فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی بابل - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 30، فروردین و اردیبهشت 1385)

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 30، فروردین و اردیبهشت 1385)

  • 114 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/06/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد صفحه 7
    سابقه و هدف
    با توجه به وجود شواهد تحقیقاتی مبنی بر اثر ضد دیابتی و ضد التهابی فراسیون سفید، در این بررسی اثر ضد دردی تجویز خوراکی این گیاه در موشهای صحرایی دیابتی در مراحل حاد و مزمن آزمون فرمالین مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    برای این منظور موشها (n=48) به طور تصادفی به شش گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با فراسیون، کنترل دریافت کننده سدیم سالیسیلات، دیابتی، دیابتی دریافت کننده سدیم سالیسیلات، و گروه دیابتی تیمار شده با فراسیون تقسیم شدند. برای دیابتی شدن از داروی استرپتوزوتوسین استفاده گردید. دو گروه تحت تیمار با فراسیون نیز پودر مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (6.25%) را به مدت 2 ماه دریافت نمودند.
    یافته ها
    تجویز سدیم سالیسیلات به دو گروه کنترل و دیابتی موجب کاهش معنی دار نمره درد فقط در فاز دوم آزمون فرمالین گردید (P<0.05 و P<0.01). اما تجویز خوراکی فراسیون بمدت دو ماه به موشهای گروه کنترل و دیابتی شده موجب کاهش نمره درد در دو فاز حاد و مزمن در مقایسه با گروه کنترل و دیابتی درمان نشده، به میزان 21.3% (P<0.05) و 18.4% (P<0.05) برای گروه کنترل و به میزان 17.6% (P<0.05) و 17.9% (P<0.05) برای گروه دیابتی مزمن گردید.
    نتیجه گیری
    تجویز خوراکی فراسیون سفید موجب کاهش معنی دار میزان احساس درد در مدل تجربی دیابت قندی القا شده توسط استرپتوزوتوکسین گردیده و می تواند بعنوان یک درمان کمکی در هیپرآلژزی دیابتی مطرح گردد.
    کلیدواژگان: فراسیون، هیپرآلژزی، دیابت قندی، استرپتوزوتوسین، موش صحرایی
  • یوسف رضا یوسف نیاپاشا، سیدغلامعلی جورسرایی، حمید شافی، احمدعلی رمضانی صفحه 14
    سابقه و هدف
    واریکوسل از جمله عوامل ناباروری در مردان است. این بیماری، با تغییر در دما و درناژ وریدهای بیضوی موجب اختلال در اسپرماتوژنز و کاهش باروری می گردد. هر چند واریکوسلکتومی، درمان اینگونه بیماران می باشد اما امروزه روش های کمک باروری و آماده کردن به روش های مختلف از جمله Sperm processing و انجام swin up کمک قابل توجهی به این بیماران جهت بارور شدن می نماید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مداخله ای در 155 نفر در سال 83 در مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. پارامترهای اسپرم افراد واریکوسل قبل و بعد از Processing مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 31.8 سال بود. حرکت اسپرم در Grade III و Grade IV قبل از Sperm processing بترتیب 53.9% و 12.9% بود که بعد از آماده سازی، بترتیب به 78.8% و 56.8% افزایش یافت. Total motility در گروه کمتر از 40 درصد حرکت اسپرم، از 19 نفر به 87 نفر یعنی بیش از 80 درصد افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که در این نوع بیماران می توان به آماده سازی و جمع آوری اسپرمهای مناسب، شانس باروری را افزایش داد.
