فهرست مطالب

science and Technology (B: Engineering) - Volume:30 Issue: 3, June 2006

Iranian Journal of science and Technology (B: Engineering)
Volume:30 Issue: 3, June 2006

  • Mechanical & Materials Engineering
  • 118 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/08/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد فاروق حسینی، گور سن صفحات 313-325
    به منظور بررسی تغییرات شدت لرزش زمین در اثر تغییر روش انفجار و نوع ماده منفجره تعداد وسیعی از داده های ثبت شده لرزش در یک معدن زغال سنگ روباز تجزیه و تحلیل شده است. در این مطالعه از 86 دسته از داده های انفجاری که از به کارگیری سه روش متفاوت انفجار و دو نوع ماده منفجره آنفو و ژله ای در معدن مذکور به دست آمده استفاده شده است. در نتیجه تجزیه و تحلیل های آماری داده های مزبور پنج رابطه تجربی فیمابین حداکثر سرعت ذره و فاصله مقیاس شده ارایه شده اند. برای این فرمولها که بهترین همخوانی را با داده ها دارند ضرایب همبستگی بسیار خوبی به دست آمده اند. مقایسه نتایج حاصل از آنالیزها نشان می دهد که تغییر روش آتشکاری و نوع ماده منفجره تاثیر شدیدی بر میزان لرزش زمین دارد. نقش هر کدام از این عوامل در مقاله حاضر به صورت کمی تعیین شده است. نرخ کاهش لرزش متاثر از روش آتشکاری و نوع ماده منفجره در هر نوع از انفجارها متغیر است. شدت این کاهش در مقادیر کم فاصله مقیاس شده بیشتر است اما در مقادیر مشخصی از فاصله مقیاس شده به میزان کم و بیش ثابتی می رسد. دامنه این نرخ کاهش، بسته به نوع ماده منفجره و فاصله مقیاس شده، از 45.77% تا 89.34% در مورد انفجار با سطح آزاد و از 38.72% تا 56.28% در مورد انفجار با سپر ضربه گیر تغییر می یابد. همچنین مشاهده شد که یکی از دو پارامتر مشخصه میدان در معیارهای تجربی لرزش به شدت متاثر از روش انفجار و نوع ماده منفجره می باشد. در حالیکه پارامتر دیگر تاثیر چندانی از دو عامل مذکور نگرفته و بیشتر تابع شرایط و ویژگی های زمین است.
  • اصغر دشتی رحمت آبادی، رضا رشیدی صفحات 327-337
    بر خلاف یاتاقان های مدور، وضعیت قرار گرفتن یاتاقان های غیر مدور نسبت به راستای بار اعمال شده را می توان به عنوان یکی از پارامترهای طراحی یاتاقان منظور نمود. این وضعیت یاتاقان با زاویه ای که در این مقاله زاویه نصب نامیده می شود، مشخص می شود. هدف از کار حاضر، بررسی اثرات زاویه نصب بر مشخصه های استاتیکی و دینامیکی سه نوع از یاتاقان های گازی غیرمدور با استفاده از روش اجزا محدود می باشد.
    نتایج نشان می دهند که اثر زاویه نصب در اعداد تراکم پذیری پایین بیشتر محسوس می باشد. همچنین، نتایج حاکی از آن است که در بین سه نوع یاتاقان مورد مطالعه، زاویه نصب اثرات قابل توجهی بر مشخصه های استاتیکی و دینامیکی یاتاقان های گازی دو لب (two lobe) در مقایسه با یاتاقان های سه لب و چهار لب دارد.
  • ایمان زحمت کش، محمد مقیمان صفحات 339-351
    در این مقاله اثر اندازه قطره سوخت مایع بر فرآیند تشکیل دوده در یک محفظه احتراق مغشوش سوخت مایع به روش عددی مورد مطالعه قرار می گیرد. برای مدلسازی جریان دو فازی واکنش دهنده، ترکیب روش های اولری- لاگرانژی به خدمت گرفته می شود. معادلات حاکم بر فاز گاز با استفاده از روش تکرار نیمه ضمنی مبتنی بر حجم کنترل و معادلات دیفرانسیلی زمانمند اندازه های مختلف قطرات سوخت مایع با انتگرالگیری در گامهای زمانی که بر پایه زمان پیمایش قطرات در حجمهای کنترل به دست می آید، حل می شوند. شبیه سازی تشکیل دوده با استفاده از یک مدل دو مرحله ای و آهنگ احتراق آن بر پایه مدل اضمحلال گردابه ها محاسبه می گردد. مدلهای ریاضی اغتشاش، احتراق و تابش به منظور در نظر گرفتن اثر این فرآیند ها استفاده می شوند. نتایج به دست آمده، تاثیر قابل توجه اندازه قطر سوخت مایع بر انتشار دوده از شعله های اسپری مغشوش را در مقادیر مختلف نسبت هم ارزی، دمای هوای ورودی و دمای دیواره محفظه احتراق، نشان می دهد. نتایج به دست آمده همچنین نشان می دهد که کاهش اندازه قطره سوخت موجب کاهش قابل توجه انتشار دوده از شعله های اسپری مغشوش می گردد.
