فهرست مطالب

جلوه هنر - شماره 24 (بهار و تابستان 1383)

مجله جلوه هنر
شماره 24 (بهار و تابستان 1383)

  • 124 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/09/01
  • تعداد عناوین: 13
|
  • اشرف موسوی لر صفحه 2
  • ابوالقاسم دادور صفحه 4
    نخستین بخش از مطالعه سیر تحول هنر و فن سفالگری در کاشان، پژوهشی پیرامون شناخت ویژگی های سفالگری دوران پیش از تاریخ این منطقه است. اهمیت این بخش به حدی است که شناخت و بررسی سفالگری ایران بدون مطالعه این آثار غیرممکن است. مطالعات باستان شناسی انجام شده برای شناخت ویژگی های کلی سفالینه های پیش از تاریخ این منطقه از نظر تکنیک ساخت، مسایل مربوط به پخت، کوره و همچنین بررسی فرم و نقش سفالینه های آن و وضعیت فعی آنچه از این دوران باقی مانده است از موضوع های مورد مطالعه این قسمت است...
    کلیدواژگان: کاشان، سیلک، پیش از تاریخ، فن سفالگری، فرم و نقش، تکنیک
  • مجید ساریخانی صفحه 12
    خانه های قدیمی قدیمی شهرستان ملایر اکثرا متعلق به دوران قاجاریه است که از لحاظ طرح و سبک نقشه قابل مقایسه با شیوه سبک اصفهانی است که در دوره صفوی طرح رایج در معماری آن دوره بوده است و در شهرهای بزرگ این سبک تا اواسط دوره قاجار ادامه پیدا می کند و در شهرهای کوچک از جمله ملایر تا اواخر دوره قاجار شاهد استفاده از سبک اصفهانی در معماری خانه های قدیمی هستیم؛ یکی از دلایلی که شیوه اصفهانی تا اواخر دوره قاجار ادامه پیدا نکرد می توان در تاثیرپذیری از معماری فرنگ دانست از...
    کلیدواژگان: خانه، قاجار، سبک اصفهانی، معماری، ملایر، خیابان، اندرونی، بیرونی، حوضخانه
  • مهرانگیز مطاهری صفحه 20
    ساخت بناهای آرامگاهی، همواره در تاریخ مورد توجه بوده است. وجود مقبره عظیم پادشاهی فرعون ها در مصر، استوپای هند، بناهای شهیدان مسیحی، بناهای آرامگاهی اسلامی و غیره... تاییدی بر این مدعا است. در این مقاله، تلاش شده است تا بناهای آرامگاهی در ایران و تاثیر آنها بر بناهای آرامگاهی هند بررسی شود. روش پژوهش، در این مقاله به روش کتابخانه ای و میدانی بوده است. به این ترتیب که ابتدا به ریشه یابی آرامگاه در صدر اسلام و سپس به سیر تاریخی آرامگاه در ایران پرداخته شده است...
    کلیدواژگان: آرامگاه، ایران، تاثیر، آرامگاه های گورکانیان هند
  • قباد کیانمهر صفحه 34
    این مقاله به بررسی تاریخی تاثیر ایدئولوژی صفویان بر شکل گیری منبت کاری سبک صفوی می پردازد. از آنجا که سبک منبت کاری صفوی در دوران شاه طهماسب به کمال خود می رسد، لذا در این تحقیق آثار اجرا شده در زمان وی با بهره گیری از مشاهده میدانی مورد تحلیل قرار گرفته و ریشه های اعتقادی آن تطبیق داده شده است. در بررسی تحلیلی آثار موجود به این نتیجه می رسیم که هنرمندان منبت کار دوران شاه طهماسب برای تبیین سبکی در هنر منبت کاری ایرانی به نام سبک صفوی از ویژگی هایی که اشاره به سه نوع مضمون یعنی: تشیع اثنی عشری، تصوف و فرهنگ ایران باستان دارد استفاده کرده اند...
    کلیدواژگان: منبت کاری ملی ایران، منبت کاری صفوی، منبت کاری دوران طهماسبی
  • پریسا شاد قزوینی صفحه 50
    موزه توپقاپی سرای یکی از برجسته ترین موزه ها و گنجینه های جهان است که در چند سده گذشته از قصرهای سلاطین عثمانی به حساب می آمد. در این موزه و کتابخانه مربوط به آن نسخ خطی و آلبومهای نگارگری بسیار غنی و با ارزش هنر ایران موجود است. این آثار در غارتها و جنگهای میان دول عثمانی و ایران از کشورمان به غارت رفت و یا آن که به صورت هدایایی به دربار عثمانی راه یافت. این آلبوم ها و نسخ خطی نفیس بیانگر پیشینه فرهنگ و هنری کشور ما هستند و از ارزش و اعتبار غیرقابل وصفی در جهان برخوردارند...
