P>0.05)

    نتیجه گیری

    این بررسی نشان داد که اثر ضد کرمی لوامیزول در گله های گوسفند مناطق کوهستانی و نیم کوهستانی استان خوزستان کاهش قابل ملاحظه ای یافته و کاهش اثر این دارو به علت ایجاد جدایه های مقاوم استرتاژیاسیرکومسینکتا و تریکوسترونژیلوس ویترینوس می باشد.

    کلیدواژگان: لوامیزول، مقاوم، خوزستان، گوسفند
  • رویا فیروزی صفحه 15
    هدف

    هدف از مطالعه حاضر جدا سازی و شناسایی عوامل باکتریایی سقط جنین گوسفندان در اطراف شیراز می باشد.

    طرح

    نمونه گیری از محتویات معده و اندام جنین های سقط شده گوسفندان توسط پیپت پاستور و یا سواپ استریل و کشت میکروبی به منظور جداسازی عوامل ایجاد کننده سقط جنین.

    نمونه ها

    در این بررسی تعداد 198 نمونه از محتویات معده و اندامهای جنینهای سقط شده مورد آزمایش باکتریولوژیک قرار گرفت.

    روش

    محتویات معده جنین بر روی محیط های پایه، اختصاصی و افتراقی کشت می شد و سپس کلنی های خالص مورد شناسایی قرار می گرفت.

    نتایج

    در این بررسی از 107 مورد (54 درصد) نمونه ها، 22 مورد (20.5 درصد) بروسلا، 21مورد (19.6 درصد) سالمونا، 8 مورد (7.5 درصد) کمپیلوباکتر، 28 مورد (26.1 درصد) اشریشیاکولی و همچنین 28 مورد نیز سایر باکتری ها جدا شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج این تحقیق دلالت بر بالا بودن میزان آلودگی جنینهای سقط شده به باکتری های بروسلا و سالمونلا دارد.

    کلیدواژگان: سقط جنین، گوسفند، عوامل باکتریایی
  • روزبه فلاحی، مهدی سلطانی، سیدجلیل ذریه زهرا، فرهید همت زاده صفحه 19
    هدف

    تشخیص آنتی ژنهای ویروس IHNV در نمونه های بافتی برخی از کارگاه های تکثیر و پرورش قزل آلای رنگین کمان ایران.

    طرح

    نمونه برداری به صورت تصادفی از موارد مشکوک به بیماری.

    حیوانات

    بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان پرورشی.

    روش

    تهیه گسترش از تعداد 99 نمونه بافت های خون ساز (کلیه و طحال) و کبد بچه ماهیان زیر 3 گرم از کارگاه های تکثیر و پرورش واقع در استانهای تهران و چهارمحال و بختیاری و ثابت نمودن گسترش ها توسط استون سرد و سپس انجام آزمایش آنتی بادی درخشان به روش غیر مستقیم و مطالعه گسترش ها در زیر میکروسکوپ فلورسانت با بزرگنمایی200×، 400×،1000×.

    نتایج

    از مجموع 99 نمونه مورد مطالعه، تعداد 11 نمونه مثبت تشخیص داده شد که متعلق به کارگاه های استان چهارمحال و بختیاری بودند.

    نتیجه گیری

    با عنایت به تشخیص آنتی ژنهای ویروسIHNV در برخی نمونه های مورد مطالعه و با توجه به خسارات اقتصادی قابل توجه این بیماری انجام بررسی های غربالگری و نیز انجام مطالعات دقیقتر مانند جداسازی و مطالعه پاتوژنیسیته ویروس جدا شده امری بدیهی می باشد.

    کلیدواژگان: نکروز عفونی بافتهای خون ساز، آنتی بادی درخشان، قزل آلای رنگین کمان
  • علیرضا قدردان، محمد راضی، محمد کاوند صفحه 23
    هدف

    تعیین مقادیر آلکالاین فسفاتاز، آسپارتات ترانس آمیناز، گاماگلوتامیل ترانسفراز و بیلی روبین سرم در گاوهای مبتلا به تیلریوزیس (تب ساحل مدیترانه ای)طرح: مطالعه بر روی گروه بیمار و شاهد.

    حیوانات

    50 راس گاو مبتلا به تیلریوزیس ارجاع داده شده به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و 50 راس گاو به ظاهر سالم.

    روش

    پس از معاینه بالینی گاوهای بیمار، ثبت نشانه های بالینی آنها و تایید تشخیص تیلریوزیس خونگیری انجام شده و میزان GGT، AST، ALP و بیلی روبین سرم تعیین می گردید. مقدار فاکتورهای بیوشیمیایی فوق در گاوهای سالم نیز مشخص می شد.

    تجزیه و تحلیل آماری

     آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t

    نتایج

    در مطالعه حاضر عقده های لنفاوی در 90 درصد از دامهای بیمار بزرگ شده بود. همچنین در 60 درصد از بیماران تب و وضعیت غیرعادی مخاطات مشاهده شد. میزان متوسط GGT، AST،ALP، بیلی روبین تام و بیلی روبین مستقیم به ترتیب 69.3 (واحد بین المللی در لیتر)، 62 (واحد بین المللی در لیتر)، 10.6 (واحد بین المللی در لیتر)، 0.58 (میلی گرم درصد میلی لیتر) و 0.38 (میلی گرم درصد میلی لیتر) تعیین گردید و اختلاف بین دامهای به ظاهر سالم و بیمار از نظر میزان این مواد بسیار معنی دار بود. (P<0.01) به علاوه میزان ALP در گروه های سنی مختلف اختلاف آماری را مشخص ساخت. این اختلاف در دامهای سالم بسیار معنی دار (P<0.01) و در دامهای بیمار معنی دار (P<0.05) بود.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این بررسی به نظر می رسد که آسیب کبدی واجد نقش با اهمیتی در بیماریزایی تیلریوزیس باشد.

    کلیدواژگان: GGT، AST، ALP، بیلی روبین، تیلریوزیس
  • علیرضا غدیری، رضا آویزه صفحه 29
    هدف

    ارایه یافته های بالینی و رادیوگرافی یک بیماری استخوانی در سگهای جوان که سابقه ای از گزارش آن در ایران در دسترس نیست.

    طرح

    گزارش درمانگاهی.

    حیوان

    پنج قلاده سگ (چهار نر و یک ماده) 8 تا 11 ماهه.

    روش

    مطالعه بالینی و رادیوگرافی از اندام های حرکتی درگیر و اندام های حرکتی بدون نشانی بالینی.

    نتایج

    درد و لنگش در یک یا هر دو اندام حرکت قدامی، بدون سابقه تروما تنها نشانی بالینی آنها بود. نشانی های رادیوگرافی پان اوستئایتیس به صورت افزایش رادیواپسیته در بخش مرکزی استخوان های دراز اندام حرکتی، در استخوان های زند زبرین و زند زیرین در تمامی موارد و در استخوان های بازو، قلم دست و ران به طور موردی مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    بیماری سگ های مبتلا، بر اساس یافته های بالینی و رادیوگرافی، پان اوستئایتیس تشخیص داده شد که می تواند مورد توجه دامپزشکان شاغل در درمانگاه های دام های کوچک قرار گیرد.

