فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:13 Issue: 2, 2007

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:13 Issue: 2, 2007

  • 102 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/11/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • پژوهشی
  • جواد فاریابی، سیدنورالدین نعمت الهی ماهانی، رضا ملک پور افشار، علی نعمتی پور، سورنا فردیسی صفحات 57-66
    مقدمه
    هدف از انجام این مطالعه کشت سلول های استخوانی انسان و دست یابی به اطلاعات عملی در زمینه کشت این سلول ها بود.
    روش
    در این مطالعه قطعات استخوانی و پریوستی پس از جداسازی از فک انسان و انتقال به آزمایشگاه به قطعات کوچک تقسیم شدند و تحت تاثیر آنزیم های تریپسین و کلاژناز سلول های موجود در قطعات بافتی آزاد شده و سه کشت اولیه از سلول های بافت استخوانی، پریوستی و اندوستی فراهم شد. پس از گذشت زمان لازم برای رشد نمونه ها، از آنها لامل تهیه و با رنگ آمیزی آلکالین فسفاتاز درصد سلول های آلکالین فسفاتاز مثبت اندازه گیری شد.
    یافته ها
    بر پایه نتایج حاصله متوسط مدت زمان مطلوب رشد سلول ها در حد پوشاندن کف فلاسک 23 روز بود.
    نتیجه گیری
    تحت شرایط خاص و استریل آزمایشگاهی سلول های استخوانی فک انسان قابل کشت دادن می باشند که می توان با انجام کشت سه بعدی آنها از این پروسه در بازسازی نقایص ناحیه فک و صورت استفاده نمود.
    کلیدواژگان: کشت سلول های بنیادی، استئوبلاست، فک انسان
  • محمود کریمی مبارکه، سیروس افشار، رضا ملک پور افشار، نوذر نخعی صفحات 67-74
    مقدمه
    اتیولوژی های آرتروز پس از تروما هنوز به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته اند و اگرچه از گذشته تصور بر این بوده که ناهمواری سطح مفصلی می تواند ایجاد آرتروز بنماید، اما یافته های علمی که بر این ارتباط دلالت کنند بسیار ناچیزند. از طرفی ارتباط بین ناپایداری ناشی از فقدان لیگامان صلیبی قدامی (ACL) و آرتروز نیز هنوز به طور کامل روشن نیست و اهمیت نسبی ناهمواری در مقایسه با ناپایداری نیز مشخص نمی باشد.
    روش
    در زانوی راست 9 خرگوش نیوزلندی گروه A پارگی ACL و در زانوی راست 9 خرگوش گروه B هم زمان پارگی ACL و شکستگی با جابجایی یک میلی متری در کندیل خارجی فمور ایجاد شد. پس از گذشت 6 ماه شدت بروز پدیده آرتروز در زانوی آسیب دیده و سالم هر خرگوش و هم چنین در بین دو گروه آسیب دیده مقایسه گردید.
    یافته ها
    در هر دو گروه شدت آرتروز در زانوی آسیب دیده نسبت به زانوی سالم بیشتر و در مقایسه دو گروه شدت آرتروز در گروه B از گروه A بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    زانوی ناپایدار ناشی از فقدان ACL با سرعت بیشتری نسبت به زانوی طبیعی دچار آرتروز می گردد و در صورتی که در این زانوی ناپایدار، ناهمواری یک میلی متری ایجاد گردد، سرعت و شدت بروز آرتروز افزایش می یابد، که مطالب فوق نشان دهنده اهمیت جااندازی دقیق شکستگی های داخل مفصلی و سپس بازسازی لیگامانی در زانوی مبتلا می باشد.
