فهرست مطالب

مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 24، زمستان 1384)

مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 24، زمستان 1384)

  • 64 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/11/24
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مریم کشاورز، غلامرضا بابایی، ملیحه جوانمرد صفحه 1
    مقدمه و هدف
    نقایص لوله عصبی (NTD پس از نقایص قلبی شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی و انسیدانس آن 2- 4/1 در هر 1000 تولد زنده است. این نقایص ناشی از اختلال در بسته شدن لوله عصبی در هفته سوم و چهارم زندگی جنینی است. شناسائی و آموزش پیشگیری از عوامل خطر زا اهمیت زیادی داشته و از بسیاری از مشکلات عاطفی مادر و تحمیل هزینه های ارزی کشور پیشگیری می نماید.
    روش کار
    در این مطالعه از میان کلیه مادران مراجعه کننده به زایشگاه فاطمیه شاهرود از اول فروردین 1377 تا پایان شهریور 1381 تعداد 100 نفر از مادرانیکه نوزاد سالم بدنیا آورده بودند به صورت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بعنوان گروه شاهد انتخاب و از نظر بعضی از مشخصات و فاکتورهای موثر در بروز نقایص لوله عصبی با گروه مادرانیکه در مدت 5/4 سال اخیر نوزاد و یا جنین با نقص لوله عصبی بدنیا آورده بودند (گروه مورد) مقایسه شدند.
    یافته ها
    در مدت 5/4 سال، از تعداد 14588 مورد زایمان در مراجعین به زایشگاه فاطمیه شاهرود تعداد 55 مورد (7/3 در 1000 تولد) نقص لوله عصبی جنین و یا نوزاد مشخص شد. نتایج حاصل از انجام تست کای دو نشان داد که در گروه مادران با نوزاد و یا جنین با نقص لوله عصبی، بروزتب شدیددر حوالی زمان لقاح و در اوایل بارداری(44/0- CI 05/0 OR=، 001/0P<)و هیدرآمنیوس (3/0- 5 CI 045/0 OR=، 001/0P<) در دوران بارداری بیشتر از مادران گروه شاهد بود، از طرفی بین دوگروه تفاوت آماری معنی داری در مصرف مکمل اسید فولیک مشاهده نشد و هر دو گروه مکمل اسید فولیک را از ماه سوم بارداری به بعد مصرف می کردند.
    نتیجه گیری
    نظر به اینکه تکامل لوله عصبی در شروع هفته سوم بارداری و قبل از آگاهی زنان از بارداریشان اتفاق می افتد، و با توجه به طبیعت پر خرج نقایص لوله عصبی تجویز اسید فولیک به میزان توصیه شده(روزانه 400 میکروگرم) توسط مرکز کنترل بیماری ها CDC) و انجمن زنان و مامائی امریکا) ACOG در کلیه زنانی که در سنین باروری (45-15 سال) هستند و به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند پیشنهاد می شود، از طرفی توجه به بروز تب در حوالی تخمک گذاری به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در بروز نواقص لوله عصبی اهمیت داشته و در کاهش میزان نواقص لوله عصبی موثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: نواقص لوله عصبی، فاکتورهای موثر
  • منیژه سرشتی، معصومه دلارام، محمود رفیعیان صفحه 8
    مقدمه و هدف
    حاملگی ناخواسته در تمام جوامع و با هر وضعیت اجتماعی و اقتصادی اتفاق می افتد و موجب افزایش هزینه های اجتماعی و پزشکی می شود این تحقیق به منظور تعیین علل و میزان شیوع حاملگی های ناخواسته از دیدگاه زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان هاجر شهرکرد انجام گردید.
