فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:11 Issue: 3, 2005

Internal Medicine Today
Volume:11 Issue: 3, 2005

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/21
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسین مختاریان دلویی، دکترمحمدمحسن زاده صفحه 5
    زمینه و هدف
    افلاتوکسینها متابولیتهای سمی ثانویه قارچی هستند که توسط گونه های سمی قارچ آسپرژیلوس تولید می گردند و نقش مهمی را در شیوع برخی از بیماری های انسان از قبیل سرطان کبد، هپاتیت مزمن و سیروز کبدی دارند. مطالعه حاضر به منظور تعیین کمیت افلاتوکسین MI در نمونه های شیر پاستوریزه انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی – کاربردی به طور تصادفی تعداد 90 نمونه شیر پاستوریزه (45 نمونه در پاییز و زمستان و 45 نمونه در بهار و تابستان) از مراکز تولید این فرآورده جمع آوری و به منظور بررسی میزان افلاتوکسین MI به روش الیزا مورد آزمایش قرار گرفت و اطلاعات با استفاده از آزمون t.student مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    34 نمونه (77.55%) از 45 نمونه اخذ شده در زمستان و پاییز و 18 نمونه (40%) از 45 نمونه اخذ شده در بهار و تابستان بیشتر از میزان مجاز پذیرفته شده توسط برخی از کشورهای اروپایی (50 ng/L) با افلاتوکسین MI آلوده بودند. آزمونهای آماریF) (T، نشان داد که میانگین افلاتوکسین MI در نمونه های پاییز و زمستان به طور معنی داری (0.05>P) بیشتر از میانگین نمونه های بهار و تابستان می باشد.
    نتیجه گیری
    درصد بالایی از نمونه ها از نظر کیفیت بهداشتی با استانداردهای موجود منطبق نبودند. افلاتوکسین MI در حرارت پاستوریزاسیون به صورت پایدار باقی می ماند. در ایران میزان استانداردی برای افلاتوکسین MI در شیر و فرآورده های آن وجود ندارد و ضروری است. غذاهای دامی دور از آلودگی قارچی نگهداری شوند.
    کلیدواژگان: شیر پاستوریزه، افلاتوکسین MI، گناباد
  • علی محفوظی، ابوالقاسم یوسفی صفحه 10
    زمینه و هدف
    پیش بینی نمای لارنگوسکوپی و انتوباسیون دشوار از مسایل مهم در بیهوشی می باشد. در این مطالعه ارزش تشخیصی اندازه گیری فاصله استرنومنتال مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، در 500 بیمار 15 تا 65 ساله که تحت بیهوشی عمومی قرار گرفتند فاصله استرنومنتال، انتوباسیون و نمای لارنگوسکوپی دشوار تعیین شد و ارتباط فاصله استرنومنتال با سایر متغیرها بررسی گردید.
    یافته ها
    میانگین فاصله استرنومنتال، 7.16±3.2 سانتی متر بود. فاصله استرنومنتال با جنس (0.001IV) و انتوباسیون دشوار (0.001
    نتیجه گیری
    اندازه گیری فاصله استرنومنتال به عنوان یک شاخص در پیش بینی انتوباسیون دشوار یا لارنگوسکوپی کمک کننده است ولی کافی نیست.
    کلیدواژگان: فاصله استرنومنتال، انتوباسیون دشوار، لارنگوسکوپی
  • احمد هلاکو، نورا میرمظفری، هما فروهش تهرانی صفحه 16
    زمینه و هدف
    باکتری های جنس ویبریو، نمک دوست هستند که به طور وسیع در دریاچه ها و دریاهای تمام نقاط دنیا یافت می شوند. بعضی از گونه های این جنس در بیماری های گوارشی و خارج از دستگاه گوارش نقش دارند. در این مطالعه نمونه های آب برداشت شده از سواحل دریای خزر در استان گلستان از نظر گونه های ویبریو بررسی شد.
    روش بررسی
    برای جداسازی اولیه این گونه از آب پپتون قلیایی و TCBS آگار استفاده شد و با تست های بیوشیمیایی استاندارد، تشخیص نهایی انجام شد.
