فهرست مطالب

دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1385)

مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1385)

  • 100 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/05/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ارزیابی کیت لاتکس آگلوتیناسیون (KATEX) جهت تشخیص آنتی ژن های لیشمانیا در ادرار مبتلایان به لیشمانیوز احشایی
    سهیلا مولایی، مهدی محبعلی، بهناز آخوندی، ذبیح الله زراعی صفحه 1
    زمینه و هدف
    این مطالعه از شهریورماه 1382 به مدت یکسال و با هدف ارزیابی آزمایش لاتکس آگلوتیناسیون با استفاده از نمونه ادرار جهت تشخیص سریع لیشمانیوز احشایی انسان در استان اردبیل انجام گردید.
    روش کار
    در این مطالعه، از کیت Katex ساخت شرکت Kalon انگلستان استفاده شد و نتایج حاصله با نتایج آزمایش آگلوتیناسیون مستقیم (DAT) بر روی سرم خون مبتلا مقایسه گردید. نمونه های دارای علایم اختصاصی کالا آزار و آنتی بادی ضد لیشمانیا با عیارهای 1:3200 و بیشتر به روش (DAT) و 65 نفر افراد دارای سابقه عفونت لیشمانیایی)با عیارهای 1:800 و بیشتر به روش DAT و بدون علایم اختصاصی(و 90 نفر افراد سالم (بدون آنتی بادی اختصاصی و فاقد علایم بالینی) به عنوان جمعیت کنترل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج این مطالعه نشان داد که روش لاتکس آگلوتیناسیون در مرحله حاد (فعال) بیماری، دارای حساسیت %82.7 و ویژگی %98.9 و در افراد دارای سابقه بیماری، از حساسیت %6.15 و ویژگی %98.9 برخوردار می باشد. میزان هماهنگی بین DAT و Katex در مرحله حاد بیماری %94.9 و در مرحله دارای سابقه بیماری %59.3 بوده است.
    نتیجه گیری
    آزمایش Katex جهت تشخیص مرحله حاد بیماری کالا آزار دارای ارزش تشخیصی فراوانی است.
    کلیدواژگان: لاتکس آگلوتیناسیون، آگلوتیناسیون مستقیم، لیشمانیوز احشایی، تشخیص آزمایشگاهی، ادرار، انسان
  • محمد بنی اسدی، غلامرضا بابایی، حجت زراعتی، فریدون معماری صفحه 9
    زمینه و هدف
    ارایه فواصل اطمینان برای پارامترهای مجهول در مطالعات مختلف معمولا بر اساس پذیرش پیش فرض هایی است که از آن جمله می توان به ضرورت بزرگ بودن حجم نمونه (به اندازه کافی) اشاره داشت. هدف از انجام این تحقیق، بررسی چگونگی به کارگیری روش بوت استرپ (Bootstrap) در مدل رگرسیون لجستیک (Logistic Regression) و نشان دادن ضرورت بکارگیری روش بوت استرپ در مدل های رگرسیونی لجستیک در مواردی است که اطلاعات کافی در اختیار محقق نباشد.
    روش کار
    برای این منظور اطلاعات مربوط به 150 بیمار را که در فاصله سال های 1378 تا 1380 در انستیتو کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران به علت ابتلا به سرطان سینه مورد عمل جراحی قرار گرفته اند استخراج کردیم، سپس نمونه تصادفی 50 تایی از بین 150 بیمار استخراج گردید.
    نتایج
    با استفاده از روش معمول رگرسیون لجستیک، مدل مناسب و معنی داری بر اطلاعات اولیه برازش شد و برای هر یک از ضرایب مدل، فاصله اطمینان و خطای معیار محاسبه گردید. نتایج حاصل از کاربرد روش معمول و استفاده از روش بوت استرپ در نمونه های متفاوت نشان می دهد که کاربرد روش بوت استرپ در مواردی که با حجم نمونه ناکافی مواجه هستیم و شرایط مناسب برای استفاده از روش معمول رگرسیون لجستیک فراهم نیست، ضروری بوده و نتایج به دست آمده با افزایش تکرارهای بوت استرپ، به نتایج حاصل از داده های کامل نزدیک می شود.
    نتیجه گیری
    این امر، هم در مورد برآورد ضرایب مدل و هم در مورد فاصله اطمینان و خطای مربوط به ضرایب، صادق است.
    کلیدواژگان: بوت استرپ، رگرسیون لجستیک، سرطان پستان، باز نمونه گیری
  • فریبا کوهدانی، جلیل بغدادچی، فرهنگ ساسانی، کاظم محمد، پروین مهدی پور صفحه 19
    زمینه و هدف
    جهت بررسی نقش ویتامین D در مراحل تشکیل و پیشرفت تومورهای ریوی، ناشی از اورتان یک مدل آزمایشی ضایعات ریوی ایجاد شد.
