فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:18 Issue: 3, 2007

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:18 Issue: 3, 2007

  • 116 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/12/15
  • تعداد عناوین: 16
|
  • خطا از نظر قرآن
    شهید آیت الله مرتضی مطهری صفحه 5
  • محمدحسن ضرابی، حمید جعفرزاده، مریم بیدار صفحه 7
    زمینه و هدف
    برای آماده سازی مکانیکی کانال دندان می توان از روش های مختلف دستی یا چرخشی استفاده کرد. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر دفعات کاربرد اینستومنت بر مقدار خروج دبری از فورامن آپیکال در آماده سازی کانال با روش دستی Step back و سیستم های چرخشی پروفایل و فلکس ماستر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه که به صورت آزمایشگاهی انجام شد، 73 دندان پرمولر تک کانال فک پایین با انحنای 0-10 درجه به سه گروه تقسیم شدند. گروه H به روش دستی با تکنیک Step back، گروه P توسط سیستم چرخشی پروفایل و گروه F توسط سیستم چرخشی فلکس ماستر آماده سازی شدند. برای جمع آوری دبری ها از ویال های حاوی آب مقطر که قبل از کار توسط ترازویی با دقت 0.0001 گرم توزین شده بود استفاده شد. پس از پایان آماده سازی کانال، ویال ها کاملا خشک شده و دوباره توزین انجام شد. اختلاف وزن ویال ها در دو نوبت، وزن دبری خارج شده از فورامن آپیکال بود. سپس مقایسه میانگین وزن دبری بین دفعات مختلف کاربرد فایل در یک سیستم توسط آزمون واریانس یک عاملی انجام شد.
    یافته ها
    در مقایسه دفعات کاربرد اینسترومنت ها در هر سیستم، فقط درگروه پروفایل، اختلاف معنی داری بین میانگین وزن دبری خارج شده در شش مرتبه کاربرد اینسترومنت ها وجود داشت (هر چه مرتبه کاربرد اینسترومنت افزایش یافت دبری کمتری خارج شد) در حالی که اختلاف معنی داری بین میانگین وزن دبری خارج شده در مرتبه های مختلف کاربرد اینسترومنت ها، در گروه های فلکس ماستر و دستی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    فایل های نو پروفایل نسبت به فایل های استفاده شده باعث خروج دبری بیشتری می شوند.
    کلیدواژگان: آماده سازی کانال، دفعه کاربرد، خروج دبری
  • زهرا بحرالعلومی، محسن داسدار، حسین فلاح زاده صفحه 14
    زمینه و هدف
    در درمانهای دندانپزشکی به خصوص برای کودکان استفاده از روش های غیرتهاجمی و همچنین توجه به راحتی بیمار حین کار از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه کلینیکی Carisolv و وسایل چرخشی در برداشت پوسیدگی در مولرهای شیری می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی 25 کودک یا متوسط سنی 7.02±1.64 سال شرکت داشتند. مولرهای شیری طرف مقابل که میزان پوسیدگی آنها قابل مقایسه با یکدیگر بود برای برداشت پوسیدگی به وسیله Carisolv و وسایل چرخشی انتخاب شدند. برداشت پوسیدگی این دو روش با استفاده از معیارهای کلینیکی مقایسه شد. همچنین زمان برداشت پوسیدگی، نیاز به بی حسی موضعی و احساس پوسیدگی این دو روش با استفاده از معیارهای کلینیکی مقایسه شد. همچنین زمان برداشت پوسیدگی، نیاز به بی حسی موضعی و احساس بیمار در این روش مقایسه گردید. آزمون های آماری با استفاده از آزمون McNemar و Paired انجام شد.
    یافته ها
    برداشت پوسیدگی در روش چرخشی 100% و روش Carisolv، 88% بود (P=0.0001). از بیماران استفاده از روش Carisolv را نسبت به وسایل چرخشی ترجیح دادند. 28% از بیماران با استفاده از وسایل چرخشی نیاز به بی حسی موضعی داشتند، در حالی که در روش Carisolv هیچ کدام از کودکان نیاز به تزریق نداشتند (P=0.002). زمان برداشت پوسیدگی در روش Carisolv به طور معنی دار بیشتر از روش چرخشی بود (P=0.0001)، اما طولانی بودن کار اثر منفی بر روی رفتار کودکان نداشت.
    نتیجه گیری
    روش شیمیایی برداشت پوسیدگی با استفاده از Carisolv به عنوان یک روش درمانی آتروماتیک موثر بوده و توان کاربرد در دندانپزشکی کودکان را دارد.
    کلیدواژگان: وسایل چرخشی، برداشت پوسیدگی، مولرهای شیری
  • عباس منزوی، قاسم امتی شبستری، سیما شهابی *، فاطمه حاجلو صفحه 19
    زمینه و هدف

    با توجه به کاربرد زیاد ماده قالب گیری آلژینات در دندانپزشکی و وجود انواع مختلفی از آلژینات های ساخت داخل و وارداتی در بازار، این نیاز احساس می شود که به منظور کنترل کیفیت، انواع مواد مورد استفاده از جمله آلژینات Plastalgin با استاندارد مقایسه شود. هدف از این مطالعه بررسی خواص کاربردی آلژینات Plastalgin تولید فرانسه با استاندارد می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع تجربی می باشد. خواص مورد بررسی شامل: زمان کار، زمان سفت شدن، استحکام تراکمی، تغییرشکل دایمی و تغییر شکل در اثر فشار بوده است. ضمنا مندرجات روی بسته آلژینات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایشات بر طبق استاندارد ADA وSO انجام گردید و برای هر آزمون شش نمونه در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    زمان کار این ماده در محدوده استاندارد بود و میانگین زمان سفت شدن دو دقیقه و 28 ثانیه بدست آمد. همچنین میزان تغییر شکل در تراکم آن 7.35% و تغییرشکل دایمی آن هم 3.25% بدست آمد. میانگین استحکام تراکمی این آلژینات طبق این مطالعه 0.74 مگاپاسکال می باشد. ضمنا برخی اطلاعات روی بسته آلژینات Plastalgin با یافته های مطالعه حاضر متفاوت بود.

    نتیجه گیری

    تمام خواص بررسی شده این سری از آلژینات به جز تغییرشکل دایمی آن خوب و در حد استاندارد بود ولی با اطلاعات روی بسته آن همخوانی نداشت.

