فهرست مطالب

فیض - سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1385)

مجله فیض
سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1385)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/11/05
  • تعداد عناوین: 11
|
  • رحیم گل محمدی، مهدی نیکبخت، منصور صالحی، مژگان مختاری صفحه 1
    سابقه و هدف
    سرطان کولورکتال از سرطانهای شایع جهانی می باشد. میزان شیوع سرطان کولورکتال بسته به ناحیه جغرافیایی متفاوت می باشد. در سرطان کولورکتال عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، فاکتورهای محیطی و ژنتیکی نقش دارند. ژن P53 مهمترین ژن سرکوب کننده تومور می باشد، میزان جهش ژن P53 در سرطان های کولورکتال در نواحی مختلف، متفاوت گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین جهش اکسون 6 ژن P53 در سرطان کولورکتال است. این تحقیق در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به انجام رسید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 40 نمونه سرطان کولورکتال که در طول سال های 1382 تا 1384 به بیمارستانهای شهر اصفهان مراجعه کرده بودند پس از تشخیص پاتولوژی انجام شد. DNA نمونه ها با روش فنول کلروفرم، ایزوآمیل الکل در بخش ژنتیک دانشکده پزشکی اصفهان استخراج گردید و اکسون 6 ژن P53 با PCR تکثیر گردید، و متعاقب الکتروفورز افقی با روش SSCP جهش اکسون 6 ژن تعیین شد.
    نتایج
    از 40 نمونه مورد مطالعه، 9 نمونه (5/22%) در ناحیه رکتوم و 31 نمونه (5/77%) در بخشهای مختلف روده بزرگ قرار داشتند. در 7 نمونه (5/17%) جهش اکسون 6 ژن P53 دیده شد و در 33 نمونه (5/82%) در این اکسون جهش دیده نشد.
    نتیجهگیری
    مطالعه ما نشان می دهد که جهش اکسون 6 ژن P53 یکی از اکسونهای شایع در سرطان های کولورکتال در ناحیه اصفهان می باشد.
    کلیدواژگان: ژنهای P53، PCR، SSCP، جهش، سرطان کولورکتال
  • مریم کاشانیان، زهرا زرین صفحه 7
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر اکسی توسین به تنهایی و همراه با پروپرانولول بر روی القا و سیر زایمان و میزان سزارین می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور شاهددار بر روی 150 زن حامله نولی پار با سن حاملگی 41-39 هفته تمام و بیشاپ اسکور مساوی یا کمتر از 5، یک قلو و سفالیک صورت گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول (گروه اکسی توسین = 75 نفر) اکسی توسین را به میزان 2 هزارم واحد در دقیقه برای بیمار شروع کرده و سپس هر 15 دقیقه 2 هزارم واحد در دقیقه افزوده می شد تا زمانی که انقباضات مطلوب ایجاد می شد و سپس در همین میزان به مدت 8 ساعت ادامه می یافت که در صورت ورود بیمار به فاز فعال زایمان، عمل القا تا زایمان بیمار ادامه می یافت. در غیر این صورت، بیمار به بخش منتقل شده و روز بعد پروتکل فوق در مورد بیمار اجرا می شد. با این تفاوت که در صورت عدم ورود به فاز فعال پس از 8 ساعت القا، بیمار سزارین می گردید. در گروه دوم (گروه پروپرانولول= 75 نفر) قبل از شروع القا به روش فوق 2mg پروپرانولول به صورت داخل وریدی و آهسته به بیمار تزریق شده و سپس القا با اکسیتوسین به صورت فوق انجام می گردید. در صورتی که بیمار به روز دوم القا می رسید، مجددا قبل از تزریق اکسی توسین، 2mg پروپرانولول داخل وریدی تزریق میشد.
    نتایج
    بیماران دو گروه از نظر سن مادر، سن حاملگی، بیشاپ اسکور اولیه و وزن نوزادان با یکدیگر تفاوت معنی دار نداشتند. تعداد افرادی که در روز اول القا زایمان کردند بین دو گروه تفاوت معنی دار نداشت (54 نفر در گروه اکسی توسین (72%) و 62 نفر درگروه پروپرانولول (6/82%). از میان متغیرهای بررسی شده میانگین مدت زمان رسیدن به انقباضات مطلوب در هر دو روز اول و دوم در گروه پروپرانولول به طور معنی داری کوتاه تر از گروه اکسی توسین بود (2.59±0.87 ساعت در مقابل 3.7±2 ساعت)، (p=0.000) برای روز اول و در روز دوم 1.8±1 ساعت در مقابل 3.9±0.89 ساعت، (p<0.002). میانگین فاصله زمانی شروع اینداکشن تا دیلاتاسیون 4-3 ساعت در گروه پروپرانولول در روز اول به طور معنی داری کمتر از گروه اکسی توسین بود. (3.6±1.6 درمقابل 5.6±2.4 ساعت)، (p<0.000). میانگین طول مدت زمان شروع اینداکشن تا زایمان در روز اول در گروه پروپرانولول کمتر از گروه اکسی توسین بود. (7.67±2.5 ساعت در مقابل 10.18±4.1 ساعت)، (0.000=p). دوز اکسی توسین مورد نیاز در روز اول در گروه اکسی توسین بیشتر از گروه پروپرانولول بود (11362±4013 میلی یونیت در مقابل 4013 11362±میلی یونیت)، (p<0.005).
    نتیجه گیری
    مصرف پروپرانولول می تواند پاسخ به اینداکشن را سریع تر، طول مدت لیبر را کوتاه تر و نیز میزان اکسی توسین مصرفی را کمتر کند.
