فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1385)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1385)

  • 76 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/06/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • ویدا مدرس نژاد، بتول معتمدی، مرجان اسدی پور صفحه 1
    زمینه و هدف
    دیسمنوره به وقوع کرامپ های قاعدگی دردناک با منشاء رحمی اطلاق شده که 60% از نوجوانان دارای چرخه قاعدگی را گرفتار می سازد و در 14% موارد منجر به غیبت از مدرسه می گردد. سازمان بهداشت جهانی بر استفاده مجدد از داروهای گیاهی به دلیل عوارض زیاد داروهای شیمیایی تاکید بسیار نموده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش نیمه تجربی و یکسو کور به منظور مقایسه اثر رازیانه با اسید مفنامیک بر شدت درد در دیسمنوره اولیه بر روی دو گروه 55 نفره دختران دبیرستانی در سال 1381 انجام شد که به گروه رازیانه و به گروه دیگر اسید مفنامیک تجویز شد.
    یافته ها
    از نظر خصوصیات سنی، سن منارک و سن شروع دیسمنوره دو گروه کاملا مشابه بوده و تفاوت آماری معنی داری میان دو گروه مشاهده نشد. میزان اثر رازیانه و اسید مفنامیک بر بهبودی کامل یا تخفیف درد به ترتیب شامل 44 نفر (80%) و 40 نفر (73%) بود، که پس از پایان درمان به ترتیب 44 نفر (80%) در گروه رازیانه و 34 نفر (62%) در گروه اسید مفنامیک پس از درمان نیاز به استر احت نداشتند.
    نتیجه گیری
    در نهایت تفاوت معنی دار آماری در درمان دیسمنوره میان دو گروه درمانی رازیانه و اسید مفنامیک مشاهده نشد، به طور کلی با توجه به بی خطر بودن داروهای گیاهی می توان آن ها را جانشین داروهای شیمیایی نمود.
    کلیدواژگان: قاعدگی دردناک، رازیانه، اسید مفنامیک
  • علی اصغر مولوی، علیرضا بینش صفحه 7
    زمینه و هدف
    رادیوایزوتوپ 131 I در درمان پرکاری و سرطان تیرویید به طور گسترده استفاده می شود. از این رو محاسبه دقیق دز جذبی در تیرویید و دیگر اعضای بدن حائز اهمیت است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، با توجه به روش MIRD و با استفاده از کد محاسباتی MCNP، دز جذبی ناشی از چشمه رادیواکتیو 131 I برای تیرویید با جرم و اندازه معین محاسبه شده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از دو هندسه در نظر گرفته شده برای هر لوپ تیرویید (کروی و استوانه ای) با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج محاسبات نشان می دهد که اگر جرم تیرویید از 20 گرم تا 70 گرم تغییر کند، دز جذبی به ازای یک واپاشی 2/4% افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که اولا در ید درمانی، بایستی به جای جرم کل تیرویید از روش های دقیق برآورد جرم فعال غده تیرویید استفاده شود. ثانیا در محاسبه دز تجویزی برای درمان پرکاری و سرطان تیرویید، تغییرات دز جذبی بر حسب جرم تیرویید نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا دز جذبی به ازای یک واپاشی وابسته به جرم تیرویید است.
    کلیدواژگان: دز جذبی، رادیوایزوتوپ 131 I، روش MIRD، کد محاسباتی MCNP، غده تیرویید
  • محمدعلی حسین پور فیضی، مهندس پروین آذرفام، مهندس سعید یزدچی، مهندس شهین جباری، مهندس باهره پاسبانی، هانیه محجل شجا صفحه 11
    زمینه و هدف
    تحقیقات نشان می دهد که تاثیر پرتوهای گاما با دز پایین با تاثیر آن در دزهای بالا متفاوت است. در این پژوهش هدف به دست آوردن میزان دز لازم برای به حداکثر رساندن سرعت جوانه زنی بذر گندم (Triticum aestivum) از رقم اروند (رقم برتر در منطقه شمال غرب ایران) می باشد.