    کلیدواژگان: پان اوستئایتیس، انوستوزیس، سگ، رادیوگرافی، لنگش
  • پروانه خضرایی نیا، محمد جواد قراگوزلو، سعید نظیفی، جمال نجفی، محمدحسنی، پرستو یوسفی صفحه 33
    هدف

    بررسی تغییرات کلینیکال پاتولوژیک مایع مفصلی در تورم مفاصل باکتریایی گاو.

    طرح

    بررسی مقطعی.

    حیوانات

    117راس گاو مبتلا به آرتریت و 48 راس گاو سالم.

    روش

    نمونه های مایع مفصلی117 راس گاو مبتلا به آرتریت و 48 راس گاو سالم در کشتارگاه های اطراف تهران گرفته شدند. کشت مایع مفصلی برای جدا کردن باکتری ها، میکوپلاسماها و مخمرها انجام شد. مشخصات ظاهری و آزمایش های چسبندگی و لخته موسین بر روی مایع مفصلی دام های سالم و مبتلا انجام شد. تعداد گلبول های سفید و میزان پروتئین تام، گلوکز، فسفاتاز قلیایی (ALP)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT) مایع مفصلی گاوهای سالم و بیمار اندازه گیری شدند.
    تجزیه و تحلیل آماری: برای پی بردن به اختلالات آماری معنی دار هر پارامتر در گروه های مختلف سالم و بیمار از آزمون های آنالیز واریانس (ANOVA) و چند دامنه ای دانکن استفاده شد.

    نتایج

    از کشت مایع مفصلی40 راس از گاوهای مبتلا به آرتریت، میکروارگانیسم جدا شد (34.3 درصد). عوامل ایجاد کننده آرتریت که در کشت جدا شدند عبارت بودند از: میکو پلاسما (46.3 درصد)، عوامل باکتریایی 32.7 درصد، عوامل مخمری 14.1درصد و عوامل مشترک (حضور توام میکوپلاسما و سایر باکتری ها در 6.9 درصد). در بیشتر موارد آلودگی های مفاصل با عوامل باکتریایی و میکوپلاسمایی، آزمایش لخته موسین و ویسکوزیته مایع مفصلی ضعیف و متوسط بود. در مقایسه با گروه شاهد، تعداد گلبول های سفید، فعالیت آنزیم های ALT،ALP،AST و میزان پروتئین تام مایع مفصلی در عفونت های باکتریایی، میکوپلاسمایی و مخمری مفاصل مبتلا به طور معنی داری افزایش (P<0.05) و میزان گلوکز مایع مفصلی به طور معنی داری کاهش یافته بود.(P<0.05)

    نتیجه گیری

    3.4 درصد گاوهای مورد مطالعه مبتلا به آرتریت بودند. در 66 درصد موارد، هیچگونه باکتریای از مایع مفصلی گاوهای مبتلا جدا نشد که نشان دهنده حضور سایر عوامل ایجاد کننده آرتریت مانند ویروس ها و واکنش های ایمونولوژیک می باشد.

    کلیدواژگان: تورم مفصل، میکوپلاسما، باکتری، پارامترهای بیوشیمیایی، مایع مفصلی، گاو
  • ودود رضوی لر، حمیدرضا توکلی صفحه 39
    هدف

    تعیین فراوانی تیپ های مسمومیت زای انسانی کلستریدیوم بوتولینوم (A،B،E) در بعضی از ماهیان دریای شمال و جنوب ایران.

    طرح

    مطالعه فراوانی.

    حیوانات

    ماهیان سفید و کفال (شمال) و شوریده و حلوا (جنوب).

    روش

    120نمونه از چهار نوع ماهی از نظر وجود تیپ های مسمومیت زای انسانی کلستریدیوم بوتولینوم در دو نمونه روده و برانش (کلا 240 نمونه) با استفاده از محیط کشت مایع گوشت پخته مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه های کشت شده به دنبال سانتریفوژ از طریق تزریق به موش مورد آزمایش تعیین توکسین قرار گرفته و با استفاده از آنتی توکسین های مونووالان استاندارد تیپ توکسین تعیین گردید.
    تجزیه و تحلیل آماری: آمار توصیفی برای تعیین مانگین حسابی و درصد نتایج به دست آمده.

    نتایج

    از مجموع 120 نمونه روده و برانش ازمایش شده مربوط به ماهیان دریایی شمال در 10 مورد (8.33 درصد) وجود باکتری و توکسین مورد تایید قرار گرفت که 8 مورد از 60 نمونه روده آنها (13.33 درصد) و 2 مورد از 60 نمونه برانش آنها (3.33 درصد) مثبت بودند. همچنین از مجموع 120 نمونه روده و برانش آزمایش شده مربوط به ماهیان دریایی جنوب تنها 2 مورد (1.66 درصد) وجود باکتری و توکسین مورد تایید قرار گرفت که هر دو مورد مربوط به نمونه های روده بوده و در نمونه های برانش هیچگونه آلودگی مشاهده نگردید. به طور کلی در بین گونه های مختلف مورد آزمایش ماهی، بیشترین میزان آلودگی در ماهیان کفال (10 درصد) و پس از آن ماهیان سفید (6.66 درصد)، ماهیان شوریده (3.33 درصد) مشاهده گردید. ماهیان حلوا هیچ گونه آلودگی نشان نداد. ضمنا تیپ E به عنوان کلستریدیوم بوتولینوم به عنوان شایعترین تیپ باکتری شناخته شد طوری که به تنهایی 50 درصد موارد مثبت در بین 3 تیپ مورد آزمایش (A،B،E) را به خود اختصاص داد (5 مورد از10 مورد مثبت ماهیان دریایی شمال و یک مورد از 2 مورد مثبت ماهیان دریایی جنوب).
    نتیجه گیری نهایی: با توجه به خصوصیت سرما دوستی تیپ E کلستریدیوم بوتولینوم (قدرت رشد و تولید توکسین در شرایط یخچالی) و فراوانی بالای آن در نمونه های آزمایش شده معیارهای کنترل بهداشتی خاص و مناسبی در تولید فرآورده های غذایی این ماهی ها ضروری می باشد.

    کلیدواژگان: کلستریدیوم بوتولینوم، ماهیان دریایی، مطالعه فراوانی، بهداشت غذا، سم زایی
  • زهره خاکی، صادق رهبری، محمدقلی نادعلیان، ناصر علی دادی، جواد اشرفی صفحه 43
    هدف

    مطالعه اثرات درمانی داروهای ایمیدوکارب و دیمینازن در درمان گوسفندان آلوده شده تجربی با بابزیااوویس

    طرح

    مطالعه تجربی.

    حیوانات

    36 راس گوسفند یک تا دو ساله نر.

    روش

    ابتدا با آزمایشات خون مشخص شد که گوسفندان مورد تجربه آلودگی به بابزیااوویس یا هر گونه انگل خونی دیگر را ندارند. سپس حیوانات به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه از آنها طحالشان با روش جراحی برداشته شد. تلقیح انگل بابزیااوویس از طریق ورید وداج به میزان 106×5.2 اریتروسیت آلوده انجام گرفت و پس از ظهور تب هر گروه به سه زیر گروه دیگر (شاهد - درمان با دیمینازن - درمان با ایمیدوکارب) تقسیم شدند. زیر گروه درمان با دیمینازن 3.5 میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن و زیر گروه درمان با ایمیدوکارب 1.2 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن دارو دریافت کردند. زیر گروه شاهد برابر با میزان تزریق دارو سرم فیزیولوژی دریافت کردند. علایم بالینی و نتایج آزمایشگاهی خونشناسی در تمام گروه ها ثبت گردید.

