فهرست مطالب

آموزش مهندسی ایران - پیاپی 31 (پاییز 1385)

فصلنامه آموزش مهندسی ایران
پیاپی 31 (پاییز 1385)

  • 202 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/08/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقالات
  • محمدحسین میرباقری، پرویز دوامی صفحه 1
    این مقاله که قسمت دوم از موضوع پدیده فرار مغزهاست، با نگرش بر منشا و ریشه های این پدیده تدوین شده است. در مقاله اول به تاریخچه این پدیده پرداخته شد و سپس، تقسیم بندی پدیده فرار مغزها بر اساس دوران تاریخی آن به سه دوره قبل از انقلاب (پادشاهی)، دوران انقلاب و بحران و دوران تثبیت و آرامش نسبی تقسیم و آمار مهاجرت در هریک از این دوره ها بررسی شد. در مقاله حاضر سعی شده است نظرهای صاحبنظران در زمینه علل مهاجرت نیروهای کارآمد و نخبه جمع آوری و بررسی شود. از آنجا که نظرها متفاوت هستند و هر شخص یا سازمان و نهادی از دیدگاه تخصصی خود همانند دیدگاه های جامعه شناسی، اقتصاد، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و غیره به این موضوع پرداخته است، تلاش شد تا با کمک استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک نظر سنجی از فرهیختگان و دانشگاهیان کشور بر اساس طرح سوال هایی در خصوص انگیزه های مهاجرت صورت گیرد. سپس، نتایج به دست آمده در کنار آمار کشورهای خارجی تحلیل و دسته بندی شد، به گونه ای که مجموعه عوامل و انگیزه های ارائه شده در پژوهش حاضر بتواند برای تبدیل فرار مغرها به گردش مغزها مورد استفاده دولتمردان و دست اندرکاران این موضوع قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فرار مغزها، نابسامانی، نظرسنجی، مهاجرت، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردش اندیشه
  • منوچهر منطقی صفحه 25
    در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی فناوری های پیشرفته، به بررسی چند کشور در گزینش و توسعه فناوری پیشرفته پرداخته شود. سپس، بعد از ارائه مدل های فناوری در ایران به نحوه گزینش آنها در کشور و ضمن بررسی نقش دولت، صنعت و دانشگاه در این زمینه، به چگونگی توسعه فناوری پیشرفته در صنایع کشور به خصوص صنعت هوا و فضا پرداخته شود.
    کلیدواژگان: فناوری، فناوری های پیشرفته، مدل فناوری، دولت، دانشگاه، صنعت و فناوری های فضا
  • محمود یعقوبی، سعید سهراب پور، محمدرضا اسلامی، محمد مهدی غفاری صفحه 57
    تاکید اصلی سیاستگذاری علم و فناوری بر سه محور خلق دانش، انتشار دانش و بهره برداری از دانش است. اگر به سمت و سوی ارتقای علم و فناوری توجه شود، بی شک راه تولیدات فناوری از مسیر تولیدات علمی می گذرد. علم نیز با تولیدات علمی و به کارگیری فناوری های جدید متحول می شود و ضروری است که در این خصوص چگونگی رشد و توسعه این دو متناوبا بررسی و ارزیابی شود. برای هرکشوری ارزیابی توسعه علم و فناوری در ابعاد مختلف یکی از وظایف عمده سازمان ها و نهادهای سیاستگذار است که می تواند به روش های مختلفی از جمله مطالعات تطبیقی انجام شود. بررسی تطبیقی تجارب سایر کشورها به خصوص کشورهایی که طی سه دهه گذشته شرایط مشابهی با کشور ما داشته اند، می تواند موقعیت کشور را از نظر شاخص های اصلی تولید علم و فناوری تعیین کند و راه را برای هر گونه سیاستگذاری و برنامه ریزی آینده هموار سازد. در این مقاله تلاش شده است. تا ضمن مطالعه شاخص های اصلی تولید علم و فناوری در جهان، مقایسه تطبیقی از نظر تولیدات علمی در هر یک از زمینه های علوم مهندسی با کشور کره جنوبی که در شروع شرایط نسبتا یکسانی با کشور ما داشته است، صورت گیرد. روند تولیدات علمی و ثبت اختراعات در سال های 1981 تا 2004 برای هر دو کشور هم برای هر یک از رشته های مهندسی و هم به صورت کلی برای علوم مهندسی مشخص و مقایسه شده است. در ادامه تولیدات علمی ایران در سال های 1981 تا 2003 با چند کشور دیگر منطقه با تاکید بر علوم مهندسی مقایسه و رشد تعداد محققان نیز ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: تولید علم، ارزیابی، مطالعه تطبیقی و سیاستگذاری علمی
