فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، زمستان 1384)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، زمستان 1384)

  • 162 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/11/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد احمدی صفحه 4
    در بحث نفس گیر اصالت وجود یا اصالت ماهیت، ضرورت دارد ابتدا، نخستین قضیه ای که مستند و خاستگاه این بحث است، بررسی و تحلیل شود، سپس چگونگی حصول تصوری که این تصدیق از آن به دست می آید مورد بحث قرار گیرد، آن گاه معنای قضیه وجودی یا کان تامه روشن شود و سرانجام با بیان معانی لفظ ماهیت و معانی لفظ وجود و مقایسه آن ها با هم نشانه های خلط مبحث شناخت شناسی و هستی شناسی دیده می شود.
    کلیدواژگان: وجود، ماهیت، اصالت وجود، اصالت ماهیت، شناخت شناسی
  • محمدحسین حشمت پور صفحه 19
    چون از خزائن در قرآن و حدیث یاد شده، علمای تفسیر و حدیث و در پی آنها اهل کلام، فلسفه و عرفان نیز به بحث از آن پرداخته اند. ما در این مقاله، علاوه بر تفسیر لغوی خزائن، به نقل و تنظیم آرای آنها دراین باره می پردازیم و چون بحث به کلید خزانه و نیز خزانه داران تعمیم داده شده است بحث درباره آنها را نیز مطرح می کنیم، علاوه بر آن، به تبیین نکته های ظریفی که در ضمن آرای خویش آورده اند نیز اهتمام می ورزیم تا خواننده حاصلی از مباحث را در اختیار داشته باشد و از بین آنها آنی را که به واقع نزدیک تر می بیند، برگزیند.
    کلیدواژگان: خزائن، مفاتیح غیب، کلید خزانه، خزان، کتاب مبین (لوح محفوظ)، لوح محو و اثبات، صقع الهی، حقایق عقلیه، اقلام، تنزل
  • رضا اکبریان صفحه 47
    ملاصدرا درباره تعریف مابعدالطبیعه و چگونگی شناخت موضوع آن سخنی دارد که از ویژگی های ممتاز فلسفه اوست. او که در فلسفه اش، هم با موجود سر و کار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفه اش واقع می شود، به هیچ وجه شناخت وجود را صرفا شهود عرفانی آن نمی داند. او نظریه و شیوه ای به ما می دهد که بینش شهودی واقعیت را با روش قیاسی در بر می گیرد.
    سخن او در شناخت وجود از طریق تحلیلات عقلی در بادی نظر، ممکن است خیلی جسورانه و عجیب باشد، چرا که سخن ابن سینا و فارابی را درباره عرضیت وجود نمی پذیرد و ادعا می کند که واقعیتی که مدلول و مصداق قضیه «انسان موجود» است، کاملا با مدلول قضایای دیگر فرق دارد. از نظر او، موضوع واقعی، حقیقت وجود است که با مفهوم موجود از آن حکایت می کنیم و تمام ماهیات، اعراضی بیش نیستند که این واقعیت واحد را به صورت اشیای بی شمار مقید می کنند. شهود این واقعیت هنگامی امکان پذیر است که در انسان آگاهی کاملا متفاوتی بیدار شود که جهان را با چنین وضعی درک کند. او با قول به اتحاد عالم و معلوم موفق به اثبات اصلی می شود که در بحث رابطه ذهن و عین و از بین رفتن جدایی و تمایز میان فاعل شناسا و متعلق شناسا نقش بسیار موثری ایفا می کند. بحث درباره این حقیقت، مشخص کردن ریشه های آن و بیان اینکه ملاصدرا در این باب رویکردی ویژه دارد، هدف اصلی سخن ماست.
