فهرست مطالب

Inflammatory Diseases - Volume:10 Issue: 3, 2007

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:10 Issue: 3, 2007

  • 108 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/10/25
  • تعداد عناوین: 19
|
  • سرمقاله
  • کامل شادپور صفحه 7
    نیازهای در حال تحول جامعه که نظام سلامت می بایست پاسخ گوی آنها باشد، اصلاح و تحول این نظام را در همه کشورهای جهان گریز ناپذیر می سازد. بر پایه تجربه های به دست آمده از اصلاح نظام سلامت در کشورهای مختلف، امروز تعیین نیروهای سبب ساز اصلاحات و هدف ها و اصول عمده آن میسر شده است.
    در ایران فعالیت های اصلاح نظام سلامت از سال 1380، زمانی که حدود دو دهه از سابقه پرداختن به آن در دیگر کشورهای جهان می گذشت، آغاز شد. افزایش کارایی و اثر بخشی خدمات سلامت، برقراری عدالت، تامین مالی پایدار و بهبود مدیریت از هدف های اعلام شده برای اصلاح نظام سلامت در ایران بوده است. با وجود انجام سلسله ای از تحقیق های اثر گذار، توفیق در یافتن پاسخ برخی از پرسش های اساسی و حساس در نظام سلامت و کمک به پدید آمدن زبانی مشترک در میان افراد و سازمان های مرتبط با سلامت، اصلاح نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران فرصت آن را نیافت که اندیشه های حاصل از پژوهش ها را به اجرا گذارد و به همه هدف های خود دست یابد. از جمله علت های عمده، ضعف یا فقدان حمایت سیاسی از جریان اصلاحات بود. در این مقاله پیشنهاد شده است دولت و مجلس تعهد خود در برابر چنین حرکت مهم را به صراحت اعلام دارند و تسهیلات قانونی، اجرایی و منابع کافی برای آزمودن الگوهای نوین طراحی شده را فراهم آورند.
    کلیدواژگان: اصلاح نظام سلامت، خدمات بهداشتی - درمانی، سازمان و مدیریت
  • محسن خلیلی، محسن ناصری، مسعود اطیابی، ساناز جوانبختی صفحه 21
    زمینه
    عدم درمان قطعی و کامل التهاب توسط داروهای شیمیایی، نیاز به تحقیق در این زمینه را با روش ها و داروهای جدید اجتناب ناپذیر کرده است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر ضد التهابی عصاره الکلی بذر گیاه داتوره بر التهاب حاد و مزمن در موش انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در سال 1383 در دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد انجام شد، التهاب با سه روش تزریق فرمالین، گزیلن یا اسید استیک به کف پا، گوش یا داخل صفاق موش ها ایجاد شد. اندازه گیری میزان التهاب با تعیین جذب نوری محلول جدا شده از این اعضا (محلول آبی ایوانس که قبلا به داخل گردش خون تزریق شد) انجام گرفت. برای التهاب مزمن وزن پلیت پنبه ای کاشته شده در ناحیه کشاله ران حیوان پس از 7 روز اندازه گیری شد. در گروه درمان 20 دقیقه قبل از آزمون عصاره گیاه با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم تزریق می شد.
    یافته ها
    عصاره الکلی گیاه داتوره، التهاب پا و صفاق را به شکل معنی داری به ترتیب به میزان %2.2 52.3± و %3.6 28.8± کاهش داد. مقایسه داده های حاصل از وزن پنبه کاشته شده در ناحیه کشاله ران موش ها نشان داد که التهاب مزمن به میزان کم ولی معنی داری کاهش یافت (p<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، عصاره بذر گیاه داتوره به میزان مشخصی در کاهش التهاب مزمن و به میزان بیش تر در کاهش التهاب حاد موثر است.