    روش کار
    در این مطالعه تعداد 30 موش بالبسی (Balb/c) هم خون (inbred) (نر و ماده) 9 -11 هفته ای مورد بررسی قرار گرفتند. آنها به سه گروه تقسیم شدند. به اولین و دومین گروه موش ها به مدت سه روز پشت سرهم و در هر روز یک بار اورتان (600 mg/kg/day) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. گروه دوم علاوه به اورتان از زمان اولین تزریق اورتان به مدت چهار هفته 3.5 mg/kg/day ویتامین D3 همراه آب آشامیدنی دریافت نمودند.
    نتایج
    در گروه سوم هیچ گونه مداخله ای انجام نشد. کلیه موش های باقیمانده 20 هفته پس از شروع مداخله کشته شدند. بافت ریه خارج و از نظر هیستوپاتولوژیک بررسی و در سه گروه هیپرپلازی، آدنوما و آدنوکارسینوما تقسیم بندی شد. تشکیل تومور در گروهی که اورتان دریافت نمودند نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت (p<0.005) در حالی که در گروهی که علاوه بر اورتان ویتامین D نیز دریافت نمودند تومورزایی با گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    ویتامین D3 اثر تومورزایی اورتان را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: ویتامین D3 اثر تومورزایی اورتان را کاهش می دهد
  • کورش هلاکویی نایینی، علی اردلان، محمود محمودی، عباس متولیان، یوسف یحیی پور صفحه 27
    زمینه و هدف
    سرطان پستان شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان جهان و ایران به شمار می رود. تفاوت بروز این سرطان در نواحی مختلف جهان، نیاز به انجام مطالعات در نقاط مختلف را برای روشنتر شدن نقش عوامل موثر مطرح می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل خطر سرطان پستان در زنان استان مازندران انجام شده است.
    روش کار
    در بهار و تابستان 1383، مطالعه مورد - شاهدی در استان مازندران بر اساس سیستم ثبت سرطان ایستگاه تحقیقات بهداشتی بابل انجام شد. 250 نمونه مبتلا به سرطان پستان تایید شده با بیوپسی و 500 شاهد همسان شده فردی برای فاکتور سن با فاصله 3 سال، در همسایگی موردها بررسی شدند. برای آنالیز داده ها نسبت های شانس خام و تعدیل شده با حدود اطمینان %95 مربوطه با استفاده از مدل لجستیک شرطی محاسبه شدند.
    نتایج
    در این مطالعه 250 نمونه بروز مبتلا به سرطان پستان و 500 شاهد همسان شده بررسی شدند. سن در گروه مورد دارای میانگین 48.7 با انحراف معیار 11.37±، میانه 48 و حداقل 22 و حداکثر 80 سال و در گروه شاهد دارای میانگین 48.0 با انحراف معیار 11.46±، میانه 47.5، حداقل? ? و حداکثر 77 سال بود. در تحلیل چند متغیره، فاکتورهای زیر به عنوان عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان مشخص شدند: سطح تحصیلات دانشگاهی (نسبت به بی سواد) %95 CI: 1.73 - 20.09) و (OR=5.89، سابقه یائسگی %95 CI: 2.29 - 6.91) و (OR=3.98، سابقه سقط تحریکی %95 CIL 1.09 - 2.22) و (OR=1.56 و BMI بالاتر %95 CI: 1.01 - 1.03) و (OR=1.02). همچنین مدت طولانی تر شیردهی به عنوان عامل محافظت کننده %95 CI: 0.990-0.999) و (OR=0.995 نشان داده شد.
    نتیجه گیری
    عوامل موثری که قابلیت تغییر دارند می توانند مورد توجه مداخلات مبتنی بر جامعه و برنامه ریزی مداخلات پیشگیری سرطان پستان قرار گیرند. در این راستا آگاه سازی جامعه در خصوص نقش BMI بالا و انجام سقط تحریکی در افزایش شانس سرطان پستان، یا نقش موثر شیردهی در محافظت زنان از این سرطان می تواند در استان مازندران مورد توجه باشد.
    کلیدواژگان: بدخیمی پستان، عامل خطر، مطالعه مورد، شاهدی، ایران
  • محمدحسین سالاری، محمدرضا شریفی، سید محمد گلزاری، علی اصغر صدرآبادی، محمدحسین کفیلیان صفحه 37
    زمینه و هدف