  • روزبه قوسی، مریم خواجه افضلی، بابک ابراهیمی صفحه 95
    یکی از مهم ترین و اساسی ترین مولفه هایی که در اجرای طرح بهبود مستمر در صنایع مطرح می شود، آموزش کارکنان و کاربران درگیر در این صنعت است. در این میان، تعیین محتوای آموزشی، نحوه آموزش، شناسایی کارگران در معرض خطر و اجرای کارآمد برنامه های آموزشی یکی از چالش های اصلی مدیران ایمنی در صنایع است. آنچه در این میان ضروری به نظر می رسد، وجود یک راهنمای کاربردی برای کمک به مجریان در پیاده سازی برنامه های آموزشی تدوین شده است. در این مقاله مدلی برای طراحی، اجرا، ارزشیابی و بهبود برنامه های آموزش ایمنی در صنایع ارائه شده است. همچنین، از آنجا که یکی از مهم ترین ارکان عملیاتی در صنایع استفاده از تجهیزات حمل و نقل و جابه جایی است و بدون استفاده از لیفتراک ها، جرثقیل ها و وسایل مرتبط عملا کارایی و عملکرد صنایع دچار مشکل خواهد شد، در این مقاله با ارائه مدلی برای آموزش، به صورت مطالعه ای موردی، لیفتراک به عنوان یکی از مهم ترین ابزار حمل و نقل و جابه جایی کالا در صنایع مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مدل آموزش، کارگران در معرض خطر، تجزیه و تحلیل خطر شغل و لیفتراک
  • غلامحسین دانشی صفحه 113
    حجم مطالب آموختنی همگام با پیشرفت علم و فناوری افزایش می یابد و آموزش موضوعات جدید چالشی جدی برای مسئولان آموزش کشور است. افزایش مدت آموزش در مدارس و دانشگاه ها و ایجاد دوره های عالی تر برای تدریس مطالب جدید توجیه اقتصادی ندارد. هر چه مدت آموزش در مدرسه و دانشگاه بیشتر شود، مدت کار و سازندگی کمتر و به تبع آن بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی نیز کمتر می شود. بهترین چاره برای خروج از این وضعیت واگذاری قسمتی از وظایف آموزشی، به خصوص آموزش فناوری ها، به صنایع و موسسات غیر دانشگاهی است. آموزش حرفه ای باید همزمان با کار کردن باشد و به موسساتی که مستقیما از آن بهره می گیرند، واگذار شود. در این مقاله اهداف دوره های آموزشی و مدت و ظرفیت آنها بررسی شده است.
    کلیدواژگان: آموزش، اقتصاد، اهداف آموزش، مدت آموزش، دانشگاه و صنعت
  • فریدون شعبانی نیا صفحه 129
    در این مقاله درباره سیستم های آموزشی از راه دور، مزایا، معایب، موانع و مشکلات، روش های مختلف و برتری هر یک از آنها بحث و بررسی و راهکارهای افزایش تعامل استاد - دانشجو و دانشجو - دانشجو ارائه و نیز آینده آموزش از راه دور بررسی شده است.
    کلیدواژگان: آموزش از راه دور، دانشجویان حضوری، دانشجویان غیر حضوری، اینترنت، سیستم های ویدئویی، آموزنده و سیستم های قدرت
  • آموزش مهندسی در سایر کشورها
  • اکبر خداپرست حقی صفحه 147
    پیشرفت سریع فناوری موجب شده است تا نیاز مهندسان به «روز آمد» کردن اطلاعات حرفه ای و علمی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به منظور تامین این نیاز تخصصی برای مهندسان فارغ التحصیل و شاغل تا حدودی روش های آموزش مهندسی به کمک اینترنت توانسته است مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در این مقاله روش جدیدی معرفی شده است که کارفرما نخست نیاز تخصصی مهندسان شاغل در محیط کار را به استادان مراکز آکادمیک گزارش می دهد و سپس، متخصصان مرکز آکادمیک مورد نظر به بررسی و تامین نیاز های تخصصی مهندسان می پردازند. محیط webبرای هر شرکت دقیقا بر اساس نیاز های تخصصی طراحی شده است و گردش اطلاعات به طور سیستماتیک و از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد. روز آمد ساختن این اطلاعات از شروط اولیه این روش است. کاربران می توانند مشکلات تخصصی خود را از طریق اینترنت به این مرکز گزارش داده و درخواست مشاوره دهند. مطالب درسی به نحوی با تجارب صنعتی ادغام می شود که اشتیاقی مضاعف در مهندسان برای یادگیری بیشتر ایجاد می کند. بخشی از این روش آموزشی مستمر در بر گیرنده دروس دوره کارشناسی ارشد است و مهندسان یاد می گیرند که چگونه آموخته های دوره مهندسی را با مهارت های عملی و کار آفرینی در عر صه های صنعتی به کار ببرند.
