فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال نهم شماره 2 (پیاپی 35، تابستان 1385)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال نهم شماره 2 (پیاپی 35، تابستان 1385)

  • 90 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/07/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • جواد بهار آرا، کاظم پریور، شهربانو عریان، علیرضا اشرف صفحه 1
    مقدمه
    کاربرد و گسترش روز افزون وسایل و لوازم خانگی مولد میدان الکترومغناطیسی (یخچال، کامپیوتر، تلویزیون و...) باعث توجه فراوان مراکز تحقیقاتی نظیر سازمان بهداشت جهانی به بررسی اثرات زیان بار آن بر سلامتی انسان شده است. در این مطالعه اثرات تابش امواج الکترومغناطیسی ضعیف بر غدد تناسلی و باروری موش ماده بررسی شده است.
    روش کار
    در این پژوهش تجربی با طراحی یک سیستم مولد میدان الکترومغناطیسی با شدت 15 گاوس به بررسی اثرات امواج مذکور بر غدد تناسلی و باروری موش ماده نژاد Balb/C پرداخته شده است. برای انجام کار موش های ماده باکره بالغ به مدت چهار روز و هر روز شش ساعت در سیستم مذکور تحت تاثیر امواج قرار داده شدند و تغییرات سطوح هورمونی FSH، LH، استرادیول و پروژسترون به روش رادیوایمنواسی بررسی و نیز به کمک مطالعات میکروسکوپی نوری و الکترونی گذاره، ساختار و فراساختار تخمدان ها و تعداد و انواع فولیکول های تخمدانی در موش های ماده تیماری و موش های ماده بالغ نسل اول، مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    یافته های حاصل نشان داد، میدان الکترومغناطیسی با شدت 15 گاوس بر وزن و اندازه تخمدان ها در موش های ماده تیمار شده و فرزندان نسل اول تغییرات معنی دار ایجاد ننمود. لیکن مطالعه آماری تعداد فولیکول های تخمدانی افزایش معنی داری را در موش های ماده تیماری نشان داد (P<0.05). بررسی میکروگراف های تهیه شده بیان گر هتروکروماتینی شدن شدید اووسیت ها و سلول های فولیکولر، افزایش پلی زوم و تجمع میتوکندری ها و شکاف دار شدن هسته ها بود. هم چنین کاهش مقادیر FSH، LH و کاهش درصد موفقیت جفت گیری از دیگر نتایج بود.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این پژوهش بیان گر تاثیرگذاری میدان های الکترومغناطیسی بر ساختار غدد تناسلی، افزایش تعداد فولیکول های تخمدانی و تاثیر بر سیستم آندوکرین و نیز کاهش باروری می باشد.
    کلیدواژگان: باروری، غدد تناسلی، تخمدان، میدان الکترومغناطیسی
  • علی چهرئی، منیژه کهبازی، بهمن صالحی، علی فانی، افسانه زرگنج فرد، فاطمه دره، پروین سلطانی، اشرف زمانی، محمد خلیلی، افسانه نوروزی صفحه 12
    مقدمه
    تحقیقات صحیح و اصولی در ابعاد مختلف جامعه و از جمله علوم پزشکی می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات باشد. به منظور آشنایی سیستماتیک اعضا هیات علمی با روش تحقیق و ایجاد توانایی و مهارت لازم جهت تدوین پورپوزال های کاربردی و اجرای صحیح پژوهش، پایگاه توسعه تحقیقات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اراک شکل گرفت. این بررسی به منظور تعیین تاثیر کار این پایگاه بر ارتقا پژوهش بالینی دانشگاه صورت گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه HSR از نوع مداخله ای قبل و بعد بوده که جامعه آماری آن اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشند. ابتدا اطلاعات موجود در خصوص دوره قبل از مداخله به صورت کامل جمع آوری گردید)دی 80 تا دی 82 (، سپس مداخله به صورت ایجاد و تجهیز پایگاه تحقیقات بالینی در بزرگ ترین بیمارستان دانشگاهی شهر اراک، برگزاری کارگاه های سریال روش تحقیق، کنفرانس های پژوهشی، مشاوره های حضوری و آموزش طراحی بانک اطلاعات پژوهشی در طی دو سال)دی 82 تا دی 84 (انجام گرفت و نتایج این دوره دو ساله با دوره قبل از مداخله مقایسه گردید.