    کلیدواژگان: ناهمواری، ناپایداری، آرتروز، لیگامان صلیبی قدامی
  • نرگس مخلصیان، علی اکبر شرفی، منیژه مختاری دیزجی، باقر لاریجانی صفحات 75-83
    مقدمه
    امروزه جذب سنجی دوگانه اشعه X به عنوان تکنیک استاندارد برای تشخیص استئوپورز استفاده می شود. از آنجا که هنوز ارزیابی بر اساس همبستگی میان دوز (dose) در مرکز اسکن و دوز سطحی اندام های بحرانی گزارش نشده است، در این مطالعه ابتدا دوز سطحی اندام های تیرویید و رحم همراه با دوز در مرکز اسکن زنان اندازه گیری شد و همبستگی میان دوز مرکز اسکن با دوز سطحی اندام های تیرویید و رحم به منظور تعیین میزان مواجهه با اشعه در بیماران مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    در این مطالعه 40 زن با سیستم دانسیتومتر استخوان Lunar-DPX-MD با دسته اشعه قلمی، در دو مد اسکن مهره ای و فمورال به طور همزمان تحت تابش قرار گرفتند. سپس دوز سطحی اندام های بحرانی تیرویید و رحم و نیز دوز در مرکز اسکن و دوز زمینه اندازه گیری شد. 433 دوزیمتر ترمولومینسنت در سطح اندام های تیرویید و رحم زنان و همچنین مرکز اسکن قرار داده شد و پس از تابش دهی قرائت گردید. درصد دوز سطحی تیرویید و رحم بر دوز مرکز اسکن محاسبه شد. سپس همبستگی میان دوز مرکز اسکن و دوز سطحی اندام های بحرانی آنالیز شد و توابع رگرسیون همراه با سطح معنی داری تعیین گردید.
    یافته ها
    در اسکن مهره ای و فمورال، متوسط دوز سطحی تیرویید، رحم و دوز مرکز اسکن به ترتیب 36/1±88/1، 03/1±81/1 و 8/2±70/5 میکروگری به دست آمد. همبستگی معنی داری میان دوز سطحی تیرویید و رحم با دوز در مرکز اسکن زنان تحت مطالعه وجود داشت، بنابراین توابع رگرسیون و ضرایب همبستگی محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    همبستگی معنی داری میان دوز سطحی اندام های بحرانی و دوز مرکز اسکن مشاهده شد. سیستم Lunar-DPX-MD با دسته پرتو قلمی، دارای دوز تابشی بسیار کم و در حد دوز زمینه است.
    کلیدواژگان: جذب سنجی دوگانه اشعه X، دوزیمتری، دوز سطحی، دوز مرکز اسکن، اندام بحرانی، همبستگی
  • حسن ضیاء الدینی، علیرضا زارع زاده، فرزاد حشمتی صفحات 84-94
    هدف
    این مطالعه به منظور بررسی شیوع سوء مصرف و وابستگی به مواد و ارتباط آن با برخی فاکتورهای دموگرافیک، رفتاری، نگرشی و آگاهی دانش آموزان صورت گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت مقطعی (Cross sectional) انجام شد. نمونه پژوهش را تمام دانش آموزان سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر کرمان تشکیل می دادند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفته و پرسشنامه پژوهشگر – ساخته ای که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته و قابل قبول بود جهت گردآوری داده ها، استفاده شد. پرسشنامه بین 3500 دانش آموز توزیع شد، 3318 نفر (8/94%) پرسشنامه را تکمیل کردند. داده های حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS-10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در آنالیز آماری داده ها از آزمون t و مجذور خی و Odds Ratio for Trend استفاده شد.