    کلیدواژگان: آلژینات، استحکام تراکمی، تغییر شکل دائمی، پلاستالژین
  • زهرا عطایی، حمید عبدالهی، سمیه نادری پور، سیروس محمدی صفحه 25
    زمینه و هدف
    دهان شویه های گیاهی از جمله داروهای گیاهی می باشند که در سال های اخیر در ایران مورد مصرف زیادی پیدا کرده اند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ضد قارچ و ضد باکتری عصاره های بومادران، بابونه و ربوند در مقایسه با دهان شویه های شیمیایی کلرهگزیدین ایرانی و خارجی در سال 83 در دانشکده دندانپزشکی کرمان انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک بررسی تجربی آزمایشگاهی بوده و مواد مورد بررسی شامل: قارچ کاندیداآلبیکانس، باکتری های شایع پاتوژن دهانی، عصاره های گیاهی بومادران، بابونه، ربوند و دهان شویه های کلرهگزیدین ایرانی و خارجی 0.2% می باشند. میکروارگانیسم ها از مرکز کلکسیون قارچها و باکتری های صنعتی و عفونی ایران خریداری شدند. عصاره های گیاهی هیدروالکلی 80% به صورت آماده از شرکت گل دارو تهیه شده و دهان شویه های کلرهگزیدین ایرانی از داروخانه و نمونه خارجی از مراکز داروهای تک نسخه ای خریداری شدند. برای بررسی اثر عصاره ها از روش رقت لوله ای و بررسی قطر هاله عدم رشد و بدست آوردن حداقل غلظت مهار کننده هر عصاره (MIC) استفاده شد. برای هر کدام از میکروارگانیسم ها از آزمون های تاییدی تشخیصی استفاده گردید و درصد و رقت عصاره ها نیز در آزمایشگاه تایید گردید. آنالیز آماری از استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون (Repeated Measure)ANOVA انجام گرفت.
    یافته ها
    در بررسی های حاصل از این مطالعه مشخص شد، سه عصاره از نظر اثرات ضد قارچ و ضد باکتری با هم متفاوت دارند. عصاره ربوند بیشترین اثر ضد باکتریال را از خود نشان داد. عصاره بومادران و بابونه به ترتیب در مرحله بعدی قرار داشتند. از نظر اثر ضد قارچی هر سه عصاره اثر بسیار ضعیفی نشان دادند. بین اثرات ضد باکتریال و ضدقارچی عصاره ها و دو نمونه کلرهگزیدین اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.01) به طوری که اثرات ضد قارچ کلرهگزیدین خارجی از ایرانی و هر دو گلرهگزیدین از عصاره ها بیشتر بود، ولی بین اثرات ضدقارچ کلرهگزیدین خارجی و ایرانی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که ربوند دارای اثرات ضد باکتریال قویتری نسبت به دو عصاره دیگر می باشد و از طرفی عصاره های بومادران و بابونه نیز اثرات ضد باکتریال از خود نشان دادند، لذا در ادامه مطالعه حاضر آزمایشات تخصصی و تحقیقات بالینی جهت تکمیل مطالعه حاضر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بومادران، بابونه، ریوند، اثر ضد قارچ، اثر ضد باکتری
  • اسماعیل یاسینی، الهام شیدوش صفحه 32
    زمینه و هدف
    هنگام استفاده از دنتین باندینگ ها آلودگی به بزاق و خون می تواند باعث مشکل در اتصال کامپازیت به دندان بخصوص پس از سخت شدن باندینگ توسط نور و قبل از قرار دادن کامپازیت شود. هدف از این مطالعه بررسی استحکام باند برشی کامپازیت به دنتین باندینگ پس از سخت شدن و آلوده شدن به بزاق و خون با روش های درمانی مختلف است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای و آزمایشگاهی، تعداد 35 دندان پرمولر و مولر انسان را پس از دبریدمان در آب مقطر حاوی کلرآمین 0.5% به مدت یک هفته نگهداری شدند، سپس سطوح باکال و لینگوال کلیه دندانها توسط دیسک الماسی برداشته شد تا یک سطح صاف درعاج ایجاد شود. این سطوح توسط اسید فسفریک 37% به مدت 15 ثانیه اچ و به مدت بیست ثانیه شستشو و با یک گلوله پنبه ای، آب اضافی گرفته شد، سپس با یک برس یک بار مصرف از مواد چسبنده عاجی نسل پنجم (Excite) در سطح اچ شده قرار داده و به مدت بیست ثانیه کیور شدند. جهت باندینگ بهتر عمل باندینگ یک بار دیگر تکرار و دندان ها به طور تصادفی به پنج گروه هفت عددی تقسیم و درمان های زیر انجام شد.
    گروه یک: گروه کنترل فاقد هرگونه آلودگی، گروه دو: سطوح باند شده با بزاق و خون آلوده شدند. گروه سه: سطوح آلوده شسته و خشک شدند. گروه چهار: سطوح آلوده ابتدا شسته و خشک سپس برای رفع آلودگی از اسید فسفریک به مدت ده ثانیه استفاده و سطح شسته و خشک گردید. گروه پنج: سطوح آلوده شسته و خشک به مدت ده ثانیه در اسید قرار داده، شسته و خشک گردید و سپس از دنتین باندینگ نسل پنجم استفاده شد و این سطح به مدت بیست ثانیه کیور شد. سپس درکلیه سطوح استوانه ای به قطر و ارتفاع دو میلی متر کامپوزیت قرار داده و به مدت چهل ثانیه کیور شد. کلیه نمونه ها پس از ترموسایکلینک تحت بررسی تست برشی با دستگاه اینسترون قرار گرفته و نتایج توسط آنالیز واریانس (One way)ANOVA با ضریب 95% اطمینان بررسی شدند.
    یافته ها
    بین متوسط استحکام باند برشی گروه های آلوده و غیرآلوده اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.001).
    نتیجه گیری
    بعد از کپور باندینگ های (Single Bottle)، آلودگی به بزاق و خون و قبل از استفاده از اسید و باندینگ مجدد استحکام باند برشی کامپازیت به عاج به طور معنی داری کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: باندینگ تک مرحله ای، آلودگی بزاق، آلودگی به خون، استحکام باند برشی
  • منصور ریسمانچیان، رضا بیرنگ، احمد مقاره عابد صفحه 38
    مقدمه
    کاربرد روزافزون ایمپلنت های دندانی منجر به افزایش موارد وقوع بیماری های اطراف ایملنت شده است. همگام با افزایش این گونه موارد روش های درمانی مختلفی برای اعاده سلامت بافت های نرم و سخت اطراف ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا مواردی از کاربرد لیزر برای آماده سازی سطح ایمپلنت و از بین بردن باکتری ها گزارش شده است، در مجموعه این تحقیقات کاربرد توام لیزر و GBR در حذف ضایعات ایمپلنت دیده نمی شود.