    نتایج
    مقایسه وضعیت طرح های تحقیقاتی در دو دوره قبل و بعد از مداخله نشان می دهد که در دو سال قبل از مداخله از 38 طرح پیشنهادی 30 طرح و در دوره بعد از مداخله از 89 طرح پیشنهادی 76 طرح مصوب شده است. در این دو دوره به ترتیب 14 46.6) درصد(و 50 65.8) درصد(طرح تصویب شده بالینی بودند. در خصوص مقایسه طرح ها از لحاظ کیفی، به ترتیب 11 و 15 طرح HSR، 2 و 22 کارآزمایی بالینی و 8 و 8 طرح توصیفی قبل و بعد از مداخله تصویب گردیده است. مجموع مقالات چاپ شده در دوره اول 45 و در دوره دوم 84 مورد می باشد. ارایه مقاله در کنگره ها داخلی و خارجی در کل به ترتیب 33 و 59 مورد می باشد که به ترتیب 25 و 51 مورد در کنگره های داخلی و 8 و 8 مورد در کنگره های خارجی در دو دوره ارایه شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش به نظر می رسد، ایجاد پایگاه توسعه تحقیقات بالینی در این دانشگاه و دانشگاه های مشابه، با اجرای مداخلات مشابه با این تحقیق، بر روند تحقیقات بالینی آن دانشگاه تاثیر به سزایی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: تحقیقات بالینی، کارگاه، مشاوره، کارآزمایی بالینی، مقاله چاپ شده، کنگره
  • محمد خلیلی، بیژن یزدی، هوشنگ طالبی، اسماعیل مشیری صفحه 23
    مقدمه
    اقامت بیماران در ریکاوری دارای ریسک و عوارض خاص خود بوده و هزینه بر است. کاهش زمان ریکاوری می تواند ضمن بالا بردن ضریب اطمینان، هزینه های بیمارستانی را کاهش دهد. در این رابطه ماسک حنجره ای (LMA) وسیله ای جدید است که کاربرد روز افزونی در کنترل راه هوایی پیدا کرده و در این تحقیق اثر آن روی زمان ریکاوری بررسی می گردد.
    روش کار
    در یک مطالعه بالینی دوسوکور شاهددار، 62 بیمار در کلاس I ASA و II، به طور تصادفی به دو گروه 31 نفری (ماسک حنجره ای و لوله تراشه) تقسیم شدند. داروهای مورد استفاده برای القا و نگهداری بیهوشی در تمام بیماران یکسان بود. بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی فوقانی و نیز بیماران انتخاب شده جهت اعمال جراحی توراکس و بالای شکم وارد مطالعه نشدند. بیماران با زمان بیهوشی بالای یک ساعت و نیز زمان لوله گذاری بالای 30 ثانیه از مطالعه خارج شدند. زمان های بیهوشی و ریکاوری (بر حسب دقیقه) و نیز عوارض ریکاوری (بر اساس معیارهای مشخص و استاندارد) اندازه گیری و ثبت گردیدند. یافته ها با آزمون های مربع کای و من ویتنی یو آنالیز شدند.
    نتایج
    بر اساس نتایج ثبت شده، بیماران دو گروه از نظر سن، جنس و میانگین زمان بیهوشی تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند، اما میانگین زمان ریکاوری در گروه LMA برابر با 10.65 دقیقه و در گروه لوله تراشه برابر با 16.71 دقیقه بود که از نظر آماری معنی دار بود (p=0.007). در گروه LMA دو نفر 6.45) درصد(از بیماران و در گروه لوله تراشه 11 نفر 35.48) درصد(از بیماران دچار عارضه شدند که به لحاظ آماری این اختلاف هم معنی دار است (p=0.004).
    بحث: ماسک حنجره ای زمان ریکاوری را در مقایسه با لوله تراشه کاهش می دهد. از سوی دیگر عوارض ریکاوری (استریدور، نگهداشتن تنفس، لارنگواسپاسم، افت اشباع اکسیژن خون شریانی) و شدت این عوارض هم در گروه ماسک حنجره ای به طور قابل توجهی از گروه لوله تراشه کمتر بوده است. لذا می توان به منظور کاهش زمان اقامت بیماران و نیز کاهش عوارض آنان در ریکاوری از ماسک حنجره ای به جای لوله تراشه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ماسک حنجره ای، زمان ریکاوری، عوارض در ریکاوری
  • عفت صادقیان، علی حیدریان پور، فرهنگ عابد صفحه 31
    مقدمه
    تجربه ناباروری که برخی آن را بحران ناباروری نام نهاده اند با استرس فیزیکی، اقتصادی، روان شناختی و اجتماعی همراه است که تمام جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این رویداد، تنشی جدی در زندگی محسوب شده و ضربه روانی شدیدی را بر زوجین وارد می سازد. این مطالعه به منظور مقایسه مشکلات روانی مردان و زنان نابارور مراجعه کننده به درمانگاه ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان در سال 1383 صورت گرفت.
