فهرست مطالب

مطالعات روانشناسی تربیتی - پیاپی 3 (اسفند 1384)

مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
پیاپی 3 (اسفند 1384)

  • 136 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/12/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نوشیروان خضری مقدم، حسنی بنی اسدی، فرهاد کهرازئی صفحه 1
    پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی هیپنوتیزم درمانی در درمان مبتلایان به سردرد تنشی مزمن و تاثیر آن بر اضطراب بیماران فوق به صورت تک موردی (طرح خط پایه چندگانه در بین آزمودنی ها) صورت گرفته است. بدین منظور، سه بیمار مبتلا به سردرد تنشی مزمن از بین مراجعه کنندگان به یک مطب مغز و اعصاب انتخاب و خط پایه آنها به وسیله مقیاس درجه بندی دیداری درد و پرسشنامه اضطراب بک تعیین گردید (نمونه های در دسترس). آنگاه بیمار اول پس از یک هفته خط پایه، بیمار دوم پس از دو هفته خط پایه و بیمار سوم پس از سه هفته خط پایه در نه جلسه یک ساعته مورد مداخله هیپنوتیزم درمانی قرار گرفتند. ارزیابی اثرات مداخله در پایان هر جلسه به وسیله ابزارهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که شدت درد و نمرات اضطراب هر سه بیمار در مرحله مداخله نسبت به خط پایه کاهش قابل توجهی داشته و پس از یکماه پیگیری برای هر سه بیمار پایدار بوده است.
    کلیدواژگان: هیپنوتیزم درمانی، سردرد تنشی مزمن، اضطراب، خط پایه
  • سید ابراهیم جعفری، دکترسیدعلی سیادت، حیدر دلاوری صفحه 17
    مدیریت در هر سازمان به عنوان هسته مرکزی و مغز متفکر آن عمل می کند. این عنصر در واحدهای آموزشی از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است و بهبود عملکرد در این زمینه تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که از آن جمله می توان به خودپنداری مدیران اشاره کرد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین خودپنداری مدیران و عملکرد آنان در مقطع متوسطه شهرستان لنجان بود که بررسی عملکرد در ابعاد پنجگانه نظارتی، برنامه ریزی، هماهنگی، هدف گذاری، انگیزشی صورت گرفت.
    این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه مدیران و دبیران دبیرستان های شهرستان لنجان تشکیل می دادند. اطلاعات موردنظر در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه های استاندارد راجرز برای سنجش میزان خودپنداری مدیران و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش عملکرد مدیران بدست آمد و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. ضریب همبستگی،آزمونهای t با دو گروه مستقل، از جمله آزمونهای آماری مورد استفاده بوده است. نتایج تحقیق نشان داد بین خودپنداری مدیران و عملکرد آنان در تمامی ابعاد پنجگانه موردنظر(نظارتی، برنامه ریزی، هماهنگی، هدف گذاری و انگیزشی) رابطه وجود دارد. در ضمن این همبستگی در مدیران مرد بیشتر از مدیران زن بود.
    کلیدواژگان: خودپنداری، عملکرد، نظارت، برنامه ریزی، هماهنگی، هدف گذاری و انگیزش
  • مریم حیدری صفحه 31
    برای بررسی وضعیت روانشناختی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه اصفهان، تعداد 550 دانشجو (281 پسر و 269 دختر) در گروه سنی 19 تا 28 سال با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از دانشکده های مختلف در سال تحصیلی 84-1383 انتخاب شدند.
    داده ها با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیت (NEO-PI) و اطلاعات شخصی جمع آوری شد و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متدغیری و همبستگی مورد تحلیل قرارگرفت.
    در ارتباط با وضعیت روانشناختی دانشجویان مشخص شد که 1/9 درصد دانشجویان در ویژگی دلپذیر بودن، 5/12 درصد در ویژگی انعطاف پذیری، 3/15 درصد در ویژگی با وجدان بودن و 1/17 درصد در ویژگی برونگرایی و 5/11 درصد در ویژگی روان نژندی در سطح بالایی قرار دارند. بین ویژگی های شخصیتی و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان (جنس، سن، محل سکونت و تاهل) رابطه معنی داری بدست نیام.
