فهرست مطالب

نامه مکانیک شریف - پیاپی 29 (پاییز 1385)

نامه مکانیک شریف
پیاپی 29 (پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/09/10
  • تعداد عناوین: 36
|
  • سرمقاله
  • صفحه 5
    فناوری بشقاب های استرلینگ، انرژی گرمایی را به برق تبدیل می کند. اینکار با آرایشی از آینه ها و منعکس کردن پرتوهای خورشید دومی گیرنده انتهای موتور استرلینگ صورت می گیرد. آزمایش های صورت گرفته نشان می دهند بازدهی فناوری بشقاب های استرلینگ دو برابر بازدهی سایر فناوری های خورشیدی می باشد
  • صفحه 6
    وسایل نقلیه تک چرخ ایده ای نو برای وسایل نقلیه شخصی در 20 سال آینده خواهند بود. حرکت Embrio شبیه به حرکت موتور سیکلت است با این تفاوت که تعدادی حسگر و ژیروسکوپ برای حفظ تعادل راننده بر روی چرخ خواهد داشت.
  • صفحه 6
    دانشمندان نوعی پروتز پا طراحی کرده اند که امید به راحت دویدن را به افراد که دچار قطع پا هستند، باز می گرداند. این پروتز با دقت بالایی از حرکات چرخشی طبیعی پیروی می کند ما کاملا مکانیکی است و در ساخت آن از هیچ قطعه الکترونیکی استفاده نشده است.
  • صفحه 7
    سیستم نمک زدایی آب با استفاده از غشاه های مبتنی برنانوتیوب های کربنی، هزینه های تصفیه آب اقیانوس را نسبت به روش؟ معکوس 15درصد کاهش می دهد. محققان برای ساختن این غشاها، از روکش های سیلیکون به اندازه یک سکه 25 سنتی که با مواد نانوکریستال پوشیده شده، استفاده می کنند.
  • صفحه 9
    در روش حفاری نامتعادل از گل های حفاری سبک تر استفاده می شود و با هدایت جریان بازگشتی از مخزن به سوی یک شیر قابل کنترل، اندازه گیری فشار مخزن را حین فرایند حفاری امکان پذیر می سازد. استفاده از این روش ازخطرات پیش بینی نشده کاسته و امکان استفاده بیشتر از چاه های نفتی را فراهم می سازد.
  • صفحه 10
    محققان درحال طراحی هواپیمای تک خلبانه ای هستند که با استفاده پنل های فوتوولیاتیک قادر خواهند بود دور دنیا را بدون سوخت سیر کنند. طول دو بال این هواپیما 80 متر است و در عین حال وزنش نباید از دو تن تجاوز کند.
  • نانوالکترود نوید بخش درمان پارکینسون
    صفحه 10
    پارکینسون یک بیماری عصبی است جراحان برای درمان این بیماری درصددند تا الکترود سیمی با قطر 600 نانومتر بسازند، آنقدر باریک که از میان شریانی در بازو یاکشاله ران وارد بدن و به سمت مغز هدایت و در کوچکترین رگی که به اندازه کافی به نورون نزدیک است جای گذاری شود.
  • صفحه 11
    محققان به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت، به بررسی مدل موجودات زنده جهت استفاده در وسایل نقلیه پرداختند. آنها ماهی boxfish راکه در برابر جریان آب و هوا مقاوم بوده، بهترین مثال برای جاندار آیرودینامیکی یافتند. این خودرو در عین کم ترین استفاده از مواد، حداکثر استحکام را دارد.
  • صفحه 13
    کامپوزیت های سفینه های فضایی از نوع فیبر تقویت شده است. درکامپوزیت های جدید این امکان وجود دارد که ترمیم شکستگی و ترک ها به طور خودکار روی سطح آنها انجام شود. در این ساختار با رشد ترک، کپسول های حاوی مواد ترمیمی مجاور نایه خطر شکسته شده و واکنش خود درمانی موجب بازیافت مقاومت اولیه کامپوزیت می شود.
  • صفحه 14
    آدیداس پیشرفته ترین کفش دنیا را معرفی کرده است، این کفش به طور اتوماتیک و مستمر با تغییر انعطاف پذیری خود، راحتی را تامین می کنند. این تکنولوژی همانند عکس العمل های عصبی یک انسان عمل می کند. در این جا سیستم حسگگر مغناطیسی نقش عصب را برعهده دارد.