    کلیدواژگان: التهاب حاد، داتوره، گیاهان دارویی
  • پروین میرمیران، الهه عینی، لیلا آزادبخت، فریدون عزیزی صفحه 27
    زمینه
    با توجه به افزایش شمار زنان مبتلا به یک یا چند عامل خطر بیماری های مزمن پس از پایان دوره باروری، توجه به دریافت های غذایی و شیوه زندگی این گروه ضروری به نظر می رسد.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه دریافت های غذایی و کیفیت رژیم غذایی زنان یائسه با زنان غیر یائسه انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی که در قالب مطالعه قند و لیپید تهران انجام شد، 96 خانم 45 ساله و بالاتر (47 نفر یائسه و 49 نفر غیر یائسه) که از داروهای هورمونی استفاده نمی کردند بررسی شدند. اندازه گیری های تن سنجی طبق روش های استاندارد و دریافت های غذایی با استفاده از دو روز یاد آمد 24 ساعته غذایی به دست آمد. میانگین مواد مغذی دریافتی با توصیه های EAR و DRI مقایسه و داده ها با آزمون های تی و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نسبت دور کمر به دور باسن زنان یائسه بیش تر از افراد غیر یائسه بود (p<0.01). در رژیم غذایی زنان یائسه در مقایسه با غیر یائسه چربی کم تر (p<0.01) و فیبر بیش تری (p<0.05) مصرف شده بود (به ترتیب برای چربی و فیبر %28 و 10±1 گرم در روز در مقابل %32 و 7±2 گرم در روز). میانگین مصرف ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، منگنز، فسفر و پتاسیم دریافتی هر دو گروه در حد مطلوب بود. درصد قابل توجهی از افراد هر دو گروه کمتر از مقدار توصیه منیزیوم، مس، روی، کلسیم، پیریدوکسین و ویتامین D را دریافت کرده بودند (به ترتیب در زنان یائسه و غیر یائسه: %97 و %98 برای منیزیوم، %91 و %92 برای مس، %89 و %94 برای روی، %93 و %91 برای کلسیم، %93 و %98 برای پیریدوکسین و %61 و50% برای ویتامین D).
    نتیجه گیری
    زنان یائسه بهتر از زنان غیر یائسه توصیه های دریافت مواد مغذی را رعایت کرده بودند، هر چند که هر دو گروه ریز مغذی های مهم را به اندازه کافی دریافت نمی کردند.
    کلیدواژگان: یائسگی، تغذیه، زنان
  • محمدرضا خوش فطرت، خدیجه رحمانی، ناصر کلانتری، فاطمه محمدی نصرآبادی، یدالله محرابی صفحه 36
    زمینه
    بعضی مطالعه ها نشان داده اند که درصد انرژی دریافتی از وعده های غذایی با میزان شیوع چاقی ارتباط دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط انرژی کل دریافتی، درشت مغذی ها و انرژی حاصل از وعده های غذایی با نمایه توده بدن انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی 348 پسر دبیرستانی 14 تا 16 ساله شهرستان زرین شهر اصفهان در سال 81-1380 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند.
    شاخص های تن سنجی طبق دستورالعمل های استاندارد اندازه گیری و نمایه توده بدنی محاسبه شد. ارزیابی دریافت های غذایی با استفاده از یاد آمد 24 ساعته خوراک برای دو روز متوالی و پرسش نامه بسامد خوراک برای یک ماه جمع آوری شد. چاقی، اضافه وزن و لاغری با استفاده از حدود مرزی 2000 CDC تعریف شد.
    یافته ها
    9 درصد از نوجوانان لاغر، 6 درصد دارای اضافه وزن و 5 درصد چاق بودند. ارتباط مثبتی بین انرژی دریافتی با نمایه توده بدن در هر سه گروه سنی مشاهده شد (p<0.05، r=0.31). پس از تعدیل اثر انرژی دریافتی، ارتباطی بین میزان پروتئین، چربی و کربوهیدرات دریافتی با نمایه توده بدن در هیچ کدام از گروه های سنی مشاهده نشد. نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق 14 و 16 ساله درصد بیش تری از انرژی خود را از وعده ناهار تامین می کردند (به ترتیب23.9±5.1 در مقابل 18.9±4.2 درصد، p<0.01 و 27.2±4 در مقابل 19.2±3.9درصد در افراد لاغر، p<0.01).