    معرفی مورد: بیماری که در درمان با ایمپلنت قبل از ساخت پروتز دچار بیماری اطراف ایمپلنت همراه با تحلیل عمودی استخوان در سطوح مزیال و دیستال شده بود با استفاده توام از لیزر Er-YaG و GBR، همراه با پیوند استخوان تحت درمان قرار گرفت چهار ماه پس از درمان پروتز بیمار ساخته شد و ایمپلنت بیمار بارگذاری گردید. پس از آن تا 18 ماه تحت معاینات دوره ای کلینیکی و رادیوگرافیک قرار گرفت. ضایعات استخوانی در سطوح مزیال و دیستال کاملا برطرف شده و پس از 18 ماه هیچ گونه علایم کلینیکی و رادیوگرافیکی در بیمار مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: التهاب اطراف ایمپلنت، لیزر، gbr
  • محمدسعید شیخ رضایی، محمد قاضی خوانساری، الهام سلطان پناه دربیدی، فرزاد دانش صفحه 42
    زمینه و هدف
    دستیابی به پرکردگی مناسب کانال های ریشه و مهر و موم غیرقابل نفوذ آنها به عنوان یکی از اهداف درمان ریشه مطرح می باشد. این امر مانع راهیابی مایعات نسجی و میکروارگانیسم ها به داخل کانال می گردد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر حضور مایعات داخل کانال هنگام پرکردن در حضور دو سیلر AH26 و Rosen بر مهر و موم آپیکال پرکردگی داخل کانال می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای، تعداد 64 دندان تک کانال با این شرایط انتخاب شدند: آپکس بالغ، کانال های نسبتا مستقیم، فقدان تحلیل داخلی و خارجی و کلسیفیکاسیون شدید. تاج این دندان ها از ناحیه سرویکال قطع و سپس آماده سازی کانال ها انجام گردید. نمونه ها به صورت تصادفی در شش گروه تقسیم شدند وتوسط دو سیلرAH26 و Rosen در سه محیط کانال خشک، حاوی خون سیترانه و هیپوکلیریت سدیم 2.5% و به روش تراکم جانبی گوتاپرکا پر شدند. نمونه ها به مدت 48 ساعت در محلول متیلن بلو قرار گرفته و سپس شستشو، خشک و به صورت طولی به دو نیم تقسیم گردیدند. جهت بررسی حجمی رنگ نفوذی، نمونه ها در اسید نیتریک 65% غوطه ور و توسط دستگاه اسپرکتروفتومتر، حجم رنگ نفوذ کرده در نمونه ها اندازه گیری شد. جهت مقایسه میزان نشت رنگ در گروه ها از آزمون ANVA2-way استفاده گردید.
    یافته ها
    در روش اندازه گیری حجمی رنگ، سیلر AH26 نسبت به سیلر Rosen در تمامی محیط ها نشت رنگ کمتری نشان داد. (P<0.001)، همچنین تفاوتی در میانگین نشت رنگ در حضور هر یک از سیلرها در سه محیط مختلف وجود نداشت (P=0.875).
    نتیجه گیری
    با رعایت اصول مهر و موم کردن کانال، رطوبت تاثیر چندانی بر سیل آپیکال ندارد. در این مرحله سیلر AH26 بهتر از سیلر Rosen عمل می کند.
    کلیدواژگان: ریزنشت، روش بررسی نفوذ حجمی رنگ، تاثیر رطوبت، سیل آپیکال، سیلر ah26، سیلر rosen
  • مقایسه دو سیستم چرخشی ریس و فلکس ماستر در حفظ آناتومی اولیه کانال در بلوک های رزینی با خمیدگی شدید
    صدیقه خدمت، مجید وحدتی فر صفحه 47
    زمینه و هدف
    تنوع زیاد و عرضه روزافزون سیستم های موتوری چرخشی به بازار مصرف انتخاب سیستم مناسب برای درمان ریشه را مشکل ساخته است. هدف مطالعه حاضر مقایسه سیستم قدیمتر فلکس مستر (Flexmaster) با یک سیستم جدید به نام ریس (Race) از نظر حفظ طول کارکرد، حفظ آناتومی اولیه کانال های خمیده و میزان بروز خطاهای حین درمان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی چهل عدد بلوک رزینی با زاویه خمیدگی 45 درجه و شعاع خمیدگی 2.5 میلی متر تهیه و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند پس از تعیین طول اولیه کانال ها و رنگ آمیزی با متیلن بلو، فتوگرافی از بلوک ها تهیه گردید، آماده سازی کانال ها به سیستم های چرخشی فلکس مستر و ریس طبق دستور کارخانه های سازنده انجام شد. مجددا طول کارکرد کانال ها اندازه گیری و تغییرات آن ثبت گردید. سپس کانال های آماده شده با ائوزین رنگ آمیزی و فتوگرافی مجدد از بلوک ها تهیه گردید. تصاویر قبل و بعد از آماده سازی کانال ها روی هم قرار گرفتند و تغییرات دیواره کانال ها در نواحی مختلف بررسی گردید. آنالیز اطلاعات بدست آمده با آزمون های t و Mann-Whitney انجام شد.
    یافته ها
    مقایسه میانگین جابه جایی کانال به طرف داخل و خارج در نواحی مختلف نشان داد که در اکثر نواحی مورد بررسی میانگین جا به جایی در گروه ریس بیشتر از گروه فلکس مستر می باشد که در دو ناحیه شامل دیواره خارجی مقطع B و دیواره داخلی مقطع E (ناحیه اپیکال) اختلاف دو گروه معنی دار بود یعنی گروه ریس به طور قابل توجهی جا به جایی بیشتری ایجاد کرده بود. میانگین کاهش طول کارکرد درگروه ریس 0.54 میلی متر و در گروه فلکس مستر 0.59 میلی متر مشابه بود موارد ایجاد Zip/Elbow در گروه ریس 20% و در گروه فلکس مستر، 35% بود.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه سیستم چرخشی ریس در مقایسه با فلکس مستر در اکثر نواحی مورد بررسی تغییرات بیشتری در آناتومی اولیه کانال های رزینی با خمیدگی شدید ایجاد کرده بود.
    کلیدواژگان: سیستم های چرخشی، فلکس مستر، ریس، بلوک های رزینی خمیده
  • حسن تراب زاده، سمیه بای صفحه 54
    زمینه و هدف
    حلالیت مواد ترمیمی از آنجا که می تواند سبب از دست رفتن تطابق لبه ای، خصوصیات سطحی و زیبایی شود بنابراین باید به عنوان یک خاصیت کلینیکی مهم مورد توجه قرار گیرد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان و الگوی حلالیت گلاس آینومرهای کانونشنال و رزین تغییر یافته می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، دو نوع گلاس آینومر ترمیمی کانونشنال (Fuji II، Ionocid-F) و دو نوع گلاس آینومر رزین تغییر یافته (Fuji II LC، Iono Gem LC) انتخاب شدند. از یک قالب Persopex با قطر هفت میلی متر و ضخامت دو میلی متر برای ساخت پنج نمونه برای هر ماده استفاده شد. نمونه ها در پنجاه سی سی آب مقطر به مدت یک ماه غوطه ور شدند. قبل از غوطه وری، نمونه ها خشک و وزن شدند. به این ترتیب وزن اولیه نمونه ها به دست آمد. نمونه ها یک ساعت، 24 ساعت و از آن پس هر هفته به مدت یک ماه وزن شدند. در هر مرحله نمونه ها ابتدا خشک و وزن گردیدند و سپس در محیط جدید قرار گرفتند. در نهایت میانگین افزایش وزن هر ماه به دست آمده و درصد حلالیت با ضرب درصد این مقادیر و تقسیم بر وزن اولیه نمونه ها حاصل شد. نتایج با آزمون آنالیز واریانس دو عاملی با اندازه های مکرر روی یک عامل و آزمون Scheffe و t زوجی آنالیز شدند (P<0.05).