    مواد و روش ها
    بدین منظور 5355 عدد بذر که از نظر فنوتیپ مشابه هم بودند تهیه و با استفاده از دستگاه پرتو درمانی کبالت-60 بیمارستان امام خمینی تبریز در شش گروه (یک گروه شاهد و پنج گروه با دز روزانه صفر، 100، 250، 500 و 750 سانتی گری) به مدت 9 روز تحت تابش پرتو قرار داده و هر روز از هر گروه تعداد 75 بذر در داخل پتری دیش استریل کشت داده شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از شمارش روزانه بذر های جوانه زده نشان داد که میزان سرعت جوانه زنی برای دز 500 سانتی گری در چهار روز بیشترین مقدار را دارد که این میزان دز در شرایط نامساعد محیطی و استفاده بهتر از فصل رویشی در مناطقی که فصل رویشی محدود است مناسب می باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده برای سایر فاکتور های جوانه زنی نظیر طول ریشه، طول کلئوپتیل و... و به خاطر هزینه ربودن تابش با پرتوهای گاما و به علت ناچیز بودن اختلاف مابین فاکتورهای جوانه زنی به نظر می رسد که استفاده از دز تابش 250 سانتی گری بر دقیقه به مدت 4 روز از نظر اقتصادی با صرفه باشد. هم چنین از روز هفتم به بعد برای کلیه دزها یک کاهش معنی دار در تعداد بذر های جوانه زده به دست آمد که تاثیرات مخرب پرتو در میزان جوانه زنی بذر را نشان می دهد. امید است با انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه بتوانیم در راستای افزایش محصول گندم گام های موثری برداریم.
    کلیدواژگان: پرتوهای گاما، کبالت، 60، جوانه زنی، گندم، Triticum aestivum
  • محمدرضا میرزایی، غلامرضا اسدی کرم، مهدی محمودی، محمدرضا حاجی زاده، سیدمهدی موسوی، احمدرضا صیادی، سیدحبیب الله حسینی صفحه 17
    زمینه و هدف
    سندروم X شکننده (FXS) عامل اصلی عقب ماندگی ذهنی ارثی در انسان به شمار می رود. افراد با درجات متفاوتی از عقب ماندگی ذهنی، گوش های بلند، پیشانی و چانه جلو آمده، بیضه های بزرگ، جمجمه بزرگ و چاقی مشخص می گردند. این سندرم همراه با یک شکستگی در انتهای بازوی بلند کروموزوم X (3/27 Xq) می باشدکه در گسترش های متافازی لنفوسیت های کشت شده افراد مبتلا در محیط کشت اختصاصی قابل مشاهده است. فراوانی این سندروم در نژادهای مختلف انسان بین یک در هزار و پانصد برای مردان و یک دردو هزارو پانصد برای زنان گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی FXS در افراد عقب مانده ذهنی خفیف مدرسه استثنایی زهره شمسایی رفسنجان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی که بر روی تعداد 52 فرد عقب مانده ذهنی خفیف (بهره هوشی بین 55 تا 75) که از نظر کلینیکی مشکوک به سندروم x شکننده بودند با روش های سیتوژنتیکی مورد غربالگری قرار گرفتند. پس از تهیه نمونه خون بیماران، کشت لنفوسیت ها در محیط کشت اختصاصی انجام و با روش G-Banding کاریوتایپ هر فرد تهیه گردید و برای تجزیه و تحلیل آن از آزمون آماری فیشر استفاده شد.
    یافته ها
    افراد با میانگین سنی 7/12 (17-7) سال شامل 37 پسر (2/71%) و 15 دختر (8/28%) بودند میانگین بهره هوشی (IQ) در این افراد 3/61 (74-55) تعیین گردیده بود. نتایج ما حاکی است 1/8% افراد مذکر و6/6% افراد مونث و به طور کلی 7/7 % افراد مورد مطالعه شکستگی کروموزوم X در ناحیه 3/27 Xq داشتند.
    نتیجه گیری
    فروانی موارد مثبت X شکننده در این مطالعه برابر با فروانی به دست آمده در دیگر مطالعات مشابه که روی افراد مشکوک به FXS (با عقب ماندگی ذهنی خفیف) انجام شده است می باشد.