    با توجه به افزایش جمعیت جهان نه فقط به تولید مواد غذایی زیادتری نیاز می باشد بلکه توجه ویژه به مفید بودن و بهداشت آن نیز ضرورت دارد. منظور از این مطالعه بررسی میزان آلودگی شیر و فرآورده های لبنی تولید شده در واحدهای صنعتی استان یزد به میکروب های زنده، هوازی مزوفیل (Total bacteria) کلی فرم، استافیلوکوک اورئوس، کپک و مخمر بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه مجموعا 198 نمونه مختلف شامل شیر (%24.2)، ماست (%21.2)، خامه (%12.1)، پنیر (%18.2)، بستنی (%12.1) و پودرهای لبنی (%12.1) از کارخانجات استان یزد گردآوری و از نظر میکروب های کلی فرم، استافیلوکوک اورئوس، کپک و مخمر به روش کشت و انجام تست های بیوشیمیایی مورد شناسایی و شمارش قرار گرفته اند. سپس ضمن مقایسه نتایج با حد مجاز استاندارد با استفاده از برنامه SPSS و آزمون آماری? 2 اطلاعات به دست آمده تجزیه و تحلیل شده است.
    نتایج
    بر اساس نتایج این مطالعه از مجموع نمونه ها، 136 مورد (%68.7) مطلوب، 48 مورد (%24.2) قابل قبول و 14 مورد (%7.1) غیر قابل قبول بودند. حداکثر و حداقل سطح پذیرش مطلوب به ترتیب مربوط به شیر (%81.3) و پنیر (%36.1) می باشد. ضمنا نتایج تست آماری? 2 اختلاف معنی داری را بین میزان آلودگی و نوع فرآورده لبنی نشان داد p<0.005)، (df=5،? 2 =17.75.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد علی رغم کوشش هایی که در مورد پیشگیری از آلودگی مواد غذایی به عمل می آید هنوز این موضوع به عنوان تهدیدی برای سلامت مردم مطرح است.
    کلیدواژگان: آلودگی باکتریایی، شیر، فرآورده های لبنی، استان یزد
  • محمود محامی، مهدی محبعلی، حسین کشاورز، هما حجاران، بهناز آخوندی، ذبیح الله زراعی، سرور چاره دار صفحه 45
    زمینه و هدف
    لیشمانیوز احشایی یا کالاآزار در بعضی از نقاط ایران از جمله مناطقی از استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس به صورت آندمیک دیده می شود. این بیماری در سایر استان های کشور به شکل پراکنده و اسپورادیک گزارش شده است. با توجه به گزارش موارد متعدد بیماری کالاآزار از شهرستان گرمی به مراکز بهداشتی استان اردبیل، انجام مطالعه بر روی بیماری مذکور در این منطقه ضروری به نظر می رسید لذا این بررسی با هدف تعیین وضعیت لیشمانیوز احشایی در شهرستان گرمی از استان اردبیل در سال 1383 به انجام رسید.
    روش کار
    روش نمونه برداری به شکل خوشه ایو گروه های تحت مطالعه شامل کودکان زیر 12 سال و %10 بزرگسالان بوده است. در مجموع 1155 نمونه خون از افراد مذکور تهیه شد که با روش سرولوژی آگلوتیناسیون مستقیم (DAT) به منظور اندازه گیری آنتی بادی ضد لیشمانیایی مورد آزمایش قرار گرفت. در نهایت با استفاده از روش DA، 32 نفر (%2.8) دارای آنتی بادی اختصاصی ضد لیشمانیا با عیار 1:800? بوده و در کل نمونه ها 7 نفر (%0.6) با عیار 1:3200? از نظر سرولوژی مثبت بودند. نمونه های مثبت و مشکوک DAT با دو تست IFA و ELISA نیز بررسی شدند. همچنین از بین سگ های صاحبدار، 22 قلاده (%2.6) سگ علایم دار در این مطالعه مورد آزمایش سرولوژی قرار گرفتند که 3 قلاده (%13.7) سگ دارای آنتی بادی ضد لیشمانیا با استفاده از تست های DAT (?1:320) و Dipstick rk39 بودند.
    نتایج
    پس از کالبد گشایی این سه قلاده سگ، آزمایش پارازیتولوژیکی یکی از سگ ها مثبت بود. جداسازی و کشت همین ایزوله نیز موفقیت آمیز بوده که با استفاده از روش RAPD-PCR گونه انگل L.infantum تعیین شد. در این بررسی اختلاف معنی داری بین جنس مذکر (%2.7) و مونث (%2.8) در ابتلا به لیشمانیوز احشایی مشاهده نشد (p=0.8) ولی موارد بیماری در کودکان زیر 4 سال بیشتر بود(p<0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیماری کالاآزار یکی از مشکلات بهداشتی شهرستان گرمی بوده و این بررسی ضرورت انجام مطالعات تکمیلی و توسعه امکانات بهداشتی، درمانی و تشخیصی را در منطقه بیان می کند.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز احشایی، سرواپیدمیولوژی، ایران
  • طیبه شفیعی زاده، کوروش هلاکویی نایینی*، اکبر فتوحی، محمود محمودی صفحه 57
    زمینه و هدف