    یافته ها
    62/58 درصد دانش آموزان را پسران و 38/41 درصد را دختران تشکیل می دادند. 5/26درصد پسران و 5/11درصد دختران سابقه حداقل یک بار مرتبه مصرف مواد را داشتند. شیوع مصرف مواد در پسران به ترتیب الکل 2/16، تریاک 7/11، آرام بخش ها 7/9، حشیش 3/8، مواد نیروزا 2/8، شیره 7/7، LSD 5.8 و هروئین 5/5 درصد و در دختران تریاک 1/5، الکل 5/4، مواد آرام بخش 4/4، حشیش 8/2، مواد نیروزا 2/8، شیره 6/2 و LSD 2 درصد بود. در تمام موارد شیوع مصرف توسط پسران به طور معنی دار بیشتر از دختران بود (P<0.0001). مشخص گردید که جنس مذکر می تواند به عنوان یک عامل خطر در کاهش فواصل مصرف برخی از مواد مخدر مطرح باشد، یعنی پسران نسبت به دختران در فواصل زمانی کوتاهتری به مصرف مواد می پردازند (P<0.005) اما این رابطه در مورد پایه تحصیلی معنی دار نبود. تمایل به ترک در پسران (8/40 درصد) بیش از دختران (2/26) و این اختلاف معنی دار بود. بیشترین گزینه انتخابی برای ترک، خود درمانی و برای حل مشکل اعتیاد بیشترین گزینه، مراجعه به یک دوست صمیمی و در مرحله بعد پدر و مادر بوده است. فراوانی آموزش گرفته شده در پسران بیشتر از رییس مدرسه و معلم پرورشی و کمترین آموزش دریافتی از معلم آموزش بهداشت بوده است.
    نتیجه گیری
    سوء مصرف مواد در سنین جوانی به طور جدی بالاست. جدا از مواد مخدر و الکل توجه به سایر مواد نیز الزامی است. شیوه آموزش سازمان یافته همراه با پس خوراند نتایج حاصله می تواند کمک کننده باشد. نقش جدی تر معلمین بهداشت مدارس بایستی مورد توجه قرار گیرد. با توجه به تمایل به ترک لازم است تمهیدات لازم برای آگاهی و جلب نظر مصرف کنندگان برای مراجعه به مراکز قابل اطمینان جهت ارائه خدمات مشاوره ای و توان بخشی و سم زدایی انجام شود.
    کلیدواژگان: سوء مصرف مواد، مواد مخدر، دانش آموزان دبیرستان
  • زهرا مهدوی میمند، سیدمنصور میرتاج الدینی صفحات 95-102
    مقدمه
    ایران با وسعت زیاد و در نتیجه تنوع آب و هوایی آن، دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و جالبی می باشد که بسیاری از این گیاهان توسط افراد بومی به مصارف درمانی متعددی می رسند.
    روش
    در این بررسی، 30 گونه گیاهی از 19 تیره مختلف که از منطقه شهر بابک در غرب کرمان جمع آوری و شناسایی شده بودند، از نظر وجود و یا عدم وجود ترکیبات موثره گیاهی شامل الکالویید، تانن، ساپونین، فلاونویید، گلیکوزید قلبی، گلیکوزید سیانوژنیک و اسانس مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    تعداد گیاهان حاوی الکالویید 8 مورد (27%)، تانن 22 مورد (71%)، ساپونین 4 مورد (13%)، فلاونوئید 26 مورد (86%)، گلیکوزید قلبی 3 مورد (10%)، گلیکوزید سیانوژنیک 1 مورد (3%) و اسانس 12 مورد (40%).