    کلیدواژگان: شتسشوی اسپرم، حرکت، گریدینگ
  • بررسی ارزش تشخیصی (AgNORs (Argyrophilic Nucleolar Organizer Regions در تومورهای غدد بزاقی
    مریم سیدمجیدی، معصومه علیزاده صفحه 19
    سابقه و هدف
    امروزه برای تشخیص نئوپلاسم ها علاوه بر رنگ آمیزی معمولی، از انواع مارکرهای سلولی و روش های ایمونوهیستوشیمی استفاده می گردد که در شرایط کنونی بعلت پر هزینه بودن اکثر این روش ها، باید بدنبال راه های تشخیصی ارزان تر و ساده تر مانند رنگ آمیزی نیترات نقره جهت بررسی نقاط سازمان دهنده هسته ای بود. این تحقیق با هدف بررسی ارزش تشخیصی رنگ آمیزی نیترات نقره در بین نئوپلاسمهای خوش خیم و بدخیم غدد بزاقی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    رنگ آمیزی نیترات نقره برای تعیین نقاط سازمان دهنده هسته ای بر روی 22 مورد از شایعترین نئوپلاسم خوش خیم غدد بزاقی یعنی پلئومورفیک آدنوما، 22 مورد نئوپلاسم بدخیم شایع غدد بزاقی شامل 11 مورد آدنوئیدسیستیک کارسینوما و 11 مورد موکواپی درموئید کارسینوما انجام گرفت. 22 مورد از غدد بزاقی نرمال از نواحی اطراف همان نمونه ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نقاط سازمان دهنده هسته ای در غدد بزاقی نرمال 1.67±0.2، در پلئومورفیک آدنوما 2.32±0.39، در آدنوئید سیستیک کارسینوما 3.92±1.11، در موکواپی درموئید کارسینوما 3.25±0.78 و در کل بدخیمی ها 3.58±1 بوده میانگین این نقاط در بین گروه های خوش خیم و بدخیم، بدخیم و نرمال، خوش خیم و نرمال اختلاف معنی داری داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که استفاده از رنگ آمیزی نیترات نقره جهت افتراق نئوپلاسم های خوش خیم و بدخیم غدد بزاقی روش تشخیصی مناسبی می باشد.
    کلیدواژگان: پلئومورفیک آدنوما، آدنوئید سیستیک کارسینوما، موکواپی درموئید کارسینوما، غدد بزاقی، نقاط
  • مهرداد کاشی فرد، حسن طاهری، مسیب برزکار صفحه 24
    سابقه و هدف
    ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری بعنوان یک اقدام موثر در درمان بیماری زخم پپتیک، گاستریت مزمن و لنفوم Malt معده شناخته شده است. اخیرا فورازولیدون تاثیر نوید بخشی داشته است و تقریبا جایگزین مترونیدازول شده است. این مطالعه به منظور اثربخشی دو رژیم چهار دارویی حاوی فورازولیدون یا مترونیدازول در بابل انجام شد.
    مواد و روش ها
    103 بیمار با شکایت سو هاضمه و تشخیص آندوسکوپیک عفونت هلیکوباکترپیلوری وارد مطالعه شدند. وضعیت HP بوسیله مطالعه هیستولوژیک نمونه های بیوپسی و تست اوره آز سریع (RUT)، بررسی گردید. بیماران به طور تصادفی در یکی از دو گروه درمانی قرار گرفتند: گروه ABRM (آموکسی سیلین 50 میلی گرم سه بار در روز، بیسموت ساب سیترات 120 میلی گرم سه بار در روز، رانیتیدین 150 میلی گرم دو بار در روز و مترونیدازول 250 میلی گرم سه بار در روز) و گروه ABRF (همان رژیم درمانی ولی بجای مترونیدازول فورازولیدون 100 میلی گرم سه بار در روز) تجویز گردید. تمام آنتی بیوتیک ها به مدت 10 روز ولی BR برای 20 روز داده شدند. چهار هفته پس از قطع آنتی بیوتیک ها، آندوسکوپی تکرار شد. اثربخشی ریشه کنی بوسیله مطالعات هیستولوژیک و RUT ارزیابی شد.
    یافته ها
    از مجموع 103 بیمار (96.1%)، 96 نفر مطالعه را به طور کامل به پایان رساندند. 46 نفر با میانگین سنی 42 سال (طیف سنی 75-20 سال) و 50 بیمار با میانگین سنی 40 سال (طیف سنی 71-18 سال) به ترتیب تحت درمان با رژیم ABRM و ABRF قرار گرفتند. تظاهرات کلینیکی در دو گروه تحت درمان یکسان بود. میزان ریشه کنی Per-Protocol در دو گروه ABRM و ABRF به ترتیب 54.3% و 60% بوده است (P=0.362).