    آنالیز آماری

     آزمون آماری تی استیودنت (P<0.05).

    بحث و نتایج

    استفاده از دیمینازن در درمان بابزیااوویس موثرتر است زیرا عود مجدد بیماری مشاهده نگردید. در صورتی که در حیوانات درمان شده با ایمیدوکارب ظهور مجدد انگل در خون توام با علائم کلینیکی بیماری (تب) مشاهده گردید.

    کلیدواژگان: بابزیا اوویس، بابزیوز گوسفند، دیمینازین، ایمیدوکارب، ایران
  • محمد همتی، احمد مرشدی، قاسم یوسف بیگی، محسن فتحی صفحه 47
    هدف

    تایید تشخیص کلستریدیوم سپتیکوم با استفاده از پرایمرهای اختصاصی به روش (PCR) در بین کلستریدیوم های جدا شده از مدفوع گوسفندان منطقه ارومیه.

    طرح

    مطالعه آزمایشگاهی.

    نمونه ها

    28 سویه کلستریدیوم جدا شده از صد نمونه مدفوع گوسفندی منطقه ارومیه.

    روش

    نمونه برداری از مدفوع تازه گوسفندی، انجام آزمایشات استاندارد میکروب شناسی برای جدا سازی کلستریدیا، استخراج DNA از سویه ها، انجام PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی طراحی شده از قطعه ژنی آلفا - توکسین.

    نتایج

    آزمون بر روی تمامی 28 سویه به اضافه سویه واکسنی کلستریدیوم سپتیکوم به عنوان شاهد مثبت و سه تیپB،C،D از کلستریدیوم پرفرنژنس به عنوان شاهد منفی انجام گردید. پس از انجام عملیات استخراج DNA با پرایمر اختصاصی قطعه ای از ژن همولیزین کلستریدیوم سپتیکوم (توکسین آلفای باکتری) عملیات PCR صورت پذیرفت. هر شش سویه کلستریدیوم سپتیکوم به اضافه سویه واکسن در ژل آگارزباند 270 جفت بازی را از خود نشان دادند که به عنوان قطعه مورد نظر در ژن همولیزین کلستریدیوم سپتیکوم تلقی گردید. تمامی گونه های دیگر کلستریدیای استفاده شده، با این پرایمر منفی بودند.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست امده، می توان پیشنهاد استفاده از روش PCR با پرایمرهای اختصاصی برای تشخیص سریع و اختصاصی کلستریدیوم سپتیکوم را توصیه نمود.

    کلیدواژگان: واکنش زنجیره ای پلیمراز، همولیزین، آلفا، توکسین، کلستریدیوم سپتیکوم
  • غلام رضا نیکبخت، فرهید همت زاده، بختیار محبوبی صفحه 51

    مقایسه پادگن های عقده های لمفاوی توموری مبتلا به لکوزگاوی با کشت سلولی FLK آلوده به ویروس با روش ایمنوبلاتینگ.
    مطالعه مشاهده ای. تعداد 19 عقده لمفاوی مبتلا به لکوزو دو نمونه عقده لمفاوی گاوهای سالم. آزمون الکتروفورز SDS-PAGE و وسترن بلات بر روی عصاره تمامی عقده های لمفاوی مبتلا و سالم و عصاره کشت سلول FLK آلوده به ویروس صورت گرفت...

    کلیدواژگان: لکوز گاوی، لمفوسارکوم، SDS، PAGE، BLV، FLK، وسترن بلات
  • علی اصغر بهاری، سیدعلی قرشی، آتفرید مارکوارت، تقی تقی پور صفحه 57
    هدف

    مطالعه تغییرات ژنتیکی ویروس تب برفکی عامل همه گیری های ایران.

    طرح

    مطالعه موردی.

    نمونه ها

     جراحات بافت پوششی زبان و دهان 11دام مشکوک به تب برفکی مربوط به 9 واگیری در مهر ماه سال 81.

    روش

    RNA کامل استخراج شده در واکنش RT-PCR یک مرحله ای تشخیصی آزمایش شد. سپس بخشی از ژن VP1 نمونه های مثبت به روش multiplex RT-PCR تکثیر شد. این کار برای تیپ های متداول ایران انجام شد. محصول PCR با استفاده از روش Fluorescent dye deoxy-terminator cycle sequencing تعیین توالی شد.

    نتایج

    از کل نمونه ها 9 نمونه از نظر تب برفکی مثبت بودند. جز نمونه های مربوط به یک واگیری از اصفهان که هر دو از تیپ A بودند، بقیه نمونه های مثبت از تیپ O شناسایی شدند. مقایسه داده های توالی اسیدهای آمینه نمونه تیپ A تغییرات قابل ملاحظه ای را نشان داد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که یک واریانت ژنتیک شکل گرفته باشد. اگر چه آزمایشات سرم شناختی و خنثی سازی متقاطع برای تایید دگرگونی آنتی ژنیک لازم است.

    کلیدواژگان: ویروس تب برفکی، RT، PCR، توالی نوکلئوتیدی، VP1، دگرگونی ژنتیکی
  • مرتضی رضایی، محمد رضاییان، پرویز جامعی، محمد مرادی، سیداحمد میرهادی صفحه 63
    هدف

    مقایسه اثرات سویه و سطح مصرف مخمر ساکارومیسس سرویسیه در گوساله های پرواری.

    طرح

    آزمایش فاکتوریل 3×2.

    حیوانات

    35 راس گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن اولیه 296.8 کیلوگرم.

    روش

    دام های مورد استفاده در پنج گروه با میانگین وزن اولیه مساوی تقسیم و هر گروه یکی از جیره های آزمایشی شامل دوسویه مخمر در دو سطح X) و (2X با شاهد (بدون مصرف مخمر) را به مدت 135 روز دریافت کردند. سویه های مخمر شامل سویه تجارتی بیوساف و سویه تجارتی ایران مایه و مقدار X برای هر سویه به ترتیب برابر 2.5 و 5 گرم در روز به ازای هر یکصد گرم وزن زنده دام بود. اجزا جیره کلیه گروه ها جز در مورد نوع و مقدار مخمر با یکدیگر یکسان و شامل 70 درصد کنسانتره و 30 درصد علوفه بود. افزایش وزن و مصرف خوراک روزانه گوساله ها در طول دوره آزمایش ثبت و ضریب تبدیل خوراک برای هر گروه محاسبه گردید. در پایان دوره پرواربندی از راه لوله مری از محتویات شکمبه حیوانات در سه زمان صفر، 3 و 6 ساعت پس از مصرف خوراک از ورید وداج حیوانات خونگیری و غلظت گلوکز، اوره، اسید اوریک و تری گلیسرید در آن اندازه گیری شد.

    تجزیه و تحلیل آماری

     استفاده از طرح کاملا تصادفی در مورد عملکرد پرواربندی و از طرح بلوک های کامل تصادفی در مورد PH، جمعیت میکروبی ومتابولیت های سرم خون و تصحیح اختلافات در وزن اولیه حیوانات با استفاده از تجزیه کوواریانس.