    یافته ها
    در نمونه برداری از این مناطق 7 گونه مختلف ویبریو جدا شد که بیشترین گونه جدا شده V. vulnificus بود و سپس به ترتیب V. Parahaemolyticus، V. alginolyticus، V. fischeri، V.natriegens، V. harveyi، V. damsela بیشترین فراوانی را داشتند.
    نتیجه گیری
    دلیل زیاد بودن موارد ویبریوهای جدا شده نسبت به نمونه های برداشت شده جداسازی بیش از یک کلنی و گاهی چندین کلنی متفاوت بر روی محیط TCBS بود و در واقع از کشت هر یک از نمونه های آب، چندین گونه ویبریوهای بدست آمده که با تست های بیوشیمیایی تعیین گونه می گردیدند.
    کلیدواژگان: ویبریو، گونه، نمک دوست، آب دریا
  • غلامرضا یعقوبی، بهروز حیدری، محمدرضا میری، حسن ایمانی نیک صفحه 21
    زمینه و هدف
    شایع ترین اختلال چشمی در آسیا نزدیک بینی می باشد. اطلاعات موجود در مورد پیشرفت نزدیک بینی و رشد کره چشم در سنین کودکی به علت تغییرات سریع کره چشم بسیار کم است، این مطالعه جهت تعیین شیوع نزدیک بینی و بررسی ریسک فاکتورهای آن در جوامع روستایی بیرجند انجام شد.
    روش بررسی
    تعداد 326 نفر (650 چشم) بصورت تصادفی خوشه ایاز چهار روستا انتخاب شدند. همه افرادی که سن آنها از 5 سال بیشتر بود و قادر به همکاری معاینات بیومیکروسکوپی چشم بودند و سابقه عمل جراحی داخلی چشم و یا بیماری های چشمی را نداشتند وارد مطالعه شدند. با استفاده از دستگاه اتورفرکتوتر و کراتومتر میزان انکسار چشم و شعاع انحنای قرنیه آنها تعیین گردید و در پرسش نامه ای که حاوی اطلاعات دموگرافیک بود ثبت گردید. سپس اطلاعات بدست آمده مورد آنالیز آماری قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل حاصل در قسمت آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و در بخش تحلیلی از آزمون آماری t-test و x2 استفاده گردید.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که 25.6% افراد دچار نزدیک بینی، 41.3% امتروپ و 33.1% دور بین بودند. فراوانی نزدیک بینی در دو چشم برابر بود. بین انواع عیوب انکساری و سن در چشم راست و چپ ارتباط معنی داری دیده شد (0.001=P) به طوری که شیوع میوپی در سنین 14-5 سال بتدریج افزایش و در سنین 40-25 سال به حداکثر می رسد، ولی بین انواع عیوب انکساری و شعاع انحنای قرنیه ارتباطی مشاهده نگردید. همچنین متوسط شعاع انحنای قرنیه بر حسب جنس و کار نزدیک در چشم راست و چپ تفاوت معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ارتباطی بین نزدیک بینی و شعاع انحنای قرنیه دیده نشد ولی ارتباط معنی داری بین نزدیک بینی و کار نزدیک دیده شد.
    کلیدواژگان: نزدیک بینی، عیوب انکساری، عوامل خطر، شیوع
  • احمد خسروی، مهدی حسن زاده، فرزانه حبیبی مود صفحه 27
    مقدمه و هدف
    بیماری عروق کرونر یکی از شایع ترین علل مرگ و میر بالغین بوده که آترواسکلروز شایع ترین علت ایجاد بیماری عروق کرونر می باشد. بعضی از فاکتورهای تشدید کننده پدیده آترواسکلروز مثل: دیابت هیپرلیپیدمی و فشار خون بالا و سیگار کاملا شناخته شده هستند. اخیرا به نقش میزان ذخایر آهن بدن و ارتباط احتمالی آن با پدیده آترواسکلروز توجه شده که نتایج کاملا متفاوتی حاصل گردیده است. لذا هدف اصلی از این تحقیق نشان دادن ارتباط احتمالی بین میزان ذخایر آهن بدن و آترواسکلروز بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق با استفاده از 3 تست فریتین، میزان آهن بدن و میزان TIBC به بررسی ذخایر آهن بدن در 80 بیمار (22 نفر زن و 58 نفر مرد) مبتلا به بیماری عروق کرونر پرداخته ایم.