    کلیدواژگان: پروپرانولول، زایمان القا شده، بیشاپ اسکور، سزارین، اکسی توسین
  • حسین شریفی، محسن تقدسی، عبدالحسین داوودآبادی، سید علیرضا عبادی، سیدغلامعباس موسوی صفحه 12
    سابقه و هدف
    آسیت یکی از علایم مهم بیماری های زمینهای میباشد که ارزیابی کامل ماهیت آن تقریبا همیشه تشخیص بیماری زمینهای و انجام درمان مناسب را امکان پذیر میکند. با توجه به روش های متعدد در تشخیص ماهیت آسیت و مشخص نبودن ارزش تستهای استفاده شده در تشخیص آسیت در کاشان، مطالعه فوق جهت تعیین ماهیت مایع آسیت توسط دو روش ترانسودا اگزودا و گرادیان آلبومین سرم مایع آسیت در بیماران آسیتی بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سالهای 82-1372 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش توصیفی از نوع ارزش تشخیصی بر روی مبتلایان به آسیت از هر گروه سنی، بستری در بیمارستان انجام شد. ابتدا کلیه بیماران که بر اساس سونوگرافی و پاراسنتز تشخیص قطعی آسیت برای آنها قطعی بود جدا شدند، سپس اطلاعات لازم شامل خصوصیات دموگرافیک (سن و جنس) و علل آسیت (سیروز، نارسایی قلبی، سندروم نفروتیک، بدخیمی ها، سل، آسیت مختلط با علل متعدد و یا بیماری های پانکراس) با کمک شرح حال و علایم بالینی ثبت گردید. آنگاه پس از گرفتن رضایت، بیماران مورد پاراسنتز قرار گرفتند. 100-50 سیسی مایع از شکم کشید شد و به طور همزمان 5 سیسی خون سیتراته از بازوی بیمار گرفته شد و نمونه ها به آزمایشگاه بیمارستان ارسال گشت. پروتئین کلی مایع آسیت، آلبومین سرم و آلبومین مایع آسیت مشخص شد و در صورت نیاز، بررسی سیتولوژیک، رنگآمیزی گرم و اسید فست و کشت نیز به عمل آمد. پس از دریافت جواب آزمایشها در صورتی که پروتئین مایع آسیت 2.5mg/dl و یا بیشتر بود بیمار در دسته اگزودا و در صورتی که پروتئین آسیت کمتر از 2.5mg/dl بود در دسته ترانسودا قرار گرفت. همچنین برای تعیین گرادیان، آلبومین مایع آسیت از آلبومین سرم کم شد. در صورتی که جواب 1/1 و بیشتر بود بیمار در دسته High gradient و در صورتی که جواب زیر 1/1 بود بیمار در دسته Low gradient قرار گرفت. میانگین، انحراف معیار حساسیت و ویژگی تعیین شد.
    نتایج
    طی این بررسی 100 بیمار مبتلا به آسیت مطالعه شدند که 56 نفر مذکر با میانگین سنی 55.2±16.4 سال و 44 نفر مونث با میانگین سنی 55.2±16.4 سال بودند. 61 درصد بیماران بیشتر از 60 سال سن داشتند. شایع ترین علت آسیت در بین بیماران، سیروز بود که 65 درصد موارد را شامل می شد و پس از آن نارسایی قلبی (14 درصد) و بدخیمی ها (11 درصد) قرار داشتند. حساسیت روش ترانسودا اگزودا 47 درصد، حساسیت روش گرادیان آلبومین 7/73 درصد و ویژگی روش ترانسودا اگزودا به گرادیان آلبومین 3/80 درصد به دست آمد. نتایج، بیشترین میزان هماهنگی روش ترانسودا اگزودا و گرادیان آلبومین را در تشخیص پریتونیت عفونی و آسیت مختلط با علل متعدد (100 درصد) و سپس سیروز کبدی (2/89 درصد) نشان دادند. کمترین میزان هماهنگی مربوط به نارسایی احتقانی قلب بود (4/21 درصد).
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه شایع ترین علت آسیت، سیروز کبدی می باشد، بیشترین میزان توافق دو روش ترانسودا اگزودا و گرادیان آلبومین در تشخیص بیماری پریتونیت عفونی و آسیت مختلط با علل متعدد است، ضمن آنکه حساسیت و ویژگی روش گرادیان آلبومین و ویژگی ترانسودا اگزودا به گرادیان آلبومین بیشترین توافق را دارا می باشند.
    کلیدواژگان: اسیت، گرادیان آلبومین سرم، مایع آسیت، ترانسودا، اگزودا، سیروز کبدی، پرفشاری خون ورید پاپ
  • روح الله دهقانی، طاهره خامه چیان، محمدعلی اسدی صفحه 17
    سابقه و هدف
    کژدم سیاه Androctonus crassicauda یکی از کژدم های خطرناک دنیا و ایران می باشد. این کژدم در مناطق گرمسیر کشور عامل گزش تعداد زیادی از افراد است که پی آمد آن عوارض خطرناک و طولانی و گاهی مرگ می باشد. با توجه به این که مطالعه اثرات زهر این کژدم در حیوانات آزمایشگاهی می تواند، مکانیسم عمل زهر را روشن نموده و کمک زیادی به درمان کژدم زدگی نماید بدین منطور این مطالعه بر زهر کژدم گادیم در تظاهرات بالینی رت پرداخته است.
    مواد و روش ها
    پژوهشی به روش تجربی بر روی 82 رت از یک نژاد و سن تقریبی 3-2 ماهه و وزن 250-200 گرم صورت پذیرفت. رت ها به طور تصادفی به دو گروه شاهد 40 سر و تجربی 42 سر تقسیم گردیدند. به گروه شاهد 1/0 سی سی سرم فیزیولوژی و گروه مورد 1/0 سی سی سرم فیزیولوژی که حاوی 1 لاندا زهر تازه کژدم سیاه بود تزریق گردید. قبل از مرگ تظاهرات بالینی و فراوانی مرگ مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که تزریق زهر کژدم سیاه در رت موجب بروز 66 درصد فلج، 81 درصد پالس های غیرعادی، 55 درصد انقباض عضلانی خود به خودی، 5/78 درصد خروج کف از بینی، 5/40 درصد ترشح بزاق دهانی، 5/71 درصد خون ریزی از چشم، 5/52 درصد خونریزی از بینی، 88 درصد مرگ و میر شده است. آزمون آماری Fisher exact بروز تمامی تظاهرات بالینی فوق را در گروه مورد و مقایسه آن با گروه شاهد معنیدار نشان داد.