    نتایج

    مصرف مخمر بیوساف در سطح X در مقایسه با گروه شاهد موجب رشد بهتر دامها گردید. (1457 در مقابل 1351 گرم افزایش وزن روزانه) و اختلاف بین آنها معنی دار بود (P<0.05) همچنین مخمر بیوساف موجب بهبود عددی ضریب تبدیل غذایی گردید. اثرات سویه و مقدار مصرف مخمر بر خوراک مصرفی روزانه نیز معنی دار نبود. PH مایع شکمبه حیوانات مصرف کننده مخمر بیوساف نسبت به سایر گروه ها بالاتر و اختلاف بین آنها معنی دار بود (P<0.05). مخمر بیوساف سبب افزایش عددی تعداد کل باکتری های شکمبه گردید. اثر مخمر بر متابولیت های سرم خون حیوانات آزمایشی نیز معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    مصرف مخمر بیوساف سبب ثبات بهتر PH محیط داخلی شکمبه و در نتیجه افزایش تعداد کل باکتری ها و فراهم شدن وضعیت مناسبتری برای تخمیر در شکمبه گردید که حاصل آن رشد سریعتر حیوانات بود.

    کلیدواژگان: گوساله های پرواری، مخمر، ساکارومیسس سرویسیه، باکتریهای شکمبه
  • مسعود حقیقی، مسعود امیدی، ارمغان دیانی، حسین علی خوش باور، مهندس علی سلمانی صفحه 71
    هدف

    بهبود کیفی اسیدهای چرب شیر از طریق مکمل غذایی روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا-3 (خصوصا EPAو DHA) در جیره غذایی گاوهای شیری.

    طرح

    کارآزمایی بالینی.

    حیوانات

    10 راس گاو شیری (5 راس در گروه آزمایش و 5 راس در گروه کنترل).

    روش

    خوراندن مقادیر مختلف روغن ماهی (به ترتیب در هفته های اول و دوم میزان 100 میلی لیتر، در هفته سوم 300 میلی لیتر و در هفته چهارم 500 میلی لیتر در روز به ازای هر راس گاو) حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع زنجیر بلند امگا-3 خصوصا دو اسید چرب ایکوزاپنتاانوییک اسید(eicosapentaenoic، EPA) و دوکوزاهگزاانوییک اسید (docosahexaenoic acid،DHA) به همراه جیره غذایی پایه در دو گروه شامل 1) گروه تیمار با روغن ماهی و 2) گروه کنترل.
    تجزیه و تحلیل آماری: داده های خام با برنامه نرم افزاری Instat بررسی شد. برای مقایسه تغییرات میزان درصد چربی، پروتئین، ماده خشک، شیر تولیدی و اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع شیر دو گروه از گاوها در هفته های یکسان از آزمون نمونه های مستقلunpaired t test استفاده شد و p<0.05 به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

    نتایج

    نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که مقادیر بالای 100میلی لیتر روغن ماهی میزان درصد چربی شیر را کاهش داد ولی تاثیری بر میزان پروتئین و ماده خشک شیر و نیز میانگین شیر تولید شده نداشتند. به علاوه اینکه موجب بهبود کیفی پروفایل اسیدهای چرب شیر گاوهای گروه تیمار با روغن ماهی در مقایسه با شیر گاوهای گروه کنترل گردید. در این ارتباط درصد اسیدهای چرب غیر اشباع شیر افزایش و درصد اسیدهای چرب اشباع شیر کاهش نشان دادند.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق و یافته های دیگر محققین می توان بیان داشت که وجود ترکیبات روغن ماهی خصوصا اسیدهای چرب EPA و DHA در جیره غذایی گاوهای شیری جهت بهبود کیفی اسیدهای چرب شیر ضروری باشد.

    کلیدواژگان: اسیدهای چرب امگا، 3، DHA، EPA، روغن ماهی، شیر گاو
  • امید دزفولیان، محمد جواد قراگزلو، صادق رهبری، سعید بکایی صفحه 77
    هدف

    کوششی در جهت نشان دادن وجود عفونت های کریپتوسپوریدیایی در بوقلمون های بومی ایران از طریق آزمایشات آسیب شناسی و انگل شناسی و اهمیت بوقلمون های سنتی از نظر مخازن احتمالی برای صنعت پرورش طیور به ویژه بوقلمون.

     

    طرح

     توصیفی.

    حیوانات

    50 قطعه جوجه بوقلمون بومی در محدوده سنی 12-1 هفته مبتلا به اسهال کاهش رشد یا هر دو از مناطق بوقلمون خیز ایران (استان های شمالی کشور و استان لرستان).

    روش

    ثبت مشاهدات بالینی، آزمایش گسترش نمونه های مدفوع پس از رنگ آمیزی با زیل- نیلسن تعدیل یافته، کالبد گشایی با استفاده از روش استاندارد و برداشت نمونه از بخش های مختلف روده های کوچک، سکوم، کولون، کلواک و بورس فابریسیوس تهیه مقاطع بافتی رنگ شده با روش معمولی رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین هاریس و نهایتا استفاده از کراتیکول مدرج جهت اندازه گیری اقطار انگل.
    تجزیه و تحلیل آماری: استفاده از آزمون های کاپا و مکنمار.

    نتایج

    مطالعات آسیب شناسی نشان داد که از 50 قطعه جوجه بوقلمون 13 مورد آن (26 درصد) با درجات مختلف به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم آلودگی داشتند. از نظر پاتولوژی بر حسب شدت آلودگی درجاتی از هایپرپلازی سلول های پوششی، هایپرتروفی کریپتها، کوتاه شدن، ادغام و تغییر شکل خمل ها و افزایش لکوسیت های موجود در پارین مخاط مشاهده گردید. تنها 5 مورد از 13 جوجه آلوده به کریپتوسپوریدیوم علاوه بر مشاهده به روش هیستوپاتولوژیک، در رنگ آمیزی گسترش های مدفوع با روش زیل نیلسن از نظر حضور این تک یاخته مثبت بودند. بنابراین نتایج آزمایش بر روی نمونه های مدفوع با نتایج مطالعه آسیب شناسی بر روی نمونه های بافتی همخوانی اندکی وجود داشت.

    نتیجه گیری

    ابتلا به تک یاخته کریپتوسپوریدیوم در بوقلمون های ایران وجود دارد. با توجه به پاتوژن کریپتوسپوریدیوم در بوقلمون این ابتلا نه تنها در رشد و بازدهی اقتصادی بوقلمون های بومی اهمیت دارد بلکه پرندگان مبتلا برای پرورش طیور صنعتی ممکن است به عنوان منبع بالقوه عفونت باشند. همچنین با توجه به نتایج، بهترین روش تشخیص کریپتوسپوریدیوم روش هیستوپاتولوژی می باشد.

    کلیدواژگان: بوقلمون بومی، کریپتوسپوریدیوم، ایران
  • اسماعیل تمدن فرد، ارفین عظیم پوران، بابک بهجت صفحه 83
    هدف

    مطالعه اثر تزریق داخل بطنی مغزی هیستامین بر درد ناشی از تزریق فرمالین به گوش چپ خرگوش و همچنین اثر امین بر بی دردی ناشی از مرفین و تشدید درد ناشی از نالوکسان.

    طرح مطالعه

    مطالعه تجربی.

    حیوانات

    شصت و شش قطعه خرگوش سفید نیوزیلندی نر با وزن بین 2.640.16 کیلوگرم.