    یافته ها
    Ionocid-F با %0.87±%24.09 بیشترین وFuji II LC با ±%0.74 1.05% کمترین میزان حلالیت را دارا بودند. همچنین میانگین حلالیت درIono Gem LC %7.34±%2.20و در Fuji II %9.01±%1.33بود، ضمنا مشخص شد که حلالیت سمان ها با گذشت زمان افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    Fuji II LC کمترین میزان حلالیت و Ionocid-F بیشترین میزان حلالیت را دارا بود و حلالیت در سمان های رزین تغییر یافته کمتر از انواع کانونشنال بود. همچنین حلالیت تمام مواد با گذشت زمان افزایش پیدا کرد.
    کلیدواژگان: حلالیت، گلاس آینومرهای کانونشنال، رزین تغییر یافته
  • بررسی تاثیر چهار نوع ماده ظهور و ثبوت رایج ساخت ایران بر کیفیت تصویر رادیوگرافیک دو نوع فیلم دندانی
    ماهرخ ایمانی مقدم، امین حاجی علی افضلی، مهندس سعید ابراهیم زاده صفحه 61
    زمینه و هدف
    نوع محلول ظهور و ثبوت و ترکیب فیلم ها و محلول های مختلف می توانند منجر به ایجاد خواص سنسیتومتریک (دانستیه، کنتراست) متفاوت در فیلم شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر چهار نوع ماده ظهور و ثبوت ایرانی رایج بر کیفیت تصویر رادیوگرافی دو نوع فیلم دندانی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از یک دندان پرمولر دوم فک پایین کست شده و یک وج سربی 248 رادیوگرافی پری آپیکال در مدت ده روز کاری تهیه و تمامی رادیوگرافی ها با چهار نوع محلول ظهور و ثبوت ایرانی به نام های طیف ساز، جهان، فرحان و چمپیون پردازش شدند. جهت بررسی دقت تشخیصی موقعیت نوک فایل اندودنتیک نسبت به آپکس تعیین گردید. بررسی دانسیتومتریک رادیوگرافی های مربوط به وج سربی توسط نرم افزار دیجیتالی دانسیتومتری ساخت ایران در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد. اطلاعات بدست آمده با آزمونهای واریانس دو عاملی و آزمون نسبت ها آنالیز شدند.
    یافته ها
    میانگین کنتراست و دانستیه تصاویر فیلم کوداک به طور معنی داری بیشتر از فیلم آگفا (P=0.001) و میانگین کنتراست تصاویر حاصل از محلول چمپیون به طور معنی داری بیشتر از تصاویر بقیه محلولها بود (P=0.001). فیلم های آگفا و کداک در تشخیص موقعیت قابل اندودنتیک تفاوتی با یکدیگر نداشتند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که نوع محلول پردازش و نوع فیلم بر کنتراست و دانستیه رادیوگرافی تاثیر معنی داری می گذارد. فیلم کداک پردازش شده در محلول چمپیون بیشترین دانستیه و کنتراست رادیوگرافیک را ایجاد کرد.
    کلیدواژگان: فیلم دندانی، ماده ظهور و ثبوت، کیفیت تصویر
  • محمدرضا مالکی پور، فرزانه شیرانی، پروین میرزا کوچکی، محمدعلی بیات صفحه 67
    زمینه و هدف
    هنگام استفاده از دنتین باندینگ ها آلودگی به بزاق و خون می تواند باعث مشکل در اتصال کامپازیت به دندان بخصوص پس از سخت شدن باندینگ توسط نور و قبل از قرار دادن کامپازیت شود. هدف از این مطالعه بررسی استحکام باند برشی کامپازیت به دنتین باندینگ پس از سخت شدن و آلوده شدن به بزاق و خون با روش های درمانی مختلف است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای و آزمایشگاهی، تعداد 35 دندان پرمولر و مولر انسان را پس از دبریدمان در آب مقطر حاوی کلرآمین 0.5% به مدت یک هفته نگهداری شدند، سپس سطوح باکال و لینگوال کلیه دندانها توسط دیسک الماسی برداشته شد تا یک سطح صاف درعاج ایجاد شود. این سطوح توسط اسید فسفریک 37% به مدت 15 ثانیه اچ و به مدت بیست ثانیه شستشو و با یک گلوله پنبه ای، آب اضافی گرفته شد، سپس با یک برس یک بار مصرف از مواد چسبنده عاجی نسل پنجم (Excite) در سطح اچ شده قرار داده و به مدت بیست ثانیه کیور شدند. جهت باندینگ بهتر عمل باندینگ یک بار دیگر تکرار و دندان ها به طور تصادفی به پنج گروه هفت عددی تقسیم و درمان های زیر انجام شد.
    گروه یک: گروه کنترل فاقد هرگونه آلودگی، گروه دو: سطوح باند شده با بزاق و خون آلوده شدند. گروه سه: سطوح آلوده شسته و خشک شدند. گروه چهار: سطوح آلوده ابتدا شسته و خشک سپس برای رفع آلودگی از اسید فسفریک به مدت ده ثانیه استفاده و سطح شسته و خشک گردید. گروه پنج: سطوح آلوده شسته و خشک به مدت ده ثانیه در اسید قرار داده، شسته و خشک گردید و سپس از دنتین باندینگ نسل پنجم استفاده شد و این سطح به مدت بیست ثانیه کیور شد. سپس درکلیه سطوح استوانه ای به قطر و ارتفاع دو میلی متر کامپوزیت قرار داده و به مدت چهل ثانیه کیور شد. کلیه نمونه ها پس از ترموسایکلینک تحت بررسی تست برشی با دستگاه اینسترون قرار گرفته و نتایج توسط آنالیز واریانس (One way)ANOVA با ضریب 95% اطمینان بررسی شدند.
    یافته ها
    بین متوسط استحکام باند برشی گروه های آلوده و غیرآلوده اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.001).
    نتیجه گیری
    بعد از کپور باندینگ های (Single Bottle)، آلودگی به بزاق و خون و قبل از استفاده از اسید و باندینگ مجدد استحکام باند برشی کامپازیت به عاج به طور معنی داری کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: استحکام باند، کامپوزیت، هیبرید، قابل جریان، باندینگ های عاجی
  • بررسی میزان سلان چهار موم ایرانی و Dental Modelling Was Detry به روش استاندارد ADA
    سیما شهابی، سعید نصوحیان، علی اکبر بینا صفحه 74
    زمینه و هدف
    چنانچه درکلیه مراحل ساخت دندان مصنوعی دقت زیادی اعمال شود ولی در مرحله رکوردگیری از مواد نامناسب استفاده گردد، کیفیت دست دندان نهایی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. مطالعه حاضر نیز با هدف بررسی مقایسه ای میزان سیلان چهار موم ایرانی آذردنت، پارس موم، کریستال، موم آسیا با Dental modelling wax detry ساخت کارخانه Dentsply و با معیارهای استاندارد ارایه شده در استاندارد ADA شماره 24 انجام شد.