  • حسن پهلوانزاده، امیرحسین زمزمیان صفحات 353-362
    دسیکنت های جامد بطور گسترده ای در سیستم های رطوبت زدایی و سرمایش مورد استفاده قرار گرفته است. تاکنون محققان بسیاری بر روی مدل ریاضی آن کار کرده اند اما اختلاف قابل توجهی میان مقادیر منتشر شده و داده های آزمایشگاهی وجود دارد. در این پژوهش مدل ریاضی برای نمایش میزان رطوبت زدای دسیکنت بدون گردش ارایه شده است. در این مدل تغییرات چندین پارامتر از قبیل نسبت هوا، درجه حرارت هوا، آب محتوی بستر دسیکنت و درجه حرارت دسیکنت بصورت تابعی از طول بستر و زمان بررسی شده است. اعتبار مدل ریاضی توسط نتایج آزمایشگاهی بر روی یک بستر دسیکنت جامد ثابت که با سلیکاژل پر شده مورد تایید قرار گرفته است.
    نتایج نشان می دهد که میزان رطوبت زدایی در طول بستر دسیکنت بیشتر به رطوبت ورودی، سرعت جریان هوا، انتقال جرم و حرارت از جریان هوا به بستر و ضریب تصحیح انتقال حرارت آکرمن وابسته است. با افزایش رطوبت نسبی و درجه حرارت هوای ورودی به ترتیب به بیش از 50% و 95°C ضریب تصحیح آکرمن، ضریب انتقال حرارت راتا بیش از 4 درصد تصحیح می نماید. نتایج همچنین یبان میکند که سرعت جریان هوا یکی از موثرترین پارامترها بر روی میزان رطوبت زدایی چرخ است.
  • سیداحمد جنابعلی جهرمی، عباسعلی نظربلند، اسماعیل منصوری، شهرام عباسی صفحات 377-385
    ورق های فولاد کم کربن استفاده زیادی در صنایع بخصوص صنایع اتومبیل سازی دارند. بهمین دلیل نیاز است تا شکل پذیری این ورق ها مورد مطالعه قرار گیرد. دیاگرام های حد شکل پذیری یکی از تکنیک های قوی در اندازه گیری شکل پذیری ورق هاست. دراین تحقیق، منحنی های حد شکل پذیری در سه نمونه از فولادها یعنی ST12, ST14 و فولادهای IF بصورت تجربی و با استفاده از روش پانچ و گشش و با ابزار تهیه شده اندازه گیری و رسم شده اند. شکل پذیری حاصل از منحنی های (FLD) با مشخصه های خواص مکانیکی (n,r) ورق ها و همچنین با پارامترهای شکل دهی چون نوع پانچ، قطر پانچ، اصطکاک بین پانچ و ورق ارتباط داده شده است.
    نتایج نشان می دهد که کرنش های شکل پذیری در فولاد های IF و ST14 زیادتر از فولاد ST12 بوده و مقادیر بالاتری از n r و همچنین ضخامت بیشتر ورق باعث افزایش کرنش های شکل پذیری ورق ها می شود.
    جهت ورق ها نیز در میزان کرنش های حدی موثر بوده و بطور مثال کرنش های حد شکل پذیری در زاویه 45 درجه نسبت به جهت نورد کمتر از کرنش های مشابه در جهات صفر و 90 درجه در ناحیه راست منحنی ها می باشد.
  • مهدی کلانتر، ژیلبرت فانتزی صفحات 387-400
    بررسی و مطالعه سرامیکهای نیترید سیلیسیمی در راستای فهم چگونگی تاثیر پارامترهای ساخت نمونه بر روی ریزساختار و خواص مکانیکی گرم و سرد نیترور سیلیسیم و در جهت انتخاب بهترین ریزساختار که مقاومت بالایی در برابر شوک و خستگی حرارتی داشته باشد جز اهداف این مطالعه می باشد. بر این اساس در مرحله اول نمونه های خام زیادی بر مبنای پودرهای با خصوصیات متفاوت (خلوص، اندازه و توزیع ذرات، فازهای شامل شده و انواع مواد افزودنی با مقادیر متفاوت)، بر مبنای تکنیکهای مختلف شکل دادن (پرس معمولی، پرس ایزواستاتیک، ریخته گری دوغابی) و بر مبنای شرایط متفاوت پخت: زینترینگ تحت فشار (دما، زمان، نوع اتمسفر و بار مکانیکی) تهیه شده و در مرحله دوم خواص فیزیکی (دانستیه، دزصد تبدیل فازی،...) و تحولات میکروساختاری (ساختار دانه ای از نظر توزیع اندازه و شکل دانه ها) و خواص مکانیکی (مدول الاستسیسته، سختی، استحکام شکست، تافنس شکست و اندازه ترک بحرانی) آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. درنهایت چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای دخیل در مراحل ساخت نیترور سیلیسیم بر روی تحولات میکروساختاری، خواص مکانیکی و مقاومت به شوک حرارتی آن مورد بحث قرار گرفته است. خواص بهینه با در نظر گرفتن میزان تراکم پذیری، خواص مکانیکی و مقاومت به شوک حرارتی زمانی حاصل می شود که تبدیل فازی a®b تکمیل شده و دانه های کشیده و سوزنی در ساختار دانه ای متبلور شود و در ضمن بالاترین درصد کرستالیزاسیون از فاز مرز دانه ای حاصل شود. این شرایط برای پودرها با درصد بالای a، درصد بالای Y2O3، شرایط زینترینگ دمای بالا (2000°C) و زمان ایزوترم یک ساعت و فرایند بارگذاری در آغاز سیکل افزایش دما (از 500°C به بالا) و یک سیکل عملیات حرارتی بعدی (پست زینترینگ) تحقق می یابد.