    یافته ها
    از 80 بیمار مورد مطالعه 74 نفر (92.5%) انفارکتوس حاد میوکارد داشتند و 6 نفر با علایم آنژین صدری مراجعه نمودند. در بین مردان مورد مطالعه در 8 نفر (13.7%) هماتوکریت و هموگلوبین پایین تر از نرمال و در 2 نفر (3.44%) هماتوکریت بالاتر از حد طبیعی بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس تحقیق ما بیماران مبتلا به آترواسکلروز از سطح ذخایر آهن بالاتری برخوردار نبوده و ارتباط مشخصی بین ذخایر آهن بدن و پدیده آترواسکلروز مشخص نشد.
    کلیدواژگان: ذخائر آهن بدن، آترواسکلروز (تصلب شرائین)
  • ابراهیم قیم حسنخانی، محمد فرجی، محمد جمشیدی، امیر شهریار آریامنش صفحه 32
    زمینه و هدف
    شکستگی های انفجاری (Burst fractures) مهره حدود 15% آسیب ستون فقرات را تشکیل می دهند که شایعترین محل آن در ناحیه پشتی کمری می باشد. وجود ناپایداری یکی از عوامل مهم در این آسیب ها هستند که ممکن است باعث عوارض و خیم مثل آسیب طناب نخاعی و یا تغییر شکل در ستون فقرات شده پیش آگهی را بدتر کند، لذا تعیین نوع شکستگی انفجاری از نظر پایداری، اهمیت به سزایی هم در انتخاب روش درمانی و هم در پیش بینی پیش آگهی آن دارد. درمان مناسب در موارد شکستگی های انفجاری ناپایدار، بدست آوردن پایداری ستون فقرات است که با روش جراحی (جا اندازی و اصلاح باز + ثابت کردن مهره ها با وسیله) بدست می آید. هدف از این مطالعه بررسی نتایج رادیولوژیکی در جراحی شکستگی های ناپایدار انفجاری پشتی کمری (unstable burst fractures) بود.
    روش بررسی
    پنجاه بیمار با شکستگی ناپایدار انفجاری مهره های پشتی کمری که بین سالهای 1380 تا 1383 در بخش ستون فقرات بیمارستان شهید کامیاب بستری بودند، تحت مطالعه قرار گرفتند. 14 نفر (28%) از بیماران مونث و 36 نفر (72%) مذکر بودند. میانگین سنی بیماران 34.76 سال (14 سال تا 63 سال) بود. میانگین زمان پیگیری 2.56 سال (1.2 تا 4 سال) بود.
    یافته ها
    شایعترین محل شکستگی مهره L1 (25 مورد، 50%) بود. میانگین فاصله زمانی بین بستری و عمل جراحی 12.31 روز (از 2 روز تا 33 روز) بود. میانگین ارتفاع قدامی مهره قبل از عمل 4.5 ±20.52 میلی متر و بعد از عمل 4.3 ± 32.65 میلی متر بود (میانگین اصلاح 39%).
    میانگین ارتفاع خلفی مهره قبل از عمل 3.75 ± 31.5 میلی متر و بعد از عمل 4.6 ± 33.26 میلی متر بود (میانگین اصلاح 15%). میانگین زاویه دار شدن مهره قبل از عمل 4.5 ± 20.52 درجه و بعد از عمل 4.3 ± 32.65 درجه بود (میانگین اصلاح 48%) D.V.T. در 5 مورد (10%)، شکستن رادو پیچ در 2 مورد (4%)، عفونت محل عمل در 1 مورد (2%) موجود بود. در 48 مورد جهت ثابت کردن مهره ها از سیستم C.D (96%) و در 2 مورد از سیستم هارینگتون دیسترکشن (4%) استفاده شد. تمام موارد دارای فیوژن بعد از 1 سال بودند.