    روش

    قرار دادن کانول استانلیس استیل شماره 21 و به طول 18 میلیمتر در داخل بطن جانبی راست خرگوش، انجام تزریقات داخل بطنی مغزی نرمال سالین (کنترل)، هیستامین در مقادیر 22.5، 45 و 90 میکروگرم، مرفین و نالوکسان در مقادیر مساوی 50 و 100 میکروگرم، هیستامین (45 میکروگرم) قبل از مرفین (50 میکروگرم) و هیستامین (90 میکروگرم) پس از نالوکسان (100 میکروگرم) به وسیله سرنگ هامیلتون 25 میکرولیتری، تزریق زیر جلدی نرمال سالین (کنترل) و یا فرمالین (100میکرولیتر، 5 درصد) در سطح خارجی گوش چپ خرگوش به وسیله سر سوزن تزریقی شماره 29، ثبت پاسخ های درد شامل مدت زمان حرکات سر و گوش ها و خاراندن گوش در فواصل پنج دقیقه ای به مدت یک ساعت.
    تجزیه و تحلیل آماری: آنالیز واریانس یکطرفه و با اندازه گیری مکرر، آزمون دانکن.

    نتایج

    تزریق نرمال سالین به گوش خرگوش پاسخ معنی داری ایجاد نکرد در حالی که تزریق فرمالین موجب ایجاد پاسخ درد برای مدت کوتاهی (10 دقیقه) پس از تزریق شد. هیستامین در مقدار 22.5 میکروگرم بر مدت زمان حرکات سر و گوش ها و خاراندن گوش اثر نگذاشت اما در مقادیر 45 و 90 میکروگرم پاسخ های درد را تضعیف نمود. مرفین در مقادیر50 و 100 میکروگرم موجب مهار و نالوکسان در مقادیر50 و 100 میکروگرم موجب تشدید پاسخ های درد شد. تزریق هیستامین (45 میکروگرم) قبل از مرفین (50 میکروگرم) موجب افزایش اثر ضد درد مرفین شد و تزریق هیستامین (90 میکروگرم) بعد از نالوکسان (100 میکروگرم) تشدید درد ناشی از نالوکسان را تخفیف داد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان مطرح نمود که فعال شدن هیستامین مغزی موجب کاهش درد می شود. مرفین به عنوان یک داروی ضد درد، اثر ضد دردی ایجاد می کند ولی نالوکسان موجب تشدید درد می شود. هیستامین اثر ضد دردی مرفین را تقویت می کند و تشدید درد ناشی از نالوکسان را کاهش می دهد. اثر کاهش دهنده درد توسط هیستامین احتمالا به طور مستقیم از سیستم اپیوئیدی انجام می گیرد.

    کلیدواژگان: مغز، هیستامین، مرفین، نالوکسان، درد فرمالینی، خرگوش
  • مهندس مریم طلا، فرهاد امینی، سید محمدرضا فاطمی صفحه 91
    هدف

    بررسی مورفولوژی غدد جنسی و مجاری اسپرم بر ماهیان قزل آلای رنگین کمانی که به منظور تغییر جنسیت به نر و یا عقیمی تحت تجویز هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون قرار گرفته بودند.

    طرح

    مطالعه توصیفی.

    حیوانات

    ماهی قزل آلای رنگین کمان.

    روش

    تجویز هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون در 5 تیمار به شرح زیر: 1) دو نوبت غوطه وری تخم های چشم زده و لاروهای دارای کیسه زرده در حمام هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون به مقدار 250 میکروگرم در لیتر به مدت دو ساعت با فاصله 8 روز، 2) سه نوبت غوطه وری تخم های چشم زده و لاروهای کیسه زرده در حمام هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون به مقدار 250 میکروگرم در لیتر به مدت دو ساعت با فواصل 4 روز 3) دو نوبت غوطه وری تخم های چشم زده و لاروهای دارای کیسه زرده در حمام هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون به مقدار 250 میکروگرم در لیتر به مدت دو ساعت با فاصله 8 روز + تجویز خوراکی هورمون به لاروها به مقدار 3 ppm از زمان شروع تغذیه فعال به مدت 90 روز، 4) تجویز خوراکی هورمون به لاروها به مقدار 3 ppm از زمان شروع تغذیه فعال به مدت 70 روز، 5) تجویز خوراکی هورمون به لاروها به مقدار 30 ppm از زمان شروع تغذیه فعال به مدت 120 روز (برای ایجاد عقیمی)، یک گروه شاهد که هیچ هورمونی دریافت نکردند نیز نگهداری شدند. سپس بررسی شکل غدد جنسی و مجاری اسپرم بر 20 عدد ماهی از هر گروه تیمار و شاهد در سن 24ماهگی و تعیین تعداد ماهی نرکاری در هر تیمار.

    نتایج

    غدد جنسی ماهیان تحت بررسی در گروه های تیمار مختلف دامنه ای از طبیعی تا کاملا اتروفیک را نشان دادند. چهار نوع مجاری اسپرم بر مشاهده گردید: مجاری اسپرم بر با انتهای باز و حاوی اسپرم سیال، مجاری اسپرم بر با انتهای بسته و حاوی اسپرم سیال، مجاری اسپرم بربا انتهای بسته و فاقد اسپرم سیال، مجاری اسپرم بر اتروفیک با انتهای بسته و فاقد اسپرم. بیشترین تعداد ماهیان نرکاری با توانایی تولید اسپرم سیال در تیمار 2 یافت گردید.

    نتیجه گیری

    در صورت تجویز مقدار بهینه هورمون 17 آلفا - متیل تستوسترون از راه مناسب به ماهیان ماده قزل آلای رنگین کمان می توان به ماهیان نر تغییر جنسیت یافته ای دست یافت که به طور طبیعی قادر به تولید اسپرم می باشند هر چند که ممکن است از نظر مورفولوژیکی غدد جنسی مجاری اسپرم بر آنها تغییراتی یابند.

    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان، تغییر جنسیت، نر سازی، عقیم سازی، 17 آلفا، متیل تستوسترون
|
  • Behnam Meshgi, Ali Eslami, Hooman Yazdani Page 1
    Objective

    Determination of parasitic infections of aquarium fishes around Tehran. Design: Random sampling. Animal: One thousnds and eight aquarium fishes. Procedure: Parastitic infections of different organs including skin, gills, eyes, blood, alimentary canal, liver, kidney, abdominal cavity, muscle and swimming bladder in six different species: Barbus tetrazona (n=119),Betta splendens (n=170) Carassius autratus (n=101) Cichlasoma severum (n= 267), Gymnocorymbus ternetzi (n= 201) and Poecilia reticulata (n=150) were examined Blood samples were stained with Geimsa. were prepared for studying skin, gills, alimentary canal and other organs.

    Results

    In spic of different infectious rates for different parasitic infections in examined fishes, total percentage of infection for protozoa, arthropods and helminthes were 25.3%, 2.9% and 6.65%, respectively. Dactylogyrus vastator, Chiloldonella sp., Hexamita sp., Ictyobodo necator, Ichthyophtirius multifilis, Microsporidium, Myxosporida sp. Tricodina sp. and Lernaea cyprinicea were collected from 5 (83%) species. Furthermore Gymnocorymbus ternetzi was the least infected fish and Argulus foliaceus was the only parasite infective.

    Conclusion

    Our findings revealed that the protozoal infections are very common among aquarium fishes. Although, no gross pathology was observed among infected fishes, but it is likely that in case of any changes in the environment, then parasites, become pathogen.

