فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 68، دی 1385)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 68، دی 1385)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/10/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • دارودرمانی، استنت های سرخرگ کرونری
    صفحه 135
    در سال 1977 دکتر Gruntzig در سوئیس، تحول جدیدی برای درمان تنگی سرخرگ کرونری به وسیله بالون به وجود آورد. به تدریج انجام این روش در دنیا گسترده شد ولی عوارضی نیز به همراه داشت. از جمله این که احتمال تنگی مجدد سرخرگ و احتمال گرفتگی حاد سرخرگ های کرونری و انجام عمل جراحی اورژانس را بالا می برد در سال 1987 در انگلستان، وسیله ای به نام استنت برای جلوگیری از انسداد مجدد عروق (به خصوص در موارد حاد به منظور جلوگیری از جراحی اورژانس) توسط دکتر Sigwart ساخته شد و از آن تاریخ به بعد، انواع استنت هایی که احتمال تنگی مجدد را کمتر کنند، کوشش بسیاری صورت گرفته است...
  • خارش ویلان و سایر علل خارش در سالمندان
    صفحه 149
    خارش در سالمندان یک مشکل تشخیصی و درمانی است. شرح حال کامل، بررسی دستگاه های بدن و معاینه بالینی برای تعیین علت آن ضروری می باشد. در صورت لزوم جهت رد علل سیستمیک خارش، درخواست آزمایشات تکمیلی و تکه برداری از پوست به منظور تشخیص بیماری های خاص پوستی ضروری است. در صورت مبهم ماندن علت اولیه، خارش با علل ناشناخته یا خارش پیری را می توان در نظر گرفت. گرچه پیشنهاد می شود اصطلاح خارش پیری کنار گذاشته شود و واژه خارش ویلان جایگزین آن گردد...
  • آسم شبانه
    صفحه 158
    فنوتیپ آسم شبانه همراه با نشانه هایی چون سرفه، تنگی نفس و بیدار کردن بیمار از خواب، شیوع قابل توجهی دارد. وقوع حمله های حاد آسم که اغلب در اواخر شب رخ می دهد نیازمند تشخیص و درمان فوری است. آشنایی با پاتوفیزیولوژی نشانگان بالینی آسم و تغییرات شبانه روزی التهاب در بافت ریه که به افزایش پاسخ دهی راه های هوایی و انسداد آن ها منجر می شود و آگاهی بیشتر نسبت به راهبردهای مناسب درمانی می تواند بهبود عملکرد ریه، کیفیت خواب و زندگی بیماران را در پی داشته باشد.
  • غلظت های هورمون تیرویید، بیماری، عملکرد جسمی و مرگ و میر در مردان سالمند
    صفحه 168
    به نظر می رسد تغییرات فیزیولوژیک غلظت هورمون تیروئید در طی سالمندی با تغییرات کلی عملکرد جسمی این افراد مرتبط می باشد. این مطالعه تحقیقاتی سعی دارد به ارتباط بین تغییرات غلظت هورمون های تیروئید با افزایش سن و خصوصیات جسمی متعدد افراد سالمند بپردازد. ارتباط معکوس T3 با کارایی جسمی و توده بدنی بدون چربی و ارتباط مستقیم سطح سرمی FT4 با میزان مرگ و میر در این تحقیق، دال بر آن است که کاهش فعالیت محور هورمونی تیرویید در طی سالمندی مفید به نظر می رسد و احتمالا به عنوان یک راهکار انطباقی جهت کاهش سوخت و ساز در افراد سالمند عمل می کند.
  • بیماری های مزمن در سالمندی: برگشتی به آینده طب داخلی
    صفحه 178
    بیماری های مزمن در سالمندان ممکن است متعدد باشند. گاهی اوقات عامل مستعد کننده ای مانند استعمال دخانیات در بروز و یا تشدید بیماری های قلبی عروقی و COPD نقش جدی دارد. تغذیه نامناسب، تحرک کم و کاهش ایمنی نیز در برخی دیگر اثر گذار می باشد. لذا امروزه توصیه می شود در بررسی بیماران سالمند نگرشی جامع به بیمار داشته باشیم و وجود بیماری های هم زمان را مد نظر قرار دهیم. مطالعه این مقاله دانسته های ما را در این مورد افزایش می دهد.