  • میترا معنوی راد صفحه 70
    خوش نویسی تجلی تفکر متعالی انسان در ترجمه معنا به صورت است که در شکل گیری آن عوامل متعددی نقش دارند. نقش هنرمند خوش نویس در این میان بسیار با اهمیت است، زیرا به همه عوامل انسجام می بخشد تا صورت عینی تفکر این هنر را در برابر دید قرار دهد و پیام را بهتر و عمیق تر به مخاطب زمان خود منتقل کند. پس اگر نگرش بصری او غنی و پرمایه باشد برای نسل های بعد هم منشا اثر خواهد بود...
    کلیدواژگان: قلم، رقم، خط، خوش نویسی، زنان کاتب، کتابت
  • معصومه اینانلو صفحه 78
    در بخش اول این پژوهش، تحلیلی محتوایی انجام گرفته است، به گونه ای در نظریه های فرهنگی جدید، بر وحدت میان نظریه و عمل، میان کار فکری و کاردستی، میان تجربه های گذشته و زمان حال، و در هم آمیختگی و هم زمانی آموختن و آموزاندن تاکید شده است. بر این اساس در پژوهش حاضر، و اهمیت موضوع یادگیری، شناخت اصول طراحی روش های آموزشی و بحث فراشناختی تحلیلی می شود...
    کلیدواژگان: طراحی ابزار آموزشی، فن آوری آموزشی، فراشناختی کمک آموزش، بزرگ نما (اپک)
  • فریده طالب پور صفحه 88
    بررسی وضعیت پوشاک در دوران ایران باستان محدود به حجاری ها، مسکوکات، آثار قلم زنی، موزاییکها و مجسمه های ساسانی و سایر مجسمه هایی است که در حفریات باستان شناسی یافت شده اند. بشر پس از دست یابی به فن های ریسندگی و بافندگی قادر به بافت پارچه بوده که در ابتدا آن را بسیار ساده و به صورت لنگ وار به دور کمر خود می بسته است. همزمان با پیشرفت و تکامل پوشاک، لباس دوخته شده استفاده شده است...
    کلیدواژگان: لباس مردان، مادها، پارسها، پارت ها، ساسانیان
  • عفت سادات افضل طوسی صفحه 96
    یکی از کاربردهایی که در گرافیک مطرح است استفاده از کارت ها می باشد. انواع کارتهای دعوت، تبریک، عضویت، امتیاز و یا اعتباری و... با طراحی متناسب خود همان قدر که نقش اطلاعاتی و پیام رسانی دارند نشان گر ذوق و سلیقه عمومی نیز می باشد و در پیوند با صنعت چاپ حضور و ظهور می یابد. در اینجا برای شناخت پیشینه گرافیک کشورمان به بررسی اولین کارت های چاپی و به ویژه کارتهای دعوت دوره قاجار پرداخته شده است تا بدین وسیله راه را برای گام های دقیق تر در طراحی گرافیکی آینده بگشائیم...
    کلیدواژگان: کارت، کارت پستال، کارت دعوت، رقعه های دعوت
  • فریبا مصطفوی صفحه 106
    با جهانی شدن اقتصاد بازار آزاد، بسیاری از تولیدکنندگان بطور فزاینده ای طراحی را برسمیت شناخته اند. طراحی محصول، علاوه بر داشتن طیف گسترده ای از روش ها، فنون، نگرشها، ایده ها و ارزشها، بیش از گذشته بر کیفیت محیط و زندگی روزانه ما تاثیر می گذارد. در این میان به چند مطلب اشاره می شود: موقعیتهای تازه ای که بوسیله مواد جدید بدست می آیند، تاثیر فناوری های نو (محاسباتی، ارتباطی و فرآیندهای صنعتی)، نیاز به ساده سازی، احساس گرائی (جنبه روانی طراحی)؛ تمایل به راه حلهای فردی و جهانی...
    کلیدواژگان: اقتصاد بازار آزاد market economy - Free، طراحی فردگرا individual design، طراحی جهان شمول universal design، طراحی انسان مدار centric design - human
  • صفحه 113
  • صفحه 114