فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1384)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1384)

  • 60 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/04/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جمیله امیرزاده، نوریه امیرزاده، شاکر سالاری لک صفحه 40
    مقدمه
    مقدمه شامل خلاصه ای از بیان مسئله مروری بسیار کوتاه بر یافته های قبلی و ضرورت انجام کار تحقیقی از هدف از انجام این مطالعه تعیین الگوی مصرف مواد غذایی سالمندان، براساس مقادیر توصیه شده RDA است. در افزایش طول عمر، تغذیه نقش مهمی ایفا کرده و دارای جایگاه خاصی است. به طور کلی سالمندان به عنوان مهمترین گروه آسیب پذیر از اهمیت به سزایی برخوردارند. طبق بررسی های انجام شده بر روی وضعیت تغذیه سالمندان در سطح بین المللی، شیوع بعضی از کمبودهای تغذیه ای ناشی از کاهش دریافت غذایی آشفتگی و جذب و کاربرد آن در بدن و افزایش نیاز به مواد غذایی در این سنین دیده شده است.
    مواد و روش ها
    مصرف مواد غذایی تعداد 330 نفر سالمند بالای 65 سال با استفاده از روش یادآمد 24 ساعته بررسی و سپس با استفاده از نرم افزار FPH ارزیابی و میزان مصرف مواد مغذی محاسبه و با مقادیر توصیه شده در جدول RDA مقایسه شد. میانگین مصرف و درصد کفایت مصرف مواد مغذی و هم چنین درصد افرادی که کمتر از مقادیر توصیه شده مواد مغذی مختلف را دریافت می کردند مشخص گردید.
    نتایج
    یافته های این مطالعه نشان می دهد میانگین دریافت انرژی 44/458 ± 37/1449 کیلوکالری و پروتئین 80/17 ± 91/50 گرم، چربی 15/17 ± 48/38 گرم و فیبر 81/4 ± 98/8 گرم می باشد.
    در این بررسی میانگین دریافت ویتامین ها به این شرح است. ویتامین A 78/371 میکروگرم، ویتامین B1 13/1 میلی گرم. ویتامین B2 یا ربیوفلاوین 82/0 میلی گرم. ویتامین B3 44/14 میلی گرم، ویتامین B6 58/0 میلی گرم، ویتامین B12 36/1 میلی گرم، ویتامین C 45/42 میلی گرم و ویتامین E 42/10 میلی گرم.
    میانگین دریافت روزانه مواد معدنی نیز بدین صورت است: کلسیم 46/452 میلی گرم، پتاسیم 04/1486 میلی گرم، روی 34/4 میلی گرم و سدیم 93/423 میلی گرم.
    بحث: گزارش های مختلف نشان می دهد که در بیشتر مناطق ایران مقادیر سفارش شده مواد مغذی بر اساس RDA به طور کامل توسط سالمندان دریافت نمی شود. این مطالعه نیز نشانگر عدم دریافت صحیح بسیاری از مواد مغذی است از آنجا که مشکلات رژیمی با عوامل چندگانه فیزیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط و بعضا غیرقابل اجتناب هستند، لذا ضرورت طراحی استراتژی های مناسب جهت حمایت و آموزش تغذیه سالمندان با هدف بهبود و اصلاح رژیم آنان و پیگیری و پیش بینی روند الگوی مصرف مواد غذایی در سالمندان به عنوان بخشی از برنامه های دایمی پایش تغذیه ای کشور توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مصرف مواد غذایی، یادآمد 24 ساعته، سالمند
  • سهیلا آهنگرزاده رضایی، حمیده خلیل زاده صفحه 49
    مقدمه
    اضطراب و افسردگی از اختلالات مهم بهداشت روانی در دوره نوجوانی به خصوص در میان دختران است. وضعیت سلامت روانی دختران در این دوره، اثرات زیادی بر الگوی سازگاری و رفتاری آنان در بزرگسالی خواهد داشت متاسفانه در مواردی، خانواده ها و جامعه که مسئولیت تامین بهداشت و سلامت روانی نوجوانان را در جامعه بر عهده دارند توجه لازم را به این مهم نشان نمی دهند در این ارتباط پژوهشگران بر آن شدند تا پژوهشی تحت عنوان بررسی اضطراب و افسردگی در میان دختران دانش آموز مقطع سوم دبیرستان ناحیه یک آموزش و پرورش ارومیه انجام دهند.