فهرست مطالب

نامه مکانیک شریف - پیاپی 30 (زمستان 1385، بهار 1386)

نامه مکانیک شریف
پیاپی 30 (زمستان 1385، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/20
  • تعداد عناوین: 31
|
  • سرمقاله
  • صفحه 5
    روش جدید و زمینه تعمیر نشتی لوله، ابداع شده است که نیاز به اپراتور ندارد و هزینه را چندین میلیون دلار کاهش می دهد. در این روش با استفاده از ورق های مصنوعی که قطعات کوچکی از مواد الاستومری و پلیمری هستند جلوی نشتی گرفته می شود.
  • صفحه 6
    رباتی انسان نما است که مشابه فضانوردان عمل می کند و برای طراحی آن ها، افت سرعت و عملکرد فضانوردان و به طور خاص دسترسی به فضای کاری دامنه حرکت و قدرت، هدف قرار داده شده اند. ربونات از سیستمی شبیه سیتم عصبی استفاده می کند و تکمیل کننده فضانوردان هستند نه جایگزین آن ها.
  • میکرودست رباتیکی
    صفحه 6
    دست کوچک رباتیکی به جای الکتریسیته با فشار گاز کار می کند، از این رو هم در محیط خشک و هم در محیط مرطوب می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این دست قادر است بر کشش سطحی تخم های ماهی که در ابعاد میکرو دارای مقدار قابل ملاحظه ای است، غلبه کند.
  • صفحه 7
    شناور خورشیدی اولین شناور مسافربری – تجاری در جهان است که با انرژی باد، خورشید یا هر دوی آنها که از انرژی های پاک هستند و سبب کاهش گازهای گلخانه ای می شوند کار می کند. هر شناور خورشیدی سالانه 250 هزار لیتر مصرف سوخت فسیلی را کاهش می دهد.
  • صفحه 8
    این خنک کننده بسیار کوچک می تواند روی تراشه های کامپیوتری نصب شده و مایع خنک کننده را درون مجراهای آن ها به جریان اندازد. توان ورودی مورد نیاز در حد میکرووات و توان سرمایش خروجی در حد میلی وات است، بنابراین اثر سرمایش در سیستم بیش از هزار برابر انرژی مورد نیاز برای ایجاد جریان در آن است.
  • صفحه 9
    محققان در حال توسعه فناوری جدید برای تبدیل حرارت به نور ودر نهایت به الکتریسیته هستند. این فناوری می تواند با جایگزینی آلترناتورهای کم بازده در خودروها و ایجاد امکان کارکردن سیستم های الکتریکی در آنها-بدون روشن ماندن موتور- منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها شود.
  • صفحه 10
    الهام از طبیعت می تواند راهنمای خوبی در گسترش ایده های جدید در صنعت باشد. بیونیک در صنعت خودرو به صورت ویژه در عرصه ی طراحی و انتخاب مواد، مورد توجه قرار گرفته است. الهام از چنگال گربه در طراحی لاستیک و ماهی در طراحی بدنه ی خودرو از نمونه های این الهام گرفتن است.
  • صفحه 12
    شاید دیدن امواج کم انرژی و آرام ساحل حس اتشباهی را درباره امواج القا می کند. اما با دور شدن از ساحل به امواجی پایدار و با انرژی بسیا زیاد می رسیم. دستگاه های متعددی برای بهره برداری از این امواج وجود دارد. Clam یکی از این هاست که بسیار به صرفه و اقتصادی است.
  • صفحه 16
    غنی سازی اورانیوم یکی از فناوری های پیچیده در فرآیند چرخه ی سوخت هسته ای است. غنی سازی به معنای افزایش درصد ایزوتوپ اورانیوم 235 از 7/0درصد، به حدود 3تا5 درصد در مخلوط طبیعی اورانیوم می باشد. از مهمترین و قدیمی ترین روش های غنی سازی، می توان به روش پخش گازی، سانتریفیوژ روش نازل نام برد. از روش های جدید غنی سازی می توان به استفاده از روش های شیمیایی، پلاسما و نیز استفاده از لیزر اشاره کرد.
  • صفحه 19
    امروزه برای تربیت پزشکان، از نتایج شبیه سازی های پزشکی و بازخورد مکانیکی استفاده کرد. هدف از واقعیت مجازی، نمایش اجسام و یا محیط های مجازی است. گرچه شبیه سازی های پزشکی محدودیت هایی دارند اما خیلی رواج پیدا کرده اند. این اولین بار است که از روش واقعیت مجازی برای آموزش استفاده کرده اند.
  • صفحه 24
    سکوی پایه کششی (TLP) دارای وجه تمایزهای مشخصی با سایر انواع سازه های متداول، برای حفاری و استخراج نفت است. از جمله این مواد، ویژگی های مربوط به تاندون ها و اتصالات آن ها و پی سازه می باشد. در این مقاله نگاه مختصر به مباحث ویژه، در مورد سکوی پایه ی کششی در فرآیند طراحی و اجرای آن می دارد.
  • صفحه 28
    پیدایش و تکامل سوپر المان ها در تحلیل سازه ای سیستم های مکانیکی مختلف از جمله تلاش های صورت گرفته در جهت ارائه ی راه حلی ساده، برای مسائلی است که حل تحلیلی برای آن ها موجود نیست. سوپر المان ها، المان هایی با شکل ها و قابلیت های ویژه هستند که روند مدلسازی را برای هندسه های مشخص و ویژه در مسائل خاص، ساده می کنند.