    کلیدواژگان: سندروم X شکننده، عقب ماندگی ذهنی، کاریو تایپ
  • علی خدادادی زاد، علی اسماعیلی ندیمی، سیدحبیب الله حسینی، زیبا شعبانی شهربابکی صفحه 23
    زمینه و هدف
    اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات جوامع بشری است. فرد معتاد علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که بر خانواده و جامعه تحمیل می کند، می تواند از بعد سلامتی و بهداشتی هم برای جامعه خطرناک باشد. معتادان به خصوص معتادان تزریقی می توانند باعث انتشار بیماری های مهم و خطرناکی مانند هپاتیت B و C و هم چنین ویروس ایدز شوند. بنابراین شناخت این گروه از بیماران و دادن آموزش های لازم به آن ها از اولویت مهمی برخوردار است به همین جهت این مطالعه تلاشی در جهت شناسایی افراد معتاد آلوده به این ویروس ها بود که به درمانگاه خود معرف ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مراجعه می کردند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در سال 1382 بر روی 180 نفر از معتادان مراجعه کننده به درمانگاه ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ضمن رعایت کامل ملاحظات اخلاقی که به روش غیر احتمالی آسان انتخاب شدند به مدت سه ماه پس از اطلاع و کسب رضایت آن ها انجام شد. از کلیه نمونه ها 10 سی سی خون گرفته و پس از کدگزاری محرمانه، برای بررسی عفونت های ویروسی هپاتیت B و C و HIV به سازمان انتقال خون ارسال شد. برای بررسی آلودگی کلیه نمونه های سرمی از نظر آنتی بادی ضد HIV به روش الیزا بررسی و موارد مثبت مجددا با همین روش تکرار و نهایتا با روش وسترن بلات تایید گردید. شناسایی موارد HBsAg و anti-HCV نیز از طریق تست الیزا صورت گرفت و صحت آزمایشات توسط سازمان انتقال خون تایید شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با آزمون آماری کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پژوهش میانگین سنی نمونه های مورد مطالعه 3/5 ± 3/29 سال بود، که 5/95% آن ها مرد و از نظر نوع اعتیاد، 21/17% معتاد تزریقی و 8/82% معتاد غیرتزریقی بودند که میزان آلودگی به یکی از انواع ویروس ها در 21 نفر (7/11%) از کل نمونه ها وجود داشت] با حدود اطمینان 95%، (16%-8%) [که 11 نفر در گروه معتادان تزریقی و 10 نفر در سایر معتادان قرار گرفتند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0001/0 p<). از کل جمعیت مورد مطالعه 3 نفر (66/1%) به HIV مبتلا بودند که همه آن ها در گروه معتادان تزریقی قرار داشتند، 13نفر (2/7%) آلوده به HCV بودند که 5 نفر آن ها در گروه معتادان تزریقی بودند. 5 نفر (7/2%) آلوده به HBV بودند که دو نفر آن ها در گروه غیرتزریقی قرار داشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که به طور کلی در جمعیت معتادان درصد آلودگی ویروسی به طور قابل توجهی بالاست و در گروه معتادان تزریقی آلودگی به ویروس ایدز و هپاتیت B و C به طور قابل توجهی از سایر معتادان بالاتر است که این موضوع نیازمند توجه جدی به آموزش و پیشگیری از انتقال این ویروس ها در جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: وابستگان به مواد مخدر، ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان، هپاتیت C، هپاتیت B
  • فرید بحرپیما صفحه 31
    زمینه و هدف
    بی ثباتی عملکردی ستون فقرات کمری یکی از شایع ترین اختلالاتی است که به علت ضعف عضلات پاراورتبرال کمری پدید می آید. این نوع از بی ثباتی می تواند به طور پیشرونده منجر به بروز کمر درد و پدید آمدن اختلال در فعالیت های روزمره زندگی گردد. برای درمان این نوع از کمردرد روش های مختلف تمرین درمانی پیشنهاد شده است که از آن جمله می توان به تمرینات ثبات کمر و آموزش درمانی پزشکی اشاره نمود. لذا هدف این مطالعه، مقایسه میان تاثیر هر کدام از این روش ها بر کاهش علایم ناشی از بی ثباتی کمر می باشد.