  • صفحه 15
    همواره تلاش بسیاری برای افزایش بازده موتورهای احتراق داخلی صورت گرفته است. دوسوم انرژی حاصل از سوخت بنزین درموتورهای احتراق داخلی به صورت گرما در گازهای خروجی و سیستم خنک کننده آبی به هدر می رود. محققان درصددند تا با استفاده ترکیبی از گرما و توان بازده این موتورها را تا 15 درصد افزایش دهند.
  • صفحه 16
    یکی از امتیازات استفاده از پیل های سوختی در زیر دریایی ها، پیشروی کاملا بی صدای آن است. از طرفی برخلاف زیر دریایی های توربین گازی و موتور دیزل، استفاده از منبع پیشرانش آزادی بیشتری به طراح می دهد و هزینه ساخت را کمتر می کند. از دیگر مزایای آن عملکرد مستقل از هوای پیل های سوختی است.
  • صفحه 17
    علی مرتضی بیرنگ ورودی75 مهندسی صنایع شریف، ورودی اولین دوره یMBA و سومین فارغ التحصیل این رشته در ایران است. فعالیت های دوران تحصیل اودر زمینه ی مدیریت تکنولوژی، منجر به تاسیس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف شد. وی در حال حاضر به عنوان نماینده ی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پارک فناوری پردیس مشغول به فعالیت است.
  • صفحه 20
    اگر چه مدت هاست که ارتباط بین امواج صوتی و انرژی حرارتی برای انسان معلوم شده است اما تکنولوژی برای به کارگیری پدیده ترموآکوستیک پیشرفت کافی نداشته است. کاربردهای مختلف این بدیده از جلمه یخچال های ترموآکوستیکی، موتورهای ترموآکوستیکی و هم چنین مزایای تجهیزات ترموآکوستیکی باعث شده تا تحقیقات بر روی این تجهیزات اهمیت زیادی پیدا کند. هم اکنون محققان در تلا شند تا با افزایش بازدهی و کاهش معایب این تجهیزات آن ها را برای ورود به بازار کنند.
  • صفحه 23
    شناسایی به موقع نشت گاز در خطوط انتقال گاز و پالا یشگاه ها امری حیاتی است. نشت یابی فراصوتی گاز از فناوری های نوین شناسایی بوده که در عین حال از سریع ترین و مؤثرترین روش ها نیز می باشد.در این روش امواج مافوق صوت منتشر شده از محل نشت توسط حسگرهایی دریافت شده و نشتی به سرعت تشخیص داده می شود.از مزایای این روش، عدم نیاز به تجمع گاز است.
  • صفحه 26
    با توجه به گسترش کاربرد ماشین هایCNC در صنعت ساخت و تولید، نیاز به ماشین هایی با استحکام و چابکی بالا تر بیش از پیش احساس می شود. یکی از راه حل های این مساله استفاده از مکانیزم های موازی در این ماشین هاست. در همین راستا پروژه ای در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان طراحی و ساخت یک دستگاهCNC با مکانیزم پیشرفته هگزاگلا ید تعریف گردید که در حال حاضر در مراحل پایانی ساخت می باشد. به همین منظور بر آن شدیم تا به معرفی اجمالی این موضوع بپردازیم.
  • صفحه 30
    نیاز روز افزون بشر به انرژی باعث مطرح شدن منابع جدید مانند انرژی هسته ای و مشکلات ناشی از آن، از جمله مشکل دفع زباله های هسته ای شده است. برای حل این مشکل باید عناصر مفید این زباله ها را جداکرد و آن ها را در طی فرآیندهای تکمیلی جهت استفاده مجدد آماده کرد. زباله های بازفراوری شده، حجم و اثرات مخرب بسیار کمتری دارند. تکنیک های متعددی برای بازفرآوری و آماده سازی مجدد زباله ها برای مصرف دوباره وجود دارد، از جمله و زباله های بازفرآوری شده که حجم و اثرات مخرب بسیار کم تری دارند.
