فهرست مطالب

دانش مدیریت - پیاپی 72 (بهار 1385)

نشریه دانش مدیریت
پیاپی 72 (بهار 1385)

  • 130 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/06/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی علی میری صفحه 3
    این مقاله به کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک پارادایم اشاره دارد که دو زمینه ی سیاسی و اجتماعی در پیدایش آن مؤثر بوده است. تغییر رویکرد رفاه اجتماعی به نولیبرالیسم در حوزه علوم سیاسی و پیدایش مفهوم سرمایه اجتماعی درقلمرو جامعه شناسی, به طور آشکار، پارادایم کارآفرینی اجتماعی را در ادبیات کارآفرینی پیش روی جوامع در عصر کنونی قرار داده است. جوهره این پارادایم، خلاقیت اجتماعی و درگیر شدن شهروندان در عرصه های تصمیم گیری درباره ی نیازها، انتظارات، مسایل و ارزش های اجتماعی آنان است.
    کلیدواژگان: نولیبرالیسم، رفاه اجتماعی، سرمایه اجتماعی، خلاقیت اجتماعی، مشارکت فعال
  • ابوالحسن فقیهی، طاهره فیضی صفحه 23
    سرمایه اجتماعی واقعا" ایده نویی نیست، شرایطی که موجب شده است این مفهوم به گونه ای مطرح شود تا مردم به آن فکر کنند و اهمیت و فایده آن را تشخیص دهند، نو است. سرمایه اجتماعی به عنوان روابطی که افراد با هم ایجاد می کنند در دهه 1990 مفهوم مهمی شد، و در رشته های علوم اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. با زمینه مساعدی که از وجود مباحث اجتماعی در حوزه سازمان و مدیریت از گذشته وجود داشته، بررسی سرمایه اجتماعی در این محدوده و استفاده از آن در مطالعات سازمانی به سرعت افزایش یافته است. سرمایه اجتماعی سازمانی، به عنوان منبع ناشی از روابط اجتماعی درون سازمان تعریف می شود که از طریق گرایش به هدف جمعی و اعتماد مشترک سطوح اعضا مشخص شده است. سرمایه اجتماعی به عنوان ویژگی جمعی، محصول فرعی فعالیت های سازمانی دیگری است که مکمل عمل جمعی محسوب می شوند، و به عنوان پدیده های مدیریتی دارای ویژگی های اعتماد، هنجارها، ارزش ها و رفتارهای مشترک، ارتباطات، همکاری، تعهد متقابل، شناخت متقابل و شبکه ها است. علت توجه سازمان ها به سرمایه اجتماعی در سال های اخیر؛ اهمیت سازمان بر مبنای دانش، و رشد اقتصادی شبکه ای شده، می دانند. سرمایه اجتماعی بنابر ماهیت خود می تواند مزایا و معایبی برای سازمان داشته باشد، و توسعه سرمایه اجتماعی مستلزم درک هزینه ها و منافع نسبی ناشی از آن است که توجه به آن برای مدیران علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه ضروری است. هدف این مقاله معرفی مفهوم سرمایه اجتماعی و تبیین علت توجه سازمان ها به آن است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، سرمایه اجتماعی سازمانی
  • امیر مانیان، افسانه شکوفی صفحه 47
    یکی از مهم ترین عوامل موثر در پیاده سازی موفق هر سیستم مدیریتی، زیر ساختار اجرایی لازم از بعد فناوری اطلاعات است. سیستم کارت امتیازی متوازن نیز به عنوان یک سیستم مدیریتی، از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی با توجه به افزایش کاربرد این سیستم، بررسی زیرساختار اجرایی فناوری اطلاعات مربوط، گامی در جهت اجرای موفقیت آمیز این سیستم در سازمان ها خواهد بود. مدل توسعه داده شده در این مقاله با عنوان "فناوری اطلاعات/ کارت امتیازی متوازن" در قالب یک ماتریس 5 * 7 به بررسی پیش نیازهای فناوری اطلاعات در مراحل مختلف پیاده سازی کارت امتیازی متوازن می پردازد. این ماتریس دارای 7 ردیف و 5 ستون شامل: مقدمات، برنامه ریزی پروژه، ساخت