فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال هشتم شماره 5 (پیاپی 47، آذر 1385)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال هشتم شماره 5 (پیاپی 47، آذر 1385)

  • 147 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/10/17
  • تعداد عناوین: 18
|
  • آنچه که در اولتراسونوگرافی بیماران مبتلا به ترومای غیرنافذ با GCS پایین تشخیص داده نمی شود
    صفحه 613
    نقش اولتراسوند به عنوان یک ابزار غربالگری برای ارزیابی ترومای غیر نافذ شکمی، همچنان مورد بحث است. تعیین انواع آسیب های تشخیص داده نشده و میزان دقت (accuracy) اولتراسوند در بیمارانی با GCS پایین، ارزیابی این گروه از بیماران مبتلا به آسیب های غیر نافذ را بهبود می بخشد. داده هایی که به صورت آینده نگر از دفتر ثبت ترومای یک مرکز ترومای سطح جمع آوری شده بود، مورد بازبینی قرار گرفت. تعداد 7952 بیمار در این مطالعه وارد شدند. بررسی با اولترا سوند دارای میزان دقت 89 درصد، حساسیت 77 درصد، ویژگی 97 درصد، ارزش اخباری مثبت 78ppvدرصد و ارزش اخباری منفی 98NPV درصد بود...
    کلیدواژگان: اولتراسوند، آسیب های تشخیص داده نشده، نمره کومای گلاسکو (GCS)، تروما
  • فراوانی و زمان بروز ترومبوآمبولی وریدی بالینی پس از جراحی های بزرگ مفصلی
    صفحه 620
    یکی از عوارض مهم جراحی های بزرگ مفصلی مانند تعویض مفصل زانو و هیپ و همچنین اعمال جراحی در شکستگی های هیپ، ترومبوآمبولی وریدی می باشد که حتی علی رغم به کار بردن هپارین با وزن مولکولی پایین در زمان بستری بودن در بیمارستان، ممکن است دیده شود. در مطالعه بر 5607 بیمار بر خلاف پیش بینی، نسبت ابتلا بیش از حد انتظار بوده است و نکته قابل توجه اینکه 70 درصد از بیمارانی که به این عارضه دچار گشته اند، پس از ترخیص از بیمارستان تشخیص داده شده اند.
  • همی تیروئیدکتومی: رویکرد جراحی اولیه ارجح برای درمان نئوپلاسم سلول هرتل
    صفحه 627
    در این مقاله درباره نئوپلاسم های سلول هرتل تیروئید که با بیوپسی آسپیراسیون با سوزن نازک (FNAB) تشخیص داده شده اند بحث شده است و نویسندگان در بررسی خود به این نتیجه رسیده اند که FNA و برش های منجمد (frozen section) حین عمل قادر به تشخیص خوش خیمی از بدخیمی نیست و بیماران باید تحت لوبکتومی و ایستموسکتومی تیروئید قرار گیرند و با توجه به جواب نهایی پاتولوژی، در صورت گزارش بدخیمی بسته به مورد، اقدام به برداشتن لوب طرف مقابل کرد.
  • آیا مراقبت های پس از جراحی کولون مبتنی بر شواهد بالینی است؟ یافته های حاصل از یک بررسی چند ملیتی در اروپا و ایالات متحده
    صفحه 633
    در یک بررسی فراگیر بین المللی در 295 بیمارستان از کشورهای مختلف اروپا و ایالات متحده، اثر نحوه مراقبت های قبل و بعد از عمل در بهبود پس از عمل و هزینه های بیمارستانی در 1082 بیمار که تحت درمان جراحی انتخابی روده بزرگ قرار گرفته اند به طور مفصل بحث و نتایج آن اعلام شده است.
  • ناهنجاری های مادرزادی عمده پس از تماس با مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین در سه ماهه نخست بارداری
    صفحه 643
    در این بررسی، با استفاده از یک پایگاه بزرگ داده های پزشکی مشخص گردید که خطر بروز ناهنجاری های مادرزادی عمده از جمله ناهنجاری های سیستم قلبی - عروقی و سیستم عصبی مرکزی در میان فرزندان زنان غیر دیابتی که در سه ماهه نخست بارداری از مهار کننده های ACE استفاده کرده اند (و نه در میان نوزادان زنانی که در این دوره از داروهای دیگر ضد فشار خون استفاده کردند) افزایش می یابد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که استفاده از مهارکننده های ACE در سه ماهه نخست بارداری نمی تواند بی خطر باشد.