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از ارتباط مثبت انرژی دریافتی و همچنین انرژی حاصل از وعده های غذایی با نمایه توده بدن هستند که در طراحی برنامه های آموزش تغذیه ای جهت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در نوجوانان دبیرستانی حایز اهمیت است.
    کلیدواژگان: تغذیه، چاقی، نوجوانان
  • عزت سادات حاج سیدجوادی، فرانک راسخ صفحه 45
    زمینه
    اداره درد بعد از عمل سزارین علاوه بر تامین آسایش و راحتی بیمار، هزینه و طول مدت بستری بیمار را کاهش می دهد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر بستن یا باز گذاشتن صفاق جداری بر درد پس از عمل سزارین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 160 خانم حامله که از آبان سال 1382 تا اردیبهشت سال 1383 در بیمارستان کوثر قزوین به روش بی هوشی نخاعی با برش فن اشتیل پوست و عرضی قطعه تحتانی رحم سزارین شده بودند، انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه 80 نفری تقسیم شدند. در یک گروه صفاق جداری با نخ کرومیک صفر دوخته شد و در گروه دیگر صفاق جداری باز گذاشته شد. نیاز به داروی ضد درد و میزان درد بیمار طی 24 ساعت اول پس از عمل اندازه گیری و نتایج با استفاده از آزمون های آماری تی و مجذور کای مقایسه شدند.
    یافته ها
    بیماران دو گروه از نظر سن، وزن، تعداد حاملگی و علت سزارین تقریبا مشابه بودند. در گروهی که صفاق باز گذاشته شد میانگین مصرف داروی ضد درد در طول 24 ساعت 90.8 میلی گرم ولتارن و 1.16عدد کپسول مفنامیک اسید بود. در حالی که در گروهی که صفاق دوخته شد به طور میانگین 112.9 میلی گرم ولتارن و 2 عدد کپسول مفنامیک اسید مصرف شد که اختلاف معنی داری را نشان داد (p=0.000). در گروه دوختن صفاق میانگین VAS در طول 24 ساعت 5.5 و در گروه باز گذاشتن 4.24 بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (p=0.000).
    نتیجه گیری
    باز گذاشتن صفاق جداری در سزارین کاهش مشخصی در میزان درد بیماران و مصرف مسکن ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: سزارین، درد، صفاق، زایمان، بی حسی نخاعی
  • مرضیه بیگم خضری صفحه 49
    زمینه
    هوشیاری بیماران حین بی هوشی عمل جراحی ممکن است موجب مشکلات روانی برای بیماران شود.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه شیوع هوشیاری طی سه روش بی هوشی در عمل سزارین در بیمارستان کوثر قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی آینده نگر، 178 بیمار بر اساس در دسترس بودن داروها 101 نفر در گروه تیوپنتال، 50 نفر در گروه پروپوفل، 27 نفر در گروه میدازولام و پروپوفل قرار گرفتند. برای القای بی هوشی در گروه تیوپنتال 5 میلی گرم بر کیلوگرم تیوپنتال و در گروه پروپوفل و میدازولام پروپوفل 2 تا 2.5 میلی گرم بر کیلوگرم پروپوفل استفاده شد. برای نگهداری بی هوشی در گروه تیوپنتال و پروپوفل از هالوتان و نیتروس اکساید و در گروه میدازولام پروپوفل از انفوزیون پروپوفل به میزان 5 تا 7 میلی گرم بر کیلوگرم و نیتروس اکساید استفاده شد. در گروه تیوپنتال و پروپوفل پس از خارج کردن بچه از 1.5 میلی گرم بر کیلوگرم فنتانیل و در گروه میدازولام پروپوفل علاوه بر فنتانیل از 2 میلی گرم میدازولام نیز استفاده شد. پس از القای بی هوشی تا خارج کردن لوله تراشه در اتاق عمل، نوار قرآن پخش شد و 8 ساعت پس از هوشیاری سوال هایی در مورد وجود درد حین عمل، خاطر آوردن صدای قرآن یا حوادث حین عمل از بیمار پرسیده و داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    از 178 بیمار مورد مطالعه، 7 بیمار (3.9 درصد) درجه خفیفی از هوشیاری را ذکر کردند که 2 نفر (%2) در گروه تیوپنتال، 3 نفر (%6) در گروه پروپوفل و 2 نفر (%7.4) در گروه میدازولام - پروپوفل قرار داشتند. اختلاف شیوع هوشیاری در سه روش از نظر آماری معنی دار نبود و بین میزان شیوع با سن، تحصیلات و علت سزارین انجام شده نیز رابطه ای وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    شیوع هوشیاری طی بی هوشی عمل سزارین در سه روش بی هوشی (تیوپنتال، پروپوفل و پروپوفل - میدازولام) تفاوت چشمگیری ندارد.