    نتیجه گیری
    این بررسی نشان داد که هر دو رژیم درمانی در ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری تاثیرات یکسانی دارند.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، سو هاضمه، مترونیدازول، فورازولیدون
  • ایرج محمدزاده، احمد تمدنی، سید حسن عطارزاده، افسانه ارزانی صفحه 32
    سابقه و هدف
    ایمونوگلوبولین داخل وریدی برای درمان افرادی که قادر به تولید آنتی بادی نیستند و بیماری های خود ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. تزریق ایمونوگلوبولین داخل وریدی ندرتا همراه با واکنشهای نامطلوب می باشد که بیشتر تحت تاثیر سرعت تزریق می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اندیکاسیون ها و عوارض ناشی از مصرف ایمونوگلوبولین داخل وریدی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 265 بیمار بستری شده نیازمند تزریق ایمونوگلوبولین داخل وریدی در بیمارستان اطفال امیرکلا از مهرماه 78 لغایت خرداد 1383 انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و برای مقایسه عوارض دارو بر اساس سن و سرعت تزریق دو دو جنس از تست t و chi-square و fisher exact استفاده گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه 265 بیمار با 871 تزریق شرکت داشتند که 131 نفر (49.4%) مذکر و 134 نفر (50.6%) مونث بودند. 2 بیمار (0.7%) دچار آنمی همولیتیک اتوایمیون، 1نفر (0.3%) آتاکسی تلانژکتازی، 9 بیمار (3.4%) تشنج مقاوم به درمان، 2 بیمار (0.7%) سندرم گین باره، 83 بیمار (31.3%) پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون، 46 بیمار (17.3%) کاوازاکی، 51 بیمار (19.2%) نقص ایمنی، 72 بیمار (27.1%) نوزادان نارس بودند. در بین افراد مورد مطالعه 17 تزریق (1.95%) دچار عارضه شدند که در 14 بیمار (82.5%) خفیف، در 2 بیمار (11.7%) متوسط و در یک بیمار (5.8%) شدید بوده است. ایجاد عوارض در دو جنس یکسان بود اما با سرعت تزریق ارتباط معنی دار داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    شایعترین علت مصرف ایمونوگلوبولین داخل وریدی پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون است و ایجاد عوارضی که اکثرا خفیف بودند با سرعت تجویز دارو ارتباط داشتند.
    کلیدواژگان: ایمونوگلوبولین داخل وریدی، کاوازاکی، پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون
  • علیجان احمدی آهنگر، روشنک ثاقبی صفحه 36
    سابقه و هدف
    فلج بل شایعترین اختلال عصب فاسیال می باشد که با شروع ناگهانی و ایجاد تغییرات ظاهری در صورت همراه است. با توجه به احتمال ویروسی بودن اتیولوژی آن اخیرا اضافه کردن درمان ضد ویروسی به درمان کلاسیک آن توصیه می شود. این مطالعه با هدف مقایسه رژیم ترکیبی پردنیزولون و آسیکلوویر با رژیم پردنیزوولون در درمان فلج بل انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 496 بیمار مبتلا به فلج بل که با توجه به نوع درمان دارویی آنها به دو گروه تقسیم شده بودند صورت گرفت. گروه اول تحت درمان با پردنیزولون خوراکی و گروه دوم تحت درمان با رژیم ترکیبی پردنیزولون و آسیکلوویر قرار گرفته و در پایان هفته دوم، ماه اول، سوم و ششم، ارزیابی شدند نتایج درمانی در دو گروه تحت بررسی مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    248 بیمار (108 بیمار مذکر و 140 بیمار مونث) با سن متوسط 20 تا 39 سال تحت درمان با پردنیزولون و 248 بیمار (135 بیمار مذکر و 113 بیمار مونث) با همان میانگین سنی تحت درمان با پردنیزولون و آسیکلوویر قرار گرفتند. در پایان مطالعه میزان بهبودی در درمان ترکیبی (95.06%) 237 نفر و در درمان با پردنیزولون (91.2%) 226 نفر بود (P=0.035).