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است. نمونه های پژوهش به روش مبتنی بر هدف انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش است: بخش اول مشخصات دموگرافیک و بخش دوم سئوالاتی در ارتباط با اضطراب و افسردگی که از پرسشنامه GHQ اقتباس گردیده است.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان می دهد که به ترتیب 30% واحدهای مورد پژوهش همواره عصبی و آشفته هستند،30% آنان به طور مداوم احساس خستگی می کنند، 6/26% پیوسته احساس می کنند که همه چیز از اختیار آنان خارج شده است و 3/23% آنان عصبی و بدخلق شده اند. همچنین در ارتباط با افسردگی 30% واحدهای مورد پژوهش، بارها فکر کرده اند که به علت ناراحتی عصبی هیچ کاری را نمی توانند انجام دهند. 6/26% آنان احساس می کنند که آرزو دارند بمیرند و از همه چیز راحت شوند. 20% احساس می کنند که زندگی ارزش زنده ماندن ندارد و 6/16% احساس می کنند که زندگی کاملا نا امید کننده می باشد و فکر از بین بردن خودشان را دارند. لذا براساس مقیاس GHQ می توان گفت 29% از واحدهای مورد پژوهش دارای اضطراب و افسردگی شدید، 15% متوسط و 2/1% خفیف هستند.
    بحث: نتایج پژوهش نشان می دهد که واحدهای مورد بررسی دچار اضطراب و افسردگی هستند و با توجه به اینکه دختران امروز مادران آینده جامعه می باشند و سلامت روانی آنان پشتوانه تربیت فرزندان سالم خواهد بود لذا نتایج این پژوهش هشداری برای مسئولان امر در آموزش و پرورش می باشد تا نسبت به سلامت روانی دانش آموزان توجه خاصی مبذول دارند. در این زمینه تشکیل کلاس های آموزشی در مدارس جهت بالا بردن سلامت روانی دختران دانش آموز توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: اضطراب، افسردگی، دختران
  • ریما ذکریایی، احمد عامری، علیرضا دیدار لو، عبدالله خرمی مارکانی صفحه 54
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش روزافزون بیماری دیابت در جهان و آثار سوء و خطرناک آن بر روی سلامت افراد، خانواده و جامعه، نقش کلیدی بهورزان در آگاه سازی، پیشگیری و کنترل این معضل بهداشتی روز به روز آشکارتر می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش بهورزان در پیشگیری و کنترل دیابت در شهرستان خوی انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی (Quasi experimental)، ابتدا از بین 156 بهورز شاغل در خانه های بهداشت شهرستان خوی 58 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات اولیه در مورد اهداف تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی ساخته شده توسط پژوهشگران مشتمل بر مشخصات فردی اجتماعی، آگاهی و سنجش نگرش، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار SPSS آنالیز شده اند.
    یافته ها
    بر اساس یافته های تحقیق، قبل از آموزش 8/44% از بهورزان دارای آگاهی ضعیف 76/39% دارای آگاهی متوسط و 5/15% دارای آگاهی خوب بودند که پس از آموزش این میزان ها به ترتیب به 9/6%، 8/44% و 3/48% رسید. آزمون t زوج ارتباط معنی دار آماری را با p=0 بین آگاهی قبل و بعد از آموزش نشان می دهد. هم چنین در حیطه نگرش واحدهای مورد مطالعه تغییرات چشمگیری ایجاد و آزمون مرتبط، این تغییرات را معنی دار نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    از یافته ها چنین استنباط می شود که بین سطح تحصیلات و آگاهی و نگرش واحدهای مورد مطالعه ارتباط معنی دار آماری وجود دارد یعنی هر چه بر سطح تحصیلات بهورزان افزوده می شود میزان آگاهی و نگرش بهورزان نیز افزایش می یابد که این موضوع با سیاست کلی وزارت بهداشت مبنی بر تغییر شرایط پذیرش بهورزان از پنجم ابتدائی به دیپلم کاملا هم خوانی دارد. لذا با توجه به موارد فوق آموزش به عنوان ابزار کارآمد، برای توسعه آگاهی، نگرش و عملکرد افراد جامعه درخصوص معضلات بهداشتی دارای نقش بسزائی می باشد.