    کلیدواژگان: وضعیت روانشناختی، دانشجویان
  • حمیدرضا عریضی، صفوار یزدچی، زرین سادات خادمی، احمد عابدی صفحه 47
    در این تحقیق تلاش شده است که به بررسی روایی، پایایی و هنجار یابی آزمون های استعداد عمومی GATB پرداخته شود. بدین منظور از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل داده است، که از میان 32771 دانش آموز تعداد 1200 دانش آموز به صورت خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. 600 نفر دانش آموز دختر پایه ی اول دبیرستان و600 نفر دانش آموز پسر پایه ی اول دبیرستان به طور تصادفی گزینش شدند.
    آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB بر روی دانش آموزان منتخب اجرا شد. هدف اصلی در این پژوهش، تعیین پایایی، روایی و تهیه جدول هنجار آزمون های مذکور است.
    به منظور پاسخ گویی به سوال اول مبنی بر اندازه گیری ضریب تمیزهمان طور که مشاهده شد همه سوالات آزمون واژگان از قوه ی تمیز کافی برخوردار بود و فقط این ضریب در سوال 13 کم به نظر آمد. همچنین همه سوالات آزمون تجسم فضایی از قوه ی تمیز کافی برخوردار بود و تنها این ضریب در سوالات 1، 3، 23، 26 تا 40 کم به دست آمد که دلیل کم بودن ضریب تمیز در سوالات 26 تا 40 را می توان کمبود زمان پاسخ گویی دانست.
    در پژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضرایب آلفا بدست آمده به ترتیب برابر با 73/0 و 64/0 بود.
    جهت بررسی روایی سازه آزمون واژگان و تجسم فضایی از آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB و پاسخ به این پرسش که هر کدام از آزمون ها چند عاملی است؟ از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمون های شش گانه استعداد عمومی GATB از روایی سازه کافی و قابل قبول برخوردار است.
    نتایج نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان در این آزمون و جنسیت آن ها رابطه وجود دارد و پسرها نسبت به دخترها از میانگین بالاتری در هر دو آزمون برخوردارند.
    کلیدواژگان: آزمون استعداد عمومی، آزمون واژگان، آزمون تجسم فضایی
  • عبدالوهاب پورقاز، مهوش رقیبی صفحه 69
    توجه ویژه به جمعیت جوان به ویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه از عوامل اساسی توسعه پایدار و همه جانبه است. پرورش استعدادها و قابلیت های دانش آموزان هماهنگ با نیازها و تحولات جامعه می تواند زمینه تحقق اهداف تعریف شده را فراهم سازد. توجه به مسائل و مشکلات عدیده فرا روی جوانان و چاره اندیشی برای حل آنها از وظایف اساسی نظام آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش باید ضمن تربیت دانش آموزان و آماده سازی آنان برای پذیرش مسئولیت های آینده، اقدام بر پرورش سلامت عاطفی و اجتماعی هماهنگ با باورها و ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، دینی و تاریخی نماید تا از طریق تحقق مفهوم استقلال فردی، هویت او را که در این دوران در حال شکل گیری است، در جهت رسیدن به کمال رهنمون سازد. هدف پژوهش حاضر عبارت است از تعیین وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دوره متوسطه و همچنین مقایسه سلامت روانی در بین دانش آموزان دختر و پسر، دبستانهای دولتی و غیر انتفاعی و نیز بین دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان تشکیل می دهند. نمونه مورد نیاز پژوهش شامل 615 دانش آموز دختر و پسر می باشد که با روش طبقه ای – تصادفی از مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهر زاهدان انتخاب شدند. ابزار جمعه آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه Scl. 90- R می باشد، جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده در پژوهش از آزمون، و استفاده گردید.