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که ترکیب پردنیزولون و آسیکلوویر رژیم ارجح در درمان فلج بل می باشد.
    کلیدواژگان: فلج بل، پردنیزولون، آسیکلوویر
  • سیدمحسن رضوانی، سیدعلی اصغر سفیدگر صفحه 42
    سابقه و هدف
    تربینافین از گروه آلیلامین ها، دسته جدیدی از داروهای ضد قارچ است که از طریق مهار اسکوالن اپوکسیداز مانع ساخته شدن استرول در قارچ می شود و با تجمع اسکوالن، فرایند قارچ کشی اولیه را موجب می شود. تربینافین بر روی بسیاری از قارچ ها به صورت خوراکی یا موضعی عمل می کند. در این مطالعه اثر ضد قارچی کرم تربینافین 1% و کرم کلوتریمازول 1% در مبتلایان به بیماری پیتریازیس ورسیکالر مورد مقایسه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 50 بیمار (30 مورد مرد و 20 مورد زن) با میانگین سنی 20 سال و طیف سنی 15 تا 55 سال که به صورت تصادفی، تحت درمان 4 هفته ای با کرم تربینافین 1% یا کرم کلوتریمازول 1% قرار گرفتند، انجام شد. اثر بخشی داروها و سیر بهبودی بیماری قبل از شروع مطالعه و پایان هر هفته از نظر بالینی و قارچ شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت. بهبودی از نظر بالینی با منفی شدن هر پارامتر بالینی اعم از تغییر رنگ ضایعه، پوسته ریزی در نظر گرفته شد و بهبودی از نظر قارچ شناسی بر اساس منفی شدن آزمایش مستقیم میکروسکوپی در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در پایان هفته دوم، علایم بالینی 60% مبتلایان به پیتریازیس ورسیکالر در گروه درمانی تربینافین 1% محو گردید در حالی که در گروه درمانی کلوتریمازول فقط 35% مبتلایان، ضایعات بصورت کامل محو گشته بود. در پایان هفته چهارم، محو ضایعات از نظر بالینی به ترتیب 90% و 80% بوده است (P<0.05). در هفته دوم در گروه درمانی تربینافین، درصد منفی شدن ‍آزمایش مستقیم میکروسکوپی 1.4 برابر گروه درمانی کلوتریمازول بود و در پایان هفته چهارم این میزان در گروه درمانی تربینافین 95% و در گروه درمانی کلوتریمازول 90% بود (P<0.05). از نظر بروز آلرژی و ایجاد واکنش دارویی بین این دو گروه درمانی تفاوتی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تربینافین 1% و کلوتریمازول 1% هر دو در درمان تیناورسیکالر موثر می باشند ولی با توجه به ارزان تر بودن قیمت کلوتریمازول، این دارو برای درمان این بیماری توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: پیتریازیس ورسیکالر، عفونتهای قارچی سطحی، تربینافین، کلوتریمازول
  • زهرا بصیرت، محمود حاجی احمدی صفحه 47
    سابقه و هدف
    با پیشرفت روش های کمک باروری، فراوانی حامگلی های دو قلویی و چند قلویی بطور چشمگیری افزایش یافته است که این افزایش با عوارض، مرگ و میر جنینی و مادری نیز همراه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی عوارض حاملگی دو قلویی و مقایسه آن با حاملگی تک قلویی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش آینده نگر در 108 مورد حاملگی دوقلو (مورد) و 201 مورد حاملگی تک قلویی (شاهد) که در طی سالهای 82-80 به زایشگاه بیمارستان یحیی نژاد بابل مراجعه نموده بودند انجام شد. اطلاعات مربوط به بیماران در پرسشنامه ای ثبت شد و میزان عوارض در دو گروه با آزمونهای t-test، Fisher''s exact مقایسه شدند.