  • نقایص مادرزادی دیواره قفسه سینه
    صفحه 652
    در این مقاله مروری، نویسندگان بدشکلی های قفسه سینه از قبیل سینه فرو روفته (pectus excavatum) و سینه برآمده (pectus carniatum) را که ناش از رشد غیر طبیعی غضروف دنده ای می باشند و شکاف جناغ سینه (sternal cleft) حاصل از نقص در جوش خوردن صفحات مزودرمی در هفته های اول جنینی را مورد توجه و بحث قرار داده اند.
  • فتق پاراازوفاژیال اولیه در کودکان
    صفحه 663
    فتق پاراازوفاژیال (paraesophageal) بیماری بسیار نادر و متفاوت با فتق هیاتال لغزنده (sliding hiatus hernia) می باشد. در این مطالعه، 59 بیمار مبتلا به فتق پاراازوفاژیال از نظر تظاهرات بالینی، سن، اشکال رادیولوژی، اصول درمان، اهمیت انجام عمل آنتی رفلاکس و عوارض، مورد بررسی قرار گرفته اند و با در نظر گرفتن میزان بالای مربیدیتی، توجه به بیماری گوشزد شده است.
  • هیپراستوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر: علت نادر ایجاد دیسفاژی، انسداد راه های هوایی و دیسفونی
    صفحه 670
    استئوفیت های گردن یک یافته شایع، به ویژه در افراد مسن می باشد. معمولا بدون علائم مهم بوده ولی در موارد پیشرفته ممکن است سبب بروز دیسفاژی و دیسفونی و حتی مخاطره آمیز شده و نیاز به انجام تراکئوتومی لازم شود. شایع ترین سطوح درگیری، مهره های C5, C4 و C6 بوده و برداشتن فشار از طریق جراحی سبب بهبود بیمار می شود.
  • ملاحظات ترمیمی و زیبایی در جراحی سرطان پستان
    صفحه 675
    افزایش طول عمر و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در اثر تشخیص زودهنگام این بیماری و استفاده از روش های جدیدتر شیمی درمانی و پرتودرمانی موجب شده است که بیماران مبتلا، خواسته های بیشتری برای حفظ زیبایی خود در موارد درمان های محافظه کارانه و بازسازی پستان در ماستکتومی ها داشته باشند. نکته مهم و دارای اهمیت، همکاری جراحان پلاستیک و زیبایی با جراحان سرطان در ترمیم دیفکت های حاصل از جراحی های محافظه کارانه و بازسازی پستان می باشد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
  • اندیکاسیون های مداخله جراحی در بیماران مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه بدون علامت: الگوهای عملی جراحی اندوکرین
    صفحه 684
    امروزه دو سوم از موارد هیپرپاراتیروئیدی که در آمریکا تشخیص داده می شوند بدون علامت هستند. در این مقاله از جراحان اندوکرین سوال شده است که آیا بیماران بدون علامت را فقط تحت ضوابط تعیین شده NIH جراحی میکنند یا خیر؟ جراحان اندوکرین جواب داده اند که علاوه بر رعایت ضوابط NIH بیمارانی که علائم subjective خارج از این معیارها را داشته اند نیز تحت عمل جراحی با نتایج خوب قرار می دهند.
  • بازگرداندن انواژیناسیون روده به شکل طبیعی به طریقه هیدروستاتیک با استفاده از انمای محلول سالین و تحت هدایت اولتراسوند: بازنگری 5218 مورد در طی 17 سال
    صفحه 693
    در این مطالعه، نتایج بازگرداندن انواژیناسیون روده اطفال به شکل طبیعی به طریقه هیدرواستاتیک با استفاده از انمای محلول نمکی و تحت هدایت اولتراسوند، در 5218 بیمار و در طی 7 سال مورد بررسی قرار گرفته و اثرات مفید آن از قبیل عدم بکارگیری وسایل رادیولوژی، بی خطر بودن این روش، میزان موفقیت بالا و عوارض اندک آن، بحث و بررسی شده است.
