فهرست مطالب

Govaresh - Volume:11 Issue: 1, 2006

Govaresh
Volume:11 Issue: 1, 2006

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/03/08
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سخن سردبیر
  • اختلاف فاحش شیوع سندرم روده تحریک پذیر بین دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه گیلان
    صادق مسرت صفحه 6
  • مقالات پژوهشی
  • فریبرز منصور قناعی، محمدصادق فلاح، زهرا پور رسولی، رضوان قاسمی پور، آبتین حیدرزاده، فرحناز جوکار، پریسا حمامی، مانا آرامی، سارا، مانا کیهانیان، نسیم مسعودنیا، راحله زیارتبان صفحه 7
    زمینه و هدف

    سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از شایعترین اختلالات گوارشی می باشد، که با علایم غیر اختصاصی مانند درد شکمی و تغیراجابت مزاج بدون هر گونه پاتولوژی در اعضا مشخص می شود. شیوع این بیماری در افراد جامعه متفاوت است. لذا این مطالعه جهت بررسی شیوع IBS در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.

    روش بررسی

    این مطالعه بر روی 422 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1381 انجام پذیرفت. نمونه ها تحت یک برنامه زمانبندی شده، با استفاده از یک پرسشنامه دارای چارچوب مشخص بر پایه معیارهای روم (ROME)II. توسط پزشکان عمومی مجرب، مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار10 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به وسیله درصد و میانگین (± انحراف معیار) بیان گردید.

    یافته ها

    در این مطالعه 148 نفر(%35.1) مرد و247 نفر (%64.9) زن با میانگین سنی معادل 23.7±2.9 سال حضور داشتند. شیوع IBS،%12.6 با محدوده اطمینان16.1-%9.5 (53 نفر از422 مورد) بود. همچنین شیوع IBS در زنان بیشتر از مردان بود: %15 در مقابل%8.1 (p<0.05).

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان می دهد که شیوع IBS در دانشجویان پزشکی بیشتر از گزارشهای قبلی انجام شده در ایران می باشد. بنابراین ضرورت برنامه ریزی برای این گروه را ایجاب می کند.

    کلیدواژگان: IBS، شیوع، دانشجویان پزشکی، ایران
  • چنگیز قلی پور، رزیتا علیزاده شالچی، مهرشاد عباسی * صفحه 12
    زمینه و هدف

    سرطان مری از بدخیمی های شایع دستگاه گوارش در ایران است. طرح آسیب شناسی این بیماری از نظر جهانی در حال تغییر است. در این مطالعه ما ضمن بررسی بروز سرطان مری در استان آذربایجان شرقی در دهه گذشته، طرح تغییر اشکال آسیب شناسی آن را بررسی نموده ایم.

    روش بررسی

    پرونده کلیه بیماران مبتلا به بد خیمی مری و کاردیا که از سال 1373 تا1381 در هر یک از بخش های آسیب شناسی، انکولوژی،جراحی، رادیوتراپی و سایر بخش های مرتبط خصوصی و دولتی شهر تبریز مورد تشخیص و درمان قرار گرفته بودند، بررسی شد. از پرونده بیماران اطلاعات دموگرافیک شامل محل تولد و زندگی، سن، جنس، سابقه مصرف سیگار و الکل استخراج گردید. نوع سرطان بر اساس گزارش های آسیب شناسی ثبت شد و محل سرطان بر اساس گزارش های رادیوگرافیک، آندوسکوپیک و یا شرح عمل مشخص گردید. پس از تعیین و خارج نمودن موارد مهاجر، بروز سرطان مری در استان تعیین شده و نسبت انواع آسیب شناسی آن در سال های مختلف مقایسه شد. به علاوه ارتباط بین نوع و محل تومور با عوامل خطر ثبت شده بررسی گردید.

    یافته ها

    پرونده1792 بیمار مطالعه شد متوسط میزان بروز سالانه سرطان مری در جمعیت بالای20 سال استان آذربایجان شرقی در دهه گذشته حداقل7.09 درصد هزار نفر بوده است. نسبت زنان و مردان مبتلا و نسبت انواع آسیب شناسی سرطان در طی 10 سال گذشته ثابت بوده است. نسبت بیماران سیگاری به غیر سیگاری در سال های اخیر کاهش یافته است. در مبتلایان غیر سیگاری آدنوکارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در نیمه دوم مطالعه در مقایسه با نیمه اول مطالعه به طور معنی داری افزوده شده است. در این زیر گروه نسبت فراوانی آدنوکارسینوم به کارسینوم سلول سنگفرشی نیز طی 5 سال اخیر افزایش یافته است. چنین مطالبی در مورد سیگاری ها صدق نمی کرد.