    کلیدواژگان: بی هوشی، سزارین، تیوپنتال، پروپوفل
  • مریم حسن زاده بشتیان، ریحانه ایوان بقاء، صدیقه صادقی خامنه، حسین کوشاور صفحه 54
    زمینه
    یکی از عوامل موثر بر نتایج آزمون بدون استرس که جهت غربال گری سلامت جنین انجام می شود، وضعیت قرارگیری مادر طی انجام آزمون است. اما این که چه وضعیتی موجب کسب نتایج بهتر از این آزمون می شود مورد بحث است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین وضعیت قرارگیری مادر با نتایج آزمون بدون استرس در زنان حامله پر خطر انجام شد.
    مواد و روش ها
    این کارآزمایی بالینی بر روی 150 مادر حامله پر خطر با حاملگی تک قلویی بین هفته های 32 تا 42 بارداری بستری در مرکز آموزشی درمانی الزهرای تبریز در سال 1382 انجام شد. نمونه گیری به روش غیر احتمالی مبتنی بر هدف و جمع آوری داده ها به وسیله فهرست وارسی بود. برای انجام آزمون، اولین بیمار برای وضعیت نیمه نشسته یا خوابیده به پهلوی چپ به طور تصادفی انتخاب شد و سپس مادران به ترتیب ابتدا در وضعیت نیمه نشسته و بعد در وضعیت خوابیده به پهلوی چپ یا بر عکس (در هر وضعیت به مدت ده دقیقه) تحت پایش خارجی جنین قرار گرفتند. داده ها با آزمون مجذور کای و مک نمار تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سن بارداری مادران 36.67 هفته و بیش تر آنها (%51.3) حاملگی اول بودند. بین خصوصیات دموگرافیک و وضعیت قرارگیری مادر با نتایج آزمون بدون استرس ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، نتایج آزمون بدون استرس در دو وضعیت نیمه نشسته و خوابیده به پهلوی چپ تفاوت آماری ندارد و می توان از هر دو وضعیت در این آزمون استفاده کرد.
    کلیدواژگان: حاملگی پرخطر، وضعیت قرارگیری مادر، آزمون بدون استرس
  • فریده موحد، فریبا حیاتی صفحه 59
    زمینه
    دفع پروتئین در ادرار مهم ترین عامل تشخیص و اداره بیماران مبتلا به پره اکلامپسی است. استفاده از روشی که بتواند در اسرع وقت میزان پروتئین ادرار را نشان دهد، در تسریع روند درمان موثر است.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین میزان پروتئین ادرار 24 ساعته از طریق تعیین نسبت پروتئین به کراتی نین یک نمونه تصادفی ادرار در زنان باردار مشکوک به پره اکلامپسی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی از مرداد 1382 تا اردیبهشت 1383 بر روی 50 خانم باردار با سن حاملگی 20 هفته یا بیش تر که با فشار خون مساوی یا بالاتر از 90/140 به درمانگاه پره ناتال بیمارستان کوثر قزوین مراجعه کرده بودند، انجام شد. پس از بستری بیمار در بخش حاملگی های پر خطر، ابتدا ادرار 24 ساعته برای تعیین میزان پروتئین جمع آوری و سپس یک نمونه تصادفی ادرار جهت تعیین نسبت پروتئین به کراتی نین گرفته شد. ضریب همبستگی بین دفع پروتئین در ادرار 24 ساعته و نسبت پروتئین به کراتی نین تعیین شد.
