فهرست مطالب

محیط شناسی - سال سی و دوم شماره 2 (پیاپی 39، تابستان 1385)

فصلنامه محیط شناسی
سال سی و دوم شماره 2 (پیاپی 39، تابستان 1385)

  • بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/17
  • تعداد عناوین: 15
|
  • محمد علی خورشید دوست، یوسف قویدل رحیمی صفحات 1-10
    مدل های گردش عمومی مدل های ریاضی (شبیه سازهای رایانه ای) خصوصیات و فرایندهای جوی – اقیانوسی هستند که هدف آنها توصیف سیستم اقلیمی کره زمین (سیستم اقلیمی کره زمین حاصل و پیوندی از ارتباطات جو، اقیانوس ها، پهنه های یخی یا کریوسفر (یخ کره)، ارگانیسم های حیاتی (بیوسفر)، خاک ها، رسوبات و سنگ ها) است. توسعه مدل های مذکور به سال 1960 میلادی بر می گردد. مدل های گردش عمومی در حال تبدیل شدن به ابزار اصلی بررسی تغییرات اقلیمی کره زمین هستند. در این تحقیق با استفاده از داده های ماهانه حاصل از محاسبه ضرایب مربوط به دما و بارش نقاط شبکه در مختصات ایستگاه تبریز و داده های متوسط ماهانه دما و بارش ایستگاه هواشناسی تبریز، اثرات دو برابر شدن میزان CO2 جو بر دما و بارش شبیه سازی شده بررسی شده است. مدل های هایترگراف و آمبروترمیک ترسیمی برای تبریز مبین تغییرات ماهانه عناصر اقلیمی دما و بارش در شرایط دو برابر شدن CO2 جو هستند. نتایج حاصل از شبیه سازی عناصر دما و بارش به روش «مدل گردش عمومی GFDL» مبین افزایش دمای تبریز در کلیه مقاطع ماهانه و فصلی و کاهش بارش در فصل زمستان (ماه مارس) و افزایش آن در فصل بهار (ماه های آوریل و می) هستند. مدل های آمبروترمیک و اقلیم نگاشت – هایترگراف فعلی و شبیه سازی شده تبریز از مدل GFDL در شرایط دو برابر شدن CO2 جو، تغییرات دما و بارش را مورد تایید قرار داد. با توجه به مدل های آمبروترمیک و هایترگراف ترسیمی برای وضعیت اقلیم فعلی و اقلیم شبیه سازی شده از مدل GFDL تغییر اقلیم تبریز در شرایط دو برابر شدن CO2 به صورت کاهش مدت و شدت دوره سرد و کاهش روزهای همراه با یخبندان، کاهش بارش بهاره و زمستانی، تغییر شکل بارش زمستانی از برف به باران، طولانی شدن دوره رشد گیاهان، افزایش دما و به تبع آن خشکی، خود را نشان خواهد داد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی اقلیمی، تغییر اقلیم، مدل گردش عمومی GFDL، آثار دو برابر شدن دی اکسید کربن، تبریز
  • هما کشاورزی، مهندس فرخ سادات هالک، مهندس محسن میرمحمدی صفحات 11-18
    MTBE یکی از ترکیبات آلی فرار در هوای تنفسی است. اتلاف بنزین در جایگاه های سوخت رسانی و تردد خودروها در سطح شهر از جمله منابع ورود MTBE به هوای شهر است. مطالعات انجام شده در تهران نشان می دهد که روزانه حدود 52000 لیتر بنزین در جایگاه های سوخت رسانی سطح شهر (به طور متوسط 415 لیتر از هر یک از جایگاه ها) تلف می شود. این مقدار اتلاف بنزین در هر روز قادر است هوای محیط اطراف جایگاه ها را آلوده کند. در این تحقیق MTBE در هوای محوطه و اطراف دو جایگاه سوخت رسانی و همچنین در 20 نقطه سطح شهر در دو فصل سرد و گرم سال مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داده است که غلظت MTBE در جایگاه خاوران در ماه های خرداد و تیر (ppm 10.7-3.3) از آذر ماه (ppm 6.4-4.3) بالاتر است علاوه بر آن غلظت MTBE در اطراف جایگاه خیابان بهشتی در همان ماه های خرداد و تیر ppm 5.5-2.2 بوده است. همچنین نتایج نشان داد که شعاع تاثیر آلودگی جایگاه های سوخت رسانی در هوای محیط اطراف آن حدود 30 متر از مرکز جایگاه است. نتایج سنجش در سطح شهر نشان داد که در تابستان، میزان متوسط MTBE، حدود ppm 1.2-1% است. در 63 درصد نمونه های برداشتی از سطح شهر نیز غلظت بیشتر از مقادیر پیشنهادی برای هوای تنفسی است. علاوه بر آن تفاوتی بین نتایج سنجش MTBE در دو فصل گرم و سرد سال وجود ندارد. به این معنی که در طول سال غلظت MTBE در سطح شهر و اطراف جایگاه ها یکسال است.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، اتلاف بنزین، MTBE، جایگاه های سوخت رسانی، منابع متحرک آلودگی هوا
  • محمد پازوکی، جلال الدین شایگان، مهندس عباس افشاری صفحات 19-32
    پساب واحدهای تولید الکل به دلیل BOD و COD بالا و دارا بودن مواد سمی همچون ترکیبات فنلی و داشتن pH پایین یکی از مشکلات عمده محیط زیستی است. دفع مستقیم و مستمر این پساب در خاک موجب کاهش کیفیت خاک و از بین رفتن محصولات کشاورزی محیط زیستی می شود. در صورت تخلیه در رودخانه یا دریا، حیات آبزیان را در معرض تهدید جدی قرار می دهد. به منظور جلوگیری از این خطرها، روش های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی فراوانی برای تصفیه این پساب پیشنهاد شده است. روش های فیزیکی و شیمیایی بر اساس جذب سطحی، تبادل یونی، فرایند غشایی و اکسیداسیون های شیمیایی استوار است. روش های بیولوژیکی بی هوازی در مقایسه با روش های هوازی مقرون به صرفه بوده و در سال های اخیر توسعه زیادی یافته اند. برکه های بی هوازی 70-60 درصد BOD را با زمان ماند 1 تا 2 ماه کاهش می دهند. اکثر روش های بی هوازی راکتوری قادرند BOD فاضلاب ورودی را 80 تا 85 درصد کاهش دهند. در این صورت 15 تا 20 درصد BOD باقیمانده با روش های هوازی قابل حذف است. تبخیر پساب به منظور تولید خوراک دام و سوزاندن پساب به منظور بازیافت پتاس از جمله روش های دیگری می باشند که برای دفع پساب واحدهای تولید الکل در مقیاس کم مورد استفاده قرار گرفته اند و در صورتی که مشکلات فناوری ساخت و مشکلات بهره برداری آنها در نظر گرفته نشود هزینه خالص دفع پساب را به دلیل فروش محصولات به دست آمده کاهش می دهند. پساب واحدهای تولید الکل به عنوان سوبسترا برای تولید پروتئین تک یاخته نیز مورد تحقیق قرار گرفته است که در صورت فروش محصول به دست آمده، هزینه این روش نیز کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تصفیه پساب، تولید الکل، رنگبری بیولوژیکی، روش های تصفیه