    نتیجه گیری
    در شکستگی های ناپایدار انفجاری مهره در ناحیه پشتی کمری، درمان جراحی به روش جا اندازی غیر مستقیم و ثابت کردن مهره ها همراه با گرفت سبب پایدار شدن شکستگی و ایجاد فیوژن می شود.
    کلیدواژگان: شکستگی انفجاری ناپایدار، ستون فقرات پشتی کمری، نتایج رادیولوژیکی، درمان جراحی
  • محمدرضا مجیدی، محمد سیدی صفحه 38
    مقدمه
    سندرم Eagle مجموعه ای از علایم است که درد راجعه گلو، احساس جسم خارجی، دیسفاژی، ادینوفاژی و یا درد صورتی از آن جمله هستند و تمام اینها نتایج بلندی زایده استیلویید و یا کلسیفیکاسیون لیگامان استیلوهیویید است. اتیلوژی سندرم Eagle به درستی شناخته نشده است و تئوری های متعددی برای آن مطرح است و البته در مورد پاتوفیزیولوژی علایم نیز بحث هایی شده است.
    تشخیص بر اساس معاینه بالینی و رادیولوژی و درمان شامل جراحی یا روش های غیر جراحی می باشد. در این مقاله یک گزارش موردی از دیسفاژی و ادینوفاژی که نهایتا سندرم Eagle تشخیص داده شد ارایه و بحث شده است.
    کلیدواژگان: سندرم Eagle، بلندی زائده استیلوئید، دیسفاژی
  • سید تقی حیدری، فاطمه امام قریشی، میترا امینی صفحه 42
    زمینه و هدف
    امروزه در تمام دنیا برای ارزیابی رشد فیزیکی و سلامت کودکان از شاخص هایی نظیر قد و وزن استفاده می شود، زیرا سنجش این شاخص ها ساده است. هدف از این مطالعه تعیین صدکهای قد و وزن کودکان زیر دو سال جهرمی و مقایسه آن با معیارهای جهانی NCHS می باشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه طولی 597 کودک (391 پسر و 206 دختر) سالم که از تاریخ 1/2/80 تا تاریخ 1/10/80 در جهرم متولد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند، از بدو تولد تا دو سالگی در 18 بار قد و وزن آنها ثبت گردید. مدل چند جمله ای با استفاده از روش HRY – به وسیله نرم افزار GROSTAT که توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است به داده ها برازش گردید.
    یافته ها
    میانگین وزن نوزادان پسر بجز در یک ماهگی بیشتر از نوزادان دختر می باشد. قبل از دو ماهگی و در دو سالگی اختلاف معنی داری بین وزن نوزادان پسر و دختر نمی باشد، میانگین قد نوزادان پسر بجز در یک ماهگی بیشتر از میانگین قد دختران می باشد. مدل چند جمله ای از درجه 3 به داده ها پردازش گردید. قد کودکان پسر و دختر یک روند افزایشی تا دو سالگی دارد. وزن کودکان پسر و دختر نیز تا دو سالگی دارای روند افزایشی می باشد اما سرعت افزایش تا 6 ماهگی بیشتر از 6 تا 24 ماهگی می باشد.
    نتیجه گیری
    صدکهای قد و وزن کودکان جهرمی تا دو سالگی همواره زیر صدکهای NCHS می باشد که تهیه منحنی های محلی ضروری به نظر می رسد. اگر از منحنی های استاندارد NCHS استفاده گردد، تعدادی از کودکان ممکن است لاغر یا کم قد در نظر گرفته شوند در صورتی که با منحنی های محلی وزن و قد این کودکان طبیعی می باشد.