  • بی خطر بودن گادولینیوم در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مرحله 3 و 4
    صفحه 189
    نظر به این که از پرتونگاری های همراه با مواد حاجب اشعه، در مسایل تشخیصی و درمانی بیماران به وفور استفاده می شود و با توجه به اثر سمی این مواد بر کلیه، ضرورت آگاهی از وضع عملکرد کلیه ها و وجود بیماری های زمینه ای هم چون نفروپاتی دیابتی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و لزوم جلوگیری از مسمومیت کلیوی جدی است. در بیماران مبتلا به درجاتی از نارسایی کلیه، امکان اثر سمی مواد حاجب اشعه بر کلیه بیشتر می باشد. از بین این مواد درباره گادولینیوم، اثر سمی کمتر گزارش شده است.
  • بیماری سلیاک در کودکان
    صفحه 194
    بیماری سلیاک در کودکان شایع است. گاهی تشخیص این بیماری مشکل و مدت ها به تاخیر می افتد. این بیماری به درمان طولانی همراه با برنامه ریزی خاص نیاز دارد. در این مقاله بیماری سلیاک، همه گیری شناسی، تظاهرات بالینی، آزمایشات تخصصی و مداخلات درمانی جدید آن به طور کامل مرور شده است.
  • بیماری های التهابی روده
    صفحه 200
    درمان بیماری های التهاب روده، مشکلات بزرگی برای متخصصان گوارش کودکان و بزرگسالان ایجاد می کند. در این مقاله، معضل راه های تشخیصی و درمانی ارائه شده است و با وجود این که بحثی فوق تخصصی به نظر می رسد ولی برای متخصصان داخلی و کودکان و پزشکان عمومی نیز می تواند مفید باشد.
  • ویتامین ها
    صفحه 207
    آشنایی با عملکرد ویتامین ها، علایم بالینی ناشی از کمبود و یا مسمومیت با آن ها و نیز راه های پیشگیری و درمان کمبود و یا ازدیاد آن ها برای کلیه همکاران متخصص کودکان و نیز پزشکان عمومی ضروری است. این مقاله، مروری جامع بر موارد فوق دارد و مطالعه آن به کلیه همکاران توصیه می شود.
  • عفونت های استرپتوکوکی گروه A
    صفحه 218
    با توجه به این که عفونت های استرپتوکوکی شیوع نسبتا زیادی در کودکان دارد، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است عوارضی از قبیل تب روماتیسمی و غیره ایجاد کند. آشنایی با تظاهرات بالینی، یافته های آزمایشگاهی و نیز درمان صحیح و به موقع آن ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
  • خودآموزی پزشکان عمومی و متخصصان داخلی / تشخیص شما چیست؟ زنی 63 ساله مبتلا به درد حاد قفسه سینه
    صفحه 227
    درد حاد قفسه سینه یکی از علل شایع مراجعه بیمار به اورژانس می باشد و تشخیص افتراقی این درد و پیگیری سریع و تعیین علت دقیق آن توسط پزشکان، بسیار با اهمیت و گاهی برای بیماران حیات بخش است. در این مقاله، یک بیمار مبتلا به ازدیاد فشار خون دچار حملات تاکی کاردی فوق بطنی معرفی می شود که مرحله به مرحله با طرح سؤالات چهارجوابی به تشخیص و درمان آن می رسیم و در انتها درباره علت آن بحث می کنیم
  • زخم های ناشی از آفت
    صفحه 233
    زخم ناشی از آفت در مخاط دهان از ضایعات بسیار شایع است که اغلب اولین بار در سنین کودکی تظاهر می کند و ممکن است اکثر افراد یک خانواده دچار آن باشند. این زخم ها به شکل بیضی یا گرد با حاشیه ملتهب و دردناک هستند. در این مقاله، درباره علت، تشخیص و درمان های تخفیف دهنده سیر این بیماری بحث شده است.
  • لوسمی حاد
    صفحه 251
    در این مقاله، همه گیری شناسی انواع مختلف لوسمی حاد، به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. بهبود قابل توجه لوسمی حاد میلویید و لنفوبلاستیک در سه دهه اخیر محدود به افراد جوان بوده است. در عین حال، کودکان مبتلا به ALL و تعداد معدودی از جوان های گرفتار AML یا مبتلا به لوسمی با پیش آگهی خوب بوده اند و یا مورد پیوند مغز استخوان آلوژن قرار گرفته اند. در پایان هر مبحث نیز به برخی از درمان های رایج انواع مختلف این بیماری اشاره شده است. مطالعه این مقاله که حاوی مطالب آموزنده ای است به کلیه همکاران توصیه می شود.