    نتیجه گیری

    در استان آذربایجان شرقی سرطان مری در مقایسه با استان های مجاور شایع است. در این استان فراوانی بیماران غیر سیگاری مبتلا به سرطان مری طی سال های اخیر افزایش یافته است و در بیماران غیر سیگاری تعداد موارد آدنوکارسینوم نسبت به کارسینوم سلول سنگفرشی در حال افزایش است.

    کلیدواژگان: آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی، سرطان مری، دریاچه خزر، عادت به سیگار، اپیدمیولوژی
  • ناصر ابراهیمی دریانی، فاطمه فرامرزی گروسی، هادی غفرانی، پرویز حسینی، محمد بشاشتی، علی اسد هشترودی صفحه 17
    زمینه و هدف
    سندرم روده تحریک پذیر(Irritable bowel syndrome-IBS) از جمله شایع ترین اختلالات گوارشی است که در بخش عمده ای از مراجعین به پزشکان عمومی و متخصصین گوارش مشاهده می گردد. نوع و فراوانی علایم بالینی این سندرم ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشند. از آنجایی که در ایران مطالعات انجام شده در این خصوص اندک می باشد، مطالعه حاضر جهت بررسی تفاوت معیارهای تشخیصی و علایم بالینی در زنان و مردان ایرانی مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی بین علایم بالینی 76 بیمار مرد و 116 بیمار زن مراجعه کننده به یک درمانگاه تخصصی خصوصی که بر اساس نظر متخصص گوارش ورد بیماری های عضوی تشخیص سندرم روده تحریک پذیر برای آنها مطرح گردیده بود مقایسه انجام گرفت. از آزمون کای-دو جهت سنجش تفاوت آمارهای به دست آمده استفاده گردید.
    یافته ها
    از میان علایم گوارشی درد شکمی، تهوع، آروغ زدن بیش از حد، مزه بد دهان به ترتیب با نسبت زن به مرد 1.2،2،1.7 و1.4 در زنان شایع تر بودند (p<0.05)، در حالی که نفخ شکمی و دفع موکوس به ترتیب با نسبت مرد به زن1.3 و 1.6 بیشتر در آقایان مشاهده گردیدند (p<0.05). علایم غیر گوارشی این بیماری نظیر تپش قلب، اضطراب و افسردگی با نسبت زن به مرد1.7 و 1.3 و 1.7 در زنان بیشتر مشاهده گردیدند (p<0.05). حساسیت معیارهای رومRomeII)II) در جنس مذکر و مونث به ترتیب %96.3 و %92 به دست آمد. این مقادیر برای معیارهای مانینگ (Manning) در جنس مذکر و مونث به ترتیب %93.4 و%80.2 بود.
    نتیجه گیری
    علایم بالینی سندرم روده تحریک پذیربر حسب جنس متفاوت است. به نظر می رسد معیار تشخیصی مانینگ در مردان کاربردی تر باشد.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، جنسیت، علامت
  • اکرم پور شمس، نسرین زنده دل، مریم سمنانی، یوسف سمنانی صفحه 22
    زمینه و هدف
    سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بیماری شایعی است که به نظر می رسد اختلالات روان و نیز اعصاب مرکزی در پیدایش آن دخیل می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اختلالات روان در مبتلایان به IBS در یک جمعیت ایرانی بود.
    روش بررسی
    از 3012 نفر دانشجوی ورودی سال 1380 دانشگاه تهران دعوت به عمل آمده در این مطالعه شرکت کنند. ابتدا یک پزشک عمومی با دانشجویان در مورد علایم IBS بر اساس معیارهای RomeII مصاحبه می نمود. سپس دانشجویانی که دارای علایم IBS بودند توسط پزشک متخصص گوارش از نظر رد علل ارگانیک مورد بررسی های لازم آزمایشگاهی قرار می گرفتند. گروهی از دانشجویان که فاقد علایم IBS بودند و از نظر جنس و سن با مبتلایان به IBS همسان بودند به عنوان کنترل انتخاب شدند. سلامت روان با استفاده از پرسشنامه 28 سوالی در