    یافته ها
    فراوانی حاملگی دو قلویی 1.4% بود. زایمان قبل از موعد در 60.2% حاملگی دو قلویی و 2.7% حاملگی تک قلویی مشاهده شد (P<0.05). وزن کم حین تولد و تاخیر رشد داخل رحمی بترتیب در 45.8% و 38.4% حاملگی دو قلویی و 7.5% و 10% حاملگی تک قلویی مشاهده شد (در هر دو مورد P<0.05). دکولمان جفت و جفت سرراهی، پره اکلامپسی، آنومالی جنینی و مرگ جنینی در دو گروه، اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که عوارض جنینی مانند زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی و وزن کم حین تولد در حاملگی دوقلویی بیشتر از حاملگی تک قلویی می باشد. از آنجاییکه این موارد در حاملگی دوقلویی سبب مورتالیتی و موربیدیتی می باشد بایستی با مراقبت ویژه میزان عوارض را کاهش دهیم.
    کلیدواژگان: حاملگی تک قل، حاملگی دوقلویی، عوارض مادری و جنینی
  • راحله عسلی، مهین تفضلی، زهرا عابدیان، حبیب الله اسماعیلی صفحه 51
    سابقه و هدف
    علی رغم عوارضی که زورزدن فعال در مرحله دوم زایمان برای جنین در بردارد ولی این روش همچنان مورد توجه ماماها و متخصصین زنان می باشد. طی مطالعات اخیر به نظر می رسد زورزدن خودبخودی اسیدوز جنینی را کاهش می دهد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر زورزدن خودبخودی و فعال در مرحله دوم زایمان و عاقبت جنینی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی و بر روی 108 زن نخست زای با زایمان بدون عارضه که به روش تخصیص تصادفی و بر اساس جدول فلایس در دو گروه زورزدن خودبخودی و فعال قرار گرفتند، انجام شد. زائو در طی مرحله دوم زایمان در گروه زورزدن خودبخودی با احساس فشار زورزده و در گروه زورزدن فعال با شروع انقباض نفس عمیق کشیده و با نگهداشتن تنفس تا 10 شماره زور می زد. بعد از زایمان pH شریان بندناف و نمره آپگار دقایق اول و پنجم تعیین شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که در گروه زورزدن خودبخودی pH شریان بندناف بالاتر از گروه زورزدن فعال بود (P<0.001). آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت. ولی بین آپگار دقیقه اول و پنجم و pH شریان بندناف رابطه آماری معنی داری وجود داشت (P=0.019 و P=0.028).
    نتیجه گیری
    زورزدن خودبخودی منجر به کاهش اسیدوز جنینی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود بعنوان روشی ایمن و کم هزینه برای بهبود عاقبت جنینی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: زورزدن خودبخودی، زور زدن فعال، مرحله دوم زایمان، عاقبت جنینی
  • فاطمه نصیری امیری، محمدرضا حسنجانی روشن، محمود حاجی احمدی، زهرا اکبرزاده پاشا صفحه 56
    سابقه و هدف
    عفونت مجاری ادراری Urinary Tract Infection (UTI) یک مشکل شایع در زمان بارداری است که همانند زنان غیر باردار اغلب بوسیله باکتری های مدفوعی ایجاد می شود. بنابراین رفتارهای بهداشتی در بروز UTI احتمالا نقش دارند. هدف از انجام این مطالعه تعیین رابطه بین رفتارهای بهداشتی با بروز UTI در زنان باردار انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت مورد – شاهدی از اول دیماه 81 لغایت سی ام بهمن ماه 83 انجام شده است. 100 زنان باردار از 5 مرکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با تشخیص عفونت مجاری ادراری توسط کشت مثبت ادراری بعنوان گروه مورد و 150 زن باردار دیگر که از نظر سن، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی و تعداد حاملگی مشابه با گروه مورد بودند و به همان مراکز جهت مراقبت قبل از زایمان مراجعه کرده بودند بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. افرادی که عفونت مکرر دستگاه ادراری، عفونت مجاری تناسلی، بیماری های مزمن مثل دیابت، آنمی سیکل، مصرف داروهای مهار کننده سیستم ایمنی و مصرف اخیر آنتی بیوتیک را داشتند از مطالعه خارج گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز گردید و نسبت شانس (OR) ایجاد عفونت در دو گروه برآورد گردید و P<0.05 معنی دار تلقی شده است.