  • مهندس اردشیر خسروی دهکردی، مجید افیونی، سید فرهاد موسوی صفحات 33-40
    مصرف کودهای نیتروژن دار بدون توجه به آثار سو بر خصوصیات خاک، محصولات کشاورزی و به ویژه محیط زیست، به طور چشمگیری افزایش یافته است. نیترات به عنوان عمده ترین شکل نیتروژن به راحتی به آب های زیر زمینی منتقل و موجب آلودگی آنها می شود. آب های زیر زمینی به علت داشتن کیفیت مناسب و قابلیت دسترسی آسان، مهمترین منبع تامین آب در مناطق خشک و نیمه خشک است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی آلودگی نیترات، توزیع و تغییرات آن در آب های زیر زمینی حاشیه زاینده رود در منطقه خشک و نیمه خشک استان اصفهان است. بدین منظور از باغبادران تا وزنه حدود 100 حلقه چاه آب دایر انتخاب شد و هر دو ماه یک بار از مهر ماه 1377 تا مهر ماه 1381 نمونه برداری انجام گرفت و غلظت TH، SO42-، Mg 2+، Ca2+، Na+، k+، HCO3-، Cl-، NO3- N و EC اندازه گیری شد. نتایج نشان داد میانگین غلظت نیتروژن نیتراتی در آب چاه های باغبادران با عمق متوسط 6 متر 5.28، در منطقه فلاورجان با عمق متوسط 7.5 متر 17.63 و در منطقه ورزنه با عمق متوسط 6 متر 6.35 میلی گرم در لیتر بود. بیشترین مقدار غلظت نیتروژنی نیتراتی در آب چاه در منطقه جلال آباد در فاصله یک کیلومتری ساحل زاینده رود و به میزان 70.8 میلی گرم در لیتر (7 برابر حد استاندارد 10 میلی گرم در لیتر) در تاریخ 27/1/80 اندازه گیری شد. میانگین غلظت نیتروژن نیتراتی چاه آب آشامیدنی روستای باغ ملک (چاه شماره 1) با چاه آب شهر ورزنه (چاه شماره 100) در طول مدت مطالعه تفاوت معنی دار نداشت ولی این غلظت در منطقه لنجان (کله مسیح، چمگران، زرین شهر، فلاورجان و درچه) به علت فعالیت زیاد کشاورزی (به طور عمده برنج کاری) با نقطه شروع (چاه شماره 1) و نقطه پایان (چاه شماره 100) دارای تفاوت معنی داری بود. همچنین، نتایج نشان داد که غلظت نیترات با هیچیک از پارامترهای شیمیایی اندازه گیری شده در نمونه های آب زیر زمینی همبستگی معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: آلودگی آب های زیر زمینی، محیط زیست، فعالیت های کشاورزی، استاندارد آب آشامیدنی، فاضلاب های صنعتی
  • عبدالرضا کرباسی، مهندس آیدا بیاتی، غلامرضا نبی بیدهندی صفحات 41-48
    در این تحقیق رسوبات رود خانه شفارود جهت تعیین غلظت سنگین، منشا عناصر و شدت آلودگی مورد آنالیز شیمیایی قرار گرفتند. گر چه از سال های 1350 مقایسه نتایج غلظت عناصر سنگین با استانداردهای جهانی رایج بوده است لیکن نتایج تحقیق نشان می دهد که استفاده از میانگین های غلظت عناصر سنگین در پوسته زمین و رسوبات جهانی روش مناسبی جهت برآورد میزان آلودگی در منطقه مورد مطالعه نمی باشد. غلظت عناصر سنگین در رسوبات رودخانه شفارود توسط واحدهای زمین شناسی منطقه تحت کنترل می باشند و در این میان واحدهای آهکی نقش بیشتر و مهمتری نسبت به دیگر واحدهای زمین شناسی منطقه دارند همچنین مواد آلی طبیعی نیز در جذب عناصر و تولید پیوند آلی – فلزی موثر بوده اند. به علت تاثیر مواد آهکی بر غلظت عناصر مشاهده می شود که به طور کل غلظت های بدست آمده در منطقه نسبت به میانگین های جهانی کمتر است. در ادامه تحقیق با استفاده از LOI، Ca، Al به ترتیب به عنوان شاخص های زمینی، بیوژنیکی و مواد آلی نسبت به منشا یابی عناصر منگنز، آهن، نیکل، مس، روی، سرب و کبالت اقدام شد. گرچه دو عنصر آهن و منگنز مستقیما با شاخص زمینی ارتباط دارند و منشا آنها کاملا زمینی است لیکن دیگر عناصر مورد مطالعه نیز دارای منشا زمینی بوده و توسط مواد آلی طبیعی و مواد بیوژنیکی طبیعی تحت کنترل می باشند. بدین ترتیب، خوشبختانه اثری از آلودگی فلزی در رودخانه شفارود مشاهده نگردیده است. شاخص ژئوشیمیایی مولر نیز موید این امر بوده و خروجی محاسبات این شاخص، شدت آلودگی عناصر منگنز، سرب، نیکل، مس، روی و آهن را در رده غیر آلوده نشان می دهد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، رسوبات، آلودگی، شفارود
  • مهندس محمدتقی جعفرزاده، ناصر مهردادی، سیدجمال الدین هاشمیان، علی اکبر عظیمی صفحات 49-58
    فاضلاب منشا اصلی آلودگی محیط زیست در مقیاس جهانی بوده و حدود 90 تا 95 درصد از فاضلاب های تولیدی در جهان بدون هیچگونه تصفیه ای وارد محیط می شود. توسعه صنایع پتروشیمی در سالهای اخیر، آن را به یکی از قطبهای صنعتی کشور تبدیل کرده که در آن فاضلاب متنابهی تولید می گردد. برای تصفیه این نوع فاضلاب از انواع فرآیندهای بیولوژیکی هوازی و بی هوازی بهره گرفته می شود. در این پژوهش، راه اندازی یک راکتور هیبرید بی هوازی که فاضلاب پتروشیمیایی را در شرایط مزوفیلی تصفیه می کند، مورد بررسی قرار گرفته است. برای راه اندازی راکتور از لجن لخته ای یک راکتور UASB کارخانه لبنی استفاده شده است. مطالعات به عمل آمده نشان داد که راه اندازی راکتور هیبرید برای تصفیه فاضلاب پتروشیمیایی بدون خو دادن لجن موفقیت آمیز نیست. پس از آنکه راه اندازی راکتور پس از پنج ماه میسر نشد، خودادگی لجن به این فاضلاب آغاز شد. در مرحله اول راه اندازی، فاضلاب مصنوعی ساخته شده از شیر خشک به راکتور تزریق شد که بعد از 65 روز و با میزان بارگذاری آلی معادل 2 kgCOD/m3.d و زمان ماند هیدرولیکی 18 ساعت به راندمان حذف 77.8 درصد رسید. در مرحله بعد بتدریج بر میزان COD ناشی از فاضلاب پتروشیمی افزوده شد تا فاضلاب ورودی به راکتور بطور کامل مربوط به فاضلاب پتروشیمی باشد. بعد از 30 هفته، راندمان حذف COD در بارگذاری آلی 2 kgCOD/m3.d و زمان ماند هیدرولیکی 18 ساعت به 70.3 درصد رسید. در این مرحله شرایط حاکم بر راکتور تا زمان رسیدن به شرایط پایدار هیدرولیکی و اتمام دوره راه اندازی ثابت نگهداشته شد.