    یافته ها
    از 50 زن باردار، 12 نفر بیش تر از 300 میلی گرم و 38 نفر کم تر از 300 میلی گرم دفع پروتئین در ادرار 24 ساعته داشتند. نسبت پروتئین به کراتی نین مساوی یا کم تر از 0.25 با دفع پروتئین کم تر از 300 میلی گرم و نسبت پروتئین به کراتی نین بیش تر از 0.25 با دفع پروتئین بیش تر از 300 میلی گرم در ادرار 24 ساعته تطابق داشت (ضریب همبستگی 0.99 و p<0.001).
    حساسیت، ویژگی و ارزش پیش گویی کننده مثبت و منفی این نسبت در پیش بینی مقدار دفع پروتئین در ادرار 24 ساعته، %98 و دقت آن %96 بود.
    نتیجه گیری
    نسبت پروتئین به کراتی نین نمونه تصادفی ادرار می تواند دفع پروتئین قابل توجه در ادرار (بیش تر از 300 میلی گرم در 24 ساعت) را پیش بینی کند.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، پروتئینوری، کراتی نین
  • سیدجواد واعظ، عظیم اکبرزاده، داریوش نوروزیان، محسن امینی، حسین خدمت، مژگان جیحونیان، سیدسعید میدامادی، سیداحمد واعظ صفحه 63
    زمینه
    آزمون اوره آز سریع روشی ارزان، با ویژگی بالا و سریع جهت تشخیص هلیکوباکترپیلوری بر بالین بیمار است که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین حساسیت، ویژگی و صحت کیت اوره آز سریع بهینه شده توسط انستیتو پاستور ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1380 در انستیتو پاستور ایران انجام شد. ابتدا برای 91 بیمار مشکوک به عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری پرسش نامه ای شامل تاریخچه و علایم بیماری، علایم آندوسکوپی تکمیل شد. سپس نمونه های بیوپسی شده از هر فرد به طور مقایسه ای و بدون آن که فرد آزمایش کننده اطلاعی از نتایج آزمون دیگر نمونه ها داشته باشد به سه روش زیر مورد آزمون قرار گرفتند: 1) آزمون اوره آز سریع بهینه شده با استفاده از کیت ساخته شده در انستیتو پاستور ایران، 2) آزمون اوره آز سریع با استفاده از کیت شاهد، 3) آسیب شناسی نمونه به عنوان روش استاندارد.
    یافته ها
    در آزمون های انجام شده با کیت اوره آز سریع بهینه شده، از کل افرادی که آسیب شناسی مثبت داشتند %78.8 آزمون اوره آز مثبت و از کل افرادی که آسیب شناسی منفی داشتند %89.7 آزمون اوره آز منفی داشتد که این اختلاف معنی دار بود (p<0.001). موارد مثبت کاذب در نتایج آزمون اوره آز سریع بهینه شده %4.4 بود.
    نتیجه گیری
    تفسیر نتایج حاصل از کیت اوره آز سریع بهینه شده نشان داد که میزان حساسیت این کیت %78.8، ویژگی آن %89.7 و صحت آن نیز %83.5 است که مزیت این کیت را در مقایسه با دیگر کیت های تولید داخل نشان می دهد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، عفونت، حساسیت و ویژگی، آسیب شناسی
  • سید مجتبی موسویان، سعید تاج بخش، علیرضا سمرباف زاده صفحه 70
    استفاده از کلاریترومایسین در روند درمانی چند دارویی زخم های پپتیک باعث تسریع درمان می شود و تشخیص سریع سویه های هلیکوباکترپیلوری حساس و مقاوم به کلاریترومایسین بیماران حائز اهمیت است. مطالعه به منظور مقایسه روش FISH و آزمون E در تشخیص سریع سویه های هلیکوباکترپیلوری مقاوم یا حساس به کلاریترومایسین در نمونه های بیوپسی حاصل از معده بیماران مبتلا به اختلال گوارشی انجام شد. در این مطالعه که در سال 1383 در آزمایشگاه میکروب شناسی دانشگاه جندی شاپور اهواز انجام شد، برش های منجمد شده حاصل از نمونه برداری معده 50 بیمار مبتلا به اختلال گوارشی و نیز سویه های حساس یا مقاوم به کلاریترومایسین با استفاده از محلول حاوی مخلوطی از 5 پروب الیگونوکلئوتیدی فلوئورسنت تحت هیبریدیزاسیون قرار گرفتند...