    نتیجه گیری
    زهر کژدم سیاه در بروز تظاهرات بالینی وخیم رت، نقش دارد. بررسی تظاهرات بالینی در حیوانات دیگر آزمایشگاهی مختلف موجب شناخت اثرات این زهر در انسان و در نتیجه درمان مناسب تر مصدومین میشود.
    کلیدواژگان: کژدم سیاه، سم عقرب، عوارض بالینی، رت
  • شهین نجار پیرایه، رقیه صمیمی، مریم رزاقی صفحه 21
    سابقه و هدف
    اوره پلاسما اوره لیتیکم از باکتری هایی است که از راه جنسی منتقل می گردد و عامل سببی احتمالی در پیلونفریت حاد، بیماری التهابی لگن، واژینوز باکتریایی، کوریوامنیوتیس، یورتریت، تولد زودرس، تولد نوزاد کم وزن، پنومونی نوزادان، سقط جنین و ناباروری است. هدف این تحقیق تعیین فراوانی اوره پلاسما اوره لیتیکم در زنان نابارور است.
    مواد و روش ها
    نمونه سواب اندوسرویکال از 312 زن نابارور 17 تا 45 ساله تهیه گردید و مشخصات بیماران، علایم بالینی، طول مدت ناباروری و سابقه سقط جنین ثبت گردید. نمونه ها در محیط ترنسپورت به آزمایشگاه منتقل گردیدند و پس از عبور از فیلترهای 45/0 میکرون در محیطهای اختصاصی اوره پلاسما اوره لیتیکم (U broth و U agar) کشت داده شدند.
    نتایج
    اوره پلاسما اوره لیتیکم از 15% (47) زنان نابارور جدا گردید. میزان جداسازی اوره پلاسما اوره لیتیکم در زنان جوان زیر 28 سال (4/17%) بیش از سایرین بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که میزان کلونیزه شدن باکتری در گروه مورد مطالعه این تحقیق (زنان نابارور) کمتر (15%) از گزارشات منتشر شده (40%>) است. همچنین ارتباط آماری معنی داری بین کلونیزه شدن این باکتری و علایم بالینی مورد بررسی مشاهده نگردید. با این همه، چون اوره پلاسما اوره لیتیکم پتانسیل بالا برای ایجاد مشکلات حین بارداری و آلودگی نوزادان به هنگام تولد دارد تشخیص و درمان این باکتری در زنان نابارور می تواند کمک موثری در رفع پاره ای از مشکلات درمانی این بیماران بنماید.
    کلیدواژگان: اوره پلاسما اوره لیتیکم، مایکوپلاسما، ناباروری
  • ابراهیم کوچکی، سیدعلی مسعود، سیدغلامعباس موسوی صفحه 26
    سابقه و هدف
    مولتیپل اسکلروز (MS) یک بیماری مزمن با علت ناشناخته میباشد که با التهاب و تخریب نسبی بافت سفید مغز و جایگزینی بافت گلیوز مشخص می گردد. این بیماری چندعاملی بوده و اساس اتوایمیون در ایجاد آن مورد نظر است. پرولاکتین یک پپتید نورواندوکرین می باشد که خصوصیات تنظیم ایمنی را دارد. هیپر پرولاکتینمی چندین اختلال اتوایمیون را تشدید می کند و ممکن است نقشی در ایجاد بیماری مولتیپل اسکلروز داشته باشد. با توجه به تناقضاتی که در زمینه ارتباط بین سطح سرمی پرولاکتین و بیماری مولتیپل اسکلروز وجود دارد این مطالعه به منظور تعیین چنین رابطه ای، در بیماران مراجعه کننده به مرکز نورولوژی کاشان در سال های 84-1383 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    ابن مطالعه به صورت تحلیلی (مورد شاهدی) و با بررسی و مطالعه بر روی 70 نفر شامل 35 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروز و 35 نفر شاهد صورت پذیرفت. از کلیه افراد 2 سی سی خون وریدی در حالت ناشتا گرفته شد و سطح سرمی پرولاکتین توسط کیت الیزا و با روش RIA اندازهگیری شد و از آزمون t test برای قضاوت بالینی استفاده گردید.
    نتایج
    در این تحقیق سن افراد مورد مطالعه 32.3±6.4 سال بود و 28 نفر (80%) از بیماران در گروه سنی 40-20 سالگی قرار داشتند و ضعف عضلانی، اختلال بینایی و پارستزی به ترتیب با شیوع 80%، 1/57% و 2/34% شایعترین علایم بالینی بودند و میانگین سطح سرمی پرولاکتین در بیماران مبتلا 350.5±114.8و در گروه شاهد 16.07±57.6 بود (p<0.0001). با ارزیابی الگوی بالینی بیماری مولتیپل اسکلروز، الگوی MS عودکننده بهبود پذیر با شیوع 2/54% شایع ترین الگوی بالینی بود.
    نتیجه گیری
    سطح سرمی پرولاکتین در مبتلایان به مولتیپل اسکلروز به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و این یافته احتمالا استفاده از آنتاگونیستهای پرولاکتین را جهت کاهش علایم و عوارض بیماری در آینده مطرح خواهد کرد. تحقیق تجربی در خصوص اثربخشی این آنتاگونیستها توصیه میشود.