    مواد و روش ها
    برای ارزیابی میزان تاثیر این دو روش بر یافته های بالینی بی ثباتی عملکردی ستون فقرات کمری، پنجاه بیمار مبتلا به بی ثباتی و کمردرد مزمن مورد ارزیابی و درمان با این دو روش قرار گرفتند.3 0 بیمار تمرینات ثبات کمری را در برنامه روزانه خود گنجاندند و 20 بیمار تحت درمان با تمرینات آموزش درمانی پزشکی قرار گرفتند و در پایان دوره درمان، یافته های بالینی قبل و پس از تمرینات با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    یافته های آماری نشان دهنده این موضوع بودند که قبل از انجام تمرینات، میان دو گ روه آزمایشی اختلاف معنی داری در علایم ناشی از بی ثباتی کمر وجود نداشت. هم چنین بیماران هر دو گ روه آزمایشی بعد از انجام تمرینات کاهش معنی داری در علایم ناشی از بی ثباتی کمر از خود نشان دادند (05/0 p<). به علاوه بعد از انجام تمرینات نیز اختلاف معنی داری در علایم به دست آمده از بیماران مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از این بود که هر دو روش درمانی می توانستند باعث کاهش درد و سایر علایم گردند و هر دو روش تاثیر یکسانی بر تظاهرات بالینی بی ثباتی عملکردی ستون فقرات کمری دارند.
    کلیدواژگان: کمردرد، بی ثباتی عملکردی، تمرینات ثبات، آموزش درمانی پزشکی
  • مهدی عباس نژاد، احمد عباس نژاد، محمدرضا آفرینش صفحه 37
    زمینه و هدف
    مسمومیت ناشی از سرب یکی از مشکلات سلامت عمومی بشر می باشد، زیرا که تغییر اندک حتی به میزان 10 میکروگرم بر میلی لیتر در غلظت سرب در خون می تواند منجر به ضایعات قابل توجهی در فعالیت های قلبی عروقی، اختلالات تشخیصی و رفتاری گردد. هدف از این تحقیق، مشخص کردن میزان اثرات آلودگی به سرب بر عملکرد قلبی عروقی افراد ساکن در حوالی معدن سرب فیض آباد می باشد.
    مواد وروش ها
    در مرحله اول تحقیق، غلظت سرب در آب و گیاهان منطقه مورد مطالعه تعیین شد و بر اساس یافته های این مرحله که نشان می دادند غلظت سرب در آب و گیاهان منطقه بالاتر از نرمال است، فرض شد که سرب موجود در منطقه می تواند وارد چرخه بیولوژیک گردد سی مرد (سال 5±26) که در منطقه آلوده زندگی می کردند، به وسیله پرسش نامه به عنوان گروه آزمون انتخاب شدند. سپس اقدام به جمع آوری نمونه خون و تهیه نوار قلب از آن ها شد و در پایان نتایج با افراد مشابه که در معرض سرب بالا نبودند (گروه کنترل) مقایسه گردید.
    یافته ها
    نتایج حاکی از بالا بودن غلظت سرب در نمونه های آب، گیاه و خون افراد بود. فشار خون سیستولی، دیاستولی و ضربان قلب به صورت معنی دار در افراد گروه آزمونی بالاتربود (05/0 p<) ولی شاخص های نوار قلب از جمله فاصله PQ، قطعه ST، قطعه TP، زاویه قلب و ولتاژ موج R تغییرات معنی داری نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهند که ترکیبات سرب در نزدیکی منطقه مورد مطالعه در حوالی معدن می توانند وارد چرخه زیستی شوند و بدین طریق توسط موجودات زنده از جمله انسان جذب شوند. و غلظت افزایش یافته سرب در انسان می تواند سیستم قلبی عروقی از جمله فشار خون و ضربان قلب را متاثر سازد.
