فهرست مطالب

مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1385)

نشریه مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1385)

  • 60 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سرمقاله
    صفحه 51
  • بخش ویژه مقالات ارتباطات
  • صادق هل فروش*، حسن قاسمیان صفحه 53

    نخستین مرحله در هر فرایند شناسایی خودکار اثر انگشت، دسته بندی است. فرایند دسته بندی، با کوچک کردن فضای جستجو، زمان و هزینه را کاهش می دهد. روش های معمول دسته بندی، مبتنی بر کلاس های قابل رویت اثر انگشت است. نظر به تعداد کم این کلاس ها و عدم توزیع یکنواخت تصاویر اثر انگشت در این کلاس ها، دسته بندی پیوسته اثر انگشت مورد توجه قرار گرفته است. در دسته بندی پیوسته، یک تابع شباهت تعریف می شود و برای شباهت تصاویر موجود در پایگاه داده و اثر انگشت ورودی، با توجه به تابع تعریف شده، درجه ای اختصاص می یابد. مرحله تطابق اثر انگشت ورودی با تصاویر موجود در پایگاه داده، از تصویری از پایگاه داده آغاز می شود که بیشترین شباهت را با ورودی داشته باشد. در این مقاله یک روش برای اندازه گیری شباهت و دسته بندی پیوسته اثر انگشت مبتنی بر تصویر بلوک جهتی، ارایه شده است. روش ارایه شده نسبت به انتقال و چرخش اثر انگشت مقاوم بوده و نیازی به وجود و آشکارسازی نقطه مرجع ندارد. پیاده سازی روش مذکور بر روی پایگاه داده FVC2000، دقت قابل ملاحظه روش را در کاهش فضای جستجو در مقایسه با سایر روش ها نشان می دهد.