    نتیجه گیری
    گیاهان Pistacia atlantica (بنه)، Amygdalus scoparia (بادام کوهی)، Salsola baryosma (شور) و Vacaria pyramidata (صابونک) با پتانسیل دارویی بالاتر جهت تحقیقات بعدی معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: گیاهان دارویی، شهر بابک، فیتوشیمی، متابولیت های ثانویه
  • محمدحسن مصحفی، حمید فروتن، میترا مهربانی صفحات 103-110
    مقدمه
    در این تحقیق اثرات ضد باکتریایی عصاره متانولی و اتیل استاتی کاسبرگ های گیاه Hibiscus sabdariffa L. از خانواده ختمی (Malvaceae) که به نام چای مکی در طب سنتی مصرف می شود روی شش سوش استاندارد میکروبی شامل: استافیلوکوک اپیدرمیدیس، باسیلوس سابتیلیس، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، اشرشیا کولی و استافیلوکوک طلایی به دو روش سیلندر پلیت و بیواتوگرافی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    در روش سیلندر پلیت، ابتدا عصاره متانولی و اتیل استاتی کاسبرگ های خشک شده گیاه با روش خیساندن تهیه شد. بعد از خشک کردن عصاره، غلظت های 50، 25، 5/12، 2/6 و 1/3 میلی گرم در میلی لیتر از عصاره با حل کردن آن در متانول تهیه شد. میکروب های استاندارد با غلظت معین مشابه استاندارد 5/0 مک فارلند به محیط کشت مولر - هینتون آگار تلقیح شدند. غلظت های آماده شده از عصاره داخل سیلندرهای کار گذاشته در محیط کشت وارد شد و 24-18 ساعت بعد از انکوباسیون و نفوذ عصاره به داخل محیط کشت، اثرات ضد باکتریایی به صورت قطر هاله عدم رشد بیان شد. در روش بیواتوگرافی، ابتدا عصاره اتیل استاتی که حاصل از دکانتاسیون عصاره متانولی با اتیل استات و تبخیر آن بود تهیه شد. سپس فراکسیون های این عصاره به کمک سیستم حلال اتیل استات - کلروفرم - متانول (32:53:15) و با روش کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) جداسازی شد. بعد از قرار دادن صفحات TLC در محیط کشت میکروبی و طی زمان انکوباسیون، لکه عدم رشد میکروبی به کمک معرف تترازولیوم نمایان شد و به صورت Rf بیان گردید.
    یافته ها
    عصاره متانولی و اتیل استاتی گیاه در روش سیلندر پلیت روی هر 6 سوش میکروبی در غلظت mg/ml 25 با حداقل هاله عدم رشد 0.3 mm±12 اثر ضد باکتری از خود نشان دادند. هم چنین در روش بیواتوگرافی عصاره فلاونوئیدی در دو Rf به ترتیب 0.75=Rf و 0.15=Rf روی چهار میکروب استافیلوکوک اپیدرمیدیس، باسیلوس سابتیلیس، اشرشیا کولی و کلبسیلا پنومونیه لکه عدم رشد از خود نشان داد.
    نتیجه گیری
    طیف سنجی ماوراء بنفش/مرئی در حضور معرف های معمول حاصل از این دو ماده پس از خالص سازی نشان داد دو ترکیب دارای فلاونوییدهایی از دسته فلاون می باشند.
    کلیدواژگان: بیواتوگرافی، سیلندر پلیت، اثرات ضد میکروبی، چای مکی
  • سیدمحمدحسین موسوی نسب، سید محمدرضا تقوی، نورالله محمدی صفحات 111-120
    مقدمه
    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر خوش بینی و ارزیابی استرس بر راهبردهای رویارویی و سازگاری روانشناختی بر اساس دو مدل نظری شی یر، کارور و لازاروس، فلک من انجام شد.
    روش
    در این پژوهش 208 دختر و 147 پسر داوطلب کنکور سراسری توسط پنج پرسشنامه (آزمون بازنگری شده جهت گیری زندگی، پرسشنامه ارزیابی استرس، پرسشنامه روش های رویارویی، مقیاس رضایت از زندگی و پرسشنامه سلامت عمومی) مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل های مقایسه ای نشان داد که خوش بین ها و بدبین ها به طور معناداری در ارزیابی ثانویه (اما نه در ارزیابی اولیه) از یکدیگر متمایز می شوند. تحلیل های رگرسیونی نشان داد که متغیرهای خوش بینی و ارزیابی استرس به طور معناداری پراش راهبردهای رویارویی و سازگاری روانشناختی را تبیین می کنند.
    نتیجه گیری
    در مجموع نتایج نشان داد که هر دو مدل توانایی پیش بینی سازگاری روانشناختی را دارند، هر چند که نقش متغیرهای موقعیتی یعنی ارزیابی های استرس بیش از متغیر شخصیتی یعنی خوش بینی می باشد.