مبتلایان به IBS و گروه شاهد در طی مصاحبه با یک روان شناس بالینی تعیین شد. با استفاده از آزمون Chi-square دو گروه مبتلا به IBS و شاهد از نظر سلامت روان مورد مقایسه قرار گرفتند. مقادیر p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    3008 دانشجو (1785زن) وارد مطالعه شدند. 143 نفر دارای معیارهای تشخیصی RomeII بودند (%4.75) با محدوده اطمینان %4-5.6 نهایتا 46 نفر (31زن) مبتلا به IBS به عنوان مورد با 97 نفر (62زن) به عنوان گروه شاهد در مصاحبه روان شناسی بالینی شرکت نمودند. علایم جسمانی، افسردگی، اضطراب، کاهش عملکرد اجتماعی و اختلال کلی روان به ترتیب در %41.3،%34.8،%15.2،%43.5و%41.3 مبتلایان به IBS و%14.4،%14.4،%5.2،%21.6و%13.6 افراد گروه شاهد وجود داشت. تمامی موارد اختلال روان به طور معنی داری در مبتلایان به IBS بیشتر از گروه کنترل بود.
    نتیجه گیری
    سلامت روان در مبتلایان به IBS مختل می باشد. این واقعیت می تواند ناشی از این باشد که اختلال روان به پیدایش علایم IBS منجر می گردد و یا اینکه وجود علایم IBS منجر به اختلال روان می گردد. به نظر می رسد بهبود سلامت روان به کنترل IBS کمک نماید.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، اختلال روان، اضطراب، افسردگی، ایران
  • سیاوش ناصری مقدم، رضا ملک زاده، هادی رازجویان، سیدمهدی نورایی، سیدمیثم علیمحمدی، منصوره ممرآبادی، همایون واحدی، اکرم پورشمس، مهدی محمدنژاد، فرهاد زمانی، فرهاد صدر، صدیف درویش مقدم، پانته آفارسی صفحه 27
    زمینه و هدف
    در حال حاضر طبقه بندی لوس آنجلس برای گزارش یکسان مشاهدات آندوسکوپیک بیماری ریفلاکس استفاده می شود. هدف ما از انجام این مطالعه بررسی تغییرپذیری بین و درون مشاهده گر طبقه بندی لوس آنجلس است.
    روش بررسی
    254 تصویر انتهای مری که توسط یک آندوسکوپیست متبحر گرفته شده بود به طور تصادفی انتخاب و توسط 9 متخصص دستگاه گوارش (6 متخصص و 3 دستیار فوق تخصصی) خوانده شد. از این افراد خواسته شد تا مشاهدات خود را بر پایه طبقه بندی لوس آنجلس گزارش کنند. بعد از 2 هفته تصاویر مجددا کد بندی شده و از همکاران خواسته شد تا دوباره تصاویر را مشاهده کنند. از آنالیز آماری کاپا برای تغییرپذیری بین و درون مشاهده استفاده شد. مقادیرp کمتر از0.05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    متوسط کاپا برای توافق درون مشاهده گر متخصصین 0.54 و برای دستیاران فوق تخصصی0.55 بود. متوسط کاپای درون مشاهده گر خانم ها بیشتر از آقایان بود (0.70 در مقابل0.50،p=0.05). متوسط کاپای مشاهده گران برای متخصصین و دستیاران فوق تخصصی به ترتیب 0.20 و0.31 گزارش شد. متوسط کاپای وزنی بین مشاهده گر به ترتیب برای خانم ها و آقایان 0.07 و0.025 بود (p=0.007). آنالیز داده ها برای شناسایی منبع خطا نشان داد که حداقل تکراری خواندن برای محاسبه ضریب توافق هر دو گروه بین و درون مشاهده گر ریفلاکس گرید A بود.
    نتیجه گیری
    اگر چه طبقه بندی لوس آنجلس پیشرفت مهمی در گزارش بیماری ریفلاکس معدی- مروی است، بر پایه داده های تکرارپذیری این طبقه بندی ضعیف تا متوسط است. هیچ تفاوتی بین توافق متخصصین و دستیاران فوق تخصصی مشاهده نشد. کاپای درون مشاهده گر خانم ها بهتر گزارش شد اما میزان توافق بین آنها کمتر بود. علی رغم نواقص آماره کاپا و محدودیت های احتمالی کیفیت تصاویر ثابت، بازنگری سیستم لوس آنجلس پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: توافق درون مشاهده گر، توافق بین مشاهده گر، آندوسکوپی، ریفلاکس معدی مروری، طبقه بندی لوس آنجلس