    روش کار
    این پژوهش از نوع تحلیلی - مقطعی است. که در آن 400 زوج نابارور 200) مرد و 200 زن(به روش در دسترس از بین زوجین (زوجی که تشخیص ناباروری برای او داده شده است) انتخاب شدند. اطلاعات لازم به وسیله پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه SCL90 در قالب یک مصاحبه فردی با جلب همکاری و اعتماد آزمودنی جمع آوری گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونی تی مستقل تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که زنان نابارور اختلال روانی شدیدتری را نسبت به مردان نابارور تجربه می کنند. هم چنین با p<0.05، زنان نابارور در 9 مقوله SCL90 از جمله افسردگی، اضطراب، ترس، جسمی سازی، حساسیت بین فردی، خصومت، افکار پارانوئید و سایکوتیک تفاوت معنی داری را نسبت به مردان نابارور نشان دادند.
    نتیجه گیری
    می توان گفت زنان استرس بیشتری را در زندگی شخصی، اجتماعی و جنسی خود تجربه کرده و زنان از پدیده ناباروری تاثیر پذیرتر بودند که می تواند به دلیل مسایل فرهنگی، یا آسیب پذیری روانی بیشتر آنها و یا شکل خاص تعاملات اجتماعی حاکم باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، ناباروری مردان، ناباروری زنان، اختلالات روانی
  • بابک عشرتی، کوروش هولاکویی نایینی، محمد کمالی، جعفر حسن زاده، مهرداد برهانی، فرشاد پور ملک، فهیمه کشفی صفحه 40
    مقدمه
    نوع عامل ایجاد کننده ناباروری خصوصا ناباروری در زن می تواند بر نتایج درمان و شانس موفقیت آن در ایجاد باروری موثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه وجود سابقه سل با ناباروری زنانه و اندازه اثر این عامل بر ناباروری زنانه است.
    روش اجرا: مطالعه حاضر یک مطالعه مورد شاهدی است که در آن گروه مورد زنان مراجعه کننده به مرکز رویان که تشخیص ناباروری زنانه برای آنها داده شده و گروه شاهد زنان مراجعه کننده به همان مرکز که علت ناباروری آنها ناباروری شوهران آنها بوده است، می باشند. ارتباط عوامل مختلف با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک آزمون شد و میزان خطر منتسب نیز تخمین زده شد.
    نتایج
    برای انجام کار تعداد 308 نفر به عنوان مورد و 314 نفر به عنوان شاهد که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. با به دست آوردن نسبت شانس (OR) و حدود اطمینان 95 درصد آن مشخص می شود بین وجود سابقه سل و ابتلا به ناباروری زنانه رابطه مستقیم وجود دارد %95 CI: 1.01-29.91)، (OR=4.7. هم چنین مقدار AR برای عامل سل 0.023± 0.04 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با در نظر گرفتن نتایج فوق به نظر می رسد در صورت پیش گیری از ایجاد سل در جامعه تحت مطالعه، به توان به میزان حدود 2 درصد از ایجاد ناباروری زنانه پیش گیری نمود.
    کلیدواژگان: ناباروری زنانه، سل، نمایه توده بدن، مطالعه مورد شاهد، خطر منتسب
  • علی کاظمی سعید، احمد یمینی شریف، مهناز عالم زاده، ماریا رئیسی دهکردی، غلامرضا داودی صفحه 47
    مقدمه
    ضربان سازهای دایمی در درمان گروهی از بلوک های درجه دوم و سوم به کار می روند. بر اساس نتایج مطالعات قبلی، تغییرات همودینامیک ناشی از نصب ضربان سازها به اثبات رسیده است. در این مطالعه سعی بر آن بوده که این تغییرات همودینامیک از منظر دیگری به صورت اندازه گیری سطح سدیم ادراری و فشار خون مورد بررسی قرار گیرند.
    روش کار
    30 بیمار که طی سه سال جهت گذاشتن ضربان ساز دایمی برای اولین بار در مرکز قلب تهران بستری شده بودند)شامل 12 زن با میانگین سنی 62.92 سال و 18 مرد با میانگین سنی 60.07 سال(از نظر سطح سدیم ادراری، وزن مخصوص ادرار، فشار خون، سدیم و پتاسیم خون، قبل و بعد از نصب ضربان ساز تحت بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مزبور با استفاده از آزمون های تی زوجی و کااسکوئر، تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میزان فشار خون سیستولی پیش از نصب ضربان ساز 136.50 میلی متر جیوه و پس از آن 120.60 میلی متر جیوه بود که کاهش آن معنی دار بود (p<0.001). هم چنین سطح سدیم ادراری، پس از نصب ضربان ساز افزایش قابل ملاحظه ای یافت 83.45) میلی اکی والان در لیتر پیش از نصب ضربان ساز و 106.61 میلی اکی والان در لیتر پس از نصب ضربان ساز((p=0.018).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نیز یافته های مطالعات قبلی را که حاکی از تغییرات همودینامیک به صورت کاهش فشار خون و افزایش نوروپپتیدها پس از نصب ضربان سازهای دائمی هستند، تایید می کند.