    کلیدواژگان: آموزش مهندسی، آموزش بیرون از محیط دانشگاه و محیط کار
  • گزارش
  • گزارش گردهمایی گروه علوم مهندسی مورخ 31/3/85
    صفحه 157
  • دانشکده های فنی
  • معرفی دانشگاه صنعتی شریف
    صفحه 161
  • واژه های مهندسی
  • واژه های هواشناسی
    صفحه 177
  • تقویم کنفرانس ها
    صفحه 187
  • خلاصه مقالات به انگلیسی
    صفحه 1
|
  • Mohammad Hossen Mirfagheri, Parviz Davami Page 1
    This paper is the second part of a research project on the brain drain phenomenon in Iran with the emphasis on its causes and roots. In the first paper, the history of brain drain was explained on the basis of 3 ages: I) Kingship age II) Revolution age, and III) Relative relaxation age. In addition the brain drain growth rate in each age was mentioned. In this part the reason and factors affecting the promotion of experts and graduated student’s migration to overseas are evaluated based on the information collected from many experts, university academic staffs, research workers and sociologists. The results show that the brain drain phenomenon in our country is real, highly serious and adversely affects our national economics growth rate. Several suggestions are presented in order to convert brain drain to brain circulation.
    Keywords: Brain Drain, Sociology, migration, post-graduated, expert
  • Manoocher Manteghi Page 25
    Despite the fact that technology is a world that often is used in conversations and texts; it is a difficult task to offer a comprehensive and putative definition for it would not be exaggerating to say that it is possible to offer many definitions for technology from different angels. Although, there are similarities among them. In this article in addition to considering the advanced technologies the selected technologies for some countries has been reviewed. These countries were successful in choosing and developing such technologies. After presenting technology models in Iran, we examine the procedure of selecting advanced technologies in our country. In addition to considering the role of government, industry and university in this regard, we will study the development of advanced technologies in different industries, specially in the aerospace industry.
    Keywords: Technology, advanced technology, technology model, Government, University, Industry, aerospace technologies
  • Mahmoud Yaghobi, Saeed Sohrab Poor, Mohammad Reza Eslami, Mohammad Mehdi Ghaffari Page 57
    The main emphasis of the science and technology policy is on three axes s of science creation, science dissemination and science application. There is no doubt that the road of advancement of technology is passing through field of science development. New achievement and expansion of science, specially in the field of engineering, is driven by the system developed from different technologies. There fore science and technology progresses are two elements with mutual interaction and should be evaluated in parallel. Science and technology progresses may be evaluated by various organizations in any country. However, one common approach is comparing such policies with the programs of other countries and making use of the good experiences of those who have succeeded in promotion of science and technology for the advancement and welfare of their people. In the present article, attempt is made to identify various evaluation criteria for the advancement of science and technology and to compare the trend of science production in Iran with that of some other countries of the region from 1981 up 2004. Details of the study are focused on the comparison with South Korea which has the same initial condition with our country on 1981. Findings show that we are far behind from South Korea and we need a more intensive effort to approach such state of advancement in science and technologies.
    Keywords: science policy, Comparative Study, Evaluation, Science production
  • Rozbeh Ghosi, Maryam Khaje Afzali, Babak Ebrahimi Page 95
    Training employees is one of the most important parameters for continuous improvement for industries. The main goals for the managers of any industry are to determine the training contexts and methods, to identify employees at risk and to develop learning activities. So it is essential to have a training guideline in order to help employers to develop the learning activities. In this article the guidelines provide the employers with a model for designing, conducting, evaluating, and revising training programs. We tried to study lift truck as one of the main vehicles in material handling, because using transportation means has an important role in industries, and efficiency would decrease without using them.
    Keywords: training model, employee at risk, hazard analyzing, lift truck
  • Gholamhossen Danashi Page 113
    The volume of the learning matter increases continuously with advancements in science and technology. Teaching the new material to students is a serious challenge for the country’s educational authorities. Increasing the teaching time in schools and universities and creating advanced courses for accommodating the new material is not economically viable. Increasing the attendance time in schools and universities reduces the working period in later life and lowers the personal and social economical efficiency. The best way out of this impasse is to allocate part of the teaching responsibility, specially the technological teaching to industrial organizations. Those who are the direct beneficiaries of education should teach their employees their craft during their day to day work. The purposes and duration of teaching programs in schools and universities are also discussed.
    Keywords: education, economy, teaching goals, teaching duration, University, industry
  • Fereydon Shabaninia Page 129
    This lecture discusses distance learning on power systems, benefits of it and its sources and different methods of delivery and internet courses, their problems and faculty-student interactions and the future of distance learning.
    Keywords: Distance learning, off campus students, internet, video systems, instructor, power systems
  • Akbar Khodaparast Haghi Page 147
    This article reviews the rapid rate of development relating to lifelong learning with higher education. More emphasis on the development of learning models to support lifelong learning and its Position in discussed.
    Keywords: Engineering education, off-campus learning, Workplace