    کلیدواژگان: تعریف مابعدالطبیعه، معرفت شناسی، معرفت وجودی، وجود ذهنی، صدق قضایا، ملاصدرا
  • محمد فتحعلی خانی صفحه 87
    دیوید هیوم برای آن که درباره عقاید دینی به شیوه ای قابل تفاهم داوری کند، کوشیده است تا از حساب احتمالات بهره گیرد. وی دراستفاده از حساب احتمالات بر آرای ویژه ای در خصوص علیت و استنتاج علی تکیه دارد. از نظر او، روابط علی خاص میان پدیده ها، از طریق تکرار مشاهده تقارن یا توالی آن پدیده ها بر ما آشکار می شوند. حاصل این تکرار، تداعی طبیعی و غیرقابل اجتنابی میان پدیده های مقارن است. همه تداعی های از این قبیل قوت و شدت یکسانی ندارند. در مواردی که مشاهدات قبلی بدون استثنا و یکنواخت باشد تداعی قوی است و اگر یکنواخت نباشد، قوت این تداعی به نسبت، تقلیل می یابد. حساب احتمالات کمک می کند تا با مشاهده هر یک از پدیده های متداعی بتوانیم احتمال وجود پدیده دیگر را محاسبه کنیم. در انجام این محاسبه، هیوم به احتمالات شرطی، احتمال پیشین و احتمال پسین توجه ویژه دارد و نحوه محاسبه خود را بر شکل ابتدایی قانون یا فرمولی مبتنی کرده که امروزه به فرمول بیز شهرت یافته است. نتیجه اعمال فرمول بیز بر سنجش برهان نظم و مبحث معجزه از نظر هیوم نشان دهنده غیرمنتج بودن برهان نظم و غیرقابل پذیرش بودن اخبار معجزه است. دراین مقاله نشان داده شده که هیوم در این قضاوت خود دچار مغالطه و مصادره به مطلوب است.
    کلیدواژگان: علیت، استنتاج علی، حساب احتمالات، قانون یا فرمول بیز، برهان نظم و معجزه
  • عبدالله نصری صفحه 119
    مرتضی مطهری معمولا به عنوان شرح و بسط دهنده دیدگاه های علامه طباطبائی معروف است، اما با تامل در آثار وی می توان ابعاد متعددی از اجتهادها و استنباط های شخصی را در آنها یافت. بخشی از این آرای ویژه در چالش و تقابل با آرای علامه طباطبائی قرار می گیرند. این مقاله درصدد ترسیم بخشی از چالش های این دو متفکر در عرصه مباحث نظری و فلسفی است.
    پاره ای از این چالش ها مربوط است به مسائلی از قبیل: حرکت توسطی، لزوم موضوع حرکت، حرکت بالعرض یا بالتبع، حرکت و تکامل، حرکت و مسئله تضاد، حامل استعداد، حدوث ذاتی، برهان صدیقین، حکمت الهی، عبث نبودن خلقت، اصل استخدام، کلیت احکام اخلاقی و جاودانگی آن، ضرورت اجتماع.
    کلیدواژگان: چالشها، مطهری، طباطبایی، مسائل فلسفی و نظری
  • سید محمد موسوی صفحه 141
    تحولات مهم در تاریخ فلسفه علم در قرن بیستم عبارت اند از: گفتمان اول: پوزیتویسم و استقراگرایی، گفتمان دوم: ابطال گرایی کارل پوپر و برنامه پژوهشی لاکاتوش، گفتمان سوم: ساختارگرایی و نسبیت گرایی تامس کوهن و گفتمان چهارم: هرمنوتیک با چیره شدن هرمنوتیک بر عرصه فلسفه علم، تحول اساسی در زمینه روش شناسی صورت گرفت. انواع هرمنوتیک را می توان از دو دیدگاه طبقه بندی کرد: الف) از دیدگاه کاربرد آن ب) از دیدگاه دوره تاریخی این نوشتار ضمن پرداختن به پیش زمینه های اثرگذار بر هرمنوتیک، گزارش تحلیلی کوتاهی از انواع هرمنوتیک را ارائه می کند.
    کلیدواژگان: هرمنوتیک، فلسفه علم، حلقه هرمنوتیک، معرفت شناسی، هستی شناسی، فهم
|
  • Dr. Ahmad Ahmadi Page 4
    In the arduous discussion of the principality of existence (asālat al-wujūd) or the principality of essence (asālat al-māhiyya), it is necessary first to examine the proposition which is the cornerstone of this discussion; second, it should be discussed how its conception can cause its acknowledgement; then we can clarify the significance of existential proposition; and finally, setting forth the meanings of the word “existence” and those of the word “essence” or “quiddity”, it would appear the signs of confused discussion of epistemology and ontology.