    Keywords: fish, aquarium, parasite
  • Abbas Gholamian, Ali Eslami, Leyli Nabavi, Abdolrahman Rasekh Page 7
    Objective

    To determine resistance of sheep nematodes to levamisole. Design: Exprimental field survey. Animals:In this survey, 15 sheep flocks were selected from three geographical regions of Khuzestan province including mountainous, hilly and plain area. On each flock, 30 sheep were randomly distributed into two groups (control and test) of 15 animals each. Procedure: Faecal egg count reduction test was performed according to guidelines of W.A.A.V.P.1 and precentage of faecal egg count reduction was calculated for each flock. In the resistant flocks, faecal culture and necropsy of untreated and treated groups, were used to determine resistant species of the nematods. Statistical analysis: Drug resistance was detected if: i) the precentage of reduction in egg counts was less than 95% and ii) the 95% confidence level was less than 90%. ANOVA and t - test were used for analysis of the results.

    Result

    Results of faecal egg count reduction test showed that 66.6% of the flocks were resistant ones, 13.4% suspected to be resistance and the rest susceptable to levamisole.

    Conclusion

    This survey showed that levamisole efficacy in the sheep flocks of highland regions in Khuzestan province reduced significantly.This reduction is due to development of resistant isolates of Ostertagia circumcincta and Tricbostrongylus vitrinus in the resistant flock.

    Keywords: resistance, sheep, levamisole, Khuzestan
  • Roya Firouzi Page 15
    Objective

    Isolation and characteization of bacterial agents of abortion in ewes of Shiraz area. Design: Cross sectional study. Samples: One hundered and ninty eight aborted fetuses of Shiraz area were examined under bactrilogical study. Procedure: Fetal stomach contents and/or liver and lung of aborted fetuses were collected for bacteriological tests.

    Results

    Ninty one (46Vo) ott of 107 (54Vo) bacterial isolates showed negative results. Brucella, Salmonella, Campylobacter and E.Coli were the most dominant isolates.

    Conclusion

    Despite the success of the prevention and control program, abortion causes economic losses in the sheep industry. In this regard, brucella and salmonella are the most infective agents.

    Keywords: ewe, bacteria, abortion
  • Roozbeh Fallahi, Mahdi Soltani, Seyed Jalil Zorriehzahra, Farhid Hemmatzadeh Page 19
    Objective

    Serological diagnosis of infectious haematopoietic necrosis virus (IHNV) in tissues of kidney, spleen and liver of rainbow trofi(O.mykiss)fry. Design: Cross- sectional study. Animals:Ninty nine samples consisting of smears from kidney, spleen and liver were obtained from rainbow trout. Procedure: Kidney, spleen and liver from rainbow trout (O.mykiss) fry less than 3 g body weight obtained from some farmed rainbow trout of Tehran and Char mahal - va- Bakhtiari provinces. Indirect immunofluorescent antibody test (IFAT) was undertaken using both polyclonal and monoclonal antibodies to IHNV to identify the IHNV antigens in the tissue samples.

    Results

    Only eleven samples from the region of Char mahal - va - Bakhtiari were positive for IHNV using both monoclonal and polyclonal antibodies to IHNV.

    Conclusion

    Because of economic losses due to disease caused by IHNV in farmed rainbow trout, it is necessary to do a comprehensive screening test, virus isolation and evaluation of the pathogenicity of recovered virus.

    Keywords: IHNV, rainbow trout, IFAI
  • Alireza Ghadrdan Mashhadi, Mohammad Razi Jalali, Mohammad Kavand Page 23

    Otrjective: To determine serum ALP, AST, GGT and bilirubin changes in theileriotic cows. (Mediterranean coasl fever). Design: Case- Control study. Animals: Fifty theileriotic cattle reffered to Veterinary i#:]"t of Shahid Chamran University and fifty healthy Procedure: The cows were examined and their clinical signs were recorded. In theileriotic and healthy cows serum concentrations of ALP, AST, GGT and bilirubin were determined. Statistical analysis: ANOVA and t-test.

    Results

    In this study, lymph nodes enlargment was seen in 907a of cases. Fever and abnormal mucous membranes were seen in 607o. The mean values of ALP, AST, GGT, total bilirubin and direct bilirubin were 69.3 ull,62 ull,10.6 u/1, 0.58 mg/dl and 0.38 mg/dl, respectively. Furthermore, there was a significant difference between affected and healthy cows (P<0.01). In addition, ALP showed a significant difference between two age groups in affected and healthy cows (P<0.05).

    Conclusion

    On the basis of the results of this study it seems that hepatopathy has an important role in pathogenesis of theileriosis

    Keywords: GGT, theileriosis, AST, ALP, bilirubin
  • Ali Reza Ghadidri, Reza Avizheh Page 29
    Objective

    Clinical and radiographic presentation of a bone disease in young dogs with no previous report from Iran. Design: Case report. Animal: five dogs (4 males and 1 female) 8 - 11 months old. Procedure: Clinical and radiographic studies of the limbs with and without clinical signs.

    Results

    Pain and lameness were the most common clinical findings in one or both forelegs without any previous trauma. Radiographic signs of panosteitis were observed as increased radiopacity in the medullary cavity ofthe long bones. Radius and ulna in all dogs and humerus, metacarpus and femur in some of them showed the signs of disease.

    Conclusion

    Panosteitis can be concern for small animal inban.

    Keywords: radiography, enostosis, panosteitis, dog lameness
  • Parvaneh Khazrainia, Mohammad Javad Gharagooslu, Saeed Nazifi, Jamal Najafi, Mohammad Hasani Tabatabaei, Parastoo Youssefi Page 33
    Objective

    Study of clinicopathological changes of synovial fluid in bovine bacterial arthriti's Design: Cross-sectional studY. Animals: One hundered and seventeen cases of bovine arthritis and 48 clinically healthy cows. Procedure: Synovial fluid samples were collected from 1 17 abattorial cases of bovine arthritis and 48 clinically healthy cows in the Tehran province' The samples were cultured for isolation of mycoplasma and other gramnegative and gram-positive bacteria. Physical appearance and viscosity were noted and mucin clot test and the measurement of WBCs, total protein, glucose, ALP' AST and ALT were done. Statisticat analysis: Data were analyzed by one-way ANOVA, Duncan's multiple range test and chi-square.

    Results

    Bacterial organisms were isolated from 40 cases (34.3%) of bovine arthritis. Bacterial spp. organisms were included mycoplasma (46.3%), bacterial (32.%), yeast sp. (l4.l%) and a mixture of bacterial and my coplusma agents (6.9%).In the most cases of bacterial arthritis, viscosity and mucine clot test were ranged from moderate to poor' In spite of higher WBCs, ALT, ALP, AST and total protein values in the synovial fluid of infected cases the values of glucose was lower than control(P<0.05).

    Conclusion

    ln 667o of infected cases no microorganism was isolated. Therefore interference of viruses and immunologic reactions should be notified. Significant alterations in WBCs, total protein, glucose, AST, ALT and ALP values of synovial fluid showed that these changes are very important and can be diagnostic.

    Keywords: synovial fluid, mycoplsma, bovine, biochemical parameters, bacterial arthritis
  • Vadod Razavilar, Hamid Reza Tavakoli Page 39
    Objective

    To evaluate the prevalence of human toxigenic types of C. botulinurn (A, B, E) in some sea fishes northern and southern regions of Iran. Design: Prevalence study. Animals: Rutilus frisi kutum, Mugil auratus risso, Otulitus ruber and stromateus niger. Procedure: One hundered and twenty samples of4 kinds of fishes were tested for C.botulinurz types from intestine and gills (240 exominations), using cooked meat medium. After centrifugation of the samples, bioassay technic was used for toxin detection to diagnose the type of C. botulinum. Statistical analysis: Descriptive study.