    کلیدواژگان: تصفیه بی هوازی، فاضلاب، راکتور هیبرید، پتروشیمی، راه اندازی
  • عباس رنجبر سعادت آبادی، عباسعلی علی اکبری بیدختی، سید علیرضا صادقی حسینی صفحات 59-68
    توسعه شهرنشینی و فعالیت های صنعتی در شهرهای بزرگ منجر به تغییرات وسیعی در مشخصات فیزیکی سطح زمین، انرژی گرمایی آزاد شده، آلودگی هوا، تغییرات دما و سایر پارامترهای هواشناختی می شود و جزیره گرمایی شهری را ایجاد می کند. در این مطالعه تغییرات ناشی از آثار شهرنشینی روی وضع هوا و اقلیم محلی در کلان شهر تهران بررسی شد. به این منظور روند سری های زمانی کمیت های دمای کمینه، بیشینه و باد تهران (ناحیه توسعه یافته شهری) و ورامین (ناحیه کم توسعه یافته شهری) طی یک دوره چهل ساله (95-1956) مطالعه گردید. رابطه بین شدن جزیزه گرمایی تهران با پارامتر جمعیت شهری و همچنین کمیت هایی نظیر باد و پایداری ایستایی جو، بررسی شده است. نتایج حاصله، بیانگر افزایش قابل ملاحظه روند دمای کمینه تهران در مقایسه با بیشینه آن است. همچنین روند افزایش میانگین سالانه دمای کمینه در تهران تقریبا چهار برابر ورامین ld می باشد. بیشترین تغییرات افزایشی برای میانگین ماهانه دمای کمینه تهران و ورامین در ماه نوامبر (آذر) به ترتیب به مقدار C° 4.64 و C° 2.12 و کمترین تغییرات در فوریه (بهمن) به ترتیب به مقدار C°1.24 و C° 0.44 - است. اختلاف میانگین چهل ساله دماهای کمینه تهران با ورامین در ماه سپتامبر بیشینه و در فوریه (بهمن) کمترین مقدار را دارد. این اختلاف های فاحش در روند افزایشی دمای کمیته تهران نسبت به ورامین بیانگر آثار شهری از جمله آزاد شدن گرمای دست ساز بشر و مصنوعی زیاد و در نتیجه ایجاد جزیره گرمایی و تغییرات اقلیم محلی در تهران می باشد. علاوه بر آن به دلیل گسترش شهر و ایجاد ساختمان ها و موانع، روند کاهشی مولفه شمالی بادهای محلی تهران (مهرآباد) مشاهده گردید. این روند کاهشی سبب تقویب شدت جزیره گرمایی می شود. همچنین نتایج بیانگر شدت قابل ملاحظه جزیره گرمایی تهران در مقایسه با شهرهای بزرگ و صنعتی جهان می باشد.
    کلیدواژگان: جزیره گرمایی شهری، اقلیم محلی، تهران
  • شناسایی و گزارش جدیدی از موش جنگلی هیرکانی Apodemus hyrcanicus در منطقه نور
    سید محمد جاوید کار، جمشید درویش، مهندس علیرضا ریاحی بختیاری صفحات 69-74
    مطالعه سیستماتیکی موش جنگلی (Genus: Apodemus) براساس صفات مرفولوژیک و مرفومتریک دندانی و جمجمه ای در منطقه نور با ارتفاع 26 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد در استان مازندران با مجموع 8 نمونه انجام گرفت. در این مطالعه، موش جنگلی هیرکانی (A. hyrcanicus) به عنوان رکوردی جدید از منطقه نور شناسایی شد. رنگ قهوه ای تیره پوست در سطح پشتی به طور آشکار از سایر گونه های Apodemus در ایران متمایز است. و از خصوصیات شاخص مرفولوژیک و مرفومتریک این گونه، تیغه V شکل و زاویه دار پیشانی - آهیانه ای (فرکانس: 88%)، انحنای دیواره پشتی صفحه...