    کلیدواژگان: رشد کودکان زیر دو سال، قد، وزن، معیار NCHS
  • هادی سالاری، کوکب بصیری مقدم صفحه 49
    زمینه و هدف
    در جهان امروز، بهداشت روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در عصری زندگی می کنیم که به موازات پیشرفتهای تکنولوژیک، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی؛ نابسامانی های روانی و عصبی روز به روز در حال گسترش است. اختلال وسواسی - اجباری (OCD) یک اختلال اضطرابی بوده و مشخص می شود با وجود وسواسها یا اجبارهایی مکرر و چنان شدید که رنج و عذاب قابل ملاحظه ای را برای فرد به بار می آورد و باعث اتلاف وقت بیمار می گردند و در عملکرد شغلی و اجتماعی او افت قابل ملاحظه ای را به وجود می آورند. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش جمعیت شهری گناباد در رابطه OCD انجام شده است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی مقطعی است و در آن 252 نفر از افراد سطح شهر گناباد که به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر ساخته که بر اساس معیارهای تشخیصی OCD DSM IV طراحی گردیده، جهت تعیین میزان آگاهی و نگرش افراد نسبت به OCD استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 50.4 درصد واحدهای پژوهش نسبت به علایم OCD از آگاهی ضعیف و تنها 4.4% از آگاهی خوب برخوردار بودند. همچنین 0.4 درصد واحدهای پژوهش نگرش ضعیف نسبت به وسواس داشته و 75.4 درصد نگرش در سطح خوب داشتند. استفاده از آزمون مجذور کای تفاوت آماری معنی داری بین عوامل جمعیت شناختی و نگرش افراد نشان داد. بین سطح آگاهی واحدهای پژوهش با تحصیلات آنان ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. همچنین 77% واحدهای پژوهشی آگاهی ضعیف در زمینه علایم OCD و 84.9 درصد آگاهی ضعیف نسبت به علل ایجاد کننده OCD و 94.8 درصد نسبت به درمان OCD آگاهی ضعیف داشتند. همچنین 44.8 درصد واحدهای پژوهش نمی دانستند جهت درمان OCD باید به کدام متخصص مراجعه کنند.
    کلیدواژگان: اختلال وسواسی، اجباری، آگاهی، نگرش
  • مسعود ضیایی، محمدحسن نمایی، سیدمحمود حسینی، سیده قدسیه آذرکار صفحه 54
    زمینه و هدف
    با توجه به اینکه شایعترین راه انتقال هپاتیت C، از طریق خون و فرآورده های خونی می باشد و به دلیل شیوع بالای این عفونت در بیماران هموفیل دریافت کننده فاکتورهای انعقادی و پیش آگهی بد این بیماری، لازم بود که شیوع هپاتیت C در افراد هموفیلی این استان بدرستی مشخص شده و میزان ویرمی در بیماران آلوده به ویروس به روش RT-PCR در این بررسی روشن گردد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی، بررسی Anti-HCV به روش ELISA نسل دوم بر روی 80 بیمار داوطلب از 400 بیمار هموفیلی این کانون در سال 1379 انجام گردید و موارد مثبت با روش وسترن بلات تایید شدند. برای موارد مثبت تست های عملکرد کبدی، گروه خون و RH و همچنین بررسی HCV-RNA به روش RT-PCR. انجام گردید.
    یافته ها
    از 80 بیمار بررسی شده، 44 نفر (55%) از نظر سرولوژی HCV مثبت بودند. از این تعداد (56%) 25 نفر دارای HCV-RNA در خون خود بودند. در این مطالعه مشخص گردید که در بیماران هموفیلی رابطه معنی داری بین شیوع ابتلا به هپاتیت C و نوع هموفیلی وجود دارد (P<0.044). همچنین بین شدت هموفیلی (شدید، متوسط، خفیف) و بروز HCV رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.033) بطوریکه اکثر مبتلایان به هپاتیت C دچار هموفیلی نوع شدید بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای آلودگی به ویروس هپاتیت C در گروه بیماران هموفیل لازم است کلیه بیماران هموفیل از نظر آلودگی به این ویروس و سایر ویروس های قابل انتقال از راه ترانسفوزیون خون و فراورده های خونی مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین با توجه به شانس بالای کسب عفونت مزمن در اینگونه بیماران، لازم است بیماران دارای سابقه آلودگی به ویروس هپاتیت C (HCV-Ab) مثبت (از نظر وجود ویرمی مورد ارزیابی قرار گیرند).