    کلیدواژگان: اثر انگشت، دسته بندی پیوسته، شناسایی، کد انگشت
  • عباس علی لطفی نیستانک، محمد محقق حضرتی، مهدی شارعی، نرگس احمیدی صفحه 61
    در این مقاله پس از مقایسه روش های فشرده سازی تصویر از قبیل روش BTC، روش اهرام گاوسی، روش SVD، روش تبدیل موجک و یا بطور خاص (2،2)CDF به پیاده سازی سخت افزاری فشرده سازی تصویر به روش موجک (2،2) CDF پرداخته شده است. طراحی ارایه شده نشان دهنده این است که سازمان دهی مناسب داده ها (روش تقسیم بندی) و استفاده از خط لوله و پردازش موازی در بهینه سازی سخت افزاری مدار تاثیر زیادی دارد. در حقیقت هدف اصلی، ایجاد کارایی و سرعت بیشتر در CPLD ساخت شرکت Xilinx به نام XC9572 می باشد. جزییات طراحی کد گذار و همچنین نتایج بدست آمده نیز در پایان ارایه شده اند. نتایج مقایسه روش های مختلف فشرده سازی تصویر می تواند برای یک کاربر الگوی مناسبی جهت استفاده از روش بهینه را با توجه به نوع مساله ارایه دهد. برای شبیه سازی از نرم افزار MATLAB و همچنین از ++ C استفاده شده است.
    کلیدواژگان: اهرم گاوسی، تبدیل موجک گسسته، تقسیم بندی، فشرده سازی تصویر
  • محمد خلج امیرحسینی، محمدرضا فطوره چی صفحه 68
    در این مقاله آنتن خاصی که آنرا آنتن قلمی شکل می نامیم معرفی می شود. این آنتن دارای ساختار بسیار ساده بوده و از برش مایل انتهای یک موجبر دایروی بوجود می آید. ویژگی مهم این آنتن امکان تشعشع مناسب آن هنگام تحریک توسط مود متقارنی مثل TM01 می باشد. ابتدا نحوه تشعشع آن بصورت کیفی توضیح داده می شود و سپس نحوه طراحی آن ارایه می گردد. یک آنتن قلمی شکل در باند X طراحی و شبیه سازی شده و سپس ساخته می شود. نهایتا آنتن ساخته شده آزمایش و نتایج آن ارایه می گردد.
    کلیدواژگان: آنتن قلمی شکل، برش مایل، موجبر دایروی، مود TM01
  • غلامرضا داداش زاده، اسرافیل جداری، محمد حکام، محمود کمره ای صفحه 75
    یکی از محدودیت های اساسی در پیاده سازی الگوریتم CMA سنتی فیدینگ سیگنال دریافتی توسط المان آنتن آرایه ای در ایستگاه پایه می باشد. در این مقاله سیگنال CDMA دریافتی توسط المان های آنتن آرایه ای با ارایه یک مدل کانال برداری مناسب محاسبه شده است. در الگوریتم پیشنهادی به منظور دستیابی به مشخصه بهتر، سیگنال CDMA دریافتی توسط المان آنتن آرایه ای بعد از جمع شدگی وارد واحد پردازشگر می گردد. جهت آشکارسازی سیگنالی که دچار فیدینگ شده از CMA با پله متغیر استفاده می شود. در این مقاله تابع هزینه مفروضی به منظور دستیابی به مشخصه بهتر در استخراج سیگنال CDMA، با توجه به تکنیک PCM سیگنال ورودی با پله متغیر، مورد مطالعه واقع شده، که منجر به الگوریتم بهتری از نظر همگرایی و همزمانی گردیده است. بررسی پترن تشعشعی و مقایسه آن با CMA سنتی برای آرایه خطی یکنواخت در حضور تعداد و نوع خوشه های مختلف، بیانگر عملکرد مناسب الگوریتم در رهگیری منبع سیگنال در محیط مخابرات سیار CDMA می باشد. مقایسه نسبت سیگنال به نویز محاسبه شده در خروجی الگوریتم با CMA سنتی و حالت ایده آل، انطباق مطلوب نتایج بدست آمده را نشان می دهد. در ضمن مشخصه خطای بیت ارسالی (BER) الگوریتم برای مدولاسیون DBPSK بدست آمده است.
    کلیدواژگان: VS، CMA، CDMA، پرتوساز تطبیقی، کانال برداری، آنتن آرایه ای
  • سایر مقالات
  • حمیدرضا عزتی، علی یزدیان ورجانی صفحه 81