    روش کار
    به منظور انجام این پژوهش توصیفی مقطعی 1925 مادر باردار در بخشهای زنان و زایمان و جراحی زنان بیمارستان هاجر مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مبتنی بر هدف تهیه و از طریق مصاحبه حضوری تکمیل گردید. روش نمونه گیری غیرتصادفی و مبتنی بر هدف بود جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو و تی دانشجویی استفاده شد
    یافته ها
    میزان حاملگی ناخواسته در این پژوهش 2/27 درصد بود 54 درصد افراد مورد مطالعه پیشگیری ازبارداری نداشتند. مبانگین سن افراد مورد مطالعه36/5 2/25بود. از نظرتحصیلات 7درصد بیسواد،2/29 ابتدایی،20درصد راهنمایی، 1/36 درصد دبیرستانی،71/7 درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند.7/42درصد نخست حامله و3/57 درصد چند زا بودند.50 درصد افرادی که حاملگی ناخواسته داشتند علت حاملگی خود را استفاده نامرتب از وسیله پیشگیری از بارداری اعلام کرده اند. بر اساس نتایج آزمونt بین سن، تعداد حاملگی، تحصیلات و حاملگی ناخواسته ارتباط معنی دار وجود داشتP<0.0001)).بین روش پیشگیری از بارداری و حاملگی ناخواسته ارتباط معنی دار وجود داشت P<0.0001)) 50 درصد افرادی که حاملگی ناخواسته داشتند علت حاملگی خود را استفاده نامرتب از وسیله پیشگیری از بارداری اعلام کرده اند. فراموشی در مصرف قرص، ترس از عوارض و نازایی، راهنمایی غلط پزشک و پرسنل بهداشتی درمانی، عوارض حین استفاده از روش پیشگیری، مصرف همزمان دارو با قرص، عدم استفاده از روش پیشگیری در دوران شیردهی از مواردی است که توسط افراد مورد مطالعه به عنوان علت حاملگی ناخواسته ذکر شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر شیوع بالای حاملگی ناخواسته در استفاده کنندگان وسایل پیشگیری از بارداری، ضرورت نظارت بیشتر بر جنبه های کیفی ارائه خدمات تنظیم خانواده و توجه ویژه به امر مشاوره باید مورد تاکید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حاملگی ناخواسته، زنان حامله، شیوع، شهر کرد
  • محبوبه کریمی، خسرو توکل، موسی علوی صفحه 15
    مقدمه و هدف
    در روش های آموزش سنتی، معلم محور اساسی آموزش است، ولی فراگیران در این روش فعال نبوده و فرصت تفکر عمیق پیرامون موضوع یا مشکل را ندارند. این تحقیق به منظور تعیین مقایسه ای تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی برمیزان یادگیری و یادداری دانشجویان دردرس پرستاری و بیماری های کودکان(1) در دانشگاه اهواز در سال 83 انجام شد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه تجربی است که بر روی 30 دانشجوی پرستاری دریافت کننده واحد پرستاری و بیماری های کودکان(1) انجام گرفت. که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تدریس به شیوه بحث گروهی و 15 نفر تدریس به شیوه سخنرانی قرار گرفتند، و یک مدرس در طی 5 جلسه به آنها آموزش داد. ابزارگردآوری داده ها فرم اطلاعات دموگرافیک و آزمون پرستاری و بیماری های کودکان به صورت 4 گزینه ای بود که در اولین جلسه درس فرم اطلاعات و پیش آزمون و یک هفته و سه هفته بعد، پس آزمون از دانشجویان به عمل آمد. داده ها با نرم افزار spss ویرایش 5/11 تجزیه، و آزمونهای تی زوج و مستقل برای مقایسه گروه ها استفاده شد.
    یافته ها
    میزان یادگیری در دو گروه تدریس به شیوه سخنرانی و بحث گروهی افزایش معنی داری یافته بود و میزان یادگیری در گروه سخنرانی از گروه تدریس به شیوه بحث گروهی به طور معنی داری بیشتر بود، ولی میزان یادداری در تدریس یه شیوه بحث گروهی افزایش معنی داری در مقایسه با روش سخنرانی داشت.