    کلیدواژگان: سیستماتیک، Apodemus hyrcanicus، موش جنگلی هیرکانی، نور
  • عبدالله رشیدی مهرآبادی، علی ترابیان صفحات 75-82
    نماتدها از جمله موجودات بیولوژیکی می باشند که به دلیل وفور در منابع آب سطحی و مقاومت نسبت به گندزدایی، دارای اهمیت زیادی در کنترل فرایندهای تصفیه آب دارند. با توجه به کمبود میزان اطلاعات در خصوص کارآیی حذف نماتدها در فرایند فیلتراسیون مستقیم، در تحقیق حاضر با استفاده از پایلوتی مشتمل بر واحد تهیه آب خام، انعقاد و لخته سازی و دو نوع صافی موازی تک لایه و سه لایه این موضوع تحت شرایط مختلف از لحاظ دانه بندی مصالح صافی، نرخ فیلتراسیون، میزان تزریق منعقد کننده و فعال یا غیر فعال بودن نماتدها (غیر فعال سازی با تزریق 8 میلی گرم در لیتر کلر انجام گردید) مورد برسی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله متوسط کارآیی حذف نماتدهای فعال توسط صافی های تک لایه 68.8 درصد و سه لایه 73.9 درصد بوده است بر اساس مطالعات میکروسکوپی قدرت حرکت نماتدها عمده ترین علت پایین بودن کارایی حذف در صافی متوسط کارایی حذف در صافی های تک لایه به 93.7 درصد و سه لایه به 95.8 درصد افزایش می یابد و بنابراین توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تصفیه آب، فیلتراسیون مستقیم، نماتدها، صافی تک لایه، صافی سه لایه
  • مهندس ابوالفضل معینی، محمد جعفری، علی سلاجقه، سادات فیض نیا صفحات 83-88
    تمامی طرح های منابع طبیعی بخصوص طرح های مرتع، آبخیزداری و محیط زیست بدون مطالعه خاک، ناموفق، ناکارامد و محکوم به شکست می باشند. از جمله روش هایی که برای مطالعات خاک در منابع طبیعی متداول است روش زمین شناسی است. در این تحقیق از حوزه آبخیز طالقان، زیر حوزه حسنجون که در محدوده 37 °50 تا 50 °50 طول شرقی و 7 °36 تا 20° 36عرض شمالی واقع شده و دارای تنوع زمین شناسی خوبی است انتخاب گردید. ابتدا نقشه واحدهای کاری روش زمین شناسی با بررسی های فتوژئولوژی و بازدیدهای صحرایی با استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی در مقیاس 20000: 1 تهیه شد و سپس به حفر پروفیل در این واحدها اقدام شد و مقدار pH، EC، درصد مواد آلی، درصد کربنات کلسیم، درصد سیلت، درصد رس و درصد شن تعیین گردید. نتایج حاصل از آزمون های آماری که با استفاده از نرم افزارهای مناسب آماری و در سطح احتمال 5 درصد انجام گرفت نشان داد که پروفیل های موجود در واحدهای کاری مختلف زمین شناسی (پروفیل های موجود در سنگ های مختلف) با یکدیگر در اغلب فاکتورها اختلاف معنی داری دارند (بجز EC و درصد مواد آلی) و این نتیجه گویای این مطلب خواهد بود که برای مطالعات خاکشناسی، تقسیم بندی منطقه از لحاظ جنس سنگ امری کاملا ضروری است. سپس پروفیل های موجود در هر یک از واحدهای کاری (در یک سنگ معین) با یکدیگر مقایسه شدند و نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که واحدهای کاری روش زمین شناسی پلی گونهای همگنی نیستند و بجز pH، بقیه فاکتورها در یک جنس سنگ معین با یکدیگر اختلاف معنی داری دارند و با توجه به نتایج حاصله، برای مطالعات اجمالی و در مرحله شناسایی روش زمین شناسی می تواند مفید باشد ولی در مطالعات معمول خاک شناسی در منابع طبیعی فقط می توان برای ارزیابی مقدار pH از روش زمین شناسی کمک گرفت و برای مطالعه سایر فاکتورها نمی توان به روش زمین شناسی به تنهایی اکتفا کرد.
    کلیدواژگان: طرح های منابع طبیعی، روش زمین شناسی، خاکشناسی، سامانه های اطلاعات جغرافیایی، فتوژئولوژی
  • توانمندی های زیستی و تنگناهای موجود در منطقه حفاظت شده سیاهکوه اردکان (یزد)
    محمدحسین ایران نژاد پاریزی، مهندس جلیل سرهنگ زاده، مهندس حمیدرضا علمی، مهندس زین العابدین حسینی، مهندس فاطمه حاضری صفحات 89-100
    منطقه حفاظت شده سیاهکوه اردکان با مساحت 199512 هکتار از سال 1380 تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد است. 65% منطقه دشتی و دامنه ارتفاعی آن بین 950 تا 2050 متر است. در این پژوهش با انجام مشاهدات صحرایی و بهره گیری از منابع، زیستمندان گیاهی و جانوری منطقه شناسایی و معرفی شد و تنگناهای موجود در منطقه مورد بررسی قرار گرفت. محدودیت های عمده موجود در منطقه، شامل تنگناهای اقلیمی (بارندگی 48 میلی متر در سال و طولانی بودن فصل خشکی)، تنگناهای منابع اراضی (شوری، بالا بودن سفره های آب زیر زمینی، کمی عمق خاک، فرسایش و رسوب و نامناسب بودن زهکشی) و کمبود منابع آبی می باشند. عوامل تاثیر گذار دیگر شامل بهره برداری از معادن و شکار غیر مجاز عرصه را بر زیستمندان جانوری تنگ می کند. در این شرایط دشوار اکولوژیکی، اجتماعات گیاهی خشکی پسند و جانوران مقاوم به خشکی، توانسته اند شرایط سخت محیطی را تحمل کنند و به حیات خود ادامه دهند. در منطقه مورد مطالعه، تعداد 47 گونه گیاهی متعلق به 43 جنس و 25 خانواده شناسایی شد. خانواده های Chenopodiaceae با 9 گونه، Compositae و Umbelifera با 4 گونه و Polygonaceae با 3 گونه بیشترین تعداد گونه را دارا هستند. چهار گونه گیاهی scorpus - Zataria mulitiflora - Hyssopus angustifolius - Salsola Yazdiana Acantolimon درجه حفاظتی lower risk در فهرست سرخ دارند در عین حال دو گونه اخیر اندمیک می باشند. فرم های رویشی فانروفیت، همی کریپتوفیت، تروفیت و ژئوفیت به ترتیب با 41، 21، 17، 15، 6 درصد بیشترین حضور را در منطقه دارند. از زیستمندان جانوری در منطقه، 19 گونه پساندار شناسایی شد، که 8 گونه از جمله سه گونه اندمیک شاه روباه، یوزپلنگ ایرانی و پا مسواکی بزرگ به عنوان اولویت حفاظتی معرفی شد. از 35 گونه پرنده شناسایی شده در منطقه، 11 گونه از جمله زاغ بور و هوبره واجد ارزش های حفاظتی اند. همچنین ده گونه خزنده در منطقه شناسایی شده اند که متعلق به سه راسته لاک پشت، مارمولک و مار می باشند. دو گونه لاک پشت مهمیزدار و بزمجه در اولویت حفاظت قرار دارند.