    هدف از این مطالعه، ارزیابی تجمع فامیلی سرطان مری در یک جمعیت مشخص تحت پوشش ثبت سرطان ایستگاه تحقیقات بهداشتی بابل وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکی از نواحی با بروز بالا در شمال ایران به منظور بررسی خطر بروز بیماری در ارتباط با اقوام درجه اول است.

    روش کار

    در این مطالعه، اطلاعات سه تا چهار نسل متوالی از اقوام و سابقه فامیلی سرطان مری و سایر سرطان ها از موارد مبتلا به این بیماری که طی سالهای 1380-1382 در مرکز ثبت سرطان در شهرستان بابل به ثبت رسیده، جمع آوری گردید. تجمع فامیلی سرطان مری با استفاده از نسبت شانس (OR) نوعی مدل Logistic regression تحت رویکرد GEE2 در اقوام درجه اول محاسبه شد. نتایج با کنترل متغیرهای سن، جنس فامیل و سن، جنس پروبند به دست آمده است.

    نتایج

    نسبت موارد سرطان مری در اقوام درجه اول %3.09 %3.8) در مردان و %2.3 در زنان خویشاوند(به دست آمد. نسبت شانس (OR) جفتی در بین اعضای درجه اول 1.79 و با فاصله اطمینان (1.1-2.93) %95 به دست آمد. همچنین این نسبت برای جفت والدین- فرزندان 2.21 و با فاصله اطمینان (1.1-4.44) %95 و برای ارتباط بین همزادها (sibling)، 1.92 و با فاصله اطمینان %95 (0.87-4.24) محاسبه شد. ارتباط بین والدین (همسران) به دست نیامد.

    نتیجه گیری

    تجمع فامیلی در بین اقوام درجه اول در این منطقه مشاهده شد. ارتباط بین والدین - فرزندان وجود جز ژنتیکی را در بروز بیماری پیشنهاد می نماید.