    کلیدواژگان: ضربان ساز دائمی، سدیم ادراری، فشار خون
  • ملک سلیمانی، هدایت صحرایی، مهرانگیز صدوقی، پریسا مالکی صفحه 53
    مقدمه
    تحقیقات نشان داده است که مصرف مورفین قبل از تولد می تواند در نوزادان رت منجر به بروز وابستگی دارویی و عوارض رفتاری گردد. در این تحقیق به بررسی اثر مصرف مورفین توسط مادر بر تکوین جنینی عقده های قاعده ای در رت پرداخته شده است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی 36 رت ماده با میانگین وزنی 250-300 گرم به صورت تصادفی انتخاب و پس از باروری، به شش گروه 12 روزه کنترل و مورفینی، 14 روزه کنترل و مورفینی و 17 روزه کنترل و مورفینی تقسیم شدند. گروه های مورفینی، مورفین را با دوز 0.01 میلی گرم در میلی لیتر در آب آشامیدنی 20) میلی لیتر آب برای هر رت(دریافت کردند. در روزهای 12، 14 و 17 بارداری رت های آبستن با استفاده از کلروفرم بیهوش و جنین ها از رحم خارج گردید. وزن و طول فرق سری - نشیمنگاهی آنها اندازه گیری و فیکس شدند. بعد از مراحل پردازش بافتی، برش های 5 میکرونی تهیه و با روش H&E رنگ آمیزی انجام شد. برای اندازه گیری رشد عقده های قاعده ای، برش های رنگ شده به کمک نرم افزار موتیک مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    کاهش وزن و طول جنین هایی که مادرشان مورفین دریافت کرده بودند نسبت به گروه کنترل در روزهای 12 و 14 معنی دار بود. هم چنین مشاهده شد که مصرف روزانه مورفین تکوین عقده های قاعده ای را در روزهای 12، 14 و 17 به تاخیر می اندازد.
    نتیجه گیری
    از این مشاهدات نتیجه گیری می شود که مصرف مورفین در دوران بارداری باعث بروز نقص هایی در تکوین عقده های قاعده ای جنین می گردد.
    کلیدواژگان: تکوین، عقده های قاعده ای، مورفین، مورفومتری، جنین
  • بیژن یزدی، سیدمهدی جلالی صفحه 62
    مقدمه
    کلونیدین به عنوان پیش داروی بیهوشی، به دلیل تاثیر در کاهش نیاز به داروهای بیهوشی و آرام بخشی از اهمیت خاصی برخوردار است. اما به دلیل تاثیر آن بر همودینامیک و الکترولیت های بدن و اهمیت آن در بیهوشی، بر آن شدیم تا با انجام مطالعه ای این عوارض را بررسی نماییم.
    روش کار
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی و دو سویه کور است که بر روی 106 بیمار20-40 ساله با ASA کلاس I و II تحت عمل جراحی انتخابی با بیهوشی عمومی انجام گرفته است. بیماران به دو گروه مساوی تقسیم شدند. 90 دقیقه قبل از القای بیهوشی، به گروه مورد قرص کلونیدین 5 میکروگرم بر کیلوگرم و به گروه شاهد دارونما داده شد. نمونه خون قبل از تجویز دارو و چهار ساعت پس از آن گرفته شد. ادار 24 ساعته آنها نیز جمع آوری و حجم و میزان سدیم و پتاسیم دفعی اندازه گیری شد. تحلیل آماری با استفاده از جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و آزمون تی مستقل انجام شد.
    نتایج
    میانگین سدیم و پتاسیم خون قبل و بعد از دریافت دارو بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نداشت. اما میانگین سدیم ادرار 24 ساعته در گروه مورد به طور معنی داری بیشتر بود (p=0.022). میانگین پتاسیم ادرار 24 ساعته نیز در گروه مورد بیشتر بود (p=0.003) هم چنین حجم ادرار 24 ساعته نیز در گروه مورد بیشتر بود (p=0.008).