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، هیبریداسیون، کلاریترومایسین، زخم پپتیک، گوارش
  • آناهیتا مرامی، نسیم تقوی، عاطفه زارع یوسفی صفحه 76
    زمینه
    تشخیص پوسیدگی های بین دندانی از طریق معاینه بالینی و رادیوگرافی بایت وینگ انجام می شود.
    هدف
    مطالعه به منظور مقایسه دقت دو فیلم Agfa Dentus M2 و Kodak Ektapeed در تشخیص پوسیدگی های سطوح جانبی دندان های خلفی به صورت آزمایشگاهی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1381 در دانشکده دندان پزشکی قزوین انجام شد. 64 دندان مولر و پرمولر بدون ترمیم و با پوسیدگی های سطوح جانبی به صورت تصادفی به 16 گروه چهارتایی تقسیم شدند. از آنها با دو فیلم Dentus M2 ساخت شرکت Agfa-Gevaert و Ektaspeed ساخت شرکت Kodak Estman رادیوگرافی بایت وینگ تهیه شد. همه رادیوگرافی ها به وسیله یک دستگاه ظهور و ثبوت خود کار ظاهر شدند. سپس کلیشه ها در اختیار سه مشاهده گر قرار گرفت تا عمق پوسیدگی را در هر دندان بر اساس چهار درجه سالم، پوسیدگی مینا، پوسیدگی در ناحیه اتصال مینا و عاج، پوسیدگی در عاج تعیین نمایند. عمق واقعی پوسیدگی ها (استاندارد) به وسیله برش های بافت شناختی مشخص شد. یافته های مشاهده کنندگان با نتایج بافت شناختی با تعیین ضریب کاپا و با سطح اطمینان p<0.001 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان توافق مشاهده کنندگان در مورد هر نوع فیلم معنی دار و سطح توافق آنها در حد بالا بود (p<0.001). ضریب توافق حاصل از مقایسه دو فیلم با استاندارد برای سه مشاهده گر 0.52 تا 0.62 بود که اختلاف معنی داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    قدرت تشخیصی دو فیلم تفاوتی ندارد. هر دو فیلم برای تشخیص پوسیدگی های بین دندانی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندان، تشخیص، پرتونگاری دندان
  • صفدر مهدوی فرد، بمانعلی جلالی صفحه 81
    زمینه
    سنجش هموگلوبین گلیکوزیله جهت پایش بلند مدت و فروکتوزامین یا پروتئین های گلیکوزیله پلاسما جهت پایش کوتاه مدت قند خون استفاده می شود. به نظر می رسد آزمون فروکتوزامین به واسطه نیمه عمر کم تر پروتئین های پلاسما برای بررسی وضعیت قند خون حساس تر از آزمون هموگلوبین گلیکوزیله است.
    هدف
    مطالعه جهت مقایسه آزمون فروکتوزامین با هموگلوبین گلیکوزیله در پایش دیابت انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بررسی روش در سال 1382 بر روی 50 فرد دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت یزد انجام شد که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. از بیماران انتخاب شده طی دو ماه نمونه خون تهیه شد. نمونه اول در انتهای ماه اول جهت سنجش فروکتوزآمین و نمونه دوم در انتهای ماه دوم جهت سنجش فروکتوزآمین و هموگلوبین گلیکوزیله گرفته شد. فروکتوزامین به روش رنگ سنجی بر اساس احیا ماده کروموژن نیتروبلو تترازولیوم و هموگلوبین گلیکوزیله بر اساس کروماتوگرافی تعویض یون اندازه گیری شد. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    ضریب همبستگی بالایی بین نتایج آزمون فروکتوزامین و هموگلوبین گلیکوزیله به دست آمد (p<0.001 و r=0.94). ضریب تغییرات بین سری ها و روزهای سنجش فروکتوزامین به ترتیب 2.7 و 5.1 و میزان بازیابی روش سنجش فروکتوزامین 96.8 درصد محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها به نظر می رسد آزمون فروکتوزامین قابلیت پایش دیابت را دارد.