    کلیدواژگان: تجمع فامیلی، GEE، سرطان مری، ایران
  • هاله صدرزاده یگانه، پونه انگورانی، سیدعلی کشاورز، عباس رحیمی، بتول احمدی صفحه 65
    زمینه و هدف
    کودکانی که بدون مصرف صبحانه به مدرسه می روند و یا صبحانه آن ها از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار نیست نیازهای تغذیه ای آن ها در دوران رشد تامین نمی گردد. آموزش تغذیه می تواند نقش تعیین کننده ای در انتقال آگاهی و ایجاد نگرش مطلوب و نهایتا تغییر رفتار در مورد مصرف صبحانه و کیفیت آن داشته باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش تغذیه یکی کتابچه و دیگری سخنرانی بر عملکرد تغذیه ای دختران دانش آموزان کلاس چهارم منطقه 6 آموزش و پرورش تهران انجام شده است. تعداد 150 نمونه به طور تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در سه گروه کتابچه و سخنرانی و شاهد بطور مساوی تقسیم شدند. در ابتدای مطالعه در هر سه گروه عملکرد تغذیه ای با استفاده از پرسشنامه بررسی شد سپس در یک گروه با استفاده از کتابچه خود آموز و در گروه دیگر به روش سخنرانی آموزش انجام گردید. عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دو هفته پس از آموزش در هر سه گروه مورد مجددا بررسی گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عمومی و پرسشنامه عملکرد استفاده شد.
    نتایج
    در این بررسی میانگین تفاوت نمرات عملکرد دانش آموزان بعد از آموزش بین سه گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (p=0.002). میانگین نمرات عملکرد بعد از آموزش در گروه سخنرانی در مقایسه با گروه شاهد 0.76 نمره (p=0.005) و در گروه کتابچه در مقایسه با گروه شاهد 0.68 نمره (p=0.014) افزایش یافت ولی این افزایش در گروه سخنرانی در مقایسه با گروه کتابچه 0.08 نمره بود که از نظر آماری معنی دار نمی باشد. پس از کنار گذاشتن تاثیر متغیرهای مستقل مورد مطالعه باز هم آموزش باعث افزایش معنی داری در میانگین تفاوت نمرات عملکرد دانش آموزان گردید (P=0.05).
    نتیجه گیری
    استفاده از روش سخنرانی روش پویاتری برای آموزش تغذیه نسبت به کتابچه (خودآموز) می باشد ولی با توجه به تعداد کثیر دانش آموزان در نظام آموزشی و عدم امکان آموزش مستقیم به آنها، استفاده از کتابچه آموزشی می تواند فراگیر و مقرون به صرفه باشد.
    کلیدواژگان: آموزش تغذیه، صبحانه، عملکرد، سخنرانی، کتابچه، تهران
|
  • Evaluation of latex agglutination test (KATEX®) for the detection of urinary antigens in human visceral leishmaniasis
    Molaei S., Mohebali M., Akhoundi B., Zarei Z Page 1
    Background And Aim
    In this study, we compared a latex agglutination test (KatexR) with the direct agglutination test (DAT) for the diagnosis of human visceral leishmaniasis (HVL) in an area with a high prevalence of zoonotic visceral leishmaniasis (ZVL) in Iran.
    Materials And Methods
    The validity of the KatexR (Kalon Biological Ltd, England) for detection of urinary Leishmania antigens in HVL was compared with standard direct agglutination test on 92 visceral leishmaniasis patients (29 were acute and 65 were chronic phase) and 90 healthy controls over a period of one year.
    Results
    We detected a sensitivity of 82.7% and a specificity of 98.9% in the acute phase. As for the chronic phase, the test showed a sensitivity of 6.15% and a specificity of 98.9% at a 1:3200 cut-off titer. Concordance between KatexR and DAT was 94. 9% in the acute phase and 59. 3% in the chronic phase. As the rapid, noninvasive Katex does not require much expertise or elaborate equipment.
    Conclusion
    It can be used for screening and diagnosis of human visceral leishmaniasis in remote endemic foci.
  • Baniasadi M., Babaie Gh.R., Zeraati H., Memari F Page 9
    Background And Aim
    The purpose of this study was to assess the accuracy of the bootstrap method in logistic regression and to explore the method's use in logistic regression models in cases where the sample size is insufficient.
    Materials And Methods
    We use data from 150 patients who had undergone surgery at the Cancer Institute, Emam Khomeini hospital during from 1999 to 2001. Then we drew repeated samples of size 50 from these 150 patients.
    Results
    Applying ordinary logistic regression, an appropriate model we fitted to the initial data. Then confidence intervals and standard errors were computed for all regression coefficients. There are many situations where the sample size is insufficient and conditions for using ordinary logistic regression are not met. In these cases the use of the bootstrap method not only produces more accurate estimations of regression coefficients, but with repeated sampling, produces estimates very close to the true values. This holds for the estimation of regression coefficients, confidence intervals and standard errors of coefficients.
    Conclusion
    In this study we show the optimal number of replications and the optimal sample size when using the bootstrap method in studies involving relatively small sample sizes.
  • Koohdani F., Baghdadchi J., Sasani F., Mohammad K., Mehdipour P Page 19