  • مداخله درمانی وسیع در کولیت ایسکمیک غیرانسدادی به دنبال بازسازی آئورت
    صفحه 696
    با هدف اطلاع از چگونگی برخورد با بیمارانی که متعاقب ترمیم آنوریسم آئورت دچار کولیت ایسکمیک می شوند، یک بررسی هم گروهی گذشته نگر انجام و در مورد تیپ های 1، 2 و 3 کولیت ایسکمیک بحث و نیاز به انجام جراحی در هر یک از عوارض گزارش شده است.
  • خودداری از درمان و قطع درمان های حفظ کننده حیات: دیدگاه یک جراح
    صفحه 703
    هزینه های بسیار بالای بخش های مراقبت ویژه و نگهداری از بیمارانی که زندگی نباتی دارند با دستگاه های پیشرفته و درمان های متعدد و در نهایت بیهوده بودن این اقدامات، باعث سردرگمی در میان پزشکان معالج و اطرافیان این گونه بیماران می شود که در بسیاری از مواقع به صورت مشکلی غیر قابل حل در می آید. بررسی این مقاله می رساند که در این موارد نیز می توان به راه حل های قابل قبولی رسید و تصمیم نهایی را با موفقیت مسئولین بیمار و مشاوره با پزشکان دیگر اتخاذ نمود.
  • درمان جراحی فیستول pouch روده به واژن پس از پروکتوکولکتومی اصلاحی
    صفحه 708
    در یک مطالعه گذشته نگر، تمام بیمارانی که در فاصله سال های 1988 تا 2003 به دلیل ایجاد فیستول pouch روده به واژن پس از پروکتوکولکتومی اصلاحی همراه با آناستوموز pouch ایلئال - آنال تحت درمان قرار گرفته بودند بررسی شده و در مورد نوع درمان و اهمیت در نظر گرفتن بیماری اصلی که می تواند در به وجود آمدن فیستول نقش داشته باشد، بحث شده است.
  • نارسایی تخمدانی پس از اکسزیون اندومتریوم های دو طرفه به روش لاپاراسکوپی
    صفحه 715
    اندومتریوز تخمدانی (اندومتریوما) بیماری شایع در زنان نابارور می باشد. متاسفانه درمان های دارویی موثر نبوده، لذا اولویت با درمان جراحی است. در سال های اخیر، با استفاده از لاپاراسکوپ کیست های اندومتریوزی تخمدان را خارج می کنند. این مطالعه نشان داده است که انجام این عمل از طریق لاپاراسکوپ، در مواردی منجر به نارسایی تخمدانی زودرس می شود که یک عارضه بسیار نامطلوب است. مطالعه این مقاله ما را در جریان عوارض درمان لاپاراسکوپیک اندومتریومای تخمدان قرار می دهد.
  • ترمیم باز بد شکلی های سینه فرو رفته و سینه برآمده با حداقل رزکسیون غضروف
    صفحه 720
    در طی سه سال، 275 مورد از بدشکلی های مادرزادی قفسه سینه با استفاده از تکنیک Nuss و با مداخله کمتر تحت جراحی قرار گرفته و نتایج درمانی از نظر فیزیولوژیک و آناتومی و همچنین عوارض آن بررسی و نتیجه گرفته شده است که روش انتخابی، روشی مناسب در درمان سینه های فرورفته یا برآمده می باشد.
  • روش های جراحی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و نتایج درازمدت آنها
    صفحه 727
    در این مقاله، نتایج حاصل از بررسی پیامدهای درازمدت کارآزمایی های تصادفی شده و شاهد دار در مورد روش های مختلف درمان بیماران مبتلا به انسداد مجاری ادراری تحتانی ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات با حداقل زمان پیگیری 5 سال، گزارش شده است
  • بیماری وریدی مزمن
    صفحه 739
    در این مقاله مروری، عوامل هیدرودینامیک و تغییرات بیوشیمیایی که می توانند زیربنای بیماری وریدی باشند همراه با علائم بالینی بیماری بررسی و نتایج آن اعلام شده است.