    کلیدواژگان: سرب، نوار قلب، فشار خون
  • محمد نوری سپهر، سیمین ناصری، کامیار یغماییان صفحه 45
    زمینه و هدف
    فاضلاب صنایع چرم سازی حاوی 100 تا 1000 میلی گرم در لیتر کروم (III) است، که دفع مستقیم آن به محیط، به دلیل تبدیل به کروم (VI)، مخاطرات بهداشتی بسیاری را برای انسان و محیط زیست در پی دارد. در سال های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه کاربرد قارچ ها و جلبک ها در حذف فلزات سنگین از پساب های صنعتی انجام شده است. هدف از این پژوهش، بررسی امکان رشد قارچ آسپرژیلوس نیجر (Aspergillus niger) و میزان کروم زدایی آن از پساب های دباغی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش که از نوع بنیادی کاربردی است ابتدا کیفیت شیمیایی فاضلاب از طریق سنجش پارامترهای کروم (III)، کل کربن آلی، کل ازت کجلدال، فسفات و pH مطابق با آخرین دستورالعمل استاندارد آزمایش های آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت. پس از تنظیم نسبت کربن به ازت در محدوده مناسب برای رشد قارچ ها (C/N=10)، به نمونه هایی از پساب با غلظت های اولیه کروم معادل mg/l 5/1102-5/122، قارچ آسپرژیلوس نیجر در مقادیر مختلف 24/0-04/0 درصد (وزن خشک) تلقیح شد. نمونه ها در انکوباتور شیکر دار در دور rpm 150 و دمای C 30 به مدت 24 ساعت قرار داده شدند. پس از طی این مدت میزان رشد توده سلولی قارچ، نسبت توده سلولی رشد یافته به غلظت کروم و میزان حذف کروم تعیین گردید.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که رشد قارچ در پسابی که غلظت اولیه کروم در آن معادل mg/l 5/612-5/122 بوده است، افزایش یافته و در غلظت بیش از mg/l 5/1102 رشد قارچ متوقف می شود. بیشترین میزان حذف کروم معادل 9/93% در غلظت اولیه کروم معادل 245 میلی گرم در لیتر و بهترین میزان تلقیح (08/0%، وزن خشک) به دست آمد. میزان رشد توده سلولی و نسبت توده سلولی رشد یافته قارچ به غلظت کروم به ترتیب معادل 4407/0 (وزن خشک) و کروم (III) mg/mg 18 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    غلظت اولیه کروم در پساب و میزان تلقیح قارچ به تنهایی و با یکدیگر بر میزان رشد توده سلولی قارچ و راندمان حذف کروم به طور کاملا معنی داری (001/0 p <) موثر است. هم چنین با 95% اطمینان می توان گفت، در صورت افزایش غلظت اولیه کروم در پساب، نسبت میزان وزن خشک قارچ آسپرژیلوس نیجر به ازای هر میلی گرم غلظت کروم و درصد حذف کروم به طور معنی داری (R2 در محدوده 73/0 تا 91/0 بود) کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: فاضلاب چرم سازی، سلول های زنده قارچ آسپرژیلوس نیجر، زدایش کروم
  • ناهید طحان، خسرو خادمی کلانتری، غلامحسین نساج صفحه 51
    زمینه و هدف
    سرما درمانی از دیرباز به عنوان یک روش معمول برای کاهش یا جلوگیری از ادم ناشی از ضربات مطرح بوده است. در دهه های اخیر مطالعات زیادی بر روی سایر اثرات سرما از جمله اثر آن بر روی میزان قدرت عضلات انجام گردیده که نتایج ضد و نقیضی به همراه داشته است. هدف از مطالعه حاضر پاسخ به این سوال است که آیا سرما می تواند سبب تغییر در قدرت عضلانی گردد یا خیر.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی بر روی 30 داوطلب با متوسط سن 22 سال صورت گرفت. در شرایط استاندارد شده از داوطلب خواسته می شد عمل مشت کردن را با حداکثر قدرت انجام دهد. برای اعمال سرما ازکسیه یخ به مدت 15 دقیقه که بر روی سطح قدامی ساعد قرار داده می شد استفاده گردید. حداکثر قدرت مشت کردن قبل و هم چنین در فواصل زمانی 0 تا 120 دقیقه بعد از اعمال سرما اندازه گیری شد.
    یافته ها
    تغییر معنی داری (001/0 p <) در قدرت مشت کردن افراد مورد مطالعه به دنبال اعمال سرما در زمان های متفاوت ایجاد گردید. قدرت عضلات قدامی ساعد بعد از اعمال سرما به سرعت کاهش یافت به طوری که بعد از 10 دقیقه حداکثر افت قدرت را به میزان حدود 18% شاهد بودیم. سپس به تدریج به قدرت مشت کردن افزوده شده به طوری که بعد از 120 دقیقه به مقادیری حدود 5% بیشتر از قدرت پایه قبل از اعمال سرما رسید.
    نتیجه گیری
    با توجه به ازدیاد اندک قدرت عضلانی و تاخیر زمانی طولانی به نظر نمی رسد که سرما درمانی عضلات از این نظر دارای ارزش کاربردی در توانبخشی بیماران باشد ولی در ورزشکاران این ازدیاد قدرت می تواند حائز اهمیت باشد.