    کلیدواژگان: فروکتوزامین، هموگلوبین گلیکوزیله، دیابت شیرین
  • عزیز رضاپور، سعید آصف زاده صفحه 86
    زمینه
    استفاده از تحلیل های اقتصادی برای تخصیص بهینه و استفاده اثر بخش از منابع تولیدی بیمارستانی اهمیت ویژه ای دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تخمین تابع تولیدی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی سال های 1377 تا 1383 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1384 در چهار بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. داده های آماری از طریق فرم های اطلاعاتی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS به شیوه رگرسیونی تجزیه و تحلیل شدند. تابع تولید انتخاب شده از نوع کاب داگلاس بود.
    یافته ها
    کشش تولید نهاده های تولید پزشکان، پرستاران، تخت های فعال و سایر کارکنان (غیر درمانی) در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب 0.55-، 0.29، 0.81 و 0.73 بود. تولید نهایی نهاده های پزشکان، پرستاران، تخت های فعال و سایر کارکنان به ترتیب 114-، 38.6، 54 و 37 پذیرش تعدیل شده بستری بود. مقدار ضریب تابع تولیدبیمارستان های مورد مطالعه در دوره پژوهش 1.28 بود.
    نتیجه گیری
    تمام عوامل تولید به غیر از نهاده پزشکان در منطقه اقتصادی و منطقی تولید قرار داشتند و بیمارستان های مورد مطالعه با بسط تولید و انتخاب ظرفیت مناسب تولیدی می توانند هزینه واحد تولیدی را در دوره بلند مدت اقتصادی تقلیل دهند، بنابراین پیشنهاد می شود به مقادیر نهاده های تولید، به غیر از پزشکان، اضافه شود و علل تاثیر منفی نهاده پزشکان بر تولید بررسی و شناسایی شوند.
    کلیدواژگان: اقتصاد بیمارستان، بیمارستان های آموزشی
  • غلامرضا حسن زاده، مریم جوادی، یاشار صالح زاده صفحه 91
    ه: نگرش دانشجویان به آینده شغلی یکی از عوامل موثر بر کیفیت آموزش است و عوامل مختلفی می تواند بر نگرش انسان نسبت به آینده شغلی اثر بگذارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین نظرات دانشجویان مقاطع علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی نسبت به آینده شغلی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی بر روی تمام دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 80-79 دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. تعداد 339 دانشجو با پر کردن پرسش نامه در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    %78 دانشجویان مایل به ادامه تحصیل در دوره های تخصصی بودند. اکثر دانشجویان ارضای روحی - روانی را به عنوان مهم ترین عامل انتخاب حرفه پزشکی ذکر کرده بودند. از نظر جایگاه علمی، اجتماعی و اقتصادی به ترتیب %43، %17.7 و %5.3 دانشجویان این رشته را خیلی خوب ارزیابی کرده بودند. بین مقطع تحصیلی و امتیازی که به رشته پزشکی از 10 تا 1 نسبت به سایر مشاغل داده بودند ارتباط معنی دار وجود داشت و دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی بالاترین امتیاز (9) را داده بودند (p<0.001). بین مقطع تحصیلی و نگرش کنونی دانشجویان به این رشته نسبت به ابتدای ورود ارتباط معنی دار وجود داشت و دانشجویان مقطع کارآموزی نگرش منفی تری نسبت به سایر مقاطع داشتند (p<0.001).