    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، نگرش، بهورز
  • رحیم نژاد رحیم، ناصر قره باغی، مجید سیستانی زاده صفحه 60
    مقدمه
    آسیب ناشی از فرورفتن سر سوزن و آلودگی احتمالی عوامل عفونی منتقله از راه خون نظیرHIV/AIDS، HCV، HBV، از خطرات مهم شغلی تهدید کننده سلامت کارکنان مراقبت های بهداشتی است. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    در این بررسی 434 نفر از کارکنان مراقبت های بهداشتی با تکمیل پرسشنامه استاندارد شده مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    از کل افراد مورد بررسی، 228 نفر (5/52%) دچار آسیب ناشی از فرو رفتن سرسوزن در حین کار در یکسال اخیر شده بودند. 3/57% زنان و 3/45 % مردان سابقه حداقل یک مورد آسیب شناسی از فرو رفتن سرسوزن را در یکسال اخیر داشتند، که از نظر آماری اختلاف معنی دار بود. 015/0 =p بالاترین میزان آسیب در بخش داخلی (87/25%) بود. کادر پرستاری با 5/61 % بالاترین میزان صدمه را داشتند. گذاشتن مجدد درپوش سر سوزن از بیشترین موارد منجر به بروز آسیب است.
    بحث: با توجه به میزان بالای آسیب ناشی از فرو رفتن سر سوزن، آموزش مستمر و راه اندازی سیستم مراقبت و تغییر عادت های غلط در کادر پزشکی و پرستاری می تواند در کاهش آسیب های ناشی از فرو رفتن سر سوزن و کاهش احتمال کسب عوامل عفونی، مفید و کارساز باشد.
    کلیدواژگان: آسیب ناشی از فرو رفتن سر سوزن، بیماری های منتقله از راه خون، کارکنان مراقبتهای بهداشتی
  • معصومه همتی مسلک پاک صفحه 69
    مقدمه
    واژه اضطراب برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی به معنای فشار جسمی معرفی شد و در قرن هفدهم، بانبر در یک طرح جسمی، روانی آن را به عنوان علت بیماری مطرح نمود. از نظر هیجانی، اضطراب موجب خودبیمار انگاری، غیبت از کار، سوء مصرف داروهای روانگردان و کاهش عزت نفس می گردد. پرستاران از جمله افرادی هستند که همواره در معرض آسیب های ناشی از اضطراب قرار دارند، محیط کار و فعالیت های مربوط به کار پرستاران از عوامل تهدید کننده و ایجاد اضطراب می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب پرستاران شهر ارومیه انجام شد تا با شناخت میزان اضطراب راهکارهایی برای کاهش یا سازگاری مثبت آن ارایه شود.
    روش پژوهش: این مطالعه جهت تعیین سطح اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستان های ارومیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. جهت رسیدن به هدف، در یک مطالعه توصیفی 140 پرستار به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد اسپیل برگر است که توسط خود نمونه ها تکمیل شده است.
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان می دهد که پرستاران دارای درجاتی از اضطراب هستند (4/51% اضطراب متوسط، 4/41% اضطراب خفیف، 1/7% اضطراب شدید) براساس نتایج، ارتباط معنی دار آماری بین اضطراب آشکار و همچنین اضطراب پنهان با متغیرهای ژنتیک، مذهب، مدرک تحصیلی، وضعیت تاهل، داشتن اضافه کاری، سابقه بیماری و مصرف داروهای خاص وجود ندارد.
    بحث: نتایج این تحقیق با نتایج مطالعات انجام شده در آمریکا و کرمان مشابهت دارد لذا وجود وضعیت روانی نامناسب در پرستاران موضوعی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اضطراب، پرستار
  • بهرام نبی لو، ابراهیم کاظمی صفحه 77
    مقدمه
    ارزشیابی در خدمات بهداشتی درمانی از قدمت زیادی برخوردار است، مدارکی مثل لوح حمورابی سابقه آن را به قرن سوم قبل از میلاد مسیح می رساند. کاربرد استانداردهای کیفی برای بیمارستان ها یا سایر تسهیلات برای اولین بار در آمریکا رایج شد و بتدریج به سایر کشورها توسعه یافت.