    نتیجه گیری
    گرچه میزان دفع ادراری سدیم و پتاسیم و حجم ادرار با تجویز کلونیدین افزایش می یابد ولی غلظت خونی این دو الکترولیت تغییر قابل توجهی پیدا نمی کند.
    کلیدواژگان: کلونیدین، پیش دارو، الکترولیت های خون، همودینامیک
  • پارسا یوسفی، علی سیروس، فاطمه دره، سیده مهیا رشیدی صفحه 68
    مقدمه
    هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک به عنوان یک اختلال شایع، در دوران کودکی شناخته شده است و عامل مهم و شایع در تشکیل سنگ کلیه می باشد. عفونت ادراری مکرر به عنوان تظاهر بالینی هیپرکلسیوری است. با توجه به این که هیدروکلروتیازید داروی موثری در درمان هیپرکلسیوری است این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی مصرف هیدروکلروتیازید در کنترل عفونت ادراری مکرر دختران مبتلا به هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک طراحی گردید.
    روش کار
    این مطالعه یک کار آزمایی بالینی تصادفی یک سوکور می باشد که بر روی 100 دختر 1 تا 12 ساله مبتلا به هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک که با حداقل 2 عفونت ادراری در سال به بیمارستان های امیرکبیر و ولیعصر (عج) اراک مراجعه نموده بودند، انجام شد. بیماران به طور تصادفی ساده به دو گروه درمانی)هر گروه 50 نفر(تقسیم شدند. به گروه اول آموزش های لازم از نظر مصرف مایعات فراوان، دفع ادرار هر 2 ساعت، مصرف کم نمک، شستشوی منطقه تناسلی از جلو به عقب، پوشیدن شلوار نخی گشاد و دفع کامل ادرار داده شد. گروه دوم علاوه بر آموزش های لازم، تحت درمان با داروی هیدروکلروتیازید به میزان یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز به صورت دوز واحد صبحگاهی قرار گرفتند. سپس عود عفونت ادراری در دو گروه با استفاده از آزمون تی دانش آموزی مورد مقایسه قرار گرفت.
    نتایج
    کلیه بیمارانی که تحت درمان با هیدروکلروتیازید قرار گرفتند، نرموکلسیوریک شدند. در هر گروه شیوع عدم عود عفونت ادراری 34 درصد 17) نفر(بود که تفاوت آماری معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه، وجود تاثیر درمان هیپرکلسیوری در پیش گیری از عفونت را رد نمود. لذا مساله ارتباط این دو و تصمیم گیری های درمانی مربوطه نیاز به بررسی های دقیق تر، با هدف حذف فاکتورهای مخدوش کننده دارد.
    کلیدواژگان: هیپرکلسیوری ایدیوپاتیک، عفونت مجاری ادراری، کودکان، درمان، هیدروکلروتیازید
  • صهبا چهرئی، علی چهرئی، هادی پورمقیم صفحه 76
    مقدمه
    استفاده درمانی از دی پنی سیلامین همراه با عوارض گوناگونی می باشد. شایع ترین عارضه آن، پروتئینوری ناشی از دی پنی سیلامین است که اغلب ناشی از گلومرولوپاتی از نوع مامبرانو می باشد. در این مقاله یک مورد گلومرولونفریت نوکال سگمنتال ناشی از دی پنی سیلامین در یک بیمار مبتلا به اسکلرودرمی گزارش شده است.
    مورد: در این مقاله به شرح بیماری پرداخته شده است که به مدت 18 ماه تحت درمان با دی پنی سیلامین بود و به علت درگیری کلیوی از نوع FSGN دچار پروتئینوری در حد سندرم نفروتیک شد. یک ماه پس از قطع درمان و بدون هیچ درمان اضافی دیگر، پروتئینوری بیمار برطرف شد. بیمار نام برده هیچ علامتی به نفع بحران کلیوی ناشی از اسکلرودرمی نداشت.
    نتیجه گیری
    در این مورد خاص دی پنی سیلامین مسول ایجاد گلومرولونفریت فوکال و سگمنتال کلیه بیمار بوده است. لازم به ذکر است که تاکنون این نوع پاتولوژیک درگیری کلیوی به دنبال درمان با دی پنی سیلامین گزارش نشده است.
    کلیدواژگان: گلومرولونفریت فوکال سگمنتال، اسکلروز سیستمیک، دی پنی سیلامین، سندرم نفروتیک، پروتئینوری
|
  • Dr Javad Baharara, Dr Kazem Parivar, Dr Shahrbanou Oryan, Dr Alireza Ashraf Page 1
    Introduction
    The increasing use of EMF (electromagnetic field) generating apparatus (refrigerators, computers, TV, etc) caused an increasing interest in investigations of its adverse effects on human health. This study is done to investigate the effects of EFM on Balb/c mice.