    کلیدواژگان: منطقه محافظت شده سیاهکوه، توانمندی ها، تنگناها، پوشش گیاهی، حیات وحش، یزد
  • ایجاد مدل طیف قابلیت اکولوژیکی بهره وری انسان از پارکها و مناطق حفاظت شده
    مرتضی شریفی، مجید مخدوم، قوام الدین زاهدی امیری، هوشنگ سبحانی صفحات 101-118
    بخش اول تحقیق در پارک ملی بنف کانادا انجام گرفته است. منطقه مورد مطالعه در بخش مرکزی ذخیره گاه زیست کره اکوسیستم راکی (مشتمل بر چهار پارک ملی و سه پارک استانی) واقع شده است. مطالعه در محدوده ای به وسعت بیست هزار هکتار از پارک ملی بنف هم جوار با شهر توریستی بنف که زون تعارضی شدید بین فعالیت های انسانی و اجزای نفیس اکوسیستم محسوب می شود متمرکز شده است. در این تحقیق ایجاد یک مدل علمی برای ارزیابی و برآورد قابلیت ها و پتانسیل بهره وری تفرجی سیستم های حفاظتی (ذخایر زیستکره، پارک های ملی و دیگر پارک های طبیعی) مورد توجه بوده است. برای این منظور «اندیکس پوشش گیاهی سطحی» و «عملکرد موثر زیستگاه» به ترتیب به عنوان شاخص های استاندارد اکوسیستم های محلی و منطقه ای انتخاب شده اند. بر مبنای بیست شاخص کلیدی مستقل و موثر بر اندیکس پوشش سطحی، 715 واحد همگن که در مجموع 36532 واحد را تشکیل می دادند، سنجش، شناسایی، ارزیابی و تفکیک شدند. به طور تصادفی 191 واحد نمونه گیری از میان واحدهای موجود انتخاب شد که مشتمل بر 54 واحد همگن بود. طی کار میدانی داده های آماری مورد نیاز جمع آوری و با تجزیه و تحلیل و آزمون آماری هشت متغیر معنی دار انتخاب گردید. سنتز تحقیق ایجاد یک مدل طیف قابلیت اکولوژیکی بهره وری انسان از پارکها و مناطق حفاظت شده است. آزمون قابلیت اعتماد مدل ابداعی در پارک جنگلی سی سنگان و پارک ملی گلستان این امکان را فراهم می آورد که دستاورد نهایی این تحقیق، برنامه ریزی اکوتوریسم با رویکرد اکولوژیک در پارک های طبیعی منطقه خزری ایران را ارتقا دهد.
    کلیدواژگان: طراحی و مدیریت پارک های طبیعی، طیف قابلیت بهره وری تفرجی، کلاسه بندی سطوح اکوسیستم، اجزای نفیس اکوسیستم، حدود تغییرات قابل قبول در اکوسیستم های محلی
  • نبض گیری تالاب های حاشیه جنوبی دریای خزر (ایران)
    مریم شکری، نصرت الله صفاییان، مهندس روجا صفاییان صفحات 119-128
    تالاب ها اکوسیستم هایی پویا برخوردار از تنوع زیستی و ساختار بتانیکی – اکولوژیک خاص خود هستند. این اکوسیستم ها همواره تحت تاثیر عوامل طبیعی و انسانی دستخوش تغییراتی بوده و با گذر از آستانه سلامت دچار تخریب می گردند. با این نگرش به منظور ارزیابی پیامدهای زیست محیطی در تالاب ها، اندازه گیری خصوصیات اکولوژیکی و تنوع زیستی آنان لازم است. کنوانسیون تالاب ها و پرندگان مهاجر رامسر نیز کشورهای عضو را در خصوص استفاده خردمندانه از تالاب ها به رعایت آن ملزم دانسته است. برای اطلاع از آثار فعالیت های اقتصادی – اجتماعی جوامع انسانی بر ساختار پوشش گیاهی این اکوسیستم ها، تحقیق حاضر طی سال های 1384 -1374 در چارچوب مطالعات فیتواکولوژیک در 7 تالاب معرف، در شمال کشور ایران واقع در حاشیه جنوبی دریای خزر صورت پذیرفت. ارزیابی تغییرات تراکم نسبی گیاهان مشاهده شده در سطح آب، به روش فاصله ای، تجزیه و تحلیل آماری داده ها به کاربرد روش ANOVA در محیط SPSS9 انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده گونه های گیاهی:Utricularia neglect a Juncus articulatus، Sciepua Meirimua & alba، phragmites australis، Nelumbiym nuciferum، Azolla filiculoides، Nympha جز گونه های زیاد شونده و گونه های گیاهی:Sparganium erectum، Salvinia natans & Iris pseudacours Lemna minor، Butomus umbelatus، به عنوان گونه های کم شونده در تالاب های شمال ایران معرفی می گردند. با توجه به سرعت رشد، تکثیر و خصوصیات مرفولوژیکی گیاهان زیاد شونده، این گیاهان با پوشش پیوسته در سطح آب مانع نفوذ نور در آب، ایجاد اختلال در زنجیره غذایی و کاهش تنوع فون و فلور شده و سرانجام، با انباشته شدن در بستر تالاب، موجب بروز پدیده دیستروفیکاسیون و مرگ این اکوسیستم های آبی خواهند شد.