    مواد و روش ها
    ارزشیابی و بازرسی خدمات مراقبت سلامت در قالب رویکردهای مختلف (ایزو، مدل های برتری، اعتباربخشی و گروه همکنان) به صورت داوطلبانه یا اجباری در سراسر جهان مورد استفاده بوده و رفته رفته گسترش می یابد. ریشه رویکردها به صنایع یا بخش سلامت بر می گردد. این دغدغه وجود دارد که تمام رویکردها استفاده از استانداردهای معتبر، بهبود کیفیت، شفافیت و پاسخگویی عمومی را مد نظر داشته باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    تمام روش ها حالت پویا داشته و سیر تکاملی می پیمایند، ولی اعتبار بخشی از سرعت بیشتری برخوردار است. در عین حال که خاستگاه آنها متفاوت است، نوعی همگرایی در بین آنها وجود دارد. در ایرن نیز در حوزه خدمات سلامت، ارزشیابی به صورت الزام قانونی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود که در سالهای اخیر کیفیت گرایی به صورت آهسته در روند ارزشیابی مد نظر بوده است. دریافت گواهینامه ایزو نیز در بین بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی رواج یافته است.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، کیفیت، استاندارد، بخش سلامت
|
  • J. Mirzadeh, N. Mirzadeh, Sh Salari Page 40
    Introduction
    The goal of this study is determination of various nutrients consumption that are needed for the elderly and comparing it with the recommended Dietary Allowances (RDA). Also we introduced the factors that affect nutrient intakes in Urmia‑lran. Methods & Material: 330 elderly people assessed according to their dietary nutrient intakes by 24 hour recall for three days. Dietary intakes were evaluated by FPII software package. The software outputs were compared with RDA standard tables of values. Average of consumption, percent of consumption efficacy and number of the elderly whose intakes was less than RDA recommendation were calculated.
    Results
    The results showed that the average of energy intake was, 1449.37 +458.44 kcal/day, Protein was 50.91 " 17.80 gr/day, hat 38.48 " 17.15 gr/day and fibber 9/95 " 4/81 gr/day. The average intake of different vitamins were as follows vit A 371.78 mg, vit B 1.13 mg, vit B2, or riboflavin 0.82 mg, vit B3 14.44 mg, vit B6 0.05 mg, vit B 12 1.36 mg, vit C 42.45 mg and vit E 10.42 mg. The averages of daily minerals were as follows Ca 452.46 mg, K 1486.04 mg, Zn 3.34, Na 423.93 mg.
    Discussion
    Different reports show that elderly people dont receive the prescribed amount of nutrients based on RDA in most parts of Iran. Our study also proved that dietary is related to different physiological economical and social factors which are sometimes not in avoidable, so some strategies should be devised to support and educate elderly people therefore, improving and reforming their dietary as a part of our country's nutrition plan is recommended.
  • S. Ahangarzadeh Rezayee, H. Khalilzadeh Page 49
    Introduction
    Anxiety and depression is a major of health problems in Adolescents. Health and psychological status have multiple influences on behaviour and adaptation mechanism of girls. Although the social groups and families are recognized as an important group to participate in creating health full teenagers, but they don's have a right view to health programs. Therefore, we carried out a study in order to determine anxiety and depression on high school students. Methods & Material: This study was a descriptive study data were gathered by standard questionnaire (G.H.Q). The questionnaire consists of two parts the first part refers to demographic characteristics, and the second presents the questions of anxiety and depression.
    Results
    Data showed that 30% of the samples of study usually had anxiety, 30% fatigue, 26.6% of them every thing was out of their control, and 23.3% were bad tempered. Related to depression 30% of samples felt that they couldnt do anything, 26.6% of them wished to die, 20% felt life had no value for them and 16.6% felt despair in life and they had thoughts of suicide therefore based on the scale of GHQ: 29% of the samples had severs anxiety and depression, 15% moderate and 1.2% were mild.
    Discussion
    Results showed that the samples of study had anxiety and depression. Whereas today's girls are the mothers of future therefore, the results of this study is an alarm for high school managers. Then, they must have plans for basic teaching learning programs for mental health promotion in girls.
  • R. Zakariaee, A. Ameri, A. Didarlou, A. Khorami Page 54
    Objective
    Diabetes, is a worldwide problem that has dangerous effects on people, families and communities health. Thus, in the present study, we have evaluated effect of heath education program on knowledge and attitude of health workers about prevention and control of diabetes. Methods & Material: In this quasi experimental study, 58 health workers were selected by simple random sampling for studying (in a before and after group). For gathering of data questionnaire was utilized.