    نتایج نشان داد که در فاکتورهای شکایات جسمانی 1/23 درصد، وسواس 2/18 درصد، حساسیت میان فردی 1/35 درصد، افسردگی 5/47 درصد، اضطراب 7/17 درصد، پرخاشگری 27 درصد، فوبیا 1/31 درصد، پارانویا 2/31 درصد و روانپریشی 3/34 درصد دانش آموزان نمره ای بالاتر از 1 انحراف معیار گرفتند که بیانگر وجود علائم خفیف و یا نسبتا شدید در بین دانش آموزان در فاکتورهای فوق می باشد. در مقایسه سلامت روان بین دختران و پسران یافته های پژوهش حاضر موید این امر است که میانگین توزیع اختلال دختران در 9 مقیاس آزمون بیشتر از دانش آموزان پسر است. در ارتباط با مقیاسهای سلامت روان با توجه به میانگین دانش آموزان مدارس دولتی فقط در مقیاسهای حساست میان فردی و افسردگی، تفاوتها معنی دار است.یافته های پژوهش حاضر در زمینه میزان علائم در بین دانش آموزان رشته های متفاوت تنها در میزان شکایت جسمانی بین گروه انسانی و تجربی، انسانی و ریاضی تفاوت معنادار بدست آورده اند و در فاکتورهای حساسیت میان فردی، اضطراب بین دانش آموزان انسانی و تجربی تفاوت معنی دار مشخص شده است.
    کلیدواژگان: بهداشت روانی، فوبیا، پارانویا، افسردگی، روانپریشی، پرخاشگری، اضطراب، شکایات جسمانی، وسواس، حساسیت میان فردی
  • سیمین حسینیان، سیده منور یزدی، آسیه نیکجو سوخت آبندانی صفحه 85
    یکی از عوامل موفقیت مدیران آموزشی بکارگیری ابتکار و نوآوری در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط شخصیت مدیران با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری است.فرضیات پژوهش حاضرعبارتند از:بین میزان ابعاد شخصیت باانگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران رابطه وجوددارد.
    بین میزان شخصیت فعال باانگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران رابطه وجود دارد بین میزان شخصیت منفعل با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران رابطه وجوددارد.
    بین میزان شخصیت پرخاشگر با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران رابطه وجوددارد.
    102 نفر از مدیران مدارس مقطع متوسطه شهر بابل درسال تحصیلی 82-83 جامعه آماری وهمچنین نمونه آماری پژوهش را تشکیل داد. نتایج پژوهش نشان داد که ارتباط معنی داری بین ابعاد شخصیت با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران بوده است (01/0 p<) درضمن ابتکار و نوآوری شغلی با بعد فعال شخصیت درسطح 01/0 رابطه مثبت، با بعد پرخاشگر شخصیت درسطح 05/0 رابطه منفی و با بعد منفعل بدون ارتباط می باشد.
    کلیدواژگان: شخصیت، شخصیت فعال، منفعل، پرخاشگر، ابتکار و نوآوری شغلی
  • فرهاد شفیع پور مطلق صفحه 95
    هدف مقاله حاضر، بررسی تاثیر تدریس درس بلوغ و نوجوانی در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به مسائل و مشکلات دوران بلوغ است. روش این پژوهش، علی مقایسه ای بوده و به مقایسه دو گروه دانش آموزانی که درس بلوغ و نوجوانی را گذرانیده اند و گروهی که این درس را نگذرانیده اند، در خصوص ابعاد چهارگانه مسائل و مشکلات جسمانی، عاطفی، دینی اخلاقی و اجتماعی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر و پسری که در سنین 15-13 سالگی در پایه دوم و سوم دوره راهنمایی مناطق 6 و 9 می باشند، تشکیل می دهند. تعداد دو گروه 70 نفری از بین دانش آموزان پسر و دختر مناطق یاد شده بصورت تصادفی برای تحقیق انتخاب گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که دارای 4 حیطه و 40 سوال است و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه به لحاظ محتوا تامین شده و اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 89/0 بدست آمده است. داده های بدست آمده در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون t دو گروه مستقل) تجزیه و تحلیل شده است. به طور کلی یافته های تحقیق بیانگر این است که بین میانگین نمرات دانش آموزانی که درس بلوغ و نوجوانی را گذرانیده اند با آن کسانی که درس مزبور را نگذرانیده اند در خصوص دو بعد مسائل و مشکلات جسمانی، دینی اخلاقی در سطح 05/0< P تفاوت معنادار وجود دارد، اما بین دو گروه یاد شده در خصوص دو بعد مسائل و مشکلات عاطفی و اجتماعی، تفاوت معنادار دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: بلوغ، نوجوانی، مسائل و مشکلات جسمانی، مسائل و مشکلات عاطفی، مسائل و مشکلات دینی و اخلاقی، مسائل و مشکلات اجتماعی
  • افسانه مرزیه، غلامحسین پناهی صفحه 111
    پژوهش حاضر به بررسی چگونگی رابطه بین افسردگی و میزان اعتقادات مذهبی در میان دانش آموزان دبیرستانهای شهر زاهدان می پردازد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه اییک نمونه 272 نفری از دانش آموزان سال دوم دبیرستان انتخاب شدند، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه محقق ساخته مقیاس خودسنجی اعتقادات مذهبی می باشد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان میدهد که:1.بین میانگین نمرات افسردگی و اعتقادات مذهبی دانش آموزان همبستگی معکوس وجود دارد.