    Background And Aim
    In order to elucidate the role of vitamin D in the genesis of lung tumors, we used an experimental model of lung lesions in mice induced by the administration of urethane.
    Materials And Methods
    A total of inbred balb/c mice (male and female) 9-11 weeks old, were studied. They were divided into 3 groups. The first and second groups (U and U+D) were injected with urethane i.p, 600 mg/kg/day with 48 hours intervals for three times. The second group was given 3.5 mg/kg (6.3 mg/1000 ml) vitamin D with drinking water for 4 weeks after starting the injection by urethane.
    Results
    The third group served as control. Total remaining mice were killed after 20 weeks. Lung lesions were histopathologically characterized by hyperplasia, adenoma and adenocarcinoma in different groups. Tumor formation significantly increased in the urethane group as compared with control group (p<0.05) but there was not any difference between those receiving the (U+D) treatment group and the controls.
    Conclusion
    It seems vitamin D inhibites genesis of lung tamors induced by the administration of urethane.
  • Holakouie Naeini K., Ardalan A., Mahmoudi M., Motevallian A., Yahyapour Y Page 27
    Background And Aim
    Breast cancer is the leading cause of cancer death among women, both in Iran and worldwide. The wide variation in breast cancer incidence in different geographical areas calls for studies to clarify the role of potential risk factors. In this study we looked at some factors that could be involved in the pathogenesis of breast cancer.
    Material And Methods
    This matched case-control study was carried out in the summer of 2004, and it drew on data recorded in Babol (Caspian) Cancer Registry. We investigated 250 biopsy-proven cases of breast cancer, together with 500 controls chosen from the neighbors of cases. We matched the subjects with regard to age (with 3 years intervals). Crude and adjusted odds ratios and relevant 95% confidence intervals were calculated through conditional logistic regression, using STATA 8.0.
    Results
    This study involved 250 incident cases of breast cancer and 500 age-matched controls. The mean age of the cases was 48.7 (±11.37) years with 48, 22 and 80 years as median, min. and max. values, respectively. Mean age in the controls was 48.0 (±11.46) years with 47.5, 19 and 77 years as median, min. and max. values, respectively. In the multivariate analysis, the following variables were found to be risk factors: university education (OR=5.89, 95%CI: 1.73-20.09), menopause (OR=3.98, 95%CI: 2.29-6.91), induced abortion (OR=1.56, 95%CI: 1.02-2.22), BMI (OR=1.02, 95%CI: 1.01-1.03) and longer duration of breast feeding was determined as protective factor against breast cancer (OR=0.995, 95%CI: 0.990-0.999).
    Conclusion
    Modifiable risk factors should be considered in the community-based preventive interventions. The following areas could serve as topics for community education in Mazandaran: the role of high BMI and induced abortion in increasing the chance of breast cancer and also the protective role of breast feeding on this issue.
  • Salari M.H., Sharifi M.R., Golzari M., Sarabadi A.A., Kafilian H Page 37
    Background And Aim
    As the population of the world increases, it is essential that food production keep pace. It will be necessary not only to produce more food, but also to maintain this food so that it is safe and wholesome for human consumption. The purpose of this study was to investigate the rate of Coliform, Staphylococcus aureus, Mould, Yeast and other aerobic and mesophilic bacteria as contaminats of milk and milk products in Yazd province.
    Material And Methods
    In this study a total of 198 different samples including Milk (24.2%), Yoghurt (21.2%), Cream (12.1%), Cheese (18.2%), Ice cream (12.1%) and dairy powders (12.1%) were investigated by culture method and biochemical tests. Then obtained data were analyzed by SPSS and χ2 programs.
    Results
    On the basis of our findings, of the total samples, 136 cases (68.7%) were desirable, 48 cases (24.2%) acceptable and 14 cases (7.1%) undesrable. Microbial contaminants of undesrable samples were coliform (7.1%), Staphylococcus aureus (6.1%) and yeast (6.1%). Meanwhile, the results of χ2 Statistical analysis test, showed significant different between contamination rate and kind of Milk products (df = 5, χ2 = 17.75, P<0.005(. Conclustion: It seems that despite the efforts, which have been done for prevention of food contamination in Yazd province, it is still considered as a threat for people Health
  • Shafieezadeh T., Holakuei Naieni K., Fotohi A., Mahmoodi M Page 57
    Background And Aim