    کلیدواژگان: هپاتیت C، هموفیلی، خراسان، RT، PCR
|
  • D. A. Mahfouzi *, Dr. A. Yousefi Page 10
    Background And Aim
    Predicting difficult laryngoscopic view and intubation is an essential problem in anesthesiology. In this study diagnostic value of stemomental distance measurement is assessed.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study, in 500 patients 15 to 65 years old who were planned for general anesthesia, stemomental distance, difficult larangoscopic view, difficult intubation and Association of stemomental distance with variables were determined.
    Results
    Mean (±SD) stemomental distance was 16.7±2.3 cm. Stemomental distance was significantly correlated with sex (p< 0.001), age(p< 0.001), difficult laryngoscopic view (III or IV grade) (p<0.001) and difficult intubation (p< 0.001). 15.5 was the selected cut point for stemomental distance. The diagnostic value of stemomental distance in predicting difficult laryngoscopic view and intubation were: sensitivity: 79.2, 77.4 specificity: 68.1, 68.7 positive predictive value: 11.1, 14negative predictive value: 98.5, 97.9, respectively.
    Conclusion
    measuring the stemomental distance as a predictor in difficult laryngoscopic view and intubation is helpful but not sufficient
  • A. Halako *, N. Amirmozffari, H. Forohesh T. Page 16
    Background And Aim
    Vibrio spp are halophilic bacteria that predominantly reside in lakes and marines. Some species are responsible intestinal diseases and extra – intestinal complications. In this study, the occurance of Vibrio spp in the sea waters of Golestan province was investigated.
    Materials And Methods
    For primary isolation, sea water samples were transfered into APW and TCBS agar media. Following primary isolation, species identification was performed by biochemical tests.
    Results
    A total of 7 different vibrio species were isolated from sea water which included V.vulnificus, V.Parahaemolyticus, V.alginolyticus, V.fischeri. V.natriegens, V.harveyi and V.damsela.
    Conclusion
    The reason of different isolated vibrio to isolated selective samples was more than one and sometimes more colony on TCBS environment. Actually one sea water sample from each culture, several vibrio species were selected by biochemical tests.
  • Dr. A. Khosravi *, Dr. N. Hassanzadeh, Dr. F. Habibi M. Page 27
    Background And Aim
    CAD is one of the most common cause of adult mortality and atherosclerosis is the most common cause of CAD. Some well known factors accelerate the atherosclerosis process such as: Diabetes mellitus, Hyperlipidemia, Hypertension and Smoking.Recently, some investigators interested on relationship between iron body stores and atherosclerosis.
    Materials And Methods
    80 patients (22 women, 58 men) with known IHD (Myocardial Infarction) were selected and body iron stores was estimated by titration of serum iron and ferritin and TIBC.
    Results
    According to This research. Patients with atherosclerosis had no higher iron stores and there was not a meaning full relationship between Iron body stores and atherosclerosis.
    Conclusion
    In base of our study, iron body stores hasn’t clear interrelationship with atherosclerosis (ATS) process.
  • Dr. A. Gh. Hasankhani *, Dr. M. Faraji, Dr. M. Jamshidi, Dr. Sh. Aryamaneash Page 32
    Background
    Burst fractures account nearly 15% of spine injuries most frequently seen in dorsolumbar region. Instability is one major factor that cause spinal cord injury or deformity and worsen prognosis, thus it is important in burst fractures to determine instability because this can leads us in proper selection of treatment and forecasting prognosis. Proper treatment in unstable burst fractures is surgery (Open redaction and instrumentation) to change it to stable spine. The aim of this study was evaluation of the radiographic outcome in the surgery of unstable burst fractures.
    Material And Methods
    From 2002 –2005, 500 patients with unstable burst fractures in Shahid kamiab hospital were studied.14 patients were female (28%) and 36 patients were male(72 %). mean age was 34.76 years (14 to 63 years). mean follow up was 2.56 years (1.2 - 4 years).