  • Muhammad Husayn HeshmatpŪr Page 19
    Since the word “treasuries” has been mentioned in the Koran and Hadiths, scholars of the interpretation of the Koran and Hadiths as well as theologians, philosophers and Gnostics have discussed it from several aspects. In this paper, we first interpret it literally, formulating the scholars’ opinions about it; then, we develop the discussion to the “key of treasury” and “treasurers”; finally, to make clear the philosophical-theological perspective in addition to the interpretation of the issue. we attempt to discuss the points mentioned among the scholars’ utterances.
  • Reza Akbariān Page 47
    In describing Metaphysics and its main theme, Mullā Sadrā has remarked a weighed word that is among the distinguished characteristics of his philosophy. While dealing with both the existent and existence as well as making a transition from the existent to existence, he doesn’t consider knowledge of existence as a merely mystical intuition at all, but presents a viewpoint which contains both the intuitive cognition and the rational analyses. He doesn’t accepts Ibn Sina’s and Fārābi’s opinions about the existence being accidental, and claims that the signification and real referent of a proposition such as ‘ man is existent’ is different from those of other propositions. In addition, in Mullā Sadrā’s view, the real thing is existence to which the concept of existent refers, but quiddity is no more than a property by which this single reality takes on the form of various objects. Furthermore, he holds the identity of knower and known which plays an important role in the discussion of subject-object relationship. The present paper’s goal is to deal with this principal truth, its roots and Mullā Sadrā’s special approach towards the subject.
  • Muhmmad Fatali Khāni Page 87
    Using probability calculus, David Hume attempts to judge religious beliefs properly. He, in using this calculus, relies on especial views about causation and causal inference. For him, specific causal relationships between phenomena appear to us through frequent observation of the succession or coexistence of certain phenomena. The result of this observation is a natural, unavoidable association between those phenomena. All associations of this sort are not of the same force and intensity; they are forceful if the observations occur incessantly and steadily, otherwise they are less forceful. The probability calculus helps us to show the probability of the occurrence of a certain phenomenon in case of observing each of the coexisting phenomena. To do this calculation, Hume pays special attention to variables such as posterior probability (or conditional probability) and prior probability, which can be considered as the primitive form of a law or formula known nowadays as Bayes’ theorem. Using Bayes’s theorem, Hume arrives at the conclusion that the Argument from design can not be fruitful, nor can be the Argument from miracles. The present article, which indeed deals with a discussion of Hume’s philosophy of religion, proves that Hume, in this conclusion, is subject to fallacy and begging the question.
  • Dr. Abdullāh Nasri Page 119
    Morteza Mutahari is well-known as the exponent of ‘Allamah Tabātabā’ī’s viewpoints; however, reflecting on his works, one can find different aspects of his personal understandings, some of which are in contrast to ‘Allāmah Tabātabā’ī’s views. The present article seeks to figure out some challenges of these two thinkers in the field of philosophical discussions. Some of the challenges are concerned with: mediating movement, necessity of subject in motion, motion by subordination, motion and evolution, motion and conflict, bearer of potentiality, essential contingency, ontological argument, divine wisdom, purposefulness of creation, employment principle, universality of moral judgments, immortality of moral judgments, and necessity of community.
  • Sayyid Muhammad MŪsavi Page 141
    In the 2oth century, the important developments in the history of philosophy of science are: the first debate, Positivism and Inductivism; the second debate, Karl Popper’s Refutationism and Lakatos’s research program; the third debate, Thomas Kuhn’s Structuralism and relativism; and the forth debate, Hermeneutics. After dominating Hermeneutics in the field of philosophy of science, a fundamental development occurs in its methodology. One can classify the types of Hermeneutics from two points of view: 1) its application; 2) its historical period. This paper is going to deal with the influential backgrounds of Hermeneutics as well as to present a brief account of the types of Hermeneutics.