  • صفحه 34
    برگزاری سیزدهمین دوره ی کنفرانس مهندسی پزشکی دردانشگاه صنعتی شریف بهانه ای شد تا با دو تن از اساتید فعال در این زمینه به گفت وگو بنشینیم. دکتر فرزام فرهمند یکی از پژوهشگران فعال در زمینه ی مهندسی پزشکی در دانشکده ی مهندسی مکانیک و دکترعمادفاطمی زاده به عنوان دبیر این کنفرانس از دانشکده ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف پاسخگوی سؤالا ت ما بودند.
  • صفحه 36
    با افزایش قدرت و کاهش ابعاد در نسل جدید تراشه های الکترونیکی، نیاز به دفع مؤثر گرما به امری حیاتی تبدیل شده است. یکی از تکنیک های مؤثر در این راستا استفاده مواد فصل مشترک حرارتی(TIM) است که باعث افزایش انتقال حرارت بین دو ماده می شود. گریس های حرارتی، از پرکاربردترین انواع TIMها هستند که مزایای متعددی از جمله هدایت گرمایی بالا و قابلیت استفاده ی مجدد دارند.
  • صفحه 39
    Lifting Bodyها، از اجزای فرعی یک کشتی هستند که هنگام حرکت در آب، با تولید نیروی برآ، باعث کاهش امواج تولیدی و نیروی مقاوم شده و سرعت و مسافت طی شده ی کشتی و هم چنین پایداری آن را در سرعت های مختلف ا فزایش می دهند. نصب این اجزاء باعث تغییر شکل بهینه ی بدنه اصلی می شود، به طوری که شکل بدنه ی اصلی نیز باید تغییر کند تا مزایای استفاده از آن ها به حداکثر برسد.
  • صفحه 42
    شرکت فراب پیمانکار عمومی پروژه های آب و انرژی که در سال های گذشته با راه اندازی نیروگاه های آبی در ایران شناخته شده است از شرکت های موفق ایرانی در تعالی سازمانی شناخته می شود. در مصاحبه ای که پیش رو دارید در یک نشست دوستانه با مهندس حاج رسولی ها، مدیر عامل؛ مهندس ناجی مقدم، قائم مقام؛ مهندس علی میرزائی، مدیرکیفیت؛ مهندس بختیاری، مدیرآموزش و منابع انسانی و مهندس معتمدی، مدیر پیشین سایت کارون 3 در مورد عوامل رشد فراب به گفت وگو پرداخته ایم.
    در پایان این مصاحبه مهندس حاج رسولی ها به عنوان یک فارغ التحصیل دانشگاه شریف و هم چنین یک مدیر با تجربه ی صنعتی توصیه های بسیار مفیدی برای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های کشور ارائه داده اند.
  • صفحه 50
    لا پراسکوپی یک روش جراحی است که در آن عمل جراحی بدون دخالت مستقیم دست و به صورت کنترل از راه دور به وسیله ی لوله هایی که دید و ابزار مناسب را تامین می کنند، انجام می شود. لا پراسکوپی جراحات وارد بر بیمار را کاهش داده، اما در مقابل توانایی های جراح را در استفاده ی مستقیم از لوازم جراحی بسیار محدود می نماید. ظهور ریزربات های جدید باعث ارتقای روش های لا پراسکوپی شده و با برطرف کردن محدودیت های موجود کاربرد این روش جراحی را گسترش می دهند.
  • صفحه 54
    امروزه قالب سازی به یک هنر تبدیل شده است؛ هنر کاهش زمان و هزینه تولید. روش قالب سازی لا یه ای یکی از روش های قالب سازی مدرن است که در آن قالب از به هم فشردن ورق های فولا دی یا آلومینیومی تولید می شود که جزئیات قالب توسط لیزر بر روی ورق های فلزی برش داده می شود. در روش دیگر قالب سازی مدرن به نام SPT، ابتدا توسط میله هایی شکلی تقریبی از قالب ایجاد شده و سپس قالب با ماشین کاری به شکل نهایی می رسد.
  • صفحه 56
    پژوهشگاه هوافضا (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری) به منظور تحقق بخشی از وظایف پژوهشی این وزارت و نیز کمک به رفع نیازهای پژوهشی کشور در زمینه ی هوافضا، در سال77 تاسیس شد و فعالیت های رسمی خود را از اوایل سال 79 آغاز کرد.
  • صفحه 60
    پیچش طناب ها باعث ایجاد خستگی و خرابی در تجهیزات اعماق دریا می شود. پیچش طناب ها به افزایش انرژی پتانسیل ذخیره شده در آن به هنگام تحمل بار می شود. که آزاد شدن این انرژی به همین دلیل در طراحی طناب باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که بتوان پیچش آن را به حداقل رساند.