    Results
    In accordance to the research, before education 44.8% of the health words had less knowledge, 39.76% of them had average knowledge & 15.5% had acceptable knowledge but after the education these variables respectively changed to 6.9%. 44.8% and 48.3%. These changes were confirmed by analytic tests. Meanwhile, among demographic variables, only between years of service and literacy level was seen significant difference with knowledge and attitude levels.
    Conclusion
    The research proves that is a logical statistical relationship between the knowledge & attitude of health workers. That is a the health workers become & more education, their knowledge & attitude improves. So this fact proves the new policy of Health Ministry for employing those who have gotten their high‑school diploma. This research indicated that health education has an important role in promotion of health knowledge and the attitude of health workers about diabetes.
  • R. Nejadrahim, N. Gharahughi, M. Sistanizade Page 60
    Introduction
    Needlestick, injuries and probable acquisition of blood born pathogens such as HBV, HCV and HIV/AIDS are some occupational hazards that threaten the health of' the health care workers. Considering this important issue, this study was designed and carried out. Methods & Material: In tins survey 434 health care workers were assessed by completing the standard questionnaire. Collected data were analyzed by statistical software program SPSS.
    Results
    From all the individuals, 228 people (52.5%) had the history of needlestick injury during work in the last year. 57.3% of women and 45.3% of men had at least 1 event of needlestick in ' jury in the last year which showed a meaningful statistical difference (P‑value =0.015). The highest rate of injury at work was in the internal ward (25.87%). Nursing personnel had the highest rate of injuries (61.5%). The most common procedure which led to these injuries, was needle recapping.
    Discussion
    With attention of the high rate of needlestick injuries, it seems that continuous nursing personnel could be useful and promoting in reduction of needlestick in juries and the probable acquisition of blood pathogens.
  • M. Hemati Mastak Pak Page 69
    Introduction
    The word anxiety for the first time was applied as the physical pressure in 15 h century, and Banner in the psycho‑physical plan, used it as the cause of the sickness in 17 th century. From the excitement point of�view, anxiety causes the self-sick regarding, absence at work, misuse of the psychoactive materials and reducing self‑reliance. Among different factors, working situation and activities related to the nurse's jobs are considered as the threatening ones and the causes of�the anxiety. The importance of�the subject and the lack of such study caused the motivation for the present research in order to determine the level of anxiety among the nurses in Urmia. Through the recognition of the anxiety, one can introduce some procedures to reduce it. Methods & Material: This study is done in order to determine the level of anxiety among the employed nurses working in Hospitals of Urmia University of Medical Sciences. To obtain the said purpose in a descriptive study 140 nurses have been selected through a cluster random selection. The means of information collecting was the standard questionnaire of Spiel Berger, which was fulfilled by samples themselves.
    Results
    The findings of this research revealed that the nurses had different levels of anxiety, 51.4% had moderate anxiety, 41.4% had mild anxiety and 7.1% had severs anxiety. The obtained results showed there was no meaningful statistical relationship between the state and trait anxiety with some matter such as genetic variant, religion, educational degree, marital situation, over time working, sickness experience and the usage of a especial drug.
    Discussion
    The results of this study have been adjusted with the results of the studies done in the U.S.A., Ken‑nan and Zahedan. The presence of unhealthy psychological condition among nurses is something that must be extremely considered.
  • E. Nabilou, E. Kazemi Page 77
    Introduction
    Evaluation of health care has a long history dating to Hippocrates oaths (3rd century B.C.). Quality standards for hospitals and other medical facilities were first introduced in the USA and now are increasingly used worldwide. Methods & Material: Assessment and inspection of health services are becoming more common worldwide, using a combination of models-‑ISO certification, business excellence, peer review, accreditation, and statutory inspection. There is a common concern that voluntary and statutory programmes need to be integrated to ensure valid standards, consistent assessments, transparency, and public accountability.
    Discussion
    Each of these is in progress but the most rapid development is in accreditation. Just as there is diversity in the origins of approaches, on the other hand there is convergence between them. In Iran health care assessment is statutory and administered by health ministry. In recent years quality initiatives were introduced in hospital assessment protocol of Health Ministry. ISO Registration and Certification are awarded in hospitals affiliated by social security organization.