    روش بررسی
    جهت انجام این پژوهش آزمایشگاهی مطابق روش ارایه شده در استاندارد ADA از هر موم دو نمونه به قطر ده میلی متر و ارتفاع شش میلی متر آماده گردید و در سه دمای مختلف 23، 37 و 45 درجه سانتی گراد در یک حمام آب گرم دقیق که درصد حد 0.1 درجه سانتی گراد قابل کنترل بود بر روی هر نمونه در هر دما فشاری معادل 19.6 نیوتن معادل دو کیلوگرم وارد شد و تغییرات ایجاد شده در ارتفاع نمونه ها به وسیله یک میکرومتر دقیق اندازه گیری گردید. بر حسب درصد تغییرات نسبت به طول اولیه، میزان سیلان آن موم در دمای خاص بدست آمده و سپس با معیارهای استاندارد ارایه شده توسط ADA مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    با مقایسه میزان سیلان موم ها به محدوده استاندارد (حداکثر 0.6%)، در دمای 23 درجه سانتی گراد مشخص شده که میزان سیلان موم های آسیا، کریستال، آذردنت و Dental modelling wax detry همگی در محدوده استاندارد می باشد. در دمای 37 درجه سانتی گراد، با مقایسه میزان سیلان موم ها با محدوده استاندارد (حداکثر 10%)، مشخص شد که هیچ کدام از پنج نمونه فوق در محدوده استاندارد نمی باشد این نتایج برای همه موم ها در دمای 45 درجه سانتی گراد هم در محدوده استاندارد قرار داشت.
    نتیجه گیری
    به طور کلی، به دلیل اینکه در دماهای مختلف، موم های مورد نظر نتایج متفاوتی نسبت به استاندارد داشته اند، بهتر است با Batch number دیگر از این مواد، سیلان آنها مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیلان موم، استانداردada، پارس موم، موم اسیا، آذرنت
  • بررسی میزان یون های فلزی آزاد شده از دستگاه های ثابت ارتودنسی در سلول های مخاط دهان
    فریبرز امینی، محمد ربانی، عاطفه امجدی صفحه 79
    زمینه و هدف
    دستگاه های ثابت ارتودنسی شامل براکت ها، بندها و آرچ وایرها که از آلیاژهای استینلس استیل، نیکل، تیتانیوم و یا نیکل- کبالت ساخته می شوند منجر به آزادسازی یون های فلزی در داخل حفره دهان می شوند. هدف از این مطالعه، اندازه گیری میزان آزادسازی یون های فلزی از دستگاه های ثابت ارتودنسی در سلول های مخاط باکال در بیماران دریافت کننده درمان های ثابت ارتودنسی می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه به صورت همگروهی تاریخی (Historical cohort) انجام گرفت. براساس شرایط ورود سی بیمار در محدوده سنی2±18 سال که تحت درمان با دستگاه ارتودنسی ثابت به مدت تقریبی دو سال به بودند به عنوان (گروه مورد) و سی نفر در محدوده سنی 20±2 که تا به حال تحت هیچ گونه درمان ارتودنسی نبوده و هیچ ترمیم دندانی هم نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. نمونه های مخاط باکال افراد در هر دو گروه توسط یک مسواک بین دندانی تهیه و محتوای نیکل وکروم سلول های مخاط با استفاده از دستگاه Atomic absorption spectrometry varian درمرکز سازمان انرژی اتمی ایران آنالیز گردید.
    یافته ها
    مطالعه روش شصت نمونه در دو گروه سی نفره انجام گرفت. میزان یون نیکل در گروه شاهد 12.26±12.9ppb و در گروه مورد برابر 21.74±11.4ppb بود که این اختلاف از نظر آماری بین دو گروه معنی دار بود (p<0.003).
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن میزان یون های نیکل درمخاط باکال افراد تحت درمان با دستگاه های ارتودنسی ثابت نسبت به افراد گروه کنترل، بررسی تاثیر تغییر مواد تشکیل دهنده در دستگاه های ارتودنسی ثابت در صورت عدم تغییر نامطلوب درخواص فیزیکی و مکانیکی می تواند به عنوان یک راه حل مناسب در آینده در نظر گرفته شود. اگر چه افزایش مقاومت مواد و وسایل درمقابل تخریب مکانیکی سطحی نیز شاید به عنوان راهکار کوتاه مدت در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: نیکل، کروم، دستگاه های ثابت ارتودنسی، سلول های مخاط دهان
  • مریم قوام، مرضیه علیقلی صفحه 84
    زمینه و هدف
    یکی از مواردی که می تواند امکان انتقال عفونت به بیماران، دندانپزشکان و پرسنل شاغل در مطب را ایجاد نماید، آلودگی وسایل و ابزاری است که با آن خدمات دندانپزشکی ارایه می گردد. هدف از این مطالعه بررسی آلودگی باکتریایی چهار ماده مصرفی دندانپزشکی است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی مواد تهیه شده به صورت کور بدون ایجاد آلودگی در آزمایشگاه میکروب شناسی مورد آزمایش قرار گرفت. از محیط تیوگلکولات سدیم (جهت باکتری های بی هوازی) و تریپتی کیس سوی براث (جهت باکتری های هوازی) در دمای 35 درجه سانتی گراد استفاده شد. کلیه محیط ها روزانه جهت مشاهده کدورت ناشی از رشد بررسی می شدند. برای شناسایی باکتری ها از آزمایشات میکروسکپیک و کشت استفاده شد.
    یافته ها
    پودرهای پامیس آلودگی به استافیلوکوک کوآگولاز منفی، انتروکوکوس فکالیس و گونه هایی از باسیل و دیفرویید نشان داد. برخی از خمیرهای پروفیلاکسی به دیفترویید و استافیلوکوک کوآگولاز منفی و میکروکوکوس روزئوس آلودگی داشتند. وج های چوبی مورد بررسی فقط یک مورد تجاری آلودگی به استافیلوکوک، دیفترویید و باسیل داشت. پودرهای زینک اکساید آلودگی نداشتند. آلودگی به میکروب های بی هوازی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در برخی نمونه های بررسی شده آلودگی باکتریال دیده شد، که البته در شرایط عادی بیماری زا نیستند.