    یافته ها
    عامل عفونت در 83% از بیماران اشریشیاکولی بوده است. سابقه عفونت مجاری ادراری اخیر با خطر نسبی 3.27، فعالیت جنسی 3 بار یا بیشتر در هفته در 30 روز اخیر با نسبت شانس 5.62%، شستشوی ناحیه تناسلی قبل از مقاربت با نسبت شانس 2.16، شستشوی ناحیه تناسلی پس از مقاربت با نسبت شانس 3.89، تخلیه مثانه بعد از مقاربت با نسبت شانس 8.62 و شستشوی ناحیه تناسلی از عقب به جلو با نسبت شانس 2.69 با UTI ارتباط داشت. متوسط نمره رفتار بهداشتی زنان گروه مورد 19.9±3.65 (متوسط) اما در گروه شاهد 23.44±3.43 (خوب) بود.
    نتیجه گیری
    رفتارهای بهداشتی و عادات جنسی نقش بسیار مهمی در بروز عفونت ادراری در زنان باردار دارند اما تخلیه مثانه بعد از مقاربت نقش بیشتری در ایجاد عفونت ادراری داشته است.
    کلیدواژگان: عفونت مجاری ادراری، بارداری، عادات بهداشتی، رفتارهای جنسی
  • پروین عزیزنژاد، سیدجواد حسینی صفحه 63
    سابقه و هدف
    فرسودگی شغلی یکی از مشکلاتی است که درمیان پرستاران به میزان زیادی مشاهده می شود و می تواند تاثیرات سویی بر مراقبت از بیمار، سلامت جسمی – روانی پرستار و هزینه های پرسنلی و درمانی بجا گذارد. هدف از این مطالعه به منظور تعیین شیوع فرسودگی شغلی و علل آن در پرستاران بالینی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
    مواد و روش ها
    جامعه مورد پژوهش کلیه پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 11 سوال در مورد مشخصات فردی، 40 سوال مربوط به فرسودگی شغلی گلدارد و 20 سوال در مورد علل فرسودگی شغلی بود، جمع آوری گردید (280 نفر). طبقه بندی نمرات فرسودگی شغلی گلدارد به این قرار می باشد که نمرات (80-40) میزان فرسودگی شغلی در حد خیلی کم، (120-81) در حد کم، (200-121) در حد زیاد و (280-201) در حد خیلی زیاد می باشد.
    یافته ها
    30.7 از افراد مورد مطالعه فرسودگی شغلی کم، 68.6% فرسودگی شغلی زیاد و 0.7% فرسودگی شغلی خیلی زیاد داشتند. همچنین افراد شاغل در بیمارستان کودکان (82.9%) بالاترین میانگین فرسودگی شغلی را کسب نمودند. بین میزان فرسودگی شغلی با سابقه کار (P=0.03) و سن نمونه های پژوهشی (p=0.01) ارتباط معنی دار وجود داشت. بیشترین علل فرسودگی شغلی شامل پایین بودن حقوق و مزایا (93.9%)، عدم حمایت اجتماعی (85.5%)، عدم حمایت مدیران (85%)، عدم امنیت شغلی (84%)، ساعات کار زیاد (83.3%) بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شناخت علل فرسودگی شغلی در این مطالعه باید مسوولین امور شرایطی فراهم آورند تا با افزایش حقوق، کاهش ساعات کاری، تنظیم برنامه های تفریحی، برگزاری کار گروهی در جلسات، تشکیل کلاسهای ورزشی، کارگاه آموزش روش های مقابله با تنش های روانی از فشارهای روانی پرسنل پرستاری کاسته شود.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، علل فرسودگی شغلی، پرستار
  • حمید شافی، ارسلان علی رمجی، بهمن فرهنگی، مسعود بهرامی، علی اکبر کساییان، یوسف رضا یوسف نیاپاشا، اباذر اکبرزاده پاشا، میرمحمدرضا آقاجانی میر، وحید زمانی، علی بیژنی صفحه 70
