فهرست مطالب

تهویه و تاسیسات - پیاپی 1 (اسفند 1385)

ماهنامه تهویه و تاسیسات
پیاپی 1 (اسفند 1385)

  • 180 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/01/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • در ابتدا
    صفحه 67
  • مهندس خشایار شکیبی ترجمه: مهندس خشایار شکیبی صفحه 68
    یکی از ساده ترین روش های ارتقای میزان انتقال گرما در تجهیزات صنعتی استفاده از لوله های پره های این لوله ها به چندین نوع مختلف تقسیم می گردند. در این مقاله دو نوع یکپارچه, و دندانه ای مورد بررسی قرار می گیرند که این نوع از پره ها در تجهیزات احتراقی به طور گسترده ای مورد کاربرد هستند. نکته حایز اهمیت اینکه مهندسین و طراحان معتقدند که در مقایسه با پره های یکپارچه پره های دندانه ای به سبب دارا بودن مساحت بیشتر از بازده بالاتری بهره مند می باشند.
  • مهندس وحید وکیل الرعایا صفحه 76
    از آنجا که مدار دیگ, رادیاتورها و لوله ها در یک سیستم حرارت مرکزی آب گرم بصورت بسته می باشد برای جلوگیری از افزایش فشار آب در لوله ها که برای جلوگیری از افزایش آب در لوله ها که بر اثر گرم شدن و افزایش حجم در مدار بسته پیش می آید, منبع انبساط در بالاترین نقطه ساختمان قرار می گیرد. منابع انبساط به دو صورت باز و بسته مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مهندس علیرضا رادفر صفحه 84
    ایمنی بعنوان حفاظت انسان و کارآیی او از صدمات و پیشگیری از صدمه دیدن انسان تعریف می شود. اولین تلاش انسان در جهت بهبود ایمنی 2000 سال پیش در کتاب تاریخ طبیعی elder, pliny آمده است. بعنوان مثال در این کتاب گفته شده که برای جلوگیری از استنشاق مواد سمی کارگران باید از ماسک های حفاظتی استفاده نمایند و از اولین وسایل ایمنی لامپ های ایمنی معادن را می توان نام برد.
  • مهندس خشایار شکیبی صفحه 102
    پمپ های گرمایی به دارندگان منازل این امکان را می دهند تا با بهره گیری از آنان در طی سال به یک شرایط مطلوب سرمایشی و گرمایشی دست پیدا کنند که با حداکثر آسودگی و حداقل هزینه توام می باشد. همچنین با توجه به تجهیزات و گزینه های متفاوتی که از انواع پمپ های گرمایی موجود است این امکان وجود دارد که با توجه به بودجه در دسترس محیطی آسوده برای ساکنین ساختمان تدارک دیده شود.
  • سیدف الله امین، مهندس محمدرضا فرجود، مهندس محمدحسن نجاتی صفحه 122
    از دیدگاه اقتصادی پمپ ها جز بزرگترین مصرف کنندگان در بخش های صنعتی, کشاورزی, بهداشتی, و محیط زیست می باشند. با توجه به گزارش های موجود بین 5 تا 10 درصد انرژی تولید شده توسط جامعه بشری, بوسیله پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. با بهینه سازی بازده سیستم های پمپاژ می توان 20 تا 50 درصد در مصرف انرژی و هزینه های جنبی آن صرفه جویی نمود. بدین منظور بازده ایستگاه های پمپاژ و همچنین الکتروپمپ ها مورد استفاده در دشت کوار, با انتخاب تصادفی تعداد 50 دستگاه پمپ از 1600 پمپ و اندازه گیری های مستقیم در محل مورد نیاز ارزیابی قرار گرفته است.
  • حسین صلابت جو صفحه 128
    انرژی که برای گرمایش, سرمایش, روشنایی فضای کاری و خانه ها مصرف می شود, حدود یک سوم مصرف انرژی در ایالات متحده امریکا را تشکیل می دهد. خانه ها و فضاهای کاری, با این که بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در این کشور هستند, قرار است بیشترین کاهش در مصرف انرژی را نیز به نام خود ثبت نمایند.
  • مهندس یوسف سلیم پور صفحه 138
    سختی آب و اثرات ناشی از آن یکی از قدیمی ترین و اساسی ترین مشکلاتی است که صنعت همواره با آن روبرو بوده است. در اثر مجاورت آب سخت با سطوح هموار, لایه ای از املاح ته نشین می شود که اصطلاحا به رسوب موسوم است روش های متعددی جهت مقابله با رسوب و اثرات ناشی از آن ابداع شده است که استفاده از روش های شیمیایی, بکارگیری فیلترهای مختلف در مسیر اب و روش های غیر شیمیایی از مهمترین آنها هستند. یکی از جدیدترین روش های غیر شیمیایی استفاده از امواج الکترو مغناطیسی است. این روش از مزایای قابل توجهی از جمله: سختی گیری آب, حذف...
  • مهندس نازنین جهانی صفحه 164
    به هر تحولی که در آن با جذب حرارت, محیطی سرد ایجاد گردد تبرید گویند و شاخه ای از علم که در آن به کاهش و ثابت نگه داشتن دمای یک ماده یا فضا, در دمایی پایین تر از دمای محیط پرداخته می شود تبرید نام دارد. در تحول تبرید, حرارت از جسم سرد شونده ای گرفته شده و به جسم دیگری که دمایی کمتر از جسم سرد شونده دارد منتقل می گردد. در این فرایند ماده جذب کننده و انتقال دهنده حرارت مبرد نام دارد. در این مقاله به بررسی انواع سیستم های تبرید و اساس عملکرد ان ها و همچنین انواع سیستم های تبرید جذبی پرداخته می شود.