    نتیجه گیری
    شیوه بحث گروهی به عنوان یک روش آموزشی مؤثر جهت فعال کردن دانشجو، و افزایش مهارتهای تفکر عمیق و پایدار کردن مطالب در ذهن دانشجو به مدرسان و برنامه ریزان آموزش پرستاری پیشنهاد می شود، و لازم است مطالعات بیشتری در این باره صورت گیرد.
    کلیدواژگان: بحث گروهی، سخنرانی، یادگیری، یاددهی، دانشجوی پرستاری
  • سید رضابرزو، محسن صلواتی صفحه 20
    مقدمه و هدف
    رژیم غذایی یک فاکتور مهم در کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع دو می باشد، هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین تاثیر آموزش رژیم غذایی با مشخصات فردی و اجتماعی بیماران دیابتی نوع دو می باشد
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است نمونه مورد مطالعه بیماران دیابتی نوع دو بودند که برای ارزیابی وضعیت درمان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کردند.
    نمونه ها بصورت تصادقی انتخاب شدند و قبل از اجرای برنامه آموزشی 2 نمونه قند خون ناشتا به فاصله یک هفته کنترل می شد، سپس برنامه آموزش برای بیماران با استفاده از تصویر، پرسش و پاسخ و سخنرانی به اجرا درآمد و مجددا«پس از آموزش به فاصله یک هفته دو قند خون ناشتا دیگر کنترل گردید؛ اختلاف میانگین قبل و بعد از آموزش بعنوان تاثیر آموزش رژیم غذایی تعیین گردید. سپس ارتباط مشخصات فردی و اجتماعی افراد مورد مطالعه با تاثیر آموزش رژیم غذایی سنجیده شد.
    ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه راهنمای مصاحبه و برگه ثبت نتایج آزمایشگاه بود، پرسشنامه شامل اطلاعات دمو گرافیک و برگه ثبت نتایج قند خون ناشتا بودبرای توصیف خصوصیات فردی واجتماعی نمونه ها از روش آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین مشخصات فردی و اجتماعی با تاثیر آموزش از آزمونهای آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و تی تست استفاده گردید.
    یافته ها
    بیشتر بیماران در گروه سنی 50 تا 59 سال بودند. اکثریت بیماران (7/73%) زن و (71%) خانه دار بودند، بیشتر بیماران از نظر شاخص حجم بدن (7/44%) دارای اضافه وزن و اکثریت (2/34%) از منابع دیگر جهت کسب اطلاعات استفاده می کردند، اکثریت افراد (7/23%) طول مدت ابتلاء به بیماری بین14-10 سال داشتند آزمونهای آماری هیچگونه ارتباط معنی داری را بین برنامه آموزش رژیم غذایی و مشخصات فردی و اجتماعی نشان ندادند
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج ظاهری این پژوهش مهمترین یافته بدست آمده حاکی از تاثیر کم آموزش رژیم غذایی در افراد با طول مدت بیماری بالا بوده است.
    کلیدواژگان: دیابت نوع دو، آموزش، رژیم غذایی، ارتباط
  • هدیه ریاضی، مهندس خسرو مانی کاشانی صفحه 26
    مقدمه و هدف
    با عنایت به نقش حائز اهمیت مراقبتهای دوران بارداری در تامین سلامت مادران و کودکان این مطالعه با هدف شناخت و بررسی میزان استفاده مادران باردار از مراقبتهای دوران بارداری و چگونگی مراجعه آنها به مراکز بهداشتی درمانی انجام گرفت تا از این طریق با در نظر گرفتن نتایج حاصله در جهت کاهش مرگ و میر و عوارض دو قشر آسیب پذیر مادران و نوزادان گام مؤثری برداشته شود.
    روش کار
    این بررسی یک مطالعه مقطعی است که در مدت زمان سه ماه در کلیه زایشگاه های همدان انجام شده است. بدین منظور 500 نفر از زنانی که به منظور زایمان به زایشگاه ها مراجعه کردند بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه و روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه بود.