    کلیدواژگان: پرولاکتین، مولتیپل اسکلروز، بافت گلیوز
  • سیما راستی، علی حقیقی، مهرنوش حاتمی صفحه 30
    سابقه و هدف
    انتامبا هیستولیتیکا تک یاخته بیماریزای دستگاه گوارش است که طیف وسیعی از علایم بالینی نظیر اسهال خونی تا آبسه آمیبی ایجاد می کند و از نظر شکل ظاهری نمی توان آن را از آمیب غیر بیماریزای انتامبا دیسپار متمایز نمود. به همین منظور تحقیقی جهت شناسایی و تشخیص افتراقی این دو آمیب با روش PCR صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 450 نمونه مدفوع از مراجعین به آزمایشگاه بیمارستان طالقانی با روش مستقیم و فرمول دترژانت آزمایش شد که جمعا 5 مورد انتامبا هیستولیتیکا/انتامبا دیسپار گزارش گردید و نمونه مدفوع آنها به آزمایشگاه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال گردید. پس از کشت در محیط رابینسون و استخراج DNA، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) با دو جفت پرایمر اختصاصی گونه از ژن لوکوس 2-1 انجام گرفت و گونه آمیب شناسایی گردید.
    نتایج
    آلودگی انتامبا هیستولیتیکا/انتامبا دیسپار با روش مستقیم و فرمول دترژانت 1/1 درصد گزارش شده بود. واکنش PCR با پرایمر فوق در 4 مورد از 5 نمونه مورد مطالعه، قطعه حدود 430 جفت باز را تکثیر نمود و انتامبا دیسپار شناسایی گردید. با روش PCR هر چهار ایزوله مورد بررسی انتامبا دیسپار گزارش گردید. یکی از نمونه ها کشت نشد و از مطالعه حذف شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به لزوم تشخیص افتراقی انتامبا هیستولیتیکا و انتامبا دیسپار از لحاظ بالینی و اپیدمیولوژی استفاده از روش PCR جهت شناسایی و تشخیص دقیق این دو آمیب مفید می باشد.
    کلیدواژگان: انتامبا هیستولیتیکا، انتامبا دیسپار، تشخیص افتراقی، PCR
  • جواد عاملی، غلامرضا کرمی، کاظم قدوسی، حسین کچویی، علیرضا سعادت، وحید پورفرزیانی، میرمحسن شریفی بناب صفحه 35
    سابقه و هدف
    سردردهای میگرنی از شایعترین علل سردرد در انسان هستند که بر کیفیت زندگی و عملکرد بیمار تاثیر فراوان دارند. همراهی سردرد میگرنی با بیماری های روان پزشکی همچون افسردگی و اختلالات اضطرابی در مطالعات مختلف بررسی شده است. سردردهای میگرنی از شایعترین عللی می باشند که بر کیفیت زندگی و عملکرد بیماران تاثیر فراوان دارند. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی حملات پانیک در بیماران میگرنی مراجعه کننده به بیمارستان بقیه اله الاعظم در سال 1383 بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی بر روی 85 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب، که بر اساس معیارهای انجمن بین المللی به سردرد میگرنی مبتلا بودند، انجام شد. تشخیص حملات پانیک به روش مصاحبه و پرسشنامه بر اساس معیار تشخیص حملات پانیک (DSM-IV) توسط متخصص روانپزشک انجام می شد. برای آنالیز داده های عددی از آزمون t test و داده های اسمی ازChi-Square استفاده شد.
    نتایج
    از 85 بیمار، 23 نفر (27%) مرد و 62 نفر (73%) زن بودند. 41 نفر (2/48%) از بیماران میگرنی به حملات پانیک مبتلا بودند که 36 نفر (??/?%) از آنها زن بودند. 29 نفر (7/70%) از بیماران مبتلا به حملات پانیک متاهل بودند. 27 نفر (9/65%) از بیماران تحصیلات زیر دیپلم، 10 نفر (4/24%) دیپلم و تنها 4 نفر (8/9%) از مبتلایان بالاتر از دیپلم بودند. (p<0.05)
    نتیجه گیری
    فراوانی حملات پانیک در مبتلایان به سردردهای میگرنی از ارقام مورد انتظار بالاتر می باشد و با افزایش سطح تحصیلات از فراوانی آن کاسته می شود. مطالعات تحلیلی به منظور رابطه میگرن و حملات پانیک توصیه میشود.
    کلیدواژگان: سردرد، میگرن، حملات پانیک، فراوانی
  • محمدباقر میران زاده، غلامرضا مصطفایی، ابوالفضل جلالی کاشانی صفحه 39
    سابقه و هدف
    بالا بودن غلظت نیترات در آب از جمله عوامل آلاینده آب های زیرزمینی محسوب می شود که در سال های اخیر به لحاظ افزایش تولید فاضلاب ها و گسترش فعالیت های کشاورزی و توسعه شهرنشینی میزان آن در منابع آب رو به افزایش گذاشته است. اگر غلظت نیترات در آب نوشیدنی بیش از حد مجاز باشد از نظر بهداشتی برای کودکان مخاطره آمیز بوده و باعث ایجاد بیماری متا هموگلوبینمی میگردد. هدف از این پژوهش اندازه گیری غلظت نیترات در آب چاه ها و شبکه توزیع شهر کاشان و مقایسه آن با استانداردهای رایج است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش توصیفی و به منظور بررسی غلظت نیترات در آب شبکه توزیع شهر کاشان در زمستان 1383 و تابستان 1384 انجام گرفت. در طول مدت تحقیق تعداد 66 نمونه از آب چاه ها و 288 نمونه از نقاط مختلف شبکه به طور تصادفی برداشت و غلظت نیترات آن در آزمایشگاه شیمی آب و فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان توسط کارشناسان بهداشت محیط به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. در پایان نتایج حاصله با روش آماری توصیفی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج تحقیق نشان داد که در فصل زمستان 83 میانگین غلظت نیترات در آب شبکه توزیع شهر کاشان برابر (4/14 تا 1/12: CI) 2/13 و در فصل تابستان 84 برابر (5/16 تا 2/14: CI) 4/15 میلی گرم در لیتر بوده است. علاوه بر این، میانگین غلظت نیترات در آب چاه ها در زمستان برابر (5/21 تا 6/12: (CI 1/17 میلیگرم در لیتر و تابستان 84 برابر (9/20 تا 13: CI) 17 میلی گرم در لیتر بر حسب نیترات بوده است. همچنین در 6 درصد از چاه ها مقدار نیترات مساوی یا بیشتر از 45 میلیگرم در لیتر بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده میانگین غلظت نیترات در اکثر نمونه های گرفته شده از آب چاه ها و شبکه توزیع شهر کاشان از میزان 45 میلیگرم در لیتر که استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهداشت جهانی است پایینتر می باشد و خطری از لحاظ بهداشتی منطقه مورد مطالعه را تهدید نمی کند، ولی از آنجا که دفع فاضلاب در چاه های جاذب به مرور زمان می تواند منجر به افزایش غلظت نیترات در آب های زیرزمینی در سال های آینده شود. لذا پیشنهاد می گردد در اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کاشان از طریق تامین اعتبارات لازم تسریع گردد.