    Materials And Methods
    This is an experimental study in which at first a circuit generating low frequency electromagnetic field (50 Hz, 15G) was designed. Then adult virgin female mice were placed in coil and exposed to 15 gauss electromagnetic field for 4 day and 6 hour per day. Then their blood was examined to assay the level of hormones (FSH, LH, estradiol, progesterone). Also ovary and uterus sections were studied with light & electronic microscope.
    Results
    Results showed that the weight and size of ovary was not significantly affected in females exposed to the low frequency electromagnetic field and their offspring. Our results also showed that the number of ovary follicles were significantly affected in exposed females (p<0.05). Also the study of micrographs showed hetrochromatinated oocytes and follicular cells and increasing polysomes, accumulation of mitochondria and cleft nucleus. Decreasing amount of FSH, LH and 50% decrease in couplation rate was also seen as compared with the control group.
    Conclusion
    Results of this study is indicator of EFM effects on gonads, structure and endocrine system and decreases fertility.
    Keywords: Fertility, gonad, electromagnetic field, ovary, Balb, c mouse
  • Dr Ali Chehrei, Dr Manijeh Kahbazi, Dr Bahman Salehi, Dr Afsaneh Zarganj, Fard, Dr Fatemeh Darreh, Dr Parvin Soltani, Dr Ashraf Zamani, Dr Mohammad Khalili, Dr Afsaneh Noroozi Page 12
    Introduction
    Performing correct research in different aspects of community as well as medical sciences can be a way to resolve many problems. In order to create a systematic knowledge of research method in academic members of Arak University of medical sciences and enabling them in providing proposals and performing researches, a clinical research center was developed. This study is done to investigate the effect of this center on improving clinical researches in the University.
    Materials And Methods
    This is a HSR, before and after, interventional study in which, clinical academic members of Arak University of medical science were evaluated. First the information of the pre intervention period was gathered (jan2002-jan2004). Then the intervention was done in the form of developing a research center in Vali-Asr hospital, performing serial research workshops, research conferences, research consultations and planning data bases during a 2 years period. Again data was gathered and then compared to those of pre intervention period.
    Results
    The comparison of pre and post intervention periods showed that in pre intervention period from 38 proposals 30 and in post intervention period from 89 proposals 76 were approved by research committee of the University. In the two pre and post intervention periods 14(46.6%) and 50(65.8%) of accepted proposals were clinical respectively. Also from the view point of quality, 11 and 15 proposals were HSR, 2 and 22 clinical trials and 8 and 8 descriptive, respectively. The number of published articles in first period was 45 and in second 84. Presented articles in internal and external congresses were 33 and 59 in the two periods overally, which 25 and 51 articles were presented in the country and 8 and 8 in abroad congresses, respectively.
    Conclusion
    Regarding the results it seems developing research center in this University and other similar Universities can have a significant effect on the process of clinical researches.
  • Dr Mohammad Khalili, Dr Bijan Yazdi, Dr Hushang Talebi, Dr Esmail Moshiri Page 23
    Introduction
    Patients` staying in recovery unit is associated with risks and complications and is expensive. Decreasing the duration of staying can both increase patients` safety and decrease hospital costs. Laryngeal mask airway (LMA) as a new instrument has been widely used for airway management and in this study, its effect on recovery time is investigated.
    Materials And Methods
    In a double blind randomized controlled clinical trial, 62 ASA Ι & Π patients were divided into two equal groups. In one group laryngeal mask and in the other, tracheal tube was used. The anesthetic drugs were similar in both groups. Patients with upper airway infections, as well as patients undergoing thoracic and upper abdominal surgeries were excluded. Those with more than one hour duration of anesthesia and more than 30 seconds need for intubations were also excluded. Duration of anesthesia was measured in minutes. Duration of recovery staying (in minutes) and complications were also recorded. Data was analyzed using Chi Square and Mann Whitney U tests.
    Results
    There were no significant differences in age, sex and mean time of anesthesia between the two groups. But mean recovery time in LMA group with 10.65 minutes and tracheal tube group with 16.71 minutes was significantly different (P=0.007). Two patients (6.45%) in LMA and 11 patients (35.48%) in tracheal tube group developed complications during recovery period which was a statistically significant difference (P = 0.004).
    Conclusion
    Laryngeal mask airway, decreased recovery time and the number and severity of respiratory complications. Complications such as cough, laryngospasm, bronchospasm, and arterial hypoxemia were significantly less in patients with laryngeal mask airway compared to patients with tracheal tube, so the use of LMA is recommended.