مدل، اجرای فنی، انسجام سازمانی، انسجام فنی و عملیات، مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن است. ستون ها نیز که ابعاد فناوری اطلاعات را بررسی می کنند شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه، داده و منابع انسانی می شوند. به عبارتی دیگر هر درایه از این ماتریس نمایان گر پیش نیاز اجرایی سیستم کارت امتیازی متوازن در یک مرحله خاص و یک بعد مشخص است. افزون بر آن این مدل به اندازه گیری میزان آمادگی سازمان ها در رابطه با پیاده سازی کارت امتیازی متوازن نیز می پردازد.
    کلیدواژگان: کارت امتیازی متوازن، زیر ساختار اجرایی فناوری اطلاعات، آمادگی سازمانی
  • علی محقر، محمود صارمی، مهدی منظری حصار صفحه 63
    ارایه مدل های مناسب بودجه ریزی برای اعمال مواد قوانین برنامه و تبصره های بودجه سالیانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور مقاله حاضر که حاصل مطالعه ای در این باره است درصدد ارایه مدلی برای بهینه سازی تخصیص اعتبارات بند الف تبصره6 قانون بودجه به شهرستان های استان است. در این مقاله ضمن توجه و تعیین اهمیت و وزن شاخص های توزیع اعتبار عمرانی استانی به شهرستان های استان، فاصله وضع موجود هر شهرستان تا وضع مطلوب که همان اهداف برنامه پنج ساله است تعیین می شود. بودجه مورد نیاز هر شهرستان نیز محاسبه می شود و با الگوی پیشنهادی تسهیم به فاصله ثابت تخصیص اعتبار بین شهرستان ها صورت می گیرد. مدل یادشده بر اساس داده های مربوط به سال 1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان صورت بندی می شود. نتایج حاصل از مدل، با نتایج روش فعلی مورد استفاده سازمان (تسهیم به نسبت) مقایسه شده و نشان داده می شود که روش جاری سازمان بهینه نیست.
    کلیدواژگان: تخصیص اعتبار، تصمیم گیری چند معیاره، بهینه سازی
  • علینقی مشایخی، محمد ابویی اردکانی صفحه 87
    با وجود اهمیت مفهوم همردیفی برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت و سازمان، طراحی مدل ها و سازه های لازم برای اندازه گیری همردیفی میان عناصر سازمانی همواره با مشکل مواجه بوده است. این مقاله ضمن مرور مفهوم همردیفی به عنوان یک اصطلاح جامع در مطالعات اقتضایی، سه دسته بندی عمده از این مفهوم را معرفی می کند. در هر یک از این دسته بندی ها، نگرش های مختلف نسبت به همردیفی، روش صورت بندی مسئله و اندازه گیری همردیفی در هر نگرش، و نیز مسائل خاص در مطالعات مربوط به آن ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. در انتها چهارچوبی جامع از نگرش های مختلف نسبت به همردیفی با استفاده از سه نوع دسته بندی مورد بحث پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: همردیفی، نظریه اقتضایی، اندازه گیری همردیفی
  • مقایسه بین عملکرد الگوریتمهای SA, GA برای تعویض پیش گیرانه بهینه قطعات به منظور حداقل کردن زمان خوابیدگی (مقاله انگیسی)
    بابک سهرابی صفحه 120
    این مقاله، عملکرد الگوریتم (Simulated Annealing) SA و (Genetic Algorithm) GA را در تعویض پیش گیرانه بهینه قطعات به منظور حداقل کردن زمان خوابیدگی بررسی می کند. به این منظور، تعدادی معیار ارزیابی برای تحلیل عملکرد این الگوریتم ها تشریح شده تا با استفاده از آن ها بتوان تصمیم گرفت که کدام الگوریتم را در تعویض پیش گیرانه قطعات می توان به کار برد.
    کلیدواژگان: الگوریتم (Simulated Annealing)SA و (Genetic Algorithm)GA، تعویض پیش گیرانه قطعات
  • چکیده مقاله ها به زبان انگلیسی
    صفحه 126