    کلیدواژگان: خوش بینی، ارزیابی استرس اولیه و ثانویه، راهبردهای رویارویی، سازگاری روانشناختی
  • حمیده یزدی مقدم، ربابه معماریان، عیسی محمدی صفحات 121-128
    مقدمه
    سالیانه بیش از صدها میلیون نفر در سراسر جهان تحت عمل جراحی قرار می گیرند و درد پس از عمل را تجربه می کنند. به طوری که درد یکی از بیشترین مشکلات تشخیص داده شده در پرستاری به ویژه در بخش های جراحی است. هدف این پژوهش تعیین میزان اثر پایش و مداخله سیستماتیک درد توسط پرستاران بر میزان رضایت بیماران تحت عمل جراحی شکمی می باشد.
    روش
    در این پژوهش نیمه تجربی نمونه های بررسی شده شامل بیماران بستری کاندید عمل جراحی در بخش جراحی دو بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار می باشند، که بر اساس توزیع پوآسون و با توجه به مشخصات نمونه (سن 65-15 سال و...) در مدت یک ماه جمع آوری گردید (گروه آزمون 60 بیمار و گروه شاهد 65 بیمار). ابزار پژوهش مشتمل بر پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک و بررسی درد و پرسش نامه بررسی رضایت از مراقبت های پرستاری کنترل درد و ابزار دیداری کنترل درد (10-0) می باشد. ابتدا نمونه گیری گروه شاهد انجام شد، و پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک تکمیل گردید. سپس اجرای مداخله به صورت 3 جلسه 60 تا 45 دقیقه برنامه آموزشی توجیهی برای پرسنل پرستاری بخش جهت اجرای پایش و مداخله سیستماتیک درد به عنوان پنجمین علامت حیاتی اجرا شد و به مدت یک ماه برای 60 بیمار کاندید عمل جراحی در گروه آزمون این روند مراقبتی اجرا گردید. سپس رضایت بیماران در هر دو گروه یک بار در 24 ساعت اول بستری و بار دیگر در 72 ساعت بعد از پذیرش تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل آماری از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    هر دو گروه شاهد و آزمون از نظر عوامل مداخله گر مانند سن، جنس، نوع عمل جراحی یکسان می باشند (P>0.05). نتایج نشان داد که 98 درصد بیماران گروه شاهد از کنترل درد به طور سیستماتیک در 24 ساعت اول ناراضی، 2 درصد نسبتا راضی، و در 72 ساعت بعد 71 درصد ناراضی و 29 درصد نسبتا راضی بودند. در گروه آزمون 94 درصد بیماران در 24 ساعت اول از کنترل درد به طور سیستماتیک نسبتا راضی، 6 درصد راضی و در 72 ساعت بعد 65 درصد نسبتا راضی و 35 درصد راضی بودند. آزمون تی مستقل (P<0.05) بین میزان رضایت 24 ساعت اول و 72 ساعت بعد در دو گروه شاهد و آزمون تفاوت معنی داری نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش، پایش و مداخله سیستماتیک درد توسط پرستار می تواند باعث افزایش رضایت بیماران جراحی شکمی گردد، چرا که با برآورده کردن رضایت بیماران می توان آنها را در امر مراقبت و درمان مشارکت داده، آسایش بیشتری را برای بیماران تامین نموده و بدین وسیله سلامت جامعه نیز ارتقا خواهد یافت.
    کلیدواژگان: پایش و مداخله سیستماتیک درد (Pain Management)، درد، رضایت بیماران، اعمال جراحی شکمی
  • موردی
  • بی بی شهناز عالی، بی بی مهناز عالی صفحات 129-131
    همانژیوم از تومورهای نادر رحم است که ممکن است در سرویکس هم مشاهده گردد. این تومور معمولا کوچک بوده و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند. در این مقاله یک مورد نادر از همانژیوم گردن رحم گزارش می شود که به صورت خونریزی غیر قابل کنترل پس از زایمان در بیمار تظاهر نمود و منجر به هیسترکتومی وی شد. این تومور خوش خیم ممکن است موجب بروز عوارض مامایی وخیم شود.