    کلیدواژگان: آلودگی باکتریایی، وج چوبی، خمیر پروفیلاکسی، پودر پامیس، اکسید روی
  • مژگان پاک نژاد، طاهره سادات جعفرزاده، امیر مهدی شاملو صفحه 92
    زمینه و هدف
    تحقیقات زیادی برای جایگزینی دهان شویه های طبیعی باعوارض کمتر بجای مواد شیمیایی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه مقایسه ماتریکا (دهان شویه گیاهی) و کلرهگزیدین (دهان شویه شیمیایی) در بیماران دارای پاکت 3-6 میلی متری مبتلا به پریودنتیت مزمن است.
    روش بررسی
    این یک مطالعه کلینیکی از نوع مداخله ای به روش دو سوکور می باشد. 32 بیمار (ده مرد و 22 زن) 30-50 سال مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی تهران در سال 1383 براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. شاخص های مورد ارزیابی شامل عمق پاکت (ppd) و خونریزی هنگام پروبینگ (PBI) بود. درهمه آنها مرحله یک درمان شامل جرم گیری و صاف کردن سطح ریشه انجام گردید. بیماران به دو دسته مساوی تقسیم شدند. برای دسته اول (گروه آزمون) دهان شویه ماتریکا و دسته دوم (کنترل) کلرهگزیدین تجویز شد. پس از یک ماه پارامتر مجددا ارزیابی گردید. آنالیزهای آماری شاملMann-Whitney، Univariant Analysis of Variance انجام گردید.
    یافته ها
    هر دو دهان شویه در بهبود پارامترهای ppd و PBI موثر بودند. کلرهگزدین (94% میلی متر) به طور معنی داری جهت کاهش ppd بهتر از ماتریکا (74% میلی متر) بود. ولی در رابطه با PBI بر عکس ppd ماتریکا (91%) به طور معنی داری مفیدتر از کلرهگزدین (79%) بود. همچنین در تمام بیماران استفاده کننده از ماتریکا رنگیزه مشاهد شد.
    نتیجه گیری
    کلرهگزیدین در کاهش عمق پاکت بهتر از ماتریکا عمل کرده ولی ماتریکا در رفع التهاب و PBI موثرتر بوده است. لذا ماتریکا در درمان ژنژیویت ترجیح داده می شود.
    کلیدواژگان: دهان شویه، کلر هگزدین، پاکت پریودنتال، رنگیزه، ماتریکا، ژنژیویت
|
  • Mohammadhasan Zarabi, Hamid Jafarzadeh, Maryam Bidar Page 7
    Background And Aim
    Various kinds of hand or rotary techniques are used for mechanical preparation of the root canal. The aim of this study was to assess the influence of the number of applications of conventional and two rotary instrumentation techniques (Profile, FlexMaster) on the apical extrusion of debris.
    Materials And Methods
    In this study, 73 single rooted mandibular premolars with curvatures between 0 to10 degrees were divided into three groups. Groups H, P and F were prepared by the hand step-back, Profile and FlexMaster techniques, respectively. Preweighed vials (0.0001 precision) containing distilled water were used to collect debris. After canal preparation, the vials were completely dried and weighed again. The weight of the debris extruded from the apical foramen was calculated by assessing the difference between the weights of the vials, before and after canal preparation. One–way ANOVA was used to compare the mean weight differences of the debris between the number of applications of the three different techniques.
    Results
    The weight of the debris varied significantly according to the number of times the Profile technique was applied (n=6), i.e. the quantity of debris decreased with increased application. A statistically significant difference was not observed between the number of applications using the other studied techniques.
    Conclusion
    New Profile instruments induce more extrusion of debris from the apical foramen as compared to previously used instruments. Key words: Canal preparation - Application number - Debris extrusion
  • Zahra Bahrololoomi, Mohsen Dasdar, Hoseain Fallahzadeh Page 14
    Background And Aim
    Employing conservative procedures and considering patient comfort are of great importance, especially for dental treatment in paediatric patients. The aim of this study was to compare the efficacy of the Carisolv system with high-speed excavation of caries using rotary instruments, in primary molars.
    Materials And Methods
    Twenty-five children with a mean age of 7.02±1.64 years were included in this clinical trial. Each patient had at least two contralateral primary molars with comparable caries and approximately equal-size access to lesions (N=50). Caries were removed using the Carisolv system and rotary instruments. The efficiency of caries removal was judged on the basis of clinical criteria. Length of working time, need of local anesthesia, and level of patient cooperation were recorded for both methods. Statistical analysis was performed using the MCNemar and paired t-tests.
    Results
    The Carisolv and rotary systems removed 88% and 100% of the caries, respectively (P=0.0001). Working time with the chemomechanical method was prolonged when compared with the mechanical method (P =0.0001), but it did not negatively affect the childrens’ cooperation. 92% of the patients found Carisolv treatment more acceptable than the highspeed excavation system. Furthermore, the chemomechanical method reduced the need for administration of local anesthesia for cavity preparations (0% versus 28%) (P=0.002).
    Conclusion
    Carisolv is an effective clinical alternative treatment for the removal of caries in primary molars. It is also more conservative of dental tissue and appears to be more comfortable for most patients.
  • Abbas Monzavi, Ghasem Omati Shabestari, Sima Shahabi, Fatemeh Hajloo Page 19
    Background And Aim

    Alginate is one of the most widely used impression materials in dentistry. Currently, a variety of alginates are available on the market. Quality control should be performed for all dental materials used in Iran. The aim of the present study was to evaluate several parameters of Plastalgin alginate (Made in France) according to the currently valid international standard for dental alginate impression materials.

    Materials And Methods

    The studied parameters were: working time, setting time, compressive strength, permanent deformation and strain in compression. All factors associated with packaging were also evaluated. All tests were performed in accordane with ISO or ADA standards and 6 specimens were employed for each test.

    Results

    The working time of Plastalgin was within standard limits and the mean setting time was found to be 2 minutes and 28 seconds. The strain in compression, permanent deformation and mean compressive strength was 7/35%, 3/25% and 0/74 Mpa, respectively. Our findings did not confirm the information listed on the Plastalgin® packages.

    Conclusion

    The investigated parameters were in accordance with ISO standards, except for permanent deformation. Our findings did not correspond with the information written on the packages. Further studies are required to determine the properties of this material.

  • Zahra Atai, Hamid Abdolahi, Somayeh Naderi Poor, Siros Mohamadi Page 25
    Background And Aim
    Herbal mouth washes are part of the broad spectrum of herbal medicine that is widely used in Iran, especially in recent years. The aim of this experimental study was to evaluate the antifungal and antibacterial effects of Yarrow, Chamomile and Rhubarb and to compare them with Iranian and foreign 0.2 % chlorohexidine mouth washes.
    Materials And Methods
    Microbial samples were purchased from PTCC and herbal extracts were obtained from Gol daroye Isfahan Co. Iranian chlorhexidine was bought from a pharmacy and foreign chlorhexidine (Made in UK) from the Noor center. Bacterial inhibition zone halo was measured and agar dilution was used to evaluate the herbal extracts. The minimum inhibitory concentration (MIC) was determined for all specimens. A validity test was administered for each of the microorganisms and the dilution of the extracts were confirmed in the laboratory. Data were subjected to statistical analysis using repeated-measure ANOVA.