    کلیدواژگان: تالاب، کنوانسیون رامسر، گیاهان آبزی، دیستروفیکاسیون، ایران
  • پیشنهاد روشی برای تحلیل شخصیت شهر
    مهتا میرمقتدایی صفحات 129-140
    شخصیت یا کاراکتر در ادبیات طراحی شهری با مفهوم هویت کالبدی مترادف بوده و به معنی ویژگی های کالبدی است که یک شهر را یگانه، متمایز و متفاوت می کند. رویکرد مورفولوژی شهری که بر مطالعات کالبدی شهر متمرکز است، چارچوب نظری لازم برای مطالعه شخصیت شهرها را فراهم می کند. مورفولوژی شهری بررسی نظام مند فرم، شکل، نقشه، ساختار و کارکردهای بافت مصنوع شهرها و منشا و شیوه تکامل این بافت در طول زمان است. روش برداشت از نسج شهری که به معنای سازمان خیابانها و بلوکهاست، و در حوزه این رویکرد شکل گرفته، ابزار کاربردی آن به شمار می رود. این روش توسط کارل کروپف تدوین شده و ترکیبی از دو مکتب مورفولوژی شهری آلمانی و ایتالیایی است. ساخت اصلی نظریه ای است که دیدگاهی کلان نسبت به بافت شهر اتخاذ کرده و به کلیت آن نظر دارد. این رویکرد می تواند به عنوان مکمل مطالعات شناخت نسوج شهری بکار رفته و ارتباط میان اجزا در شکل دهی به یک کل را بیان کند. در این مقاله پیشنهاد می شود به منظور تکمیل و جامع نمودن روش برداشت از نسج شهری، آن را با نظریه ساخت اصلی ترکیب نمود. حاصل این ترکیب، فرآیندی جامع برای مطالعه شخصیت (یا هویت کالبدی) شهرها فراهم می کند. فرآیند حاصل را می توان به منظور انتخاب بخشی از شهر که دارای اکثر صفات و خصوصیات کالبدی موجود در کل شهر است بکار برد. با مطالعه این بخش از شهر، می توان به شناخت عمومی نسبت به خصوصیات کالبدی کل آن دست یافت.
    کلیدواژگان: شخصیت، هویت کالبدی، مورفولوژی شهری، نسج شهری، ساخت اصلی
  • بخش انگلیسی
  • صفحات 1-14
|
  • Khorshiddoust, A. M., Ghavidel Rahimi, Y Pages 1-10
    General circulation models (GCMs) are mathematical models (i.e. computer simulations) of atmospheric and oceanic properties and processes that attempt to describe earth's climate system(The global climate system is a consequence of, and a link between, the atmosphere, oceans, the ice sheets (cryosphere), living organisms (biosphere) and the soils, sediments and rocks). Developed in 1960s, they have become the chief tools in analyzing effects of Global climatic change.CO2 doubling as one of the most important parameter affecting atmosphere was simulated using the resultant monthly indexes of temperature and precipitation on grid points in Tabriz for a 53-year time period (1952-2003). The resulting Hythergraph and Ambrothermic model of Geophysical Fluid Dynamics Laboratory (GDFL) for Tabriz indicate monthly increases of temperature and precipitation during the CO2 doubling periods. The temperature would increase monthly and seasonally, and the precipitation would decrease on March and increases on April and May. A comparison of the present and simulated Ambrothermic, Hyetograph and Xlimagram models applying GDFL model confirm precipitation and temperature changes in Tabriz. Therefore, the results verify climatic changes such as a decrement in the duration and intensity of cold season accompanying freezing days, and decreasing spring and winter precipitation and changing winter precipitation type from snow to rain, as well as, the extension of growth period, and finally the dominance of dry periods.
    Keywords: Climatic simulation, Climatic change, Geophysical Fluid Dynamics Laboratory General Circulation Models (GFDLGCM), Impacts of doubling, Tabriz
  • Keshavarzi Shirazih., Halekf., Mirmohamadi, M Pages 11-18
    MTBE is one of the volatile organic compounds in the ambient air. The fuel loss at gas stations and traffic are the main sources of this compound in the air of the city. The studies show 52000 liters of gasoline is lost from the gas station across the city of Tehran. Each station losses approximately 415liters per day, which makes the area on and around the gas stations heavily polluted. In current study, MTBE were measured at two gas stations and 20 main cross streets, during summer and winter. The concentration of MTBE in Khavaran gas station in July and August (3.3-10.7 ppm) was higher than December (4.3-6.4 ppm).MTBE concentration in Beheshty gas station at that time (Summer) were 2.2 - 5.5 ppm. The mean concentration of MTBE in ambient air at the 20 measured places across the city was 0.01 -1.2 ppm. This study shows that effect of gas station as a point source of pollution is 30 m from center of gas station.
    Keywords: MTBE, Gasoline, Gas station, Air pollution
  • Pazoukim., Shayeganj., Afshari, A Pages 19-32
    Distilleries wastewater is an important environmental problem due to its high BOD and COD content, and toxic materials such as phenolic compounds, and low pH. Direct and continuous discharge of this effluent to the soil reduces the quality of soil and destroys agricultural crops. In addition, its discharge to rivers and sea will seriously affect aquatic life. In order to prevent environmental hazards, a number of biological, chemical and physical methods have been introduced for treatment of this wastewater. Chemical and physical methods are based on surface sorption, ion exchange, membrane processes and chemical oxidations. In biological methods, anaerobic processes are more economical than aerobic processes and are more developed more in recent years. Anaerobic lagoons reduce 60-70% of BOD with 1-2 months retention time. Most of anaerobic bioreactor methods are able to reduce wastewater BOD by 80-85% and the remaining 15-20% of BOD can be reduced by aerobic processes. Evaporation of wastewater for production of feedstocks and incineration of wastewater for recovery of potassium are other methods of distillery wastewater treatment used in smaller volumes. These methods can be economic (if technological and production difficulties are not considered) by selling of by-products formed. Distillery wastewater is also used for production of single cell protein, in which selling the by-products can reduce the cost of wastewater treatment.
    Keywords: Wastewater treatment, Ethanol production, Treatment methods
  • Khosravi Dehkordia., Afyunim., Mousavi, F Pages 33-40
    Application of nitrogen fertilizers have been increased without considering the harmful impacts on soil properties, agricultural products and especially on the environment. As the most common form of nitrogen, nitrate is easily transferred to ground-water resources. Ground-water is the main water supply in arid and semi arid regions, because of good quality and easy availability. The objective of this study was to determine nitrate concentration, distribution and fluctuations in the ground-water around the Zayanderoud River in the arid and semi arid region of Isfahan province. In this way, about 100 functional wells were selected from Baghbahadoran to Varzaneh and the concentration of NO3-N,Cl-, HCO3- K+, Na+, Ca2+, Mg2+, SO2-4, TH and EC were measured monthly from October 1998 to October 2002. The average concentration of NO3-N in Baghbahadoran, Flavarjan, and Varzaneh were 5.5, 17.6 and 6.4 mg/l respectively. The highest value of nitrate nitrogen of 70.8 mg/l (7 times much than standard value of 10 mg/l) was observed in Jalalabad region, one kilometer from Zayanderud River. There was not any significant difference between nitrate nitrogen in drinking water well in Baghmalek village and varzaneh well in the period of sampling but the concentrations were significantly different in Lenjan region (Kaleh Masih, Chamgardan, Zarinshahr, Falavarjan and Dorcheh) with the beginning point and the last point, because of the higher agricultural activities (usually rice). The results also showed that the Nitrate concentration has no correlation with chemical parameters of ground-water.