  • آزیتا گنجی، محسن صفوی، مهدی نورایی، سیاوش ناصری مقدم، شاهین مرآت، همایون واحدی، رضا ملک زاده صفحه 33
    زمینه و هدف
    بیماری های دستگاه گوارش و کبد از شایعترین علل موربیدیته و از عمده مرگ در ایران می باشند و سهم عمده ای از بودجه بهداشت و درمان را به خود اختصاص می دهد.
    میزان بروز بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش و کبد رو به افزایش است. اولین قدم در جهت کاهش بیماری ها و ارتقای سطح بهداشت جامعه دانستن تعداد آنها و اثرش روی سلامت فرد و میزان از کارافتادگی و نیاز بیمار به استراحت و مرخصی و اثرات مستقیم و غیر مستقیم روی اقتصاد جامعه است. بر آن شدیم تا شایعترین علل بستری بیماری های دستگاه گوارش و کبد و شایعترین علل مراجعات سرپایی به مراکز ارجاعی در تهران و علت عمده مرگ ناشی از بیماری های دستگاه گوارش را جمع آوری کنیم تا در جهت برنامه ریزی تحقیقات آینده و تامین نیاز واقعی این مرکز ارجاعی به امکانات، تجهیزات و برنامه ریزی آموزشی نیروهای متخصص قدم برداریم.
    روش بررسی
    علل عمده مرگ از آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان که در سال1382 اعلام شد استخراج گردید. تعداد کل 747،189 مورد مرگ در 23 استان کشور(از کل28استان) گزارش گردید. علل مرگ از ابتدا بر اساس سیستم کد بندی دهمین بازنگری طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-10*) گزارش شده بود.
    علل عمده بستری بیماران از بانک اطلاعاتی بخش گوارش بیمارستان شریعتی که یکی از بزرگترین بیمارستانهای ارجاعی است از سال 1380 جمع آوری شده بود استخراج گردید.
    علل عمده مراجعات سرپایی از بانک اطلاعاتی کلینیک تخصصی و ارجاعی گوارش که بیماران آن توسط چند فوق تخصص گوارش و کبد ویزیت می شدند، استخراج گردید. تشخیص نهایی تمام بیماران بستری و سرپایی مجددا مرور به سیستم کدبندی دهمین بازنگری طبقه بندی بین المللی بیماری ها تبدیل شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    پنج علت عمده مرگ ناشی از بیماری های دستگاه گوارش در کشور سرطان معده و سرطان هپاتوبیلیاری و سیروز کبد، سرطان مری و سرطان کولورکتال بوده است. پنج علت عمده بستری در بیمارستان سیروز کبد و عوارض ناشی از آن و هپاتیت ها، بیماری زخم پپتیک، کله سیستیت، کلانژیت و سرطان کولورکتال بوده است. شایع ترین علت مراجعه سرپایی به کلینیک به ترتیب شامل ریفلاکس معده به مری، زخم دوازدهه، سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه و هپاتیت مزمن Bبوده است. شایعترین علایم بیماران مراجعه کننده سرپایی به کلینیک به ترتیب سوزش سردل و درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ و مشکلات آنورکتال بوده است.
    نتیجه گیری
    بدخیمی های گوارش و کبد همراه با بیماری های مزمن کبد علت عمده مرگ و میر و از علل بستری ها می باشند.
    ریفلاکس، زخم دوازدهه، سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه و هپاتیت مزمن B هم شایعترین تشخیص های مراجعه کنندگان سرپایی به کلینیک تخصصی بوده است.
    کلیدواژگان: بیماریهای شایع دستگاه گوارش و کبد، سرطان معده، علل عمده مرگ
  • مقالات گزارش مورد
  • رضا انصاری، محمد باقری * صفحه 39