    Results
    The three extracts revealed different antifungal and antimicrobial effects. The highest to lowest antimicrobial effects were seen in Rhubarb, Yarrow and Chamomile, respectively. The antifungal effects were weak in all three tested extracts. A significant difference was observed between the antimicrobial and antifungal effects of the 3 extracts and the 2 chlorhexidine solutions (p<0.01). The antifungal effects of the UK-made chlorhexidine was higher than the Iranian chlorohexidine, and both were higher than the 3 tested extracts. No significant difference in antifungal effects was found between the two studied chlorhexidines.
    Conclusion
    The antibacterial effects of Rhubarb were higher than Yarrow and Chamomile. Further investigation, using more specific laboratory methods along with clinical evaluation is recommended.
  • Esmail Yassini, Elham Shidoush Page 32
    Background And Aim
    Achieving good moisture control is a common problem encountered in restorative dentistry, especially after applying and curing dentin bonding agents over dentin tissue. The aim of this study was evaluation of the effect of saliva and blood contamination on shear bond strength of cured dentin adhesives.
    Materials And Methods
    Thirty-five extracted sound human molars and premolars were collected and after debridement, stored in 0.5% chloramine solution for one week and preserved in distilled water, afterwards. The buccal and lingual surfaces were ground flat to expose the dentin. These surfaces were etched with 37% phosphoric acid for 15 seconds, rinsed for 20 seconds and dried with a cotton pellet. A single–bottle dentin-bonding agent was applied on the etched surfaces and cured for 20 seconds. This procedure was repeated in order to achieve excellent bonding. The specimens were divided into five groups of 7 each: Group 1 (Control) was not contaminated in Group 2, bonding surfaces were contaminated with blood and saliva without any other treatment Group 3 was contaminated and then rinsed and dried completely Group 4 was contaminated, then rinsed and dried and re-etched for 10 seconds Group 5 was contaminated, rinsed and completely dried, re-etched for 10 seconds, rinsed, dried, re-bonded and cured for 20 seconds. A composite cylinder built in a plastic mold (2 mm high × 10 mm wide) was placed on the treated surfaces and cured for 40 seconds. After thermocycling, the shear bond strengths of all specimens were measured using an Instron testing machine. The data were subjected to one-way ANOVA, with 95% coefficient of confidence.
    Results
    A significant difference was observed between the mean shear bond strength of the contaminated and uncontaminated groups (P=< 0.001).
    Conclusion
    Contamination of cured dentin bonding agents with blood and saliva, significantly reduced the shear bond strength of composite to dentin.
  • Mansor Rismanchian, Reza Birang, Ahmad Moghareh Abed Page 38
    Introduction
    The increasing use of dental implants has led to a larger number of periimplant problems. Different therapeutic techniques have been suggested to restore the health of soft and hard tissues. The utilization of laser has been recently suggested for the preparation of implant surfaces and eradication of bacteria. Based on different investigations, there is no evidence of applying both guided bone regeneration (GBR) and laser techniques simultaneously for eradication of periimplant lesions. Case Report: Bone loss was encountered on the mesial and distal surfaces of an implant before prosthetic loading in a female patient. Er:YAG laser and GBR by autogenous bone grafting were simultaneously applied for treatment of the defect. The prosthesis was fabricated and loaded after 4 months. The patient then received periodic clinical and radiographic examinations for 18 months. The bone defects on the mesial and distal surfaces resolved completely. There was no evidence of radiographic or clinical symptoms after 18 months.
  • Comparison of the maintenance of root canal anatomy in severely curved resin blocks using RaCe and Flexmaster rotary systems
    Sedighe Khedmat, Majid Vahdatifar Page 47
    Background And Aim
    Various rotary systems are available on the market, therefore selection of a proper instrument for root canal therapy is difficult. The aim of this study was to compare the maintenance of working length and original shape of curved canals and the incidence of procedural errors, using the newly introduced Race and the older Flexmaster rotary systems.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 40 resin blocks with a 45° curvature were randomly divided into two groups. After determination of the working length and staining with methylen blue, photographs were obtained. All root canals were prepared using Flexmaster and Race rotary systems according to the manufacturers’ insructions. The working lengths were determined once more and the prepared canals were stained with Eosin and photographs were taken. Pre- and post-preparation images were superimposed and changes in the canal walls were evaluated. Data were analyzed using Mann-Whitnney and student t-tests.
    Results
    The mean canal transportation (determined from the inner and outer width measurements) was higher for Race as compared to Flexmaster. The mean loss of working length in the Race (0/54mm) and Flexmaster groups (0/59 mm) was similar. The incidence of zips and elbows was %20 and %35 in the Race and Flexmaster groups, respectively.
    Conclusion
    Based on the results of this study, Race instruments produce more changes in the anatomy of severely curved simulated root canals, as compared to Flexmaster instruments.
  • Hasan Torabzadeh, Somaye Bai Page 54
    Background And Aim
    Solubility of restorative materials leads to loss of marginal intergrity, surface properties and aesthetics. Thus, the solubility of these materials is of considerable importance. The aim of this in vitro study was to measure the solubility of two types of conventional and resin-modified restorative glass–ionomer cements (GIC).
    Materials And Methods
    Two conventional GICs (Ionocid F and Fuji II) and two resin-modified GICs (Iono Gem LC, Fuji II LC) were employed in the present study. A Perspex mould, 7mm in diameter and 2mm thick was used to fabricate five specimens from each material. Samples were suspended in 50 cc distilled water during the study period. To measure solubility, all specimens were dried and weighed at different time intervals, up to one month. Solubility was expressed as the mean weight loss percentage. The results were analyzed using ANOVA with repeated measurements on one factor and Scheffe and t-paired tests (P < 0.05).
    Results
    Ionocid F and Fuji II LC demonstrated the highest (24.09%± 0.87%) and lowest (1.05%±0.74%) solubility values, respectively. The solubility of Iono Gem LC (7.34%± 2.20%) and Fuji II (9.01%±1.33%) were intermediate between the other two cements. An increase in solubility was observed during the test period for all studied materials.
    Conclusion
    The solubility of Iranian GICs was significantly higher than Fuji II and Fuji II LC cements.
  • Evaluation of the effect of four current Iranian processing solutions on the image quality of two dental X-ray films
    Mahrokh Imani Moghadam, Amin Haji Ali Afzali, Saeed Ebrahim Zadeh Page 61
    Background And Aim
    The combination of different processing solutions and dental film types can affect sensitometric properties (density and contrast). The aim of this study was to determine the effect of 4 currently used Iranian processing solutions on the image quality of 2 types of dental films.