    کلیدواژگان: قدرت عضلانی، سرما درمانی، مشت کردن، کیسه یخ
|
  • V. Modaress Nejad, B. Motamedi, M. Asadi Pour Page 1
    Background And Objective
    Dysmenorrhea is a painful menstruation, usually cramping in nature and centered in the lower abdomen. About 60% of menstruating adolescence were reported to have some degrees of dysmenorrhea and 14% regualry missed school.
    Materials And Methods
    This semi-experimental single-blinded study was conducted to compare the effects of fennel and mefenamic acid on the severity of pain in primary dismenorrhea. The assessment was performed on 110 volunteers at high school age (Kerman province 1381). Samples were categorized into two groups which received either fennel or mefenamic acid.
    Results
    Regarding the age of menarch and beginning of dysmenorrhea, there was no significant statistical difference between these two groups. The number of cases who were compeletely or partially cured, were 44 (80%) and 40 (73%) in fennel and mefenamic acid groups, respectively. At the end of the treatment, 44 subjects (80%) in fennel group and 34(62%) subjects in mefenamic acid group needed no rest.
    Conclusion
    Totally, there was no significant statistical difference between these two groups. However, due to safety of herbal drugs, chemical agents can be replaced with herbal drugs.
    Keywords: Dysmenorrhea, Fennel, Mefenamic acid
  • Aa. Mowlavi, Ar. Binesh Page 7
    Background And Objective
    131 I radionuclide has been widely used for treatment of thyroid cancer and hyperactivity. In this regard the accurate calculation of absorbed dose in thyroid gland and other organs is important.
    Materials And Methods
    In this study, according to MIRD method, MCNP code was used for calculation of absorbed dose of 131I radioactive sources in any thyroid with specific mass and size.
    Results
    The results of two different geometries spherical and cylindrical shapes for each lobe of thyroid were compared. The results show when the thyroid mass increase from 20gr to 70gr, the absorbed dose per one disintegration increases 4.2%.
    Conclusion
    These results firstly indicate that instead of using the total mass of thyroid in iodine therapy, it would be better to use the calculated active mass of thyroid. Secondly, the variation of absorbed dose per disintegration of 131I should be considered for the measurement of source activity in treatment of thyroid hyperactivity or cancer.
    Keywords: Absorbed dose 131I radionuclide MIRD method MCNP code Thyroid gland
  • Ma. Hosseinpour, Feizi, P. Azarfam, S. Yazdchi, Sh. Jabbary, B. Passebany, H. Mohajjel, Shoja Page 11
    Background And Objective
    Previous studies have reported a significant difference between the effects of low and high dose rate gamma rays. The goal of current study was to determine the dose for enhancing the rate of budding of Triticum aestivum cv Arvand seeds.
    Materials And Methods
    5355 seeds with similar phenotype were provided and exposed to gamma rays produced by a CO-60 machine installed in Tabriz Imam Khomeyni Hospital (Theraton-1000, Field Size=10×10cm, SSD=80cm and Dose Rate=155cGy/min). Then, seeds were exposed in 6 groups (one control group and 5 groups with daily doses of 0, 100, 250, 500 and 750 cGy respectively for 9 days). 75 seeds from each group were daily counted, sterilized and then transferred to petry dishes. Budding seeds were daily counted and coleoptile length, number of roots and length of roots were measured for each seed in each petry dish after 5 days. Statistical analysis was performed using MSTATC in Random Complete Blocks Design.
    Results
    Our data showed that the optimum dose for maximum budding was 500 cGy per 4 days. Also, we observed that using 500cGy in 4 days was useful for geographical places with short-time growth seasons.
    Conclusion
    Regarding our results, we recommend using 250 cGy per 4 days that is more economical than 500cGy per 4 days. Meanwhile, all examined doses showed a significant decrease in the number of budding seeds after 7th day. This can be due to the destructive effects of gamma rays on the budding seeds. We hope our findings help farmers produce crops with high yields.