    به منظور میرا کردن پدیده انتشار هارمونیک، فیلترهای فعال قدرت روی سیستم های توزیع نصب می شوند. نصب فیلتر فعال قدرت روی باس ها ممکن است باعث ایجاد پدیده نوسان هارمونیکی Whack-a-mole شود. در این مقاله با استفاده از نتایج شبیه سازی، برای یک فیدر توزیع قدرت شعاعی ده با سه در حالت های مختلف اتصال بار غیر خطی (منبع ولتاژ یا جریان هارمونیکی) با انتخاب بهره ثابت Kv=1/Zc دو پدیده فوق بطور موثر کاهش می یابند. اما بدلیل معلوم نبودن و نیز متغیر بودن امپدانس مشخصه، نیاز به کنترل پویای بهره فیلتر فعال قدرت خواهد بود. در این مقاله کنترل کننده بهره فیلتر فعال موازی بگونه ای طراحی شده است که با تولید جریان جبران سازی مناسب، اعوجاج هارمونیکی در روی باس نصب فیلتر فعال قدرت کنترل شده و با نگه داشتن اعوجاج هارمونیکی در یک محدوده مجاز از بروز پدیده های انتشار و نوسان هارمونیکی جلوگیری گردد. با کنترل بهره فیلتر فعال قدرت، جریان موثر مرجع جبران سازی و در نتیجه تلفات و هزینه فیلتر کاهش می یابد که این نیز از مزایای استفاده از فیلتر فعال با بهره کنترل شده است.
    کلیدواژگان: امپدانس مشخصه، انتشار هارمونیک، بهره فیلتر فعال، پدیده نوسان هارمونیکی
  • سید حمیدظهیری صفحه 91
    در این تحقیق با استفاده از روش بهینه سازی چند منظوره گروه ذرات طبقه بندی کننده ای ارایه شده است که همزمان قادر به بهینه سازی شاخص های متفاوت و مهمی در تشخیص الگو نظیر قابلیت اطمینان، نرخ تشخیص صحیح و تعداد ابر صفحه های لازم برای مرزبندی موثر کلاس های متفاوت در فضای ویژگی می باشد. در طراحی طبقه بندی کننده پیشنهاد شده مسایل مهم فوق-برازش و فوق-آموزش نیز بر طرف شده است. توانایی دستیابی همزمان به شاخص های مذکور در سایر طبقه بندی کننده های مبتنی بر روش های هوش جمعی وجود ندارد. نتایج عملی به دست آمده بر روی داده های آزمایشی نشان می دهند که طبقه بندی کننده چند منظوره پیشنهادی با تخمین جبهه پرتو بهترین مجموعه انتخابی از ابر صفحه های جدا کننده کلاس های مختلف را برای برپایی شرایط دلخواه کاربر در خصوص انتخاب شاخص های فوق الذکر، فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: بهینه سازی چند منظوره گروه ذرات، تشخیص الگو، طبقه بندی کننده هوش جمعی
  • سید حسن نبوی کریزی، احسان الله کبیر صفحه 99
    یادگیری دسته جمعی یک رویکرد موثر در یادگیری ماشینی است که به منظور بهبود کارایی سیستم بازشناسی الگو استفاده می شود. برای آنکه این نوع یادگیری مفید واقع شود باید خطاهای طبقه بندهای پایه با یکدیگر متفاوت باشند. راهکارهای ایجاد تفاوت در خطا، به دو گروه ضمنی و صریح تقسیم می شوند. در این تحقیق روش جدیدی از نوع صریح برای ایجاد گوناگونی در طبقه بندهای یک سیستم مرکب ارایه می شود. در این روش، معیار تازه ای از گوناگونی در فرایند یادگیری سیستم مرکب به کار گرفته می شود. در روش پیشنهادی، شباهت بین خطای هر طبقه بند با طبقه بندهای دیگر به صورت یک مولفه در تابع خطای آن طبقه بند منظور شده و در الگوریتم یادگیری آن ایفای نقش می کند. نتایج آزمایش های ما بر روی چند مجموعه داده متداول، برای حالتی که طبقه بندهای پایه از نوع شبکه های عصبی باشند، نشان می دهند که روش پیشنهادی ما باعث افزایش کارایی سیستم طبقه بندی مرکب نسبت به روش های مشابه آن می شود.
    کلیدواژگان: ترکیب طبقه بندها، یادگیری دسته جمعی، گوناگونی در خطا، همبستگی منفی، شبکه عصبی
  • تقدیر و تشکر
    صفحه 105
|
  • S. Helfroush, H. Ghassemian Page 53