    کلیدواژگان: نیتراتها، کاشان، آلودگی آب، آبرسانی، آلودگی شیمیایی آب
  • احمد طالبیان، عباس درودگر، عیسی صالحی، حسین اکبری صفحه 46
    سابقه و هدف
    مسمومیت یکی از علل برجسته بستری شدن و مرگ و میر در کودکان است که اکثر موارد در سن زیر? سال حادث و ناشی از مصرف اتفاقی مواد سمی و داروهاست. نظر به اینکه تاکنون مطالعه ای در این رابطه در شهرستان کاشان صورت نگرفته این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک مسمومیت در کودکان بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های? ???-???? صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که بر روی تعداد? ?? کودک بستری شده به علت مسمومیت انجام پذیرفت. اطلاعات بیماران از جمله سن، جنس، علت مسمومیت، محل زندگی و علایم بالینی بیماران در پرسشنامه هایی که بدین منظور تهیه شده بود درج گردید، سپس این اطلاعات استخراج و جداول فراوانی و نمودار آماری ترسیم گردید. آزمون آماری c2 نیز استفاده شد.
    نتایج
    در این مطالعه، شیوع مسمومیت در کودکان 03/1 درصد بود. از? ?? کودک مورد بررسی? /??% پسر و بقیه دختر بودند. شایع ترین سن مسمومیت? -? سالگی با فراوانی? /??% بود. شایعترین علت مسمومیت به ترتیب داروها (??%)، نفت (?/??%) و مسمومیت غذایی (?/??%) بود.? ?% بیماران شهری و بقیه روستایی بودند. در نواحی شهری مسمومیت با دارو و در نواحی روستایی با نفت شایع تر بود. شایع ترین علایم بالینی مسمومیت ها به طور کلی علایم گوارشی، در مسمومیت با نفت علایم تنفسی (?/??%) و در مسمومیت دارویی علایم عصبی (??%) بودند.
    نتیجه گیری
    گر چه مسمومیت کودکان شیوع پایینی دارد ولی در کودکان زیر? سال، در پسران، با داروها و نفت شایع تر است. لذا اقدامات محافظتی و پیشگیری در این رابطه لازم است.
    کلیدواژگان: مسمومیت، کودکان، اپیدمیولوژی، نفت، هیدروکربن ها، داروهای آرام بخش
  • ناهید دهقان نیری، محسن ادیب حاج باقری صفحه 50
    سابقه و هدف
    با توجه به تاثیر منفی موقعیتهای استرس زا بر کیفیت زندگی و کمبود مطالعه در مورد تاثیر تن آرامی بر استرس و کیفیت زندگی دانشجویان، این تحقیق به منظور تعیین تاثیر تن آرامی بر استرس و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1383 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت کارآزمایی میدانی (field trial) با طراحی قبل و بعد بر روی دو گروه 100 نفره از دانشجویان دختر مقیم خوابگاه ها انجام شد. دانشجویان دو خوابگاه به عنوان گروه آزمایش و ساکنین دو خوابگاه دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابتدا میزان استرس و کیفیت زندگی در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اسپیلبرگر و نیز پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بررسی و سپس آموزش تن آرامی در گروه آزمایش انجام شد. گروه آزمایش دو ماه تمرینات را انجام داد و سپس مجددا استرس و کیفیت زندگی دو گروه بررسی شد. جمع امتیاز استرس هر فرد تقسیم بر تعداد سوالات و نیز جمع نمرات هر حیطه از کیفیت زندگی تقسیم بر تعداد سوالات هر حیطه به عنوان معیار استرس و کیفیت زندگی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی و نیز آماره های t و t زوج، c2 انجام شد.
    نتایج
    میانگین سن واحدهای پژوهش 22.97±19.07 سال بود و بیش از نیمی از گروه کنترل و 62% از گروه آزمایش در سال های دوم تا چهارم تحصیل میکردند. دانشجویان به طور متوسط 27.77±19.07 ماه در خوابگاه اقامت داشتند. قبل از مداخله، میانگین نمره استرس گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 51/1 و 29/1 و میانگین نمره کیفیت کلی زندگی آنها 15/3 و 16/3 بود که آزمون t اختلاف معناداری را از نظر سطح استرس (p=0.06) و کیفیت زندگی (p=0.78) در دو گروه نشان نداد اما این تفاوتها پس از مداخله معنادار بود (p<0.05). پس از مداخله، به جز در حیطه سلامت جسمی (p=0.02)، تغییر معنیدار دیگری در میانگین نمرات حیطه های کیفیت زندگی گروه کنترل ایجاد نشد اما نمرات همه حیطه های گروه آزمایش افزایش یافت. این افزایش در بیشتر حیطه ها به غیر از حیطه های روانی و اعتقادی، از نظر آماری معنی دار بود (p<0.01). در مجموع کیفیت زندگی گروه آزمایش بعد از مداخله به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (p<0.05).