    Results

    Ten (8.337o)out of 120 tested samples of intestine and gills in northern sea fishes, were positive for C. botulinum toxin. In this regdred, 8 out of 60 (13.33Vo) intestine and 2 out of 60 (3.33%) gill samples were positive. From 120 samples of intestine and gills examined for bacterial detection in southern sea fishes only 2 samples (1.667a) were positive, which both belonged to intestine samples. Overall, the order of contamination of C. botulinum lz 4 kinds of fishes were Mugil auratus risso (10%), Rutilus frisi kutum (6.6Vo), Otulitus ruber (3.33Vo) and Stromateus niger (\Vo).Type E showed the highest prevalence rate (50Vo) in this study.

    Conclusion

    From the results of this study, type E of C. botulinum (psychrotrophic type) showed the highest prevalence rate which indicates health hazard and therefore proper and special control measures needed for food safety.

    Keywords: prevalence study, C. botulinum, toxigenesis, marine fishes, food safety
  • Zohreh Khaki, Sadegh Rahbari, Mohammad Gholi Nadealian, Naser Alidadi, Javad Ashrafi Halan Page 43
    Objective

    To evaluate the efficacy of treatment in ovine babesiosis. Design: Experimental study. Animals: Thirty six sheep about 1-2 year -old. Procedure: Thirty six sheep, which were negative for any blood parasites, were selected. The animals were categorized into the splenectomized and unsplenectomized groups and each group into 3 subgroups: control, Diminazen and Imidocarb ones. Babesiosis was induced by intravenous injection of 5.2 x10o infected erythrocytes per animal.When body temperature and parasitemia raise, Diminazen (3.5 mg / kbw) and Imidocarb (1.2 mg / kbw) were administrated to each animal in the corresponding groups. Animals were kept up to day 9 post infection. After clinical manifestations, blood samples were daily collected from each animal and hematological parameters determined. Statistical analysis:t-student test. Discussion and

    Results

    The results indicated that Diminazen is more effective than Imidocarb. Furthermore, clinical signs and parasites were recurred in the treated sheep with Imidocarb.

    Keywords: Iran, babesia ovis, Imidocarb, ovine babesiosis Diminazen
  • Mohammad Hemmati, Ahmad Morshedi, Ghasem Yosofbeigi, Mohsen Fathi Najafi Page 47
    Objective

    Identification and confirmation of Clostridium septicum in isolated Clostridia from sheep-dung samples by PCR. Design: Laboratory study. Samples: Twenty eight Clostridia were isolated from 100 sheep-dung of Urmia. Procedure: Sheep-dung samples were collected and Clostridia isolated according to microbial tests. the DNA of isolates were extracted and used for PCR. PCR was performed by using designed primer for hemolysin gene (alpha toxin) of Cl.Septicurqx. A vaccine strain of Cl. Septicum and Cl.pefringenes types B, C and D were used as positive and negative control, respectively.

    Results

    Six out of 28 isolates and also vaccine strain showed 270 bp band on agarose gel electrophoresis, suggesting conserved segment for hemolysin in Cl.septicutn. On the other hand, other isolates such as Clostridium fallax, Cl.perfringenes, Cl.novey B, Cl. bife rmentnas, Cl.c arnis, CI. Subterminale, Cl.rummosum, Cl. innoccum were negative.

    Conclusion

    Since the DNA fragment of 270-bp was not amplified for Cl.perfringens, Cl.novyi, Cl.fallax' Cl. innoccum, Cl. carnis, Cl. subtenninale, Cl.bifermentance and Cl.ramusum, thts condition confirmed specificity of this primer. Hence, PCR can be useful for rapid detection or identification of Cl.septicum in clinical or environmental samples.

    Keywords: hemolysin(alpha toxin), Clostridium septicum, PCR
  • Gholam Reza Nikbakht Brujeni, Farhid Hemmatzadeh, Bakhtiar Mahbubi Page 51
    Objective

    To detect the tumor antigens in BLV associated lymph nodes and comparing with FLK-BLV cell culture antigens by immunoblotting. Design: Observational study. Samples: Nineteen BLV lnfected and 2 healthy lymph nodes. Procedure: SDS-PAGE and Westem blotting were car:ried out for all infected and non infected lymph nodes.

    Results

    SDS-PAGE results revealed no considerable differences between infected and non-infected lymph nodes. Among all protein profiles of BLV infected lymph nodes, in western blot test, protein bands with 54,52,47, 46, 44, 43,39 and 36 kD weight were detected to be immunogenic.BothT2 and 57 kD bands were exist in all infected and non-infected lymph nodes as well as FLKBLV cells. Cells infected by BLV (FLK-BLV) demonstrated only 48 kD band as an immunoreactive protein identical to only one sample profile.

    Conclusion

    The present work demonstrates at least 8 different immunogenic proteins in BLV infected lymph nodes that could be classified to three distinct profiies. 48kD protein demonstrated in FLK- BLV and just one of the profiles, seems to be a viral antigen that is expressing in certain conditions.

    Keywords: western blot, lymphosarcoma, BLV, SDS, PAGE
  • Ali Asghar Bahari, Seyed Ali Ghorshi, Atfrid Marquardt, Taghi Taghipour Bazargani Page 57
    Objective

    Study on genetic variation of foot-and-mouth disease (FMD) virus, the causetive agent of FMD outbreaks in Iran. Design: Case study. Animals: The tongue and mouth epithelial lesions of 11 clinical livestock suspected to FMD from 9 outbreaks during S eptember, 2002. Procedures: Total extracted RNAs were used in diagnostic one step RT-PCR. VP1 gene from positive samples was then amplified in the multiplex RT-PCR for current types viral isolates in Iran. The PCR products were sequenced using fluorescent dye deoxy-terminator cycle sequencing.

    Results

    Nine of the era mined samples out of whole were positive for FMD viral genome. Except the samples of type A, which both samples were from an outbreak in Isfahan, all of the positive samples were type O. The Considerable variation revealed in amino acids sequences of type A sample.

    Conclusion

    Results of this study shows evolution of a new genetic variant. However, serological and crossneutralization assays are required for confirming the antigenic diversity.

    Keywords: VP1, genetic variation, sequencing analysis, RTPCR, foot, and, mouth disease virus (FMDV)
  • Morteza Rezaee, Mohammad Rezaeian, Parviz Jamei, Mohammad Moradi Shahrebabak, Seyed Ahmad Mirhadi Page 63
    Objective

    To compare the effect of strains and levels of yeast on fattening calves. Design: 2"3 factoial affangement Animalls: Thirty five male Holstain calves(average live weight 296.8 kg). Procedure: Animal were divded into five experimental goups each reciving a diet supplementd with one of the two strains yeast saccharomyces cerevisiae including Sc.47 (Biosaf) and (han mayeh) at tow different leves (expressed as x and 2x) or control diet (no yeast).The arnount ofx were 2.5 and 5 g /100 kg LWd for Biosaf and Iran mayeh, respectively. The diet containd forages and concentrate (70:30 ratio). Average daily gain and feed intake of each calf were measured during 1 35 days of the experimental period. At the end of the fattening period rumen liqure were obtained at 0,3 and 6 hours post -feeding. Blood samples were also taken at 0 and 3 hours post -feeding and subjected for the blood metabolites analaysis. Statistical analysis: The completely randomized desigin and the randomly complete blockdesign with analysis of covariance.