    یافته ها
    4/91 % از زنان از مراقبتهای بارداری برخوردار بودند و 6/84% مراقبتهای خود را از سه ماهه اول آغاز کرده بودند. اکثریت زنان (6/83%) مراقبت های بینابینی داشتند. بین وجود یا عدم وجود مراقبتها و متغیرهای تحصیلات، تعداد حاملگی و تعداد فرزندان زنده ارتباط معنی داری وجود داشت. بین محل مراجعه و متغیرهای سن، تحصیلات، شغل، محل سکونت، تعداد سقط، تعداد فرزندان زنده و تعداد زایمان زودرس نیز ارتباط آماری معنی داری یافت شد. بین زمان اولین مراجعه و متغیرهای محل سکونت، تعداد حاملگی ها و تعداد فرزندان زنده ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. همچنین بین کیفیت مراقبتها و متغیرهای تعداد فرزندان زنده، فاصله بین دو حاملگی آخر و وجود مشکل در بارداری قبلی ارتباط آماری معنی داری یافت شد.
    نتیجه گیری
    اکثریت زنان جهت مراقبتهای دوران بارداری مراجعه می کنند اما درصد خیلی کمی از آنان از مراقبتهای کافی برخوردارند. برخورداری از مراقبتهای دوران بارداری، محل مراجعه، زمان اولین مراجعه و کیفیت این مراقبتها متاثر از سوابق مامایی و اجتماعی زنان می باشند.
    کلیدواژگان: مراقبتهای دوران بارداری
  • اکرم سلیمانی، فاطمه تقلیلی، محبوبه رسولی صفحه 32
    مقدمه و هدف
    بیماری های قلبی و عروقی یکی از عوامل از کارافتادگی و مرگ زودرس در جوامع امروزی است و فردی که دچار یکی از این بیماری ها می شود اگر به مرگ فوری وی نیانجامد لااقل برای تمام عمر دچار درجاتی از ناتوانی میگرددلذا بررسی عوامل مساعدکننده و تعیین رفتارهای بهداشتی مرتبط با آن یکی از عوامل پیشگیری کننده محسوب میشود. از طرف دیگر موقعیت حساس دانشجویان پرستاری که پرستاران آینده می باشند و هر عملکرد غیر بهداشتی آنان اثر سوء بر رفتار دیگران دارد و این که به دلیل سن کم قابلیت انعطاف داشته و قادر به ایجاد تغییر رفتار در خود می باشند، محقق را برآن داشت تا به ارزیابی رفتار بهداشتی آنان درخصوص عوامل مستعد کننده بیماری های عروق کرونر بپردازد.
    روش کار
    نوع مطالعه توصیفی است، واحدهای مورد پژوهش، دانشجویان سال اول کارشناسی پیوسته پرستاری شاغل به تحصیل درسال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند، حجم نمونه برای سطح اطمینان 95% و دقت 0.1 ، 35 نفر محاسبه شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دوبخش مشخصات دموگرافیک و رفتارهای بهداشتی مرتبط به بیماری های قلبی(رژیم غذایی چاقی استعمال دخانیات، تحرک واستراحت، مقابله با تنش زاها و انجام معاینات دوره ای) می باشد، جهت کسب اعتبارعلمی پرسشنامه ازروش روایی محتوا و برای تعیین اعتماد علمی از آزمون مجدد استفاده شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss ویرایش 10 استفاده شد، وباتوجه به نوع پاسخهای کسب شده (رتبه ای) نتایج به صورت نمودار و جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی تنظیم گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی دانشجویان 62/19 سال، 3/14% نمونه های پژوهش پسر و7/85% دختر بوده اند. در ارتباط با رفتارهای بهداشتی نهایی براساس جمع امتیازات کسب شده 7/12% از کل دانشجویان رفتار بهداشتی خوب، 8/22% ضعیف و 5/65% رفتار متوسط در مورد عوامل مستعدکننده بیماری های قلبی عروقی داشته اند. بیشترین رفتارهای خوب مرتبط با رژیم غذایی (1/17%) و بیشترین رفتارهای ضعیف در ارتباط با انجام معاینات دوره ای (4/51%) و مقابله با تنش زاها (1/37%) بوده است.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که بیشتر واحدهای مورد پژوهش از نظر رفتارهای بهداشتی در وضعیت متوسط بوده اند، لذا نیاز به آموزش و بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان بخوبی احساس می شود زیرا اگر ارتقاء سلامت یکی از اهداف برنامه ریزان آموزشی باشد رفتار بهداشتی یک عامل مهم تاثیر گذار است.