  • صفحه 30
    یکی از روش های تولید آب شیرین در مناطقی که با کمبود آب آشامیدنی کشاورزی و یا صنعتی مناسب مواجه هستند، به کارگیری آب شیرین کن های حرارتی چند مرحله ای برای شیرین سازی آب دریا می باشد. به منظور ارزیابی عملکرد این نوع دستگاه ها، مدلی ریاضی براساس موازنه های جرم و انرژی اجزاء سیستم نوشته شده و طبق نتایج حاصله، یک آب شیرین کن MED با ظرفیت 2400 متر مکعب در روز و با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، اگر تعداد مراحل 4 یا 5 و دمای بخار ورودی به اولین مرحله بین 55 تا 60 درجه سانتیگراد باشد. مقدار بهینه ی نسبت بهره وری بین 3تا5 خواهد بود.
  • صفحه 37
    در دهه ی 1970، سیستم های حجم هوای متغیر، تغییرات اساسی در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های تجاری به وجود آوردند. این تغییرات باعث شد تا سیستم قابل انعطاف تر و از لحاظ کارکرد و با دوام تر شود. هم چنین طرح آسان تر، کیفیت هوای بهتر، کاهش هزینه ی تعمیرات و نگهداری و کاهش هزینه های سرمایه گذاری از جمله مزایای قابل ذکر این سیستم است.
  • صفحه 41
    هزینه ی بالای تجهیز یک آزمایشگاه دریایی کامل، انجسام دقیق آزمایش، خط های موجود همگی محدودیت هایی است که باعث می شود که تمایل به استفاده از روش های حل عمودی برای پیش بینی پدیده های هیدرودینامیکی روزبه روز افزایش یابد. حرکت شناور در امواج، مانور زیر دریایی، جابه جایی سکوی دریایی و... از جمله این پدیده ها می باشند.
  • صفحه 44
    مفاصل مصنوعی جدید، اغلب عمر بیشتری دارند و مهم تر آن که رفتارشان به رفتار مفصل های طبیعی شبیه تر است امروزه پزشکان به دنبال مفصل های جدیدتری هستند. مفصل هایی با ترکیب مناسب ازخواص بیومکانیکی بوده و کمترین سایش را داشته باشند. و در عین حال پاسخهای بیولوژیکی بدن و جذب استخوان را کاهش دهد، یک فصل مصنوعی ایده آل محسوب می شود.
  • صفحه 47
    باریکه های مارپیچی به عنوان کاهنده و یاحتی حذف کننده ی دامنه ی ارتعاشات ناشی از گردابه ها شناخته می شوند. اگر چه این باریکه ها سبب افزایش ضریب پسای سازه می گردند اما با کاهش در دامنه ی ارتعاشات عرضی، باعث افزایش قابل توجه عمر خستگی سازه می شوند. هدف مقاله ی حاضر تحلیل و بررسی اثر این ابزار بر دامنه ارتعاش دودکش بویلرهای نیروگاهی می باشد.
  • صفحه 52
    این سیستم قادر است با تغییر وضعیت تایرها نسبت به سطح جاده، سطح تماس لاستیک با زمین را بهینه کند. این فناوری به هر چرخ یک محور اجازه می دهد تا با زاویه ای مستقل از چرخ دیگر انحنا بگیرد، به همین دلیل هر کدام از تایرها می توانند وضعیت بهینه ی خود را نسبت به زمین به راحتی پیدا کنند.
  • صفحه 54
    کاهش منابع سوخت های فسیلی و عدم پیشرفت سریع فناوری به کارگیری انرژی های نو در موتورها، سبب توجه بیشتری به موتورهای احتراق داخلی شده است.یکی از جدیدترین فناوری های مورد استفاده، تزریق مستقیم بنزین به داخل سیلندر است. با این کار مصرف مخصوص به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در این مقاله نیز سعی شده است تا با ارائه ی مدل نسبتا کاملی از این فناوری، مزایا و معایب آن مورد بررسی قرارگیرد.
  • صفحه 58
    شرکت بورگر که در زمینه پمپهای گوشواره ای دارای تجربه بسیاری است با تغییر در هندسه روتور پمپ های گوشواره ای خود باعث شده تا قابلیت های این پمپ ها افزایش بسیاری یابد.
    قابلیت پمپ کردن سیالات دوفازی، فاضلابی که حاوی مواد جامد است، کاهش نوسان فشار، آب بندی بسیار مناسب، افزایش بازدهی و عمر کارکرد این پمپها ناشی از شکل روتور مارپیچ این پمپ ها است.
  • صفحه 60
    ایده ای که از آن با نام راه آهن اتمسفری یاد می شود حاصل تلاش مهندسان انگلیسی در قرن 19 بود. که برای ارتقاء فناوری ریلهای قطار با استفاده از یک لوله خلاء به وجود آمد. این سیستم که تقریبا مشابه سیستم پرتاب هواپیماهای نظامی از روی کشتی هاست با شکست مواجه شد. مشکل اصلی این طرح این بود که تمام تکنولوژی های لازم برای ساختن آن سالها بعد به وجود آمد.
  • صفحه 68
    تحلیل المان محدود FEA یکی از قسمت های مهم فرآیند طراحی مجازی است. به دلیل این که بیشتر نرم افزارهای FEA خطی هستند، تنها می توانند تغییر شکل های مواد را در محدوده ی الاستیک مورد تحلیل و بررسی قرار دهند، ولی Marc چنین محدودیت هایی ندارد. Marc به عنوان یک نرم افزار تحلیل المان محدود، قادر است درسی ساختار و عملکرد قطعاتی که تحت تغییر شکل بزرگ دائمی در اثر گرما یا بارگذاری مکانیکی و حرارتی هستند را تشخیص دهد.
  • صفحه 69
  • صفحه 72