    Materials And Methods
    In this experimental-laboratory study, a casted mandibular 2nd premolar along with a step wedge was used to obtain 248 periapical radiographs during 10 working-days. All films were processed in four Irainan processing solutions: Teifsaz, Jahan, Farhan and Champion. Endodontic files were used to assess the diagnostic accuracy. Densitometric evaluation of the lead wedge radiographs was done at the Atomic Energy Organization of Iran using an Iranian digital software densitometry. Data were analyzed using the ANOVA test.
    Results
    The mean density and contrast of the Kodak images was significantly higher than the Agfa images (P=0/001). Films processed with Champion solution revealed the highest radiographic contrast (P=0/001). No significant difference was found between the Agfa and Kodak films in determining the position of the endodontic file (P>0/05).
    Conclusion
    This study showed that the type of processing solution and film can significantly affect radiographic density and contrast. Kodak films processed in Champion solution revealed the highest radiographic density among the studied materials.
  • Mohammadreza Maleki Poor, Farzaneh Shirani, Parvin Mirzakouchaki, Mohammadali Bayat Page 67
    Background And Aim
    Flowable composite is an appropriate choice for repairing old composite restorations because of its conservative nature, easy application and various colors available on the market. The aim of this study was to evaluate the shear bond strength between old hybrid and new flowable composite resins using Adhes, Single bond, Prompt L Pop and no dentin bonding agents.
    Materials And Methods
    Eighty acrylic cylinders were fabricated with a standard cavity in the center. Tetric Ceram hybrid composite was placed in the cavities and cured. The cylinders were divided into two groups one group was kept in water for one month and was then randomly divided into four subgroups. Dentin bonding agents were not used in the first subgroup but the selected bonding agents were applied to the cylinders in the other subgroups. Tetric Flow composite was placed on the primary composite. The same procedure was used for the second group except that the samples were not stored in water for one month. The shear bond strength was measured using a universal testing machine. The data were subjected to LSD variance and independent t-analysis.
    Results
    Shear bond strength values ranged from 33.27 to 16.62 MPa in the first group (in decreasing order: Adhes, Single-bond, control and Prompt L pop subgroups) and from 32.73 to 18.15 MPa in the second group (in decreasing order: Adhes, Single-bond, Prompt–L–pop and control subgroups). In the first group, a significant difference was observed between the control versus Adhes and control versus Single bond subgroups and also between the Adhes and Prompt L pop and finally between the single bond and Prompt L pop subgroups. There was no significant difference between the control versus Prompt L pop and Adhes versus Single-bond subgroups. The results obtained in the 2nd group were similar to the first group.
    Conclusion
    The shear bond strength between aged hybrid and new flowable composite resin may increase after application of dentin bonding agents.
  • In vivo study on metal release from fixed orthodontic appliances in oral mucosa cells
    Fariborz Amini, Mohammad Rabbani, Atefeh Amjadei Page 79
    Background And Aim
    Fixed orthodontic appliances usually include brackets, bands and archwires made of Stainless Steel, Nickel-Titanium or Nickel - Coballt alloys that can release metal ions. The aim of this study was to evaluate the presence of metal ions in oral mucosa cells.
    Materials And Methods
    Sixty subjects were included in this study. The study group consisted of 30 orthodontic patients (age range, 18±2 years) with fixed orthodontic appliances in both arches. The control group was composed of 30 subjects with an age range of 20±2 years who were not undergoing orthodontic treatment and had no dental restorations. Mucosa samples were collected by gentle brushing of the internal part of the right and left buccal mucosa of all subjects. Nickel, Chromium and Cobalt cellular content was quantified by atomic absorption spectrometry varian and analyzed using Mann Whitney-U and t- test.
    Results
    Nickel ion concentrations in the control and study groups were 12.26±12.9 ppb and 21.7±11.4 ppb, respectively. A statistically significant difference was observed between the two groups (p<0.003). There was no significant difference in the concentration of Chromium ions, between the two groups.
    Conclusion
    Nickel is a strong immunologic sensitizer and chromium and cobalt ions can also cause hypersensivity, dermatitis and asthma. Because of possible adverse biologic effects, scientific research should be directed toward dental materials that not only require mechanic resistance to wear and tear, but also are safe for patients.
  • Maryam Ghavam, Marsiyeh Aligholi Page 84
    Background And Aim
    Bacterial contamination of dental materials and devices used in dental clinics and laboratories can lead to infectious diseases in patients, dentists and dental care providers. The aim of this study was to examine bacterial contamination of four dental materials.
    Materials And Methods
    In this analytic-descriptive study, flour of pumice, zinc oxide powder, prophylaxis paste and wooden wedges of available commercial brands were tested. To assure an examiner-blind study, the samples were coded in the microbiology laboratory. In sterile conditions, the samples were inoculated in tryptycase soy broth and sodium tioglycolate for aerobic and anaerobic bacterial growth, respectively. The media was then incubated in 35 degrees centigrade and checked daily.
    Results
    Flour of pumice showed contamination to coagulase-negative staphylococci, enterococcus faecallis, bacillus and diphteroid. Some of the prophylaxis pastes were contaminated with micrococcus roseous, coagulase-negative staphylococci and diphteroid. One brand of wooden wedges demonstrated contamination to staphylococcus, diphteroid and bacilli. Zinc oxide powders were not contaminated. None of the samples showed contamination to anaerobic bacteria.
    Conclusion
    Some of the investigated materials showed bacterial contamination, but the identified bacteria are not pathogen in normal situations.
  • Mojgan Paknejad_Tahereh Jafarzadeh_Aminmahdi . Shamloo Page 92
    Background And Aim
    Natural mouthwashes demonstrate fewer side effects than synthetic ones, therefore several investigators have studied the possibility of replacing artificial mouth rinses with herbal mouthwashes. The aim of this study was to compare the efficacy of Matrica (a herbal mouthwash) and chlorhexidine (a synthetic mouthwash) in patients with 3-6 mm probing pocket depths (PPD) with chronic periodontitis.
    Materials And Methods
    In a double-blinded clinical trial, 32 patients (10 male and 22 female age range, 30-50 years), were selected from those referred to the Faculty of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences, according to the inclusion criteria. PPD and papillary bleeding index (PBI) were evaluated for all subjects and phase 1 treatment including scaling and root planning was performed. The patients were divided into 2 equal groups. The study and control groups received Matrica and chlorhexidine, respectively. The parameters were reevaluated after 1 month. Statistical analysis consisted of Mann-Whitney test and Univariant Analysis of Variance.
    Results
    Both mouthwashes improved PPD and PBI. Chlorhexidine was significantly more effective than Matrica in the reduction of PPD (0.94mm and 0.74mm, respectively). On the contrary, Matrigel proved to be significantly more effective on PBI as compared to chlorhexidine (91% versus 79%, respectively). Tooth staining was observed in all Matrica users.
    Conclusion
    With respect to decreasing PPD, chlorhexidine performed better than Matrica while Matrica was more effective in the elimination of inflammation and PBI. Therefore Matrica is preferred to chlorhexidine during gingivitis treatment.