    کلیدواژگان: رفتار بهداشتی، دانشجو، کارشناسی پرستاری، بیماری عروق کرونر
  • حسین رنجبر، حبیب الله اسماعیلی صفحه 37
    مقدمه و هدف
    هاری یک بیماری ویروسی است که سبب ابتلاء تمام حیوانات خونگرم از جمله انسان میگردد. متاسفانه در کشورهای درحال توسعه اقدامات موثری برای کنترل این بیماری بعمل نیامده و هاری همانند گذشته در بین سگها و حیوا نات اهلی شایع است. درایران هم بیماری هاری از نظر بهداشتی واقتصادی حایز اهمیت است. لذا این پژو هش با هدف تعیین وضعیت اپیدمیولوژی بیماری هاری در شهرستان تربت حیدریه انجام شده است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که اطلاعا ت مورد نیاز جهت انجام پژوهش از دفاترمراجعین حیوان گزیده به واحد هاری شهرستان استخراج، و در فرم بررسی که به همین منظورتهیه شده، وارد گردیده و سپس با استفاده ازنرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نمونه های مورد پژوهش شامل تمامی موارد حیوان گزیده ای بوده است که در طول سال 1382جهت انجام اقدامات پیشگیری و درمانی به واحد هاری شهرستان مراجعه نموده اند.
    نتایج
    براساس یا فته های این پژوهش بیشترین فراوانی حیوان گزیدگی متعلق به افراد مذکر(8/77%) بوده و فراوانی بیماری هم در فصل بهاربیشتراز سایر فصول بوده است(8/30%). همچنین بیشترین موارد حیوان گزیدگی توسط سگها رخ داده(7/91%) و در ضمن بیشترین درصد حیوان گزیدگی نیز متعلق به بخش زاوه (6/29%) بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش ضروری است،آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از ابتلاء به بیماری،بویژه درگروه های آسیب پذیر و نیز در مناطقی که بیماری شایعتر است، داده شود. همچنین برنامه ریزی های لازم درزمینه پیشگیری از انتقال بیماری به حیوانات اهلی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، حیوان گزیدگی، هاری
  • مسعود خداویسی، ناهید محمدی، افسر امیدی صفحه 44
    مقدمه و هدف
    استرس در پرستاران یک پدیده پیچیده ای است که بطور بالقوه نتایج زیان آوری دارد استرس تعادل جسمی و روانی افراد را بر هم زده و با ایجاد مشکلات جسمی و روانی، کارائی افراد را در ابعاد مختلف کاهش می دهد این تحقیق به منظور تعیین میزان استرس شغلی در پرستاران شاغل در سطح شهر همدان انجام گردید.
    روش اجرا: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد و به روش سرشماری انجام گردید یعنی همه 310 نفر پرستار دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد شاغل در بیمارستانهای شهر همدان واحدهای پژوهش را تشکیل داده اند ابزار جمع آوری داده ها از دو بخش اطلاعات دموگرافیک (10 سؤال) و سؤالات آزمون هینشاو و آتوود شامل 33 سؤال که با شرایط ایران تطبیق داده شده است مورد استفاده قرار گرفت جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار EPI6 استفاده گردید.
    یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان می دهد که 3/51 در صد پرستاران دارای استرس شغلی و 7/48 درصد بدون استرس شغلی بوده اند. همچنین بیشترین میزان استرس مربوط به پرستاران دارای گروه سنی 24–20 سال (5/65 درصد)، افراد دارای مدرک کارشناسی(52درصد)، جنس مونث (4/53 درصد)، افراد دارای سابقه کار 15–11 سال (2/65 درصد)، افراد دارای درآمد ماهیانه کم (2/69درصد)، دارای نوبت کاری شب کار (6/55 درصد)، بخش اتاق عمل (4/70 درصد) و بخش ویژه (7/68 درصد) بوده اند. نتیجه نهائی: استرس یک خطر شغلی برای پرستاران محسوب می شود که آموزش به پرستاران بالینی جهت مقابله با آن و همچنین توجه مدیران خدمات بهداشتی درمانی جهت کاهش آن ضروری است.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، پرستاران
  • خلاصه چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحات 3-10
|
  • M. Keshavarz , Gh. R. Babaee, , M. Javanmard Page 1
    Introduction &
    Objective
    After cardiac defects, neural–tube defects (NTD) are the most congenital structural defects with a worldwide incidence of 1.4 to 2 per 1000 live births. This defect is due to failure of the neural tube to close spontaneously between the 3rd and 4th wk of uterine development. The control of risk factors related to NTD, decreases the psychologic problems and it is cost effect.
    Materials and Methods
    Of 14588 women that referred to delivery room in Fatemiyeh Hospital from March 1998 until Sep 2002, 55 women had fetus or neonate with NTD (case group). 100 women with normal neonate in a systematic randomized sampling were chosen as a control group.
    Results
    During 4.5 years, 55 women (3.7 in 1000) had fetus or neonate with NTD. Between two groups there were statistical difference in the rate of hydramniose during pregnancy)p<0.001, OR=0.045 CI=0.005-0.3) and sever fever (p=0.001,OR=0.05 CI=0.006-0.44)) around the conception’s time and early pregnancy. There were no statistical difference between two groups in folic acid consuming.
    Conclusion
    In recent years, many studies were carried out for survey of folic acid deficiency on NTD. In this research both groups consumed folic acid from the third month of pregnancy and there was no difference in consuming of the folic acid supplement between two groups. The NTD development is between the 3rd and 4th week of pregnancy, so intake of 400µcg folic acid daily (according to CDC and ACOG recommendations) in all women in reproductive age that referred to health care setting is offered, also notice to the fever around the ovulation time as an effective factor in decrease incidence of NTD is important.
  • M. Sereshti , M. Delaram , M. Rafian Page 8
    Introduction &
    Objective
    Unwanted pregnancies occur in all age and socioeconomic status of society and present significant social, medical and economic costs
    Objective
    This study was performed for estimate the proportion of unwanted pregnancies and some related factors among pregnant women in Shahrekord in 2001-2002
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study interviews were conducted with 1925 pregnant women in Shahrekord Hajar hospital. Women were selected by simple sampling. Information was collected through one-on –one interviews using a questionnaire that was structured. A chi-square test and t student were used.
    Results
    The incidence of unwanted pregnancy was 27.2%.In this study 54%of women did not use any methods of contraception. Mean age of women was 25.2±5.3 6. 7% of all case were illiterate, 29% had primary education, 20%secondery, 36.1%had high school education and 7.71% of women had university education. Level of education, age, number of pregnancy, method of contraception affect rate of unwanted pregnancy (p<0.0001).50%of all women believed cause of unwanted pregnancy was irregular use of contraception. Inadequate knowledge, fear of side effect, infertility and lactation amenorrhea was believed to be a protection against pregnancy by women, while long use of ocp was believed to be a protection against pregnancy and not necessary use of contraception.