    نتیجه گیری
    هر چه مقطع تحصیلی دانشجویان بالاتر می رود، نگرش آنها نسبت به آینده شغلی منفی تر می شود و شاید بتوان چنین نتیجه گیری کرد که اغلب دانشجویان علی رغم علاقه به رشته پزشکی، معتقدند که این رشته تامین کننده رفاه اقتصادی آنان نیست.
    کلیدواژگان: دانشجویان پزشکی، دانشجویان علوم پایه، آینده شغلی
  • سید علی محمد موسوی، مرضیه یعقوبخانی غیاثوند، فاطمه پزشکیان صفحه 96
    زمینه
    از طریق مطالعه مسایل و مشکلات روزانه کودکان خردسال، می توان به الگوها و چهارچوب عوامل تنش زا و روش های مواجهه ای کودکان دسترسی یافت.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین عوامل تنش زا و روش های مواجهه با آن در کودکان 3 ساله شهر قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی در سال 1378 بر روی 115 کودک 3 ساله ساکن قزوین انجام شد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش، فهرست مشکلات، سوال های جمعیت شناختی و آزمون اصلی شامل 4 داستان مصور چهار مرحله ای بود. داده ها به دو شیوه کمی و کیفی تجزیه و تحلیل شدند که در سطح کمی از آزمون تی مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    کودکان مورد مطالعه بیش تر از پاسخ های ساده و معمولی و گاهی نیز از شیوه مساله گشایی استفاده می کردند. پاسخ های مواجهه ای کودکان، بیش تر در دسته ناکار آمد قرار داشت.
    نتیجه گیری
    بررسی کامل تر و تکمیلی این پژوهش می تواند به الگوی استرس و پاسخ های مواجهه ای کودکان منتج شود.
    کلیدواژگان: تنش، کودکان
  • گزارش موردی
  • رویا طاوسیان، احمد جوادی، عزت سادات حاج سیدجوادی صفحه 102
    ناهنجاری های رحم، مشکلات زایمانی عمده ای را به وجود می آورند. یکی از عوارض جدی، اختلال عملکرد رحم و پارگی آن به علت ناتوانی رحم برای اتساع لازم حین باروری است. این گزارش در مورد خانم 22 ساله ای است که در حاملگی اول خود دچار علایم شکم حاد طی سه ماه اول بارداری می شود. در بررسی به عمل آمده وی رحم تک شاخ با شاخ فرعی کور داشت که حاملگی مزبور در این شاخ فرعی کور اتفاق افتاده بود. این حاملگی به پارگی رحم منجر شده و تابلوی شکم حاد و خون ریزی داخلی برای بیمار ایجاد کرده بود.
    کلیدواژگان: حاملگی، شکم حاد، رحم تک شاخ، پارگی رحم
  • نامه به سردبیر
  • نسرین بهرامی نژاد، رقیه حیدری، مهناز افشین جو، محمدرضا دین محمدی صفحه 106
    این مطالعه به منظور شناسایی اختلال های الگوی خواب در پرستاران دو بیمارستان زنجان انجام شد. از 177 پرستار مورد بررسی، %66 اختلال در به خواب رفتن، %55 وقفه در خواب، %37 خواب مداوم کم تر از 6 ساعت و %68 احساس خستگی بعد از بیدار شدن از خواب داشتند. لذا پیشنهاد می شود آموزش شیوه های مقابله با تبعات منفی نوبت کاری در تامین بهداشت حرفه ای پرستاران گنجانده شود.
    کلیدواژگان: اختلال های خواب، پرستاران
  • اصغر قاسمی صفحه 108
    در مطالعه ای که توسط غیبی و همکاران در مجله علمی شماره 3- پاییز سال 1384 تحت عنوان «اثر دارچین بر قند خون رت دیابتی در حضور و عدم حضور انسولین» به چاپ رسیده است، چند اشکال عمده وجود دارد که عبارتند از:1. محققین محترم در متن مقاله به چگونگی تجزیه و تحلیل آماری اشاره ای نکرده اند، اما در چکیده اشاره شده که تحلیل آماری با استفاده از آزمون تی بوده است....