    کلیدواژگان: همانژیوم عروقی، گردن رحم، خونریزی پس از زایمان
|
  • Faryabi J., Nematollahi Mahani S.N., Malekpoor Afshar R., Nematipoor A., Fardisi S Pages 57-66
    Introduction
    The goal of this study was to evaluate different methods of cultivating human bone cells.
    Method
    Five periosteal and bone specimens obtained from the human jaw were divided into small pieces in the laboratory. After the addition of trypsin and collagenase enzymes and releasing of cells, three primary periostal, endosteal, and bony chips cells were prepared. After passing the required time for the growth of specimens, lamella were prepared and stained with alkaline phosphatase (ALP) in order to determine ALP positive cells.
    Results
    Mean time of cellular growth was 23 days.
    Conclusion
    Human bone cells have the capability of being cultured under special sterile laboratory conditions and three dimensional culturing of them can be used for reconstruction of maxillofacial region defects.
  • Karimimobarakeh M., Afshar S., Malekpoorafshar R., Nakhei N Pages 67-74
    Introduction
    The etiology of posttraumatic arthritis has not been studied well. Although it has long been assumed that articular incongruity leads to post traumatic arthritis, clinical and basic sciences evidence to support such claim are not sufficient. On the other hand, the relationship of instability due to anterior cruciate ligament deficiency and Arthrosis has not been clearly defined and the relative importance of instability and incongruity is unknown.
    Method
    ACL tearing were created in right knees of 9 rabbits (group A) and ACL tearing and displaced lateral condylar fracture with 1 mm step were created in another 9 rabbits (group B). After 6 months, osteoarthritis changes were compared between control knee and injured knee of each rabbit and between the two groups.
    Results
    In both groups, osteoarthritis changes in injured knees were more comparing to the control knee and in whole osteoarthritis changes were significantly more in group B compared to group A.
    Conclusion
    The unstable knee due to ACL deficiency goes toward osteoarthritis faster than normal knee. Incongruity in unstable joint increases intensity of osteoarthritis changes. It shows the importance of achieving anatomic reduction in intra articular fractures before ligament reconstruction.
  • Mokhlesian N., Sharafi Aa, Mokhtari-Dizaji M., Larijani B Pages 75-83
    Introduction
    Dual energy X-ray absorptiometery (DEXA) is presently considered as the standard technique for diagnosis of osteoporosis. Since there is still no evaluation based on the correlation between scan center dose and critical organs doses, in this study after measuring surface doses of thyroid and uterus as critical organs the correlation between scan center dose and thyroid and uterus surface doses were calculated in order to assess the rate of radiation doze to patients.
    Methods
    In this study, 40 women underwent bone densitometry of Lunar DPX-MD system with pencil beam in two scan modes of AP spine and femur, simultaneously. Then surface doses of thyroid, uterus, scan center, and background were measured by placing 433 TLDs-400 at the surface of thyroid and uterus and also scan center. Then correlation between scan center dose and critical organs surface dose were analyzed and regression functions with significant level were determined.
    Results
    In AP spine and femoral scanning, average surface doses of thyroid (91 TLD-400) and uterus (84 TLD-400) were 1.88±1.36 and 1.81±1.03 µGy, respectively. Scan center dose in this scanning mode was 5.70±2.38 µGy. There was significant correlation between surface doses of thyroid and uterus and scan center dose. Therefore, regression functions and correlation coefficients were calculated.
    Conclusion
    The observed significant correlation between critical organs surface dose and scan center dose showed that Lunar DPX-MD with pencil beam has very low radiation, similar to background doses.
  • Ziaaddini H., Zare-Zadeh A., Heshmati F Pages 84-94
    Introduction
    The Aim of this research was to evaluate the prevalence of addiction and its relationship with some demographic features, knowledge, behavior and attitude among junior and senior high school students in the city of Kerman.