    Conclusion
    The results of this study show the necessity for more care on quality aspects of family planning services and specific attention on counseling.
  • M. Karimi , Kh. Tavakol, M.S.C., M. Alavi, M.S.C. Page 15
    Introduction &
    Objective
    in traditional education method teacher have critical role. In this method learners are inactive and don’t have opportunity for deep thinking. This survey has done on nursing student to compare effects of lecture and group discussion on learning and reminding in nursing and disease of children.
    Materials and Methods
    this is a quasi experiment method, on 30 nursing student, That divided to two 15 number group; lecture and group discussion with randomization. And one teacher teached them during 5 session. Tool for gathering data was demographic information and nursing test that used as pretest after one and three week after teaching. Data analyzed with spss11.5 and independent t test and paired t test was used.
    Results
    learning rate in two lecture and group discussion was more than discussion group. Reminding rate in discussion group was more than lecture group as significantly.
    Conclusion
    discussion group method is a way for activate student and increase of deep thinking skills, and can stabilize learning in mind. Therefore this way advise to nursing teachers and planning education must be done more research about this method.
  • S.R. Borzou, M.Sc., M. Salavati Page 20
    Introduction &
    Objective
    Deit modification is one of the most important elements in the therepeutic plan of patients with type 2 diabetes mellitus. The aim of this investigation is survey relationship between effect of diet education with individuality and sociality Specification of Diabet type 2 Patients.
    Materials and Methods
    This research is a clinical trial. Samples of the study were diabet type 2 patients that had consulted to health and remedy centere for evaluation of their condition. Samples were choosen by random. Two samples Of F. B.S. were controled during a week befor performance Of educational programme. Then eductional programme carry out for the patients by use of portrait, question and reply, and lecture. After educational programme, again two sample of F. B. S. were controled in a week.Difference average, befor and after education, as certained as effect of diet deucation.Instruments of gathering information were questionnaire, interview and laboratry results. Qustionar, include demographic information and patients laboratory papear of FBS.Then relationship between specification of individuality and sociality patients that were studied by use of PEARSON, T- Test and ANOVA were evaluted with the effect of diet education.
    Results
    The findings indicated that the majority of patients were female(73.7%),house wives(71%)and in the range of 50 to 59 years.majority patients BMI(44.7%) over wight and majority (34.2%)used other source information.majority individual (23.7%) have lenth of illness between 10-14 year.In the end of research there was no meaningful relationship between diet education and significance of individual and social.
    Conclusion
    With attention of result of the table appearance this research, the most important finding, indicate little effect of diet education on the patients with the high length of illness.
  • H. Riazi , Kh. Mani Kashani Page 26
    Introduction &
    Objective
    Considering the important role of prenatal care providing mothers and children health, this study performed to recognize the rate of receiving the prenatal care by pregnant women and how they receive it. The authors hope that the results would be useful in decreasing the mortality of mothers and children, the most vulnerable groups.
    Materials and Methods
    This is a cross-sectional study which was performed during 3 months in all maternal hospitals in Hamadan. In this way 500 pregnant women who referred to maternal hospitals of Hamadan were selected randomly. Data gathering was on the base of interview, recorded on the questionnaire.
    Results
    91.4% of women had prenatal care and 84.6% of women had their first visit during their first trimester of pregnancy.83.6% of women had intermediate visits. There was a meaningful statistical relationship between the presence or absence of prenatal care and variables such as education, parity and the number of living children. In addition a meaningful statistical relationship was found between the place of visits and age, education, occupation, place of living, abortion, the number of living children and the number of previous preterm labors. There was a meaningful relationship between the time of first visit and the place of living, parity and the number of living children. A meaningful relationship was found between the quality of cares and the number of living children, the interval between the last two pregnancies and presence or absence of difficulties in previous pregnancies.
    Conclusion
    Most of women refer for prenatal care but only a small number of them receive appropriate care. Profiting by prenatal care, place of care, time of the first visit and the quality of the care affected by the social and obstetrical background of women.