    بیمار خانم 69 ساله ای بود که با درد سینه و دیسفاژی سریعا پیشرونده مراجعه نمود. بیمار متعاقبا دچار هماتمز گردید که همراه با آفاژی بود. در بررسی به عمل آمده وجود هماتوم داخل جداری مری که باعث انسداد کامل مری شده بود مشخص گردید که همراه با زخم های مخاطی و خونریزی بوده است. به نظر می رسد که این عارضه در زمینه مصرف آلندرونات همراه با آسپیرین در این بیماری ایجاد گردیده است.

    کلیدواژگان: آلندرونات، دیسفاژی، هماتوم داخل جداری مری
  • امیرحسین جعفری سپهر، ناصر ابراهیمی دریانی*، مریم تاجیک، محمد بشاشتی صفحه 42

    علایم خارج روده ای متعددی در ارتباط با بیماری سلیاک ذکر شده اند که از جمله آنها اختلالات کبدی-صفراوی می باشند. این مقوله در سال های اخیر بیشتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این مقاله گزارش مورد، آقای34 ساله با افزایش آنزیم های کبدی و تشخیص اولیه کبد چرب غیر الکلی که در نهایت با توجه به عدم پاسخ به درمان و نتایج آزمایش ها و بیوپسی ژژنوم برای وی تشخیص بیماری سلیاک با تظاهرات اولیه کبدی مطرح گردید، معرفی می شود.

    کلیدواژگان: سلیاک، تظاهرات کبدی، علائم خارجی روده ای
  • گزارشهای همایشهای علمی، خلاصه مقالات دیگر و...
  • خلاصه مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی گوارش و کبد
    صفحه 45
  • برگزیده خلاصه مقالات ششمین همایش هلیکوباکتر پیلوری (HPS -6)
    صفحه 49
  • بخش انگلیسی
  • خلاصه مقالات (به زبان انگلیسی)
    صفحات 61-68
|
  • Mohammadsadegh Fallah, Zahra Pourrasouli, Rezvan Ghasemipour, Abtin Heidarzadeh, Frahnaz Joukar, Parisa Hammami, Mana Arami, Sara Keyhanian, Mana Keyhanian, Nasim Masoudnia, Raheleh Ziaratban Page 7
    Background

    Irritable bowel syndrome (IBS) is one of the most prevalent gastrointestinal disorders, characterized by non-specific symptoms such as abdominal pain and altered bowel habit without any organic pathology. Its prevalence varies in human communities. We performed this study to determine the prevalence of IBS in medical students of Gilan University of Medical Sciences (GUMS).

    Materials And Methods

    Medical students of GUMS in 2002 enrolled in this cross-sectional study. Under a schedule they were interviewed by trained general practitioners with structured questionnaire, which based on Rome II criteria. Data was analyzed by SPSS-10 software. Results were presented into percentage and mean ± SD. Level of significance was denoted as p value less than 0.05.

    Results

    This study included 422 students training in various educational levels of GUMS, 148 (35.1%) males and 274 (64.9%) females whose mean age was 23.7 ± 2.9 years. Prevalence of IBS was 12.6% (53 of 422 with 95%, CI 9.5%-16.1%). IBS was more prevalent in females than males (15% (41 of 274) vs. 8.1% (12 of 148)) (p‹0.05).

    Conclusions

    This study shows higher IBS prevalence in medical students than other published Iranian reports. Prevalence of 12.6% in students, who are in active phase of life, necessitates planning to help this population.

    Keywords: IBS, Prevalence, Medical student, Iran
  • Changiz Gholipoor, Rozita Alizadehshalchi, Mehrshad Abbasi Page 12
    Background

    Irritable bowel syndrome (IBS) is one of the most prevalent gastrointestinal disorders, characterized by non-specific symptoms such as abdominal pain and altered bowel habit without any organic pathology. Its prevalence varies in human communities. We performed this study to determine the prevalence of IBS in medical students of Gilan University of Medical Sciences (GUMS).

    Materials And Methods

    Medical students of GUMS in 2002 enrolled in this cross-sectional study. Under a schedule they were interviewed by trained general practitioners with structured questionnaire, which based on Rome II criteria. Data was analyzed by SPSS-10 software. Results were presented into percentage and mean ± SD. Level of significance was denoted as p value less than 0.05.

    Results

    This study included 422 students training in various educational levels of GUMS, 148 (35.1%) males and 274 (64.9%) females whose mean age was 23.7 ± 2.9 years. Prevalence of IBS was 12.6% (53 of 422 with 95%, CI 9.5%-16.1%). IBS was more prevalent in females than males (15% (41 of 274) vs. 8.1% (12 of 148)) (p‹0.05).