    Result

    Growth rate was improved(p>0.05) in the animals using Biosaf at the level of x compared with those of contoral group (1457 vs1351lg/day). Despite that feed intake did not differed between the animals. the addition of Biosaf made cause a better feed conversion rate and higher rumen pH than the of other treatment. The total number of rumen bacteria was also increased numerically. No changes on blood serum metabolites were observed.

    Conclusion

    The use of yeast Biosaf may result in a better stability of rumen pH and so increase rumen bacterial population which in turn can improve ruminal fermentation and growth rate in calves.

    Keywords: rumen bacteria, fattening calves, yeast, Saccharomyces cerevisiae
  • Masoud Haghighi, Masoud Omidi, Armaghan Dayani Dardashti, Hossein Ali Khoshbavar Rostami, Ali Salmani Page 71
    Objective

    To modify yeild of milk fat and to improve fatty acids profile of milk fat with supplementation of the diet with fish oil enrich in omega-3 fatty acids, especially, eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). Design: Clinical trial. Animals: Ten dairy cows (treatment group, n=5 and control group, n=5). Procedure: Different amounts of fish oil were fed to the treatment group for one or two weeks: 100ml/cow/day for two weeks, 300 and 500mVcow/day each for one week. Statistical analysis: Data were compared between groups using unpaired t-test at p< 0.05.

    Results

    Feeding fish oil depressed milk fat percent. The concentrations of milk protein and dry matter, however, remaind unchanged. The concentrations of unsaturated fatty acids increased but those of saturated fatty acids decreased. Clinical implications: Supplementation of cow's diet with fish oil may modify milk fat yeild and may improve the quality of milk fatty acids. This may increase per capita consumption of milk and its products.

    Keywords: fish oil, EPA, Omega, 3 fatty acids, cow's milk, DHA
  • Omid Dezfoulian, Mohammad Javad Gharagozlou, Sadegh Rahbari, Saeed Bokaie Page 77
    Objective

    To show occurrence of cryptosporidiosis in native turkeys of lran by means of histopathological and parasitological methods. Design:Descriptive study.Animals:Fifty native turkey poults suffered from growth retardation,long standing diarrhea or both were obtained from native turkey raising areas of Iran (northern and western provinces) Procedure:The clinical signs and symptoms of poults were recorded and fecal samples were taken and stained with modified Zeih1-Neelsen method. Poults were sacrified and necropsied tissue samples collected from different parts of small and large intestine and processed for histopathological examination. Statistical analysis: kappa & Mcnemar test.

    Results

    Histopathological studies revealed that 13 out of 50 cases were infected with cryptosporidium spp.' Histopathologic changes were seen as of hyperplasia of epithelial cells, hypertrophy of crypts, atrophy, fusion and shortness of the villi and increase in the number of leukocytes in the lamina propria' Furthermore, 5 out of 13 cases were positive for cryptosporidium organisms in fecal smears in stainig with modified Zeih1-Neelsen method.The results of fecal examination and histopathological study was not correlated. Clinicat implications: since the cryptosporidium is pathogenic to turkeys the infection is hazardous not only for native turkey husbandary but also for infected turkeys. This conditin could be a source of infection for industrial poultry production. Furthermore, the best cryptosporidial diagnostic method is histopathologic examination.

    Keywords: Iran, native turkeys, cryptosporidium spp
  • Esmaeel Tamadonfard, Arfin Azimpouran, Babak Behjat Page 83
    Objective

    To investigate the effect of intracerebroventricular injection of histamine on pain induced by subcutaneous iniection of formalin in the left ear of rabbit and the effect of the amine on morphine analgesia and naloxone hyperalgesia. Design: Experimental study. Animals: Sixty - six male New Zealand white rabbits weighing 2.640.16Kg. Procedure: Intracerebroventricular injections of the following drug solutions were done: normal saline (control), histamine (22.5,451tg and 90pg), morphine and naloxone (50pg and 100 pg), histamine (45pg) before morphine (50pg) and histamine (90pg) after naloxone (100pg).For induction of Pain Subcutaneous injections normal saline (control) and formalin (100, 57o) were done Responses including the durations of head and ear movements and ear scratching were recorded in the five min intervals for th. Statistical analysis: One-way ANOVA, repeated measures ANOVA and Duncan's test.

    Results

    While normal saline produced any significant response, formalin injection induced a short-lasting (10 min) pain response. Histamine at the dose of 22.5trrg had no effect on head and ear movements and scratching durations, but at the doses of 45 and 90pg suppressed the pain response. Morphine (50 and l00pg) and Naloxone (50 and l00pg) induced antinociception and hyperalgesia, respectively, while I.c.v. injection of histamine (45ttg) before morphine (50pg) increased the antinociceptive effect of morphine Moreover, at the dose of (90pg) after naloxone (l00ptg) attenuated the naloxone induced hyperalgesia. Clinicat implication: Activation of brain histamine produces antinociception. Morphine induces analgesia and naloxone produces hyperalgesia. Histamine potentiates the morphine analgesia and attenuates naloxone hyperalgesia' The antinociceptive effect of histamine may be independent of opioid system.

    Keywords: morphine, naloxone, formalin pain, brain, histamine
  • Maryam Tala, Farhad Amini, Seyed Reza Fatemi Page 91
    Objective

    To study the morphology ofgonads and sperm ducts of sex reversed male rainbow trout after administration of I 7-cr- methyl testosterone. Animals: Rainbow trout, Oncorhynchus mykiss. Procedure: l7-alpha-methyl testosterone (17-alpha-MT) was administered to rainbow trout in 5 treafinents as follows: I) rwo times immersion of eyed eggs and yolk sac alevins in 250 pg/l bath with 2 hours duration and 8 days interval. II) three times immersion of eyed eggs and yolk-sac alevins in 250 trrgil bath with 2 hours duration and 4 days intervals. III) two times immersion of eyed eggs and yolk sac alevins in 250 pg/l bath with2hours duration and 8 days intervalplus oral adminishation of 3ppm l7-cr-MT starting from active feeding of larvae for 90 days. IV) oral administration of 3ppm l7-alpha-MT starting from active feeding of larvae for 70 days. V) oral administration of 30ppm 17-a-MT starting from active feeding of larvae for 120 days. In addition, a control group was maintained with no hormonal treatment. 20 fishes from each treatment as well as control groups were examined morphologically for their reproductive organs at the age of 24 months.

    Results

    Arange of normal to totally atrophic reproductive organs was observed in different treatment groups. Four types of sperm ducts were detected ranging from normal open-ended sperm ducts containing fluid semen, closeended sperm duct containing fluid semen, close-ended sperm duct lacking fluid semen, to close-ended atrophic sperm duct with no semen. The highest number of functional males with the ability of production of fluid spenn was found in treatment II.

    Conclusion

    17-alpha-MT administration in an optimal dosage and route to female rainbow trout can produce functional males with the ability of normal sperm production although the gonads and sperm ducts may be affected morphologically.

    Keywords: sterilization, masculinization, sex reversal, Oncorhynchus ruykiss, rainbow trout