    2.بین میزان افسردگی دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود دارد3.بین اعتقادات مذهبی دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: التزام عملی، افسردگی و اعتقادات مذهبی
  • صفحات 1-8
|
  • N. Khezri, H. Baniasadi, F. Kahrazehi Page 1
    The present research was carried out with aim of evaluating the efficacy of hypnotherapy in the treatment of chronic tension headache and its effect on patients anxiety using a single –case design. for this Purpose three patients suffering from tension headache were selected from those who where referred to a neurologist office, and their baseline was established through the visual- analogue scale, bech anxiety inventory. then the first case under went nin sessions of hypnotherapy one week After the baseline and the second case two week after the baseling and the third case three weeks after the baseline. evaluation of intervention effects was done at the end of each session through the research instruments. the results indicated that compared to the baseline internsity of headache and anxiety three patients showed considerable reduction in all measures fallowing the intervention. these changes were sustained at one-month fllow –up.
    Keywords: hypnotherapy, choronic tension headache, anxiety, baseline
  • E. Jaffari, S.A. Siadat, H.Delavari Page 17
    The purpose of this study was to investigate the relationship between highs school principle's self- concept and their performance in Lenjan middle level schools. Five aspects of performance were studied including: supervision, planning, co-coordinating, Goal-Setting, and motivation. Research method was descriptive– correlation and population of study was all teachers and principle at lenjan. Data was gathered through Rogers's self-concept standard test, and a self-made questionnaire for performance. Collected data were analyzed through descriptive and inferential statistics.Findings showed that there was a relation between self-concept and performance in all five aspects, and this correlation for men was greater than for women.
    Keywords: self_concept_performance_supervision_planning – co_ordination_Goal setting_motivation
  • M. Heidar Page 31
    In order to determine the relationship between academic satisfaction and psychological state of male and female students in the university of Isfahan, 550 Students (281 male and 269 female) from different faculties were randomly selected in the academic year 1383- 84. The age range of students was between 19 to 28 years old.Data were collected using NEO-PI Test (Neuroticism Extraversion Openness Personality Inventory) and Demographic Questionnaire. The results of the multivariate analysis and corre7lation indicted that 9.1 Percent had agreeableness characteristics, 12.5 present had openness characteristics, 15.3 percent had Consciousness characteristics, 17.1 percent had extraversion characteristics, l1.5 percent were in the high level neuroticism. There was no significant correlation between personality characteristics and various demographic characteristics including gender, age, living place and marriage (p =0. 000).
    Keywords: Psychological state, students
  • H.R. Arizie, S.Yazdvhi, Z.Khademie, A.Abedi Page 47
    In this study, researchers investigated validity, reliability and norms of General Aptitude Test Battery. The research was conducted by correlational. Design. Sample was conducted by correlatioinal design. Sample was 1200 pupils who selected randomly stratificd within 32771 students (600 boys & 600 girls). Vocabulary and space visualization tests was adminidtered on participants. All of items has sufficient descrimination coeffidient except for 10 items No 1, 3, 23 and 26 upto 40. consistency reliability was computed via cronbach, which is 0/73 and 0/64 respectively. Factor analysis was used in order to determine construct velity. The present findings suggest that there is relation between participants’ perfermance and their gender. Boys has higher average in performance relative to girls.