    Conclusions

    This study shows higher IBS prevalence in medical students than other published Iranian reports. Prevalence of 12.6% in students, who are in active phase of life, necessitates planning to help this population.

    Keywords: Adenocarcinoma, SCC, Esophageal cancer, Caspian littoral, Smoking, Epidemiology
  • Naser Ebrahimidaryani, Fatemeh Faramarzigarousi, Hadi Ghofrani, Parviz Hosseini, Mohammad Bashashati, Ali Asadhashtroudi Page 17
    Background
    Irritable Bowel Syndrome (IBS) is one of the most prevalent gastrointestinal disorders which includes the majority section of general practitioners or gastroenterologists visits. The type or prevalence of clinical signs and symptoms of the syndrome may be different among males and females. we decided to assess and compare the frequency of different signs and symptoms of IBS in men and women.
    Materials And Methods
    It is a cross sectional study which was performed in a private gastroenterology clinic in Tehran. 76 males and 116 females who suffered from Irritable Bowel Syndrome were selected, and the clinical signs and symptoms were compared. Finally, the data were analyzed using Chi-Square test.
    Results
    Among the gastrointestinal signs, abdominal pain, nausea, belching, and bitter taste with women/men ratio equal to 1.2, 2, 1.7, and 1.4 respectively (p‹.05) were more prevalent in females, while flatulence and mucus discharge were observed in males more than females (men/female ratio 1.3, 1.6 respectively) (p‹.05). Extragastrointestinal manifestations such as palpitation, anxiety, and depression were more common in females (women/men ration 1.7, 1.3, and 1.7 respectively). The sensitivity of ROME II criteria in males and females was 96.3% and 92% respectively, while the sensitivity of Manning criteria was 93.4% in men and 80.2% in women.
    Conclusions
    Clinical manifestations of Irritable Bowel Syndrome are different between males and females. It seems that Manning criteria is more diagnostic in men suffering IBS.
    Keywords: Irritable bowel syndrome, Sex, Symptom
  • Akram Pourshams, Nasrin Zendehdel, Maryam Semnani, Uosef Semnani Page 22
    Background
    Irritable Bowel Syndrome (IBS) is a very common disorder. Some researches have pointed to an interaction between psychiatric disorders and IBS. Present study aimed to determine psychiatric disorders in patients with IBS compared to normal controls among an Iranian population.
    Materials And Methods
    All freshmen students (n=3012) of Tehran University invited to the study at 2001. A trained general practitioner interviewed the entire students for IBS based on Rome II criteria. A gastroenterologist visited the students who had Rome II criteria and ordered laboratory exams that are necessary for ruling out organic diseases. After confirming IBS patients, a matched control group by sex and age was selected. A psychologist who was blind to IBS diagnosis interviewed all cases and controls using a reliable 28- items General Heath Questionnaire. Chi-Square analysis used to compare psychiatric disorders in the cases and controls. P-value less than 0.05 determined as significant.
    Results
    A total of 3008 students (female; 1785, male; 1223) participated to the study and 143 had Rome II criteria for IBS (4.7%, 95% CI 4-5.6%). Finally 46 (female; 31) with IBS and 97 (female; 62) controls underwent psychologic interview. Somatic symptoms, anxiety, depression, social dysfunction and mental disorder were reported by 41.3%, 34.8%, 15.2%, 43.5% and 41.3% respectively in IBS patients and 14.4%, 14.4%, 5.2%, 21.6% and 13.4% among control group respectively. All psychiatric disordoers were significantly more common among IBS patients than controls.
    Conclusions
    Mental health in IBS patients is impaired. This fact could be primary or secondary. Control of psychiatric disorders may improve IBS symptoms.
    Keywords: Irritable bowel syndrome, Psychiatric disorder, Anxiety, Depression, Iran
  • Reza Malekzadeh, Hadi Razjouyan, Seyedmehdi Nouraei, Seyedmeysam Alimohammadi, Mansoureh Mamarabadi, Homaun Vahedi, Akram Pourshams, Mehdi Mohamadnejad, Farhad Zamani, Farhad Sadr, Sodayf Darvish, Moghaddam, Pantea Farsi Page 27
    Background
    Los Angeles classification is widely adopted as a means of unifying endoscopic observation for GERD. We assessed the inter- and intra-observer variability of LA classification.
    Materials And Methods
    Two-hundred fifty-four still images of the lower esophagus taken by an expert endoscopist (RM) were randomly selected and presented to 9 gastroenterologists (2 females, 6 experts, 3 trainees). They were asked to report the images according to LA classification. After 2 weeks the images were re-ordered and the same people were asked to report them again. Kappa-statistics was calculated for intra- and inter-observer variability.