    Keywords: Gamma ray, Cobalt, 60, Budding, Yield, Triticum aestivum
  • Mr. Mirzaei, Gr. Asadi Karam, M. Mahmoodi, Mr. Hajizadeh, M. Musavi, Ar. Sayadi, S.H. Hosseini Page 17
    Background And Objective
    Fragile X syndrome (FXS) is the most common cause of inherited mental retardation. Patients are identified with different levels of mental disabilities, elongated ears, prominent foreheads and chins, enlarged testes, large skull and obesity. This syndrom is generally associated with a break on X chromosome (Xq27.3), which can be observed in cultured chromosomes in specific culture media at metaphase stage. Prevalence rates of FXS in different ethnic groups have been estimated to be about one per 1500 in males and one per 2500 in females. The aim of this study was to determine FXS prevalence in moderate mental retarded students of Zohreh Shamsaei school in Rafsangan city.
    Materials And Methods
    Fifty two students with moderate mental retardation (IQ=55-75) who were clinically suspicious to have FXS were screened for fragile X chromosome by using cytogenetic methods. Blood samples were collected and cultured in specific culture media. G-Banding method was used for karyotyping.
    Results
    Patients consisted of 37 males (71.2%) and 15 females (28.8%) with mean age of 12.7 years (ranged 7-17 years)�and mean IQ 65.3 (ranged 55-74). 8.1% of male students and 6.6% of female students were found to have fragile X site at Xq27.3 (in total 7.7%). The frequencies of fragile X-positive cells in males and females were 8-52% and 12-27%, respectively.
    Conclusion
    The frequency of fragile X positive cases found in this study is equal to that is reported by other investigators who studied the frequency of fragile X syndrome in preselected patients.
    Keywords: Fragile X syndrome_Mental Retardation_Karyotype
  • A. Khodadadi Zadeh, A. Esmaeili Nadimi, S.H. Hosseini, Z. Shabani Shahrbabaki Page 23
    Background And Objective
    Narcotic addiction as a serious health problem in communities has economical and social effects as well as health and hygienic complications. Viral infection such as B and C hepatitis, and HIV may be transmitted by addicted persons. Identification and education of these patients is very important and this survey was carried out for determination of the prevalence of these infections in addicted persons.
    Material And Methods
    This descriptive study was conducted on 180 self referred addicted persons who were selected through convenience non-probably sampling out patient clinic in Rafsanjan. After taking consent of patients, serum samples were checked for HIV, B and C hepatitis by ELISA and Western blot tests. For data analysis, chi square and fisher tests were used.
    Results
    The results of this study suggest that the mean of subject's age was 29.3±5.3 years (%95.5 male and 4.5%female), %17.21 IV drug abusers. The rate of Viral infection was %11.7 (21 subjects) including 11 persons who were IV drug abusers this defference was statistically significant (p<0.0001), HIV test was positive in 3 persons (%1/66) and all of them were IV drug abusers. HCV in 13 persons was positive that 5 persons were IV drug abusers. HBV markers were detected in 5 persons (2.7%) including 3 IV drug abusers.
    Conclusion
    The findings of this study revealed that there was a high rate of viral infection in addicted persons especially in IV drug abusers. This suggests the need for more attention and education for preventing the occurrence of these problems.
    Keywords: Narcotic addiction, HIV, HCV, HBV
  • F. Bahrpeyma Page 31
    Background And Objective
    Functional instability of the lumbar spine is one of the most common disorders that occurs as a consequence of the weakness of lumbar paravertebral muscles. This type of instability can progressively produce low back pain and inability in daily living activities. To treat this type of low back pain, different methods of treatment and therapeutic exercises have been proposed, including stability exercises and medical training therapy (MTT). The aim of this study was to compare the two above-mentioned treatment methods on reducing clinical signs and symptoms of lumbar instability.
    Materials And Methods
    In this survey, fifty patients with chronic lumbar instability and pain were selected and treated with either medical training or stability exercises. Thirty patients had stability exercises in their daily activities and twenty patients were treated using MTT protocol. Clinical signs and symptoms were evaluated before and after treatment sessions.
    Results
    This study showed that there was no significant difference between our two experimental groups before and after treatment sessions in all evaluated parameters (p<0.05). In addition a significant improvement in evaluated signs and symptoms was observed in both experimental groups.
    Conclusion
    The results of this study suggest that stability exercise and MTT can reduce pain and other symptoms with a similar effect in patients suffering from functional lumbar instability.
    Keywords: Low Back Pain, Functional Instability, Stability Exercises, Medical Training Therapy
  • M. Abbasnegad, A. Abbasnegad, A. Afarinesh Page 37
    Background And Objective
    Lead toxicity remains a significant public health problem, since blood levels as low as 10 μg/ml have been shown to cause significant impairment of cardiovascular, cognitive and behavioral functions in human. The objective of this study was to evaluate the effect of lead pollution on cardiovascular function in people living around a lead mine in Ravar.