    Keywords: General Apt, itude Test, Vocabulary, space visualization tests
  • A. V. Pourghaz, M.Raghibi Page 69
    The present survey under taken with following objectives. 1. To determine mental health situation of high school students.2. To compare the situation among students with different types of gender, schools and courses.Descriptive survey method of research was employed to determine mental health situation of students. The sample of the study consisted of 615 high school students who were selected by stratified - random sampling. The tool employed to collect the relevant data was SCL. 90- R questionnaire. To analyze the collected data inferential statistic method of Chi- square, t and F test were used. The results revealed that %23.1 of students on physical complaint, %18.2 on obsession, %35.1 on inter personal sensitivity, %47.5 on depression, %17.7 on anxiety, %27 on aggression, %31.1 on phobia, %31.2 on paranoia and %34.3 on psychosis have signs of disorder. The result also revealed that disorder on above said factors are more serious among girl students, public school students and students of humanity courses as compare to that of boys, private school and students of other courses.
    Keywords: Mental Health, Summarization, Obsessive, Compulsive, Interpersonal Sensitivity, Depression, Anxiety, Aggression, Phobic Anxiety, Paranoid, Psychotism
  • S. Hossianian, S. M. Yazdi, A. Nikjo Sokht Abandani Page 85
    One of the causes of educational principal success is applying innovation in educating students. The objectives of present research were to study the relationship between personality of principals and applying innovation. The hypotheses of the research are as below: 1. There is a relationship between degrees of personality dimensions and applying job innovation motive of principals. 2. There is a relationship between degrees of active personality dimensions and applying job innovation motive of principals. 3. There is a relationship between degrees of disturbed personality dimensions and applying job innovation motive of principals. 4. There is a relationship between degrees of aggressive personality dimensions and applying job innovation motive of principals. For this purpose whole 102 high school principals of Babol city was selected. Results show that there are a significant relation between personality dimensions and Appling job innovation motive of principals. Results also show that applying job innovation with active personality has positive relation, with aggressive personality negative relation and with disturbed personality has not show any relation.
    Keywords: personality, job innovation, aggressive personality, disturbed personality
  • F. Shfipour Motlaq Page 95
    This article aims at the investigation of the effect of puberty and youth course teaching on student's attitude changing towards the problems and difficulties of this period. This is a causing Comparative study which Compares two groups of students, one have passed this course and the other have not in the four-aspect physical, emotional, religious-ethic and social problems and difficulties. The statistic Community of this study includes all the male and female students who are 13-15 years old and in second or third grade of secondary school in six and nine regions. These two 70-member groups are randomly selected from male and female students of mentioned regions. The researching tool is a researcher- formed questionnaire of four spans and forty questions and according to Likert five degree scale. Validity of questionnaire in contents is provided and the reliability has been achieved according to cronbach Alpha multiplication equals to 89. The acquired data is analyzed in two levels of descriptive statistics (frequency, percentage and average) and deductive statistics Ct test of two independent groups). Briefly saying, the results of this study states that there is a meaningful difference in p<0/05 level between the average of students who have passed the puberty and youth course and those who have not. But a meaningful difference between these two groups in two aspects of emotional and social problems and difficulties isn’t observed.
    Keywords: puberty, youth, physical, emotional, religious, ethic, social problems, difficulties
  • A.Marziyeh, Gh.H.Panahi Page 111
    The Present Research Studies the relationship between degrees of depression and religious believes among second grade high school Students of Zahedan. For this purpose, Sample consisting of 272 second grade high school students of zahedan was selected by using cluster sampling method. The depression was evaluated by Beck’s questionnaire and the religious believes was estimated by researcher made questionnaire. Results show that: 1. There is a relation between degrees of depression and religious believes among students. 2. There is a meaningful difference between degrees of depression among girls and boys. 3. There is a meaningful difference between religious believes among girls and boys.
    Keywords: depression, religious believes