    Keywords: Ground water pollution, Environment, Agricultural activities, Drinking water standard, Industrial waste water
  • Karbassi, A.R., Bayatii., Nabi Bidhendi, Gh.R Pages 41-48
    In this research, the Shefa-rud river sediments have been chemically analyzed to determine elemental matrix, heavy metals concentrations and pollution intensity. Though comparison of geochemical results with the world’s standards have been a common practice since 1971 but the research results show that use of mean of the metals concentrations of the earth's crust and world sediments are not suitable means to estimate the pollution load in the study area. Heavy metals concentrations of Shefa-rud river bed sediments are under control by the geology of study area and as a matter of fact, limestone units have a greater significant role than the other units. As limestone contain lesser concentrations of heavy metals, it is evident that the obtained concentrations are much lower than various world average sediment metal concentrations. Besides, natural organic materials have been effective in elemental absorption and formation of organic metal bond. In continuation of present research, Al, Ca, and LOI were used as the indices of lithogenous, biogenic and organic sources, respectively to find out the sources of Mn, Fe, Ni, Cu, Zn, Pb and Co. Though Fe and Mn have direct link with lithogenous index but we propose the same source for other studied metals. It is believed that organics and biogenic materials are land derived. Thus cluster analysis is indicative of lithogenous source for heavy metals in the study area, and fortunately no evidence of Shefa-rud river bed sediment elemental pollution has been observed. "Muller" geochemical Index (Igeo) is a proof to this fact, and the index output calculations demonstrate unpolluted class for Mn-Pb-Ni-Cu-Zn-Fe in the sediments.
    Keywords: Heavy Metals, Sediments, Pollution, Shefa, rud River
  • Jafarzadeh, M.T., Mehrdadin., Hashemian, S.J., Azimi, A.A Pages 49-58
    Wastewater is the main point-source pollutant on a global scale. Between 90 and 95% of the sewage produced in the world is released into the environment without any treatment. ِDevelopment of petrochemical industry in IRAN, construction of new plants and up gradation of existing units, has lead to generate more wastewater of higher strength. Some kinds of aerobic and anaerobic processes are applied for treatment of this type of wastewater. Performances during startup of a anaerobic hybrid reactor (UASB/Filter) treating petrochemical wastewater at mesophilic condition were investigated. The reactor was seeded with flocculent sludge from a UASB plant treating dairy wastewater. The reactor was run for 5 months without adaptation but it was unsuccessful. Hence the adaptation of sludge considered in 2 stage operation. At the first stage, the synthetic wastewater made from dry milk was fed to the reactor. After 65 days, the performance of reactor was 77. 8 percent at OLR=2. 0 kg/m3. day and HRT=18 hrs. Then in stage 2, The COD part of feed related to petrochemical wastewater increased step by step at 10 percent increments (increased COD mass of petrochemical wastewater by 10% per cycle) and injected to reactor completely from petrochemical wastewater. After 30 weeks, a COD removal of 70. 3% was obtained at OLR=2. 0 kg/m3. day and HRT=18 hrs.
    Keywords: Anaerobic treatment, Petrochemical wastewater, Hybrid reactor, Startup
  • Ranjbar Saadatabadia., Aliakbbari Bidokhtia., Sadeghi Hosseini, S.A Pages 59-68
    Heat island and urbanization effects of Tehran have been studied using time series of long term (about 40 years) weather records. This investigation shows a significant increase in minimum temperatures compared with maximum temperatures. The greatest trend for the mean temperature has occurred in November. Comparisons of time series of temperature for Tehran and Varamin in this period show that the rate of annual minimum temperature increases in Tehran was four times lager than that of Varamin(S.Tehran). Although a decrease rate of maximum temperature seems to be observed in both stations. The highest trend of mean monthly minimum temperature in Tehran and Varamin were 4.64°C and 2.12°C respectively, which were occurred in November. This indicates that the artificial and anthropogenic increases of temperature leading to urban heat island in Tehran have been significant in this period. This study also indicates that drainage of cold air from northern mountains over Tehran (Mehrabad) has also been weakened due to the increase in built-up area. The wind decreasing trend intensifies urban heat island effect.
    Keywords: Urban heat island, Local climate, Tehran
  • Rashidia., Torabian, A Pages 75-82
    Nematodes are one of those biological organisms that because of their abundance in surface water and their resistance to disinfection are of great importance in control of water treatment processes. Because of lack of information about efficiency of nematodes removal in direct filtration process, this subject has been examined under various conditions in this research with regard to size of filter media, filtration rate, injection rate of coagulant and activity or inactivity of nematodes, by using a pilot plant consisting of raw water unit, coagulation and flocculation units as well as two parallel single and triple media filter. Based on results obtained, the average efficiency for removal of active nematodes by single and triple media Filters has been 68.8 and 73.9 percent respectively. Based on microscopic survey, the mobility of nematodes has been the main reason for low rate efficiency. By making nematodes inactive, prior to entering the filter, the average efficiency for removal of nematodes in single and triple media filters increased by 93.7 and 95.8 percent respectively. Hence, this is strongly recommended.
    Keywords: Water treatment, Direct filtration, Nematodes, Single media filter, Triple media filter
  • Moeinia., Jafarim., Salajaghea., Feiznia, S Pages 83-88
    The soil studies are necessary for all of investigation of natural resources. One of the common soil studying method in natural resources is Geology method. This method, was applied in Hasanjoon sub-catchments of Taleghan drainage basing which is located in to longitude and to latitude, and having considerable geological variation. First, the map of geology units with photo logy and field checks using geographic information system, (scale 1:20000)was prepared. Then 60 profiles and soil samples were analyzed physically and chemically and pH, Ec, %OM, %caco3, %silt, %sand and clay were determined. Results of statistical test showed that, geology method is proper appropriate for primary study, because geology units are significantly different together. It is necessary to separate faces from litho logy for soil science study, because geology units are not homogenous and the profiles located at material have significant difference (except pH). Therefore for overall investigation and at identification stage, geology method can be useful, but for common soil science in natural resources, this method only is suitable to evaluate pH.