    Keywords: Laryngeal mask airway, recovery time, recovery complications
  • Dr Effat Sadeghin, Dr Ali Heidarian, Poor, Dr Farhang Abed Page 31
    Introduction
    Infertility is an emotional crisis with physical, economic and psychosocial challenges, because it interferes with all personal life aspects. This event is a sever tension of life and produces strong emotional shock in the infertile couple. This study is done with the aim of comparison the psychiatric problems of infertile men and women referring to infertility clinic of Hamadan Fatemyeh Hospital.
    Materials And Methods
    This is a cross-sectional analytical study. Sample size was 400 infertile men and women which were selected by convenience sampling. Data was collected by a demographic questionnaire and SCL90, and analyzed through descriptive statistics and independent T test.
    Results
    Our study indicates that infertile women experience mental problem significantly more than men. With p<0.05 infertile women in 9 categorize of SCL90 including depression, anxiety, phobia, psychosomatic, interpersonal sensitivity, hostility, paranoid ideation and psychotics are significantly different from infertile men.
    Conclusion
    It seems women experience more stress in personal, social and sexual life and women are more sensitive to infertility phenomena that probably is due to cultural problems, mental susceptibility and/or special forms of social communication
    Keywords: Infertility, psychiatric problems, male, female
  • Dr Babak Eshrati, Dr Korush Houlakooei, Dr Mohammad Kamli, Dr Jafar Hassan, Zadeh, Dr Merdad Borhani, Dr Farshad Poor, Malek Fahimeh Kashfi Page 40
    Introduction
    The reason of infertility can have a direct influence on the plan and outcome of management. In this paper we intend to show the effect of tuberculosis (TB) history on female infertility among infertile couples attending to Rooyan infertility management center.
    Materials And Methods
    In this case-control study our cases were those who were diagnosed as infertile female and controls were those women whose husbands were infertile due to some male factor. We used logestic regression for analyzing the association of history of Tuberculosis and female infertility with attributable risk estimation.
    Results
    308 cases were compared to 314 controls. Considering the odds ratio and its 95% confidence interval, there was a significant difference between the history of TB and infertility (OR=4.7, 95% CI: 1.01-29.91). The attributable risk of TB for female infertility was 0.023±0.01 (which is significant at 5% level).
    Conclusion
    These figures show that at least 2% of female infertility can be prevented by prevention and proper treatment of tuberculosis.
    Keywords: Female infertility, Tuberculosis, Body Mass Index, attributable risk, case
  • Dr Ali Kazemi Saeed, Dr Ahmad Yamini, Sharif, Dr Mahnaz Alam, Zadeh, Dr Maria Reiesi, Dehkordi, Dr Gholamreza Davoodi Page 47
    Background
    Permanent pacemakers are applied to treat some 2nd and 3rd degree AV blocks. Previous studies have shown the hemodynamic changes that may occur after pacemaker implantation. In this study, we have evaluated these hemodynamic changes from a different view point, with measurement of urinary sodium and blood pressure.
    Materials And Methods
    This is a before and after clinical trial study in which 30 patients, who were hospitalized for permanent pacemaker implantation for the first time in Tehran heart center during 3 years, including 12 women (mean age 62.92 years) and 18 men (mean age 60.07 years), were tested for urinary specific gravity and sodium, blood pressure, blood sodium and potassium, before and after pacemaker implantation. Paired sample T test and Chi Square test were used for statistical analysis.
    Results
    Systolic blood pressure was 136.5 mmHg and 120.6 mmHg before and after pacemaker implantation, (P<0.001). Also, after pacemaker implantation, urinary sodium rose from 83.45 meq/L to 106.61 meq/L (p=0.018).
    Conclusion
    This study is consistent with previous studies, which showed hemodynamic changes after permanent pacemaker implantation including decrease in blood pressure and elevation of serum neuropeptides.
    Keywords: Permanent pacemaker, urinary sodium, blood pressure
  • Dr Malak Soleimani, Dr Hedayat Sahraei, Dr Mehr Angiz Sadooghi Parisa Maleki Page 53
    Introduction
    Investigations has showed that prenatal exposure to Morphine causes drug dependency and behavioral complications in new born rats. In this study effect of prenatal Morphine on the development of basal ganglia in rat embryos is investigated.
    Materials And Methods
    In this experimental study 36 female rats with body weight between 250-300 grams were selected. After crossing with male rats they were divided into six groups of 12days control-Morphine, 14days control-Morphine and 17days control-Morphine groups. Morphine groups received 0.01mg/ml Morphine through their drinking water until the 12, 14 and 17th day of pregnancy (20ml each rat). Then rats were anesthetized and embryos were taken out and fixed. Their body weight and crown-rump length were measured. Then 5 micrometers sections were provided and stained using H & E method which were then evaluated using mutic program.