    Materials And Methods
    First the lead concentration in water and plant samples in adiacent areas was measured. Thirty men aged 26±5yr who were living in contaminated areas were selected by a questionnaire (case group), and their blood samples were collected. EKG was performed and records were compared with those of the unexposed control individuals.
    Results
    The results showed a high concentration of lead in water, plants and blood samples. The systolic and diastolic blood pressure as well as the heart rate were significantly higher than those of the control group (p<0.05).
    Conclusion
    This study indicates that lead compounds in Feyz-Abad area can enter the biological cycle and human body. The high lead levels in exposed subjects can affect the cardiovascular system and alter BP and CR.
    Keywords: Lead, EKG, BP
  • M. Nourisepehr, S. Nasseri, K. Yaghmaian Page 45
    Background And Objective
    Tannery industries effluent�contain�100-1000 mg/L Cr+3�and due to changing to Cr+6, its direct disposal into environment is potentiqlly hazardous and threaten the health of humans through contaminating to the environment. In the recent years, many studies have been carried out concerning the removal of heavy metals from synthetic effluent using fungi and algae. The aim of this study as a basic and applied, investigation is to assess the possibility of the growth of Aspergillus niger in tannery effluent and its role in removal of Chromium from these industrial wastes.
    Materials And Methods
    Firstly the chemical quality of tannery effluent was assessed through measuring Cr3+, total organic Carbon (TOC), total kadjeldal Nitrogen (TKN), Phosphate and pH (based on the latest standard methods for examinations of water and waste water). The ratio of carbon to nitrogen was adjusted to the optimal rate (C/N=10) prior to inoculation of 0.04-0.24% (dry weight) of A.niger into the effluent samples contained 122.5-1102.5mg/L of initial chromium. The samples were placed in a shaking incubator at 300C, 150 rpm for 24 h. The rate of fungi biomass growth, the ratio of the grown fungi biomass to the chromium concentration and the percentage of chromium removal were then determined.
    Results
    Findings of this experiment showed that the rate of fungi growth was increased in effluent that was initially contained 122.5 -1102.5 mg/L of Cr+3. However, effluent containing more than 1102.5 mg/L was able to stop the fungi growth. The best values of chromium removal (93.4% was observed at the initial concentration of 245mg/L (dry weight). Also the rate of biomass growth and the ratio of grown biomass to the chromium concentration were 0.4407 % and 18 mg/mg Cr+3, respectively.
    Conclusion
    A.niger has an optimal growth in the tannery effluent at the chromium concentration of 122.5–245 mg/L. Analysis of variance showed that the initial concentration of chromium in effluent and/or the amount of inocalm have a significant effect on the rate of biomass growth and chromium removal efficiency (p<0.001).The chromium removal efficiency and the ratio of fungi biomass to chromium concentration decreases when the concentration of chromium is higher than 245mg/L.
    Keywords: Tannery industries, Aspergillus niger, Chromium removal
  • N. Tahan, Kh. Khademi Kalantari, Gh. Nasaj Page 51
    Background And Objective
    Cryotherapy has long been introduced as a common method for preventing and reducing edema caused by traumatic injuries. Many studies have been conducted regarding other effects of cold such as its effects on muscle strength which provided controversial results over the past decades. The aim of this study is to investigate whether cold is capable of changing the muscle strength.
    Materials And Methods
    The research was conducted on 30 volunteers with the mean age of 22 years. In a standard situation, the volunteers were asked to make their maximum grip force. Cold was applied over their anterior forearm using an ice pack for 15 minutes. The maximum grip force was measured before and within 0 to 120 minutes after cold application.
    Results
    The strength of the anterior forearm muscles decreased rapidly after cold application. The maximum reduction of muscle strength, in average 18%, was observed after 10 minutes. This was followed by a gradual increase of grip force. After 120 minutes the force was increased to about 5% above the baseline force that was before cold application.
    Conclusions
    Regarding the slight increase in the muscle strength and its long delay, cryotherapy of muscles cannot be considered as a practical method in rehabilitation of patients. However, this method would be of great importance for athletes.
    Keywords: Muscle strength, Cryotherapy, Grip, Ice pack