    Keywords: Geology method, Soil sciences, Natural resources investigation, GIS, photogeology
  • Biotic Capabilities and Limiting Factors in Siahkuh Protected Area (Ardekan-Yazd Province)
    Irannezhad Parizi, M. H., Sarhangzadehj., Azimzadeh, H.R., Elmi, M.R., Hosseini, S.Z., Hazeri, F Pages 89-100
    Siahkuh protected area is managed by the Dept. Environment of Yazd province since 2001.This region (199512 ha) contains a flat plain covering about (65%) with altitude 950-2050m. A study was conducted to determine vegetation and wildlife biota as well as limiting factors. Major limiting factors are: climatic limits(precipitation equal 48 mm/year), length of aridity season, land resources limitations salinity, high ground water table, soil depth inaducey, erosion and sedimentation, land drainage problem) and lack of water resources. Other factors are mine exploitation and hunting. In this harsh ecological conditions, xerophytes vegetation and aridity resistance wildlife are living.47 species of plants belong to 43 genera and 25 families were identified. Major plant families are Chenopodiaceae with 9 taxa, Compositae and Umbelifera with 4 taxa, and Polygonaceae with 3 taxa. Based on Red Data List 4 taxa in Lower Risk(LR) includ:Hyssopus angustifolius, Zataria multiflora, Salsola yazdiani and Acantholimon scorpus.Later two taxa are endemic. According to existing frequency, biological forms are Phanerophytes, Hemichryptophytes, Therophytes and Geophytes with 41,21,17,15and 6 percent respectively.19 species of mammals were identified in this area. Based on IUCN, Cites categories, and Dept. of Environment 8 taxa are protected including: Vulpes cana. Acinonyx jubatus venaticus and Jaculus blanfordi. 35 birds species wer identified which 11 taxa including Podoces pleskei and Chlamydotis undulata which are protected. Also 10 species of reptiles were identified which belong to Orders Ophidia, Testudinitae and Sauria.there are 2 protected taxa which include Vatanus griseus caspius and Testudo graeca.
    Keywords: Siahkuh Protected Area, Capabilities, Limitations, Vegetation, Wildlife, Aridity, Yazd
  • Development of an Ecological Human use Capability Spectrum characterizing Model in the Parks and Protected Areas
    Sharifim., Makhdoum M.F., Zahedi Amiri Gh, Sobhani H Pages 101-118
    Banff National Park has the potential for large-scale connectivity. However, conservation of the area depends on the resolution of problems arising from the historical development of the park. The study area for this project, centered in the town of Banff, represents a conflict zone between human use and valued ecosystem components in the park. This project would provide a scientific basis for the modification of human use in the area through an assessment of the relative human use capabilities of biophysical parameters. It would consider ‘Ground Cover Index’ and ‘Habitat Effectiveness’, respectively, as the standard indicators of local and regional ecosystems, using 20 key independent indicators of GCI. The study area has been divided into a total of 715 homogeneous units that are distributed over the study area and form a total, 36532 units. One hundred and ninety-one sampling units have been randomly selected from these populations that include 54 homogeneous units. Attribute data are collected for each sampling unit. The data was analyzed using multiple regression. The total of 8 independent variables were statistically significant. The synthesis was an “Ecological Human Use Capability Spectrum Characterizing Model”. By testing the reliability of model in the Sisangan Forest Park and Golestan National Park, a framework of design developed for Caspian Region of Iran. Model will add scientific credibility to management decisions over the definition of the Limits of Acceptable Change at local and regional levels. It will also assist managers to model the local Recreation Opportunity Spectrum in Natural Parks and protected areas.
    Keywords: Design, management of parks, Human Use Capability Spectrum, Ecosystem levels, Valued ecosystem components, Limits of acceptable change of local ecosystem
  • Feeling the Wetlands In Southern Coast of Caspian Sea (Iran)
    Shokrim., Safaiann., Safaian, R Pages 119-128
    The wetlands are dynamic ecosystems, having greater biodiversity and special botanic- ecological structure. These ecosystems are always changing under the influence of natural and human factors by passing through healthy threshold and destruction. One of the approved regulations of Ramsar convention and AGENDA 21 about wise use of wetlands and immigrant birds, for member countries is the measurement of ecological characteristics and sustaining the biodiversity in order to evaluate the environmental consequences in wetlands. To understand the effects of socio-economical activities of human societies around wetlands on vegetation structure of these ecosystems, the present research has been carried out in 7 indicator wetlands in northern Iran, located in southern coast of Caspian sea during 1995-2005. The evaluation of the changes in relative density of observed plants on water surface has been done by Distance Method and the statistical analysis has been carried out by using the ANOVA with SPSS9 software. Based in the results of the research, the following plant species: Azolla filiculoides, Nympha alba, Phragmites australis, Nelumbiym nuciferum, Juncus articulatus, Scirpus maritimus and Utricularia neglecta are the increasing species and the following plant species: Lemna minor, Butomus umbelatus, Sparganium erectum, Salvinia natans and Iris pseudacorus are the decreasing species in northern Iran’s wetlands. Considering the growth rate, propagation and morphological characteristics of increasing species, these plants decrease the penetration of light into the water with their continuous canopy cover, interfere in the food chain, decrease the diversity of fauna and flora and finally by accumulation in the wetland bed, create the phenomenon of eutrophication and the death of these aquatic ecosystems.
    Keywords: Wetland, Ramsar Convention, Photodynamic, Aquatic plants, Eutrophication, Iran, AGENDA 21
  • A proposed Method for the Analysis of Urban Character
    Mirmoghtadaee, M Pages 129-140
    In urban design literature, character is the synonym of physical identity and encompasses the physical features, which makes a city unique, different and distinguished. Urban morphology that concentrates on the physical aspects of urban areas provides the necessary framework for studying the character of cities. It is the organized survey of form, shape, map, structure and functions of urban fabric and its evolution during the time. The concept of urban tissue is an applied method, which has been formed in the realm of this approach, meaning street and block arrangement. The method which is the combination of Italian and German schools of urban morphology was developed by Karl Kropf. Main structure theory provides a comprehensive approach to urban fabric and could be used as a complement for urban tissue method to express the interrelationships of different components to shape the entire city. It is suggested in this paper that in order to develop a method for the analysis of urban character, the urban tissue method should be combined with main structure theory. The combined method provides a comprehensive tool for the study of the character of cities. The method could be used for the selection of an urban zone which encompasses the most important physical features of the city. Studying the selected zone will lead to acquirement of a general knowledge about the physical character of the entire city.
    Keywords: Character, Physical identity, Urban morphology, Urban tissue, Main structure