  • A. Soleimani , F. Taghlili , M. Rasooli Page 32
    Introduction &
    Objective
    In recent years number of patients coronary artery has increased and has many mortality. In attention to important role of nurses in communication and they has started their education periods recently and they can changed their behavior therefore In attention above 2 factor researcher decided to do this survey.
    Materials and Methods
    A descriptive study aimed about the health behavior of the jenior under graduate of the nursing and midwifery college of Tehran university concerning risk factors of coronary artery diseases. For α=%95, p= 0.9 and d= 0.1, sample size 35 person computed. The instruments of data collection were some questions conclude two parts:The first part was made up of demographic questions and the second part of questions about health behavior concerning dietary prevention of obesity smoking activity and rest stressors management and regular physical examinations.
    Results
    The finding were summarized into 6 graphs in which descriptive statistics were used to grade the health behavior of the students %22/8 students health behavior for risk factors of coronary artery diseases were weak %65/5 were medium and %12/7 were good and just %8/6 students were smoking cigarette.
    Conclusion
    Based on the results of the present research some suggestions have been given for purpose of enhancement and continuity of research a bout subject of this survey student health behavior weren’t satisfactory and good. The application of the findings of the research is useful in nursing and universities and educational and treat mental centers.
  • Ranjbar , H. Esmaili Page 37
    Introduction &
    Objective
    Rabies is a viral disease that causes all warm-blooded animals– including man – to be affected. Unfortunately, in developing countries no effective action has been taken to control this disease and just as in the past rabies is still widespread. In Iran, too, the disease is of importance from an economic and health point of view.Therefore this research has been undergone with the aim of determining the situation of epidemiology of the disease in Torbat Heydariyeh.
    Materials and Methods
    This research is a descriptive study.The information has been extracted from examination forms that had been specifically issued for this purpose and had been filled in at the centers at which animal-bitten victims had called on.The said information was later analyzed using SPSS software.for doing this research,1038 animal bites were selected during the year(1382).
    Results
    The findings of this research show that animal bites were more widespread among male farmers and cattle rearers in the age group of 26-50 years than among other groups.The incidents were more frequent in spring (%30/8) than in any other season and the highest rates (%29/6) were recorded in Zaveh while the lowest rate (% 2/5) was in Baig district. Moreover, most of the victims were bitten by dogs (91/7).
    Conclusion
    Considering the total findings of the research it is necessary to give public education for prevention of the disease, especially, to the endangered age groups and in areas where the cases were more widespread. Moreover, necessary programs should be made to prevent the spreading of the disease to domestic animals and to control wild animals.
  • M. Khodaveisi , N. Mohammadi , A.Omidi Page 44
    Introduction &
    Objective
    Stress is a complex phenomenon in nursing that has a number of health outcomes. Stress also imbalances psycho-physical status and reduces personal efficiency in all aspects.This study was done for determining stress frequency in clinical nurses.
    Materials and Methods
    A cross-sectional study was designed to assessment of job stress at clinical nurses in hospitals of Hamedan city and they were 310 nurses. The tool of data gathering was a questionnaire that was designed according to Hinshaw & Atwood test and descriptive statistic was used for approaching to goals.
    Results
    The results showed that 51.3% of nurses had job stress. Results also indicated that the most of job stress was among young nurses (65.5%), low salary (69%), operation rooms (70.4%), critical units (68.7%) and night sheeft (55.6%) and finaly data showed that the highest job stress was related to over work (86.2%), job tension in emergency case (76.8%) disadvocator of patients and their relatives (65.6%), work schedule (63.4%), unequal atmosphere of work (62.1%) and care taking under adverse condition (52.6%). Counclusion : Based on the findings, stress is one of the most common risk exposure in nursing clinical, therefore nursing education planning must be considered and also the collected data from this research can be used for nursing and hospital managers.