    Methods
    This cross-sectional study was done by using a self-made questionnaire including issues related to taking illicit drugs and demographic features. The questionnaires were distributed among 3500 students of whom 3318 (94.8%) returned the questionnaires. Data analysis was done by SPSS-10 software and using t-test, x2 and Odds Ratio for Trend methods.
    Findings
    Among studied students, 58.2% were male and 41.38% were female. In males, 26.6% and in females, 11.5% had taken illicit drugs at least once. In boys the prevalence of drug abuse was as follows: alcohol 16.2%, opium 11.7%, tranquilizers 9.7%, cannabis 8.3%, anabolic androgens 8.2%, Shire (extract of opium) 7.7%, LSD 5.8%, heroin 5.5%. The prevalence in girls was as follows: opium 5.1%, alcohol 4.5%, tranquilizer 4.42%, cannabis 2.8%, anabolic androgens 2.8%, Shire 2.6%, LSD 2%, heroin 2%. As it is seen in male students the prevalence of all drugs is significantly higher comparing to female students (P<0.0001). In other words, male students use drugs more frequently than female students (P<0.0001). However in regard to this fact there was no significant difference based on the year of study. The desire for giving up was significantly more in boys (40%) compared to girls (27.2%). The most preferred option for giving up was self medication. For overcoming addiction problem students had sought advice from their intimate friends, father, and mother respectively. Students believed that they had gained most of the useful information regarding addiction from school headmasters and educating (Parvareshi) teachers, while the least affecting source of information were health teachers.
    Results
    According to the findings, addiction in teenagers should be considered as a serious issue. As well as opioid drugs and alcohol, attention to other drugs is also required. Organized education with feedback would be helpful, and more attention should be given to the roles of educating teachers. With regard to abstinence desire, there should be more facilities to encourage drug abusers to seek help from the consultation, rehabilitation and detoxification centers.
  • Mahdavi Meymand Z., Mir-Tajaddinni Sm Pages 95-102
    Iran as a large country with different climatic regions has various types of plants that a majority of them are used by locals as medicinal plants. The present study was aimed to investigate the phytochemistry of plants in Kerman province.
    Method
    A total of 30 plants species belonging to 19 families have been colldected from Shahrbabak area (in the west of Kerman province) and screened for alkaloid, tannin, saponin, flavonoid, cardiac glycosid, cyanogenic glycoside and volatile oil.
    Results
    According to the performed tests 8 plants (27%) were positive for alkaloid, 22 cases (71%) for tannin, 4 cases (13%) for saponin, 26 cases (86%) for flavonoid, 4 cases (13%) for cardiac glycoside, 1(3%) for cyanogenic glycoside and 11(40%) for volatile oil.
    Conclusion
    Pistacia atlantica, Amygdalus scoparia, Salsola baryosma and Vacaria pyramidata with more potential therapeutic effects are suggested for further researches.
  • Moshafi M.H., Forutan H., Mehrabani M Pages 103-110
    Introduction
    In this study, the antibacterial activities of methanolic and ethyl acetate extracts of calyx of Hibiscus sabdariffa L. (Malvaceae) traditionally used as Chai-Makii, against Staphylococus aureus, Staphylococus epidermidis, Escherichia coli, Bacillus subtilis, Klebsiella pneumonia and Pseudomonas aeroginosa were investigated by cylinder –plate and bioauthography methods separately.
    Method
    In cylinder – plate method methanolic extract of the calyces were prepared by maceration and after concentrating the extracts, they were dried. Then the concentrations of 50, 25, 12.5, 6.2 and 3.1mg/ml of the methanolic solutions were used for searching antibacterial effects. The standard bacteria with certain concentration (0.5 Mac Far land) were inoculated on to the Muller – Hinton agar medium. Prepared extracts were dropped in cylinders and 18-24 hours after incubation and penetration of extract into the culture medium the antibacterial effects and inhibitory zone were observed. In bioauthography method, the ethyl acetate extract was prepared by decantation of methanolic extract and evaporating to dryness. Then this extract was separated by ethyl acetate: Chloroform: Methanol (32:53:15) by thin layer chromatography method. After placing TLC papers in culture medium with certain concentration of bacteria and incubation, spot of inhibitory zone appeared by using tetrazolium salts and indicated as Rf.