    Results
    most common site of fracture was L1 (25 cases 50 %) mean time from admission to surgery was 12.31(2 to 33 days).mean anterior height of vertebra before surgery was 2 0. 53 + 4.5 mm and after surgery 32.65 + 4.3 mm (mean correction 34 %). mean posterior height of vertebra before surgery was 31.5 + 3.75 mm and after surgery 33.25 + 4.6 mm (mean correction15 %).Mean angulation of vertebra before surgery was 20. 52 + 4.5 mm and after surgery 32.65 + 4.3 mm (mean correction 48 %). D.V.T in 5 cases (16 %), rod or screw breakage in 2 cases (4%) Infection in l case (2 %) was seen. in 48 cases CD system was used for instrumentation and in 2 cases distraction Harrington system was used. All cases had fusion after 1 year.
    Conclusion
    In unstable burst fracture of vertebra in dorsolumbar region, surgical treatment using indirect reduction and instrumentation plus bone grafting results in stability of spine and fusion.
  • S.T. Heydari *, Dr. F. Emamghoreishi, Dr. M. Amini Page 42
    Background And Aim
    Nowadays, to evaluate the physical and health growth of children, the measurements such as height and weight are used all around the world, due to the simplicity of these measurements. This study was performed to provide the curves of weight and height of 0-2 year’s old children in Jahrom, Southeastern Iran.
    Materials And Methods
    In a prospective study, 597 children born in Jahrom entered our study from April 2001 to December 2002. The height and weight of these children were recorded 18 times from one month to two years of age. In order to fit appropriate models for infant growth, HRY method was used to estimate age related smoothed centiles. This method was implemented for the World Health Organisation as GROSTAT computer package.
    Results
    The mean weights of male newborns, except one month age, were more than female ones. Before two months of age and among two years olds, there was no significant difference between the weight of male and female newborns. The mean height of male newborns, except in one month of age, was more than females. No more than cubic polynomials were needed to fit height-for-age and weight-for-age smoothly for infants. The height of male and female newborns showed an increase by age up to two years. The weight of male and female newborns also increased by age but the speed of increase to six months was more than that of six months to two years of age.
    Conclusion
    The results showed that all heights and weights of less than two years old children in Jahrom were lower than NCHS, providing and establishment of a standard curve for this region seems necessary. If NCHS measurements are used, some children may be considered thinner or shorter for no reason.
  • Dr. H. Salari *, K. Basirimoghadam Page 49
    Background And Aim
    Obsessive compulsive disorder (OCD) is one of the most common of the mental disorder that influences all aspects of life.The aim of this study is to Measure The knowledge rate and attitude level of people in Gonabad.
    Materials And Methods
    The samples of this descriptive – analytical study were people who received services from health services centers of Gonabad on 1384 that was selected randomly. This descriptive – analytic study was performed on 252 randomly selected people in Gonabad.
    Results
    The result showed that %50/4 people had weak knowledge toward obsessive compulsive disorder and it showed %75.4 had good attitude toward this disorder.%77 Of the samples had weak knowledge to sign and symptoms of OCD, %84/9 to etiology, %94.8 to treatment had weak knowledge.
    Conclusion
    The x2 was showed that there is not a meaningful relationship between knowledge and attitude with demographic data. But knowledge rate showed a meaningful differences between education degree.
  • Dr. M. Ziaee *, Dr. Mh. Namaee, S.M. Hosseini, S.Gh, Dr. S.Gh Azarkar Page 54
    Background And Aim
    Hemophilic patients are at risk of several blood born diseases such as viral hepatitis (A, B, C), HIV infection due to several transfusion events during their life. This study was performed to evaluate the prevalence of HCV infection and related viremia in hemophilic patients in our region.
    Materials And Methods
    80 out of 400 hemophilic patients, registered in Khorasan hemophilia Society were evaluated. The case studies were selected randomly. The second generation of ELISA kit was used for evaluating anti HCV in serum. The positive ELISA results were confirmed using Western Blot method. Viremia was evaluated using RT-PCR method in anti HCV positive patients.
    Results
    Our results showed that 44 (55%) out of 80 were anti HCV positive, 25(56%) of whom, had viremia. Our results showed a significant relation between HCV infection with kind of hemophilia (P=0.044) and it's severity (P=0.033).
    Conclusion
    As the prevalence of HCV infection in our study group was high, screening of all hemophilic patients for HCV infection is recommended. Based on the results, the evaluation of viremia in HCV infected patients is advised too.