    Classification is the first essential step in every automatic fingerprint recognition system. Regarding to the time and expense of recognition process, it has the benefit of search space reduction. Conventional classification methods are based on visible fingerprint classes. However, due to small number of these classes and nonuniform distribution of fingerprints among them, continuous classification scheme has been addressed. In this method, a similarity criterion is defined and a degree of likeness is assigned to the similarity of input fingerprint and each fingerprint in database. According to similarity criterion, matching of input fingerprint is begun first with the image in database that is more similar to input fingerprint. In this paper, a new similarity measuring method is proposed and used for continuous classification of fingerprints. The method is based on block orientation field. It is translation and rotation invariant and does not need core point existence and detection. Experimental results on FVC2000 database demonstrate the effectiveness of the proposed algorithm in search space reduction compared with the other methods.

  • A. A. Lotfi Neyestanak, M. Mohaghegh Hazrati, M. Sharei, N. Ahmidi Page 61
    This paper presents a hardware implementation of CDF(2,2) wavelet image compressor. The design demonstrates that high quality circuit implementation is possible through the use of suitable data organization (partitioned approach) and algorithm-to-architecture mappings (parallel-ism or pipelining). A VHDL code for CDF(2,2) was developed to satisfy our objective. Then it was synthesized in Foundation 5.1 software and downloaded to CPLD XC9572 by a JTAG ByteBlaster cable. The original image was transmitted through serial port. The AVR’s ATmega8535 was used to implement serial protocol to and back from the CPLD. The main goal is to reach a higher performance and throughput with a single CPLD. Details of the encoder design have been discussed and the results are presented.
  • M. Khalaj, Amirhosseini, M. Fatoorechi Page 68
    In this paper, a pen-shaped antenna, called Vlasov antenna, is introduced. This antenna has a simple structure and can be constructed by creating a slant at the end of a circular waveguide. The main property of this antenna is its suitable radiation by excitation of some modes such as TM01, which are symmetrical. The analysis of the antenna is done qualitatively and then the manner of its design is introduced. A pen-shaped antenna is designed in the X band and then is simulated, fabricated, and its performance is measured.
  • G. Dadashzadeh, E. Jedari, M. Hakkak, M. Kamarei Page 75
    In this paper, we propose a time-varying multi-path vector channel model for the cellular CDMA-based communication system environment. A modified CMA to use in CDMA system environment is presented. We assume that the angular spread of each source to be large so that fading is non-coherent across the elements of the antenna array. The proposed modified CMA algorithm is more suitable in studying the convergence performance and the radiation patterns of uniform linear for tracking signal sources in CDMA mobile systems. Comparing the signal to noise ratio at the output of the algorithm of a uniform linear with the theoretical results proves the efficiency of the proposed algorithm. The BER performance with DBPSK modulation is also compared for CMA and VS-CMA algorithms in linear array.
  • H. R. Ezzati, A. Yazdian. Varjani Page 81
    In order to damping harmonic propagation effect, the active power filters (APF) are installed on distribution systems. This installation also may cause harmonic oscillation effect named Whack-a-mole. In this paper using simulation results, the two mentioned effects are decreased efficiently for a ten-bus power radial distribution feeder for any nonlinear load connections (harmonic current or voltage source) by using constant gain Kv=1/Zc The characteristic impedance, Zc, is nondeterministic and variable, so the APF's gain should be controlled actively. In this paper the parallel active filter gain is designed such that by producing proper compensating current, the harmonic distortion on APF bus is controlled and the harmonic propagation and oscillation effects are prevented by keeping the harmonic distortion in an allowable interval. By adjusting APF gain, the effective compensation current will decrease and so the power loss and cost, the benefit of applying adjustable gain APF.
  • S. H. Zahiri Page 91
    A multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) algorithm has been used to design a classifier which is able to optimize some important pattern recognition indices concurrently. These are Reliability, Score of recognition, and the number of hyperplanes. The proposed classifier can efficiently approximate the decision hyperplanes for separating the different classes in the feature space and dose not have any over-fitting and over-learning problems. Other swarm intelligence based classifiers do not have the capability of simultaneous optimizing aforesaid indices and they also may suffer the over-fitting problem. The experimental results show that the proposed multi-objective classifier can estimate the optimum sets of hyperplanes by approximating the Pareto-front and provide the favorite user's setup for selecting aforesaid indices.
  • S. H. Nabavi, Kerizi, E. Kabir Page 99
    The combination of multiple classifiers is shown to be suitable for improving the performance of pattern recognition systems. Combining multiple classifiers is only effective if the individual classifiers are accurate and diverse. The methods have been proposed for diversity creation can be classified into implicit and explicit methods. In this paper, we propose a new explicit method for diversity creation. Our method adds a new penalty term in learning algorithm of neural network ensembles. This term for each network is the product of its error and the sum of other networks errors. Experimental results on different data sets show that proposed method outperforms the independent training and the negative correlation learning methods.