    Results
    Mean kappa for intra-observer agreement was 0.54 for experts and 0.55 for trainees (p = NS). Mean intra-observer kappa was greater among females than males (0.70 vs 0.50 respectively, p=0.05). Mean inter-observer kappa was 0.20 and 0.31 for experts and trainees respectively (p = NS). Mean inter-observer weighted kappas were 0.25 and 0.07 (p = 0.007) for males and females respectively. Analyzing data for source of the discrepancy showed that the least reproducible reading was GERD-A both for intra- and inter-observer agreement calculations.
    Conclusions
    According to our data, the LA classification, although a major advance in reporting GERD, has a poor to fair reproducibility. There was no difference between experts and trainees in using the LA classification. Females seem to be more consistent in their readings, but have less agreement with others. Despite the inherent short-comings of kappa statistics and the limitation caused by the possible quality of the still images, revision of the LA system seems to be advisable.
    Keywords: Inter observer agreement, Intra observer agreement, Endoscopy, GERD, LA classification
  • Azita Ganji, Mohsen Safavi, Seyedmehdi Nouraie, Siavosh Nasseri, Moghadam, Shahin Merat, Homaun Vahedi, Reza Malekzadeh Page 33
    Background
    Gastrointestinal and liver diseases (GILD) are among the most common causes of morbidity and substantial proportion of mortality with enormous economic consequences in Iran. We aimed to collect and report the most recent statistics on deaths, symptoms, physician visits, and hospitalizations for common gastrointestinal and liver diseases in gastrointestinal referral centers of Tehran.
    Materials And Methods
    Data on the leading causes of death were obtained from Iranian Ministry of Health, office of Health Statistics, (Table 1). A total of 189,747 deaths in the 23 (out of the 28) provinces of the country) were reported during March 2003 to February 2004. Causes of death were reported on the basis of the 10th revision of the International Classification of Diseases (ICD-10; 1992). The leading causes of hospitalizations were obtained from the database of the GI ward of Shariati hospital, one of the biggest and well known GI referral hospitals in Iran, through years 2000 to 2004. Data on the leading symptoms prompting an outpatient clinic visit and related physician's diagnosis were gathered from a large multi-physician outpatient clinic, located in Tehran, during 2000-2004.
    Results
    The first 5 leading gastrointestinal causes of death in the country were: stomach cancer, hepatobiliary cancers, cirrhosis of liver, esophageal cancer and colorectal cancer respectively. The first 5 leading causes of hospitalizations in GI ward of Shariati Hospital were cirrhosis of liver, hepatitis, peptic ulcer diseases, cholycystitis & cholangitis and colorectal cancer. The most common outpatient diagnosis was GERD followed by IBS, DU, Non-ulcer Dyspepsia, and chronic hepatitis B.
    Conclusions
    GI and liver malignancy along with chronic liver diseases constitute the main GI and liver etiology for hospitalization and death in Iran.Gastroesophageal reflux disease, IBS, DU, Non ulcer Dyspepsia, and Chronic HBV are the most common outpatient diagnosis in Iran.
    Keywords: Most common GI disorders, Gastric cancer, Mortality
  • Reza Ansari, Mohammad Bagheri Page 39

    The patient is a 69 years old female presented with chest pain and rapidly progressive dysphagia. Then she suffered of hematemesis and aphagia. In evaluation of patient, a intramural hematoma obstructing esophageal lumen was demonstrated which was accompanied with mucosal ulceration and bleeding. It appears that this complication occurred in the context of concomitant use of alendronate with aspirin in this patient.

    Keywords: Alendronate, Dysphagia, Intramural hematoma of esophagus
  • Amirhosein Jafarisepehr, Naser Ebrahimidaryani, Maryam Tajik, Mohammad Bashashati Page 42

    Many extra-intestinal manifestations are associated with celiac disease. One of the most important of them is hepatobiliary abnormalities. This association is recently under consideration. We report a 34-year-old man with elevated liver enzymes and primary diagnosis of nonalcoholic fatty liver disease. Further follow up revealed celiac disease as the proper diagnosis in this patient.

    Keywords: Celiac, Liver abnormality, Extra, intestinal manifestations