    نتیجهگیری
    آموزش تن آرامی به دانشجویان و کاربرد آن توسط آنها میتواند استرس دانشجویان را کاهش دهد و از این طریق برخی از ابعاد کیفیت زندگی را بهبود بخشد. مطالعه تجربی با تخصیص تصادفی افراد به گروه ها در سایر دانشجویان توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استرس، تن آرامی، کیفیت زندگی دانشجویان
|
  • Rahim Golmohamadi *, Mahdi Nikbakht, Masour Salehi, Modjgan Mokhtari Page 1
    Background
    Colorectal cancer (CRC) is a common cancer througout the world. Incident rate of CRC is different depending on geographical area. The cause of CRC is multifactrial, including diet, environment and genetic. P53 gene is the most important tumor suppressor gene involved in CRC. This study was designed to detect the P53 exon 6 mutation in the colorectal cancers at Isfahan University of Medical Sciences in 2004-2005.
    Materials And Methods
    This study was performed on 40 colorectal patients cancer reffering to Isfahan Hospitals from 2004 to 2005. After pathological diagnosis, DNA was extracted by phenol chloroform isoamil alcohol in genetic. Exon 6 of the P53 gene was mutiplied using specific primers in a PCR assay and then the mutations were detected by gel electrophoresis and SSCP analysis.
    Results
    From 40 specimens, 9 (22.5%) were in the rectum and 31 (77.5%) were in the colon. 7 cases (17.5%) had P53 mutation and 33 cases (82.5%) had no mutation in exon 6.
    Conclusions
    According to this study exon 6 P53 gene mutation could be considered as a current exon in colorectal cancers in Isfahan.
  • Maryam Kashanian *, Zahra Zarrin Page 7
    Background
    The purpose of the present study is the comparison between the effect of oxytocin alone or in combination with propranolol on the labor.
    Materials and Methods
    A double blind randomized controlled trial was performed on 150 nuliparas with gestational age of 39-41 weeks of pregnancy and Bishop score of ≤5, singleton, and cephalic presentation. The patients were randomly assigned in two groups. In the first group (oxytocin group=75), oxytocin was started at the rate of 2 mIu/ml and increased to a dose of 2 mIu/ml every 15 minutes until desired contractions were obtained Then it was continued at this rate for 8 hours. If the patients entered the active phase of labor, induction would be continued until delivery otherwise, the induction would be discontinued and patients would be transferred to the pre-labor ward, and on the next day, the protocol was performed again, unless patients were entered the active phase and deliver, cesarean would be performed. In the second group (propranolol group=75 cases), before the beginning of oxytoicn, 2mg propranolol was slowly injected intravenously then the oxytocin was initiated similar to the previous group and, in the second day of induction, before beginning of oxytocin, a 2mg propranolol was injected intravenously again and inductions were performed completely like the other group.
    Results
    There were no statistically significant difference between the two groups according to maternal and gestational age, primary Bishop score and neonatal birth weight. The number of patients who delivered at the first day did not show statistically significant difference between the two groups. [54 (72%) patients in Oxytocin group vs 62(82.6%) patients in propranolol group]. The mean duration for obtaining good contractions was shorter in propranolol group in the both first and second day of induction (2.59±0.87 h vs 3.7±2 h, p=0.000 for the first day and 1.8±1 h vs 3.9±0.89 h, p<0.002 for the second day). The mean interval between the beginning of induction until the beginning of active phase (3-4 cm dilatation of cervix) at the first day of induction was significantly shorter in propranolol group (3.6±1.6 h vs 5.6±2.4 h, p=0.000). The mean interval between the beginning of induction until delivery at the first day of induction was significantly shorter in propranolol group (7.67±2.5 h vs 10.18±4.1 h, p=0.000). The amount of necessary oxytocin for the first day of induction was less in propranolol group (14372.8±8209 mIu vs 11362±4013 mIu, p<0.005). The other variables did not show statistically significant difference between the two groups according to the neonatal Apgar scores of minute 1 and 5. The cesarean rate in oxytocin only group was 9 cases (12%) and in propranolol group was 7 cases (9.2%), without any significant difference.
    Conclusion
    Propranolol may shorten the induction duration and labor and reduce the amount of necessary oxytocin.
  • Hossein Sharifi *, Mohsen Tagaddosi, Abdolhossein Davoodabadi, Sayed Ali Reza Ebadi, Sayed Gholamabbas Moosavi Page 12
    Background
    Ascite is one of the most important symptoms of underlying diseases that a complete evaluation of it makes the suitable treatment possible. Because of neumerous procedures in diagnosis of ascitic fluid and inauthenticity of the information in this regard, this study was performed to evaluate the nature of ascitic fluid with two ascite-serum albumin gradient and transudate-exudate methods on hospitalized ascitic patients admitted to Shaheed Beheshti Hospital during the 1994-2003.
    Materials And Methods
    Descriptive study with diagnostic value was performed on ascitic patients hospitalized in all age ranges. Firstly, all patients with absolute ascite, diagnosed through CT scan, sonography and parasynthesis were evaluated and then necessary demographic data and the ascitic causes i.e. cirrhosis, heart failure, nephrotic syndrome, multiple ascite with various reasons or pancreas diseases were recorded. After taking consent, Patients were parasynthesied. Ascite liquid (50-100CC) and arm citrated blood (5CC) were taken and sent to laboratory. Total protein of ascite fluid, serum and ascitic liquid albumin were determined cytologic study, staing and acid fast and culturing were also done. After taking answers, was each case with ascite liquid protein of ≥2.5 mg/dI and the ones with the protein of <2.5 mg/dI was classified in exudates and transudate group respectively. To determine the gradient, albumin of ascite liquid subtracted from serum albumin. The patients with the result of ≥ 1.1 were put in high gradient group and those with the result of < 1.1 were classified in low gradient one. Also, sensitivity and characteristic, means, standard deviation of the two methods along with the were obtained. By sensitivity.