    سابقه و هدف
    تروما روندی دینامیک داشته و بر حسب شدت آن سیستم های مختلف بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. آسیب دستگاه ادراری تناسلی نیز در جریان تروما دیده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تروماهای ماژور دستگاه ادراری تناسلی و با اهمیت بیشتر در بیماران با درگیری چند ارگان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر اساس داده های موجود در پرونده 293 مورد از بیماران مبتلا به تروماهای دستگاه ادراری تناسلی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی بابل طی سالهای 83-77 انجام گرفت. 102 بیمار مبتلا به ترومای دستگاه ادراری تناسلی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند وارد مطالعه شدند. سپس اطلاعات لازم نظیر جنس، سن، الگوی تروما، نوع تروما، مکانیسم تروما، ارگان درگیر، مهمترین یافته بالینی، ضایعات همراه، نوع عمل جراحی، یافته آزمایشگاهی، مدت بستری و سال بستری از متن پرونده ها استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 102 بیمار مورد مطالعه 92.2% مرد و 7.8% زن بودند میانگین سنی آنها 29.4±13 سال بود. 33.3% بیماران درگیری چند ارگان و 98% ترومای بلانت داشته اند. میانگین روزهای بستری 6.2±4.4 بود. از 13 بیمار (12.7%) مبتلا به ترومای ماژور کلیه، 5 مورد shattered kidney بوده که تحت نفرکتومی قرار گرفتند. تنها یک مورد (1%) ترومای حالب با تشخیص نهایی transaction حالب میانی چپ وجود داشت. در 5 مورد (4.9%) پارگی داخل صفاقی مثانه، 3 مورد در ناحیه قله مثانه بود. 5 بیمار (4.9%) مبتلا به آسیب مجرای ادراری با یافته بالینی وجود خون در نوک مجرا و عدم توانایی در ادرار کردن بودند. از 50 مورد (49%) صدمه آلت، 49 مورد شکستگی آلت تناسلی و 1 مورد قطع کامل آلت و بیضه چپ بود. تمام 15 بیمار مبتلا به ترومای بیضه (16.7%) یافته های بالینی درد، تورم و اکیموز را داشته بودند. 11 مورد (10.8%) از بیماران، مبتلا به ترومای ماژور اسکروتوم بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه مشخص گردید که شایعترین ارگان درگیر در تروماهای ماژور دستگاه ادراری تناسلی، آلت تناسلی است و در بیماران با درگیری چند ارگان در اثر تروما، گرفتن شرح حال دقیق و انجام معاینه فیزیکی کامل باید مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: درگیری چند ارگان، ترومای ماژور، دستگاه ادراری تناسلی
  • محمدعلی شاکریان، سودابه تیرگر طبری، محمود حاجی احمدی، حبیب الله خوشبخت، سیدداوود حسینی صفحه 77
    سابقه و هدف
    تینا ورسیکالر یکی از عفونتهای شایع پوستی در مناطق گرم و مرطوب می باشد که به دلیل ظاهر نازیبای آن بخصوص در جوانان مورد توجه قرار می گیرد. این مطالعه جهت تعیین فراوانی این بیماری در پسران دبیرستانهای بابل انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 2064 دانش آموز به روش خوشه ایتصادفی انجام گردید. اطلاعات از طریق پرسشنامه و معاینه دانش آموزان جمع آوری و ثبت گردید.