    Results
    Methanolic and ethyl acetate extracts in cylinder – plate method showed antibacterial effects on all six bacteria. The minimum and maximum applied concentrations were respectively 3.1 and 50mg/ml. In bioauthography method, ethyl acetate extract showed antibacterial effect on Staphylococus epidermidis, Klebsiella pneumonia, Bacillus subtilis and Echerichia coli in Rf =0.15 and Rf=0.75.
    Conclusion
    According to ultra violet spectroscopy of these two components, they could be flavones.
  • Mousavi Nasab S.M.H., Taghavi S.M.R., Mohammadi N Pages 111-120
    Introduction
    The purpose of the present study was to examine the influence of optimism, and stress appraisal on coping and psychological adjustment based on Scheier & Carver’ s and Lazarus & Folkman’ s models.
    Methods
    Five questionnaires (Life Orientation Test-Revised, Stress Appraisal, Ways of Coping Questionnaire, Satisfaction with Life Scale and General Health Questionnaire) were administered to 208 females and 147 males that were volunteer to university entrance examination.
    Findings
    Comparative analyses indicated that optimists and pessimists differed significantly in secondary (but not primary) appraisal. Regression analyses indicated that optimism-pessimism and stress appraisal variables account for a significant amount of the variance in coping strategies and psychological adjustment.
    Conclusion
    In whole results showed that both models can predict psychological adjustment, although situational variables (stress appraisal) have greater contributions than personal variables (optimism).
  • Yazdi-Moghaddam H., Memarian R., Mohammadi I Pages 121-128
    Introduction
    Annually more than hundreds of million people undergo surgical operations and experience postoperative pain. Pain is one of the most common problems in postoperative nursing cares. This study was aimed to determine the effect of pain management by nurses on the satisfaction rate of patients undergone abdominal surgery.
    Methods
    In this quasi experimental study, data gathering was done by using demographic and pain questionnaire, a questionnaire for patients satisfaction of nursing care and pain control visual scale (0-10). Study samples included hospitalized patients of Sabzevar Emdad Shahid Beheshti hospital who were candidates of surgery. They were selected according to Poisson distribution and the sample qualifications (aged 15-65 years…). First control group sampling was done and patients (65 patients) were asked to fill out the demographic questionnaire. Then three training sessions of 45-60 minutes about systematic management of pain were conducted for the personnel and the care process was performed on 60 experimental cases for one month. Then the satisfaction rates of patients in both groups were obtained within the first 24 hours and 72 hours after admission.
    Results
    The two groups were matched in regard to age, sex and surgery type (P>0.05). According to the obtained results, 98% of the control group were not satisfied of the first systematic pain management and 2% were relatively satisfied. While in the second pain management, 71% were not and 29% were satisfied of the pain management. In the experimental group, 94% were relatively satisfied and 6% were satisfied of the first pain management, while 65% were relatively satisfied and 35% were satisfied of the second pain management. Independent t-test revealed a significant difference between the two groups in regard to their satisfaction rate of systematic pain management in the first 24 hours and 72 hours after admission (P<0.05).
    Conclusion
    According to the findings, it seems that pain management by nurse increases the satisfaction rate of the patients undergoing abdominal surgeries and by increasing their satisfaction rate, they will be able to participate in their treatment process and consequently more comfort for the patients and higher levels of health will be provided for the community.
  • Aali Sh., Aali M Pages 129-131
    Hemangiomas of the uterine cervix are very rare. They are usually small and harmless. This is a case of cervical hemangioma presenting with intractable postpartum hemorrhage that made hysterectomy mandatory. This benign tumor may cause obstetrical complications.