    Results
    100 patients with ascitic were studied, 56 of whom were male with average age of (X ± SD) 55.2 ± 16.4 and the rest were female with average age of (X ± SD) 54.9 ± 15.4 61% of the patients were more than 60. The most common reason of ascite (65%) was cirrhosis. Heart failure (14%) and malignancies (11%) were classified in 2nd and 3rd ranks. The sensitivity of transude-exuda and gradient albumin 47% and 73% respectively and the characteristic of transude-exuda method to gradient albumin was 80.3%. Also agreement coeficiency was 44% (K=0.44). The highest rate of conformity and transude-exude and gradient albumin method in recognizing infectious peritonite and multiple ascite were variable reasons (100%) and hepatitic cirrhosis (89.2%). The least rate of agreement was conjestive heart failure (21.4%).
    Conclusion
    The most common cause of ascite was hepatitic cirrhosis and the most agreement of two transudate-exudate and albumin gradient method, was infectious peritonitis and Mixed ascite, mean while, sensitivity and specifity of albumin gradient and specifity of transudate-exudate to albumin gradient had the highest agreement.
  • Rouhollah Dehghani *, Tahere Khamehchian, Mohammad Ali Asadi Page 17
    Background
    Androctonus crassicauda is one of the dangerous scorpions in the world and also in Iran. This kind of scorpion in tropical regions stinges a lot of people resulting in dangerous side effects and sometimes death. The study of the effects of this scorpion venom on some laboratory animals can determine the rate of clinical manifestations and help us protect people stung by scorpion. So this study has been done to examine the effects of Androctonus crassicauda venom on r at.
    Materials And Methods
    An experimental study has been done on 82 rats of the same race and with approximate age of 2-3 months, and 200-250 gr weight. 82 rats were divided into two groups: 40 in control and 42 in experimental group. 0.1cc physiologic serum was injected to each of the control group skin and 0.1 cc physiologic serum with one microlitre of fresh Androctonus crassicauda venom to each of experimental group. The clinical manifestations before death and mortality rates in two groups were compared and analyzed with statistical test of Fisher.
    Results
    The injection of Androctonus crassicauda venom into rats caused the death of 88% of experimental group. The clinical manifestations were paralysis (66%) irregular pulse (81%), twitching (55%), rhinorrhea (78.5%), salivation (40.5%), hemorrhage from eyes (71.5%) and nosebleeds (52.5%).
    Conclusion
    Androctonus crassicauda venom has some roles in appearing clinical manifestations. The study of clinical manifestations in other laboratory animals can help to diagnose the effect of this venom in human being and find a suitable treatment for injured patients.
  • Shahin Najarpeerayeh *, Roghaye Samimi, Maryam Razeghi Page 21
    Background
    Ureaplasma urealyticum is known as a sexually transmitted agent, described as possible cause of acute pyelonephritis, PID (Pelvic Inflammatory Disease), chorioamnionitis, urethritis, respiratory distress syndrome, pneumonia in newborn, abortion and infertility. Ureaplasma urealyticum infection not only jeopardizes fertility but also poses a risk for infertility treatment and resulting pregnancies. The purpose of this study was to determine the frequency rate of ureaplasma urealyticum in infertile women.
    Materials And Methods
    Specimens were taken from 312 patients, aged from 17 to 45 years. The characteristics of patients, clinical symptoms, and history of abortion were recorded. 312 endocervical swab samples were taken, and placed immediately in transport medium. Cultures were done in U broth and U agar supplemented with urea.
    Results
    Ureaplasma urealyticum was identified in 15% (47) of the infertile women. The isolation rate of Ureaplasma urealyticum in young women was higher than the others (<28 age).
    Conclusion
    Because of the potential adverse effects of the Ureaplasma urealyticum on the success rate of highly specialized infertility treatment, it is necessary to check this organism in infertile women
  • Ibrahim Koocheki *, Sayed Ali Masood, Sayed Gholamabbas Moosavi Page 26
    Background
    Multiple Sclerosis (MS) is a chronic disease with unknown etiology producing inflammation and degeneration of brain white matter and characterized by the replacement of gliosis tissue. This disease is considered to be multifactorial with an autoimmune component. Prolactin (PRL) is a neuroendocrine peptide with potent immunomodulatory properties. Hyperprolactinemia enhances several autoimmune disorders and may play a role in the pathogenesis of MS. Considering controversies in correlation between serum prolactin level with multiple sclerosis, this study was done to compare serum PRL levels in MS patients with those in healthy persons referred to neurological centers of Kashan during 2004-2005.
    Materials and Methods
    This is an analytical survey (Case control) evaluating the serum prolactin level in 35 patients with clinically definite Multiple Sclerosis and 35 healthy controls. Fasting blood sample was drawn and measured with ELISA Kits and RIA method and t test were used to analyze data.
    Results
    The mean age in this group was 32.3±6.4 years (Mean±SD) and 28 (80%) patients were 20–40 y/O. This study showed that weakness, visual and paresthesia disturbance were the most common initial presentations with a prevalence of 80%, 34.2% and 57.1% respectively. This study indicated that relapsing-remitting MS was the most common clinical pattern with a prevalence of 54.2%. The mean level of prolactin in patients was 350.5±114.8 and in control group it was 160/7±57/6 (p<0.001).
    Conclusion
    Serum prolactin level has significantly increased in definite Multiple Sclerosis patients. These findings suggest that an increase of serum prolactin can be a sensitive indicator for MS and prolactin antagonist agent administration is seriously considered to reduce the complications of MS in future. Experimental studies are recommended for thorough evaluation of antagonists efficacy.
  • Sima Rasti *, Ali Haghighi, Mehrnoush Hatami Page 30
    Background
    Entamoeba histolytica is a pathogenic protozoan parasite, causing different symptoms such as dysentery and amebic abscess, which is morphologically indistinguishable from nonpathogenic E. dispar. This study was performed for differential diagnosis of two E. by PCR method. Matrials &
    Methods
    A total of 450 stool samples were collected from the patients reffering to the clinical laboratory of Taleghani Hospital. The samples were examined by direct and formaline detergente methods. Five cases of E. histolytica or E. dispar were reported and stool samples were sent to the Department of Parasitology & Mycology, Shaheed Beheshti University of Medical Sciences and Health services. After cultivating in Robinson’s medium and indentifying, DNA was isolated and E. histolytica or E. dispar were recognized by PCR with two sets of species-primers of locus 1-2 gene.