  • محمد نوع پرست، بابک فتوحی صفحات 401-412
    به دلیل برخی پیشرفتها در مدار آسیاهای (نیمه) خودشکن و گلوله ای در اغلب مدارهای خردایش کانه آرایی با ظرفیت بالا، توجه زیادی به افزایش کارایی آسیا معطوف گردیده است. علی رغم بلوغ طراحی مکانیکی آسیاها، توجه کمتری در گذشته به کارایی محیط خردایش مواد معدنی شده است. در آسیا لاینر (آستر)ها با جنس و شکل متفاوتی در شرایط مختلف (تنوع ماده معدنی و شرایط عملیاتی) استفاده شده اند، ولی بهترین لاینر از نظر اقتصادی و عملیاتی در یک فرآیند، بهترین شرایط را در دیگری فراهم نمی کند. در این تحقیق، امکان برقراری ارتباط بین نرخ فرسایش قطعات لاینر/ لیفتر (بالابر) و تغییرات درترکیب شیمیایی (درصد FeO و SiO2) یک کانسنگ آهن مورد بررسی قرار گرفته است. کانسنگ به ذخیره ای ماگمایی و پرعیار از سنگ آهن در معدن چادرملو (استان یزد) تعلق دارد. طی روزهای نمونه گیری از خوراک کارخانه، تغییر قابل ملاحظه ای در ترکیب شیمیایی کانسنگ مشاهده شد، که منجر به تغییر در مقادیر اندیس کار ماده معدنی گردید. اندازه گیری و تعیین نرخ و الگوی فرسایش لاینر/ لیفتر منجر به شناسایی قطعات بحرانی گردید که حین خردایش در معرض بیشترین سایش قرار داشتند. پس از آنالیز متالوژیکی قطعات و کرلاسیون نرخ فرسایش با ترکیب کانسنگ، مشخص شد که همگنی میکروساختار فولاد آلیاژی (مقدار و نحوه توزیع فازهای سازنده آلیاژ) تاثیر قابل توجهی بر مقاومت فرسایشی قطعات در برابر تغییرات ترکیب خوراک دارد. منیتیت با اندیس سایش بیشتر نسبت به هماتیت، همچنین در ابعاد ریزتر فرسودگی بیشتر (از نوع سایش) را در قطعات لاینر سبب می شود؛ در عین حال هماتیت با مقاومت و اندیس کار بیشتر نسبت به کانی منیتیت، با ابعاد درشتتری در آسیا حضور دارد و آسیب بیشتری را متوجه قطعات ضعیف در برابر ضربه (نظیر فولاد مارتنزیتی) می باشد.
  • هومان شکراللهی، کمال جانقربان صفحات 413-416
    در این تحقیق اثر اکسید مولیبدن (MoO3) بر روی ریز ساختار و خواص مغناطیسی فریت منگنز- روی با ترکیب شیمیایی (Fe2O3=52mol%, MnO=34mol%, ZnO=14mol%) مورد استفاده در لامپ کم مصرف، بررسی شد. با انجام آزمایشات مختلف و با توجه به فاکتور کیفیت، دما و زمان سینترینگ بهینه، دمای 1200 درجه سانتیگراد در مدت زمان 1 الی 2 ساعت بدست آمد. نتایج نشان داد که 1- اکسید مولیبدن (MoO3) دمای کوری را به شدت افزایش می دهد به طوریکه افزایش 1 درصد از این اکسید، دمای کوری را به اندازه 52 درصد افزایش می دهد. 2- این اکسید مقدار انقباض خطی نمونه را به مقدار قابل توجهی کم می کند، به طوریکه افزایش 1 درصد از این اکسید، مقدار انقباض خطی نمونه را به اندازه 25 درصد کم می کند. 3- فاکتور کیفیت در فرکانس کاری (38kHz) برای نمونه با 0.5 درصد وزنی اکسید مولبیدن حداکثر است.