    Results
    Body weight and length of embryos were reduced significantly in the 12&14th day of Morphine group rats in compare to their controls. The significant reduction of Basal Ganglia thickness was also found in all Morphine groups compared to their controls.
    Conclusion
    Results showed that prenatal Morphine exposure may cause impairment in change development of Basal Ganglia.
    Keywords: Rat, embryo, Basal Ganglia, development, morphometry, Morphine
  • Dr Bijan Yazdi, Dr Seyed Mehdi Jalali Page 62
    Introduction
    Clonidine, as a premedicant in anesthesia, has a special role in decreasing anesthetic agent's dose and improving sedation. Because of its effects on body hemodynamics and electrolytes and the importance of these effects during anesthesia, we decided to investigate these side effects in this study.
    Materials And Methods
    This is a double blind randomized clinical trial. Samples were 104 ASA Class Ι & Π, 20-40 years old patients, undergoing elective surgery and were divided equally into two groups (case and control). 90 minutes before induction of anesthesia, 5μg/kg Clonidine was given to the case and placebo to the control group orally. Blood samples were taken before and 4 hours after induction of anesthesia. Also 24 hours urine was collected and measured for volume and sodium and potassium concentrations. Data analysis was done using independent T test.
    Results
    There wasn’t any significant difference between two groups in the mean concentration of blood sodium and potassium before and after taking the drug. But the mean sodium and potassium concentration in urine was significantly more in the case group (P = 0.022 and P = 0.003 respectively). The volume of 24 hours urine was also more in the case group (P = 0.008).
    Conclusion
    Although Clonidine induces diuresis and increases sodium and potassium excretion, blood concentration of these electrolytes doesn’t change significantly.
    Keywords: Clonidine, blood electrolytes, hemodynamics, premedication
  • Dr Parsa Yosefi, Dr Ali Cyrus, Dr Fatemeh Dorreh Seyedeh Mahya Rashidy Page 68
    Introduction
    Idiopathic hypercalciuria (IH) has been recognized as a common disorder in childhood and is an important and common factor in formation of renal stones. Recurrent urinary tract infection is a clinical presentation of hypercalciuria. Regarding that Hydrochlorothiazide is effective in hypercalciuria treatment, therefore in this study we assessed the efficacy of Hydrochlorothiazide in preventing recurrent UTI in hypercalciuric girl patients.
    Materials and Methods
    This research was a single blind randomized clinical trial. 100, 1 to 12 years old girls, who were followed by pediatric nephrology outpatient clinic in Vali-Asr and Amir Kabir hospitals, with the diagnosis of idiopathic hypercalciuria and at least two urinary tract infections in year, were included in study. Patients were randomly divided into two equal groups. First group received a general preventive treatment consisted of a liberal fluid, urination every 2 hours, reducing dietary salt intake, washing genitalia from front to back, wearing cotton loose underwear and complete urination. In second group, in addition to the general treatment, Hydrochlorothiazide was used with initial dose of 1mg/kg/day in a morning dosage.Then, urinary tract infection recurrence in two groups was assessed by student T test.
    Results
    All patients who received Hydrochlorothiazide were normocalciuric. In each group, incidence of UTI non recurrence was 34% (17 cases), that was not significantly different.
    Conclusion
    This study rejected the presence of hypercalciuria treatment effect in preventing recurrent urinary infection. Therefore, the association between UTI and IH needs to be closely studied with the attention to eliminate confounding factors.
    Keywords: Urinary tract infection, idiopathic hypercalciuria, children, Hydrochlorothiazide
  • Dr Sahba Chehrei, Dr Ali Chehrei, Dr Hadi Poor, Moghim Page 76
    Introduction
    Therapeutic use of D-penicillamine is associated with several side effects. Proteinuria is the most common side effect of it, often due to membranous glomerulopathy. In this article we have reported a case of D-penicillamine induced focal segmental glomerulonephritis with systemic sclerosis. Case: In This article, we have presented a patient who had been under treatment with D-penicillamine and complicated by nephrotic range proteinuria resulting from focal segmental glomerulonephritis. Proteinuria was resolved one month after discontinuation of D-penicillamine without any additional treatment. She had no finding in favour of renal crisis of scleroderma.
    Conclusion
    Such this pathologic form of renal involvment (FSGN) resulting from D-penicillamine has not been reported in the literature yet.
    Keywords: Focal segmental glomerulonephritis, D, penicillamine, scleroderma