    Results
    E. histolytica or E. dispar infection was reported 1.1% by direct and formaline detergent methods. PCR with those primers amplified about 430 bp fragment in four samples was identified as E. dispar. 4 isolates E. dispar were reported by PCR method. One of samples was not cultivated in Robinson’s medium and eliminated from the study.
    Conclusion
    Identification of E. histolytica or E. dispar is important in clinical and an epidemiological study and PCR method is useful for differential diagnosis of two E. Species.
  • Javad Ameli *, Gholam Reza Karami, Kazem Ghoddousi, Hossein Kachuee, Ali Reza Saadat, Vahid Pourfarziani, Mir Hossein Sharifi Page 35
    Background
    Migraine headache is one of the most common causes of headache which influences on th quality of life and performance of the patients. Migraine headache has some co-morbidities like depression and anxiety. The aim of this study was to evaluate the frequency of panic attacks in migraine patients of Baqiyatallah Hospital in 2004.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study in Baqiyatallah Hospital, 85 patients who according to Internal Headache Society criteria had migraine headache, were evaluated for panic attack. Diagnosis of panic attack was made through interview and questionnaire according to DSM-IV criteria. T -Test and Chi-Square were used to analyze the data.
    Results
    The patients consisted of 23 males and 62 females. 41 patients (48.2%) had panic attacks 36 of whom were female. 29 patients were married. 27 patients (69%) with education of less than diploma, 10 patients (41%) with diploma and only 4 patients (18.2%) with education higher than diploma had panic attack (p<0.05).
    Conclusion
    The prevalence of panic attack in the patients with migraine is higher than what was expected (48.2%). The higher education, the less panic attack.
  • Mohammad Bagher Miranzadeh *, Gholam Reza Mostafaii, Abolfazl Jalali Page 39
    Background
    High concentration of nitrate in drinking water is a problem due to sewage discharge into environment via agricultural activities and urbanization development. If nitrate in drinking water were higher than standard, it will be hazardous for babie. The objective of this research was to determine the nitrate concentration of water in Kashan.
    Materials And Methods
    This was a descriptive study carried out during 2004-2005. During the study 66 samples were taken from water wells and 288 samples from distribution network. Using spectrophotometer method a spmles were analyzed.
    Results
    Results of the research showed that the concentration means of nitrate in distribution network was 13.2 (CI: 12.1, 14.4) and 15.4 (CI: 14.2, 16.5) mg/l in winter and summer, respectively. In addition, concentration means of nitrate in water wells was 17.1 (CI: 12.6, 21.5) and 17 (CI: 13, 20.9) mg/l in winter and summer, respectively. Also, in 6 percent of water wells Nitrate was equal to or higher than WHO standard for water quality i.e. 45 mg/l.
    Conclusion
    Results of this research indicate this research the concentration means of nitrate in water wells and distribution networks were less than 45 mg/l. Because discharge of sewage to absorption well results in high concentration of nitrate of ground water in future, it is recommended to speed up the construction of sewage system of Kashan.
  • Ahmad Talebian *, Abbas Doroodgar, Isa Salehi, Hossein Akbari Page 46
    Background
    Poisoning is one of the significant causes of mortality and hospitalization in children. This problem occurs mostly under the age 2 and is due to accidental ingestion of drug and poisons. Since there is not any study in this field in Kashan, this study was done to evaluate the epidemiology of poisoning in children admitted at Kashan's Shaheed Beheshti Hospital during 1997-2001.
    Materials And Methods
    This descriptive study was conducted on 119 hospitalized children due to poisoning. Patient's data such as age, sex, type of toxin, living site and clinical findings were recorded in preplanned questionnaires, then they were analyzed with c 2 test.
    Results
    The frequency of poisoning was 1.03%. 66.4% of the patients were boys. The most common age of children with poisoning was 1 to 4 years. The most frequent types of intoxication was drugs (42%), kerosene (31.1%) and food poisoning (10.9%). 68% of children were from urban and the others from rural areas. The most common clinical symptoms appeared in gasterointestinal tract. However, in Kerosene poisoning, the respiratory symptoms (70.2%) and in the drug intoxication the neurological symptoms (80%) were predominant.
    Conclusion
    Although the frequency of poisoning is low in children, it is more common in boys, children under 5 and with drugs. So the preventive measures are necessary in this field
  • Nahid Dehghan Naiery, Mohsen Adib Hajbaghery * Page 50
    Background
    Due to the negative effect of stress on the quality of life this research was designed to consider the effects of relaxation techniques on the stress and the quality of life of dormitory female students at Tehran university of Medical Sciences.
    Materials and Methods
    A field trial and before-after study was conducted on a random sample of 200 female dormitory students of Tehran Medical Sciences University. The students of two dorms were considered as the experimental group and the students of two other dorms were chosen as control group. A pretest was administered on both groups using the spielberger anxiety inventory and WHO quality of life questionnaire. Then the experimental group was instructed to do the relaxation techniques for two months. A posttest was administered on both groups after two months. The data were analyzed statistically using t test, paired t test and c 2.
    Results
    The mean age of samples was 22.97±2.47. Half of the control and 62% of the experimental group were between the 2-4 years of their studying. The majority of both groups were in dorms for 27.77±19.07 months. The mean score of stress for control and experimental group were 1.51 and 1.29 their mean scores of total QOL were 3.15 and 3.16 respectively. So no significant difference was detected between the quality of life scores of both groups before the intervention (p=0.87). However, significant differences were noticed between the two groups after the intervention (p<0.05). The quality of life did not significantly change in control group except for the physical health domain (p=0.02). However the scores of most of domains increased in experimental group (p<0.001). The overall quality of life score was higher in experimental group after the two months of relaxation exercises (p<0.05).
    Conclusions
    The relaxation techniques can relieve the stress and improve some aspects of the quality of life. A more comprehensive study with matched random allocated groups is recommended.