    The aim of this study is to evaluate the familial aggregation of esophageal cancer in a defined population under coverage of Babol Research Station, Institute of Public Health Research, Tehran University of Medical Sciences, in one of the high incidence areas in north of Iran and to assess the risk of disease associated with first degree familial relationship.

    Material And Methods

    In this study, the data of family members of three to four successive generations and family history of esophageal and other cancers were collected from esophageal cancer cases which occurred between 2001-2003 in Babol district. The pairwise odds ratio of logistic regression method with GEE2 approach used for familial aggregation of esophageal cancer within first degree family. The results have been adjusted on covariates of age and sex of each family member and age and sex of the proband.

    Results

    The proportion of having a positive family history of esophageal cancer in first relatives is 3.09% (3.8 % in men and 2.3 % in female relatives). The pairwise odds ratio was 1.79 (95% CI: 1.1, 2/93) in first degree family and odds ratio between parent – offspring was 2.21 (95%CI: 1.1, 4/44)and relation between sibling was 1.92(95%CI: 0.87, 4.24). It was not possible to look for any parent – parent pattern. Conclustin: We found a familial aggregation between first degree relatives in this area.The association between parent–offspring suggests the presence of a genetic component in this disease.

  • Sadrzadeh-Yeganeh H., Angoorany P., Keshavarz S.A., Rahimi A., Ahmady B. Page 65
    Background And Aim
    Children, who go to school without breakfast or have breakfast that is not nutritious enough, will not be able to meet their nutritional needs for growth. Nutrition education can be instrumental in providing knowledge, desirable attitude, and changing behavior concerning breakfast. The purpose of this study was to compare two method of nutrition education – booklet and lecture- on practice of fourth grade girls.
    Material And Methods
    Using three stage random sampling a total of 150 students were randomly selected and divided into 3 equal groups; booklet, lecture, and control. At the beginning of the study, an assessment of practice was conducted for all groups. Education through booklet and lecture was provided. Two weeks after the education, an assessment of practice was conducted again. To collect data two types of questionnaires - general and practice - were used.
    Results
    The result showed a significant difference of means of practice (P=0.002) score among three groups. The mean score of practice in the lecture against the control group and that of the booklet against control group increased 0.84 (P=0.005), 0.76 (P=0.014) respectively, but no significant increase was observed between lecture against the booklet group. After omitting the effect of independent variables in question, education still increases the difference of means of practice scores significantly (P=<0.05). Lectures are a more dynamic method for nutrition education. Conclustion: Considering the large number of students in primary schools and lack of access to a direct method of education, using booklets is an appropriate method.