    یافته ها
    از 2064 دانش آموز مورد مطالعه که 91% در شهر و 9% در روستا زندگی می کردند 8.2% به تینا ورسیکالر مبتلا بودند که 94% مبتلایان ساکن شهر و 6% در روستا سکونت داشتند. معاینه بالینی دانش آموزان در فصل بهار انجام شد. 11.7% سابقه خانوادگی مثبت و در 88.3% سابقه خانوادگی منفی بود. در 29.5% بیماران استحمام هفته ای یکبار و در 70.5% هفته ای دو بار یا بیشتر بود. شیوع ضایعات در سر و گردن 40% در سینه و پشت 43.5% و در سایر نقاط 16.5% بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی بالای بیماری (حدود 10%) در میان پسران دبیرستانی، بررسی اپیدمیولوژیک بیماری در مناطق مختلف و سایر رده های سنی و همچنین آموزش روش های پیشگیری بیماری توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تینا ورسیکالر، بابل، دبیرستان، بیماریهای پوستی
  • شهریار سمنانی، بهناز خدابخشی، محمدرضا فاضلی، رامین آذرهوش، وحید کاظمی نژاد صفحه 80
    سابقه و هدف
    بیماری سل یکی از معضلات عمده بهداشتی جهان و کشور ما می باشد که با وجود شناخته شدن باسیل کخ بعنوان علت بیماری از دیرباز، فرمهای نادر و عجیب آن هنوز از مشکلات تشخیصی در تمام دنیا می باشد.
    گزارش مورد: خانم 20 ساله ای است که بدلیل درد شکم با ماهیت زخم پپتیک و کاهش وزن مراجعه کرده بود. وی از 4 ماه قبل از مراجعه با تشخیص زخم پپتیک تحت درمان های متفاوت از جمله درمان برای هلیکوباکترپیلوری قرار گرفته بود. بدلیل عدم پاسخ به درمان های انجام شده برای وی اندوسکوپی همراه با بیوپسی انجام شد. در اندوسکوپی ضایعه وژتاتیواولسره با ظاهر بدخیم مشاهد شد که از آن بیوپسی بعمل آمد. در بیوپسی واکنش گرانولوماتوز بدون علایم بدخیمی منطبق با TB گزارش گردید. بیمار تحت درمان با داروهای آنتی TB به مدت شش ماه قرار گرفت. در پایان ماه دوم مجددا بیمار تحت آندوسکوپی قرار گرفت. هیچ گونه آثار زخم یا دفرمیتی وجود نداشت. درمان بیمار ادامه یافت. بیمار 5 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرد و کاملا بدون علامت شد.
    نتیجه گیری
    سل منفرد معده بدون درگیری ریوی و بدون وجود نقص ایمنی نیز در مناطق آندمیک دیده می شود.
    کلیدواژگان: سل، سل معده
  • سید رضاهاشمی صفحه 84
    سابقه و هدف
    پیچش کیسه صفرا یک حالت نادری از شکم حاد جراحی است که منجر به کله سیستیت حاد و گانگرن کیسه صفرا می شود. تشخیص قبل از عمل با روش تشخیصی معمول مشکل است و اکثرا ضمن عمل تشخیص داده می شود. درمان انتخابی آن جراحی فوری است. با در نظر داشتن این حالت در تشخیص شکم حاد جراحی و کله سیستیت حاد و درمان جراحی به موقع آن می توان از عوارض کشنده آن مانند پرفوراسیون کیسه صفرا، پریتونیت و مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کرد.
    گزارش مورد: یک مرد 82 ساله با علایم کله سیستیت حاد تابستان 83 به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی بابل مراجعه نمود. سونوگرافی از کیسه صفرا، کله سیستیت ناشی از سنگ گزارش نمود. چون بیمار تب دار و توکسیک بود با تشخیص بالینی آمپیم کیسه صفرا تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی قرار گرفت تشخیص حین عمل پیچش کیسه صفرا بود.
    نتیجه گیری
    تشخیص پیچش کیسه صفرا در بیماران مسن که با علایم شکم حاد و کله سیستیت مراجعه می نمایند باید در تشخیص افتراقی مطرح گردد تا از عوارض و مرگ و میر آن جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: کیسه صفرا، کله سیستیت حاد، پیچ خوردگی
  • چکیده انگلیسی
    صفحه 1