  • صفحه 62
    GCC، سیستم جدید کنترل شاسی است که در آن کلیه اجزای شاسی مانند ترمز، فرمان، تعلیق و موتور به طور الکترونیکی کنترل می شوند. سیستم کنترل با آنالیز اطلاعات حاصل از وضعیت رانندگی شرایط مطلوب را محاسبه کرده و مقادیر مناسب را برای فرمان، ترمز و سایر کمیت های حرکتی خودرو اعمال می کند و به این ترتیب آسایش و ایمنی رانندگی را به حداکثر می رساند.
  • صفحه 66
    به منظور تعیین منحنی های مشخصه ی رفتاری توربین و کمپرسور در آزمایشگاه توربوچارجر، کمیت های مختلفی نظیر دما، فشار، دبی جریان و دور توربین و کمپرسور درشرایط مختلف کار توربوچارجر اندازه گیری می شود. تعیین پارامترها هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده ی توربوچارجر اهمیت زیادی دارد. تعیین دقیق این پارامترها وابسته به وجود تجهیزات و امکانات مناسب و دقیق در موقعیت های مناسب، مطابق با استانداردهای مربوطه و اعمال دقت های لازم از طرف آزمایشگر است. یکی از روش های مناسب برای بررسی دقت و صحت نتایج،تعیین عدم قطعیت اندازه گیری های انجام شده است. در این مقاله پس از معرفی اجمالی امکانات آزمایشگاه، میزان تاثیر هر پارامتر در عدم قطعیت نتایج کلی مشخص شده و نیز نشان داده می شود که با افزایش دور میزان عدم قطعیت کاهش می یابد.
  • صفحه 70
    فناوری نیروگاه های هسته ای دارای قدمتی 50ساله است. از اوایل دهه ی 1950 که اولین نیروگاه های هسته ای مورد بهره برداری قرارگرفتند، تاکنون ده ها نوع راکتور هسته ای طراحی شده و بالغ بر ده نوع از آن ها مراحل توسعه ی تجاری را طی کرده اند. علا وه بر کشورهای صنعتی، بسیاری از کشورهای در حال رشد نیز به استفاده از این فناوری روی آورده اند. با وجود پیشینه ی طولا نی موضوع استفاده از انرژی هسته ای در ایران- از قبل از انقلا ب تاکنون- و اهمیت بی سابقه ای که موضوع در سال های اخیر در سطح ملی پیداکرده است، کشور ما هنوز بهره برداری از اولین نیروگاه اتمی را تجربه نکرده و در استفاده از این فناوری، نوپا محسوب می شود.
    با توجه به این که دانشگاه صنعتی شریف پس از انقلا ب، در توسعه ی تحصیلا ت تکمیلی در زمینه ی مهندسی هسته ای پیشگام بوده و از سال 1364 تاکنون تجربه ی دو دهه فعالیت را دارد، در این شماره بر آن شدیم تا با جناب آقای دکترغفرانی، سرپرست بخش مهندسی هسته ای دانشگاه، گفت وگویی داشته باشیم و فارغ از ملا حظات سیاسی حاکم بر موضوع، جنبه های علمی، و فنی و اقتصادی استفاده از انرژی هسته ای را مورد کنکاش قراردهیم.
  • صفحه 76
    استفان تامک، استادیار رشته ی مدیریت اقتصاد دانشکده ی اقتصاد دانشگاه هاروارد، نویسنده ی کتاب «مفاهیم آزمایش»، شش اصل کلی در مورد آزمایش کردن ارائه می دهد که مدیران مهندسی می توانند با پیروی از آن ها ابتکارات تازه ای را در سیستم تحت مدیریت خود به کار بندند. وی در اصول ششگانه ی خود به توضیح مواردی هم چون اهمیت ترکیب فناوری های جدید و قدیم و تفاوت میان اشتباه و شکست که باعث افزایش بهره وری یک سیستم تولیدی می شود، می پردازد.
  • صفحه 80
    در این مقاله به معرفی ویژگی های منحصر به فرد و ماژول های مختلف نرم افزار solidworks پرداخته خواهد شد.
  • صفحه 84
  • صفحه 86